Historisch Archief 1877-1940
No. 1703
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 18. E. Boadin. Langs den Seine"stroom.
No. 12. B. J. Blommers. Het vertrek van den viischer.
i p
!? r.
Een eigenaardige en niet onbelangrijke
collectie, die Dinsdag a.s. in de Militiezaal
op 't Singel zal gereild worden. Deze schilde
ryen en teekeningen zjjn nit de nalatenschap
van een in Engeland gevestigd Hollandsen
kunstkooper. M. H. Koekkoek, een naam
met veel klank nit een vorige generatie van
onze schilderkunst. In den Catalogus gaat
voorop een kort woord ter nagedachtenis
van dezen handelaar, die zelf als schilder
begon, maar aldra voor de fortuinlijke kansen
van tweeërlei loopbaan het nuchtere juiste
inzicht had. Een halve een w lang heeft hij te
Londen in den handel geijverd voor den
goeden aftrek van Hollandsche schildergen,
ook naar Amerika, en de collectie is reeds
hierom eigenaardig, wijl ze, gedurende dat
t ij d verloop nog doet gewaarworden de wisse
lingen in de voorkenr bij de kanstlievende
en kunitkoopeade wereld. Voorheen
Schelfhout, Springer, Ten Kate en Verschuur,
tegenwoordig. Mauve, Israëls, Maria, Breitner.
? 4IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMUIIIMHIIIIIIHIIIIIIIHIIIIIIHIIIIIIIIHIIIMIIIIIIIIIIII
Sctieitiogei m Musea.
III. In het midden der beschry' vingen van
de werken uit de collectie Drucker, mocht ik
als een intermezzo en een inderdaad Italiaanse a
intermezzo, iets inlasschen wat mij een oude
en een telkens nieuwe noodzakelijkheid lykt
voor onze Musea. Het U een waarheid die
soms uit de meest onverwachte hoeken tot u
komt, zoo ge maar haar verstolen gezicht weet
te zien. In het boek over Frans Hals, door
E. W. Moes, staat ze zelfs, hoewel terloops,
aangeduid. Het is de Italiaansche invloed
dien velen onzer beste schilders tot hun heil
ondergingen. Het is de invloed van de
grootscheepsche Renaissance, in da Vinci teederst
en intellectueelst, in Michel Angelo
daimomisch en moreel. Deze invloed heeft in es
sentie velerlei geest veelmaal verhelderd. Op
goede en eigenaardige wijze. Op de ne,
juiste, wijze, die in dat opzicht mogelijk is.
Een invloed kan namentlyk alleen zuivre
gevolgen hebben zoo ze aan hen die zijn
werking ondergaan, een inzicht brengt niet
in de persoonlijke uitingen bovenal, maar
bovenal in de eenvoudige waarheden die
ieder kunstwerk helpen bouwen. Dan ont
staat geen nabootsing, geen ijl klassicisme.
Dan kan het klassieke ontstaan eenvoud
bij grootheid. Dan kan de persoonlijkheid
die den invloed onderging, ziel» vry, met
meer middelen toegerust, op nieuwe wijze,
in rijperen rijkdom, stoutmoediger, zich ge
makkelijker uiten. Een Hollander schildert
dan geen Italianiseerende" landschappen,
maar hij schildert Hollandsche landschappen,
die wat van de eenvoudige breedheid der
Italiaansche hebben. Een Hollander schil
dert dan dat portret dat niet minder bevat
aan ruimte, dan de vlakte waarvan de kim
een grijze lichte streep lijkt te zijn hij
schildert dan op kleine wijze geen Italiaan
sche meisjes aan een nagebootste bron.
Goede invloed brengt nieuwe werklijkheid
in het oude vat en doodt onwerklijks.
De grootste onzer schilders, den eenigen
schilder die we hebben voor de gansche
aarde, Renabrandt staat daarvan als bewijs.
Hij heeft ingezien wat baten kon tot 't uiten
van zijne persoonlijkheid; hij heeft waarheden
in het Italiaaniche getast en die gebruikt
tot een vollediger maken van zijn wezen in
de schilderkunst.
En gelukkig is, voor wie ziet, dit niet te
ontkennen. Het is tegenover vele verstokten
het goede beviji.
B. Maar wat onderscheidt dan deze Itali
aansche kunst, die we te weinig vinden in
de Musea, van de onze? Haar klaarheid van
vormen is een van haar uitmuntendheden.
