Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1699
De regie ging geheel baar eigen ganjr, nam
eenige door mjj «anberolen. dingen (omtrent
de opstelling der Reien) over, doch bordaarde
Terder op elf n boa ja en eigen verantwoor
delijkheid tot «*n MeiDingem, waartegen ik,
gelyk men geafaa he»ft, jnwt ge«*arteaa«d
had, «n tot «BB Tertooolag ia het laat
ste bedrij, die inderdaad Wacbeljjk was:
Er kwam «erat een manne j« oyer den taanr
kjjken; tc*n DOR an; die wenkten elkaar
toe dat da veste leeg wa», en daarop kwamen
de d om iaën der vijanden het tooneeJ be
stormen en tebléaa ouMcfnl Dag heel iets
anders daa ik bad «aobefolen; het tegendeel
nlfs ervan.
De heer Böjftinf, die vut wat il betoogd
had, pchoaf oadertasecbea onmiddellijk in
het Nieuw» dan den Dag die matligheden in
mijn echoenep.
In mqn geljkt^diz mei het «iine verschenen
artikel in de OprccAfa Beutri. Courant, waar
aan ik toen meewerkte, gaf ik daidel$k te
verstaan, dut dt aaxltleedmif gehiet itt» anderi
wat dan ik had aangtgeten. En deed hem dat
artikel toeiomen.
Dit heeft den heer Boring evenwel niet
belet, voort te gain me» Mjn «a sche leiintt
over die mislukte vertooning. Ea baar tbaae>,
na 18 ja w, oog eens op te dis» her. En
hoezeer daarbf opset in het epei was heeft
hijj, osdanha s$a listig «cbrjjfmethode, in
dit jongste artikel verradten.
Want terwöl «S eindigt met te pleiten
voor een tooneebebikking, aioh aanstaitend
aan het onventBderiqke, staande tooneel,
(waarbq in^tossehen atlermalst een
ISeeeowtche opstelling van de figuratie in het eerste
bedrjjf in verband gebracht wordt met het
staand tooneel vaa 1638, tóen al heelemaal
bewegelijk gemaakt) en geatel gQW$ti|td,
verzui ut hjj «eife meteen enkel woord ervan
te gewagen koe juist door mij, allereerst, in
mjjn inleiding t'ot de btkenue versierde
rjabreght- uitgaaf van 1891, een gettyliiterde aan
kleeding van dit tooneelspel, in verband met
een vaststaand, gymbolieeerend tooneeJ, is
uitgewerkt, in samenwerking met B ar lage en
Derkinderen.
Ook al was dag de mislukking van 189L
te mijner verantwoordir g gckomer, dan zou
eenvoudige g^ede trottw gcëischt hebben,
dat bij dit mooi retboriscbe slot ook de ver
melding gestaan had van hetgeen door mij,
eenige jaren later, i niet in die gewecechte
richting verdedigd waf, zooals trouwens ook
van de verbeteringen in het optreden der
reien, bij de bestaande vertooning, indertijd
op mijn aandringen aangebracht.
Maar allén te spreken van een belachelijke
mislakking, waarvan de heer Rössing weten
ion, weten moest, en witt, dat die Biet alleen
niet voor mijn rekening kwam, doek tegen mijn
aaniciftingtn inging, toont duidelijk genoeg
de bedoeling van dezen zoogenaamden ge
schiedschrijver.
Ik zoo niet zoo uitvoerig over deze kwestie
geschreven hebben, als het alleen om me
jeif ging.
