De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1910 30 januari pagina 8

30 januari 1910 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE A M S T E U D A M M K U ' W K K K -13 L A D VOOR N E D E R L A N D. No. 1701 m de Seiue ii vroeger jaren. Overstrooming van de Seine in 1850, Het gezicht op den spoorweg van Cbatou uit. ittiMMMitmimmiiiimiiiiiiMMifiiiiMimiiHMM Scliool'ersj s. Het paganistiech volksdeel is aterk getrof fen door de krasse veroordeeling in het frieteh Dagblad, door den heer Oosterbaan in de Kamer bekrachtigd, van het schuldeloos versje: Ai ben ik klein, toch ben ik rein," enz. Menigeen geneen het, alsof de bijzondere schootmannen weer wat nieuws hèb oen uit gevonden tegen de openbare school. De strqd tegen kettersche schoolversjea is echter zoo oud als de schoolstrijd Van Otterloo, die een dertig jaar geleden een boek over de stand koming der wet van '57 schreef, geeft er verschillende voorbeelden van. Hijzelf leed er trouwens aan mee. AnsljJD, in die dagen een kinderpoëet van belang, maakte een versje, Brave Hendrik": Een deugdzaam kind* Ziet zie a bemind Bjj alle brave menschen; zou daar niet naar wenschen ! Maar grooter loon En eeretroon Kan hij by God verwachten; Wie zou daarnaar niet trachten! Dit fraais wekte hevigen toorn bij Van Otterloo. Dat is de onsterfeljjkheidsleer van het rationalisme," schryft hij, zoo worden de kiemen, de grondbeginselen gelegd eener zedekunde, welke, schieten zy wortel, den onvrucütbaren boom van een onzalig Deïsme zullen doen opgroeien." In die dagen echter werd ook van anderen kant geijverd tegen versjes die niet zuiver op de graat waren. Alles wat dogma was, of op dogma leek, moest uit da kinderpoëzie verdwenen; het christendom boven geloofsverdeeldbeid evenwel moest erin behouden blfjven. Het resultaat van dien strijd blijkt uit een vergelijking van den -Isten en den 22sten druk van N. Anslijn Nzn.'sLeesboebje, 2de stukje, poëzie. re 2Lsre druk is van 1868. de 22ste van 1869. In den 2 1 sten staat een versje : God is Vader, is Behoeder, God die al wat is gebiedt ; Jezus is onze eigen Broeder, Hy, die 't leven voor ons liet. In den 22sten druk luidt dit poëem : God is Vader, is Behoeder, Die zqn menschenkind'ren mint, Meer nog dan de trouwste moeder Haar ont-chuldig, teeder kind. In een Lied op den dood dichtte Anslijn voor de kinderen (21ste druk): Wie schept uit dart'le vreugde een bitt'ren tranenvloed? Wie kan van Adam' s val de klaarste blijken geven ? In den gei ui verden 22-iten druk is voor den tweeden regel het volgende in de plaats gekomen : Wie kan het klaarste blijk van '* menscken brootheid geven ? De 2lste druk onderrichtte de kleinen: Wie in Carütus Jezus sterft, Voorwaar hjj hooger kroon verwerft Dan eenig prins kan geven. De 22ste druk heeft het ster ven in Christus Jezus vervangen door sterven met vroom vertrouwen, Nog een tot slot. In '68 zong Anslijn's kinderlier : O, mijn vrienden ! Kort, zér kort, n oogenblik Slechts een snik, Zult ge u hier niet meer bevinden, En dan . . . waar ? Een wig by uw Mulielaar t Niet het ontzettend geknoei met taal gaf in deze jammerhartige rijmelarij aanstoot, maar het dogmatisch begrip: de Middelaar. In den 22sten druk zy'n de laatste twee regels vervangen door: En dan . . . vrij Van der zonde slaverny. En toe a verklaarde de tijdgenoot Hemkes, in zy'n Handleiding voor kweekelingen: Alle godsdienst is ijdel, mist het ruatpunt en ont eert de ziel, wanneer de Middelaar tusschen God en den mensch ontbreekt." Wat niet verhinderde, dat hij zelf er ook aan moest. In den 4den druk »an zijn 3de Leesboekje kwam een leeje voor, dat luidde: Jezus is heilig. Jezus is de Zoon van God. Jezus deed veel goed. Jezus deed oneindig veel goed. Jezus moet ik liefhebben. Jeius moet ik hartelijk liefhebben. Waarom? Dat zal meester wel zeggen. Dat zal vader