Haar in groote arabesken groepen te laten
leven of als ten dans doen stijgen of
hoofsch laten nijgen is een harer princelijk.
heden. Zij is een princelyke kunst; ge voelt
aan haar weidsche hoogheid zooals ge aan
de onze, in het beste voelt, woelende diep
ten. Zij is niet een kunst voor burgers ten
eerste, maar van knnstenaren. Het vorstelijk
wezen is meer in haar dan ooit in ons en
toch... (met da Vinci!) wat ziet ze een
teederheid 's avonds in de gezichten. En toch ... met
Michel Angelo, wat ziet ze een harmonisch
geworden Pijn in sommige droomen. En toch
wat ziet ze smeltend zinnelijke
kleurvloeden met Giorgrone ... En toch . .. hoe
onaardseh gemakkelijk schildert ze met de
hand van Titiaan, en hoe eenvondig strak
bepeinst ze een Doge bij Belloni en is jeugdig
teeder melancholisch o ver den Medelij denden
Faun met Piero di Cosimo, en onverstolen innig
b\j Veronese. Maar wat onderscheidt haar
dan (opnienwl) toch van ons. Ze is meer
gebouwd. Ze is meer verantwoord als kunst,
en tot kunst is in haar geworden meer
intellectnaliteit. Ze is niet hard zooals ge
mocht meenen. Zy behield altijd het even
vallen en het even nijgen der kleuren, de
Zeer onvolledig natuurlijk, bevat zoo een
collectie toch elementen voor een geschied
kundig overzicht der kunstontwikkeling in
een bepaald tijdvak, en in dit opzicht althans,
niet zooveel minder belangrijk dan de, nu
gesloten, representatieve tentoonstelling in
Arti, die op zoo slordige en oppervlakkige
wijze in elkaar was gezet.
Zeer belangrijke specimen der moderne
hollandsche kunst, heb ik DJJ een vluchtige
oogenschonw niet kunnen noteeren; wel zag
ik menig aantrekkelijk stuk, schilderij of
teekening, van verschillenden, die we tot de
besten rekenen der laatste generatie onder
meer van Jozef en Is. Israëls, (van den eersten
een vroeg portret, merkwaardig), J. Mans,
Mauve, Gabriel, Breitner, Blommers,
Weiesenbruch, Roelofs etc.
Ook buitenlandsche kunst is er aanwezig,
van meest verscheiden aard al weer. Ik zag,
in der haast, een zeer curieusa en gevoelige
schets van B. Constant, maar ook een aca
demisch-kundig schilderwerk van Bouguereau.
Het kan zijn nut hebben zoo'n proefstuk
imiiiiMmiiiMiMimMiiimuiiiiiiMmiiimiMMiniiiMHiiiiiiMimiMMiHiii
zoete onbestemdheid van dien ademhaal. Maar
ze stijgt eenvoudiger op voor grooter ruim
ten, en wg'der werking meer geschikt. Ze is
mér voor allen dan onze kunst gewoonlijk
is. Ze heeft grooter geestelijke zijden die
hier tegenwoordig, en noode gemist worden
en gemakkelijk gesmaad. En toch nit de
druiven der Italiaansche kunst konden wij
een dieper vreugd* ge venden-wijn me
-persen, en dien hier met onzen drank mengelend,
schitterender worden. Want wat in ons allen
is, is toch nonkerende mooglijkheid.
C. Het is dus een der eisenen dat het
gehalte en het aantal der Italiaansche schil
derijen versterkt en vermeerderd worde. De
nieuwe tyd die komen kan heeft het noodig.
We moeten, zoo we een tyd op Romantische
wijze ons uiten zullen, bedenken dat we den
omtrek, het contour, niet verspelen. Het
Italiaansche werk is er goed voor; het houdt
het oog wakker, by veel bewogenheid. Het
doet werk, inzuivereintellectaliteit tot kunst
geworden, voor ons op zeer overzienbare wijze
leven. Het zal verhinderen dat de zwoelte
van het Romantische leidt tot vorm-armoede.
Het zal ons als schilders doen blijven bewegen.
