Historisch Archief 1877-1940
No. 1721
DE A M S T E II D A M M E R \V E K K B' L A !><?' VOOR
D E R L A N IX
wandeling atek«n (nu b«greep n.l. dat het
sjjn1. téów w»s, F. C.) ea d* baas haastte
zich! maar vor«a, want domence'g genoten
zeel ?fju achting.
Onderwrjl had BenurduB siefa hersteld ea
vertrad het deeg met cjjn Toeten, in zichzelf
glimlachend, dat d« {guste lai van Waterkerk
het -roggebrood mot «maak souden nuttigen,
' irasmaa h$ alteen met afkeer kon denken.
Ho glimlachte ook om het idee, dat sjjn
vader ham daar zon zien glibberen, de goede
?aan, die meende dat by tot de katten door
d* wetenschappelijke bry waadde, die de
professoren in Leiden opdi.chten . . ." enz.
-Is dit niet een kostelijk tafrea], van den
«x-candidatus theologiae, die eerst vanwega
IQ a uitbarstende levenspret den boel herig
opschept, om vervolgens, met blijmoedige
lydiaamheid, voor de oogen s|jns verbaasden
en vertoornden vaders blootvoets in het rog
gemeel rond te ploeteren?
Jammer dat het citaat uit een vorig boek is. .
Van stonde aan, dat J. Eigenhuis in de
literatuur wat men zoo wel eens noemt op
trad," maar vooral sedert agn bundels Uit
Waterkerk en De Wijigeer, betoonde hu zich
een gemoedelijk, stevig, zeer Hollandschaateur.
Het nationale is bijzonder opvallend ia dien
glrmdeien, w»lg«muteteB,kalm-reeb.tuitenkijk
van hem. Dat bjj een naturalist of zelf s maar
een realist sou zjjn, kan men niet zoo ter
stond zeggen. Er is te veel kleor vanschoolsche
artifctiekerigheid aan die termen, dewelke
jnet Eigenhuis' natuurlijken eenvoud en
frissche onopzettelükheid vloekt. De Naturalist,
'de Rtalist gaat hoogernstig, schriklijk-mee
nend tot de dingen. Hjj gevoelt zich kun
stenaar, gekomen om ben te verheffen in de
sohoone vergeestelijking van zyn talent en
strak*, als bjj gazien heeft, zal het proces
beginnen. A nous deux l roept hjj tot de
werkelijkheid.
Dat is n kant van denKealist. Menjkan
echter ook zoo zeggen, dat hij in het bezit is
van een zeer bij zonderen kyker, door hem
met innige belangetelling in het gtheclc leven,
garicht op een enkel deel daarvan.
Hu gedraagt zich daarbij als de man der
wetenschap, zonder weerzin of voorkeur, zijn
vondsten zamelend zonder bijgedachte, als een
die nog alles te leeren heeft en het oordeelen
voorloopig aan anderen last. Niet dan de
roeper wil hrj zyn waardoor het Leven spreekt,
niets dan de lens, waarop zich in de camera
iet beeld projecteeit, dat anderen mooi of
feelijk, goed of slecht mógen vind»» naar
hun jujt. En evenals de geleerde, acht hjj
daarbij verbeelderieg in den zin van
phantaisie en verstandelijk conclndeeren zeer
verwirpelyk . . .
Aan z.ulke kunstenaars is nu Eigenhuis
geenszins gelijk. Hu wil niet allereerst weten
van dergelijke theorieën, hij gevoelt zich niet,
em te beginnen, de luguber ernstige
kanttenaaf, waarin het Groote Leven zich tot be
wustheid stollen" gaat, hij is eenvoudig
iemand, die zich half ontroerd, haif lachend
veel menschen en taken herinnert uit zy'n
jonge leven van Waterkerksche dorpsbewo
ner en, dit alles naiefweg op t eekenen d, be
merkt dat hu een aardige, een leuke' ver
teller kan zjjn. Ziedaar wel de natuurlijkste,
en van onds gerenommeerde wijze om een
prozaïst te worden: iets te vertellen hebben
en niet aan zichzelf of zijn proza denken.
