Historisch Archief 1877-1940
Ho. 172?
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
het werk coo goed mogelijk te doen zeg
gen, waarbij zijn begrip uitmuntende
diensten had kannen bewijzen, en tot eene
«orgvuldige aankleeding." Een aankleeding,
welke op het Innerlijk van het werk was
gehamerd en waarvoor het principe reeds
door Van Loojj zoo prachtig werd vastgelegd
in de Inleiding tot de Hollandsche vertaling.
Zulk eene voorstelling zon te meer reden van
bestaan hebben gehad, wijl men niet kan
aan: .nemen', dat de andere gezelschappen in ons
cJwland wél in staat zanden zgn een
voorstel'feyitng van Macbeth" te geven, die: recht deed
aan het wezen van het werk en waarbij de
rollen ook overeenkomstig hun Innerlijk wer
den gespeeld. Gespeeld: het woord ditmaal;
in dien engeren zin genomen, dat de rollen
(oek) plastisch werden uitgebeeld. De .heer
Verkade echter, heeft oek in dien engeren zin
willen: spelen en doen: spelen, n bij dit
worstelen met eene tnorme taak, is ook heel
wat van het Woord er bij ingeschoten.
Wij hebben, toen wy kort na de première
? over de voorstelling schreven, niet bet voor
beeld gevolgd van die recensenten, die den
leider van De Hagespelers" te lijf «ijn gegaan
als hadde deze een halsmisdaad verricht.
Wüdeden daar niet aan mee: eerstens om
dat wij aan andere voorstellingen van het
gezelschap, w.o. van Lanselot eade
Banderyn" en Hamlet", een mooie herinnering
hadden behouden, en tweedene om iat de
Macbeth-vertooning zelve toch ook b ni t e
ngewone kwaliteiten vertoonde.. Wij begrijpen
en doelen de bezwaren van hen, die venden
dat het Woord niet genoeg tot zjjn recht werd
gebracht en het Innerlijk der personen niet
in voldoende klaarheid tot ons kwam. Wij
voelen ook voor de bezwaren van de technici,
'die nog al wat op het spel hadden af te dingen.
Maar daarbij ap pr ecieer den wij in
hooge mace de regie, op verschillende plaatsen.
Ook in deze Macbeth-voorstelling had de heer
Ed. Verkade beelden verkregen, wij duidden
er destijds enkele van aan, welke getuigden
dat hier een regiaeur aan het werk was geweest,
die in vele opzichten in Holland zijn gelijke
niet kent. Die door kleur en lijn dikwijls in
zinvolle schoonheid vermag uit te drukken
wat een (zijn) sterke fantasie heeft gezien.
Het buitengewone mochten wij dus wel zeg
gen van de regie, zij het dan ook op ver
schillende plaatgen" en niet overal, maakte
de Macbeth-voorstelling een beter lot waard
dan men haar in een aantal bladen en
tydBchrifien heeft bereid. Waarmee natuurlijk
niet gezegd is, dat wij zouden aandringen
op eene herhaling van zulk een
waaghalrerij.
Later in het seizoen bracht de heer Verkade
een reprise van zijn Hamlet-voorstellicg in
gedeeltelijk nieuwe bezetting. Men za* de voor
stelling met bisonder veel plezier terug. En
niet hc t minst om dien ingenienzen,en de voor
stelling in een sterk verband houden den,
tooneelbouw.' Die ook deze goede eigenschap
bezit, dat hij onze fantasie groote vrijheid
laat de personen op de verschillende
plaatgenvan-hand ling te vergezellen. (Dit zal ook
een oorzaak hebben in de mogelijkheid, de
tooneelrnimte te vergrooteu en te verkleinen).
Het bleek na deze Hamlet-reprhe duidelijk,
dat de geheel persoonlijke tooneelbouw van
den heer Verkade, over het algemeen treflyker
dienst deed dan de bouw voor de
Macbethvoorstelling, die eenigszins op Münchener
principes gebaseerd schijnt te zijn. By de
Macbeth bleef de fantasie gedurende sommige
tooneelen juist wel eans gevangen; tnsschen
de wanden van iets, dat dan eenige over
eenkomst had met eene zeer groote, op haar
kant liggende doos.
Vervolgens... ons tooneel lijdt tijdelijk
aan Engelsche ziekte" heeft een criticus
geestig opgemerkt, de heer Verkade heeft
wat lang aan die ziekte geleden. Wij denken
hierbij niet aan de opvoering van Wilde's
DéBelangiijkheid van Ernst." Dit stuk
van een exceptioneel man, draagt het teeken
van dat exceptioneele, en is reed j daarom
aantrekkelijker dan een stuk dat zijn naam
zoo terecht draagt als de Oester" en ds wat
hinderlijk onbelangrijke afier-dinner-Jones:
Joseph in de Klem" nog binnen bet jaar
gespeeld na Dolly betert zich." Men zal ten
zeerste waardeeren, dat de heer Verkade zich
houdt buiten het grove en vulgaire; maar
wünoemden na de première van Joseph in
de Klem" een andere klip: het kleurlooze.