Het zal ons eerbied voor het vak kweeken,
dien we te lang als vrijbuiters over boord
werpen. Het zal de wjjdgolvende arabesk
voor oogen brengen. Het zal waarheden van
verdeeling ons doen zien, die we altijd ge
bruiken kunnen,
D. Dit mocht ik inlasschen te midden der
bespreking van de collectie Drucker. Mocht
het iemand wekken tot het verzamelen van
wat we missen! In goede specimina. Armelijke
voorbeelden hebben we van de andere landen
niet noodig. We hebben ook van hun de
diepste werkelijkheden van noode. Die leeron
alleen, en verhoogen alleen. Het half werk
is bij ons eveneens te veel te vinden dan
dat we plaats ervoor zouden afstaan in open
bare verzamelingen.
Maar wie zal dit doen, voldoende aan de
twee dingen: inzicht en fortuin, die daartoe
noodig zijn ... al» brood.
PLASSCUAEKT.
Epische
Larensche Kunsthandel.
Veel eigenlijk 1113018 is er onder deze
kleurige, deels zelfs schreeuwerige dingen
niet. Behalve G. CarruthersGould, de bekwame
teekenaar van de Wi'st/ninster Gazttte, hebben
weinig kunstenaars van naam en groote
verdieöste aan het maken van die prenten
meegedaan. Maar typisch is deze verzameling
zeker. Vooral voor denEngelschen volkahumor.
Voor de gemoedelijkheid ook, die in het ras
zit en de neiging tot gemeenzaamheid met
groote heeren, die het heeft.
Blijkbaar doen zelfs de deftigste en onplooi
baarste staatslui in zulke dagen zooveel
mogelijk hun beat om haü-fellow-well-met"
met burgerman en arbeider te spelen. Doen
ze het niet gauw, dan neemt het volk die
gemeenzaamheid zelf maar vast voor eigen
rekening. Plechtstatige staatslieden heeten in
zulke dagen maar familiaar weg Joe, Johnny
of Arthur. Stel u zoo iets in Holland voor.
Neem den zeer aristocratischen, den nufligen
Balfour, miss" Balfour, zooals hu in het
parlement genoemd wordt. Hij is op een
prent van Gould bezig, listiglijk Socialisme"
te plakken orer een billet voor de begrooting.
John Buil betrapt hem. Well, Arthur, up
to your old tricks againl" roept deze ver
ontwaardigd. Haal je weer van je oude
streken uit?" of ben je weer aan den gang?"
vertale men het, liefst zoo familiaar mogelijk.
Men denke eens aan, dat het profanam
vulgus een dergelijk deftig oud type bij ons
van technische meesterschap eens aandachtig
te bezien. Dan een schilderij van Troyon, dat
uit de nalatenschap van den meester schijnt
afkomstig te wezen; nog eenlandschapstudie
van Alfa. Steven», merkwaardig voor dezen ver
fijnden schilder van het mondaine vrouwen
beeld, etc. Maar het zwaartepunt van deze
afdeelinp is ket groote doek van Rosa Bonheur:
het Duel een bloedige strijd tusschen twee
Arabische hengsten. De voorstelling is van
historischen aard werkelijk gebeurd door
den catalogus toegelicht. Het is zeker een
sensatie-stuk; toch is het onbillijk dit tot
een grond van overweging te maken by de
bezichtiging en beoordeeling van het schilderij,
dat om zijn zeer verzorgde uitvoering en
kundige teekening alleen, reeds een respectabel
stuk werk is. Men zou hiernaast b.v. eens
een werk moeten zien van den
paardenschilder Schreijer, om op te merken, waar
in den schildersarbeid, de spanning het
deugdelijkst was.
Kijkdagen, als altijd, twee dagen te voor.
W. S.
jhr. mr.de Savornin Lohman b.v.?eens zóó
bij zijn voornaam noemde! Wij wagen het
zelfs niet, naar den voornaam laat staan
naar deszelfs huiselijke afkorting te gissen
van zulk een ongenaakbare grootheid.
Moois, zeide ik, is er niet zoo heel veel.
Geen wonder, het is hier alles werken met
heel grof gesehut, waarbij de hanteerders
van fijner speel- en wapentuig zich best ont
houden. Toch is er weinig echt ruws. Men
ziet, dat het om zakelijke kwestie; gaat, niet
om personen. De koppen op die prenten
z\jn dan ook voor het grootste deel vrij ge
wone beknopte portretten. Van een charge,
als de afkeer ingeeft, is nauwelijks sprake.
