Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1697
bekend; geen symbolische onzin en
onbagrijpelyke mystiek. Allemaal categorische
sentimenten, je hebt 't maar af te lezen, er
ia niets tasschen de regels; de wereld is
verdeeld in brave en zondige menscben; de
deugd zegeviert, tot hoogere eere Gods.
Raphaël zegt alles wat hjj zeggen wil, maar
dat is ten slotte niet veel. Zjjn menschen
zgn binnenste-bniten gekeerd, maar er was
nooit veel in, voor het naar-buiten-keeren.
Ze zgn niet complex, het zgn schijven, rubrie
ken, moraal-ideeën. Daar zyn we weer bij de
Ideeën, of liever, zoo vör mogeljjk van de
echte I ie» af als maar kan, en in de
banketbak kery der begrippen.
Hoe andera de suggestieve kunst van da
Vinci: déze menschen zijn concreet, boorde
vol, chaotisch, niet bepaald braaf en niet
bepaald zondig, daar weet je niets van: maar
het zjjn personaliteiten, d dar van ben je over
tuigd ; doe eens kiele-kiele tegen la Crivelli,
en zie of je geen pats krijgt. Niet door het
abstracte te veraanschouwelijken, maar door
het transcendente tegendeel van het
afgetrokkene te snggereeren, door, & travers,
het bijzondere, de glimlach van Mona
Liga, die dóór haar eigen volle persoonlijk
beid heen het eeuwig-vrouwelijke voqneert,
ziedaar, ziedtór de Idee.
Om een Schillersch beeld te gebruiken :
Bapbaël heeft zgn kerkvensters zóó geschil
derd, dat al het moois van de markt t e zien
ia; terwjjl da Yinci's ramen van binnen
gezien moeten worden.
Parijs, October 1909. NBALE RAAFF.
FËciiri StBtifl, den Haan,
December 1909.
Het portret van Theo van Hoytema door
Haverman is een van de weinige dingen die
ik van deze tentoonstelling wou bespreken.
Ik wil in dit artikel er niet meer op wijzen
dat deze tentoonstelling weer gekenmerkt is
door deonthondüQg van de belangrijkste leden
uit Palchri. Ik wil niet constateeren dat
daarin een aanduiding wordt gegeren dat
groote genootschappen overtollig blyken te
zjjn, doordat de kunsthandel, die zich van
de belangrijken of verkoop bar en meester
maakt, deze dwingt zich te onthouden. Os-er
den invloed van dien kunsthandel op het
bestuur van knnstgenootschappen kan ik hier
eveneens niet Bchrjj ren, hoewel een ieder het
verderfelijke moet erkennen van de moogl|jke
verwarring van wat handelswaarde heeft en
wat schoonheid bezit. Ik wil evenmin den
deemoed constateeren van de kunstenaars,
verbonden aan den kunsthandel, jegens die
verkoopers en jegens de fictieve pryzen die
ze soms bereiken, en soms schijnbaar bereiken
voor een latere hausse. Het is vergeefs, het
zou geschreven zyn, zooals Gat uil UB zegt, in
rümend water,"
Ik wil mijn verwondering niet uitspreken dat
een portretschilder alsHaverman,wat hy er ook
mee meenen moge, een dergelijke ach tergrond
liet achter het portret van een zoo goedgekend
vrind als van Hoytema. Maar ik vraag me
af: is dat het portret van Van Hoytema p
Of is, zoo Haverman van Hoytema zag zooals hij
hem gaf: een wat vermoeide beau" met fiet
sen en toch verzorgden knevel," het weer niet
het bewijs dat de portretschilder Haverman,
hierin niet gelukkig als colorist, toch meer
colorist is dan scherp psycholoog, of weideen
aidkenner want Th. van Hoytema is anders.
Hy moge wat verrafeld zyn door het leven,
h}j heeft siet dat air van verwelkten beau:
Hij is rniger, slimmer, toekeloozer, teederder.