Bévraag of ik in 1889/91 een
tooneelscbikkiitg aangegiven zon hebben, die een
migkikkin< ion gebleken zijn, is ten alotte
van geen beteekenis. Juist door zijn
veelslachtigtoid (half romantiek, half klassiek;
half historisch spel, half gewijd drama) die
voor mij de tterke tèventhraeht er «?» verklaart,
ia de Oyibregkt een uiterst moeilijk te
monteeren stuk, omdat die monteering alle kanten
ervan tot zijn recht moet trachten te brengen,
en toch tot een zuivere eenheid komen. Mijn
aanwijzingen van 1894 zijn rijper geweest dan
die van 1889; en als ik er me vandaag aan
moest zetten, zon ik hoop hebben er nog wel
weer iets zuiverder» en r g per s van te maken,
aooals ik ook meen dat mijn smaak en oordeel
in die 20, 15 jaar gerijpt en gesnirerd zijv.
En ik zou me er g anschelijk niet voor schamen,
toen iets bepleit te hebben, wat ik nu niet
meer heel en al verdedigen wi'.
Maar d&arom gaat bet dan ook niet. Doch
wel om het zeer duidelijk opzettelijke pogen
van den medewerker van die blad om zjjn
lezers van mijn positie jegens de
Gysbregktvertooningen een geheel valech beeld te
geven, ha f door een waarheids- verwringing,
half door een verzwijging. De heer Röising
voert ook nog elders de pen, zoowel onder
zijn eigen initialen alaanoniem, en zijn metbode
om met een zoet braaf ioenerig wezen, onder
den hem lieven «choonen schijn", bedekte
gtooten toe te brengen, werkt zeer bedervend
op de argelooze lezers.
L. SIMONS.
* *
*
KANTTEEKENING OP '8 HEBREN
L. SIMONS MZ.,'8 BETOOG.
Niet ingaande op de insinuaties van den
beer L. Simons Mz, evenmin als op zijne
gevolgtrekkii gen uit opmerkingen, waarmede
aan geen enkele bijbedoeling gedacht werd
of ken worden, blijf ik volhouden dat de
vertooning van Gysbreght" in Januari 1892,
aan het slot een belachelijken indruk maakte.
Niet alleen op mij, maar op velen, die zich
dit nog even goed ala ik herinneren. Om hier
tegen op te komen en om het onbesproken
laten van zijn artikel in de Haarl. Courant,
is het geheele lange stuk van den heer L.
Simons Mz. geschreven.
Over de bewuste vertooning schreef ik:
Door de merkbare toewijding van allen
maakte de vertopning m haar geheel een
gro >tschen, gewyden indruk, slechts ver
stoord door het poppet j espel aan het begin
en het belachelijk vertoon aan het slot van
Gysbreght". Ik geloof niet, dat de schuld
hier geheel aan de regie ligt, maar aan te
overdreven en te angstvallige uitvoering der
goede bedoeling van den schrijver van Be
sproken Plaatsen, van den heer L. Simons Mz.
Voor mg bedierf het noodelooze en niet
fraaie bijwerk menig schoon gedeelte. Het
slot werd er geheel door uit de stemming
gebracht en verzwakte den indruk."
De herinnering aan dien indruk kan ik
niet veranderen. Het lachwekkende van het
slot werd niet alleen veroorzaakt door het
óp den muur gaan kijken enz., dat niet door
den heer Simons was aangegeven dit was
zooals de heer S. terecht opmerkt: geheel
verkeerd en buiten zijn bedoeling maar ik
doel op wat hrj wél heeft aangegeven : op
den uittocht uit het slot. Deze, gelijkende
op een begrafenis, veroorzaakte het lach
wekkende.
J. H. RÖSSING.
CL fes en
IE wilde n vertellen van wat ik hoorde
en zag op een dwaaltocht, meegemaakt met
een volkateller. Een tocht door een eigen
aardige wijk van onte goede stad, waarin
stemmig deftige hcerenhaizingen, «oquette
villa'tjett staan in de onmiddellijke nabijheid
van krot:erige hofjesbnizen, zoodat de teller
de meetf «er chiliende messenen groepen te
bewerken" krijgt.