Noch zelfs en dat ligt toch nog meer aan
de onthouding van werkelijk eerste teeke
naars, een zuiger
artistieke,(zuiverkarakteriseerende charge. Naar den fijnen kop
van Lloyd-George, het schrander
advocatengezicht van Asquith zoekt men vergeefs. Op
de platen van de vorige verkiezing, toen
CampbeH-Bannerman nog leefde, komt zyn
goedig gezicht en wat rond lichaam veel voor.
Daar zijn heel goede bij. It really is a very
pretty garden," zegt hij, als hy' onaanzien
lijke spruitjes, vloot en industrie enz. voor
stellend, beziet. Dat is een aardige plaat,
maar een krasse expressie zit er niet in. Men
leest de namen der platen en bekijkt ze en
weet eerst dan, dat het opschrift ironisch
bedoeld is. Elders ziet men Redmond, den
Ier, op Bannerrnan's rug zitten.
De ruwste van de platen is er een, waarop
een gek de radicale partij, door een afge
scheidene, een Duitscher en een Ier verte
genwoordigd, uitnoodigt in het gesticht te
komen, ze zijc er rijp voor. Dit kan men
geen argumenteeren noamen . ..
Er is er nog een, waar het minder om
overtuigen, dan om bluü" te doen schijnt.
Cflamberlain, de oude, met monocle en al!
een raar soort van profeet! staat tus
schen Britsche vlaggen. Learn to think
irnperially" zoo heet het met een voorwaar
imperia! islischen imperatief. ..
Maar overigens gaat het om de kwestie:
veel loon, duur brood, weinig loon, goedkoop
brood, of veel loon, goedkoop brood, om
Duitscuers en Dreadnoughts, Lords en ouder
domspensioenen.
Natuurlijk heeft in vele gevallen het aar
dige denkbeeld op zichzelf al kracht. Zoo is
er een plaat, niet mooi, ofschoon lang de
slechtste niet, waar men een lord zijn kiezers
d. w.z, zichzelf voor den spiegel ziet
raadplegen: Where do you come in ?"
vraagt men het volk. Of een Dreadnought"
is prachtig verlicht door: Old Age Pensi
ons, Poor Law Reform, Untaxed Loaf, Taxes
on Land Value, No Lords veto.'' Zal John
Buil een sprong in het wilde doen, naar
Tarill' Reform?" Hij staat geblinddoekt op
de loopplank ... Een oud paar is, voor hun
gezellig huisje, in het zonnetje gezet, vóór
hen bloemen, weelde van den arme, zei
Multatuli. Een ouderdoms-pensioen-idyllel
Of John Buil springt vroolijk over de Protec
tionistische schutting (made in Gdrmany.)
High over the fence
Leaps sunny John.
Tree food's the thicg
He does it on.
Nog sp een andere ziet men Chamberlain
als jongetje zeepbellen blazen. Dat is wel een
oolijke, geestige prent. Die sluwe, oude,
vleezige kop, op een kinderlichaam, zoo iets
wordt dwaas, als het goed geteekend is. En
dan dat benauwde kyken.
Eigenaardig hoe de oude allegorische proto
typen nog gelden in deze soort van populaire
kunst. John Buil is nog altijd dikkig en
draagt kaplaarzen, de Duitscher draagt een
bril en heeft een gelen, hangenden snor. Dat
is een taaltje apart. Ook de kroon der lords
ontbreekt nooit op hun hoofden, zoo min
als de koningskroon in de verbeelding der
kinderen de kruin dar Torsten ooit verlaat...
Er is een kinderlijke clownerie in dit alles.
Veel energie, weinig nijdigheid... er valt wat
van te leeren.
VBTH.
Orer de metkoiei ter opspoiw en
m misdadigers.
Wanneer men in de couranten leest van
geheimzinnige misdaden, die plaats vinden, en
men leest dan verder, dat de justitie de
zaak onderzoekt", wanneer dan, na zoo
vele weken, de instructie gesloten wordt"
en de zaak in eene openbare terechtzitting
behandeld wordt, dan moet, dunkt ons,
wel eens de vraag opkomen: hoe gaat de
justitie tijdens de instructie te werk ? Het
kan zijn nut hebben hierover een en ander
te vertellen. In een zoo even in Duitse hiand
verschenen hoogst interessant werk, bewerkt
naar de Fransche uitgave van prof. dr. A.
