Historisch Archief 1877-1940
D E A M S T E R D A M M E K WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1698
In Griekenland,
MARS: Van nu af krygt men met mij te doen I
iimiiiiimiiiiimiinimiiniimiiii
weet bü, dat zij rustig moet blijven en niet
antwoorden.
By die voorbereiding, eigen!y k de taak der
huisvrouw, en die hem dus langzaam en
moeielük afgaat, wordt hij herhaaldelijk ge
stoord door het treiterend optreden van de
straatjeugd in zijne buurt, maar nog meer
Ijjdt z^ne feeststemming door de herinnering
aan het verleden -aan zijn verstoorden,
uiteengespatten familiekring.
Als voor de derde maal de baldadigen het
al te bont maken en, gebruik makend van
het ritueel voorschrift dat' de huisdeur op
dien avond niet gesloten mag zijn, in den
winkel te keer gaan, barst hij ovarprikkeld,
ook door zynëdroeve herinneringen, in
machtelooze woede uit, om, wanneer deze
eenigsiins bedaard is en hij opnieuw het
glas wijn opheffend met de eerste zegenspreuk
de plechtigheid zal beginnen, te moeten ont
waren dat Sara tijdens het rumoer gestorven
is. Onder den uitroep Nu ben ik heelemaal
een verlaten man nu ben ik heelemaal
een verloren man", zakt hij, gebroken, bij
hare lijksponde ineen.
De zeer groote verdienste van den auteur
is, dat dit gegeven niet wordt behandeld als
een of ander bijzonder geval een joodsch
manufjcturiertje overkomen, die op d«n
eersten avond van het Paaecbfeest het ongeluk
héft zijne vrouw te Verliezen, maar dat het
wordt verheven tot de dramatiseering van
den óndergang van het traditioneeléjoden
dom, dat na langzame afbrokkeling onder
den drang der omstandigheden ineenstort,
zich in zijn val tooiend met een nimbus van
schoonheid eu waardigheid, die al het sym
pathieke van hetgeen verloren raakt helder
doet uitstralen.
Zeker, men gevoelt het, deze man is niet
van onzen tijd, de gedachtenkring, waarin hij
leeft, is te benepen, zijn doen en laten te
schriel, zgn geest te veel gedrukt door de
lage zoldering van zijn vertrekje, om te
kannen betreuren, dat dit alles heengaat,
maar toch, er was zooveel moois, zooveel
innigs in het wegstervende, er lag eene zoo
danige inwendige taaie kracht en belofte
voor toekomst in ; dit gevoelen, wenschen en
streven had toch zulk een dichterlijken,
nietstoffelijken ondergrond, dat het heengaan
smartelijk aandoet als van een verloren
schoon dat nooit terug zal komen.
Om deze gevoelens te kunnen wekken door
het optreden vaa slechts n mensch en
gedurende nog geen uur, zonder behoefte aan
eenig tooneeltrucje, moest de auteur de krach
ten, die het eeuwenoude sloopten, wel dui
delijk laten spreken uit de omstandigheden.
Al hebben wy slechts n acteur, wij hebben
meerdere persoonlijkheden in het monodrama.
In de allereerste plaats: de Traditie. Deze
beheersen! het geheele stuk, en moet dit
beheersenen, omdat de plechtigheid van den
Seider-arond zoo vol aan overleveringen is.
Alles hier is traditioneel, en de schrijvers, die,
zooah Heine in zijn RabbivonBucharach, dezen
avond behandelen, weten allen te spreken van
de geheimzinnige bekoring, de onverwoest
bare herinnering, die blijft bij al degenen,
die ooit de plechtigheid medevierden.
Op dien avond komen de krachten, die het
jodendom geleid hebben, door de eeuwen
van verdrukking, tot hare volle uiting.
Het huisgezin verzamelt zich om den disch,
allen tot het kleinste kind, tot de minste
dienstboden. Zij zijn gezeten in ritueele volg
orde op ritueele wijze, zooals hunne vaders
en moeders gezeten nebben en de vaders
en moeders hunner vaders en moeders,
geslacht op geslacht, vele eeuwen lang. Zij
spreken de ritueele woorden, ieder hunner
op zijne beurt. De jongste stelt de vraag, de
oudste, de patriarch, beantwoordt en leert.
Hij vertelt van het verleden, hy verhaalt van
de blijde belofte, es geeft de hoop in de toe
komst. Men herhaalt ritueele legenden van
de Paasch viering en men voegt daartusschen
eigen herinneringen, men zingt in koren
la vieille chanson qui' beryait nos pères. Men
herdenkt den smaad en de verdrukking in
het verleden en in het heien, en men is
trotsch te behooren tot het uitverkoren volk,
dat door den Eeuwige beschermd wordt met
eene sterke hand en een uitgestrekten arm."