Want meen niet, dat de taak van den
volkrteller in de rijke", de gestudeerde"
baatten «en ainecuie is, dat bij slechts heeft
in te »amel«n en te ordenen! Allerminst.
Ook de statige gevels hebben geheimen
verborgen van mannen en vrouwen, radeloos
ntersttend bij degeel wit-oranje-rone invasie,
ook in plechtige studeerkamers zijn zuchten,
rn de plaatevervangers van deze bij- wat
binaak ei e natnren, gt vallen, om de
duisterheden van <tie paperaesenromtnel l"
Zoo wan er - en 'l sprookje is waar. op
mijn eer I" een dienstbode, wier kaart
door het geiinshooid" ingevuld, als beroep
aangaf; vemchtster van bnisaroeid, niet
setfotandig, niet voor eigen rekening, wel
alleen. Werkplaats; keuken en solderkamerl
Elders luidde het oeroepsantwoord : Auteur,
niet «oor eigen rekening; (arme loonslaaf).
Werkplaats: mrjn scnr^f afeil
Niet minder verwarmd werkte blijkbaar
de vraag voor geanshoofden naar het aantal
kamejs. De vraag op al e kaarten beantwoord
te vinden, zoodat pa en ma de heertcbapprj
bljjktn te doelen met dienstmaagd en baby
is tcner;ng en inslag, enkel beantwoording
op mama's kaart, mei volstrekte uitschake
ling van den heer des buizi s, komt eveneens
voor, maar bet toppunt van handigheid is
zeker wel de kaart, waarop naawlettend voor
ieder gezinslid een zeker aantal vertrekken
is uitgetrokken, dalende van v\jf voor den
haUheer tot twee voor de dienstbode.
En welke z\jn wel de geheime roerselen des
harten geweest, die het aantal vertrekken
deden invullen als: drie; het aantal ver
trekken direct in verbinding staand met de
buitenlucht a s: elf?
Is bet spotternij? Ja waarlijk vaak vragen
wij, of-de invullers ook een grap hebben
gemaakt van de onbegrepen gewichtigbeid.
Een reclamelooper voor een groote firma
geeft als werkplaats op : Alle straatte van
de Haag"; een los werkman noemt zijn ar
beidsveld : Gos vrije natuur."
De kaanen van een niet bepaald kinder
loos gezin geven als beroep aan, van stu
dent" af tot fiöbelechooi" toe.
Een kaart voor de huisvrouw noemt elders
als ambt: alle huiselijke bezigheden, die de
vrouw moet doen."
En onderaan is als werkgever ingevuld:
de echtgenoot!
De tyran, laat ie bly zijn, dat zijn naam
verdwijnt onder vjjf en een half millioen
andere. Andera, wee hem!
Humor! De dienstmeisjes, die minstens
voor de helft zich zelf vergeten als naar
vrouwelijke personen" wordt gevraagd.
Gonst meheer, ik d'r ook bij ?" De
huigknecht die het erg mdiakrtet vindt zoo alles
na te vragen en die een heel direct verband
zoekt tnsschen de godadienstvraag en het
christelijk ministerie.
Ja ook humor, maar van de soort die doet
huiveren, is er in het antwoord van de por
tiersvrouw op een onzer begraafplaatsen.
Hebt u misschien ook logo's?"
Logé's zat, maar die hou we der eigèkalm
genog!'
Maar ook, hoeveel levengellende schuilt er
achter die dorre cijfers; starre soldaat j es over
enkele jaren in eindelooze statistiekregimen
ten. Wat een geestelijke en lichamelijke ver
kommering opent zich voor de mannen, die
enkele dagen huisbezoeken" bij allen.
Een breed-wit boerenhuis. Kaarten voor
l mannelijke en 4 vrouwelijke bewoners.
Neem maar weer drie van die witte mee"
zegt scireetiwerig de opendoende
meidjuffrouw na de toelichting, een week gele j e
heb ik de drie meide de deur uitgetrapt,
?.uk brutaal tuig I" Invulle? Ja meheer kan
niet schrijven, die 's half verlamd en ik
begrijp niks van die rommel!"