Niceforo, privaat-docent aan de Universiteit
te Napels en de Nieuwe Universiteit te
Brussel 1), waarschuwt de Duitsche bewerker,
Ragierungsrat dr. H. Lindenau (Berlijn),
tegen eene al te groote belangstelling in zake
strafprocessen. De heete spanning," zoo zegt
hij, waarmede tegenwoordig de verhande
lingen in zware strafzaken gevolgd worden,
toont in stijgende mate ongezonde en be
denkelijke trekken." Daarom is voorlichting
van het publiek gewenscht, ja geëischt. Niet
alleen dat de belangrijke plaats die d& pers
en de publieke meening dikwijls innemen,
verandert, wanneer eene duidelijke voorstel
ling van de feiten der vervolging van mis
dadigers heeft plaats gevonden, maar ook
leidt zy de opmerkzaamheid op de ernstig*
gezichtspunten, terwijl sensationeele
bizonderheden op den achtergrond gedrongen
worden.
Aan de hand van bet bovengenoemde werk
zullen wy een en ander over de justitieele
recherche mededeelen.
Een der moeielykgte en interessantste
hoofdstukken der crimineele recherche is het
vaststellen, vasthouden, de beteekenis en de
vergelijking der sporen, door den misdadiger
achtergelaten.
In die eerste plaats moeten hier genoemd
worden de voetsporen. De lezers van de
Sherlock Holmes verhalen weten van hoe
groote waarde deze zijn om het verblijf van
den misdadiger te ontdekken. Maar van nog
grooter belang zijn de sporen der vingers,
d. w. z. afdrukken op papier, glas of andere
voorwerpen, en om deze te verduidelijken
?n... te bewaren, is de photographie het
aangewezen hulpmiddel. Een vingerafdruk
is met recht te beschouwen als eene
onderteekening" van hem, die hem achtergelaten
heeft.
Bezien wij onze vingertoppen nauwkeurig,
dan bemerken we, dat ze van een zeer gecom
pliceerd filigraneerwerk voorzien zijn. Deze
fijn vertakte teekeuing wordt gevormd door
de plaatsing der huidpapillen. Deze papil
laar-lijnen bestaan uit een aantal zeer ver
schillend gekromde curven, die Galton in 41
typen verdeeld heeft. Niet alleen dat ze bij
elk individu verschillend van figuur zijn,
maar elke vinger heeft een andere figuur.
Evenals aan een boom geen twee bladeren
gelijk zijn, en evenals geen twee menschen
tot in alle onderdeelen elkander gely'k zy'n
(zelfs een tweeling niet), evenzoo is het met
de huid van eiken vinger. Deze individueele
vorm der vingerafdrukken is reeds gedurende
langen tyd bekend. Sir William I. Hersch^l,
die beambte was in Engelsch-Indischen ei vie
len dienst, paste op Oosterech voorbeeld zulke
vingerafdrukken toe ter onderteekening van
oorkonden. De vinger-afdruk werd naast de
hand teekening geplaatst en nam zelfs bij
analphabeten haar plaats in. Hy gebruikte
dit systeem 28 jaren lang; nog heden is het
in Indiëin gebruik «n eene in 1897 benoemde
commissie tot vernieuwd onderzoek verklaarde
deze methode wederom voor een der beste
en veiligste identiüceeringsmethoden.
Des te meer is dit het geval, daar de
papillar-lijnen bij nzelfde individu onveranderlijk
bly'ven van de geboorte af tot aan den dood.
Men begrijpt van welk belang dit is, want
nu is een misdadiger van wien men vroeger
de vingerafdrukken bewaard had, daaraan
absoluut herkenbaar.
Voor eenige jaren werd 's nachts de be
diende van een Parijsch tandarts in de rue
S. vermoord in het salon gevonden. De moor
denaar was onbekend. De crimineele politie
maakte op de plaats der misdaad eene serie
photographische opnamen, en toen zij op
eene glasscherf van een kastje, hetwelk de
moordenaar vernield had, zijne duidelijke
vingerafdrukken ontdekte, gaf zij de scherf
over aan het gerechtelijk photographisch
instituut, waar Bertillon elke afzonderlijke
afdruk van de door electrisch licht schel ver
lichte plaat afphotographeerde. Uit de
vergroote photographieën bleek, dat zich op
de scherf de afdrukken van de spitsen van
den duim, den wijsvinger, middelvinger en
ringvinger van de rechterhand bevonden. De
duim was zelfs tweemaal afgedrukt. Aan de
hand dezer vijf vergroote afdrukken werd
in de verzameling anthropometrische signa
lementen die het signalement, de photo
graphie en de vingerafdrukken bevatten van
ieder die gevangenisstraf heeft ondergaan
naar een signalement gezocht, waarvan de
vingerafdrukken gelijk waren aan die op de
scherf en aldus werd vierentwintig uur na
de misdaad de dader, diens naam en een
uitvoerige beschrijving bekend. Dit werd aan
alle politiebureaux in Frankrijk
getelegrapheerd en weinige uren later de dader in
Maraeille gevat.
