Historisch Archief 1877-1940
81
A l E R D A M M E R W E E K B L A D V O O R N E D E RÉAND.
No. 1703
graphieën en vgf yin gerafdrukken; de achter
kant bevat de volgende aanwijzingen:
No |.
j Nom et prénom: Barrcmx Jules Paul
Surnomi et pseudonymes:
Ne Ie 4 Janvier 1840 a Crégolsy Cant Ancer dep. 7ie»ne.
Fils de Antoine Félix zï&eJeanne Louise Roulay,
Profession: Colporteur Motif de la détention: escroquerie.
Notea relative» anxnien*aratlon» Marq
partlcnll*re» et ctcatrlcr*.
NOTES
I. cicrde2.5vr2/I\)g
tai l coeur trv P l\)g
II. frt nv a 4 g eb t «
av h 6 Ipg 11 - a
Hl. Verrue a 4 ari nr z
nvk42_et arigl *? ie.
IV.
V. furct 5 2. 7e et 2 t> cl.
VI.
Vijf vingerafdrukken der linkerhand.
In deze kaart bezit men een in alle
onderdeelen volledig signalement. De afkortingen
beteekenen n.l.:
I. lidteeken rechtlijnig, 2.5 cM. lang, lood
recht, op 2. wijsvingerlid links onder.
Tatoueering: doorboord hart tusschen duim en
wijsvinger links achter;
II. sterke moedervlek 4 cM. onder elle
boog rechts voor. Moedervlek 6 c. M. boven
polsgewricht rechts buiten;
III. wrat 4 cM. achter het rechter neus
gat. Moedervlek 4 cM. boven en achter den
rechter mondhoek;
IV. gezwel 5 cM. boven den 9. halswervel
en 2 cM. linke van de middellyn. 1)
De kaarten worden nu als volgt geclassi
ficeerd :
Wanneer wij aannemen, dat in eene
anthropometrische verzameling 90000 kaarten
zgD, dan worden die naar de lengte van het
hoofd (de kleine tot 183 mm., middel 184
189, groote 190 en daarbover) in drie hoofd
klassen verdeeld. Elke hoofdgroep wordt
weder in drie onderafdeelingen naar de
breedte verder ld, zoodat men voor elke groep
10000 kaarten krqgt. Naar de lengte van
den middelvinger worden deze weder in
drieën gesplitst, welke 3300 volgens lengte
van den benedenarm weder in drieën worden
gedeeld. Deze 1100 kaarten worden volgens
de breedte der jukbeenderen in groepen van
400 en deze pakketten van 400 kaarten door
indeeling in onderklaseen naar den vorm van
vingerafdrukken in nou; kleinere groepen ge
splitst. De samenstelling der verschillende
vingerafdrukken veroorlooft eene splitsing,
zoodat ten elotte een groep van 8?10 kaar
ten overblijft, welke dan vergeleken moet
worden.
Volgens het systeem Bertillon worden voor
de classificeering slechts de afdrukken van
duim, wijs-, middel- en ringvinger der rech
terhand gebruikt. Elke afdruk krijgt in
overeenstemming met zijn vorm een der vier
letters E. I. O. U. E. beteekent de afdruk,
die den vorm heeft van minstens twee fchuin
naar buiten loopen ie krommingen, I betee
kent schuin naar binnen loopende lijnen
(minstens 2), O ovaalvormige en kringvormige,
U lijnen die in bogen boven elkaar liggen.
Met de afdrukken der vingers van de
rechterhand kan elk pak kaarten van 400
in 32 onderafdeelingen verdeeld worden.
Het onderzoek naar iemand il thans uiterst
eenvoudig. Een gearresteerd persoon, die
vroeger reeds gemeten is, kan lijn waren
naam niet meer verbergen.