De deur staat open, want dejoodsche
weldadi?heidszin eiecht: Elk die honger heeft,
kome en ete, elk die het benoodigd is, kome
om het Paaschfeest mee te vieren".
De vrouw des huizes troont in hare volle
waardigheid, zij heeft een werkzaam aandeel
in de plechtigheid. Door hare zorgen is het
geheele buis nauwkeurig gereinigd, en is de
tafel behoorlijk met smetteloos wit ge
ordend. Door haar is de ritueele spijs, dat het
zoete, het aangename vertegenwoordigt, en
dat na de bittere kruiden komt, eigenhandig
gereed gemaakt.
De nationale trots, het blind vertrouwen
op de Godheid, de afwezigheid van priester
lijke tnsechenkomst, de spitsvondige
weteuitlegging en geleerdheid, de weldadigheid,
de eerbied voor de vrouw, de hechte familie
zin, het gevoel van omringende vijandschap
en het vertrouwen in eigen kracht zijn de
elementen, welke de Seiderplechtigheid door
weven en dus als verknocht aan de
voorbebereiding, van zelve opkomen bij den jood,
die zich opmaakt dat feest te vieren.
En thans staat hij nagenoeg alleen. Hij
heeft vier kindsren. Ook deze zijn symbo
lische figuren uit den Seideravond. De wijze,
dat is Daniël, die zoo knip was en zoo erg
vroom, doch zicb van het Seminarium liet
wegjagen omdat hij heftig socialist was ge-.
worden. De goddelooze, dat is Easie, het mooie
meisje dat zicb schaamde omdat zij Jodin
was, die de ritueele spijs niet wist klaar te
maken maar opsnoepte, die met een Christen
trouwde en zich afsneed van haar volk. De
eenvowj^y^ dat is Jpze/, ,gaed van hart,.maar,
die te Amsterdam wonend, geen weerstand^
wist te bieden aan wereldsere vermaken, op-1
gaat in ijdel genot, en de feestdagen van zijn
volk, evenals den weg naar zyns vader's huis
vergeten heeft. Zy die niets -weet te vragen
het zyn deze vier figuren die in den ritus
voorkomen is Roosje, die zoo dom was
en ep 18 jarigen leeftijd met een getrouwden
man er van door ging, en die niet eens de
durf bezit om vergiffenis te komen vragen.
Zy zou haar geschonken zyn, want de deur
staat open, open ook voor de kinderen, en
sterker dan alle ergernis en verdriet, sterker
zelfs dan de gehechtheid aan den godsdienst
voelt de oude man zijne vaderlijke liefde,
zijn familieband.
Dat deze zoo verscheurd is, treft hem het
hardst. Dat de wreede maatschappij die hem
plaagde en sarde, die hem najouwde op straat
en zijne feestvreugde ook nu nog verstoort,
zich meester heeft gemaakt van zyn viertal
kinderen, dat hij nu weer op nieuw, na zoo
vele jaren, alleen is met Sara en vier leege
stoelen rondom zijne tafel staan, ontlokt
hem de klacht al de jaren die daar tusschen
liggen, al de zorgen, al de moeite, dat is
om niets geweest, allea vergeefs l"
Nog leeft zyne vrouw, nog is hy' geen
eenling, maar als ook deze steun hem ont
valt, omdat zij niet bestatd was tegen de
opwinding en het rumoer van den
8eideravond, dien hij ondanks dokter's waarschu
wing, ter wille der traditie vierde, als hij
niemand meer heeft om tot te spreken over
den uittocht uit Egypte, ontzinkt met de
traditie hem zijn laatste kracht.
Hy is een moderne Jobsfiguur, de lijder,
ondanks zijn getrouw naleven van al hetgeen
hy als heilig en juist heeft geleerd, die niet
wankelt in zijne verkleefdheid aan die traditie,
die niet vraagt of het niet hare nauwe
ruimte was, die zijne«kinderen naar buiten
drong en van hem verwijderde ; hij duldt zijn
lyden, al jammert hij over het verlorene.
Eerst met hem zelf zal de overlevering te
niet gaan.
Dit is het tragische van het geval. De
kracht, waarop hij steunde en waardoor alleen
zijn leven zicb ver iief boven het
platstoffelijke, die kracht is ook de bewerkster
van zyn ondergang.
Uit dit zeer zuiver tragisch gegeven volgt
al het andere in het stuk niet alleen zon
der eenige kunstgreep, maar omdat het zóó,
en niet anders moet zyn. Daarom acht ik
dit zeer sober gehouden, fijn gevoeld drama
een rijp inboudrijk, barmonisch letterkundig
kunstwerk, waarin geen woord te veel, geen
gedachte onjuist of onschoon is. Het is een
stuk realisme, maar met eene zoo sterke
werking van stille krachten en in eene zoo
fijne omlijsting van dichterlijke gevoelens en
niet-stolTelijke, tot de verbeelding sprekende
beweeggronden, dat het poëtische ten slotte
de overhand heeft.
Eene vraag doet zich bij mij voor n voor
behoud. Eischt het stuk niet te veel mee
voelen van den toeschouwer die de traditie
van den Seideravond niet in zich zelf voelt
naklinken ?
De beantwoording de^er vraag kan ik, wien
deze traditie niet vreemd is, niet geven. Wel
weet ik dat de opvoering zeer hooge eiechen
stelt aan den acteur, die van den
traditioneeleu achtergrond, waarop dit stuk speelt
en waarop het steunt, zóó sterk doordrongen
moet zijn, dat hij het over het voetlicht weet
te brengen.
Mr. H. Louis ISU.ULS.
Sclonflmrgprenten.
Er bestaan veïeohillen,cle prenten van den
Stadsschouwburg te Amsterdam, bovenal van
de decors. Door kunstliefhebbers zijn zy zeer
gezocht. Victorien Sardou, een fijnproever,
bad een volledig stel, want ook in bet buiten
land hecht men waarde aan deze prenten,
die met den dag zeldzamer worden. Het stel
van Sardou bracht t>üde verkooping te PdriJB,
in Mei U. hooge prijzen op.
Déreproductie^rilSeeeuweche Gysbr
ghtvertooning in het vorig nommer was naar
zeldzame prenten uit de verzameling van
B. W- P. de Vries te Amsterdam, door hem
welwillend afgestaan.
Hoewel de oude decors van Gysbreght"
verbrand zijn, weet man thans oog volkomen
juist, hoe zij geschilderd waren. De broer van
Johanr Braaképsjek iheeft al de werkelijke
decors van Gyabreght, zoo als het stuk in
den vorigen ichouwbjrrg vertoond werd,trouw,
in; teekening en fcïfeioö1, nagebootst voor het
miniatuurtooneel van wijlen Job. Hilman,
commissaris van den schouwburg, die het
voor zy'n zoon had-laten maken. Thans is
dit miniatuurtooneel eigendom van het
Eyksmnseum en daar te zien.
Vermoedelijk zija-opk nabootsingen der
oude Gysbreght's-décora in de oudheidkamer
te Apeldoorn, dat een miniatuurtooneel be
waart met een schal van mooie decors.
,- '?-.-..' -..,. - . J, S, R.
Mond van Tüflschriften.
De Beweging. Jan. '10: Is. P.deVooys, De
kinematograaf in de literatuur. W. L. Pen
ning Jr., Dicht; Maucits Uyldert, De vlam
des lev«ns,T. R G. Assagioli, Een stoïcynsch
dichter. G. E. G. Meuleman, Sigurd
Jorsalfar. Prof. dr. T. J. de Boer, Aanteekening:
Een nieuw schrift. Gen.N. Burger, Politieke
gesprekken. Albert Verweij, Boeken.
Menechen en Stroomingen: De Camera, een volks
boek? enz. i '
GrootNederland, Jan. '10: Fred. van Eeden,
Twee gedichten. Cyriel Buisse, Het Ezel
ken". Wat niet vergeten was, I. Louis
Couperus, De dood~'tm Veata. Louis Cou
perus, De laatgte morgen te Tibur. - Is.
Querido, NietscHe, I. P. N. van Eijck, Ge
dichten. Anna van Gogh-Kaulbach,
VerwachtinglW- Aloertine de Haas, Koffiedrinken
in n dames-pension' Literatuur: Van
jonge dichters, I.
De Tijdfpiege.l,y&ti.''> O: Dr. J. H. Valckenier
Kips, De oude firma wordt voortgezet. Dr.
W. C. A. baron v. Vredenburch, Consolidatie?
Dr. J. H. Valckenier Kips, Met uitzicht op
de eeuwigheid. -? Mr. L. J. Godefroy, Het
onveranderlijke en het veranderlijke. -?Mr.H.
Verkouteren, De practijk der woningwet.
Stijn Streuvels, Het Kerstekind. Jhr. mr. W.
T.'Bochusseït, Suzettè. "?I". Querido, Jan
ToQrop. nse rX/eestafel enz.