Hoe is het nu mogelijk, zal men vragen,
uit eene enorme massa vingerafdrukken, die,
zooals we zagen, alle verschillend zy'n, in zóó
korten tyd den gezochten te vinden? Door
een even eenvoudig als vernuftig gevonden
classificeering. Wij zullen die straks bespre
ken, na eerst nog verteld te hebben, hoe
men te werk gaat om onzichtbare sporen te
ontdekken. Steeds laat de misdadiger sporen
achter, en voor zoover ze onzichtbaar zy'n,
kunnen die zichtbaar gemaakt worden.
Het gewone zweet bevat verschillende
zouten; raakt eene hand eenig voorwerp,
~~ ~" " *?
i) Die Kriminalpolizei und ihre
Hilfswissenschaften von Prof. Dr. A. Niceforo,
eingeleitet und erweitert von Dr. H. Lin
denau. Gross-Lichterfelde, Dr. P.
Langenscheidt'sche Verlagshandlung.
een innur of papier of iets dergelijks aan,
dan blijven de vatte bestanddeelen van het
zweet op die plaats achter en verbinden|zich
met de stof. Het komt er nu slechts op aan
reagenten te vinden, die deze sporen zicht
baar maken.
Drukt men de gansche hand, een vinger
of den blooten voet af op een blad papier,
dan is niet het geringste zichtbaar. Dompelt
men een zoodanig blad papier even in een
10 pet. oplossing Van ouderzwaveligzure soda,
waarop eenige druppels alcohol worden ge
voegd, dan worden de afzonderlijke
papillarlynen dadelijk zichtbaar: ze verschijnen
echter als met olie geteekend en zijn slechts
met moeite te onderkennen. Photographeeren
wy deze sporen, dan is bijna in 't geheel
niets te zien.
Een andere methode bestaat hierin, dat
men het papier, waarop vingerafdrukken
vermoed worden, aan jodiumdampen bloot
stelt. De op het papier achtergebleven vet
tigheid verbindt zich met j odium; de figuur
verschijnt tamelijk duidelijk en scherp, ver
dwijnt echter na weinig minuten. Bovendien
heeft de methode op sporen, die reeds eenige
dagen oud zijn, geen uitwerking, haar nut is
dus vrij apocrief.
Betere resultaten werden met helschen steen
verkregen. Nadat iemand de band op blank
papier gelegd had, werd dit met eene acht
procents-oplossing van helschen steen bestre
ken en aan het helle daglicht blootgesteld. Na
eenige minuten kwamen de papillarly'nen, de
welving van de handvlakte en eenige
papillarlynen van de z. g. muis in roode kleur
te voorschijn.
Op dezelfde manier handelt men met be
vredigende resultaten by afdrukken op hout.
Verder kan men het voorwerp met zwarten
inkt bestrijken, waarbij men met een penseel
van boven af met horizontale streken het
papier bestrijkt, er zorgvuldig op lettend,
dat na elke penseelstreek het papier opge
beurd wordt. Na eenige seconden krijgt men
dan den afdruk. Prof. Niceforo maakte op
verrassend eenvoudige wijze met graphiet
afdrukken op adresbanden duidelijk zichtbaar.
De afdruk moet versch zijn, voldoende is
het papier eenvondig met graphietstuifsel te
bestrooien. Met gewoon tixatief, dat gebruikt
wordt voor het fixeeren van teekeningen,
ka a men den afdruk bewaren.
Het zon ons te ver voeren, over dit pro
ces, en het er mee verwante der z. g.
natuurlijke" photographie, dat is een op
dezelfde wijze verkregen afdruk van het
geheele gezicht, nog langer uit te weiden en
tot onzen spijt zijn wij niet in de gelegen
heid den lezer met afbeeldingen een en
ander aanschouwelijk voor te stellen.
