Historisch Archief 1877-1940
No. 1704
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
De eerste opvoering van Chanteoler
De geschiedenis van het parelhoen. Vóór den strijd. Men ia op den baste cour".
De avond van de fanzanten-hen (deze geheel rechts). Zy spreekt met den haan. Tusschen
beide in ziet men den hond.
De hond Fatou (Jean Coquelin).
llllllfHIIIIIIIIIII
IIMlllllllimillllMIIII\iHlllllllllllimillimi
P, Comelis de Moor.
De tentoonstelling bij Baffa, nu gesloten,
moge in onderwerp-sport verschillend zijn
geweest aan die, eenige jaren geleden hier
gehouden, de hoedanigheid en het gehalte
van dit werk is toch vrijwel hetzelfde ge
bleven. Maar er zou nog wel veel vroeger
werk van dezen schilder kannen bijgebracht
Worden, om op te merken zy'n eigenlijken
Aard en om duidelijk te maken in welke
richting by zyn kracht zoekt. De Moor zou
kortely'k te kenmerken zyn als de kunstige
?childergvervaardiger met kostbare werktui
gen; nader t» omschrijven all de met ver
schillende handgrepen van het vak
genoegEaam vertrouwde, in de theorie der esthetiek
wel geschoold door kennisname van velerlei
kunstformule waardoor ook de smaak tot
«en zekere uiterlijke distinctie zich be
schaafde en die dan met deze eigen.
schappen van hoofd en hand vaardig werd
tot het bedenken en het opmaken van schil
derijen met een schijnbaar precieus cachet.
Zoo er bij de Moor werkelijk schilder- of
teekentalent aanwezig is, werd het ontwik
keld tot 't bedenkelijke meesterschap van
een trucqeerende techniek; zoo er de geest
vam den kunstenaar in hem was, is die zich
gaan zetten tot een beitndeerdheid van
gebaar en tot intellectueele belezenheid. In
-de werken ran de Moor mogen kunstgrepen
IIIIIIIIIIIMIIIIIItllllllMllllllllllllllllllfl
METïNSCHAPPEÜJKE
Uitersten TUI pMognMen Micfltingsdniir,
Wie photografeert zal zich wel bewust zy'n,
?dat zy'n toestel hem niet alles veroorlooft
wat hy wel van plan is in amateur-ij ver te
vereeuwigen. Gewoonlijk worden verscheiden
platen bedorven, eer het iemand duidelijk
il dat het fotografeeren van zeer snel
bewegende voorwerpen minder
gewenechte resultaten oplevert, tenzij de
lens zeer licht-sterk is, de plaat zeer
gevoelig en de momentsluiter zeer snel.
En rel f3 in het geval dat al deze voor
waarden vervuld zy'n, bly'ft by' een ge
wone camera een groote categorie van
verschijnselen buiten ons bereik, b. v.
het photografeeren van een
voortsnellenden kogel, een in water vallenden
druppel, enz. Om deze zeer snel
afloopende gebeurtenisse'n op een licht
gevoelige plaat vast te leggen zijn v
meer dingen noodig dan Lumi
replaten, ideale lenzen en
gordijn-momentsluiters, die belichting van 1/100 sec.
tydsdnur toelaten.
Als geschikt voorbeeld van de wijze
waarop in buitengewone gevallen ook buiten
gewone maatregelen genomen moeten wor
den, zal ik de wijze van photografeeren
nagaan van de verschijnselen, die zich voor
doen, wanneer een druppel of iets dergelijks,
van verschillende hoogten vallend, in een
vloeistof beweging brengt. Wat wij zien by
een druppel melk, die van de fleschhals
valt in de melkkroes, is niet veel; een
plotselinge rimpeling van het melkoppervlak
is alles, maar wat er precies in die fractie
van een seconde gebeurt, dat gaat te gauw
?dan dat wy het zouden kunnen onderschei
den of zelfs photografeeren met onze ge
wone toestellen.
en handigheden te apprecieerea vallen, ze
hebben niets eigens; het is de kunst der
nabootsing, in opsiering van den vorm, in
het optuigen van de mise en-scène, voorwen
dend aldus een idealisme waarvan het hoog
stens de keurige buitenzijde vertoont. Wat van
buitenaf ia opgedaan, wordt gegeven als het
eigen inzicht. Naar verschillende zy den is
er gegrepen, en bij deze al of niet gedra
peerde vrouwefiguren Nymphen by fon
teinen, en zoo met stereotiep veredelde
gelaatstypen, zweven herinneringen voor aan
onderscheidene schilders en verleden rich
tingen.