Hy' is aristokratischer, en mter populair bjj
bnien. HU is een van de velen met ons e a
onder ome die de gratie gaarne versteken
onder een rnigheid, maar die nooit de
wellevendheid van den in zijn jeugd verzorgde
verbergen kunnen aciter schijnbaar te fel ien
kwinkslag. Van Hoytema is roekei oozer dan
het afbeeldsel wat hier van hem hangt zooals
een kunstenaar roekeloozer is met alles wat
hu bezit dan al de anderen 'tzijn die niet de drin
gende opgewondenheid en genereusheid van
het oogenblik bezitten. Hy is slimmer.Hjj heeft
de gevatheid van wie door veel leeds liep,
maar die in de eigen spankracht telkens
nieuwen rechten stand vond. Hij is teederder
meteen ; wie hem kent, weet dit. En dit alles
wordt in het portret gemist, dat Haverman
maakte van iemand dien hij had kunnen
doorgronden, zoo hu de macht er toe bezat.
Dit is de reden waarom ik eenigszins uit
voeriger won schrijven over dit portret van
van Hoytema. Want, voor een kunstwerk
staand, kunt ge niet zeggen: i k zie het zoo niet;
zoo het werk diepten van beschouwing bevat die
u aandoen als de uwe evenarer-d of overtreffen d.Qe
kuntdit?anderszien"alskriterium zelden tegen
het werk gebruiken, maar ziet ge beter, kent ge
inniger, eert ge fijner, proeft ge guller den aard
van het voorgestelde, overtreft uw inzicht dat
van den kunstenaar die het werk maakte,
dan is het u een logisch recht dit betere
tegenover het mindere te stellen. Vandaar
dat ik over dit portret schreef, dat ik anders
misschien niet vermeld had. Het lijkt me
een lachte caricatuur te zijn, het lijkt me de
vermoeidheid van den voorgestelde gegeven
te hebben, en niet daarbij zyn spankracht.
Het geeft niets van de gratie, van de fijn
heid, van de teederheid, van de zorgeloos
heid, niets van het aristokratische; dit portret
kon ook er een zijn vaneen versleten ambte
naar. Het geeft niets van datgene wat van
Hoytema zijnen vrinden tot een aangenamen
en verwenden, gaarne verwenden makker
maakt, die onder een los woord velerlei
vrindelijks verschuilt en ik herhaal met na
druk, onder velerlei ruige, velerlei
aristokratisch.
II, Er is hier yerder op deze tentoonstel
ling wein g van belang; er is hier weinig
werk waarvan een drang zou kunnen uitgaan,
of dat een innerlijke noodzakelijkhtid bewijst.
De teekeningen van de Rouville zyn niet
ongratieuR. Ze zijn, zooals gewoonlyk dit werk
is, aangenaam van kleur, en tevens zyn ze
ietwat meer verzorgd. Het een e, in het ronde
passepartout heeft voor my, bij wat het biedt,
d» fuut dat de lijn van den eeoen arm op
onschoone wijze in de teekening voor het
oog mtêiraait met de onrustige cirkelvormige
lijn der omlijsting. Willem Roelofs kleur
leeft nog niet i?enoeg. Schil dt's Groer endaal
te Rotterdam is veel slechter dan een Witsen.
Willy Slniter's krabbel is van een amusante
oppervlakkigheid ; in J. Schrender van de
Coolwijk is vooruitgang. De eene Wijamuller
is klein, maar eer lijntjes ; Zon's werk er
is geen voortgang in, en toch heeft het een
oogenblik dien iaten verwachten. A. H.
Koning is een kleurgevoelige, zonder vol
harding; en in Edzard's gare is ieta mats,
iets bloedeloos ; het lijkt soms dat de zweep
van het leven hem niet meer opjaagt; zyn
teederheid is tam geworden. Dit te tamme
is ook in Vreedenburgh's werk: Buiten
plaats"; Smisaaerts witte wolk" is te leeg
van kleur en bouw; Mond t'a Kerkstraat te
Enkhuizen, voor wat hij gewoonlijk maakt
eer goed. De kleur van Anna Abraham's'
Stilleven", met. blauwen schotel blijkt niet
zoo verfijnd als zy die soms ziet, etc.