Ea «ij lezers denken er ook niet aap,
zelfs niet in dit aardige fragment, dat
ik aanhaalde. D« volzin is hier, op de
keper beschouwd, vaak zoo heel mooi
niet, maar het geheel doet zoo wél, dat
wij, om de genoeglijke beweging van het
gancche tooneeltje, eigenlijk vergeten dat
het gttdrei-tn is. Bg Bruysse doet zich dit
geval ook wel voor, dat wij volop genoten
hebbend van een dwaze scène, achteraf be
merken, dat het heerlijk dwaze,- toch niet
geheel in de beschrijving zelve steekt maar
meer in de suggestie, in het opwekken onzer
verbeelding dcor den auteur.
Maar op den duur wotden groote vertellers
toch ook wel tot groote prozaïsten.
Ook hierin blijkt Eigenhuis geen Realist,
in den trant van de groote Fraiechen, dat
hij niet een algemeeae belangstelling en liefde
tot het geheele lever, maar een zeer bijzon
dere ingenomenheid met het WaterkerkEche
boereabestaen bezit. Dat hij een Waterkerker
is, die Eckrrjft van de dingen die hem meer
of min penooi.lijt: aangingen en dat hij de
menschea daar kent als zich:elv«D.
Ik ken se dóór en dóór, van binnen en
van buiten"; zegt Eigenhuis in De Gulden
Winckel van Januaii j.l. en ik duif zelfs te
z«ggen begrijp me goed, natuurlijk afge
scheiden van elke litteraire gave dat ik
ze beter begrijp dan Zola deed".
Zeker is dit geen grootspraak, maar enkel
vaststellen van het feit dat Zola het leven over
zag naar alle windstreken en dat Eigenhuis
vooral Waterkerk overziet en doorziet als het
in innig-sigene. Niet alleen dat dit zijn horizon
enger maakt, maar het beteekent ook dat hij
uit gauech anderen drang en levenssfeer
schrijft. Zyn talent is in die eerste buadels
tamelijk verwant aan dat der ond-Hollandsche
blijspeldichters. Het oubollige, zot maar
kleurig en fleurig levende trok hem aan, die
potsierlijke deftig'beid, de k wasie- gewichtig
heid der dorpsche hoogteden ra et hun
geraaasmakend theologisch geharrewar en bjzonder
deze Bernardus Theophilug, genaamd Nata,
is een heerlijk i ype van ouTeririgé!
Belgengerechtigden, boesterig levenden, onverzet
telijk opzijn beenen staanden mallen kerel,
die hoe hy omtuimelt toch altijd weer op zijn
voeten terecht komt.
Deze en dergelijke typen, mannetjes en
vrouwtjes, heeft Eigenhuis er verscheidenen
gegeven in zy'n bundels, als bewijs van zijn
onbevangen oolijken blik en zy'n weldoende
levensvreugd.
Maar nu is by aan het veranderen, helaas !
en zijn werk het oude niet meer.
In dat voren geciteerde interview" in
De Gulden Winckel bleek het reede, dat zy'n
ontwikkeling hem allerlei onvoldane
wenschen bracht. Hij zou allereerst voor het
volk" willen schrijven. . . . dat zou ik zelf
ook graag willen dat ik een werk kon schrijven,
waar ook de minder ontwikkelde menschen
n»ar grepen, zooals bijvoorbeeld De Schaap
herder" van Oltmans ... Wy geven te veel
de realiteit, wat kan het den arbeider, die
's avonds vermoeid van zijn werk komt,
schelen, hoe deze of die ongelukkige
menachjes-als-zij -zelf het leven doorworstelen; ze zien
al genoeg misère en beroeidigheid om zich
heen..." enz.
En verder :
Waarom zou een arbeider niet net zoo goed
een boek kunnen lezen als ieder ander ...
maar onse boeken boeien hem niet,... Da
groate fout i J, dat we te realistisch zijn;...
we weten de verbeelding van het volk niet
te treffen en dat is juist wat zij zoeken. Zij
verlangen van een «chryver dat hy' hen,
door hen in een nieuwe schoone wereld te
voere», de .droeve werkelijkheid van deze
doet vergeten. Ook myn boeken doen dat
niet... maar myn ideaal is het zeker nog
eens zoo iets te schrijven,"
Ziedaar de eerste klacht van een onvoldaan
verlangen. Maar Eigenhuis vergat alvast
twee zaken : dat hy zeer zeker geen realisme
in den scherpen technischen zin echreaf en
vervolgens dat in zy'n lyn, met zy'n
gemoedelyk-comischen kijk op de dingen, wel
degalyk populariteit bereikbaar was, gelijk
ook die oude blij«peldiqhters het oor der
menigte hadden. Zg'n kunst had alleen nog
mair wat forscher, wat monumentaler en
bewuster moeten worden.
Van de tweede onvredigheid" spreekt dan
dit citaat uit hetzelfde interview:
Ik ben nooit tevreden over wat ik maak,
misschien ... daardoor dat ik als schry'ver
realist ben en dat deze richting mij als
mehsch niet bevredigen kan. Ik voel heel
duidelijk dat er iets meer te geven is, iets
diepers. Vooral ook door my'n studie in de
ocnlte wetenschapper, waarvan ik theosofie
wel haast de mooiste acht, ben ik tot die
overtuiging gekomen."
Dit spreekt duidelijk en ik vrees dat Eigen
huis' laatste werk een uiting is van zijn ver
langen naar eenheid van geloof en
kunst. Een zeer begrijpelijk verlangen, waar
toe ten slotte iedere kunstenaar komen moet,
die sich de weelde van een algemeene levens
beschouwing gunt, maar toch een verlangen
dat gevaar meebrengt, vooral voor een Hol
lander. Er bestaat nl. een manier om kunst
en levensinzichten is vereenigen door de
eerste vierkant over boord te smijten. Het
beroemde voorbeeld hiervan ligt voor de
hand in de abdicatie vanden oolyken,fijntjes
opmerkenden Hildebrand voor Nicolaas
Beets, den zielvollen, plechtigen dominee.
Ik kon mijn instrument voortaan beter ge
bruiken", zoo
luiddeimmersdegedenkwaardige uitspraak, waarmee de man van moraal en
religie dien anderen van de kunst meer dan
half den nek omdraaide; en ik vrees, dat de heer
Eigenhuis iets dergelijks tenminste gedacht
heeft, toen hy het noodig vond in zijn laatste
werk van zijn theosofisch geloof te getuigen
en de profane wegen van het comische al te
angstvallig vermeed.
En dat is toch wel jammer, want h(t ver
haal leverde genoeg van die comische ele
menten op. Er is nl. een boerengezin, waar
de vader zy'n tijd doodt met gestaag bittertjes
drinken en ouda reisbeschrijvingen te lezen,
als daar zijn China tn de Chineezen of De Rei»
van Jfagelaen, enz.
Twee jongens uit datzelfde gezin zijn
joviale dronkenlappen, twee dagen in de
week werkend en de overige ruitend, als men
dit van drinkebroers en onvermoeide biljar
ters zeggen kan. Wijders is daar nog een
eeuwig grommende trouwe-ziel van een oude
huishou iste>-, een dwerg met een breed en
grof oudekerihgezicht m de boerinnemuts
en heel kleine waggel beentjes.
Mij dunkt, dat is, literair gesproken, een
sappige familie en Eigenhuis had zich vroeger
gewis den kans niet laten ontgaan, daar
Oj'ade tjes en Jan Steentjes van te
fabriceeren tot ome oprechte jolyf. Maar nu
laat hu, zonder noemeaswaarde karakteris
tiek, dit alles droogjes langs ons henen
trekken. Die vroegere oly'de bokkesprongen,
die hij voor rea isme" hield, geven nu geen
pas meer, waar het geldt de grootheid en
ernst des levens te laten doorklinken. Ea
vervolgens probeert hvj ook zyn verhaal naar
dea kant van het R >mantHche" te dringen,
dat hij voor volksgBweteljjke kunst
wenachelijk acht.
Beida pogingen te zamen hebben dan be
werkt, dat in deze oppervlakkige en suffe
historie, van ean braven jongen, die een
braaf meisje, na veel wederwaardigheden en
edele opoffering, ten slotte krijgi'1, al het
grappige en sappige ontbreekt, dat anders
Eigenhuis zoo genietelijk levend maakte.
Zijn boek is een ouderwetsch-zeurige roman
geworden met goede" en slechte" menschen,
met veel moraal, n Theoaofisohen
middernachtsendeling en een troostrijk slo', als
wanneer de edele jonkman, door het vuur
en de kracht van zijn nieuw theosofisch
geloof het meisje van z'ijn hart, dat roomsch
is, insgeiy'ks tot de theosofid bekeert,
en aldus de telooning wint, die hem vanwege
zijn bravigheid reeds lang toekwam. ludien
er niet nog al vaak aardige dicrenbealding
in voorkwam en gevoelige stuhjss natuurba
Echrijving, als er niet soms raet zooveel smaak
pyer boerenbedrijf en yeldproducttïi«:,'fi3Proken
we?d, dan zou'men niet r:" 'Berken
Eigp,;hnis voor zich te hebben, zoo iierbaai" is
fcy gewordtn, róó heeft hij do kunst
verwaarlooid ten bate eener overtuiging, die
£6?wis in zijn leven een groote troost zal zijn,
doch voorloopig geen kans heeft tot vader
van een eiger, bijzondere kunstuiticg te
worden.
Kunstenaars als Eigenhuis zullen er zich bij
moeten neerleggen, denk ik, dat het ver band
tusschen hun kunst en hun dieper moreel
inzicht steeds blijft ontbreken. Immers, ge
moedelijke Hollanders als zij zijn, stijgt hun
geloof waarschijnlijk nooit tot die hitte van
visionair en passioneel gevoel, die de kunst
baart en ten andere is hun kunst van waar
nemen en guitig combineeren toch te een
zijdig om den ganschen, dus ook den
geloofsmenscb,jte omvatten. En zoo hebben zij de keus
of kunat te blijven maken zonder religie, of
religieuze tractaten te gaan schrijven zonder
kunst.
Tenzij zy liever verkiezen geen van beide
te doen, waar hun ideaal toch onbereikbaar
bly'ft. Niemand kan zijn eigen ontwikkeling
tegen houden, ook niet als die. in plaats van
versterking, vermindering *an vermogens
mocht brengen. Maar wel kan men steeds
trachten te weten, waar naen aan toe is, om
niet op verkeerde wegen te belanden en in
die eigenaardige zeer nationale fout van
Hollanders te vervallen, die moreele ver
heffing voor kunst aanzien of wel kunst pas
verheven rekenen, als zij er hun niet immer
verheven moraal in herkeuren.
FKANS COENEN.
Berichten,
ADRESBOEK WEEKLIEDEKOEGANISATIE. De
Directeur-generaal van den Arbeid deelt mede
dat door hem is saamgesteld een Adresboek
van de werkliedenorganisaties in Nederland,
bevattende gegevens omtrent 420 vakbonden,
bestuursbonden, arbeidafecretariaten en an
dere groote organisaties, benevens omtrent
ruim 1900 plaatselijke
vereenigingssfdeelingen. Het werk beslaat 275 pagina's imperiaal
formaat en is voorzien van twee klappers
om het naslaan te vergemakkelijken. De prys
van dit voor velen zeker "belangrijke werk
is gestald op 40 cents pet f x-emplaar, gebon
den in cartonnen band.
