Historisch Archief 1877-1940
Nö. 1709
DE AMSTERDAMMER \V E EKB L A D V 00 R NEDERLAND.
?--i^/ftT-.; ?_?;.- ' .-. - A" \^
De Cleveniers Doelen aen den Amstel." Gravure door W. Koningh naar Stoopennaal.
De Hoveniers-Doelen.
Hettydelijk -woning nemen door Jhr. Mr.Dr.
A. Boëll d«n nieuwen burgemeester van Am
sterdam in Brack'a Doelen-Hotel doet een
eeuwenoude betrekking tusschen deze plaat»
en het Baadhuig herleven.
Van de 16de tot in de 18de eeuw zijn daar
vaak Burgemeesters en Raden uit en inge
gaan, hebben
Burgemeestersboden er
«tukken en beschei
den gebracht, heb
ben de Burgemees
ters en Kaden er
deftige en kostbare
maaltijden gehou
den, op
Stadskosten, en z\jn er voor
rekening van de
voor Oranje ge
wichtige ge beurt
eDe Tooren zwigt Utrecht
vroeger een gedeelte der
Kloveniers Doele in de
f^T^Doelestraat.
Gravure van J. Goeree,
naar een oude af b.
nissen in den laten
avond in den Am
stel tusschen het
Doelen-Hotel en Hotel-Rondeel, groote en
prachtige vuurwerken afgestoken, slechts
overtroffen door het vuurwerk, afgevuurd
op last van den tijdelijk in Amsterdam
aanwezigen Christoffel Brands,
Hollandschen Resident te Moskou ter viering
van het sluiten van den vrede tusschen
Rusland en Zweden 30 Augustus 1780. Daags
te voren was er groote feestmaaltijd in de
Doelen geweest en den volgenden avond een
dansparty. Beide feesten kwamen den resi
dent duur te staan. De Castelynsche" diende
een rekening in van 13.794 gulden ruim.
Alleen 't tractement van drie Tafels en
een op 't Baal (Bal) bedroeg 3224 gulden.
Er zijn op beide avonden gedronken: 725
bouteules Fransche wijn, 280 bouteilles
veritable Fontac, 73 bouteilles allerbeste
Hermitagie, behalve 176 bouteilles oude
R\jn111 mi iiiinmtiiuMiiuiiwiiitiiiriiiiniiittiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifriiiiniiiitifH''
AleiaDter Paassen.
ZEVENTIG JAAEI
Alexander Paassen als Strang in Schürmana
Dubbel Leven".
Men zon 't den jubilaris waarlijk niet geven
zoo frisch is h\j nog, zoo kwiek, zoo levens
krachtig en verrassend modern l
Alexander Paassen is een van die
ras-tooneelBpelers, die zooals hij 't zelf noemt:
hun werk doen en daarmee uit":
Hij ia niet een van hen die na een
succesavond in zwaren pels-rijkdom neuriënd door
de drukste straten gaan, men ziet hem nooit
heftig gebarend in een kring van kunstzinnige
vereerders, hij troont niet als dégroote spe
ler" aan de stamtafel van een koffiehuis, lydt
niet aan overmatig in ontvangst nemen van
kransen, stichtte geen politieke tooneel-partij
die juicht wanneer hij op de planken
verschijnt en het spel van anderen met ver
achtende kalmte beziet, hij jubelde in heel
z'n lange leven n keer slechts en heeft
de hem thans te brengen ovatiën door
niets anders uitgelokt dan zijn spel, zijn
kranig spel dat hem door heel het land den
naam bezorgde van een waarachtig kunstenaar.
Alexander Faassen is voor jonge
tooneelschrijvers een man op wien zij steunen kunnen.
Wanneer je op de lezing van je stuk komt
«n je ziet hem by het voorstellen ironisch
knikken om zoo als je 'n praatje beginneu
zult, in z'n rol te kijken alsof hij beduiden
wil dat je hem heusch niets behoeft te ver
tellen" voel je je niet erg op je gemak.
Waaneer de regisseur de aanduidingen
voorleest, zie je hem weer heel even naar
je kijken. Z'n lachende oogen schijnen dan
te willen zeggen: Zóó zoo jongmensch en
deed U dat allemaal zoo heel alleen....