Er werd als een verheugend teeken ge
wezen op den aangroei van het geestelijke
element in da tegenwoordige kunststrevingen.
Er is mee in te stemmen, maar laten we
daarvoor de belangstelling gaande houden in
wat nuchter toezicht. De jonge richting moge
zich niet zetten tot een sport in idealistische
kunst I We zouden slechts een terugval bele
ven tot da vooze gedachte-kunst van een
vroegere generatie, alleen met verplaatsing
van het Onderwerp.
Als het meer de geest wordt, die van zich
getuigen zal in het kunstwerk, het blijke
dan, dat hy' tot de daad vaardig werd na
diepen inkeer tot het eigen leven, in
doorleefdheid van ervaringen en doeling.
En welke waarborgen geven hier enkele
schilderijtjes, die simpele uitbeelding van het
Het grondidee is: alles in het donker zet
ten, na het toestel goed ingesteld te hebben;
dan de druppel laten vallen, en op het juiste
oogenblik, kort voor, of tijdens of kort na
het aanraken van de vloeistof-oppervlakte
door den druppel, eene korte helle verlich
ting te geven van den heerschenden toestand.
Het eerste wat men noodig heeft is eene sterke
verlichting die zoo kort duurt dat slechts een
zeer klein gedeelte der droppel-geschiedenis
zich afspeelt zoolang de verlichting duurt.
Iedereen denkt daarbij aan een electrische
vonk, maar de duur hiervan valt niet mee;
hij is te lang, tenminste wanneer men de vonk
gebrnikt, die optreedt bij het verbreken van
den stroom in den primairen draad van een
indnctieklos. Bruikbaar blijkt alleen te zijn
JJK/ [£B F ""
Fig. 1. BELICHTINGSTOESTEL.
A en B. Positief en negatief geladen
Leidsche jlesschen. Op het zelfde oogenblik
dat de vallende bol E op zijn gestippelden
weg de ruimte D passeert, in den
geleiddraad C, kan een vonk overspringen, die
vergezeld wrodt door een gelijktijdige vonk
die de ruimte O in den geleiddraad F (de
buitenbekleediels verbindend) overspringt en
daarbij voor de korte belichting in de don
kere kamer H zorgt. Door E iett hooger
of lager te plaatten voor den val, kan het
tijdstip, waarop de vonk overspringt over
fracties van seconden verschoven worden.
'* '"; l
De ode aan den nacht".
leven geven ik bedoel enkele studie'j es
van naakte vrouwen van de grondigheid
van deze kunstwijze? 'k Meen zeer twijfel
achtige.
Twee schilderijen die ik tegelijk met de
Moor's tentoonstelling bij Buffa zag, en
van een gan;ch andere kunstorde, deden
inzien wat er in een schilderij moet aanwe
zig zyn om genoten te kunnen worden.
Ean nieuw werk van Isaac Israëls, voor
stellende een marketenster, van een
bruieenden schilderlmst, maar vooral verrassend
om een meer voldragen staat der uitvoering,
dan zoovele andere. Dan een schilderijtje
van Poggenbeek, een zijner allerbeste. Een
boomgaardje, zoo ik me wel herinner,
volryp van kleur in zyn overvloedig ziltig groen
en hierin als de puntjes op de I van de
r\jke kleurteederheid, de pikante kleurnoten
van wat kippen in het gras op den voor
grond. Toch is hier nog iets meer dan het
behagen in kleurlekkernij; het uit de ver
rukking van den schilder ondervonden by'
de blijde vreedzaamheid van dit plekje bui
ten; daar schijnt nu werkelijker nog de Geest
in de Kunst aanwezig, dan in het opgesierde
en voorbedachte werk van de Moor.
W. STBENHOFF.
een vonk, die zeker korter duurt dan 3/ i.000.000
van een sec inde; deze vonk ontstaat op de
volgende wijze: twee Leidache flesschen wor
den geladen, de eene positief, de andere
negatief (fig. 1).
De buitenbekleedingen van de flesschen
zijn verbonden door een geleiddraad, die in
de donkere kamer waar de photo genomen
wordt, onderbroken is. Wanneer nu de
binnenbekleedingen met elkaar in verbinding worden
gebracht ontstaat een vonk en tegelijkertijd
wordt de draad-onderbreking in de donkere
kamer oversprongen door een
schitterendlichtende vonk, waarvan de levensduur niet
langer is dan ik hierboven opgaf. Een voor
stelling van de buitengewone kortheid van
deze belichting kan men zich vormen door
in het oog te houden dat 3/LOOO.OOO seconde
zooveel maal korter is dan n seconde, als
een dag korter is dan duizend jaar l
Maar nu komt een tweede moeilijkheid:
de vonk moet op het juiste oogenblik over
springen, b.v. juist wanneer de droppel de
vloeistof aanraakt; bovendien wil men ook
weten wat er zeer kort daarna gebeurt, en
ook wat weer even later voorvalt, enz. Men
kan dit bereiken door telkens een nieuwe
photo te maken, terwijl by' elke volgende
opname de vonk iets later overspringt. Kan
men op een of andere wijze er voor zorgen
dat de vonk telkens 1/LOÜO sec. later over
springt dan de vorige maal, terwijl het
valoogenblik van den droppel zelf niet verandert,
dan krijgt men zoo een serie van 1000 photo's,
die samen alle feiten opgeteekend hebben
die in n seconde gebeuren.
Cliancer's Cliaitecleer".
Wat is dat oude, eenvoudige verhaal van
Chantecleer door Chaucer toch veel mooier
dan al de mooi-schry'very', de rethoriek, de
gesoigneerd-romaneske banaliteit in Kostand's
bij voorbaat beroemd drama- zonder-handeling.
Dit verhaal is eenvoudig, en voor kinderen
na te vertellen, maar er is handeling in, en
geest ook, en prachtig-naïeve, verbeeldingrijke
beschrijving. Chantecleer was de haan van
een oude weduwe, die schoener kraaide dan
n andere in het land. zy'n stem was vroolyker
dan het vroolyke orgel dat in de kerk speelt
als er mis wordt gehouden. Men kon uit zy'n
kraaien beter hooren toe laat het was, dan
door het uurglas of de torenklok. Hij kraaide
by' het begin van elk uur. zóó dat niemand
hem kon doen ophouden. Zijn kam was rooder
dan koraal en gekarteld als de wal van een
kasteel. Zijn snavel was gitzwart, zy'n pooien
en teenen azunr, zijn sporen blanker dan de
lelie en zy'n veeren goud doorglansd. Van
zijn sultanes was dame Partelet" de schoon
ste, van haar hield hij het meest. Zy was
heusch, fljn-zinnig en bly'-hartig. Het was
een genot ze zimen te hooren zingen. Zij
zongen dan een lied dat, (niet zeer toepasselijk
op hun omstandigheden) genaamd was: My
love is in a far country".
Chantecleer heeft een droom, en, hoe
stoutOm dit te bereiken gebruikt men de vol
gende inrichting. De draad, die de
binnenbekleeding der Leidsche flesschen met elkaar
in verbinding brengt, is ergens onderbroken,
zóó dat de afstand der draad-einden te groot
is voor het overspringen van een vonk. Men
laat nu een metalen bol vallen, die juist
tusschen deze uiteinden passeerende, de
gewenschte verbinding tot stand brengt en dus
ook tegelijk in de donkere kamer een vonk
veroorzaakt. Door middel van een vernuftig
toestel kan men den bol en den droppel tegelijk
laten vallen, of den bol iets vroeger of later
dan d en droppel. Z oo doende is het mogelij k den
vallenden droppel te bel ichten op elk gewenscht
oogenblit; wanneer b.v. de bol iets hooger
geplaatst wordt voor zijn val, zal hij een iets
langer tijd noodig hebben om de plaat» te
bereiken waar hij de draadverbinding sluiten
kao. De vonk ontstaat dus een kort oogen
blik later, en in dit korte tijdsverloop heeft
de druppel tijd genoeg gehad een volgend
stadium te bereiken. Daar by' een
hoogerplaatsing van eenige centimeters de valty'd
van den bol gemakkelijk vergroot kan worden
met l/1000 van een seconde, heeft men zoo
doende alles in zijn macht om het snelste
verschijnsel uit elkaar te halen in honderden
verschillende photo's, die men op zy'n gemak
bestudeeren kan. Weliswaar is de lichtsterkte
der vonk zfer groot en zijn de gebruikte
platen zeer gevoelig.maar toch is de
opnemingsty'd zóó kort dat de verkregen negatieven
steeds onderbelicht zijn, zelfs al werkt men
onder de gunstigste omstandigheden. Niet
alleen onschadelijke melkdroppels zijn op
De uil Groothertog (Dorival).