wel vertellen. Dat zal moeder wel uitleggen. Ik geloof het nu wel. In den oden druk is de Middelaar ver d wenen. Het leeje is ver fangen door een ?ander: God is goed. Hoe goed i? God wel? God is oneindig goed. Ik moet God liefhebben, hartelyk lief hebben. Ik moet God liefhebben boven alles. Heb God lief hoven alles, en uwe naasten als n zei ven! Wie zyn uwe naasten? De moraal van deze historie schijnt te zij D, dat de poëet van 41 ben ik klein, toch ben ik rein," zy'n versje maar moet laten zooals het is. K. Panisch Speelgoed. DE ZUIGELING. Het ia een grooie, linnen worst, want hij heeft nog geen beenen. Zijn lichaam ruikt naar warm brood, zy'n hoofd is erg rood en uit zijn murmelend mondje borrelen slijm belletjes. Hij is kaler dan wanneer hy honderd jaar oud was; zijn oogen zijn zoo blauw als Deiftsch aardewerk, en hij by't Kraag met zijn tandvleesch op de een of andere ivoren rammelaar of op een caoutchouc hondje. Hij gaat uit wandelen in de armen zijner moeder. Hij slaapt overdag en huilt 'gnachts; hij wil het licht pakken, en als hy grimassen maakt, zegt men, dat hij lacht. Zijn kleine handjes bewegen zich met van elkaar gesperde vingertjes over zy'n gezichtje als twee roae krabbeljeg, en als je hem bekijkt pakt hij je bij je neus en noemt je papa, (Jfnar Paul Leclerrq*. ui i in nu in n i n u BERN ARD DE VRIES KUNSTHANDEL === N. SPIEGELSTRAAT 70 Tel. interc. 9739, AMSTERDAM Moderne Schilderijen - Aqua rellen - Groote collectie Etsen - Platen - Kunstvoorwerpen = EncadrementenWED. B. DORENS,4 ZN. ROKIN 56. ^ AMSTERDAM. KLEURETSEN VAN FRANSCHE MEESTERS. iDÉUill D. [OMTER ROKIN 44 AMSTERDAM. OUD JAPANSOHB a a KTTNST a a SCHILDER IJ BN ANTIQUITEITEN H. W. VAX DELDES, + Moderne J Schilderijen en J Aquarellen. TELEFOON 858J. t AM STER» AM. Meubelfabriek Nederland". J. A. HU1ZÏNGA. BINNEN BETIJIitERiflGSJÏ, BEHANOERIJ, MODEL KAMERS. Groningen. WESTERSINGEL. TELKÏ. 118. FRANCO LEVERING. BINNENHUIS >*S5X MEUBELS KüwFBËRLAGlj^^^r^ TOD}»- i AQV- D- SOSCHtei RAADHUI55TRAAT48-50 AMSTERDAM L.J.KRUGER, 87A Noordeinde, 'i-ÖRAYENHAGE. iirmiiuuiHH Moderne Schilderijen en Aquarellen. jOJCHES 3 \OOK DETUDSCHWrTFERS V/ w®CATALOG l m RECLAME &s OP I\OPER EN ZINfS. 'ÜW.FÊLIX MERITIS" IZER5 TCL.2OO7 J i Onderstaand - merk qarandeerd tpetrouwbcuarheid AMSTERDAM 5EURS5TRAAT29 TELEFOON 7574 De Firma P. C. PAERELS, Rokin 188, Amsterdam, exposeert gedurende 14 dagen een enorme partij in de meest Courante maten, Foyersautique, Kameeltasschen, enz, van bijzondere qualiteit en onder garantie van echtheid, tegen opruimingsprijzen. Voor Hef hebbers een xeldlxaam voorhomende gelegenheid. KALVERSTI^AAT 12 AMSTERDAM SMAAKVOLLE WONINGINRICHTINGEN. Tnrfkoord voorkomt bevriezen van Waterleidingen. Isoleert Stoomleidingen. MOENS & BEGK, te Bloemer.daal. -:- KUNSTHANDEL -:J. C. SCHÜLLER. MODERNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -:- -:- ?:? ?> --:- -:- -;- -:- -:- -:- ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTEN DEN HAAG ~ PLEIN 22». ilpIM-en SIERKUNST Il«Bwe 8pl*feütr. 82. BtaihMfenkafe «4. KUNSTVOORWERPEN, ANTIQUITEITEN, Meubelen e n s. BUDOO1 ELION * Oa KUNSTHANDEL Molenstraat 65,65' en 67 % V EN El AG ^ 6ETESTI6D 188». DE PHOENIX MEUBILEER- INRICHTING : SPUISTRAAT : DAMRAK ? 76 : AMSTERDAM.: VRAAGT ? BEGROOTING VOOR COMPLEETE MEU= BILEERING ? EN - RESTAU= REEREN -VAN ENKELE VERTREKKEN. K«KK« ORIGINEELE MODELLEN. EIGEN ATELIERS. GROOTE VOORRAAD. OUDE EN NIEUWE - STIJLEN. VAN Schilderijen en Aquarellen van moderne meesters. UiVOHH, ETSÊyÊSCADBEMEHfEH. Toor het restanrcerea en Y«rui»KB ran B ;l»si rioh met hst honden r«n knEitreiliogea T»n eollectitn alt n«lat«icchapp«m, vai. PRINSBNCRJ 78O TEL 5725 ZCblCHBS VOOR ZWTIRJTEN DRJIEKIblE.URE)NDR.UK, DflP1DSTB/MPBL.S IN KOPER. EN ZIHK. fTïl OP1TWBOPBPI VOOR.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl