Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1721
«ij medewerkten, belangwekkend worden
reeds door die medewerking; want ook al
weet men nn wel, dat een of twee goede of
uitnemende creaties nog geen roorsteDing
makea (hetgeen ook wD herhaaldelijk be
ioogden), het beeld van eene creatie die
inderdaad er is", sal men niet spoedig
Tergeten.
'Of het persoonlijke spel van den heer
Bouwmeester en zijne raster en van onze
overige actears en actrices van beteekenjs
komen wjj straks terug, nadat wjj o. a. eerst
gesproken hebben over voorstellingen die om
eene andere reden interessant waren. Wy be
doelen de voorstellingen van de gezelschappen
der heeren Boraards en Verkade. Het interes
sante was hier vooral: het streven en de resul
taten der regie. Waarmede niet gezegd wil zyn,
dat er in de vertooningen niet menige creatie
van een tooneelspeler op zich zelf biionder te
waardeeren viel. Het streven van de heeren
Royaards en Verkade tot hernieuwing van het
tooneel, werd in het afgeloopen seizoen voort
gezet en was interessant zelfs in die gevallen
dat men principieele bezwaren kon maken.
Wat den heer Royaards betreft, sommige
vergissingen, als van het vorige seizoen, ble
ven achterwege. AlhadmenHermannBahr'a
Het Concert" gaarne minder uiterlijk en meer
volgens de preciese, innerlijk-beeldende indi
caties van den auteur vertoond gezien. Doch
hier had men niet het geval, dat de vertooning
blindelings zondigde tegen den aard en de
vormen van het dramatische werk, maar
slechts dat andere: dat de vertooning stond
beneden het dramatische werk; hetgeen meer
voorkomt.
De heer Royaards is ook dit jaar doorgegaan
zijne voorstellingen met smaak fleurig aan te
kleeden; decor, requisieten en costnmes wa
ren vaak een genoegen voor het oog. Een
andere goede kant van verschillende zijner
voorstellingen was: het tempo. Zulke voor
stellingen werden zeker niet gekenmerkt door
lijzigheid of zwaar-op-de-handeche zelfgenoeg
zaamheid. Doch zooals wij hierboven reeds
zeiden, er waren ook bezwaren te maken.
Reeds bij de eerste première in het seizoen
zou. dit blijken. BÜDe Vroolijke Vrouwtjes
van Windsor" toch, werd de leiding wel wat al
te zeer gevoeld in de zaal, in minder gunstigen
zin. Het spel leek te veel: mechanisch. Het
scheen, dat de heer Royaards over het alge
meen nog te veel had laten: Royaardsen,
zopals het vroeger al eens was genoemd. Dat
hij minder dan gewenscht mocht heeten, van
de persoonlijke eigenschappen zijner mede
werkers had partij getrokken. Vermeld moet
worden, dat bij volgende voorstellingen van
het stuk, het levendige aanmerkelijk levender
schijnt te zijn geweest; zoodat een deel van
de matheid bij de première op rekening zon
komen van de vermoeidheid der medewerkers
na vele inspannende repetities. E a de voor
stelling dus zou verkeerd hebben in dat
stadium, hetwelk de schilders bq hun werk
ziek" noemen.
Eigenaardig was het na deze voorstelling,
bij welke men de persoonlijkheid van den
leider te weinig kon vergeten, een tijd later
de vertooning te zien van De Barbier uit
Sevilla." Hier trof men ook wel herhaaldelijk
het levendige gebaar aan,dat de heer Royaards
soo welgezind is, maar den spelers, althans
die in de hoofdrollen, was groote vrijheid
gelaten hunne persoonlijke eigenschappen te
doen gelden. En nu vormden die te zamen
geen harmonisch geheel (mét het andere dat
tot eene voorstelling behoort). De Bartholo"
van den heer Mnseh, de Figaro" van den
heer van Kerckhoven waren hoogst verdien
stelijke creaties, en het begrip waarmede de
heer Royaards den Almaviva" speelde, stond
wel dicht bjj Beanmarchais, naar het ons
leek, maar de Bartholo" was daarbij
dooren-door Hollandsen, beter:
typisch-Amsterdamsch, en de Figaro" rag-echt Vlaamsch.