Ik herinner me nog hoe ik dien eersten
keer verlegen werd onder zijn lachenden
blik en hem mijlen ver van de lezing
weuschte.... tot hij te lezen begon en alle
dansen" op 't eerste gezicht zoo zuiver wel
begrepen zeide, zóó met den juist en klem,
geheel als ik 't me 'gedacht had, dat ik blij
was wanneer zijn volle ronde stem weer door
de hooge foyer-ruimte klonk.
sche wijn, 129 bouteilles Bourgogne
wijn en 28 bouteilles Champagne wijn
De heeren raakten vrij opgewonden, zij
braken van de 200 groene Roemers niet
minder dan 115, hoewel het hun niet aan
licht ontbrak, want op beide avonden gaven
1080 beste waskaarsen licht. Ook menige
pijp hebben de heeren gebroken. Aan tabak,
kaarten en pijpen werd niet minder uitge
geven dan 155 gulden.
De eerste Regeeringsmaaltijd in de Doelen,
het Heerenmaal" genoemd, "werd door
Burgemeesteren gegeven op Vrouwen Licht
mis" in 1636. Vroeger aten Burgemeesters
en Raden, enkele malen, gemeenschappelijk
en vriendelijk in de Schepenkamer van
het Stadhuis. De eerste Heerenmaaltijd"
kostte 800 gulden, maar die in 1651 niet
minder dan 3115 en in 1653 nog meer,
zijnde 3338 gulden.
De Doelen?voluit de Kloveniers-Doelen
is eeuwenlang het eigendom der stad ge
weest en bewaart de herinnering aan eene
voor de stad gewichtige gebeurtenis.
In den toren die het Doelen-Hotel thans
heeft, is een gevelsteentje ingemetseld,
waarop de afbeelding van den vroegeren
toren voorkomt, genaamd: S wygh Utrecht".
Die toren, welke het voorgaande geslacht
nog gekend heeft, bewaarde heugenis aan
den oorlog tusschen Holland en 't Sticht:
Joost van Lalaing, stadhouder van Hol
land had den tweeden Kerstdag 1481 een
groote .overwinning behaald bij Westbroek
op de Uitersen", de lieden van Utrecht.
Die stadhouder gaf die stat van
Amstelerdamme die bannier ende die
schutterswympel van Utrecht ende die worden
gehangen in die Oude Kerck." Op dat tijd
stip werd juist een der toreus opgetrokken
van den nieuwen vestingmuur aan den Amstel
tusschen Hotel l'Europe en Hotel De Doelen
van thans. Ter eeuwige memorie aan de
overwinning op de lieden van Utrecht werd
die toren genoemd: Swygh Utrecht."
BijiiMiiiiHluniiiiiifiiiiillritniiiMiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiMiiiiMiliiiiiiii
Toen die lezing was afgeloopen en enkele
begonnen met de veronderstellingen of het
stuk 't 'm al of niet zon doen, zei hij, terwijl
hij diep in de kraag van z'n jas gediken
me voorbij ging: Daar zou ik me niet druk
om maken l Een groote sof heeft dikwijls
succes en 'n goed stuk kan met glans val
len! Ben je zelf tevreden? Als je dat maar
bentl S acces kan je niet dwingen l"
Enkele bleven praten maar 3ander Faassen
ging dadeljjk naar huis.
Op de repetitiën zei hij nooit veel, maar
op 'n middag kwam hij plots naar me toe.
Je bent toch niet bang om me iets te
zeggen?" vroeg hij joviaal. Als ik iets
doe wat je anders hebt gedacht, wil ik er
met plezier over praten. n mag ik ook jon
iets zeggen wanneer ik iets aan te merken
vind?
. Zeker, zei ik.
Kom dan na de repetitie even in m'n
kamer. En in die kamer vertelde de wijze
kranige tooneelspeler van allerlei dingen die
hy al had meegemaakt, waarschuwde hij voor
woorden te veel, ried hij hier iets te bekor
ten, daar wat te wachten, zoo vaderlijk-be
langstellend sprekend dat ik plots niet be
grijpen kon hoe ik hem eens stug en ironisch
had kunnen vindan.
Zoo aangenaam, gemakkelijk te bereiken.
eenvoudig is hu voor al de jongeren.
Hij begrijpt hun streven, stelt belang in
hun werk, moedigt aan en zegt de vele we
tenswaardige dingen op een toon als ver
telde hij grapjes. Op dankbaarheid rekent
hij niet. Geen rol h hem te klein l
Zijn grime is altijd even prachtig verzorgd,
zijn rollen kent hij alie op z'n duim.
Hij ia 'n man van ijzer. Nooit ziek. Altijd
prompt op de minuut, Wat ook gebeurt,
Sander Faassen ia op de planken!
Op effect doet hy niets
Eenvoudig gaat hij zijn weg!
Een alleraardigst causeur il hij, geestig,
gezellig, maar op z'n aangename
geselschapsmanieren laat hij zich geenszins voorstaan.
Je moogt hem heusch in zijn gezellige woning,
met genoegen" opzoeken als je hem maar
niet ophoudt van z'n grootste liefhebberij
het fotografeeren en hem in s'hemela naam
maar niet vertelt dat je hem 'a groot acteur
vindt.
Wanneer je ieta lovenda zegt, lacht hij
ironisch en begint over het weer.
Ik speel al m'n rollen zoo goed als ik ze
spelen kan," zegt hij. Ik ben op het tooneel
geboren en voel me op het tooneel heerlijk
op mjn gemak mddr thuis .... ben ik
huisvader.... Laat me in ^'hemelsnaam de
rollen niet verwisselen. Stel je voor dat ik
een acteur ia den huiselijken kring zou zijn I
Ik zou onuitstaanbaar wezen."
Nu wordt de eenvoudige Sander Faassen
plotsling uit zijn kalme rust gehaald.
Het publiek wil hem huldigen.
Hij kan niet langer weigeren de lang be
dwongen betuigingen van dankbaarheid o m z'n
prachtig talent en z'a eerlijk
kunstenaarsstreven aan te hooren.
Men wil hem beloonen voor 't mooie dat
hij deed in 't werk van de jongeren.
Van Waasdij k, Dekking, Noordwal,
Fabricius hoe velen heeft hij al aan zich verplicht.
Men wil in hem huldigen den gezellige
pastoor van de litfde Waakt", den
vastvergaande afbeelding wijst op die toren met
muur. de andere toren is het Rondeel, naar
't welk het hotel dat vroeger ter plaatse van
Hotel l'Europe" stond, heette.
Ter plaatse bij de toren?was allereerst
de Stadstimmertuin,een groot erf behoorende
tot het klooster der oude nonnen, waar nu het
St. Fieters Gasthuis is. De nonnen waren
gedwongen dien grond aan de stad te
verkoopen wegens een oud stadsrecht: Het
aennemen van huysen ende erven totstadt
behoef is een oud recht van de stadt", en
Zo wies husinge ende erve die rade hebben
willen ter stede behuef, dat zullen die rade
van der stede hebben tot gherechts zegghen".
De toran Swygh Utrecht" werd in 1522
toegewezen aan 200 schutters, gekozen uit
de Hand- en Voetboogschutters en uitten
buyck van der Stede1', door mijne Heeren
van den Gerechte en de 36 Raden. Bij deze
toren was een doelen gevoegd, dat wil
zeggen een open plaats of tuin, waar men
naar het doel schoot, zijnde een papagaai
op hoogen mast. Bovendien kregen de nieuwe
schutters het Sint Nikolaas-altaar in de
Oude Kerk. Keizer Karel V verleende hen
kort er na een privilegie, bepalende dat
als een schutter een ander wondde of doodde,
nadat hij voor het schot, het gewone
krijgsgeschrei had aangeheven, onschuldig kon
geoordeeld worden.
De nieuwe, in 1522 verkoren schutters
werden Kloveniers" genoemd, naar het
Fransohe woord Couleuvrine", d. i. handbus
of clove, die na de uitvinding van het
buskruid pijl en boog had vervangen. De
naam Kloveniers" werd vele malen ver
basterd tot: kolveniers, klaweniers,
cleuvenen, cluvenen, cloeveniers en kneveniers.
