Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD V O O R N-E D E R Ei"A N D.
No. 1706
km. W8 willen lachen' om Bartholo, in de
gelukkige zekerheid dat hjj 't afleggen za
tegen Alma?! ra en Figaro, omdat hnn zaak
is een goede zaak. Al sluit hq de stores ook
nog zoo secuur, de groote zon schijnt tocl
door de gleuven heen. Wij willen de j enge
zien overwinnen door niets anders dan door
jeugd. Wie snakt hier niet soms naar Zon
» *
De heer Royatrds heeft in'?de Barbier'
een tooneelstuk gevonden, dat, met fantasie
opgevoerd, inderdaad als een zonnebad wer
ken kan. Met fantasie: doch met een meer
brillante, een meer: romaansche fantasie.
Dat de voorstelling door Hollanders te
zwaar of niet genoeg zonnig is geworden
met hst oog op het stuk, zal men de
leiding en hare medewerkers dus niet te
zeer mogen verwijten. Iets anders is de
ongelijkheid van atmosfeer, zonden wj
haast zeggen, tnsschen -de verschillend*
hoofd-creaties. De, op zich zelf beschouwd
en vooral in het eerste bedrijf voortrefljjke
Figaro van den heer van Kerckhoven was
ras-echt Ylaamsch; de bizonder knappe, im
mer levende Bartholo van den heer Mnsch
ontzegde men geenszins fantasie, doch deze
fantasie heeft hare wortels toch meer in den
Hollandsehen, ja, welllicht zelfs Speciaal
Amsterdamschen bodem (dit in den besten,
karakteristieken zin bedoeld); deRosinevan
M w. Boyaards-Sandberg: een porceleiner
figuurtje (door onvolmaaktheid van spel
trouwens niet altijd gaaf). Wjj spraken van
romaansche fantasie: bij de lezing van het stuk
cal men ook hier wel zoo ongeveer vermogen te
zien hoe het wezen moet", zonder daarom
nog tékannen verwerkelijken. De Almaviva
vw» den heer Boyaards gaf ons zulk een
inzicht blijk, maar deed niet de persoonlijk
heid Boyaards voldoende vergeten.
Een ander, reeds in een der Amsterdamiche
dagbladen genoemd, bezwaar tegen de voor
stelling is: de Bartkolo stond tegenover d«
Almaviva en d» Bosine te zwaar op de beenen,
overschreed daardoor de grenzen van zijn
plaat) in het geheel der voorstelling en ont
wrichtte het stak. En ten slotte: wy merkten
by enkele spelers weer de sporen van 's heeren
Boyaards' genegenheid voor het levendige
gebaar. Dat gebaar deed echter ook nu weer
niet «veral als echt aan, als behoorende tot
de uiting van een bepaald innerlijk. Een
bepaald innerlijk: hetzij dat de tooneelgpeler
de figuur vermag uit te beelden die hij in
de rol ziet, hetzij dat hu zichzelf speelt in
de rol.
Wat decor en costnnm en speciaal het
eerste aangaat, het decor voor I deed de goede
smaak van zijn ontwerper waardeeren, maar
wekte geen illusie; het bleef te zeer schilder
werk. Doch voor de volgende bedrijven had
de heer Lensvelt een interieur ontworpen,
dat «aen nauwelijks beter zon kunnen
wenichen en dat missschien wel het beste is van
de vele bizondere decors die Het Topneel" ons
reeds heeft gebracht. Hetgeen niet zeggen
wil, dat Het Tooneel" niet eerder een even
fraai of wellicht nog fraaier dec»r had laten
zien. Dit decor behoorde uitnemend goed
b!y bet stuk, zeu ten volle deel kunnen worden
van eene ideale voorstelling. Want in tegen
stelling met de straat te Sevilla" van I,
wekte dit interieur wel eene illusie; de
illusie waarlijk te zijn in de woning van den
Bartholo van Beaumarchais, ergens in Spanje.
Jammer, dat de regie niet meer zon, nu in
geheel letterlijken zin, had doen schijnen door
de gesloten store en het kleine geopende
venster (of liever: wij hadden ook voor dat
venster dan, althans in II, de store gesleten).
Het was zulk een eenvoudig middel geweest
de illusie te vergropten: buiten Sevilla
badende in zon; Bosine opgesloten.
De vertaling (van Dr. Marie Loke) scheen
ons zeer verdienstelijk, n geenszins gewoon
vertalers Neérlandsch te zijn.
L? Bargy. l)
De tweede voorstelling < met den heer Le
Bargy, bracht ons l'Ami des femmes",
eveneens, van Dnmas. Men herinnert
zich, dat de buitengewone tooneelspeler
de eerste keer in Dnmas' Demi Monde" was
opgetreden. De heer Le Bargy vervulde de
rol van den vrouwen-vriend in de nienwe
voorstelling. En het mocht zelfs niet een Le
Bargy gelukken dit vreemde bedenksel van
den franschen schrijver tot een mensch te
herscheppen. Het bleef bij: momenten. En nu,
anders dan bij 's heeren Le Bargy's de Jalin,
bijna uitsluitend voor den buitenkant van
eene creatie onze aandacht werd gevraagd,
konden wü, als kalme opmerkers, nog zekerder
de schitterende techniek van den tooneel
speler waardeeren. Ben techniek, die door
een uitnemend begrip wordt geleid.
Mlle Oéniat, eveneens sociétaire der Com
die Fr«Bi;aise, was een sympathieke tegen
speelster. Voldoende slagvaardig en vol
doende lief tevens voor hare rol.
FlUNS MlJNSSEN.
1) Zie het Weekblad van 6 Febr. jl.
Ciamari, *>
Het a.s. verbod van drankverkoop aan
stationsboffetten, ontlokt aan het HMd. deze
opmerking:
Ooi wij betreuren het, dat aan dt ge
oorloofde behoefte aan spiritualiën aan
stationi niet meer voldaan zal kunnen
worden.
Een onzer Jantjes schrijft ons, dat bij, een
zelfde bezwaar opperende in een café, onzacht
verwijderd is, alleen omdat hy het zoo netjes
niet kon zeggen. W\j weigeren den
woordelijken tekst van lyn protest op te nemeo.
*
Een advertentie in de Tel.:
,;Zte menschen toeken het geluk soms in
verre landen, terwijl het dikwijls vlak bij
huis te vinden is. Groningen, waar de fabriek
van de (X ) rijwielen gevestigd is, ligt
dichterbij dan iedere plaats in het buiten
land."
De Maastrichtenaars betwijfelen het.
*
De N. R, Ct. schryft over De Belangrijk
heid van Ernst":
Niet lang geleden is er hier op de
schrijnende innigheid, het belangwekkende
van dit diep levenegevallen-doorschouwen
geienen.
Het kan geen kwaad het nog eens te doen.
Hoe zelden vindt men in de moderne
tooneelliteiatnur belangwekkende en diepe
levensgevallendoorschouwens-innigheidsschrijningen !
.---».
*) De redacteur van Charivari" ontvangt
gaarne uitknipsels, die hem goede gelegen
heid geven tot commentaar.
De Tijd bespreekt Gedachten voor alle
tijden" van Mgr. Joh. S. Vaughan, en zejt
er van:
Set zou ons ten zeerste verheugen wanneer
we zagen dat dit werk in elk huisgezin
aanwezig is.
Zou de oplaag hier wel op berekend zijn ?
*
Mevrouw Drncker, spreekster op de protest
meeting in Bellevue, Amsterdam, is, zoo lezen
wühet meest gegriefd dat steeds op larmoyamte
wqze gevraagd wordt voor: vrouwen en
kinderen".
Ten onrechte gegriefd, meenen wij. Het
fijne compliment dat in het woordje en"
gelegen is, schijnt d» spreekster ontsnapt
te z|jn.
