Historisch Archief 1877-1940
.
t»"
No. 1719
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Prof. Robert Kocö. t
Kobert Koch is niet meer.
Tot voor korten tyd, toen hij zijn vriend
-<en mede-arbeider, prof. Brieger, voor het
"eerst raad vroeg voor heftige pijnaanvallen,
?een krachtige gezonde man. Nu, 27en Mei,
nauwelijks zeven weken later, gaat van
Baden-Baden uit, waarheen hij tot herstel
van zün ernstige hartziekte vervoerd werd,
? over de wereld de verpletterende treurmare
van zyn dood op 66 jarigen leeftijd.
Aan zün stervenssponde weenen niet al
leen zijn nabestaanden, onder wie zijn moe
dige vrouw, die met hem leefde en arbeidde
? overal en altijd, daar treurt heel de mensch
heid om onherstelbaar verlies. Een van haar
heroën is heengegaan, een wiens
levensarbeid niet minder omvatte dan het zoeken
van héar heil, een wegbereider, die, be
genadigd als maar heel, heel enkelen, het
licht van zijn genie eeuwen vooruitstraalt
langs het pad, dat de menschheid zal hebben
te gaan, om vrij te komen van lichamelij ke
ellende, eerste voorwaarde voor haar duur
zaam geluk.
Yan wien dus het allerhoogste betracht
?en goeddeels bereikt heeft, wordt de groot
heid van zijn werk door den gewonen ster
veling moeilijk overzien. Wat wij er van
bevatten kunnen, is niet veel meer dan
enkele voor de hand liggende feiten, weinig
belangrijk schijnbaar in den dagelijks en
«nel wassenden vloed van nieuwe weten
schappelijke gegevens en ontdekkingen.
.Niemand treft het meer als iets bijzonders
als wü' spreken van milt vuur bacteriën en
tuberkelbacillen. En toch is het nog maar
?«en goede dertig jaar geleden dat Kobert
Koeh onomstootejijk bewees, dat in het rijk
Tan bijna oneindige kleinheid, het rijk der
bacteriën, niet alle individuen gelijksoortig
zijn. ledere soort heeft ook daar den haar
?eigenen vorm, haar hoedanigheden, haar
?eigen taak te verrullen bij het groote werk
der natuur. Die gedachte, grootsch in haar
simpelheid, geweldig in haar consequenties,
kan alleen rijpen in het brein van een
?genie. Zulk een ook alleen weet der natuur
zóó zijn vragen te stellen, dat zij antwoor
den möat.
En zij heeft hem geantwoord, telkens
en telkens weer in zijn vele, vele werkuren,
?waarvan een goed deel is doorgebracht op
de gevaarlijkste brandpunten van ziekte
onder de verzengende zon van de tropen.
'Geantwoord op zijn vraag hoe hu de ver
schillende soorten van kleinste levende
wezens van elkaar afzonderen en verder
kweeken moest, hoe zij zich voortplanten
en in welken vorm zij verkeeren als zij
mensen «of dier ziek maken, welke hun
latente toestand is. Het onaantastbaar
betlllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
EUNSCriAPPEÜJKE
Menmacliiiifis,
l U De biologen hebben als een hunner idealen
aangenomen het nabootsen van het leven
langs wetenschappelgken weg zóó dat het niet
meer onderscheiden kan worden van het
leven dat langs natuurlijken weg ontstaan is.
Beginnende by' zeepsop-proefnemingen is
men gekomen by proefnemingen waarbij men
?door zuiver natuurkundige verschijnselen
?zooals oppervlaktespanning e, d. lagere le
vende wezens op verrastende wyze nabootst.
Maar het resultaat is nog steeds imparfait',
want evenals bij den homuacules nit Faust,
?ontbreekt nog steeds het puntje op de i, een
kleinigheid, maar helaas een tot nu toe on
bereikbare kleinigheid.
De mechanici hebben langs anderen weg
hetzelfie probleem aangegrepen; zy' zoeken
«liet het levende wezen zelf na te bootsen in
wijs heeft hij haar doen Ie veren,
-dat de miltvnurbacteriën, aan
het zieke dier ontleend en af
zonderlijk gekweekt, bij het
gezonde dier binnen den
vastgestelden tijd na het inbrengen
dezelfde ziekte met dezelfde ver
schijnselen doen ontstaan.