Ongeduldig trekt de teller de deur dicht!
Ongeduldig, verontwaardigd al na 3 minuten.
En de half- verlamde... .1
Groote, kenrig-gelegen villa. Tal van
gezinskaarten, een pension blijkbaar! De vrouw des
huizes, weduwe met dochtertje, komt inlich
tingen vragen.
Moet ik op de kaarten van mijzelf al de
kamers invullen?"
Neen, alleen die, welke u persoonlijk ge
bruikt l"
Even een kleur! Ja, ziet u, maar ik heb
eigenlijk geen vaste kamers, me dochtertje
is heel de dag op school en hier speelt ze
in de gangen en in den tuin of in de keuken!"
En slapen?"
Ja, op zolder ziet u...!"
vult u dan maar twee in!"
Buiten bekijkt de teller even de mondaine
villa en mompelt: Drukke keuken en een
zolderhoek!"
Vlak in de buurt, een poortje door, rijen
zich wrakkige hofjeshuizen, drie kamers elk
keukentje en zolder-slaapplaats tellen immers
ook mee , dikke pakken kaarten!
Wel moeder, ia dat goed, acht mannelijke
bewoners en zes vrouwelijke?"
Gom, meheer, dat weet ik zoo niet, hoor.
Dat mot 'k eerst 's natellen."
En langzaam de vingers bewegend, murmelt
het vrouwtje : Jan en Klaas en ... en me
man en me vader, ja dal's goed, en dan Mina
en Trrjn en ... en ik zei de gek, ja, dat's ook
goed!"
Even stil verwonderd staat ze en dan klinkt
een daverende lach : U weet 't nog heter
as ik en ik heb ze toch stuk voor stuk motte
krijge l"
Veertien mensehen, hoe slaapt u dan?"
vraagt de teller, opeens z'n ambtenaar-zijn
vergetend I
Och, dat schuift nogal in, de eene komt
en de andere gaat weg, met eten en met
slapen ook! Me man is nachtwaker en me
oudste jonge helpt 'm zoo'n beetje en dan
de volgende die is bakker. Zie je, en die
staane op, as de andere d'r onder kruipen.
Nee, dat's 'n geluk. Dat gaat zoo wel l"
Wat verder wacht al in de deur een kittig
armoewrjfke, rebelsche trek om de mond
hoeken, zenuwachtig de verrletste, dikomwalde
oogen.
Twee kaarten voor mannen en drie voor
vrouwen?"
Welnee, ik heb alleen me kleine jongen
in huis, dal's dus een te veel."
Bedenk u 'ns goed, juflrouw. Geen kost
ganger, geen broer of zoo.? En kijk dan 's
hier!" De teller wijst, nadrukkelijk, op de
dreigende strafbepaling.
Nog even hokt 't antwoord. Dan giert t los
op h oogen hniltoon : Ja, ziet n, ik ben eige
lijk van me man af, gescheiden, omdat ie
niet op won passen. Maar toen is ie heelemaal
onderop eekomme en nou legt ie maar weer
zoo wat bij me thuis, voor noppesl En nog
doet ie heelemaal wat ie wil", klinkt 't droe
vig na.
Maar de buurt gaat 't niks an!" de
venijnige bijtrek ligt weer om den mond.
Neen, juffrouw, dat is in orde, hoor l"
De teller gaat al weer verder. Nieuwe
cijfers balen, nieuwe ellende zien, onwille
keurig !
Nog enkele weken, dan komen de cijfers.
En achter elk cijfer staat een men'ch met
zijn koramer en amarte, met zijn geluk ook l
n dan vallen de losse cijfers weg en komen
de groepen. Groupéa Tart, objecten voor
in- en ni'legkunde!
Wie denkt dan nog aan de menschen daar
achter!