De sterk heerschende neiging tot
vervalsching heeft als nieow onderwerp voor haar
vernuftige pogingen ook de sinaasappelen
gekozen, die bekend zijn als mannetjes-sinaas
appelen, en die in meer of minder mate een
roode klenring vertoonen van het
vruchtvleesch. Het oordeel van de verbruikers der
echte roode sinaasappelen loopt nogal uiteen
over de zoetheid, die grooter, maar ook wel
kleiner wordt geacht door de lief hebbers, die
de met aandacht opgezochte uitwendige
kenteekenen van roodheid als reden gebruiken
voor het vermijden of het naar zich toehalen
dezer vruchten. Toch schijnt het getal der
rood-zoekenden grooter te zijn dan dat der
root}-vliedenden. Want met fijne injectie-naal
den wordt een roode aniline kleurstof in de
gewone sinaasappelen gespoten, waardoor op
zeer bedriegelijke wijze de mannetjes-sinaas
appel wordt nagebootst. Deze methode is,
naar Knowlcdge meedeelt, ontdekt doordat een
injectienaald in de vrucht was blijven zitten
en teruggevonden werd, maar pas in den slok
darm van de vrouw die zoo'n vracht gege
ten had. v. O.
Kiem
Dualiftische Teleologie als wyigeerige theorie,
rede bij de aanvaarding van het ambt van
bijzonder hoogleeraar aan de Rgks- Universi
teit te Utrecht, op den 7en Febr. 1910, uit
gesproken door dn J. TH. BIIJSSENS. Am
sterdam, C. L. van Langenhnijsen.
S. BONN, Wat zang en wat melody.
HÏNKIK IBSEN, Mededingers naar de Kroon,
vertaald door MAHG. MEIJBOOM.
CHR. G.SAIZMAMN, Het Uierenboekje, 2e druk,
vertaald door Louis LANDBY.
THOMAS KEHPIS, De navolging van Chriitut,
2e druk, vertaald door WILLEM KLOOS. Am
sterdam, bq de Mij. voor Goede en
Goedkoope Lectuur
Het Rijksmuseum te Amsterdam, Twee bun
dels met reproducties naar oude meesters in
lichtdruk. Deze bundels worden als premie
verspreid, door de National Starch Co. te
New-York. Hoofdagent in Nederland, firma
M. Witsenbnrg Jr te Amsterdam.
Neerland's Doodsstrijd in 1918 door twee
Piotten. Utrecht, A. W. Bruna & Zn.
ALPH. BEEGÏT, De weg door het luchbuim,
bewerkt door W. H. COOL, Ie luit. der genie.
Haarlem, H. D. Tjeenk Willink & Zn.
Dr. W. J. AALDBRS, Hoe staat de Christen
tegenover de in onze dagen weder oplevende
vijsbegeerte? Levensvragen, serie IV, No. 7.
: Dr. C. E. HOOIJKAAS, Wegwijzer door den
Bijbel, Redelijke Qodtdientt, serie I, No. 6.
Een Wereldtaal. Pro A. J. P. Buekp,
Contra dr. D. C. Hesseling. Pro en Contra,
serie VI, No. 2.
JOH. G. VAN BEUKENSLOT JE.J Het weer zooals
wij het waarnemen. Welk wee' hebben wij mor
gen"! No. II. Baarn, Hollandia-drukkerij.
ED. POLAK, Het Lintje. De feiten
derKnyper-zaak. Brochurenhandel der 8. D. A. P.,
Keizersgracht 378, Amsterdam.
Zedelijkheid en Recht. Rede gehouden bij de
overdracht van het Rectoraat der Vrije Uni-'
versiteit, den 20en Oct. 1909, door dr. W.
GBKSINK, Amsterdam, H. A. VAN BOTTESBURG,
mr. A. D. W. DE VRIES en mr. F. J. G. VAN
TRICHT, Geschiedenis der Wel op de ouderlijke
macht en de voogdij, deel III, afl. I. Haarlem,
H. D. Tjeenk Willink & Zn.
Octrooi-recht, de wettelijke erkenning en
regeling van den industriëelen eigendom in
Nederland. Uitgave vau de Mij. Twente" tot
ezp). van Octrooien te Hengelo.