III. Er is hier beeldhouwwerk dat zeker
niet van het minst belangwekkende is op
deze niet zeer belangwekkende tentoonstel
ling. Maar liever dan er nu over te schrijven,
hoop ik dat deze verwaarloosde kunstuiting
eens de zalen van Pulchri vuile, zoodat ook
aan beeldhouwwerk in zijn phase en uit
drukking de noodige aandacht afzonderlijk
gegeven kan worden. Ik hoop dat de
woelingen die ik vermoedde, in den geest der
leden van Pulchri, tweeërlei gevolg mogen
nebben: dat zy de eene poging van den
vroegeren praesident Hartens, niet de
eerste en laatste laten zyn, maar dat een
nieuwe commissie met den steun der leden,
het werk van verschillende buitenlanders
eens late zien en dat deze commissie,
eveneens het niet onbelangrijk achte, de zalen
van Pnlcbri te gebruiken voor een volle
tentoonstelling van sculptuur. De plasticiteit
die dezer uiting gewoonlijk meer eigen is,
dan velerlei schilderkunst, brengt wellicht
baat. PLASSCHARRT.
Populaire voordrachten over
Bouwkunst.
Naar aanleiding van het succes, dat deze
populaire voordrachten met lichtbeelden, in
vorige winters door het Genootschap
Architectnra et Amicitia" georganiseerd, mochten
verwerven, besloot het Genootschap (als
reeds gemeld), wederom eene dergelijke serie
voordrachten te houden.
Deze winter zal, bjj genoegzame deelname,
een onderwerp van bijzonder gewicht voor
het maatschappelijk leven behandeld worden,
namelyk de Woning". In wederom zeven
avonden zal dit onderwerp uiteengezet en
van verschillende kanten bekeken worden,
verduidelijkt door een groot aantal licht
beelden.
De voordrachten zullen des
Zaterdagsavonds gehouden worden: 29 Januari a.s.
J. E. van der Pek, architecï, Historisch
overzicht; 5 Februari, H. P. Berlage Nzn ,
architect, De moderne woning; 26 Februari,
H. J. M. Walenkamp Czn., architect, De
versierende elementen; 12 Maart, C. W.
Nyhoff,architect,Het meubel; 26 Maart.Willem
C. Brouwer, Keramist, de toepassingen van
keramischen aard, servies, bekleediri?, ver
sierende voorwerpen, terra-cotta, enz.; 9 April,
J. H. Kremer, technisch leider der
Hengelosche trypwevery, de toepassingen van
textielen aard, stoffeering, drapeerinjr, vloer-,
wand-, raam- en andere bekleeding; 23 April,
A. J. Th. Kok, architect der Gemeente
werken te Rotterdam, de hygiëne, verwar
ming, verlichting, luchtverversching, water
voorziening, enz.
Ter bestrijding der koster, zullen kaarten
verkrijgbaar worden gesteld ad ? 3.50 per
persoon voor de geheele serie voordrachten.
Groepkaarten by minstens 10 stuks ? 2 per
persoon.
In verband met de voorbereidende werk
zaamheden is het noodzakelijk, dat belang
stellenden zich vóór of op 3 Januari a.p.
opgeven aan het adres van den heer H. J. A.
Baander», architect, Heerengracht 495, Am
sterdam, die de regeling op zich genomen
heeft. Toegangskaarten zullen dan later
toegezonden worden.
Inbond van Tiscbrilten.
Eigen Haard: Oudejaarsavond, door E. v.
O., II, slot. Thuis, Noord-Brabantsch
schetsje, door Christ. van der L'nden.
Winteravond, door Willem Maris, met af b.
Van een verloren zoon, die niet wederkeerde,
door Corn. J. Gimpel, met afb. Heilige
Familie, van Willy Martens, door Jei!', de
Viies, by de plaat, naar de schilderij van
Willy Martens, in het Ryksmnseum te Am
sterdam. Het huis aan de drie grachten,
door J. H. R?met afb. en portret. Pen
sion Violelta" bij Heeienveen, door L. de
Jonj?, met afb. Feuilleton.
DeTroonsverwisgeline in België. Kerststenumin?.
Moed op Zee. Dingen, waard te weten,
alles met afb.