immiiiiiiiiiiiiiiMiiiiinmiimmiiiuiMllt
moedig en fier hij ook is, hu wordt bang.
vrouwe Partiet leest hem daarover de les.
Zy citeert Cato, die zegt: geeft geen acht
op droomen. Hy raisomeert met haar, geeft
voorbeelden. Zijn droom komt uit. De vos
weet hem door list en vleierij te pakken.
Door een eren groote list zijnerzijds komt
hy' vry'; en de vos, zoo wys als doortrapt,
die hem heeft losgelaten, doordat hy spreker
en zy'n vy'anden tarten wou, zegt, met zelf
kastijding: Hem die spreekt als hy' liever
had moeten zwy'gen, zal het slecht gaan. O
wy'ie les I Dat Rastand het had bedacht, en
andere kunstenaars! Als gy niets te zeggen
hebt dan woorden, hoe mooi pok klinkend,
zoo zwy'gtl
C. VBTH.
Misschien gaat men zoover," zeide prof.
Josephus Jitta te Amsterdam, het groot
heidswaanzin te noemen, dat het gemeente
bestuur zetelt onder den atlas die den wereld
bol torst."
Zoover zal men niet gaan. Men zal het
eenvoudig overschatting van lichaamskracht
noemen.
*
Na het laatste nummer rezen de hoorders
als door n drang bezield van hunne
zitdeze wijze geobserveerd, maar men heeft
met dergelijke methoden ook serie-opnemingen
gekregen van kogels, die een pantserplaat
treiten en waarbij merkwaardige overeen
komsten gevonden worden tusschen het
gedrag van de staalplaat en van de
melkoppervlakte.
Het andere uiterste van langdurig
tijdverloop vindt men bv. by' de
cinematographieche opnemingen, die gemaakt zy'n van zeer
langzaam verloopende verschijnselen zooals
het vormen van kolonie's door enkele
laagstaande zeedieren; wat anders dage*
noodig heeft om te gebeuren, laat men in
een paar minuten op een scherm projecteeren
doordat snel achter elkaar opnemingen ver
toond worden, die met een paar uur
tusschenpoos gemaakt zijn. Op gelijke wijze maakt men
tegenwoordig ook cinematographische afbeel
dingen van bacterieën of andere parasieten,
die de weefsels van ons lichaam lastig vallen.
In een van Well's fantastische novellen
komt een uitvinder voor, die een ty'd-ver
snellende stof samenstelt, d. w. z. een drankje,
dat den mensch in een tijd van een half uur
laat beleven wat normaal in een paar secon
den gebeurt. Zijn ideaal is om op een der
gelijke wijze een ty'd-vertiager te maken met
omgekeerde werking. Maar blijkbaar zy'n wy
ook zonder deze middeltjes reeds in staat
een oogwenk uit te breiden tot een eeuw en
een eeuw in te krimpen tot een oogwenk.
P. VAN OLST.
De vallende druppel. T=O.Sec. T=0.0]2. Ssc. T=Ó.fllfl. Sc,-. T=0.023.Sec. T^fMBH. «??<:. T--0.CS5.3ec. , ^
Fig. 2. OPEENVOLGENDE STADIËN BIJ EEN IN VLOEISTOF VALLENDEN DRDITEL.
[ De tijden T onder de 'iguren geven aan welk deel eener secondf verloopin ie sinds het oogenblik dat de druppel het vloeistofoppervlak aanraakt, j