ICen zal gaarne erkennen, dat'de persoon
lijke eigenschappen van mede-spelers
behooren te gelden in eene voorstelling, opdat deze
levend blijve. De regisenr zal echter goed
doen te zorgen, dat hij niet in een en dezelfde
bezitting samenvoegt wat in dien zin onge
lijksoortig is: dat het niet kan medewerken
tot de verkrijging van een harmonisch geheel.
De Bar bier-vertooning gaf aanleiding tot
eene curieuze polemiek tusschen den heer
dr. Walch van het dagblad Het Vaderland
en den heer Royaards. De heer Royaards be
pleitte o. m. het goed recht van het spelen
met den geest" tegenover het spelen met
de ziel." Natuurlijk bij de vertooning van
bepaald werk. Stukken als de Barbier"
behooren te worden gespeeld met den geest,
betoogde de leider van Het Tooneel." De
onderscheiding die de heer Royaards maakte
zal, omdat zjj van hem kwam, echter tevens
een principe hebben belicht, dat voorzat ook
by de vertooning van enkele dramatische
werken die niet zjjn geschreven in den blij
spel- teon. Daarover straks iets.
Inderdaad, een tooneelstnk kan gespeeld
worden met den geest" wij houden
ons aan de omschrijving van den heer
Royaardt, zal in bepaalde gevallen
eerst tot zijn recht komen, wanneer het
op deze wijze gespeeld wordt. Maar het
spreekt, dat de voorstelling en elke creatie
?op zich zelf, dan evenzeer, al is het dan op
een ander terrein, zal hebben te overtuigen."
De creatie van den tooneelspeler, die met den
geest een rol speelt, welke door den geest is
ontstaan, zal den toeschouwer eveneens als
iets compleet» hebben aan te doen (Le Bargy!).
Als iets dat evenzeer: er is.
Bq eenige medewerkers van den heer
Royaards nn, kreeg men den indruk, dat
hun spel zeer goed zon wezen, indien het
door den geest van den tooneelspeler
zelven was bestuurd; maar thans deed o. a.
het gebaar, het levendige gebaar, wel eens
als te zeer inhondloos, of leek het min
of meer in strijd met een zwaardere
eigennatnur van den speler. Een andere moei
lijkheid die te overwinnen is, deed de
Almaviva" van den heer Royaards kennen,
de Alm'aviva" van hem die zoo brillant
den Mercadet" en zoo fijn en kleurig den
Fetraccio" had gespeeld. In de
Almavivacréatie was zeker de besturende geest aan
wezig; maar het bleef bij bedoelingen;
de uitbeeldingsmacht van den tooneelspeler
was ditmaal niet sterk genoeg geweest.
Wij spraken van het spelen met den geest
ook van andere werken dam blijspelen. Een
zeer goed geslaagd^ voorstelling die volgens
het lichtere- principe van den heer Royaards
werd opgebouwd, was de vertooning van de
RothschUd's Het Voetlicht"; al vond men
het stuk zelf een vreemd samenstel van blij
spel, drama, draak. Het luchtige, levende spel
en het snelle tempo onder meer, maakten dat
men met' genoegen ook naar de minder-, ja
eigenlijk zeer weinig geslaagde deelen van het
werk van den Fransehen auteur bleef kq'ken;
terwijl een zwaardere vertooning de feilen van
Let stuk waarschijnlijk eerst recht in het
licht had gesteld. In dit verband was misschien
onze bemerking na de première, dat het spel
van Mevr. Sopaie de Vries in de vrouwelijke
hoofdrol, hoe waardeerbaar overigens, toch
wel innerljjker had gekund, niet op hare
plaats.
In zijn biief aan Dr. Walch verdedigde de
heer Royaards tevens zijne pogingen in het be
lang van eene meer zorgvuldige dictie.en zeide
beachtenswaards over het feit, dat een be
wustere, betere dictie" niet behoeft aan te
doen als met de natuur in strijd" te zijn.
Wij juichen de pogingen van den heer Rojjaards
hartelijk toe. Zorgvuldige dictie blijve echt er
steeds meer dan: nauwkeurige uitspraak. In
zqn eigen dictie heeft de heer Rog aar da soms
nog dat vreemd-zangerige, ook bjj min of
meer realistische dialoog, dat de innerlijke
waarde van de woorden dan niet immer tet
hun recht doet komen en de klemtoonen ten
onrechte verlegt.