BERNARD DE VRIES
KUNSTHANDEL
N. SPIEGELSTRAAT 7O
Tel. interc. 9739, AMSTERDAM:
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
-Platen -
Kunstvoorwerpen." ~ Encadrementen ??*
*?''BINNENHUIS
><s«\
MEUBELS
RAADHW55TRAAT48-50
AMSTERDAM ,
? PRINSBWGR; 78O TEI, 5725
CLICHÉS VOOR ZWflRTZ
EN DRJE>KL>EUR.E>NDR.UK>
BflMDSTB/^lPEUS IM KOPK.R. BM ZI«K.
[F71 ONTWEOPEM VOOR. RECLAME |TT|
UUR.1VJ
I] Tl FfllfPBR
l D, IUI1M
ROKIN 44 AMSTERDAM.
OUD JAPANSOHH
a D KUNST n a
SCHILDERIJEN
ANTIQUITEITEN
DE PHOENIX
MEUBILEER- INRICHTING
; SPUISTRAAT ;
DAMRAK. ? 76
i AMSTERDAM.:
VRAAGT BEGROOTING
VOOR COMPLEETE MEU=
BILEERING EN ? RE5TAU=
REEREN VAN ENKELE
VERTREKKEN. XXXKtt
ORIGINEELE MODELLEN.
EIGEN ATELIERS. GROOTE
VOORRAAD. OUDE EN
NIEUWE STIJLEN. XXX
m in
Alp.
KunstSIERKUNST
Il««we8pl*f«l«tr.8«. BtaU««4enka4«M.
KUNSTVOORWERPEN,
ANTIQUITEITEN,
Meubelen enm,
RUDOLF ELION * Oo.
Meubelfabriek
Nederland".
J. M. HUIZIMGA.
BINNEN BETIMMERINGEN,
BEHANGERIJ,
MODELKAMERS.
Groningen.
WESTERSINGEL. TELBT. 118.
FBANCO LEVERING.
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65, 65* en 67
6ETESTI6D 188».
VAN
Schilderijen en Aquarellen
vzn moderne meesters.
BRiTUBES, ET8ËH, jiCABBEMEMTEI.
Inrichting t oor het reetanr«eren en remissen
r»n Schilderyen.
aich met het honden Tan
T pcliectiën uit c*ias
CLICHÉS
3 VOOR DETUDSCHFJFTPEKS
" "' g KUNSTWERKEN O!
Onderstaand - merk
garandeerd
t»etrouwbctörheid
AMSTERDAM
BEURS5TRAAT29 '
TELEFOON 7574
P. C. PAERELS
+ Voor moderne meubileering +
Rokin 128 Amsterdam
Telefoon 4541.
Voor Inrichtingen in Oud Hollandsen en
andere stijlen ~
Magazijn Oud Holland"
Rokin 130. - Telefoon 454!.
J. K. C SNELTJES,
i HAARLEM, KENNEMERSTRAAT i.
METAALWERKEN - KÜNSTBRONSGIETERIJ
KOPERSLAGERIJ =
Fabriek van Gas- en Electrische-Ornamenten.
i»
3*
Alle Koperwerken voor huishouding en luxe. g*
Metaalwerken voor het Bouwvak, g
Turfkoord
voorkomt bevriezen van
Waterleidingen.
Isoleert Stoomleidingen.
Teoitmisoitï. BureetuL
MOENS & BEGK,
te Bloemendaal.
-:- KUNSTHANDEL
-:J. C. SCHÜLLER.
MODERNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -:- -:- -> -:-
-.-?? "?- <- -?- -:- -:- ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTEN
DEN HAAG " PLEIN 22*
H, w, m mimi :
Moderne t
Schilderijen, en {
Aquarellen.
&IRK5CHNflBEL
©s.
TELEFOON 8662.
AMSTERDAM.
GtBPÜW.PELIX MERITIS"
KEIZER5GRACHT32'ireu.
B
LJ.KRUGER,
37f Noordeinde,
'a-GRAYENHAGE.
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
Rijke keuze Nieuwigheden
Luxe-Papier
STEMPELEN 'ü^'eV^0
Bi VAN MANTCEM,
HOFLEVERANCIER
SINGEL 562 hoek VIJZELSTR.