Geantwoord heeft hem de na
tuur op zijn vele vragen, die
de menschelüke plaag, die tuber
culose heet, in zijn warm voelend
gemoed deed rijzen. En zoo
volledig was het antwoord, dat
hij in 1888 uit zijn desbetreffende
onderzoekingen deze trotsche
slotsom kon trekken: dat de
tuberkelbacillen niet alleen een
oorzaak der tuberculose, maar
de eenige oorzaak |zijn en dat
er zonder tuberkelbacillen geen
tuberculose bestaat."
Wie zal met enkele woorden
omlijnen al het groote en goede,
dat deze waarheid den menschen
gebracht heef t P
Wasdejuichkreet, de tubarculine is een
geneesmiddel tegen de tubercu
lose, voorbarig, een voorbarig
heid, vergeeflijk, omdat zij
geboren werd uit den drang,
het wetenschappelijk gevondene
den lijdenden menschen ten zegen
te doen zijn, als eenmaal, wat
niet te betwijfelen valt, het ge
neesmiddel tegen de gevreesde
ziekte zal worden gevonden, dan
zullen de ontdekkers, dit staat
nu reeds vast, zich moeten laten
zeggen, dat zij niet anders de
den dan volgen het duidelijke
voetspoor van hun grooten voor
ganger: Bobert Eoch. En nu
reeds: ware strijden tegen de tuberculose
mogelijk, als hij ons niet hadde geleerd hoe
zij ontstaat en waartegen wij ons hebben
te verweren ? Heel de moderne bacteriologie,
de moderne hygiëne, op deze laatste ge
grondvest, danken hem haar bestaan en
zegenrijk arbeidsveld.
Van het oogenblik, dat het
onderzoekersgenie met de allergebrekkigste hulpmid
delen en in het weinigje tijd, dat een drukke
praktijk in een klein ODrd in Silezië,
Wollstein, hem liet, op een maal helder licht bracht
in ongeziene werelden, was zijn naam voor
goed gevestigd en gaf hij zich verder geheel
aan de studie der moeilijkste vraagstukkeu:
pest, malaria, cholera, slaapziekte. Nooit
zond zijn regeering, die zyn verdiensten
erkende, den harden werker vergeefs naar
door ziekte bedreigde punten. Altijd bracht
hij voor wetenschap en menschheid rijken
oogst huiswaarts.
De menschheid treurt om het verlies van
een van haar helden, een van haar aller
grootste weldoeners. Mogen zij, die deze
regelen lezen, even rustend büden
dagelijkschen jagenden arbeid, dit wel bedenken
en met hem, die ze schreef', uit dankbaar
heid, innige dankbaarheid staamlen:
Buste zijn a s s c h e in vree!
DR. SCHRIJVER.
als Bfzieiier.
Mijnheer de Redacteur,
Toen ik in uw voor een groot deel aan
Multatuli gewijd nummer van l Mei, als
toevallig een artikel vond over den schrijver
van Rambrandt als Erzieher", trof mg dat
bijzonder. Ik wil u zeggen waarom.
Juist voor 20 jaar ontving ik te Amsterdam
waar ik toen aan de Leidschekade woonde,
een brief met het boek Rsmbrandt als
Erzieher". D» inhoud van dea briel was
als volgt:
Den Haag, 20.5,90,
Sehr giëhrte Fraul
Gestalten Sie mir gütigst, Ihnen das
beifolgende Werk zu berreichen; ich möchte
damit einem Gefühl der Huldiging für Ihren
verewigten edlen Gatten Au idruck geben. leh
glaube seine Grosse, seine Menechenliebe und
seinen Heroismns ganz zu empfinden. Dass
ich Ihnen meinen Namen jetzt noch nicht
nenne, bitte ich sehr zu entschuldigen;
innere Grüade nöthigen mich dazu.
Vielleicht darf ich noch einen Wunsch
aussern. Es ist möglich, dass ich in nachster
vorm maar i a werkzaamheid; en het resultaat is
plus que parfait". Hoevele mensehen die
geen hoofd hebben voor cijfers" beschouwen
nog een hoogleeraar in de wiskunde als dan
?vertegenwoordiger der hoogste wijsheid, om
dat zg self op school nullen oogsten voor
rekenen. Maar zij weten niet dat er reken
machines zijn, die als 't ware hoogleeraren
zg'n in co npacten vorm met hersenen van
stalen kamraieren en geëmailleerde cijfer
tjes. En wel hersenen, die nooit vermoeid
raken, die 's avonds even accuraat wer
ken als 's morgens, die geen voortdurenden
toevoer van kostbaar voedsel 'eischen van
het bloed, maar alleen wat smeer-olie. Men
moet zoo'n doos gezien hebben, en zien
werken ook, om het wonderbaarlijke ervan
te apprecieeren. Gatallen van 20 cijfers wor
den met andere getallen van evenveel cijfers
vermenigvuldigd in even veel seconden. E enige
draaien van een handvat en de uitkomst staat
gereed om afgelezen te worden. Gaen controle
is npodig, men gooit er cijfers in en haalt
er cg'ters uit, zonder een spoor van vergissin
gen. Ik ben niet van plan een dergelijk in
strument hier te bespreken, waarmee men
trouwens niet alleen vermenigvuldigen kan
maar door het verzetten van een hef boompje
Fig. 1. SWAN PAN, aangevende het getal 100.030.000.000.000
Zait nach Amsterdam komme; warden Sie
mir erlanben Ibnen m«ine Aufwartung zu
?lachen? Ich möchte sehr gern ein Porti al
Ihres ellen Herrn Gemahls sehen und
vermuthe daas Sie in Basitz eines solchensind.
Indess wollen sie meinem ev. Besuch
gegenber frênndlichst ganz nach Belieben
verfahren; gelost verst andlich würde ich es
Ihnen keineswegs verübeln, wenn Sie nicht
geneigt sein sollten, den Besoch eines völlig
Unbekannten zuempfangen. Ich würde mich
dann begnügen den Versuch gemacht zu
haben.
In vorzüglicher Hochachtung,
Der Verfasser von Re inbrand t a. E."
Weinig dagen daarna meldde de schrijver
zich aan. Hij bood een kaartje aan waarop
geschreven stond:
Darf der Verfasser von Rembrandt a. E."
Ihnen seinen Besuch machen?
Hochachtungs voll,
LANQBEHN.
Hij kwam boven. Een aangenaam, eenvoudig,
wellevend mensch. Ook een Kei tl" dacht ik.
Hij sprak over myn man, ik liet hem de
portretten zien. Maar van waar kent u
Multatuli?" vroeg ik.
In dien tg d toch waren de werken nog
niet in het Duitsch vertaald. Wel hier en
daar een klein stukje, de Saidjah-geschudenis
zelfs ettelijke malen, maar het essentieele,
het meest kenmerkende, niet.
Hoe kent u hem? vroeg ik.
Ik heb zg°n werken gelezen l
In het hollandsch?
Zeker l Ik heb taalkennis en versta
hollandsch heel goed, al spreek ik het niet.
En het bleek mg.-ook wel dat b.jj Mnltatuli
verstaan en begrepen had.
Het treft mg des te meer daar n een
dnitscher is, zeide ik. Mijn man dacht, noch
schreef in den- geest die in Duitschland
gangbaar is. Wüleefden in Ingelheim geheel
afgezonderd, niemand kende hem. Het doet
my nu vreemd aan dat een du i t se her hem
vaardeeren kan.
HU glimlachte een beetje en knikte toe
stemmend. Maar in den laatsten tijd ont
waakt er een nieuwen geest in de jongeren,
zeide hy. Als schrijver komt alleen Nietzsche
Multatuli eenigazins naby, vooral in zijn:
Also sprach Zirathustra". Naam en boektitel
schreef hy voor mij op; ik vond de nota
terug by zijn brief en kaartje. Blijkbaar
kende ik dus Nietzsche toen nog niet.
Mjn vriendelijke bezoeker bleef een a twee
uur. Over hemzelf noch over zijn boek werd
veel gesproken. Bij het weggaan vroeg hy of
als de omstandigheden het toelieten hu terug
mocht komen? En ik ging heel graag daarop
in. Maar dat is niet gebeurd.
Later zond hij my Viering Lieder von einem
Deutichen en in 1892 Der Rembrandtdeuteche von
einem Wahrheitefreund. Ook hebik in 1890 of in
1891 een Kerstgeschenk van hem ontvangen:
Hyperion van Friedrich Hölderlin.
EenRsklamuitgaaf in rood lederen bandje. Ik moet het
handschrift van het adres herkend hebben,
want ik was overtuigd dat het van hem
kwam. Tot mij a spijt heb ik dat adres niet
meer. Wel deed ik mg n best hem een woord
van dank te zenden door bemiddeling van
zijn uitgever, maar of hy' dat ontvangen
heeft weet ik niet.
Toen later een vriend my opmerkzaam
maakte op het artikel van dr. C. Gurlitt
over den Rembrandtdentsche in Die Zukunft
van Februari 1908, deed dit stuk mij zeer
aan. Het leerde mij den Rembrandtdeutsche
beter kennen dan ik deed, en ik verweet
mezelf bitter de hand die hij me had toege
stoken niet met mij n beide handen gegrepen en
vastgehouden te hebben. Misschien ware me
dat toch niet gelukt; maar ik verwijt meer
niet met aandrang naar gestreefd te hebben.
25 Mei 1910.
Wed. E. DOUWES DEKKER
SCIIBPJBL.
Robert Sdun,
geboren 8 Juni 1810.
Weinig componisten zynonszoo sympathiek
als bovengenoemd») meester, van wien men
binnen eenige dagen het eeuwfeest zijner ge
boorte zal mogen herdenken. Sympathiek
niet alleen door den aard zijner werken en
den adel van zijn karakter, maar vooral ook
door de bijzonderheden van zijn levensloop.
Aanvankelijk zon Schumann muziekonder
wijs krijgen van Carl Marie von Weber, doch
het is in werkelijkheid nooit hiertoe gekomen.
ook deelingen kan maken, maar wel wilde
ik een paar voorloopers van de reken
machine bespreken, die zoo goed ingericht
zy'n dat zij nog tydgenootea der rekenmachine
gebleven zijn.
De alleroudste is de menschelyke hand.
Maar al spoedig werden beide handen ge
combineerd, waarna als hulp nog de beide
reeksen teenen werden gerequireerd. Het is
nog volstrekt niet zoo vlug gegaan, dit in
elkaar zetten van de eenvoudigste reken
machine! Da rnensch was al een langen tijd
op de werel-J, voordat hij zich een voorstel
ling kon maken van een getal dat uitgedrukt
werd door zijn vy'f vingers.
Halverwege tusschen deze natuurlijke reken
machine en de modernste toestellen staat het
soort rekenmachine, dat by dit artikel is
afgebeeld onder den naam van de swanpan,
het toestel dat by de Chineezen de rol vervult
van de soroban der Japanners, en den abacus
der Romeinen, en dat soms ook 10 pan ge
noemd wordt. De abacus was een bord, ver
deeld in vierkantjes, waarop schijven ge
plaatst werden, die een waarde voorstelden,
afhankelijk van de plaats waar zy stonden.
De swan pan vertegenwoordigd een dergelijk
syataem waarbij echter de waarde varieert
door de plaats, die ballen hebben op staafjes,
waarlangs zy verschoven kunnen worden.
Swan pan beteekent spelen op de bamboe";
deze naam is zeer treffend, want nu nog
bestaan de staafjes uit bamboe, terwy'l de
heen en weer schuivende ballen door hun
getik een harmonie dar spheren" te voor
schijn roepen, maar nu van spheren (nl. de
ballen) van den handel. Evenals de echte
harmonie der spheren alleen hoorbaar is
voor de philosopisch hoogst ontwikkelden, is
deze handel-harmonie ook alleen hoorbaar
voor de mercantiel hoogst ontwikkelden.
De swaa pan bestaat, zooals de afbeeldingen
aangeven, uit een grooter of kleiner aam al
bamboestaafjes: hoe talrijker dezen zijn, des
te grooter reken-capaciteit heeft het instru
ment. De staafjes staan in een lijstje en wor
den door een dwarsstaaf in ongelijke stukken
gedeeld. Op het kleinste stuk van iedere
Op verlangen van zy'n vader, die boekhande
laar was, doorliep hy het gymnasium, te
Zwickau, zijn geboortestad. Na dea dood van
zy'n vader (1828) liet de jonge Robert zich
volgens den wensch zyner moeder inschrijven
als student in de rechten aan de universiteit
te Leipzig. In 1830 echter kon hy niet langer
weerstand bieden aan zgn neiging tot de
mnziek en begaf hy zich in de leer bij den be
kenden klavierpaedagoog Friedrich Wieck
en voor compositie by Heinrich Dom.
Ten einde de ontwikkeling zyner vinger
techniek te bespoedigen wendde Schimann
een hoogst gevaarlijk experiment aan, ten
gevolge waarvan zijne pezen zoodanig werden
geforceerd dat hy dea virtnozenloopbaan
vaarwel moest zeggen. Met des te meer
kracht legde hy zich daarna toe op de com
positie en het nageslacht behoeft zich hier
over in geenendeele te beklagen. Doch naast
het muzikaal talent van den jongen meester
ontwikkelden zich ook zijne ga ven als schrijver
Hy richtte met zijn leermeester W i e c k, be
nevens Julius Knorr en L. Schunke
het Neue Zeitscnrift für Musik" op, dat een
palladium moest worden tegen de duffe,
muffe kapelmeestermuziek, die destijds hoe
langer hoe meer om zich heen greep, en
dreigde de gezonde frisse hègroeikracht der
muzikale kunst te verstikken.
De romantisch aangelegde natuur van
Schumann voelde zich sterk aangetrokken tot
Jean Paul. Diens phantastische werken deden
bjj hem het denkbeeld ontstaan tot het stichten
van een bond. Doch het moest niet zgn een
gewone bond, zooals er zoovele reeds be
stonden, ook zelfs geen geheime bond, doch
een bond die alleen bestond in het brein van
zy'n stichter. De leden van dien gefingeerden
bond noemden zich Davidsbündler." Schu
mann schreef zelf onder de schuilnamen
Florestan en Ensebius. Wieckteekende
zich met den naam Raro, Knorr met
Julius en Wieck's dochter Clara werd
aangeduii met den naam Chiara. Heerlijke,
frissche opstellen hebben wij vooral te dan
ken aan Schumann zelf, opstellen die thans
nog hunne beteekenis niet hebben verloren.
Maar ook de eerste klavierwerken van Schu ?
mann, geniale meesterwerkjes van een geheel
nieuwen styl en een persoonlijke compositie
zoowel als klaviertechniek, zgn geheel ge
drenkt in de atmosfeer van den Davidsbund.
Bekend is het, overbekend zelfs op welke
roerende wijze Schumann zijne genegenheid
aan den dag legde voor Clara Wieck; hoe
deze uitmuntende em reeds tot groote be
roemdheid gekomen pianiste deze innige
genegenheid beantwoordde en hoe hardnek
kig haar vader weigerde zgn toestemming
te geven tot een vereeniging van deze twee
edele naturen, die voor elkaar geboren sche
nen te zyn. Noch het groote succes van Schu
mann als componist, noch talrijke eerbewijzen
die hem te beurt vielen, zooals o. a. zgn be
noeming tot doctor honoris causa aan de
universiteit te Jen a, konden den ouden Wieck
vermurwen.
In 1840 kwam het huwelijk tot stand tus
schen beide gelieven en eerst vele j aren later
vond een toenadering plaats tusschen het
echtpaar Schumann en den ouden Wieck.
Geen componist heeft ooit zy'n liefde
schooner uitgezongen in tal van heerlijke liederen
dan Schumann. Aan zgn bruid wijdde hg den
cyclus Myrthen.
Voorts hebben wij aan Schnmann de bun
dels Dichterliebe (Heine)
Franenliebe undLeben (Caamisso)
Liederkreis(Eichendorff)enz. enz. te danken. Vooral
in zg'ne liederen kwam de romantische natuur
van Schumann op de meest aantrekkelijke
wijze uit. Hy was geheel doordrongen van den
geest der dichters uit die periode. Het een
zame stille woud in avondschemering met zijn
geheimzinnig bladerenrnischen, de langzaam
zinkende nacht, het flikkeren van de
dwaallichtjes, de mystieke eenzaamheid en
het droomen en mijmeren te midden van die
steeds levende nachtelijke natuur, dat alles
oefende op Schumann een ongemeene beko
ring uit, En geven de meeste zyner liederen
niet een afspiegeling van deze stemmingen?
Er is geen enkele branche in de muzikale
kunst waaraan Schnmann zg'ne krachten niet
heeft gewijd. Vier symphoniën heefc hy' ge
schreven; beschouwt men zy'ne Ouverture
Scherzo und Finale ook
alseenesymphonie, dan vy'f. Al deze werken getuigen
van een buitengewone scheppende kracht,
eene Erfindung die in hooge mate aan
trekt, en bewondering afdwingt. Stond da
bewerking en vooral de instrumentale inklee
ding op dezelfde hoogte, dan zouden
voorstaaf staan t vee ballen, op het grootste stuk
vy'f. Het geheel lijkt wel wat op de toestellen
die aan kinderstoelen en in frobelscholen
gevonden worden, met gekleurde verschuif
bare ballen. Verward mogen zy echter niet
met elkaar worden, want de swan pan
is een rekenmachine met onbeperkte grenzen,
terwjjl het iröbel-toestel alleen maar een
hulpmiddel is voor het leeren tellen en reke
nen. De swan pan ligt gewoonlijk plat op de
toonbank, met de breede zij de naar boven
en beneden, de smallen naar links en rechts.
De werking kan men zich het beste voor
stellen als men weet dat de twee ballen op
de korte staafdeelen handen voorstellen (dua
ieder met een waarde van 5) en de ballen
op de lange staafdeelen ieder een vinger (lus
een waarde van 1) Op ean staaf wordt het
cijfer l aangegeven door een der 5 ballen
tegen de dwarsstaaf aan te schuiven, zooals
o. a. gebeurt is op de linksche staaf in tij-. 1.
Het cijfer 2 wordt aangegeven door 2 ballen
tegen den dwarsstaaf te schuiven, enz. tot
en met 4. Voor het cijfer 5 kan men 5 ballen
omhoogschuiven, maar ook (en dit doet men
in de praktijk) een der bovenste
hand"ballen omlaagschuiven tegen den dwarsstaaf.
Fig. 2. SWAN PAN, waarop
het getal 0987654321
staat. Het cijfer dat de
ballen-stand op elke staaf
aangeeft, is met gewone
cijfers naast iedere, staaf
gezat.
.^-\ __
??«*«?&
*'M«
M- »
-HM l
M M
? Hl
M
KOBERT SCHUMANN.
zeker deze symphonische werken een waarde
hebben voor alle ty'den.
Misschien staat Schnmann als schepper
van kamermuziek wel het hoogst. Zy'ne
stry'kqnartetten worden thans nog overal en graag
gespeeld en gehoord. Maar vooral zijn
klavierquartet en quintet zy'n compositiëu van
onvergankelijke schoonheid.
Ondanks de vele goed geslaagde momenten
die in zg'ne opera Genoveva voorkomen,
schgnt dit werk toch de dramatische eigen
schappen te missen, die het op het tooneel
een langdurig leven kunnen verzekeren.
Das Paradies unddiePeri heeft
zich als wereldlijk oratorium steeds in buiten
gewone vereering mogen verheugen. En geen
wonder. De componist heeft de hoofdpersoon
uit Thomas, Moore's Lalla Rook h met
een innigheid en sprookjesachtige liefelijke
teederheid weten te schilderen, die juist
daarom zoo treft omdat ZQ nit's componisten
eigenste wezen schijnen voort te komen. Toch
is dit werk, dat men steeds in groote zalen
met groot koor en groot orchest moet
aanhooren, misschien te intiem om zg'ne volle
werking te kunnen uitoefenen. Anders is het
met der Rose Pilgerfahrt, een sprook
je van Moritz Hörn, dat aan vinding de
Per i nog overtreft en door zgn kleineren
omvang en zijn oorspronkelijke begeleiding
met piano, van zelf geen toegang kry'gt in de
groote concertzalen en groote
koorvereenigingen.
De Sc ne n nit Goethe'a Faust acht
ik het schoonste van hetgeen Schumann
gecomponeerd heeft op het gebied van het
oratorium. Het is waar al deze losse S c e n e n
vormen geen aaneengesloten geheel en zoo
iets staat een algemeene appreciatie van het
publiek wel eenigszins in den weg. Maar er
ligt in deze Faust-scènen een schat
van muziek verborgen zoo edel en voernaam
dat men den componist die zoo iets wrocht,
wel zeer lief moet krijgen.
Naast deze grootere werken heeft Schnmann
nog een groot aantal kleinere stukken voor
koor gecomponeerd, zooals Adventslied,
Neujahrsüed, des Sangers Finch enz. enz.,
die allen getuigen van 's meesters
onnitputtelijken gedachtenrykdom.
Ten slotte zy nog vermeld de mnziek die
Schumann gecomponeerd heeft voor Byron's
M a n f r e d, welke muziek vermoedelijk wel
aanleiding gegeven heeft tot de herleving
van het melodrama of d
clamatori u m.
Noch als leeraar aan het Laipzijer conser
vatorium, noch als directeur der groote con
certen te Dusseldorf heeft Schumann bijzon
dere eigenschappen ontwikkeld. Zy'n kracht
ligt uitsluitend op het terrein der compositie.
Na de ontheffing van zg'ne functie als
dirigent te Dusseldorf, maakte hy met Clara
een reis door ons land. Op buitengewone
wy'ze werd hij bier gevierd en bijzonder
gelukkig maakte het den meester te bespeuren,
dat zgn werken hier zoo bekend en geliefd
waren.
Een tragisch lot was Schnmann aan het
einde van zyn leven beschoren. Langzamer
hand bagon zijn geest omneveld te worden.
Terwijl hy en zgn gade een vriendenkring
om zich verzameld hadden (27 Febr. 1854)
verwijderde hy zich even ongemerkt en zon
der dat iemand zulks kon vermoeden, stortte
hy' zich in den Ry'n. Wel werd hy gered,
dank zij de hulp van ijlings toeschietende
iiMiMitiiiiiiitiiiiiiiimiiMiiiinitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiu
Het cijfer 6 is dan voor te stellen door een
hand"bal tegen den dwarsstaaf en een vin
ger"-bal omhooggeschoven. Een vinger"-bal
erbg geeft 7 enz. totdat het cijfer 10 gegeven
wórdt door de 2 hand"-ballen tegen de
dwarsstaaf te schuiven. Maar gewoonlyk ge
bruikt men dit niet, maar zet men op de eene
staaf alle ballen tegen de raamranden aan
(0) en op de staaf links ervan het cyfer 1.
Deze beschrijving zal wel verduidelijkt
worden door het beschouwen van fig. 2,
waarop naast de staven der swan pan de
cgfers staan, die op de staven aangegeven zy a.
Verder is op te merken dat de meest ree
atsche staaf het cyfer der eenheden aangeeft,
de staaf links er naast, de tientallen; links
hiervan de honderdtallen, enz. Heeft men
een swan pan van 15 staven, zooals fig. l
aangeeft, dan kan men dus een getal van 15
cijfers erop zetten. In deze figuur staan alle
ballen op O behalve de meest linksche die
het cijfer l aanwijst. De heele swan pan wy'st
in dezen afgebeelden toestand het getal
100.000.000.000.000 aan, zoodat hieruit wel
bly'kt welk een ruim reken-veld deze toestel
len bestrijken. Evenals op een lei kan een
handig swan pan-hauteerder op dit toestel
zgn rekensommen uitrekenen en de snelheid
waarmee een ervaren handelaar dit doet is
ver bazingwekkend.
Behalve voor een berekening zelf kan de
swan pan ook gebruikt worden voor het op
schrijven dar gegevens der rekensom. B.v.
op de drie linksche staven zet men het aantal
voorwerpen, op de drie daarnaast gelegen
staven de prijs van een voorwerp en op de
overige staven het resultaat der vermenig
vuldiging.
Ean ding is er dat deze s wan pan minder
waardig maakt, vergeleken met de moderne
rekenmachine, en dat is het aanwezig big ven
van vergissingen. Maar overigens is het nog
in gebruik sgn dexer toestellen het beste
bewijs voor hun bruikbaarheid.
Indenrekenkundigen strijd om het bestaan behooren z$
niet tot de wegens ongeschiktheid uitgestorven
soorten.
P. v. Ouw.