W. O. A. KOSTER.
's-Gra ven b a ge, Januari 1910.
BERNARD DE VRIES
KUNSTHANDEL =====
N. SPIEGELSTRAAT 7C
Tel. iiitere. 9739, AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
!- Platen - Kunstvoorwerpen
? ~ Encadrementen
WWel D, OITEB
ROKDf 44 AISTERDAJL
OUD JAPANSOHH
G a KUNST n a
SCHILDER IJ EN
ANTIQUITEITEN
ilpB. tel- iffl
SIERKUNSr
HpleceUtr «. ta4k«*4«r*fca4« M
KUNSTVOORWERPEN,
ANTIQUITEITEN,
Meubelen en*
RUDOLF KLION 4 Oa
nL.J.KRUGER,
87* Noordeinde,
'?-GRAVENHAOE.
Moderne Schilderijen
j j en Aquarellen. | [
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1Z1MGA.
BINNEN BETIMMER1NGJBS,
BEHANQERIJ,
MODKLEAMER8.
Groningen.
WESTERSINGEL.
KKA^NCO LEVERING.
TELKJT. 118.
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65,65» en 67
'ft-GK^ VEMIIJLG E.
6ETE8TI6D 188».
VAN
Schilderijen en Aqnarellen
van moderne meesters.
BRA7URES, ETSEK, EHCADBEMEKTEI.
Inrichting roor het re«t»nr*«ren en
Tan Schilderijen.
Bjl»«t rioh met het honden rui kanitYcilinfea
rmn eolleotlén alt nAlfttenachapp«*, uu.
P. C. PAERELS
+ Voor moderne meubileering +
Rokin 128 Amsterdam
Telefoon 4541.
Voor Inrichtingen in Oud Hollandsen en
andere stijlen r^ZZrrrzzzzzzrizrizr
Magazijn Oud Holland"
Rokin 130. - Telefoon 4541.
Tnrfkoord
voorkomt bevriezen van
Waterleidingen.
Isoleert [Stoomleidingen.
Teottnisolfci BuLrearu.
MOENS & BECK,
te Bloemendaal.
-:- KUNSTHANDEL -:-
-:J. C. SCHÜLLER.
MODERNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -:- -:- ?:- ?>
-.-:- -:- -: -:- -:- -:- ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTEN
DEN HAAG PLEIN 22»
BINNENHUIS
MEUBELS
RAADHUI55TRAAT48-50
AMSTERDAM
i CLICHÉs VOOR ZWTÜR.T:
m KOPBR. BW zirtK.
OMTWBOPBn VOOR. RBCkOAlEi fTT]
SP9£DLEV5RincEn Binnen TW/VILF uualj
DRKSCHHflBEL
OP KOPER EN ZINfS
CGtE^ÜW.PELIX MERITIS"
L».K PI7PD^./^D /\f UT. ?x.tl^
H. W, VA» DELDEH. t
Moderne t
Schilderijen en +
Aquarellen.
T3.AJMIH.A-I13I ©Q. ^
TELEFOON 8662. ^ *
A BI S T B R » A M,
-CLICHÉS
3 VOOK DETUDSCHNFIFERS l
l ELERSsWOLF: r
b Onderstaand - merk
ff garandeerd be- ?
trouwbaarheid
AMSTERDAM
S BEUR5STR/W29
TELEFOON
7574DE PHOENIX
MEUBILEER- INRICHTING
i SPUISTRAAT :
DAMRAK. ? 76
: AMSTERDAM. :
VRAAGT BEGROOTING
VOOR COMPLEETE MEU=
BILEERING EN ? RESTAU=
REEREN VAN ENKELE
VERTREKKEN. «XKXtt
ORIGINEELE MODELLEN.
EIGEN ATELIERS. GROOTE
VOORRAAD. OUDE EN
NIEUWE ? STIJLEN. XXX
Itl