De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1910 6 februari pagina 6

6 februari 1910 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND, No, 1702 De St. Nicolaas-haven. De kaden onder water. Een der laatste treinen, die vertrekkende uit het Orleans-Btation, verder dan Choiey Ie Roi konden» koown. Plattegrond van de overatrooming van Pangs in 1802. Het donker getinte duidt aan waar het Se:newater, over zijn oevers gaande, binnendrong. Het grijze, waar 't water door de riolen brak. De overstrooming in Parijs. Da watercatastrophe in Parijs staat niet op zich zelf. Iedere eeuw is de stad door overstrooming geteisterd, doch nooit zoo slim als thans. Den 25sten Januari 1740 werd te Tourville, waar sedert 1732 regelmatig waarnemingen worden ge daan, opgeteekend dat het water 692 centimeter hoven nul gestegen was, ter wijl het op 17 Maart 1876 iets minder, steeg dan 650 centimeter. De hoogste waterstand der vorige week komt die van het jaar 1658 nabij. Den 27sten Fehruari van dat jaar rees het water der Seine 881 centimeter boven nul. De Oberbaurat Ingenieur Rudolf Halter, Professor an der Wiener Technik", merkt naar aanleiding van de hooge stijging der Seine het volgende op. Warme Westenwinden hebben buiten gewone regenvallen in het gebied der Seine veroorzaakt en de opgehoopte sneeu wmassa snel doen wegdooien. Daar door zijn de ontzachlijke watermassa's plotseling voortgestroomd, die in Parijs zulke geweldige verwoestingen hebben aangericht. Nu de Bood voorbij is, wordt het de taak der meteorologen en hydrologen, welke zekerlijk alle verschijnselen hebben waargenomen en ieder verschijnsel op iederen datum vastgesteld, aan het werk te gaan. Ook zullen de vakmannen en de daartoe aangewezen corporaties zich onledig houden met de vraag, welke voorzorgen denkbaar en uitvoerbaar zijn om in het vervolg voor Parijs dergelijke onheilen minder ontzettend te maken. Voorloopig zal het niet on dienstig zij n iets over de Seine in 't midden te brengen. De Seine, die op het plateau de Langres op een hoogte van 471 meter ontspringt, daor Parijs stroomt en na een loop van 776 kilometer bij Hïiivre in de zee uit mondt, heeft voorbij Bel grand een gebied van 78,650 vierkanten kilometer, waar van op het gebied tot Parijs ongeveer twee eerde van eze grootte komt, zoo dat het toevoergebied der Seine bij Parys omstreeks half zo<x groot is als dat van den Donau bij. Weenen. De Seine heeft bij Parys het type van een vlaklandssipooni. Zijn val bij, e» voorbij Parijs bedraagt eirca 10 tot 20 centimeter perk'' ometer, de watertoe voer T 30 tot 60 kubieke meiei per sekonde; de vorige week, volgens de berichten, 1200 tot 2000 kubi'eke meter in denzelfden tijd. De nabijheid der zee heeft echter reeds vro«g er toe geleid het verkeer aan de Ssine te bevorderen, tot welk doel de rivier van de »itmoöding tot 98 kilometer boven Parijs door waterkeeringen, gekanaliseerd is, zoodat het zelfs mogelijk is voor zeeschepen, die voor de kustvaart en Engeland' bestemd* zijn, met 3' meters diepgang tot bij Parijs te komen. De Seine beeft du» het beeld van een rivier vol leven en beweeglijkheid. Het lokale scheepvaartverkeer van Parijs op de Saine bedraagt 28 millioen passagiers per jaar. Het in Parijs 100 tot 150 meter breede rivierbed ia van kaden voorzien, maar heeft noeh een inondatiegebiednoeh schutdijken tegen hoog water, welke laatste door den bouw der stad onmogelijk schijnen. Aan de Saine bestaat reeds sinds 1854 een goed ingerichte waarnemingsdienst, zoodat de waterstand te voren is aan te kondigen. AU nu des ondanks" deze catastrophe over Parijs gekomen is, heeft men die te beschouwen als een aeculaire hoogwatercatastrophe. In ieder geval zullen de hulpmiddelen, als: verhooging der oevers, zijwaartsche afleiding door groote kanalen, hoog waterbekkens, enz. in aan merking komen, tij het ook zooder uit zicht op uitvoering, wil men niet de stad door blijvende hindernissen en bemoei1^'king van het verkeer en der bouwontwikkeling opofferen aan de zekerheid, »m iedere catastrophe van hoog water af te wenden, die zich eerst weder jaren l».ter, bij volgende generaties zal opdoen. Wat echter in dit geval van bizonder P.'attegrond <ran de overstroomin*, van Parus in i 740. Het donker gatinte duidt aan waar het Sainewater, over zijn oevers gaande, binnendrong. Het grijze, waar 't water door de riolen brak. belaag schijnt, is het nemen van voor zorgen, bij het bouwen als anderszins, om bij herhaling v m een seculairen buiteagewonen hoogwaterstand, niet be hoeven te vreezen voor een te groote verwoesting, en die zich dan beperken zal bij eene voorbijgaande storing van het levendig verkeer. Wij geven hierbij plattegronden van verschillende overstromingen. Men ziet er, ongeveer, op hoe de oorspronkelijke bedding van de rivier geweest is, vóór PJattegrrnd van het thans door Seinewater overstroomde gebied te Parijs. In 't algemeen genomen is het dfzelfde bidding", die men ziet, als in 1740 en 1802. de menschen telkens weer hem vernauwden, om grjnd te winnen. Maar nu en dan wreekt zich de rivier-! D. Water weghalen waar het te veel is, en het brengen naar een plaats waar het zeer gewenscht is, is een heel eenvoudig plan, met een onvermijdelijk goed resultaat voor beide streken. Maar het uitvoeren van zoo'n plan is niet sfeeJs zoo eenvoudig als het lijkt. In Amerika worden groote landstreken door irrigatic-weiken, van woestijn veranderd in de aller-weelderigste landbou*-streken. B\j riete werken behoort ook het Uncompahgre Vallty ontwerp in Co>orado. In Z. W. Cjlorado stroomen de beide rivieren TJneotnpabgre en Gucnison ongeveer evenwijdig aan elkaar op een ouderlingen afstand vaa 16 K. M., maar ge ? scheiden door een bergrug van ongeveer 650M. hoogte. Da Uncompabgre is een kleine mier, die te klein is voor de vallei ?an 280.000 H. A. van goeden grcnd, terwijl de Gunnison-rivier, die veel grooter is, ineen diepe kloof stroomt, waarin nagenoeg geen bebouwbare grond is. Men besloot een tunnel te slaan met een doorsnee van 3% by 4 M., over eenatjtand van 10 K, M., aoor den berg heen. Om dit werk te verrichten was het noodig een weg van 25 K M. lengte uit te houwen in de Gunni-on kloof; de noo lige machines werden asngavoerd eu onlangs is de tunnel gereed gekomen. Op deze wijze heeft men 59.000 H. A. land vruchtbaar gemaakt, dus bijna 3 noa^l met-r dan de l oeveelheid grond, die de Wieringermeer ODS zal opleveren wanneer hij tens drooggemalen zal zyn. v. O. Gezicht op de stad Pont d'Aubenas hij de overstrooming van October 1890. Doorbraak van de brug over de Eyrieu by de overstroomde ,in 1890. Langs touwen woidt den inwoners van het dorp leper m'dd 'lën ge'eikt.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl