De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1910 13 februari pagina 8

13 februari 1910 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

81 A l E R D A M M E R W E E K B L A D V O O R N E D E RÉAND. No. 1703 graphieën en vgf yin gerafdrukken; de achter kant bevat de volgende aanwijzingen: No |. j Nom et prénom: Barrcmx Jules Paul Surnomi et pseudonymes: Ne Ie 4 Janvier 1840 a Crégolsy Cant Ancer dep. 7ie»ne. Fils de Antoine Félix zï&eJeanne Louise Roulay, Profession: Colporteur Motif de la détention: escroquerie. Notea relative» anxnien*aratlon» Marq partlcnll*re» et ctcatrlcr*. NOTES I. cicrde2.5vr2/I\)g tai l coeur trv P l\)g II. frt nv a 4 g eb t « av h 6 Ipg 11 - a Hl. Verrue a 4 ari nr z nvk42_et arigl *? ie. IV. V. furct 5 2. 7e et 2 t> cl. VI. Vijf vingerafdrukken der linkerhand. In deze kaart bezit men een in alle onderdeelen volledig signalement. De afkortingen beteekenen n.l.: I. lidteeken rechtlijnig, 2.5 cM. lang, lood recht, op 2. wijsvingerlid links onder. Tatoueering: doorboord hart tusschen duim en wijsvinger links achter; II. sterke moedervlek 4 cM. onder elle boog rechts voor. Moedervlek 6 c. M. boven polsgewricht rechts buiten; III. wrat 4 cM. achter het rechter neus gat. Moedervlek 4 cM. boven en achter den rechter mondhoek; IV. gezwel 5 cM. boven den 9. halswervel en 2 cM. linke van de middellyn. 1) De kaarten worden nu als volgt geclassi ficeerd : Wanneer wij aannemen, dat in eene anthropometrische verzameling 90000 kaarten zgD, dan worden die naar de lengte van het hoofd (de kleine tot 183 mm., middel 184 189, groote 190 en daarbover) in drie hoofd klassen verdeeld. Elke hoofdgroep wordt weder in drie onderafdeelingen naar de breedte verder ld, zoodat men voor elke groep 10000 kaarten krqgt. Naar de lengte van den middelvinger worden deze weder in drieën gesplitst, welke 3300 volgens lengte van den benedenarm weder in drieën worden gedeeld. Deze 1100 kaarten worden volgens de breedte der jukbeenderen in groepen van 400 en deze pakketten van 400 kaarten door indeeling in onderklaseen naar den vorm van vingerafdrukken in nou; kleinere groepen ge splitst. De samenstelling der verschillende vingerafdrukken veroorlooft eene splitsing, zoodat ten elotte een groep van 8?10 kaar ten overblijft, welke dan vergeleken moet worden. Volgens het systeem Bertillon worden voor de classificeering slechts de afdrukken van duim, wijs-, middel- en ringvinger der rech terhand gebruikt. Elke afdruk krijgt in overeenstemming met zijn vorm een der vier letters E. I. O. U. E. beteekent de afdruk, die den vorm heeft van minstens twee fchuin naar buiten loopen ie krommingen, I betee kent schuin naar binnen loopende lijnen (minstens 2), O ovaalvormige en kringvormige, U lijnen die in bogen boven elkaar liggen. Met de afdrukken der vingers van de rechterhand kan elk pak kaarten van 400 in 32 onderafdeelingen verdeeld worden. Het onderzoek naar iemand il thans uiterst eenvoudig. Een gearresteerd persoon, die vroeger reeds gemeten is, kan lijn waren naam niet meer verbergen. Nadat het signalement opgenomen is, zoekt de beambte eerst in de afdeelingen voor de hoofdlengten, waartoe de persoon behoort, daarna in die van de breedten, enz. tot hij eindelijk het kleine pakje van tien kaartea in handen houdt, waarin zich dan het signa lement bevinden moet, wanneer de persoon vroeger gemeten is. In Parijs worden op die manier jaarlijks bijna duizend recidivisten geïdentificeerd. Wij moeten nog een enkel woord zeggen. over het z.g. portrait parlé". Dit is eene uitvoerige omschrijving van den persoon, zonder hulp der photographie. Hiertoe brengt men elk deel van htt hoofd onder in «ene afdeeling, bv. men bepaalt de wel ving van het voorhoofd en rangschikt die in 7 groepen, vervolgens de noogte, de breedte, de ligging der oogen, het oor, enz. enz. en verdeelt alles in 7 klassen. Dan komen aan de beurt bizondere kenteekenen, hoogte der kin, mond enz. enz. Dit alles duidt men met letters aan. Bv. op een signalementskaart bevindt zich de volgende aanduiding: Nez !RaeiDe (pro/.) (p) ' /dos r (z) base rel. larp. (g) Lèvres: H* laDiale g dan beteekent dit: Neus: wortel (diep),klein, rugrechtlijnig, licht golf vormig basis opwaarts, breedte groot. Lippen: hoogte groot. Op die manier krijgt men een uitvoerige en juiste omschrijving en het is duidelijk dat, waar men voor de 7 onderverdeelingen een norm aanneemt, men alle vormen direct kan onderkennen 2). Onbekende lijken worden door het z.g. lijkentoilet" herkenbaar gemaakt; dit bestaat daarin dat men het gezicht van het lyk inwrijft met talk, de lippen met karmyn bestrijkt en in de oogen glycerine inspuit. Hierdoor kry'gt het lyk geheel het aanzien van een levend mensch en op deze wijze werden zeer dikwijls lijken geïdentificeerd. Alweer spijt het ons u geene afbeeldingen te kannen laten zien. 1) Zeer tot mijn leedwezen geeft boven staand Echema slechts eene onvolkomen reproductie van de bewuste signalementskaart. De onwelwillende houding van den uitgever van het aangehaalde werk, die voor geld noch goede woorden clichés in bruikleen wilde afstaan, noodzaken mij op de clementie van den lezer een beroep te doen. BK. 2) Alle metingen worden in zeven trappen gesplitst, nl. zeer groot, groot, tamelijk groot, middel, tamelijk klein, klein, zeer klein, hetgeen, met Hollandsche letters, aldui wordt aangeduid: G G (G) middel, (K) K K. Zegt men dus bv. in een signalement netuwortel (k) [in den bovenstaanden Franschen tekst natuurlijk (?)], dan beteekent dat neuswortel tamelijk klein." Voor eisen trap heeft men een norm vastgesteld, zoodat dan de nenswoitel van den gesignaleerde in de grenzen daarvan past. Evenzoo is het met de richting bv. voorhoofd hoog h, zeer h, tamelijk hoog (h), stand der neus, enz. enz.~ II. Eene dergelijke, als door ons vluchtig be sproken methode van het portrait parlé" heeft niet alleen voor de criminaliatische onderzoekingen waarde, maar ook voor een gebied, dat men misschien niet verwachten zon in dit verband genoemd te zien, nl. de kunst, en wel speciaal voor het opsporen van de echtheid van een of ander portret of eene buste. De kunstkenner staat zeer dikwijls voor eene groota moeilijkheid, wanneer hij moet uitmaken of een of meerdere portretten of bustes echt zyn. Even groote moeilijkheden moet de archaeoloog overwinnen wanneer hy een door hem ontdekten stamboom zoo nauwkeurig mogeljjk anthropologisch moet onderzoeken of den typns van een uitge storven volk, monumenten, standbeelden en basreliefs in musea moet vaststellen. Meestal weten ze niet, dat men een gezicht niet beter bestudeer en kan dan door eiken afzonderlijken trek op zich zelf te behandelen. Deze methode is echter geen andere dan die van het por trait parlé". Denken wij ons bv. twee antieke bustes waarvan de eene authentiek een historisch persoon voorstelt, terwijl ten opzichte van de tweede nog twijfel heerscht, of het dezelfde persoon is. Zooiets komt dikwijls in de prak tijk voor en met behulp van eens photogra phie kan het niet steeds uitgemaakt worden. Men moet dan door middel van eene photo graphie een portrait parlévan voren en van terzijde opstellen, en da classificatie der afzonderlijke deelen van het gezicht zorg vuldig met elkander vergeleken. Bij nietidentiteit zullen in het signalement de tal rijke groote verschillen voer den dag komen, die aan het ongeoefende oog ontgaan bij gewone vergelijking. Men moet er natuurlijk rekening mede houden, dat de verschillende artisten ook hun verschillende opvattingen hebben gehad; maar het is wel haast uit gesloten, dat de verschillen dezer opvatting twee op elkander volgende trappen der zevendeelige schaal: g g (g) middel, (k) k k zouden overschrijden. Dezelfde neus kan bv. volgens hare hoogte door den eenen kunste naar als zeer groot: g, door een ander slechts als groot: g worden beschouwd, wel no»it zal evenwel de eene haar als zeer groot en de ander als matig taxeeren, en?. In de Augustnszaal van het Louvre staan vier bustes van Nero. Drie hunner wijzen dezelfde gezichtstrekken met de volgende karakteristiek aan: voorhoofd tamelijk laas;, wenkbrauwboog matig naar voren sprin gend; onderlip dik; kin klein; oogholte tamelijk diep liggend. Ofschoon deze gezichtavorming niet bepaald schoon is, kan men toch ook niet zeggen, dat Nero volgens deze drie bustes voornamelijk no. 1212, die hem als jongeling voorstelt buiten gewoon afstootend van uiterlijk was. Eene vierde buste echter, van lateren datum, overdrijft deze onvoordeelige eigenschappen van het gelaat. Het voorhoofd is hier buiten gewoon laag, de wenkbrauwboog sterk naar voren spuugend, de onderlip afhangend, de kin hoekig, de oogholten diepliggend. Ver gelijken wüde signalementen dezer vier marmerbuetes, dan wordt voor elk hare identiteit aangetoond; maar even zoo duide lijk is hef, dat de onfraaie trekken in Nero's gezicht, die de eerste drie bustes reeds aan wijzen, in de vierde met opzet overdreven zijn. Klaarblijkelijk werd deze laatste in een tijdperk vervaardigd, waarin Nero reeds als het prototype gold van een gehaat tyran. Wil men uit verschillende portretten of bustes, die alle zonder eenigen twijfel dezelfde historische persoonlijkheid voorstellen, den werkelijken typus van dezen persoon vast stellen, dan moet van elke buste of portret het signalement volgens het portrait parl opgenomen worden, de claasificeeringen der afzonderlijke trekken tezarxengesteld worden en ten slotte hieruit een samengesteld signa lement" worden gevormd, waarin elke rubriek met die aanduiding ingevuld wordt, die het vaakst voorkomt. Op dezelfde manier kan men ook de karak teristieke familietrekken van een geslacht vaststellen, evenzoo kan het portrait parl by kwesties, waarin het gaat om de vast stelling van het vaderschap, goede diensten bewijzen. Het zou ons te ver voeren uitvoeriger stil te staan bij deze interessante studie en wij mogen niet over meerdere i laatsruimte be schikken dan wij al deden. Wij verwijzen voor meerdere biaonderheden naar het boven genoemde werk. Culemborg. J. BROUWER. Benren m rolscïattseD. Een geneesheer (naam onbekend) die ernstige studie gemaakt heeft van het dreigende rt>lachaatseD-probleem, heeft aangetoond dat de resultaten van veel rolfehaatsen-rijden ;ijn: platvoeten, slechte ontwikkeling der beengpieren, schade voor de houding van het lichaam. Vooral voor kinderen die nog in de groei-periode zijn, en waarbij dus spieren, beenderen en gewrichten nog in de maak zijn, is de rolachaatsen-Hef hebberij zeer Rchadelijk. De spieren, die voor het loopen dienen, vooral die van de voeten, blijven ongebruikt, terwijl andere spieren overwerkt worden. Het lichaam wordt dus meer of ruinrler misvormd.' De vraag is: zijn er werkelijk kinderlijke rolschaatsenlief hebbers, die niet meer van de schaatsen loskomen om eens een oogetbük gewoon te loopen? Anders geloof ik niet dat veel dokters deze opvatting ten volle zullen ondersteunen. v. O. Bartossa, In bet ochtendblad van De Telegraaf van Zondag 6 Februari schreef de heer Barbarossa over de opvoeriug van: De Onbekende Vrouw" door de Ned. Tooneel-Vereeniging onder meer: Een prac/Ugelegenheid om 'm de volle laag te geven. Mevrouw v. d. Horst onthield zich ervan, verscheurde door de echtheid van haar lijden en leed al de aanwezige, moederharten en stierf als een kunstenares van goeden huizt, waardoor het ons mogelijk werd, nog juist de tram te snpppfn." Indien Mevr. v. d. Horst even moppig zou willen zijn, had zij daarop kunnen antwoorden: Een jorachïgelegenheid om 'm de attelemieze-slag te geven. De heer Barbarossa ont hield zich er van, verpletterde door de echtheid van zijn stijl en geest de aanwezige Telegraaflezcrt op-een-na en tchreef als een kunstenaar van goeden huize, waardoor het mij mogelijk werd nog juist de kachel op te porren. Zoo had Mevr. v. d. H. kunnen antwoorden maar ze deed 't niet, omdat ze grootmoedig is. De grap van den heer B. is oneerbiedig. De stijl bewust, dat de heer B. maling heeft aan de menschen waarover hij schrijft, dat hy maling er aan heeft hoe die menschen over hem en hetgeen bij schrijft denken, dat hij maling heeft aan de menschen waarvoor hu schrijft en dat hij dus rondom maling heeft aan de heel e Telegraaf". Aan alles en iedereen heeft hij maling, behalve aan zich zelf, anders zou hy niet grappig willen zijn ten koste van een ander. De heer B. komt me voor geen Hollander te zijn. Hij Echryft als een vooringenomen vreemdeling in een blad, dat door buiten landers gelezen wordt; door een volk, dat onze opvoeding, wijsheid en knnstverfijning mist. Hij schrijft voor menschen (zooals hij veronderstelt) die de oneerbiedigheid boven alles grappig vinden. Voor een lezersichaar, die, zooals de Arabieren elkaar nit schelden voor: Vuile Arabier!" De heer B. onderschat zijn Telegraaf-leiera en meent werkelijk, dat ze deze grappensoort nog kunnen hebben. Het gevolg is, dat de menechen waarover hy gchrijft, zijn oordeel niet waardeeren, omdat het zelden een oordeel if, maar meestal een verplichte vak-mop, een lintwurm waar van de kop een *) r-lacher is. BAEBANORA. *) r-lacher begrijpt ieder tooneelspeler en -speelster. BERNARD DE VRIES KUNSTHANDEL ===== N. SPIEGELSTRAAT 70 Tel. interc. 9739, AMSTERDAM Moderne Schilderijen - Aqua rellen - Groote collectie Etsen - Platen - Kunstvoorwerpen Encadrementen ROKIfl 44 AMSTERDAM. OUD JAPANSOHB a a KUNST n a SCHILDER IJ EN ANTIQUITEITEN D RNSOiMflBEL ST£ R OP K.OPER EN ZINK. MERITIS" K El Z E R5G R AChT32<r 1 i w? Pteubeïfabrlek Hederland". j. A. HU1ZIINGA. ( BINNEN BfcTLMMi,Ki.S(jtit», f BEHANGEND, Groningen. SVKSIF.ÜSiNGKU KfiAïiCU Lis, V fc. h; S(ï. TÏI,IUr. 118. .'w - ? 'i r "ir- --i n iinciaiiiijLiijM lip. Ml F KONSTVOÜRWKHPKH, Meubelen enm* BUDOLF JkLïOH & Ca Turfkoord voorkomt "bevriezen van Waterleidingen. Isoleert tStoomleidingen. MOENS BfSGK te Bloemendaal. SMAAKVOLLE WONINGINRICHTINGEN. -:- KUNSTHANDEL -:J. C. SCHÜLLER MODERNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -:- -:- -:- -:- -.-:- -:- -:- -: -:- -:- ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTEN DEN HAAG " PLEIN aa*. BINNENHUIS MEUBELS RAADHW55TRAAT4S-50 AMSTERDAM WED. G. DORENS & ZN. ROKIN 56. ^ AMSTERDAM. KLEURETSEN VAN FRANSCHE MEESTERS. PRiNS6nGR:78O TEI, 5725 CLICHÉS VOOR ZWflRTZ EN DRJE>KL>EURJE>NDRUK, DE PHOENIX MEUBILEER- INRICHTING DflPIDSTBMPBUS IN KOPER. KM ZINK. [ï~»l onTWBOPBn VOOR, RBCI^MB |TT| BINTtEN TW/WLF UUR.li J / n T /^ s? Fa i i . KRlkidi, j j * Noordeindo, VölAVENHAÖE. ttinmmiiMiii ern.e 8 c bi! dor i j e-B en Aquarellen. J, J, KÉi KUNSTHANDEL Molenstraat 65, 65a en 6? H. W, VAN DELDES, Moderne t Schilderijen en t Aquarellen. es. TELEFOON 8M2. J | AMSTBHJJAM. GEVESTIGD 1889. VAN Schilderijen en Aquarellen van modepne meesters. GRA7ÖRES, ETSENTMCADREMENTEN. Inrichting voor het reataureeren en vernissen van Schilderijen. Balast zich met het houden van kunstveilingen van collectiën uit nalatenschappen, enz. : SPUISTRAAT ! DAMRAK, ? 76 '? AMSTERDAM. ! VRAAGT BEGROOTING VOOR -COMPLEETE MEU= BILEERING EN ? RESTAU= REEREN VAN ENKELE VERTREKKEN. KWKKX ORIGINEELE HODELLEN. EIGEN ATELIERS. GROOTE VOORRAAD. OUDE EN NIEUWE ? STIJLEN. UILI OJCHE5 VOOK DETUDSCHNFTFERS KUNSTWEKKEN CATALOGI BLERS6VOJ: Onderstaand - merk qdrancleerd, t>etrouwbaarheid _v, AMSTERDAM ^ BEUR55TRAAT29 TELEFOON 7074

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl