Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER W K E K B L A D'. V- O O R N E D E R L A N D.
No. 1711
ning van lekkere beeby-billetjes, en dat
is de héele en constante indruk. Eén oneer
biedig oogenblik deed het mg denken aan
?en nest loze biggetjes, woeleBd-omstoeiend
d« goedmoedige zeug. 't Stak heet la
Viwge, m»ar och heer, Maria met h««r
gewooi'je«-be«cbeiden-verlegen, gezond
jongemoeders- bakkeeje komt heelemaal aiet in
aanmerking hier.
Bmben» geeft dus de apotheoie des
vlee?chea; doe aftrek van zinnelijkheid, en er
blijft niets over. Ik begrijp hoe hjj als
?childer van religieuze onderwerpen voldeed
aan die onderstrooming van perverse, gersffi
neerde zinnelijkheid die er in het katholicisme
schuilt,?en in alle zich tot mysticisme
leenende godsdienst en die, meestal latent en '
zorgvuldig neergehouden, in het onderhavige
tydperk van Rubens en Maria de Medici,
tfjdperk der tegen-hervorming, zich eens flink
heeft mogen uitvieren, onder aanmoediging
der Jezuïeten, die er zeer terecht een
werklaam antidoot in zagen tegen het in zq'n oer
vormen al- te-puriteinsche, onaesthetische
protettantiame. Vandaag zqn de rollen
omgekeerd, en, afgezien van endemische
Knyperkoersen, zjjn 't in het algemeen de
hervormde volkeren die zich tegen de
katholieke keeren met het evangelie van de
rechten der zinnen en van het Leven, in
de hand.
tnbens il «en geweldig koloriet,... en
toch kan zyn koloriet mjj niet hoogelgk be
hagen. Dit komt, omdat zijn kleuren p o z e
ei e a, nog meer dan zyn menschep. 't Ligt
voor een groot deel aan tjjn histrionieche tijd,
doch dat is roor et n kunstenaar roaar een zeer
betrekkelijk» verontschuldiging.-In zijn groote
kruisiging" vraagt Maria Magdalen», aan den
voet van 'c kruis neer-gezegen in
eenoperahonding die er vooral op berekend is de
fraaie kleureffecten van haar satijnen japon te
doen uitkomen, meer aandacht dan Christus;
maar wat te tseggen van diens trotsenden kerel
er naast, als een kaffermeid in ten rooie
kombaars,gewikkeld, waaronder zyn naakte,
akelig-oetj «s-schoon gewasschen,
bed-legerigblanke pooten uitsteken;?Jobannes blijkbaar,
de geliefde discipel, maar by is heel wat meer
bezorgd om den indruk dien hu op den toe
schouwer maakt, dan om het lijden van zyn
Meester.
De reden waarom p o ze onaesthetisch
werkt, is zeer eenvoudig; maar daar ik mij niet
herinner de verklaring op deze wyze te heb
ben ontmoet, geef ik 't voor wat 't waard mag
zijn: het berust op een incongruentie
tus«chen Schjjn en Wezen. Dit is wel niet de
beste formulemng, maar de kortste en
begjijpelijkete. Kunst moet enkel wezen" zijn,
dat is: moet met zijn uiterlijk, bier kleur en
TOrm, doelen op iets achter" de uiterlijkheid,
?n dat doelen moet zoo direct mogelijk
geichieden; dan, en alleen dan, is de indruk
er fan van zuivere schoonheid. Bij indirecte
doeling allegorie bijvoorbeeld is er
dadelijk vermindering van schoonheidswaarde;
en soms steekt er heelemaal geen of
zoo-goedals-geen transcendente zin achter; dan hebben
we holheid, leugen, aanstellerij.poze. Hoe
het mogelyk is, schijn" te hebben zonder
of mei gradeeringen van ?wezenlijkheid
erachter", iedereen spreekt wel eens van
leege vormen" is eigenlijk de kern van
het- probleem, maar gaat ons hier niet aan.
Jordaeus wil ook graag erg-zinnelijk zyn,
asjeblief, maar hij doet 't er een beetje
om; wat bij Rubens natuur is,
niet-ander«kunnen, is bij Jordaens opzet geworden; wat
b|j Rubeng grootsche vreugde was, wordt bij
hem overdaad, zwelgerij; Jordaens' doeken
zijn volgepakt van menschen en dingen; bij
Eubens, zelfs in zijn drukste doeken, is dat
nergens het geval, overal is volle vrijheid
van beweging, en daarmee tornt deze in nen
«jjm verregaande superioriteit.
Over h«t Paradijs", frescoschets van den
Venetianer Robusti, genaamd il Tintoretto, zou ik
teri slotte gaarne iets leggen. Ik heb er wel eens
poozen voorgestaan, en gelet op de menschen
die er voorbij gingen, en hun opmerkingen
erover. De provinciaal; en de Parijsche
kleinburger, op een regenachtigen Zondag middag
zijn uitgaansverveling in het Louvre verbij
tend, kikkert op en zegt: Tienp, voili Ie
ciel, c'est rigolo. Daarop volgen grappige
opmerkingen over de engelen, heiligen, en
den bon Dieu. Qu'on doit s'y embêter tout
de neme. En vreemdelingen, waaronder
by gelegenheid Hollanders, die in het luid
ruchtige vertoon van hun botheid den Yan
kees soms niet veel toegeven, bijna nie
mand die het ding opmerkt, gaat het voorby
zonder een grappigheid of een spotglimlach,
en hoogst enkel z.\jn degenen die PC lijnenta
begrijpen dat daar een buitengewoon merk
waardige menschenziel aan het woord is.
Het stelt voor den hemel; in een reus
achtig wolkenruim zitten
amphitheatersgewijs tallooze engelen op wolken-banken,
-kussens, -sofas, men ziet er menschen van
allerlei slag en kleeding; ridders in volle
wapenrusting, die niettegestaande al het ijser
dat zij aan hebben, toch niet door de
wolken zakken, hoe is 't mogelijk; mon
niken in grauwe pijen, Adam en Eva bijna
Spiernakend, bisschoppen in ornaat, gemij
terd en met kromstaven,?enfin, van allerlei.
En in de hoogste der wolkenkringen, Jezus
die Maria een kroon op 't hoof i zet; aan
weerszijden de apostelen gelegerd, zeer op
hun gemak; wat lager eenige plechtipende,
exstaseerende kerkvaders, enz. En muziek
instrumenten heb j'er: een soort harp, een
gui'aar, een mandoline, en een clavecimbel,
daaruit bestaat 't hemeleche orkest, stel je
voor. Maar 't mooiste komt nog. 't Grtheel,
moet ? je begrijpen, vormt min of meer een
reusachtige kegel waar je van onderen schuin
inkijkt; de wolkengalerijen waar de zalige
lui zitten de en gel en ba k ken, juist, merci,
loopen naar boven nauwer toe, en heelemaal
bovenaan, ongeveer waar de kroonïamp hangt
in een theater, zweeft een zonderlinge
ietaigheid, 't lijkt nog 't meet,t op een ronde
taartrand met een witte room-saus, en
dat moet nu blijkbaar het Hoogste Wezen
voorstellen. Hoe kun je nou by zoo iets in
de stfmming komen nietwaar;
Wij-vanHeden die zweren bij Haeckebche Soep-stanz
of Hegeleche Absolutum of by een andere
der tallooze entiteiten van da phüosophische,
theologische of theoaophische Kabb»la waar
je je als cnltnurmenech voor interesseert,"
en dan zoo'n ry'stepnddinjr.
Ja, het ii zeker heel veel gevergd, dat
men al sy'n moderne
ictellectneeleprotz-wijg.heid opzy zou zetten, om zich eens tot na
eveteit te verlagen en met een blank gemoed
en zonder sneer om den smoel, zich wijd
open te doen voor den indruk van dit werk,
maar wie dat kan, zal zich voelen door
dringen van de weergalooze kracht van den
man die zoo terecht Robutti heette, zal
woordeloos en ademstokkend staan voor
dezen triomf van ontwerp vermogen, deze
onthuteecde waaghalzerij van perspectief;
zal, als hy wee-walgerd is weggeloopen van
al het Buikerwater en de limonade der
oogendienaar?, de rauwe onvleierigneid van
deze kleur, hier nog versterkt door het
gchetcmatige en door verweering, dorstig
indrinken als versterkende wyn, en zal
bagrypen dat die rjjstepudding beteekent: hier
helpt geen verbeeldingskracht, hier leg ik,
zelf» ik, het af, niet de geringste poging van
eifektmakerij veroorloof ik mij hier, want 't
is al om niet; met een aanduiding verge
noeg ik mij, en als gij dat onpassend vindt
of ridicuul, getuigt dat niet tegen mg, maar
zeer sterk tegen u.
P a r q l. NEALE BAAFF.
ChariTari,
Hoe het aan de andere zijde ran de groene
tafel toegaat in een der grootst e speelhuizen
van den Haap. Binnenkort verschijnende
brochure, door twee insiders." (Adv. Vader
land.)
Duys en Schaper?
*
.
Het is de geschiedenis van deze oor
logen, die Schiller de stof leverde voor
den text van de schoone opera Wilhelm
Teil"". (Gelll. Stuiversblad).
Onder de vele andere f chi ij verg van text en
voor ecboone opera's noemen wij nog: Goethe
die den text schreef van da Faust", en
Shakeipeare (of Shakespere, de juiste naam
is ons ontschoten) die den text echreef van
Die lustige Weiber von Windsor".
*
In Onze Gedachten, Weekblad voor de
Middenttad staat te lezen:
En als degenen, die in den vreemde
zijn gevestigd, zich beijveren het Wien
Neerlandsch Bloed" aan te kweeken, dan
is zulks hetzelfde, alsof z\j zorgvuldig de
driekleur bewaren, om die te doen
wapperen in het oog hunner gaatheeren."
Inderdaad hetzelfde, en bovendien heel
wat minder onaangenaam voor hunne
gastheeren.
*
Een wonderkind!
Een der kinderen van het Doorgangshuis
te 's Gravenhage, door de Koningin-Moeder
op een portret opmerkzaam gemaakt, ant
woordde dadelijk dat het was van H. M. de
Koningin en Piinses Juliana" (ff. R. Ct.)
*
Het, Voetbalspel", schrijft J. P. Heyligers,
in het Weekblad voor G. en M. Orideiwijs, geeft
buiten kijf genoegen." Inderdaad. De taal die
men er soms hoort!
#
De S. D. P., dat doodgeboren kindje met
n lam handje. (De Vaderlander).
Het andere gezonde handje balt, op het
hooren van deze beleediging, het vuiatje.
*
Op de verga lering van den Nationalen
Vrouwenraad bracht mej. Beaujon ver
slag uit over het onderzoek omtrent
vrouwelijke politiebeambten, waaruit o. a.
bleek, dat in het buitenland reeds 21
vrouwelijke politie-as istenten werkzaam
zyn. Waarop eenige gedachtenwiaselirg
volgde. Vooral mevr. Van Itallie haalde
een voorbeeld aan, waaruit volgens haar
bleek, dat de vrouw in deze materie op
haar plaats is. (iï.R.Ct.)
Reeds Schiller zag het zoo in. Z;ngt hij
niet in zyn beroemd Ebret die Frauen!":
A.ber mit zauberisch feasplndem Bllcke
Winken die Frauen den Fliichtling zuiüeke".
En werkelijk, dan komt bij wel terug
alles hangt er natuurlijk van af, of de burge
meester bij de benoeming dezer beambten
goed uit zijn oogen heeft gezien.
Ook bij opstootjes kan de vrouwelijke
politieagente, volgens Schiller, goede diensten
bewijzen:
A.ber mit ganft berredender Bitte
Führen die Frauen den Scepter der Sitte,
Löfchen die Zwietracht, die tobend entglüht,
Lehren die Kiüfte, die feindlich sich bassen
Sich in der Hebenden Form zu umfaasen,
Und vereinen, was ewig sich flieht.
*
Da stoet wordt geopend door een
zinnebeeldige voorstelling van den
Oranjeboom "
We hebben ons gek gedacht wat het
comitéhiermee bedoeld kan hebben. Een
boom zinnebeeldig voorstellen? En nog wel
een oranjeboom ?... We zyn er. Bedoeld is
natuurlijk boom" in de populaire
beteekenis van een gesprek". Km oranjtboom op
zetten, een vaderlandslievend gesprek houden"
vonden wij in Koenen'a Verklarend Hand
woordenboek der Nederlandeche taal. De
stoet wordt geopend, zoo begrijpen wij nu,
door een wagen volge'aan met druk bewe
rende, redeneerende, gesticuleerende
oranjegetooide personen, waar. chijnlijk
anti-ossendorpsche onderwijzers met hunne leerlingen.
Nieuwe Uitgaven.
VILIIELM KRAG, Majoor v. Knarren en zijne
vrienden, Amsterdam, Van Holkema &
Warendorf.
MULTATDLI, Duizend en n specialiteiten
(Ned«rl. Bibl)
ERNST ZAIIX, Eenzaamlitid (Wereldbiblio
theek). Amsterdam, Mij. voor goede en
goedkoope lectuur.
, J. H. v. D HOKVEN, Louis Bouwmeester, 50
jaren tooneel 1860?1910, met veertig meest
onuitgegeven portretten en autograaf van
Louis Bouwmeester. Amsterdam,
Loscouitgaaf,
LEO N. TOLSTOY, De wet van het geweld en
de wet van de liffde. Zwolle, Ploegsma & Co.
FKLIX OETT, Gvtr God en het scheptel Godi.
Zwolle, Ploeguma & Co.
Voor denkende menschen", serie t: No. 6,
A. H. v. n. HOEVE, Z"l de godsdienst verdwijnen?
No. 7, J. VAN LOENEN MAitïiNET, Di. eed ver
oordeeld.' K o. 8, J. BKUISIKG, Wat wij wel en
wat wij niet gelooven.
Pro en Contra", serie VI, No. 3: De
Christelijke Znnding. Pro: Albert C. Kruyt,
Zendeling te POSPO. Contra: Henri Borel,
Ambtenaar voor Chiceeache Zaken.
Lsjpnsvrageü", gerie IV, No. 8 : J. B.
NAAKTOEÜOREN M/,., Kan men Christen zijn
zonder de Goihf.id van Chnstui te belijden /
Paedagogische Vlugschriften", serie I,
No. 10: J. N. PAÏTIST, Openbaar onderwijs
of niet f
Welk weer hebben wij morgen? III: Jou
G. VAN BEUKENSLOT Js., De grillen der Luch
ten. Alles te Baarn bij de Hollandia-drukkery
Wat is Vrijmetselarij 1 (Proeve van beant
woording), 's Gravenhage, F. J. van Paassehen
J. C. HOL, De Lange's muziektheorie (een
bestrijding).
J. KLEEFSTKA, Brieven over opvoeding, VII
en VIII. Hilversum, N. Venn. de Mercunr,
Dr. I. HENDELS, De Joodtche Gemeente te
Groningen. Groningen. J, B. Wolters.
Een Nederlandsehe School te Antwerper.
Uitgave No. 15 v. h. Alg. Nederl. Verbond
PIETEB JELLES, Fen liet en li.bben. Lezing
fen Pieter Jelles, hulden de 30ste toarmoanne
1910 for it selskip. Bjucht en Sljucht ya den
Hagch (mei oanteikeningen). Den Hagch,
N. V. Uitgevers Mrj. de Atlas".
Mr. A. D. W. DE VRIES en mr. J. G. VAN
TKICHT, Geechiedenis der Wet op de ouderlijke
macht en voogdij, deel III, afl. 2. Haarlem,
H. D. Tjeenk Willink en Zn.
Sammlung Erbitein, IV, Theil. Frankfurt
a/M., Adolf Hess, Nacbfolger.
B. SCHELTS VAN KLOOSTEKÜUIS, Htt Op
kamertje van den onderwijzer. Taaistudie voor
de Hoofdacte, II. Lezen. Cnleonorg, Blom
en Oüvierse.
Alphabetische lijst der in Nederland gedepo
neerde handels- en fabriekgmerken, benevens
de Merkenwet. Culemborg, Blom en Olivierse.
Aehtite Jaarboek der Vereeniging
Amstelodamum. Amsterdam, Ten Brink en de Vries.
Verslag over het jaar 1909 van de
Vereeniging tot opleiding van ambachten BH
beroepen te Ams erdana.
Verslag over 1909 van de Coöperatieve
Winkel /ereeniging, vroeger van het District
's Gravenhage der Vereeniging Eigen Hulp."
Vijf f n -veertigste Jaarverslag van het
EmmaKinderziekenhuis te Amsterdam, l V, 09.
BERNARD DE VRIES
KUNSTHANDEL
N. SPIEGELSTRAAT 70
Tel. interc. 9739;AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie" Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
. Encadrementen
Alp. Kunst- en
SIERKUNST"
Nienwn Spiegelstr. :>2. Stadhouderskade 64.
KUNSTVOORWERPEN,
ANTIQUITEITEN,
Meubelen enz.
RÜDOLF ELIQN & Co.
OP K.OP6R EfH ZINrS
GtB°W.PELIX MER1TIS
KENNISGEVINGEN VAN
Verloving
ONDERTROUW, ENZ.
Atelier B. van Mantgeitt
HOFLEVERANCIER
SINGEL 562, AMSTERDAM
ZCLICHÉS VOOR ZWvRRTZ
EN DRIEKLEUREN DRUK?
l M KOPBR BM ZIMK.
[Til OriTWBRPBPl VOOR, RECl^Mft fTTl
BinnEn TWAALF u
+++4.+ *++<** f ***?*»++
B. W. m] DELDES, J
Moderne J
Schilderijen en t
. 77 +
Aquarellen. *
> D-AJVÏIR^Ü03.
TF_L!iFOON 8602.
A >I S T E U I» A itt.
Tnrfkoord
voorkomt bevriezen van
Waterleidingen.
Isoleert Stoomleidingen.
N.V. Technisch-Bureau voorheen
MOENS & BECK,
te Bloemendaal.
HET
>-PNEUMATISCH TRANSPORT
INGENIEURSBUREAU
F. W. B AKE.MA - HILVERSUM.
-:- KUNSTHANDEL
-:J. C. SCHÜLLER
MODERNE SCHILDERIJEN eu AQUARELLEN -:- -:- -> ?> *?
-.- -.- -:- -: -:- -:- ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTEN
DEN HAAG "". PLEIN 22*.
DE PHOENIX
MEUBILEER- INRICHTING
PI
hnl
: SPUISTRAAT i
DAMRAK ? 76
: AMSTERDAH. :
VRAAGT ? BEGROOTING
VOOR COHPLEETE MEU=
BILEERING ? EN ? RESTAU=
REEREN VAN ENKELE
VERTREKKEN. KKKKtt
ORIGINEELE MODELLEN.
EIGEN ATELIERS. GROOTE
VOORRAAD. OUDE EN
NIEUWE ? STIJLEN. XX*
WED. G. DORENS & ZN.
ROKIN 56. ^ AMSTERDAM.
ETSEN
NAAR
ISRAËLS, miS, ttüE, HEÜHÜYS,
WE138EHBRUCH e.a.
j. A. HUIZiWGA.
«INNEN
SEHiJSGEiaj
roningsn.
*>JsrEK81NOEL.
. 116.
BINNENHUIS
MEUBELS
RAADHUIS 5TRAAT48-50
AMSTERDAM
H
^
L.J.KRÜOER,
87^ Noordelnde,
'i-GRAVENHAGE.
Mltllllllllllllll
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65, 65a en 67
GEYESTIG» 1889.
<UO
5l VOOK DETIJDSCHPJPTPEPS fc
Schilderijen en Aquarellen
van inodepne meesters.
6HWRES, ETSËMNCADREMENTEN.
Inrichting voor het restaureeren en vernissen
van Schilderijen.
EILEföeWOLf:
Onderstaand - merk
qarandeerd, Be
trouwbaarheid
AMSTERDAM
B jlast zich met het houden van kunstveilingen
van collectiën uit nalatenschappen, enz.
TELEFOON 7574