Historisch Archief 1877-1940
<*.& -W
v'M'-DE A M S t E R D A M M E B W E E K B L A D V OOR N E D E R L A N D.
No. 1717
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
erei GRONAIT,
gevestigd te GRONAU.
MAATSCHAPPELIJK KAPITAAL R.M. 2,250,000.
COMMISSARISSEN:
H. J. SELKERS, lid der firma GEBRS. VAN HEEK
ARTHUR 8CHÜCHART, Directeur der Bergisch Markische Bank
J. E. SCHOLL ENGBERTS, particulier
F. SCHWEIGMAN, lid der GEBR. PUTTEMEIJER
DIRECTIE :
H. HONEGGER. CARL SCHUBERT.
Ensched
Elberfeld
Almeloo.
Delden.
UITGIFTE van
l M. 1^00,000 4!'2 pCt. Hypothecaire Obligatiën,
afiosbaar in 35 jaren tot den koers van 103 pCt., rente en aflossing
. betaalbaar te Amsterdam, tot den koers van den dag.
De ondergeteekenden berichten, dat inschrij ringen op bovengenoemde leening
tot den koers van 991/4 pCt., (met recht van voorkeur der nog uitstaande obligatiën
der leening van R.M. 850,000 van 1899) zullen worden aangenomen op
DlSTSDACt
MEI 1O1O
tot des namiddags 41 uur
te hunnen kantore, alwaar Prospectussen en Inschrijvingsbiljetten verkrijgbaar zij n.
AMSTERDAM,
ENSCHEDE.
19 Mei 1910.
VERMEER & CO.
B. HÖPINK.
bijster gretig onthaal en daarvan is men
zich in New-York maar al te goed bewast.
Na er echter een uitkomst is in den vorm
van plaatsing van debentures, moest het daar
door geopende verschiet wel een
stimuleerende -werking op de beurs hebben.
Daar voegde zich nog bij, dat de spoor
weg-maatschappijen algemeen, ter compen
satie van de loonsverhoogingen van het per
soneel, tarief-verhoogingen voorbereiden.
Zoowel de oostelykeals Je westelijke spoor
wegen hebben verhoogingen van
goederentarieven bij de Interstate Commerce
Gommission aangemeld, bij enkele verneemt men
zelfs, dat plannen bestaan om ook de
peraonen-tai ieven hooger te stellen, voorname
lijk in het lokaal-verkeer van de van
NewYork uitgaande lijnen.
Zoo w$ hierboven zeiden, worden de
tariefwqzigingen gemotiveerd door de meerdere
uitgave aan loonen; in verband daarmede
beweerde o.a. pre?. Brown van de N. Y.
Centra), dat die tarieven-verhooging
onvermedelijk was, wilden de spoorweg-maatschap
pijen in staat big ven aan hare verplichtingen
te voldoen.
Hiertegen wordt echter aangevoerd, dat
het de spoorweg-maatschappijen niet louter
te doen is om die geldelijke bezwaren van
loonsverhooging te ondervangen, doch om er
bovendien nog iets nit te kloppen.
Volgens de statistieken van de Interstate
Commerce Commission van 1907 namelijk.
werd toeamaals per jaar door de Amer.
spoorwegmaattchappyen aan loonen uitgekeerd een
bedrag van ca. $ 1100 millioen, waarvan
bqna f 350 millioen kwamen op beambten
en werklieden, die van de nu ingevoerde
loonaverhooging zijn buiten gesloten.
Doch al neemt men dit niet in aanmer
king, dan nog bluft het bedrag, voortsprui
tende hoogere loon-uitgaven, aanzienlijk
achter bg de gelden, welke de voorgestelde
te'rief-wijzingingen in de koersen der Myeii.
zonden doen vloeien.
De totale vracht in het zelfde jaar 1907
bedroeg n.l. f 1820 millioen, zoodat 10 pCt.
verhooging (minimum) f 182 millioen zou
opleveren; daarentegen gaan de loonsver
hoogingen geen 10 pCt. te boven of #110
millioen, wat derhalve een batig saldo zou
laten van f 72 miilioen.
De meeste tarief- feihopgingen echter
gaan van 15 tot 20 pCt.' zoodat alsdan het
surplus vorenstaand bedrag nog belangrijk
zon overschreden.
Gunstige teekenen derhalve voor de beurs.
Desniettegenstaande was het betere aanzien
van den New-Yorksche markt van
kortstondigen duur.
De stagnatie in de fiuancieele onderhan
delingen en de onzekerheid, dat de voorge
stelde tarief-verhoogingen door de Interstate
Commerce Commission zullen worden aan
genomen waien hierran wel voornamelijk
de oorzaak.
Want de politiek van de regeering staat
in het anti-trusl-teeken en de spoorweg
maatschappijen kunnen dus wel mooie
piannen maken, als de regeering deze principieel
niet gunstig gezind is, dan zal het heel wat
voeten in de aard hebben om die plannen
e verwezenlijken.
En daarom is het zeer waarschijnlijk, dat
de houding der regeering in den naafeten
tjjd d*n loop der markt voor een goed deel
zal beheerecnen.
Voorloopig neemt Wallstreet geheel eene
afwachtende houding aan; op grond van het
hiervóór uiteengezette was de tendenz voor
spoorweg-waarden vrij vast en bepaalde de
baisse zich tot aanvallen op de industrisele
soorten, die dan ook weinig of geen avana
konden behalen.
En intusschen zjjn de omzetten tot een
minimum ingeslonken.
Dat tengevolge daarvan de belangstelling
hier ter beurze in Amer. waarden hoogst
onbeduidend is, behoeft nauwelijks betoog.
De speculatie bepaalde zich dan ook hoofd
zakelijk tot locale waarden, waarby z;ch het
verschijnsel voordeed, dat deze markt zich
van lieverlede geheel van de Amer. afdeeling
los maakte.
Het waren vooral de petroleum-waarden,
waarop zich de speculatie concentreerde en
in verband waarmede de meeste soorten
flink in prjjs kouden verbeteren.
Zoo kwamen oude aand. Koninklijke van
534 op 552 pCt., Moearis van 251 of 262 pO.,
Ned. Kumeensche van 69 op 91 pCt, Sumatra
Palembang van 199 op 208 pCf, Zaid-Perlak
van 170 op 182 pCt.
Het zeer bijzondere avans door de aand.
Ned. Bumeensche behaald, moet zyn toe te
schryven aan het openen van bronnen, welke
eene flinke productie verzekeren.
Ook Tabaks aandeelen hadden eene vaste
stemming; de intusschen plaats gehad heb.
bt-ude inschrijvingen hadden wederom een
vry gunstig verloop; enkele mooie partijen
werden weer hoog betaald, zoodat tot nog
toe durchschnittlich" de uitkomsten eer
mee- dan tegenvallen.
Aaandeelen Amst.-Deli verbeterden ca. 20
pCt., Amst.-Langkat gewone en pref. ca. 15
pCt., Botterdam-Deli ca. 20 pCt., daarente
gen verloren aand. Bindjey Tabak Co. 7 pCt.
en Deli Maatschappij 15 pCt.
Cultuurwaarden bleven pryshoudend, doch
de omzetten waren hoogst gering;
rubberaandeeleu hadden meerendeels eene vaste
tendenz zoodat weer, na de jongste reactie,
flinke koersverbeteringen tot stand kwamen.
Aand Amst.-Bubber kwamen dientenge
volge van 264 op 275 j,Ct., Amst.-Java van
144 op 168 pOt., Ned.-Rubber van 90 op
93 pCt.
Van Minwaarden waren het slechts de
Gnyana's, die bij duurzame attractie zich
flink konien herstellen; ook Ketahoen'sech
ter ondervonden in den laatsten tyd wat
meerdere belangetelling, zoodat de gewone
ca. 10 pCt. en de pref. ongeveer 30 pCf.
konden verbeteren.
Intusschen is de spanning op de geldmarkt
nog niet geheel geweken, zoodat de prolon
gatie-rente nog steeds 5 pCt. bedraagt.
De voorgenomen conversie van Japansche
leeningen is sedert ons laatste schrijven een
feit gewoiden; een 7 p(Jt. leening van
£ 11 millioen woidt uitgegeven ten einde
BERN ARD DE VRIES
KUNSTHANDEL
N. SPIEGELSTRAAT 70
Tel. interc. 9739, AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
~~ Encadrementen
KUNSTHANDEL WED. G. DORENS & ZOON
ROKIN 56. AMSTERDAM.
KLEURETSEN
van
FRANSCHE MEESTERS.
Photogravuren naar oude en moderne
meesters, etsen, kleurdrukken.
PRINSBISCH. 78O TBb 5725
IN KOPBR. BW ZIMK.
[771 OMTWBRPBPI VOOR,
DE PHOENIX
MEUBILEER- INRICHTING
: SPUISTRAAT :
DAMRAK ? 76
: AMSTERDAM.:
VRAAGT ? BEGROOTING
VOOR COMPLEETE MEU=
BILEERING ? EN ? RESTAU=
REEREN -VAN ENKELE
VERTREKKEN. K«KX«
ORIGINEELE ? HODELLEh.
EIGEN ATELIERS. GROOTE
VOORRAAD. OUDE ? EN
NIEUWE-STIJLEN. XXX
DIRIVSCIHIflBEL
KOPER
ZINfS.
MERITIS"
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65,65* en 67
's-GK^VENIIAGE.
6ETESTI6D 1889.
VAN
Schilderijen en Aparellen
van moderne meesters.
BRAVÖRES, ETSEN, ENCAJBEMENTEH.
Inrichting voor het restaureeren en vernissen
van Schilderijen.
Balast zich met het honden van kunstveilingen
van collectiën nit nalatenschappen, enz.
Kunst- en Kunstnijverheidshandel
SIERKUNST"
Afdeeling: Moderne Kunst.
Tgdelijk KEIZERSGRACHT 592.
TENTOONSTELLING
Aquarellen, Teekeningen
en Etsen
van
S, Jessupun de Mespita,
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HUlZlïiOA.
KINXKK
BIHAWGERIJ,
MODKLtAMESS.
Groningen.
WTËSÏKESINOKU
FHJJSCO LEVEKINO.
ut
Jjj
BINNENHUIS
MEUBELS
RAADHUI55TRAAT48-50
AMSTERDAM
N.V. Technisch-Bureau
voorhieen
MOENS & BECK
te Bloemerïdaal.
BOOMBESCHERMER
9}JPH^?TO".
Zeer grootweerstanèvermogen.
i Vervaardigd uit hoek- en
plat staal, zonder klinknagels.
Prijscourant op aanvraag gratis
en franco.
-:- .:- KUNSTHANDEL
J. C. SCHULLER
MODERNE SCHILDERIJEN ea AQUARELLEN -:- -> -s- ?»? -»?
ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTKN
DEN HAAG
PLEIN aa*
Tentoonstelling van Schilderijen en Aquarellen van
W. DE ZWART
bijeengebracht door
F. J. Zürcher en L. J. Erüger,
37,37A Noordelnde,
Kunsthandelaren te 's-Gr r a v enh a g e,
te houden in:
Villa Erica", 25 Scheveningsche weg,
(achter Hotel de la Promenade.)
HET
/AE.E.ST M O D E. R N E
^-PNEUMATISCH TRANSPORT
INGENIEURSBUREAU
F. W. BAKE.MA - HILVERSUM.
-.
ROTTERDAA\
LEVERING |
£DOOR GEHEEL»
NEDERLRND.
De Kunsthandel
B. L. YOSKUIL Jr.
is verplaatst
van Spui 15-19 naar
DAMRAK 98-99
KENNISGEVINGEN VAN
Verloving
ONDERTROUW, ENZ.
Atelier B. van Mantgeiu
HOFLEVERANCIER
SINGEL 562, AMSTERDAM
H. W. m DELDES, t
Moderne t
Schilderijen en J
Aquarellen.
03. J
TELSFOO» 866Ï. \ '
AMSTERDAM.
CLICHÉS
3 VOOK DETIJDSCHPJPTPERS
^ ^«PfPi KUNSTWERKEN B^j ^K
iïm M C ATALOQ l
1 EILEPSsWOLP
" Onderstaand - merk
i garandeerd
t>e1 tnouwbcaarheid
BEUR55TRAAT29
TELEFOON 7574