Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND,
No, 1702
De St. Nicolaas-haven. De kaden onder water.
Een der laatste treinen, die vertrekkende uit het Orleans-Btation, verder dan Choiey Ie Roi konden» koown.
Plattegrond van de overatrooming van Pangs in 1802. Het donker getinte duidt
aan waar het Se:newater, over zijn oevers gaande, binnendrong. Het grijze, waar
't water door de riolen brak.
De overstrooming in Parijs.
Da watercatastrophe in Parijs staat niet
op zich zelf. Iedere eeuw is de stad
door overstrooming geteisterd, doch nooit
zoo slim als thans. Den 25sten Januari
1740 werd te Tourville, waar sedert 1732
regelmatig waarnemingen worden ge
daan, opgeteekend dat het water 692
centimeter hoven nul gestegen was, ter
wijl het op 17 Maart 1876 iets minder,
steeg dan 650 centimeter. De hoogste
waterstand der vorige week komt die
van het jaar 1658 nabij. Den 27sten
Fehruari van dat jaar rees het water
der Seine 881 centimeter boven nul.
De Oberbaurat Ingenieur Rudolf
Halter, Professor an der Wiener
Technik", merkt naar aanleiding van de
hooge stijging der Seine het volgende op.
Warme Westenwinden hebben buiten
gewone regenvallen in het gebied der
Seine veroorzaakt en de opgehoopte
sneeu wmassa snel doen wegdooien. Daar
door zijn de ontzachlijke watermassa's
plotseling voortgestroomd, die in Parijs
zulke geweldige verwoestingen hebben
aangericht.
Nu de Bood voorbij is, wordt het de
taak der meteorologen en hydrologen,
welke zekerlijk alle verschijnselen hebben
waargenomen en ieder verschijnsel op
iederen datum vastgesteld, aan het werk
te gaan.
Ook zullen de vakmannen en de daartoe
aangewezen corporaties zich onledig
houden met de vraag, welke voorzorgen
denkbaar en uitvoerbaar zijn om in het
vervolg voor Parijs dergelijke onheilen
minder ontzettend te maken.
Voorloopig zal het niet on dienstig zij n
iets over de Seine in 't midden te brengen.
De Seine, die op het plateau de Langres
op een hoogte van 471 meter ontspringt,
daor Parijs stroomt en na een loop van
776 kilometer bij Hïiivre in de zee uit
mondt, heeft voorbij Bel grand een gebied
van 78,650 vierkanten kilometer, waar
van op het gebied tot Parijs ongeveer
twee eerde van eze grootte komt, zoo
dat het toevoergebied der Seine bij Parys
omstreeks half zo<x groot is als dat van
den Donau bij. Weenen.
De Seine heeft bij Parys het type van
een vlaklandssipooni.
Zijn val bij, e» voorbij Parijs bedraagt
eirca 10 tot 20 centimeter perk'' ometer,
de watertoe voer T 30 tot 60 kubieke meiei
per sekonde; de vorige week, volgens de
berichten, 1200 tot 2000 kubi'eke meter
in denzelfden tijd. De nabijheid der zee
heeft echter reeds vro«g er toe geleid
het verkeer aan de Ssine te bevorderen,
tot welk doel de rivier van de »itmoöding
tot 98 kilometer boven Parijs door
waterkeeringen, gekanaliseerd is, zoodat het
zelfs mogelijk is voor zeeschepen, die
voor de kustvaart en Engeland' bestemd*
zijn, met 3' meters diepgang tot bij Parijs
te komen.
De Seine beeft du» het beeld van een
rivier vol leven en beweeglijkheid. Het
lokale scheepvaartverkeer van Parijs op
de Saine bedraagt 28 millioen passagiers
per jaar.
Het in Parijs 100 tot 150 meter breede
rivierbed ia van kaden voorzien, maar
heeft noeh een inondatiegebiednoeh
schutdijken tegen hoog water, welke laatste
door den bouw der stad onmogelijk
schijnen.
Aan de Saine bestaat reeds sinds 1854
een goed ingerichte waarnemingsdienst,
zoodat de waterstand te voren is aan te
kondigen.
AU nu des ondanks" deze catastrophe
over Parijs gekomen is, heeft men die
te beschouwen als een aeculaire
hoogwatercatastrophe. In ieder geval zullen
de hulpmiddelen, als: verhooging der
oevers, zijwaartsche afleiding door groote
kanalen, hoog waterbekkens, enz. in aan
merking komen, tij het ook zooder uit
zicht op uitvoering, wil men niet de stad
door blijvende hindernissen en
bemoei1^'king van het verkeer en der
bouwontwikkeling opofferen aan de zekerheid,
»m iedere catastrophe van hoog water
af te wenden, die zich eerst weder jaren
l».ter, bij volgende generaties zal opdoen.
Wat echter in dit geval van bizonder
P.'attegrond <ran de overstroomin*, van Parus in i 740. Het donker gatinte duidt
aan waar het Sainewater, over zijn oevers gaande, binnendrong. Het grijze, waar
't water door de riolen brak.
belaag schijnt, is het nemen van voor
zorgen, bij het bouwen als anderszins,
om bij herhaling v m een seculairen
buiteagewonen hoogwaterstand, niet be
hoeven te vreezen voor een te groote
verwoesting, en die zich dan beperken zal
bij eene voorbijgaande storing van het
levendig verkeer.
Wij geven hierbij plattegronden van
verschillende overstromingen. Men ziet
er, ongeveer, op hoe de oorspronkelijke
bedding van de rivier geweest is, vóór
PJattegrrnd van het thans door Seinewater overstroomde
gebied te Parijs. In 't algemeen genomen is het dfzelfde
bidding", die men ziet, als in 1740 en 1802.
de menschen telkens weer hem
vernauwden, om grjnd te winnen. Maar
nu en dan wreekt zich de rivier-!
D.
Water weghalen waar het te veel is, en het
brengen naar een plaats waar het zeer
gewenscht is, is een heel eenvoudig plan, met
een onvermijdelijk goed resultaat voor beide
streken. Maar het uitvoeren van zoo'n plan
is niet sfeeJs zoo eenvoudig als het lijkt. In
Amerika worden groote landstreken door
irrigatic-weiken, van woestijn veranderd in
de aller-weelderigste landbou*-streken. B\j
riete werken behoort ook het Uncompahgre
Vallty ontwerp in Co>orado. In Z. W. Cjlorado
stroomen de beide rivieren TJneotnpabgre en
Gucnison ongeveer evenwijdig aan elkaar op
een ouderlingen afstand vaa 16 K. M., maar ge ?
scheiden door een bergrug van ongeveer 650M.
hoogte. Da Uncompabgre is een kleine mier,
die te klein is voor de vallei ?an 280.000 H. A.
van goeden grcnd, terwijl de Gunnison-rivier,
die veel grooter is, ineen diepe kloof stroomt,
waarin nagenoeg geen bebouwbare grond is.
Men besloot een tunnel te slaan met een
doorsnee van 3% by 4 M., over eenatjtand
van 10 K, M., aoor den berg heen. Om dit
werk te verrichten was het noodig een weg
van 25 K M. lengte uit te houwen in de
Gunni-on kloof; de noo lige machines werden
asngavoerd eu onlangs is de tunnel gereed
gekomen. Op deze wijze heeft men 59.000 H. A.
land vruchtbaar gemaakt, dus bijna 3 noa^l
met-r dan de l oeveelheid grond, die de
Wieringermeer ODS zal opleveren wanneer
hij tens drooggemalen zal zyn.
v. O.
Gezicht op de stad Pont d'Aubenas hij de overstrooming van October 1890.
Doorbraak van de brug over de Eyrieu by de overstroomde ,in 1890. Langs touwen woidt
den inwoners van het dorp leper m'dd 'lën ge'eikt.