VICTOEIEN SAEDOU. Jules Claretie vertelt
in de Ttmps dat in de archieven van het
ministerie van onderwijs te Parijs een on
bekend werk van Sarden voorbanden is.
Toen zy'n Thermidor in de Comédie-Fratciige
verboden werd omdat de anti- revolutionaire
strekking tot rnsUerstoringen aanleiding gaf,
ontwierp Sardou in allerbaast een monoloog
voor zyn held, waarin bij het edele karakter
van de revolutie prees. Claretie schreef hem op
terwy'l Sardou dicteerde en 'zond het manu
script direct naar het ministerie. Hier meende
men echter dat deze inlawching den indruk
van het stuk niet veranderen kon, en bleef
het verbod gehandhaafd. Ook Bardon kwam
tot de overtuiging dat het toch beter was
niet? aan het stuk te veranderen en zoo
bleef het manuscript van den monoloog aan
het ministerie liggen.
OFFICIEELE BiuuoüKAriiiscuE ONDEENEMISQ.
Met ingang van l Juli a.p. zal de Afdeeling
voor Documentatie door de Regeering aan
de Kminkhjke Bibliotheek opgelicht, met
benoeming van dr. H. E. Greve tot conser
vator, overgaan tot de uitgave van een biblio
grafie van alle artikelen in nederlandsche
tijdschriften en serie werken, na l Januari 1910
verschenen.
Deze uitgave zal geschieden op losse kaar
ten van het internatioBale standaard-model,
met de bedoeling deze te verstrekken aan
wetenschappelijke instellingen in binnen- en
HIIMIIIIIIIIIIIIHIIIIIMIIIIIIIIinilllMMIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIItllllllllllllJllllllf
46 c»nt« p«r regek.
BOUWT te NUNSPEET.
Inlichtingen bij het bouwbureau Ar t i"
aldaar.
pRATIS
-ekt Uw winkelier i
Huishoudelijke Artikde
KRUMEICH's IMMAAKPOTTEN
(met Metalea Deksel)
MEER DAN 1OOOOOO IN GEBRUIK.
Geen dure K ook (o est dien Sptingen als
bij gla» onmogelijk Eenvoudige en zekere
sluiting Geen Inwerfcing van licht en
temperatuur op den inhoud,
JOH. H. VAN DER MEIDEN/
AMERSFOORT.
fiDDÜNTIf IEDER STUK QflTKRIMT
UHKHm II WORDTTÊRUfiGEflOMfN
FABRIIWITEN VALTOI1 ZONEN AMSTERDAM
Verkrijgbaar bij '?
KIRSCH & Cie., flcfl., Leidschepleiü.
ADRIAAX SCHAKEL, Hofl., Heiligenweg.
H. MEYER, Hofi., Koningsplein.
Mag. KEIZERS HOF, Nieuwendijk.
F». JACOBSON & MANUS, v/h. E. VAÏ"
EMBDEN, Kalverstraat 128.
Kleeding-Mag. M. DE KONING, Batavia.
Winkel-Maatschappij, EIGEN HULP, Batavia.
Verdere adressen onzer contractanten ver
strekken gaarne
VALTON & ZONEN, A'dam.
buitenland, welke daarvoor in aanmerking
komen. '
De kaarten zullen, behalve auteursnaam,
titel en vindplaats, een korte aanwijzing
geven over aard en inbond van het artikel.
In verband met deze uitgave deelt de
redactie van den Boekzaal-Index mede, dat z
de uitgave van dezen Index staakt.
BELAKQSIJKB UITGAVEN. De firma C. L. van
Langenhuysen te Amsterdam, sluit het seizoen
'09?'10 met vier noemenswaardige uitgaven.