M. B. HOOGEVEEN, Handleiding voor het aan
vankelijk kesonderwijs.
M. B. HOOGEVEEX, JAN LIGTHART en H.
SCHEEPSTRA, Eerste en tweede leesboekje. Gro
ningen, J. B. Wolters.
Jaarverslag van den Nederl. EHnderbond
over 1909. Drukkerij Humanitas, Den Haag.
Hoogeveen's verbeterd leesplankje met 2 daarbij
behoorende blikken letterdoosjes.
Inhoud TI Tijdschriften.
De Boekzaal, No. l (met index): H. Robbers,
Herman Teirlinck. J. D. C. van Dokknm,
Kleinreklame en Advertentiekunst. L.
Veltman, De reizende Bibliotheken" van de Mij.
tot Nut van 't Algemeen. J. W. Gerhard,
Over Schund"-literatuur en de middelen tot
bestrijding.
Den Gulden Winckel, Febr. '^0: Andre de
Ridder, Bij Lade Baekelmans. F. Smit
Kleine, Een droomer. Ary Delen, Aan den
verlaten vijver. Gerhard van Bekeren,
Keur. Boekenschouw. Tooneel, enz.
De Nieuwe School, afl. 2: O. Barendsen,
Naar aanleiding van een Tentoonstelling.
Boekbeoordeeling, enz.
De Natuur, Febr. '10 : De Komeet 1910 a,
El Pico deTeide." Dr. C. L. v. d. Broek,
Iets o^er Radioaktiviteit en den oorsprong
vanRadium. D. Stavorinus, Pepermunt.
J. v. d. Breggen, Biologische reiniging van
afvalwater. J, P. v. d. Mare), Hot spectrosco
pisch opsporen van elementen, voorkomemda
op verschillende hemellichamen (alol). enz.
De Aarde en haar Volken, No. 13 : Mevr.
B. Chantre, Onderweg in Tunis.
Lampongsche merkwaardigheden. Verlovings
maand ? enz. - ?
Moleschott, No, 34: Jas de Qaack, Het
oefenen der Linkerhand, enz.
Na, .35: Th. Hammes, Het bewustzijn ge
durende een narcose, enz.
Belang en Recht, Maart 1910: C. H. de Jon?,
Helene Mercier f, 1839?1910. H. G., Uit
mijn aanteekeningen, enz.
Eigen Haard: De vrouw van Leendert
Oldhuys, door Louise B. B., X. Het
Muiderslot, door Jer». de Vries, I, met af b.
Vergeten l door Edith Heide. Een bezoek
aan de Rotterdamsche Diergaarde, door J.
Daalder Dz?I, met afb. Uit den goeden
ouden t^d, door G. J. Meinen, II, (slot), met
afb. Verscheidenheid. Feuilleton.
Hoog water in Friesland. Thibet en de
Chineesche beweging. Het Nette
Schauspielbaus"-£nsemble. Beeldentuin te Zaan
dam. Dingen, waard te weten, alles met afb.
llllllllllintlllllMIIIMIIIIIItlltllllllMtlltlHIMIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMI
Bi D. KOUTER
ROKIN 44 AMSTERDAM.
OUD JAPANSCHE
a a KUNST b o
SCHILDERIJEN
ANTIQUITEITEN
l WEE geh.
I DIQEN zoeken derden
1 ARTIEST met of zonder
vrouw om COÖPERATIEF BUI
TEN TE GAAN WONEN.
Correspondentie onder Nr 1177 aan het
Centr. Adv. Bureau, MAX R, Nunes, Amst.
?!!?
?f"
?II»
? UB
F. 450.?F. 500.
EN 725.?GULDEN
COMPLETE MODERNE
WONINGINRICHTINGEN
IEDER BESTAANDE UIT
SALON - EETKAMER
EN SLAAPKAMER
VRAAGT PRIJSCOURANTEN.
MEUBILEERING MY.
HOLLAND"
AMSTERDAM . TELEF. 5974
N Z. VOORB W. 27*o,'H. «.?.D.DAQ
'-?[*"?