Niet veel jaren later werd het doelhuis
gebouwd tegen het klooster der Oude
nonnen, waar thans een deel van het gast
huis aan de Doelenstraat grenst, terwijl het
vorig gebouw diende tot badhuis en stalling.
De toren Swygh Utrecht" is vier eeuwen
in wezen gebleken. In 1881 werd zij gesloopt
door Sinjeur Hahn,den toenmaligen eigenaar
van de Doelen. De voorstanders van historie
en stedenmooi schreeuwden luid wee en
ach" maar de Hahn overkraaide hen, paaide
hen met toezegging van een nieuwe toren,
het plaatsen van twee beelden, voorstellende
schutters uit ouden tijd en inmetselen van
het gevelsteentje.
Het Doelhuis was door een hangende
gaanderij, eenige voeten boven den grond,
met de toren: Swygh Utrecht" verbonden.
De toren werd bestemd om schietgeweer
als anderszins te bewaren. In het doelhuis
kon men bier en wijn bekomen; allerlei
gelagen werden er gezet. Het was daar een
zoet vergaren. Velen, ook die geen schutters
waren, kwamen er. Spoedig werd de Doelen
een gelegenheid om maaltijden te houden
en feesten te geven.
En hoe veel de sehutterij van maaltijden
hield, vertellen de afbeeldingen der Schut
tersmaaltijden. In den loop der jaren werd
de Kloveniers-Doelen meer een gelegenheid
om feesten te geven en herberg te verleenen.
Het schieten bleef echter lang in wezen,
doch verminderde, daar de gronden der
schietplaats werden verkocht, omdat er
behoefte aan ruimte kwam voor nieuw ep
te trekken huizen.
HNIMIMIIIlmlIIIMimillMllllillMMIIlflUIIIIIIMIIMIllnilllllllllllltllMIIIII
trouwenden pastorieheer uit Jeugd"; de bis
schop in Het duel" den gemoedeiy'ken vader
uit het ,,Zedelijk bewustzijn" de verwaten
referendaris titulair en bovenal. den
prachtig-eeavoudigen mensch Sander Faassen.
WlLLEM SCHÜRMAN.
Miziet U fleoflstat.
Dat Beethoven een enorme aantrekkings
kracht uitoefent bewees opnieuw het laatste
Caeciliaconcart. Behalve enkele plaatsen op
de hoogste rangen, was de schouwburg ge
heel bezet.
Dat mag waarlijk een lichtpunt genoemd
worden in een tijd waarin circus, specialiteiten
theaters, bioscoop en operettegezelschappen
volle zalen maken, terwijl vaak belangrijke
concerten slechts een schaarsch aantal toe
hoorders trekken.
De orchestwerken war?n de ouvertures
Egmont" en Lsonore III aan het begin en
het einde van het programma en Beethoven's
Pastorale-symphonie".
Als steeds imponeerde het strijkorchest
door zy'n buitengewone volheid en konink
lijken glans. Zóó met die sterke bezetting
der strijkinstrumenten, moest men Baethoven
eigenlij K steeds kunnen hooren; maar daardoor
ook zal het orchest ?an Caecilia zijn aan
trekkelijkheid steeds behouden. De twee uit
voeringen van Caecilia doea den toehoorder
zwelgen in den heerlijkaten rijkdom van
orchestklank.
Dat het voortreffelijke blakers ensemble
van het Concertgebouw-orchest zich. prachtig
weet te vermengen met den klank der stry iers,
werd Donderdag 17 dezer wederom opnieuw
bewezen.
De heer Mengelberg die alles uit het hoofd
leidde, is er juist da man naar om par;ij te
trekken van de vele uitmuntende eigen
schappen eener dergelijke co nbinatie.
In de grootste opgetogenneid luisterde het
aandachtige auditorium en juichte na ieder
werk, den dirigent met warmte toe.
De heer Julius Thornberg veriolkte Beet
hoven'? viool-concert. Gewis een zware taak!
