Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD V O O R N E DERL AND.
No. 1.7-09
Kart Man in Ctiina.
Gedurende deze Paaschdagen zal men te
Leeuwarden om strijd verheffen den
revisionistiichen Marx en den marxiatischen Mars.
Men schenke, voor de volledigheid, ook zyn
aandacht aan den chineeschen Marx, hierboven
in effigie aanwezig. Oe man, di« het portret
teekende, heeft getoond, dat een Chinees
weer wat anders in Marx ziet dan een
Tribuniat of een Rerigiomaac. Gommariat en
Armeniaan kibbelden indertijd op
rnstverstorende wijze over den waren Bij oei. Zoo
meent de Chinees, die Marx teekende, dat
hjj het ware portret heeft. Arme Chinees.
D. 8.
IIIIIMlillllllMilllllllllllllimillMIIIII
AouterfNL l
I- Ten opzichte van deze tentoonstelling
kunnen een aantal vragen, een aantal vraag
stukken ter oplossing gegeven worden. Ten
eerste: hoe verhoudt deze uiting der plastische
kunst,in grootte zich tegenover de andere uiting,
de schilderkunst. Ten tweede, hoe verhoudt zij
zich tot de bee) dhouwkunat en tot het werk van
sommige beeldhouwers hier te lande, en in
andere landen. Ten slotte welke z\jn de in
vloeden, die haar hielpen, en. h aar helpen
formeeren, of zuiverder : van welk wezen is
zy' eveneens een verschoning 7
II. De beeldhouwkunst, het werk van Van
Wy'k, ie in aard en neiging een verschijning
van dezelfde soort als de schilderkunst die
wy rondom ons zien en reeds van rondom
ons wat zien gaan. Er is toch iets
Toorbygaands in de lucht, er wordt iets anders dan
wat een tyd lang het volstrekt gezag had,
hield en bezat. De beeldhouwkunst van Van
Wy'k is een impressionistische zooals ik lang
geleden al schreef en zooals ik hier opnieuw
herhalen moet. Zy is beïnvloed door de
uitingen der schilderkunst, zoodat ze aan
dien invloed sommige easentïeele zaken der
. beeldhouwkunst soms ondergeschikt maakt.
Ze vergeet soms de eenvoudig? organische
eenheid te gev«n, die (het is Rodin die het
zegt) altijd noodig is, «n beeldhouwwerk goed
maakt. Ze is niet van diepen geestelijken
aard, ze is het liefst zoo ze het bereiken kan,
innig; z« ziet deze innigheid en vindt die
gaarne in de kleine lieden" een
Hollandsche eigenschap, en een negentiende
eeawsche eigenschap. Za milt, als haast alle
werken rondom ons, Stijl: eenvoud en grootte
by ontroering volheid ik herhaal den
Sty'l vindt ge niat in haar. Deze beeldhouw
kunst vereenvoudigde daartoe niet genoeg,
bond niet genoeg te saam, en hief haar
hoogten en deed baar diepten niet voldoende
ten hemel stijgen en ter helle dalen.