Nadat het signalement opgenomen is, zoekt
de beambte eerst in de afdeelingen voor de
hoofdlengten, waartoe de persoon behoort,
daarna in die van de breedten, enz. tot hij
eindelijk het kleine pakje van tien kaartea
in handen houdt, waarin zich dan het signa
lement bevinden moet, wanneer de persoon
vroeger gemeten is. In Parijs worden op die
manier jaarlijks bijna duizend recidivisten
geïdentificeerd.
Wij moeten nog een enkel woord zeggen.
over het z.g. portrait parlé". Dit is eene
uitvoerige omschrijving van den persoon,
zonder hulp der photographie. Hiertoe
brengt men elk deel van htt hoofd onder
in «ene afdeeling, bv. men bepaalt de wel
ving van het voorhoofd en rangschikt die
in 7 groepen, vervolgens de noogte, de
breedte, de ligging der oogen, het oor, enz.
enz. en verdeelt alles in 7 klassen. Dan
komen aan de beurt bizondere kenteekenen,
hoogte der kin, mond enz. enz. Dit alles
duidt men met letters aan. Bv. op een
signalementskaart bevindt zich de volgende
aanduiding:
Nez !RaeiDe (pro/.) (p)
' /dos r (z) base rel. larp. (g)
Lèvres: H* laDiale g
dan beteekent dit: Neus: wortel (diep),klein,
rugrechtlijnig, licht golf vormig basis opwaarts,
breedte groot. Lippen: hoogte groot.
Op die manier krijgt men een uitvoerige
en juiste omschrijving en het is duidelijk
dat, waar men voor de 7 onderverdeelingen
een norm aanneemt, men alle vormen direct
kan onderkennen 2).
Onbekende lijken worden door het z.g.
lijkentoilet" herkenbaar gemaakt; dit bestaat
daarin dat men het gezicht van het lyk inwrijft
met talk, de lippen met karmyn bestrijkt
en in de oogen glycerine inspuit. Hierdoor
kry'gt het lyk geheel het aanzien van een
levend mensch en op deze wijze werden zeer
dikwijls lijken geïdentificeerd. Alweer spijt
het ons u geene afbeeldingen te kannen
laten zien.
1) Zeer tot mijn leedwezen geeft boven
staand Echema slechts eene onvolkomen
reproductie van de bewuste signalementskaart.
De onwelwillende houding van den uitgever
van het aangehaalde werk, die voor geld
noch goede woorden clichés in bruikleen
wilde afstaan, noodzaken mij op de clementie
van den lezer een beroep te doen. BK.
2) Alle metingen worden in zeven trappen
gesplitst, nl. zeer groot, groot, tamelijk groot,
middel, tamelijk klein, klein, zeer klein,
hetgeen, met Hollandsche letters, aldui wordt
aangeduid: G G (G) middel, (K) K K. Zegt
men dus bv. in een signalement netuwortel
(k) [in den bovenstaanden Franschen tekst
natuurlijk (?)], dan beteekent dat
neuswortel tamelijk klein." Voor eisen trap heeft
men een norm vastgesteld, zoodat dan de
nenswoitel van den gesignaleerde in de grenzen
daarvan past. Evenzoo is het met de richting
bv. voorhoofd hoog h, zeer h, tamelijk hoog
(h), stand der neus, enz. enz.~
II.
Eene dergelijke, als door ons vluchtig be
sproken methode van het portrait parlé"
heeft niet alleen voor de criminaliatische
onderzoekingen waarde, maar ook voor een
gebied, dat men misschien niet verwachten
zon in dit verband genoemd te zien, nl. de
kunst, en wel speciaal voor het opsporen
van de echtheid van een of ander portret of
eene buste.