Voorop gaat het Denkersboek van prof. J. V.
de Groot, waarin v\jf groote tjjdgenooten
worden bestudeerd. Volgt Vondel, een vol
ledige en toch goedkoope uitgave zijner
werken, bezorgd en toegelicht door den
kundigen conservator van het Amsterdameche
Vondelmnseum H. C. Diferee. Een nieuwe
prijzenswaardige poging om den dichter in
zijn grootheid algemeen te doen kennen. De
Groote Zondares van Anna Freiin von Krane
behoort in Duitschland tot de meest gelezen
boeken; de Nederlandeche vertaling is in
staat hetzelfde resultaat te bereiken. Een
biy loek dat, binden korten tyd het bracht
tot het 50ste duizendtal ig het uit het Duitsch
vertaalde Meer vreugde", van bisschop von
Keppler, een krachtige aansporing tot het
vinden en genieten van het ware levensgeluk.
Nog is bij dezelfde firma" ter perae een
Nederlandsche vertaling van de
Borromaeusencycliek.
NEDERLANDSCHE LEGENDES. IQ October a.B.
zal brj de uitgevers H, Piazza & Cie te Parijs
vejwchijnen Contes des Pays Bas, door Cyriel
Buysse, geïllustreerd doorHénri.Cassiersmet
50 gekleurde aquarellen en talrijke versie
ringen tuaechen den tekst. Van dit buiten
gewone prachtwerk zullen slechts 300 exem
plaren worden gedrukt, nl. 10 ex. op japansch
papier, waarin een origineele .aquarel van
den illustrator, waarvan de prijs per ex. is
750 francs; 40 ex., eveneens op Japanse h
papier, maar zonder aquarel a 450 francs en
250 ex., op velij i papier, a 2CO francs. Een
expres voor dit werk vervaardigde marokjjnen
band (?roen of rood) zal voor 100 franci
verkrijgbaar worden gesteld.
EEN ONUITGEGEVEN KOMAN VAN ToDHGENEFF.
Uit Parys wordt gemeld, dat onder de na
gelaten papieren van de onlangs gestorven
beroemde operazangeres Paulina Viardot
Garcia, het manuscript is gevonden van een
tot nog toe OL uit gegeven roman van den
bekenden russischen auteur Tourgeneff. Vol
gens den wensch van de kunstenares zal de
roman eerst over tien jaren mogen uitgegeven
worden.
Mm Uitm.
Dr. J. V. DB GROOT, Denken van omen tijd,
Herbert Spencer, Em. Dnbois Reymond, Louis
Pasteur, Ferdinand Brnnetière, Joh. Henri
Newman. Amsterdam, L. J. Veen en C. L. van
Langeihuygen.
KARÊL VAN DB WOESTUNE, De Gulden Scha
duw; de Rei der Maanden; het Huis van den
Dichte; Pcëmat», BUBSUIH, C. A. J. v. Dishoeck.
P. M. WESTEA, Over Multatuli als auteur in
het bijzonder alt navolger van Alphonse Karr,
Amersfoort, G. J. Slothouwer.
ANNA FKBÜN VON KRANE, De groote zonda~es.
Amsterdam, C. L. van Langenhnyaen.
Die Evangeliën van den Spinroeke.
(A.ntwerpen, Miehiel Billen van Hoochstraten, c. 1520).
's Gravenhage, Martinus Nijhoff..
M. SCHAETEN ANTINK, Sprotje'i verder leven.
Nederlandeche Bibl., No. 82.
GKOEGE BEENABD SHATV, Menich en
oppermentch, Vertaald door J, A. SIMONS-MEES, We
reldbibliotheek, No. 128.
BBBLLEY, Promefheus ontbaeid. Vertaald
door ALEX. GUTTELING. Wereldbibli. No. 127.
Amsterdam, My. v. Goede en Goedk.
Lectuur.
Katholiek jonrualisme, Wenken en
voorechriften. door. G. CHIAUDANO, 8. J., (uit het
Italiaansch vertaald). Rotterdam, N. V. de
Courant de Maasbode".
Dr. A. J. LUYT, Kliktpaans Studtntenschetsen,
Bijdrage tot de kennis van Kneppelhout als
mensch en als schrijver. Leiden, A. W. Sythoff s
TJitgerers Maatschappij.
J. J. M. H. 1« IJST, Het vraagstuk der economi
sche organisatie (overdruk uit de Economist").
Nedeil. boek- en steendrukkery, voorh. H. L.
Smit, Wes'einde 135, den Haag.
Oit onzen Bloeityd, Serie II, No. 6, Dr. S. D.
van Veen, Kerkelijk opzicht en lucht.
- Welk weer hebben w\j morgen ?, No. 5, Jon.
G.v. BKÜKENSLOT Jr., Het weer van heden. Baarn,
Hollaidia-drukkerrj.
ASEIMA, Oehuwde onderwijzeressen. Naar aan
leiding van het Wetsontwerp-Heemskerk.
Verkrijgbaar bij mej. H. G. Luyks, Tolstraat
198m, Amsterdam.
AUGUST BEBEI,, Uit mijn leven, afi. I. Amster
dam, brochurenhandel der 8. D. A. P.
Dr. C. TE LINTU.M, ffandeliaardrijkskunde, I.
Handel en bedrijf in Nederland, den Haa?, G.
Del wel.
M. M. WITVLIET, Ffansche Handelscorrespon
dentie. Zntfen, W. J. Thieme & Co.
iimiiinmiMimmiiiHimimiiiiiiimjiHiiliMiiiiiiii
Hofleverancier.
^VI
DEVENTER
Handelsmerk
-Elven JNI adenken JLvedt.
Wij kunnen U niet verbergen dat U groot
gevaar loopt, wanneer U een Burgers rijwiel
koopt. Qns
BURGERS E. N. R.
rijwiel wordt n.l. nagemaakt, doch Even Na
denken Redt. Herinner U dat maar.
Eenige
Fabrikanten
'.BenerSöhne
Hoofddepót te AMSTERDAM: Kalverstr. 157
E. F. BEUSCHLE-BENGER.
\\ AMSTERDAM
lU.Stadhouójrakade
LEONATO3 LA
Om aan goede eischen te voldoen, moet een rijwiel zijn:
sterk,
niet te zwaar,
goed afgewerkt,
mooi van model,
gemakkelijk van gang en niet te duur van prijs.
Dit alles vindt men vereenigd in eaOr FONGKRS.
DE GRONINGER RfJWIELENFABRIEK A. FÖKISERS.
Eipen filialen te Amsterdam, Naesaukade 50r; Arnhem., Bakkerstreat 5; Den j
Haag, Spui 45 en Re'nkenstiaat 121; Groningen, Heereweg%5; Leiden, Breeéir. 86;
Middelburg, Lange Delft 19; Rotterdam, West-Nieuwland 16; Utrecht, Neude J2. '
LUZER
BALAHCES en BELLEVOE
Aan het meer. Eig. I. H AC KI
geheele jaar geopend
BEAU RIVAGE
HOTELS
GRAND HOTEL TIYOLI
Aan het meer. Ei?. C. GIGER
geopend van 12 Maart tot 20 October.
Aan het meer. Eig. C. NEUKOMM
geopend van l April tot l Nov,
1« H AM G.
VICTORIA HOTEL en MLETEBBE
Nabij het station. Eig. ALB. RIB D WEG
geheele jaar geopend.
y J^
FAMJLIE-HOTELS met alle Comfort van den tegenwoordigen tyd ingericht.
De Eigenaars zijn gaarne bereid c p aanvraag de Hotelprijzen te zenden.
Zeer mooi gelegen met uitzicht op het Meer en de Bergen.
Men wordt beleefd verzocht Prospectus N°. 23 aan te vragen.