In het werk van Charles van Wyk vindt
ge den invloed van den schilder Jozef laraëls
en het wezen der negentiende eeuw. Ge vindt
er den invloed van Meunier in, maar er is min
der, tot nog toe, het monumentale in bereikt,
wat Meunier bereikte in de figuren van hen die
met het lichaam voornamelijk lijden (het
verschil met Rodin's werk dat meer naar
het geeitetyke lyden neeg en ny'gt !) Deze
beeldhouwkunst is dus de mindere -van de
twee koBstenaars die ik u noemde, en van
andere franschen die ik in dit verband niet
noemen zal. Er is in het werk van Van
Wy'k een trouwhartige burgerlijkheid, die ik
in een lezing over het Portret aanduidde
als een der typeerende eigenschappen der
Noordelijke volken ze stellend tegenover
weidsche Bomanen. Het verschil van Van
Wy'k met Dupnis is dat Van Wyk williger
werker is, mat meer moeite, en daardoor
sems iets bereikt van het liefelijke, v ladende,
dat gevoel heet. Het verschil met Dupnig is
dai deze lamste «en je vetter modelleur me
lijkt te zy'n, een vrooly'fcer werkman, met iets
meer opgernimda van wezen dan Van Wyk,
maar met minder aandoenlijks, Het verschil
met Altorf is dat Altorf in zijn werk den stijl
zoekt, maar niet genoeg volheid van kennis
der vormen bezit, om dat te bereiken, om
dien ety'l te kunnen geven. Altorf vergeet te
veel dat etyl ook volsten inhoud is in een
voudigste vlakken, die in n groote bewe
ging alles synthetiseeren, zooals een schijnbaar
effen zee van alle groote golven toch een
zwellende is. Altorf, die van zelve een wer
kelijk gevoel voor plasticiteit bezit, vergeet
wat Rodin nooit vergat dat het aanzien
der vormen, het onophoudelijk vinden" der
vormen een noodzakelijke eisch is voor den
kunstenaar die volledig zy'n wil. Niemand
springt ooit, nonchalanter wijze, ten hemel.
Het verschil van Van Wjjck met Mendes da
Costa is dat Van Wy'ck uit n neiging is,
en dat Da Coa'a niet bereikt wat hy wil,
omdat hij tweeërlei tracht: half styleert, half
naturalistisch is. Daardoor ontstaat bij hem
niet «ea leegheid en niet een schoon schik
ken van de groote vlakken, zooals by Altorf,
maar een dualisme dat tegen alle eenheid is.
III. De beeldhouwkunst van Van Wyk is
t«n slotte van meer waarde dan menig werk
van menig schilder uit de nakomers der
impressionisten. Er moet in deze beeldhouw
kunst, waarin de derde afmeting ook met de
oogen afgetast kan worden, meer observatie
gebracht worden en meer penoonlijke vast
houdendheid, dan in het werk der «choone
verfomfaaide lappen" wat tegenwoordig te
gemakkelijk en met te slordige lippen schil
derkunst genoemd wordt. De beeldhouwkunst
van Van Wy'k is meer dan deze uitingen te
respecteeren, ook omdat ze van technische
noodzakelijkheden oprechter (zy het burger
lijk) getuigt.
IV. Dit zijn de algemeene opmerkingen
waartoe deze tentoonstelling mij aanleiding
geeft. n andere is dat in de eenvoudigste
figuren hy' het best voldoet aan den eisen.
van ieder kunstwerk: dat het gegeven in
eenvoudige vormen opgelost worde (Rodin
?preekt in deze opzichte b.v. van den kubu',
de pyramide, etc.). Hy voldoet daarin ook
het beste aan den eisch dat een beeldhouw
werk rondom belangrijke aanzichten
vertoone. In een beeld echter als Hun rijk
dom" een man en een vrouw en een kind
op de kruiwagen met stroo is het gegeven
ten. eerste te zeer ala door een schilder ge
zien, en ten tweede te lineair behandeld. Dit
is ook het geval met de ploegende ossea
o'ok dit is te linair, ook dit .is meer als een
schilder gevoeld dan als een beeldhouwer.
Ook hierin is vergeten dat de gaten in een
beeldhouwwerk niet yerloopen mogen in
niets, maar noodzakelijkheden en verster
kingen slechts mogen zy'n van de volle deelen
van het werk. De ruimte tnsschen de ossen
en den ploeger bindt het beeld niet te saam,
maar maakt het baast te los en tot twee
voorstellingen: een man en een paar ossen.
Innigheid is tot nu het voornaamste in
van Wy'k, op impressionistische wy'ze gegeven.
PLASSCHAKBT.
Tooneelpgrafflia's,
Naar aanleiding van het onlanga door de
firma de Erven H. van Munster en Zn. ge
voerd proces over nadruk van haar programma
van de voorstellingen in den Stadsschouw
burg, achten wij niet ongepast aan te halen,
wat we vinden op bl. 88 van den jaargang
1882 van het Tijdschrift van het
Nederlandsch Tooneelverbond:
Eene andere vraag van ernstiger aard en
waarop men hier antwoord verlangde, is de
volgende:
Weet ge ook waarom de Koninklijke"
de rolverdeeling niet meer op de aanplak
biljetten vermeldt! Wat beduidt die innova
tie, die voor velen, die gaarne weten, wie er
in een stuk speelt, en of die verdeeling iets
goeds belooft, zeer lastig ie."
Wg K ij n niet in de geheimen, maar de
aankondiging, het auteursrecht van de
rolverdeelingen der tooneelwerken, door boven
genoemde vereeniging op te voeren, is vol
gens de wet van 26 Juni 1881, taatabl. 124,
voorbehouden," die verscheen kort, nadat
hier twee onhandige pogingen om een
tooneelcourant uit te geven, deerlijk mislukt waren,
doet ons gelooven, dat de Vereeniging de
uitsluidende beschikking over hare pro
gramma's wil honden, die als advertentie
bladen geen onaardige winst zullen afwerpen.
Kan men de rolverdeeling buiten lezen, dan
valt zeker de rolverdeeling niet binnen het
bereik der gemelde wet, maar we betwijfelen
of de wet inderdaad ook van de rolverdee
ling" auteursrecht erkent; aan de bepalingen
van Art. 11 kan in dezen niet worden vol
daan en Art. 7 geeft aan ieder o. i. het recht
de rolver leeling over te nemen. Ook zou
verschillende groepeering, aanvulling van
titels, namen en voorletters de rolvardeeling"
t at geheel iets anders maken, dan de affiches
geven."
Nu wy toch over programmas spreken,
moet ons nog iets van het hart.
In de dagen van bloei van het Grand
Thedtre en den Salon des Variétés (entree
75 et», in vertering), ontving men by het
binnentreden gratis een programma en bij
het uitgaan ontving men weer een programma
voor de volgende voon telling. Het waren
kleine blaadjes, ter grootte van een half vel
postpapier octavo, maar. ieder had dan ten
minste zijn programma, en nu zit men met
die onhandelbare boekjes waarin men bet
programma moet zoeken, verdwaald tusschen
advertenties, die niemand schelen kunnen,
programmas, die 10 of 15 cent kosten en
waarvoor men nog nu en dan een fooitje
schijnt re moeten geven, en stellig de helft,
zoo niet drie-kwart van het publiek blijft
zonder programme zitten en gevoelt zich
niet thnia in het stuk voor het by'na uit is*.
Daarbij komt de dwaze gewoonte om de
namen der personen te noemen, zonder aan
wijzing hunner kwaliteiten, zoodat het pro
gramma ons ook niets te lezen geeft aangaande
de onderlinge verhouding der personen.
Kortom, het programma werkt niets uit,
waardoor het publiek belangstelling zal krijgen
in het stuk, dat men ziet opvoeren.
De zaak wordt volstrekt niet goedgemaakt,
doordat men de tooneelspelers kent, nog daar
gelaten, dat men veelal in de donkere of
halfdonkere zaal niet in staat is die namen telexen.
De verwarring wordt nog erger, wanneer
over den man, die op het programma Graaf
von Werst heet, gesproken wordt als Heinrich
of over juffrouw Wiersen, die wij nog niet op
bet tooneel gezien hebben, gesproken onder
den naam van Emilie.
X. Y. Z.
BERNARD DE VRIES
KUNSTHANDEL ===
N. SPIEGELSTRAAT 70
Tel. interc. 9739, AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
Encadrementen ?
Meubelfabriek
Nederland1".