Het staat intusschen wel vast, dat Het
Tooneel" bij herhaling voorstellingen heeft
gegeven die aantrekkelijker en nn ja,
meer boven de materie uit waren, dan men
eenige jaren geleden in den regel te zien
kreeg. In de eerste plaats de Mercadet-voor
stelling, die wij ook dit jaar nog eens, en tot
ons groote genoegen, mochten bijwonen. En
indien men de opmerking maakt, dat deze
voorstelling grootendeels gedragen wordt
door een enkele rol: de Mercadet, dan wijzen
wij naast de reeds besproken vertooning van
Het Voetlicht", op die van Mw. Warren's
Bedrijf." De voorstelling van Mw. Warren's
Bedrijf", die een nieuwe bezetting bracht
van alle rollen uitgezonderd de M w. Warren
en de John Crofts, stond belangrijk hooger
dan verleden jaar. Zg deed het werk van
den schrijver tot zijn recht komen en had
daarbij sterke scenische kwaliteiten, welke
haar nog in 't bijzonder accebtabel maakten.
Het decor voor het 3e bedrijf, de tuin van
de pastorie, gevoelden wij ook na weer als
niet geheel bij dat bedrijf passend. Het was,
op zich zelf, zeker een geed decor, dat daar
enboven op gelukkige wijze de illusie van
een Engelsch landschap opwekte. Het was
kleurig en fleurig en zon een uitnemend
decor zijn geweest voor een Engelsch blij
spel. Ja, men dacht aan jagers met roode
rokken, aan hoornsigralen, znailcoacbes; aan:
vroolijkheid. Hier zouden echter oude statig
heid, geatyleerde rust goed hebben gedaan
en de tegenstelling sterker hebben doen ge
voelen tnsschen deze plaats en de gebeurte
nissen in het bedrijf, de tegenstelling die ook
is in de figuur van den dominézelve: zijn
kleed en innerlijke frivoliteit, en tugschen
den adel van John Crofts en John Crofts'
daden.
Wjj hebben wel eens gezegd dit ongeveer :
dat de schrijver in zijn werk het Innerlijk
der personen vastlegt in een bepaald
verbaad en beschouwd onder een bepaald licht,
en dat de eerste taak van den regisenr is:
van dat Innerlijk het Uiterlijk te zien. Tot dat
Uiterlijk behoort ook zeker het decor.' Als het
decor zeer goed is, dan zal het ons aandoen als
onafscheidelijk n te zijn met het overige dat
tot de bepaalde voorstelling van een bepaald
stuk behoort. Een-zijn,ook zoo opgevat, dat het
geheel op het Innerlijk van bet stuk en op de
vormen van het stuk is gestemd. Het aanbren
gen van een decor dat aangenaam is voor het
oog en waarbinnen men met genoegen de han
deling ziet afspelen, is dus niet voldoende.
Het decor voor het 3e bedrijf van Mrs.
Warrens Profession" deed een zinvolle onder
steuning van het spel, die mogelijk was, ver
loren gaan. Minder belangrijk is de taak
welke vervuld kan worden by een ander
stuk van Shaw, De huizen van den Weduw
naar", dóór interieur-decors; doch wy ver
langen, dat de sterke persoonlijkheid :
Sartorius, de kernrol van het stuk, zijnstempel
zal hebben gedrukt op de omgeving waarin
hij leeft. Sartorins en zijn interieur nu hoor
den bg de voorstelling van Het Tooneel"
niet bij elkaar. (Het feit dat in de wer
kelijkheid een par venu als Sartorius zijn
behanger misschien alleen opdracht zon ge
ven de inrichting te bezorgen: naar de
laatste smaak en als het maar heel mooi
wordt", heeft voor dit stuk geen waarde).
Juist het tegenovergestelde was het geval
bq de Barbier-vertooning. Men zal geen
decor kunnen verlangen, dat den toeschou
wer beter in den geest verplaatste in de
woning van Bartholo, in een stad ergens
in Zuidelijk Spanje. Want de overbrenging
slaagde ten volle.
*** '
Thans iets over de voorstellingen van het
andere jonge gezelschap: De Hagespelers".
De heer Verkade is het seizoen begonnen
met eene vertooning welke men niet zonder
'vrees tegemoet zag. Hjj durfde het onder
staan Macbeth" op te voeren. Het ver
moeden dat men al te voren had, werd
bewaarheid: de acteurs en actrices vermoch
ten niet de heroën van het drama
meerIqvelijk ons voor oogen te voeren. Maar
wat erger was: zij deden dat ook niet
genoegzaam: innerlijk.
Men zou het den leider van De Hage
spelers" ten slotte allerminst euvel hebben
geduid, indien hij, door zijne onverdachte
bewondering voor het werk van Shakespeare
en van Looy geleid, Macbeth" wat nader
had willen brengen tot die velen, die of in
het geheel niet lezen of niet goed lezen. In
dien hij zich dus in hoofdzaak bepaald had
f'.. \
D.'OBERIMK * Co.,
Kerkstraat 88, Amsterdam. Tel. 4473.
Bliksemafleiders.
BERNARD DE VRIES
KUNSTHANDEL
N. SPIEGELSTRAAT 70
Tel. intérc. 9739, AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
~ Encadrementen
LJ.KRUGER,
37f Noordeinde,
's-GRAVENHAGE.
IIIMIItllHIMttl
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HVIZIWGA.
BINNEN
BEHAKGERIJ.
IfODELtAMKJfta
Groningen.
1TBSTEB8IHGEU TUKJE», llt.
EX8OO LEV&KINO.
TBU5725
ICLICME-S VOOR. ZW7ÜIRTZ
EN DR.IE>KL>E,URJE>NDIR.UIK3
IN KOPBR. BM ZIMK.
|ï~tl OnTWEOPBM VOOR, RECLAME fTTl
ERiriGEfl BW1EM TWWllf VVK.(^J
JlBieÉg
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65, 65* en 67
6ETESTI6D 1889.
VAN
Schilderijen en Aquarellen
van moderne meesters.
6RA70RES, ET^JNCADREMENTEH.
Inrichting voor het restaureeren en verniasen
Tan Schilderyen.
Belast zich met het honden van kunstveilingen
van collectién uit nalatenschappen, ena.
\ CLICHÉS
't VOOR DETIJDSCHWFTPERS ;
BLER56WÖLF
Onderstaand merk
garandeerd
betrouwbckarheid
AMSTERDAM
TELEFOON 757<*
N.V. Technisch-Bureau
voorheen
MOENS&BECK
te Bloemendaal.
AC|ME" TUINAFSCHEIDING.
Witte Terrein- en Tuinafscheidingen van geweven staaldraad
Merk: PAGE" en A C M E"
sierlijk, goedkoop, duurzaam en gemakkelgk aan te brengen.
Geïllustreerde Prijscourant gratis op aanvrage.
MEEST MODERNE
PNEUMATISCH TRANSPORT
INGENIEURSBUREAU
F. W. BAKE.MA- HILVERSUM.
-;- -:- KUNSTHANDEL
-:C. SCHÜLLER
J.
MODERNE SCHILDERIJEN em AQUARELLEN
-:-->-:--».-?+. -,- .:. -:.. -:- <- ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTKf
DEN HAAG =__ PLEIN »a«.
Algemeene Kunst- en Kunstnijverheidshandef
SlEFtKUNST"
TENTOONSTELLING
VAN
SCHILDERIJEN en ETSEN van
H. A. VAN DER WAL.
BATIKS van ... W. K. REES.
te honden
Keizersgracht 592,
van 15 Juni tot 20 Juli.
Dag. geopend van 10?5, 'B Zondags van
1% tot 5 uur.
H. W. VAN DELOEN.
Moderne
Schilderijen, en
Aquarellen.
TELEFOON 8601
AMSTERDAM.
BINNENHUIS
/*ssx
MEUBELS
RAADHUI55TRAAT48-50
AM5TERDA>I
P*NiS
|sCHIED-.SINCEL,9.SS
gTELEPHOON.3384|
iROTTERDA/Wf
jSrRAisco LEVERING!
! DOOR GEHEEL g
NEDERLRND. g
DE PHOENIX
MEUBILEER- INRICHTING
: SPUISTRAAT :
DAMRAK. ? 76
: AMSTERDAM. :
VRAAGT ? BEGROOTING
VOOR COHPLEETE MEU=
BILEERING ? EN ? RESTAU3
REEREN VAN ENKELE
VERTREKKEN. «ttttXX
ORIGINEELE ? MODELLEN.
EIGEN ATELIERS. GROOTE
VOORRAAD. OUDE ? EN
NIEUWE-STIJLEN. XXX
m
KUNSTHANDEL WED. B. DORENS & ZOON
ROKIN 56. AMSTERDAM.
KLEURETSEN
van
FRANSCHE MEESTERS.
Photogravuren naar oude en moderne
meesters, etsen, kleurdrukken.