Met voldoening aal de heer Thornberg op
zijne piaestatie mogen terugzien. Zaker, de
kunstenaar zal in menig opzicht nog rijper
kunnen worden. Hier en daar was nog wat
schroom te bsspeuren en werden enkele pas
sages met wat at te groote vooizichtigheid
weergageven. De geniale durf, die geen moei
lijkheden telt, was niet steeds aan we ;ig, maar
toch had de heer Thornberg momenten van
roerende innigheid en daarmede vooral heeft
hij zijn publiek zoodanig gepakt, dat het hem
op entaousiastische wyse huldigde voor zijn
spel.
De jaarlijksche uitvoeringen van Baeh's
Matthauspassion, welke door onze
Toonkunstzangvereeniging worden gege rea, hebben zich
ook niet over te weinig belangstelling te
beklagen. Dit keer moesten er twee
uitvoaringen worden gegeven, met de generale
repetitie, welke ook steeds een volle zaal trekt
medegerekend, dus eigenlijk drie.
Zoo dikwerf heb ik reeds gewezen op het
vele schoone dezer uitvoeringen. Laat ik dus
volstaan met te zeggen dat ook thans weder
de koren het beate hebben gegeven wan
neer zij handelend optraden in het
LydensBurgemeester Coenraad van Beuningen
heeft groote verandering in het wezen van
den Kloveniersdoelen gebracht. Hu maakt»,
dat in 1671 de Raad de Overlieden be
dankte, de charters, ornamenten en al wat
waarde had naar de Thesaurie werd ge
bracht, om te voorzien in de behoeften der
stadsfinantiën en alle doelens na het ster
ven der bewoners te verhuren.
? Een Stadsbestuur eenmaal aan het be
zuinigen, weet van geen ophouden. "Wel
dra nam de Raad op voorstel van Burge
meesteren het besluit tot het staken der nu
en dan plaats hebbende Regeerings- of
Heeren-maaltijden.
De Kloveniersdoelon heeft onder de vele
kasteleins thans zegt men Directeurs"
enkele mannen van naam gehad. Zij
wisten min of meer goed te beheeren en
betaalden de stad aan huur tusschen de
2300 en meer gulden.
Het wezen van den Kloveniersdoelen was
in 1800 wel zoo goed als, doch niet geheel
verdwenen.
In 1802 is er nog vergadering van
schietcolleges geweest, en heeft men vermoeden,
dat op de overgebleven ruimte van de
oude schietplaats nog geschoten is.
In den Franschen tijd in 1808 kreeg de
Burgemeester van Amsterdam bevel om
o. a. ter beschikking van' koning Lodewijk
te stellen: De Schietdoelen in de Doelen
straat". Dit bevel maakte er voor goed
een einde aan de edele schietoefening.
De Kloveniersdoelen is vaak veranderd
en vergroot. Maar welke verandering ook
werd aangebracht, met zorg bewaarde men
er Middeleeuwsche en later-eeu wsche schil
derijen, voorstellende vergaringen van schut
ters. In deze Doelen heeft o.a. ook en het
eerst gehangen: Rembrandt's Nachtwacht."
Toen er ook groote vergaderingen,
verkoopingen en bijeenkomsten werden ge
houden, achtte men het niet overbodig de
schilderijen in veiligheid te brengen. Rem
brandt's Nachtwacht" vond o.a. een plaats
in het Stadhuis het Paleis van thans,
daarna in het Trippenhuis en eindelijk in
het Rijksmuseum.
Eigenaar van de Schietdoelen werd in
1822 de heer J. H. Brack, die er, zooals
gezegd een bad- en koetshuis voor in
de plaats stelde.
In 1857 verkocht de stad het
Doelenhotel aan P. Brack, die het in 1870 geheel
deed veranderen en vernieuwen. De heer
P. Brack werd als eigenaar van het
Doelenhotel opgevolgd door den heer Hahn, en
deze door zijne weduwe Mevr. Hahn. In
1899 vormde zich een maatschappij tot
exploitatie van Brack's Doelen-hotel, met
een kapitaal van 500 duizend gulden.