J. A. HU1Z1NGA.
BINNEN
BEHAKGERIJ,
MODKLEAMKRfl.
Groningen.
WE8TKE8INGEL TKLKT. 111.
LEVER1NO.
M STERDAM
U
l
6t&°OW?FELIX MERITIS"
KEIZE R5GRACHT32<r
TEL. 2SO7
KENNISGEVINGEN VAN
Verloving
ONDERTROUW, ENZ.
Atelier B. van Maiitgeiu
HOFLEVERANCIER
SINGEL 562, AMSTERDAM
H. W. M DELDES,
Moderne
Schilderijen en
Aquarellen.
r>-Ajyra.A.:K:
QTELEFOON 8M2. _
AMSTERDAM.
LJ.KRUGER,
87A Noordeinde,
'?4ÏRAVENHAGE.
MflMJflflIIIM»
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
H. HENDRIKS & ZOON.
Behangers, Beddenmakers,
Meubelmakers.
Complete Meubileering
Rokin 116
Amsterdam.
*
Turfkoord
voorkomt "bevriezen van
Waterleidingen.
Isoleert Stoomleidingen.
N.V. Technisch-Bureau voorheen
OENS & BEGK,
te Bloemer.daal.
MODE.RNE
^PNEUMATISCH TRANSPORT
>. »?
>INGENIEURSBUREAU
F. W. BAKELMA- HILVERSUM.
-:- KUNSTHANDEL
-:J. C. SCHÜLLER
MODERNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -:- -:- -:- ->?
--- -:- -:- -:?? -:- -> ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTEN
DEN HAAG ZmZ____ PLEIN aa».
BINNENHUIS
/^^\
MEUBELS
RAADNUI55TRAAT4B-50
AMSTERDAM
WED. G. DORENS & ZN.
ROKIN 56. ^ AMSTERDAM.
ETSEN
NAAR
ISRAËLS, MARIS, MAIÏE, NEÜHOYS,
WEISSEHBRÜCH .
DE PHOENIX
MEUBILEER- INRICHTING
: SPUISTRAAT :
DAMRAK. ? 76
: AMSTERDAM.;
VRAAGT BEGROOTING
VOOR CONPLEETE MEU=
BILEERING EN ? RESTAU=
REEREN VAN ENKELE
VERTREKKEN. XXKttX
ORIGINEELE HODELLEN.
EIGEN ATELIERS. GROOTE
VOORRAAD. OUDE EN
NIEUWE ? STIJLEN.
TBi*5725
ICLICHE.S VOOR ZWflRTZ
EN DRIEKbl&URJ&MDRUK,
KUNSTAMBACHT
HILVERSUM s'CRAv:wÉc.34
COMPLETE
VWONIMGIMRICHTINGENl
1 MEUB_ELE [N - TA PIJ TE N 'l
''' - BATI r\5<J
BflMDSTBrlPI5L>S IN KOPBR. EN ZINK.
[TT] ONTWBOPEM VOOR. RECI»H/V1E [TT]
Alpra. tat- en
SIERKUNST'
Nieuwe Spiegolstr. 32. Stadhouderskade 64.
KUNSTVOORWERPEN,
ANTIQUITEITEN,
Meubelen enz.
RÜDOLF ELION & Co.
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65,65a en 67
's-Gilt WEN II AGE.
GEVESTIGD isso.
'CLICHÉS
3 VOOK DETUDSCHWFTFERS
VAN
Schilderijen en Aquarellen
van moderne meesters.
GRAYÜRES, ETSEMNCADREMENTEN.
Inrichting voor het restavireeren en vernissen
van Schilderijen.
EILEKS&WOLF.
Onderstaand - merk
garandeerd be
trouwbaarheid
Balast zich met het houden van kunstveilingen
van collectiën uit nalatenschappen, enz.
AMSTERDAM
BEUR55TRAAT29
TELEFOON 7574
_J