Met behulp alweer der photographie wor
den vervalschingen van wissels en andere
papieren ontdekt; bij meermalige vergrooting
treedt de vervalsching duidelijk aan 't licht,
die dikwijls met het bloote oog absoluut niet
te onderkennen was. Ook werd op deze ma
nier schrift zichtbaar gemaakt van een in
dubbel couvert gesloten brief.
Andere herkenningsteekenen dan sporen
zy'n de karakteristieke verminkingen, vereel
tingen enz. die tengevolge van den arbeid
aan verschillende lichaamsdeelen ontstaan,
bijvoorbeeld: een schoenmaker heeft eene
vereelting aan de binnenzijde van den duim,
de leerlooier aan de middenhand, de brons
bewerker weder op andere plaatsen aan de
baad, enz.
Misdadigers hebben vaak de gewoonte zich
te laten tatoueeren. De:e tatoueeringen heb
ben dikwijls betrekking op hun vak, doch
geven ook vaak eene biographie van het
individu.
Op het eerste nationale Italiaansche con
gres voor gerechtelijke medicynkunde, in
1898 in Tury'n gehouden, legde de Blasio de
teekeningen over die op een onbekend lijk
gevonden waren en met behulp waarvan hij
de identificeering mogelyk gemaakt had. Die
tatoueering bestond uit: a. eene figuur,
beteekenend, dat de man een lid der camorra
uit den voormaiigen Kerkelijken Staat was,
b. (een mannetje in lijst met het jaartal 1878)
dat hij in 1878 voor 't eerst gestolen had,
c. (het cijfer '14 met eronder 1880?81) dat
hij gedurende die jaren in de gevangenis
gezeten had, d. (Ie woorden Cataina 91
Cocettella 91, Fortenata Penna 98) dat hy
in 1891 de souteneur geweest was van twee
meisjes genaamd Concettella Catarina en in
'98 van Fortunata Penna. In 1895 had hij
wederom gezeten omdat hij iemand door een
revolverschot gewond had, hetgeen aange
duid werd door de figuur van een revolver
met jaartal 1895 en de letters G. F.
Ten slotte willen wy nog in 't kort de
Eignalementsleer bespreken, en komen daar
mede vanzelf aan de beantwoording der vraag,
hoe het mogelijk was, dat de Parijsche politie
in 24 uur tijds uit eene ontzaggelyk groote
massa vingerafdrukken juist die kon tevoor
schijn halen, die identiek waren aan de
afdrukken van den verdachte.
In de praktijk stond men menigmaal voor
de kwestie, dat twee personen ia uiterlijk
zooveel op elkaar leken, dat men ze voor
deielfde persoon aan zou zien, terwijl het
toch verschillende menschen waren en om
gekeerd gebeurde het dat dezelfde persoon
in verschillende levensperiodes geheel van
uiterlijk was veranderd.
Alphonse Bertillon nu heeft het z.g. an
thropometrische meetsysteem ingevoerd. Hij
ging daarby' van de gedachte uit, dat men
eene serie van vaststaande kenteekenen
moest verkrijgen, die nauwkeurig te om
schrijven waren, in lien men by een volwassen
mensch meerdere anthropometrische matingen
doet, die niet of bijna niet veranderen ge
durende een menschenleven.
Die metingen zy'n: 1. lichaamslengte,
2. wijdte der uitgestrekte armen, 3. zithoogte,
4. lengte van 't hoofd, 5. breedte van het
hoofd, 6. breedte van het j uk been, 7. lengte
van het rechter oor, 8. linker voet, 9. linker
middelvinger, 10. linker pink, 11. linker
onderarm.
Nadat deze metingen geschied zijn, onder
zoekt men de kleuren (kleur der oogen, van
den baard, het haar, het gezicht). Men deelt
deze in klassen in, bv. voor de kleur der
aureool heeft men bleek, geel, geel rood,
nootbruin, kastanjebruin, enz. Hierna onder
zoekt men bizondere kenteekenen, bv. rimpe
in het gezicht, moedervlekken ent. en be
schrijft die uiterst minutieus.
Dan bevat de Bertillonsche kaart (ieder
individu krijgt een kaart met volledig signa
lement) de afdrukken der tien vingers van
beide handen en de photographie en face
en en profil.
Zoo'u signalementskaart na ziet er aldus
nit: de voorzijde bevat de metingen, ouder
dom, kleur der oogen enz., de beide
photo