De kunstkenner staat zeer dikwijls voor
eene groota moeilijkheid, wanneer hij moet
uitmaken of een of meerdere portretten of
bustes echt zyn. Even groote moeilijkheden
moet de archaeoloog overwinnen wanneer
hy een door hem ontdekten stamboom zoo
nauwkeurig mogeljjk anthropologisch moet
onderzoeken of den typns van een uitge
storven volk, monumenten, standbeelden en
basreliefs in musea moet vaststellen. Meestal
weten ze niet, dat men een gezicht niet beter
bestudeer en kan dan door eiken afzonderlijken
trek op zich zelf te behandelen. Deze methode
is echter geen andere dan die van het por
trait parlé".
Denken wij ons bv. twee antieke bustes
waarvan de eene authentiek een historisch
persoon voorstelt, terwijl ten opzichte van
de tweede nog twijfel heerscht, of het dezelfde
persoon is. Zooiets komt dikwijls in de prak
tijk voor en met behulp van eens photogra
phie kan het niet steeds uitgemaakt worden.
Men moet dan door middel van eene photo
graphie een portrait parlévan voren en van
terzijde opstellen, en da classificatie der
afzonderlijke deelen van het gezicht zorg
vuldig met elkander vergeleken. Bij
nietidentiteit zullen in het signalement de tal
rijke groote verschillen voer den dag komen,
die aan het ongeoefende oog ontgaan bij
gewone vergelijking. Men moet er natuurlijk
rekening mede houden, dat de verschillende
artisten ook hun verschillende opvattingen
hebben gehad; maar het is wel haast uit
gesloten, dat de verschillen dezer opvatting
twee op elkander volgende trappen der
zevendeelige schaal: g g (g) middel, (k) k k
zouden overschrijden. Dezelfde neus kan bv.
volgens hare hoogte door den eenen kunste
naar als zeer groot: g, door een ander slechts
als groot: g worden beschouwd, wel no»it
zal evenwel de eene haar als zeer groot en
de ander als matig taxeeren, en?.
In de Augustnszaal van het Louvre staan
vier bustes van Nero. Drie hunner wijzen
dezelfde gezichtstrekken met de volgende
karakteristiek aan: voorhoofd tamelijk laas;,
wenkbrauwboog matig naar voren sprin
gend; onderlip dik; kin klein; oogholte
tamelijk diep liggend. Ofschoon deze
gezichtavorming niet bepaald schoon is, kan
men toch ook niet zeggen, dat Nero volgens
deze drie bustes voornamelijk no. 1212,
die hem als jongeling voorstelt buiten
gewoon afstootend van uiterlijk was. Eene
vierde buste echter, van lateren datum,
overdrijft deze onvoordeelige eigenschappen
van het gelaat. Het voorhoofd is hier buiten
gewoon laag, de wenkbrauwboog sterk naar
voren spuugend, de onderlip afhangend, de
kin hoekig, de oogholten diepliggend. Ver
gelijken wüde signalementen dezer vier
marmerbuetes, dan wordt voor elk hare
identiteit aangetoond; maar even zoo duide
lijk is hef, dat de onfraaie trekken in Nero's
gezicht, die de eerste drie bustes reeds aan
wijzen, in de vierde met opzet overdreven
zijn. Klaarblijkelijk werd deze laatste in een
tijdperk vervaardigd, waarin Nero reeds als
het prototype gold van een gehaat tyran.
Wil men uit verschillende portretten of
bustes, die alle zonder eenigen twijfel dezelfde
historische persoonlijkheid voorstellen, den
werkelijken typus van dezen persoon vast
stellen, dan moet van elke buste of portret
het signalement volgens het portrait parl
opgenomen worden, de claasificeeringen der
afzonderlijke trekken tezarxengesteld worden
en ten slotte hieruit een samengesteld signa
lement" worden gevormd, waarin elke rubriek
met die aanduiding ingevuld wordt, die het
vaakst voorkomt.
Op dezelfde manier kan men ook de karak
teristieke familietrekken van een geslacht
vaststellen, evenzoo kan het portrait parl
by kwesties, waarin het gaat om de vast
stelling van het vaderschap, goede diensten
bewijzen.
Het zou ons te ver voeren uitvoeriger stil
te staan bij deze interessante studie en wij
mogen niet over meerdere i laatsruimte be
schikken dan wij al deden. Wij verwijzen
voor meerdere biaonderheden naar het boven
genoemde werk.
Culemborg.
J. BROUWER.
Benren m rolscïattseD.
Een geneesheer (naam onbekend) die ernstige
studie gemaakt heeft van het dreigende
rt>lachaatseD-probleem, heeft aangetoond dat de
resultaten van veel rolfehaatsen-rijden ;ijn:
platvoeten, slechte ontwikkeling der
beengpieren, schade voor de houding van het
lichaam. Vooral voor kinderen die nog in de
groei-periode zijn, en waarbij dus spieren,
beenderen en gewrichten nog in de maak
zijn, is de rolachaatsen-Hef hebberij zeer
Rchadelijk. De spieren, die voor het loopen dienen,
vooral die van de voeten, blijven ongebruikt,
terwijl andere spieren overwerkt worden. Het
lichaam wordt dus meer of ruinrler misvormd.'
De vraag is: zijn er werkelijk kinderlijke
rolschaatsenlief hebbers, die niet meer van
de schaatsen loskomen om eens een oogetbük
gewoon te loopen? Anders geloof ik niet dat
veel dokters deze opvatting ten volle zullen
ondersteunen.
v. O.
Bartossa,
In bet ochtendblad van De Telegraaf van
Zondag 6 Februari schreef de heer Barbarossa
over de opvoeriug van: De Onbekende
Vrouw" door de Ned. Tooneel-Vereeniging
onder meer:
Een prac/Ugelegenheid om 'm de volle laag
te geven. Mevrouw v. d. Horst onthield zich
ervan, verscheurde door de echtheid van haar
lijden en leed al de aanwezige, moederharten en
stierf als een kunstenares van goeden huizt,
waardoor het ons mogelijk werd, nog juist
de tram te snpppfn."
Indien Mevr. v. d. Horst even moppig zou
willen zijn, had zij daarop kunnen antwoorden:
Een jorachïgelegenheid om 'm de
attelemieze-slag te geven. De heer Barbarossa ont
hield zich er van, verpletterde door de
echtheid van zijn stijl en geest de aanwezige
Telegraaflezcrt op-een-na en tchreef als een
kunstenaar van goeden huize, waardoor het
mij mogelijk werd nog juist de kachel op te
porren.
Zoo had Mevr. v. d. H. kunnen antwoorden
maar ze deed 't niet, omdat ze grootmoedig is.
De grap van den heer B. is oneerbiedig.
De stijl bewust, dat de heer B. maling
heeft aan de menschen waarover hij schrijft,
dat hy maling er aan heeft hoe die menschen
over hem en hetgeen bij schrijft denken, dat
hij maling heeft aan de menschen waarvoor
hu schrijft en dat hij dus rondom maling
heeft aan de heel e Telegraaf". Aan alles en
iedereen heeft hij maling, behalve aan zich
zelf, anders zou hy niet grappig willen zijn
ten koste van een ander.
De heer B. komt me voor geen Hollander
te zijn. Hij Echryft als een vooringenomen
vreemdeling in een blad, dat door buiten
landers gelezen wordt; door een volk, dat
onze opvoeding, wijsheid en knnstverfijning
mist. Hij schrijft voor menschen (zooals hij
veronderstelt) die de oneerbiedigheid boven
alles grappig vinden. Voor een lezersichaar,
die, zooals de Arabieren elkaar nit schelden
voor: Vuile Arabier!"
De heer B. onderschat zijn Telegraaf-leiera
en meent werkelijk, dat ze deze
grappensoort nog kunnen hebben.
Het gevolg is, dat de menechen waarover
hy gchrijft, zijn oordeel niet waardeeren,
omdat het zelden een oordeel if, maar meestal
een verplichte vak-mop, een lintwurm waar
van de kop een *) r-lacher is.