Zte Ploe&fW». 6 ^7s*BjdrnHerne Bj rnson's,
Als-jïe nieitfee ^wijji'blpe^t'... (vertaald door
mevr. Logeman-v d4iWilligeri(. Is. Querido,
Muziek, met porfrett'èn. L. Simons, Vondel
en zijn A.dnm in baUinfiP"v'°p Vanonder
-'t Kouter, Ssjntreï^tradsinh, een protest met
n ondërschSïrvaS'T'rar!^ Cóenen. **S.'J.'
van SottSerg-wllson, toe herinneringen van
merK'de CampW bewerkt?"?De honderdste
vertooning van Vondel's Adam in balling
schap, .-i?J)e £>röek;jr pollecüe. Bedenke
lijke journalistieke methode»! Nog even:
De vereenvoudigde.
De' Katholiek, Jan.:,'iO: A. M. C. van Cootb,
E-n nieuw jaar. Dr. W. van Koeverden,
Golgotha en' het H. Graf: L. J. M. Feber,
AlÖrecht Rodènbacb; Tb. Bensdorp, Open
Britf aan De Heraut. H. v. V., Oud jaar.
St. Fransiscus Constant Eeckels, Mijn Lie^e
Heer, wat hebt ge ons toch bemind. Ge
schiedkundig nieuws, IV. Nieuwe Uitga
ven, enz.
? ?
? [?L
?j
F. 450.?F. 500.
EN 725.?GULDEN
COMPLETE MODERNE
WONINGINRICHTINGEN
IEDER BESTAANDE UIT
SALON - EETKAMER
EN SLAAPKAMER
VRAAGT PRIJSCOURANTEN.
MEUBILEERING MY.
HOLLAND"
AMSTERDAM - TELEF. B974
NZ. VOORaW. 274 O/M. >.>.>.?*?
m\\m
BJJB
a||g
VOSKÜIJL& VAN DER LOOS,
Meubelfabrikanten,Heerengracht
244 b/d Hartenstraat, Amster
dam, leveren Moderne Woning
inrichtingen, b.v.: Massief Eiken
Huiskamer, Italiaanse!) Noten
Salon en Pitchpine Slaapkamer
voor 485 GLO. =
Vraag catalogus. Telefoon 694B.
LJ.KRUGER,
87^ Noordeinde,
's-GRAYENHAÖE.
imraiiiiiiiiiu
Modern© Schilderijen
en Aquarellen.
TnrfkoorcL
voorkomt bevriezen van
Waterleidingen.
Isoleert Stoomleidingen.
OENS & BEGK,
te Bloemendaal.
AMPHORA
MODERN
[nnst-Aardewerk
naar bekende ontwerpers.
Oegstgeest bij Leiden.
Filialen: Amsterdam, Kalverstr. 14!); Den Haag, Passage 0; Rotterdam, Hoogste. '244.
HOLLAND
-:- KUNSTHANDEL
-:J. C. SCHÜLLER.
MODERiNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -:- -.- -:- -:-.
-:-:- -:- -;- -:- -:- -:- ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTEN
DEN HAAG Z~HT__ PLEIN 22*.
:<
BINNENHUIS
/*^\
MEUBELS
BER LAGE
) J AC ? v"
RAADHUI55TRAAT48-50
AMSTERDAM
DE PHOENIX
MEUBILEER- INRICHTING
; SPUISTRAAT :
DAMRAK ? 7G
! AMSTERDAM, i
VRAAGT BEGROOTING
VOOR COnPLEETE HEU^
BILEERING EN - RESTAU=
REEREN VAN ENKELE
VERTREKKEN. XXK««
ORIGINEELE MODELLEN.
EIGEN ATELIERS. GROOTE
VOORRAAD. OUDE EN
NIEUWE ? STIJLEN.
DROX/OT
* * WIïSSRB A C*. 4> 4>
? LANGE UOUT8TK1AT T * S »
? - - Den laa«- - -
X UTBBC. «T« . *
GBOOTSTE INRICHTING VOOB
COMPLETE MEÜBILEEKLN'G ==
IN ALLE STLTLE:; = == = =
ANTIQUITEITEN = = =
EIGEN MEUBELFABRIEK
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1Z1NGA.
BINNEN BETIMMERÏNGBK,
BEHANGERIJ,
MODEL KAMERS.
Groningen.
WESTERSINGEL. TELEF. 118,
FEANCO LEVERING.
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65,05» en 6?
QETESTIGD 1889.
VAN
Schilderyen en Aquarellen
van moderne meesters.
8RA7URES, ETSETËNCADBEMENTEK.
Inrichting roor het rest»nr*eren «n Twnl*o*n
TUI Schilderyen,
B«l»st iloh met het honden ran
Tmn eolleotiën alt nal*tenschappm. ?&?.
Rijke keuze Nieuwigheden j
Luxe-Papier:
??? i
en
STEMPELEN ln?,?;S'.V,'?-:e j;
B. VAN MANTCEIVI,
HOFLEVERANCIER ,
SINGEL 56S hsak VUZELSTR. |