'?' ' £ ? -
'?'v :t ?'.?? »??
?II"
"II"
"1"
?II"
P. C. PAERELS,
VOOR MODERNE MEÜBILEERING
Amsterdam.
ROKIN 128. TEL. 4541.
VOOR INRICHTINGE&aN O
DHOLLA.NDSÖH EN ANDERE STIJLEN
Hagazijn
Oud-Holland",
ROKIN 130. TEL 4541.
DROUOT
?* ?* WESSEK & Co. 4- *?
* LANGE HOUTST&AAT 7 & 2 *
? - - Den I ItiHyp -
- - TKI.KF»OS IVIKK4'. 371 _
GROOTSTE INRICHTING VOOR
COMPLETE MKUB1I.KERING
?IX ALLE STIJLEN r= = = =
A N T l Q U I T E I T E N = ~ =
E I G E N M E U B 10 L K A P, U I K K
L. J. KRIJGER,
87f Noordeinde,
'i^BAYENHAQE.
nniiiiiiiiniii
Moderne Schilderijen
en Aquarellen. [ |
AMËHORA
MODERN
naar bekende ontwerpers.
IHOLL-KND) Oegstgeest bij Leiden.
Filialen: Amsterdam, Kal verstr. 149; Den Haag, Passage 6; Rotterdam, Hoogstr. 244.
Turfkoord
voorkomt bevriezen van
Waterleidingen.
Isoleert Stoomleidingen.
N.V. Technisch-Bureau voorheen
MOENS & BECK
te Bloetnendaal.
SMAAKVOLLE WONINGINRICHTINGEN.
-:- KUNSTHANDEL
-:J. C. SCHÜLLER
MODERNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -:- -:- -:- ->
-,-> -:. .:. .;.. .:. .;. ETSEN, GRAVURES. ENCADREMENTEN
DEN HAAG ZHZZ__ PLEIN aa*.
BINNENHUIS
^Sfev
MEUBELS
RAADHUI55TRAAT48-50
AM5TERDAM
ss sa
«g
Meubelfabriek
Nederland"
J. A. HUIZ1NGA.
BINNEN BETDOCERINGWr,
BEHANGEBIJ,
MODELKAMKR8.
Groningen.
WieSÏEBSINGEL. TEL
LEVERING.
118.
WED, B. DORENS 4 ZN.
AMSTERDAM.
ROKIN 56.
ETSEN
NAAR
ISRAËLS, MARIS, MAÜ7E, NEÖHOYS,
WEISSËNBRÜCH 6.8.
VRAAG CATALOGUS
? COMPLETE
WONINGINRICHTINGEN
a 45O, 485, 715 en 975 gld.
SALON-, HUIS- EN SLAAPKAMER
:-: : : PRIMA AFWERKING :-: :-:
SMAAKVOLLE MODELLEN,
- SCHRIFTELIJKE GARANTIE
VOSKUYL & VAN DER LOOS,
(firmanten Joh. H. Voskuyl
en T. M. v. d. Loos) : -:?
-:MEUBELFABRIKANTEN
Heer engracht 244 b/d Hartenstraat,
AMSTERDAM. ? TELEFOON 6940.
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65,65a en 67
VAN
Schilderijen en Aquarellen
van moderne meesters.
GRAVURES, ETSEJTBNCADREMEKTEN.
Inrichting voor het restaureeren en vernissen
ran Schilderijen.
Belast zich met het houden van kunstveilingen
van collectiën uit nalatenschappen, enz.
DE PHOENIX
MEUBILEER- INRICHTING
: SPUISTRAAT :
23--H :?:
DAMRAK ? 7<3
: AMSTERDAM.:
VRAAGT BEGROOTING
VOOR COnPLEETE MEU=
BILEERING EN ? RESTAU=
REEREN VAN ENKELE
VERTREKKEN. XKKKK
ORIGINEELE MODELLEN.
EIGEN ATELIERS. GROOTE
VOORRAAD. OUDE EN
NIEUWE STIJLEN. XWW
H?!ngg*fflM