BAEBANORA.
*) r-lacher begrijpt ieder tooneelspeler en
-speelster.
BERNARD DE VRIES
KUNSTHANDEL =====
N. SPIEGELSTRAAT 70
Tel. interc. 9739, AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
Encadrementen
ROKIfl 44 AMSTERDAM.
OUD JAPANSOHB
a a KUNST n a
SCHILDER IJ EN
ANTIQUITEITEN
D RNSOiMflBEL
ST£ R
OP K.OPER EN ZINK.
MERITIS"
K El Z E R5G R AChT32<r
1
i
w?
Pteubeïfabrlek
Hederland".
j. A. HU1ZIINGA.
( BINNEN BfcTLMMi,Ki.S(jtit»,
f BEHANGEND,
Groningen.
SVKSIF.ÜSiNGKU
KfiAïiCU Lis, V fc. h; S(ï.
TÏI,IUr. 118.
.'w - ? 'i r "ir- --i n iinciaiiiijLiijM
lip. Ml F
KONSTVOÜRWKHPKH,
Meubelen enm*
BUDOLF JkLïOH & Ca
Turfkoord
voorkomt "bevriezen van
Waterleidingen.
Isoleert tStoomleidingen.
MOENS
BfSGK
te Bloemendaal.
SMAAKVOLLE WONINGINRICHTINGEN.
-:- KUNSTHANDEL
-:J. C. SCHÜLLER
MODERNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -:- -:- -:- -:-
-.-:- -:- -:- -: -:- -:- ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTEN
DEN HAAG " PLEIN aa*.
BINNENHUIS
MEUBELS
RAADHW55TRAAT4S-50
AMSTERDAM
WED. G. DORENS & ZN.
ROKIN 56. ^ AMSTERDAM.
KLEURETSEN
VAN
FRANSCHE MEESTERS.
PRiNS6nGR:78O TEI, 5725
CLICHÉS VOOR ZWflRTZ
EN DRJE>KL>EURJE>NDRUK,
DE PHOENIX
MEUBILEER- INRICHTING
DflPIDSTBMPBUS IN KOPER. KM ZINK.
[ï~»l onTWBOPBn VOOR, RBCI^MB |TT|
BINTtEN TW/WLF UUR.li J
/ n T /^ s? Fa i i
. KRlkidi, j j
* Noordeindo,
VölAVENHAÖE.
ttinmmiiMiii
ern.e 8 c bi! dor i j e-B
en Aquarellen.
J, J, KÉi
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65, 65a en 6?
H. W, VAN DELDES,
Moderne t
Schilderijen en t
Aquarellen.
es.
TELEFOON 8M2. J |
AMSTBHJJAM.
GEVESTIGD 1889.
VAN
Schilderijen en Aquarellen
van modepne meesters.
GRA7ÖRES, ETSENTMCADREMENTEN.
Inrichting voor het reataureeren en vernissen
van Schilderijen.
Balast zich met het houden van kunstveilingen
van collectiën uit nalatenschappen, enz.
: SPUISTRAAT !
DAMRAK, ? 76
'? AMSTERDAM. !
VRAAGT BEGROOTING
VOOR -COMPLEETE MEU=
BILEERING EN ? RESTAU=
REEREN VAN ENKELE
VERTREKKEN. KWKKX
ORIGINEELE HODELLEN.
EIGEN ATELIERS. GROOTE
VOORRAAD. OUDE EN
NIEUWE ? STIJLEN.
UILI
OJCHE5
VOOK DETUDSCHNFTFERS
KUNSTWEKKEN
CATALOGI
BLERS6VOJ:
Onderstaand - merk
qdrancleerd,
t>etrouwbaarheid
_v, AMSTERDAM
^ BEUR55TRAAT29
TELEFOON 7074