Directeur werd de heer José, na hem de
heer Hartens, na dezen weder de heer
José. Thans fungeert als zoodanig de hr.
H. G. Habedank, voorheen Directeur van
Hotel Iv9s Indes" te 's Gravenhage.
De geschiedenis van de Kloveniers-Doelen
is al de jaren van zijn bestaan saamgegaan
met de geschiedenis van Amsterdam.In dagen
van vrede zoowel als in onrust. De woelige
dagen van het pachtersoproer, van Doelisten,
hebben in dit gebouw groote vergaderingen
gezien.
Voor buiten-en-binnenland is het
Doelenverhaal. Mengelberg weet zijn schare dan
tot groote dramatische kracht op te voeren.
Dat hetaanvangskoor b litengewoonlangzaam,
de koren met tenor-3olo O Schmerz" en
Ich will bei meinem Jesa wachen" zeer snel
en het slotkoor Wir setzen una mitTriiaen
nieder" zeer sterk gezongen zoudea worden,
was te verwachten. Enkele koralen, vooral
Wann ich einmal sou scheiden" klonken
zeer mooi, misschien konden de formaten
iets korter worden genomen. Het koor,,Mein
Jesu gute Nacht" was zeer goed van kleur
en van toon.
Behalve de heer Messchaert, waren onzs
goede bekende solisten weer op het appel
en betere kaa men zich ook niet denken;
of ia het mogelijk dat men zich het roerend
schoone recitatief Wiewohl mein Herz in
Trüaen schwimmt" of Er hat uns allen
wohlgetan" met de daarop volgende verruk
kelijke Aria, Aus Lieba will mein Heiland
sterben" kuischer, inniger en met meer
wijding gezongen, kan voorstellen dan mevr.
Noordewier het deed ?
Mevrouw de Haan-Manifarges scheen mij
een weinig vermoeid. Maar ook dan nog zal
men geen altzangeres vinden die haar nabij
komt ia de voordracht van hare recitatieven
Du lieber Heiland, du" en Ach G3lgatha",
maar vooral haar Aria met viool-solo
Erbarme dien" een wonder van schoonheid,
dat den diepsten indruk maakte.
Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen
het eens is met de wijze waarop de heer
Urlus zg'n recitatieven zegt. Menigeen zal
b.v. meer gemoedsbeweging, meer expressie
willen gelegd zien in het Lydensverhaal, al
naar mate zulks door de woorden wordt
voorgeschreven. Maar toch zal men moeten
erkennen dat de gemakkelijke wijze waarop
Urlus' stem in de hoogte aanspreekt aan de
party van den Evangelist" bijzonder te
stade komt; zie b'v. de aria O Schmerz".
Da coloraturen in de volgende aria Ich
will bei meinem Jesu wachen" zonden, by'
een langzamer tempo, vermoedelijk beter
gelukt zijn. Stellig kan niemand den heer
Urlus verbeteren het prachtige Und ging
heraus und weinete bitterlica" of Meiii
Gott", warum hast dn mich verlassen; dat
was subliem van gevoel evenals van zang
techniek.
Ean ware verrassing bood mij de heer
Thomas Danijs als Christus". Het is niet
gemakkelijk hier deze party te zingen. Ieder
baszanger zal te kanpen hebben met de
herinnering aan Messchaert.
Laat mij aanstonda constateeren dat de heer
Denüs zich schitterend van zijn taak ge
kweten heeft. Met de grootate waard»8ring
mocht men bespeuren dat hy zijn stem ge
dwongen heeft tot een zang, zóó beheerscht
en ingehouden als man slechts door Mes
schaert voor mogelijk gedacht zou hebban.
Zijn Eli lama" behoefde voor Messchaert
niet onder te doen. Toch wil ik den heer
Dsnijs op een paar dingen wijzen, die mij
niet geheel voldaan hebben. In de eerste
plaats neme hy niet steeds het tempo zoo
langzaam, miar richte zich hierbij naar de
tekttwoorden; dan zal er meer kleur en
meer verscheidenheid konen in de voor
dracht. In de tweede plaats streve hy er
naar een mooi Legato te krijgen. Dat is het
kostbaarste bazit voor een zanger, die zich
bezig houdt met gewijde maziek. Doch zonder
Gravure van de Kloveniers Doelen van
: J. Goeree, naar eene oude afbeelding.
Amsterdam van den Amstel te zien met
Swjjgh Utrecht", anno 1560.
Naar Chr. Beudeker's teekening in het
Archief van Amsterdam.
Hotel" langen tijd alleen het hotel
geweest. En voor velen blijft het dit.
Er hebben o. a. kort af lang vertoefd
een groot aantal vorsten en vorstinnen,
prinsen en prinsessen, mannen van staat,
kunst en wetenschap. Ook een Prins van
Siam. Joseph Chamberlain heeft er ge
woond, maar ook President Krüger en Pre
sident Steyn.
Ter herinnering aan ouden tijd heeft de
Doelen een oud-Hollandsche kamer en is er,
door den huidigen direrteur, ter herinnering
aan het herhaalde verblijf van Prins Hendrik,
den broer *an Koning Willem III, een
Prins Hendrik-kamer ingericht.
Staat het Doelen-Hotel op historischen
grond, de vele bezoekers van rang en stand
hebben den naam helpen verbreiden.
Voor tijdelijke woning heeft de nieuwe
Burgemeester van Amsterdam geen plaats
kunnen kiezen, die meer oud-Amsterdamsen
is meer in samenhang stond met het Stadhuis,
met Burgemeesters en Raden dan Brack's
Doelenhötel".
En zooals op paleizen de koninklijke of
keizerlijke vlag wappert ten teeken dat
de keizer of koning ten paleize toeft, zoo
wappert thans op de toren van het
DoelenHotel, op deze plaats van
oud-Amsterdamsche historie, de A msterdamsche vlag,
ten teeken dat de Burgemeester van Amster
dam, Jhr. Mr. Dr. A. Roëll er woning heeft ge
nomen.
J. H. ROSSING.
NASCHRIFT.
Over De Kloveniersdoelen" bestaat een
uitvoerige studie van Eduard van Biema,
commies ten archieve. Niet in den handel.
Dr. H, P.
Dr. H. P. Rogaar, nieuwbenoemd voor
ganger van de Vrije Gemeente te Amsterdam,
als zoodanig opvolger van P. H. Hngenholti Jr.
twijfel was de Christus party voor den heer
Den ij s een schoon succes.
De heer Caro zong de kleinere partijtjes
goed en zeker, zonder bepaald den indruk
te weeg te brengen, dat men met een ge
schoold kunstenaar te doen had.
Voor mij is een der aantrekkelijkheden
van de Matthaus-passion-uitvoering de mede
werking van die mooie oboë's d'amore, die
zoo'n heerlyk weemoedig klagend efiect te
weeg brengen en b. v. met fluit vereeuigd
een zeldzame charme uitoefenen, zooals b.v.
in de sopraan-aria van het tweede deel. De
heeren Krüger, Blanchard en Willeke daar
voor myn compliment. Maar ook de heer
Timmner, die de viool-solo speelde in de
alt-aria, droeg zeer by tot het welslagen van
dit nummer.
Jammer was het dat zooveel mooie
orchestrale fijne trekjes verdrukt werden
door de enorme Wuchi" van het koor.
Zelfs al zingt het koor piano, dan nog is de
klank te massief om het orchest goed tot
zyn recht te doen komen. Men moest voor
de Passion" eigenlijk een koor hebben van
niet meer dan 200 personen. Het orchest
treedt toch niet steeds ondergeschikt op?
Het heeft toch ook wél eens een voornaam
woord mede te spreken, als de koren aan
den gang zijn ?
De heer Hendriks wist als steeds zeer goed
het orgel aan te passen aan den klank van
orchest en vocale stemmen, en de heer
S. Kroon wist thans stemming te geven aan
de begeleidende klavieraccoorden, by de reci
tatieven van den Evangelist. Ten slotte nog
den heer den Hertog herdacht, die wederom
wakker op zijn post was aan het hoofd zyner
kinderschaar.
ANT. AVEBKAMP.