De Belangrijkheid van Ernst" werd ge
speeld in de efeer van het stuk. De leider
van De Hagespelers" was er in geslaagd den
geest van Wilde te geven au natu rel," dus
zonder toevoeging van tooneel-sauzen; en
het tweede bedrijf bracht daarbij een aar
dige oplossing voor een tnin-decor. Doch
meer erkentelijk nog was men den heer
Verkade voor eene zeer bekoorlijke vertooning
van het fijne blijspel des ouden Dtimas' Een
Huwelijk onder Loltwijk XV." Debsvallige,
geestige fantasie op een reaUteit die in wezen
misschien zeer verwerpelijk was, deze fantasie,
die het leven in sommige kringen ten tijde
van Lodewyk XV zag als een kunstig «pel,
werd met veel aanpassingsvermogen, hetgeen
hier ook zeggen wil: met diüinetie,
verb:eld. En ook het spel van de zwakkere
broeders" onder de medewerkers, had de
leiding vermogen te houden in den toon
van het geheel. *
Een andere voorstelling, ditmaal van een
oorspronkelijk-HoUandsch stuk: Een
Ver? gissing", door Carry van Bruggen, leek niet
geheel af, vooral door het t chnisch-on
zekere spel van den heer Verkade. Het
is alsof de heer Verkade by het spe
len van speciaal modern gemoedsleven
het besef heeft, dat zulk werk niet in de
eerste plaats op zyn weg ligt en of hy
gehandicapt wordt door dit besef. O irer geluk
kiger creaties van den tooneelspeler Verkade
hopen wy straks nog iets te zeggen.
De Nederland-ehe Tooneel?ereeBiging"
handhaafde ook in dit seizoen hare verdiende
repula'ie. Met de voorstellingen van
Hey'ermana'?De scboone Slaapster" en Uauptmann'g
Hannele" betrad zij, geheel of ten deele,.
een ander terrein dan dit waarop in de eerste
plaats zühare vele .onbetwiste successen heeft
behaald. Het waren ronduit respectabele voor
stellingen ; dcch meer genoten wy van de
reprise van Ghetto", ook al in nieuwe
bezetting.
Haar beste werk heeft De Nederl.
ooneelvereeniging" gegeven in de vertooning van
stukken van naturalist ischen (of tendentieus
naturalistische!)) aard; het gezelschap beeft
er eene historiesche beteekeais door verwor
ven, deze: het naturalisme op het
Hollandsche Tooneel te hebben gebracht en er iets
uitstekends mee te hebben bereikt.
In Ghetto" zagen wij het gezelschap in
zijn oude, onverminderde kracht. Waarbij niet
vergeten dient te worden, voor zoover het
de opvoering van Heyermans' werken be
treft, dat de tooneelspeler in het echt Hol
landsche tooneel werk ten zeerste bevoorrecht
is boven zyn collega in het werk van andere
nationaliteit; indien de dramatis personae
van dat werk speciaal tot het engere leven
van die andere nationaliteit behöoren. By voor
beeld: al begrijpt men tot op zekere hoogte
eenFranschman die typisch-Franech is gezien
hem te spelen, hem te doen leven op het
tooneel, zal toch altijd beter de a Franschen
dan den Hollandschen acteur gelukken.
***
Thans nog alleen de Kon. Ver. Het
Nederlandsen Tooneel" want van het gezel
schap van Ejjsden met zyn achtenswaardig
aantal talentvolle en zeer talentvolle acteurs
en actrices mochten wüslechts eenmaal
eene voorstelling bywonen (van Emants'
Geuren") en dat gezelschap moeten wij dus
buiten bespreking laten.
Het Ned. Tooneel" heeft in het afgeloopen
seizoen eene reprise gegeven van Shakespeares
De getemde Feeks", die wüniet konden
bewonderen. Aan onze woorden na de voor
stelling geschreven, weten wij niet veel toe
te voegen. Ook de vertooning van
hetDnitsche stuk: De Redder", door Felix Philippi,
konden wij als geheel niet waardeeren. Veel
gelukkiger kwam de K. V. naar onze meening
voor den dag by de opvoering van sommige
oorspronkelijk-Hollandsche stukken, 'voorn.
wat het spel betreft, thans volgens de ruimer
beteekenis van het woord. Wüherinneren
in de eerste plaats aan de voorstelling van
Willem Schfirmann's Veertig", uitnemend
bezet door Jan C. de Vos en M w. Lob o-
Braakensiek in de hoofdrollen en -o. e. de dames Chr.
Poolman en Gusta de Voc-Poolman en de hb.
Schulze en Clous in meer of minder
belangry'ke bijrollen. Een andere voorstelling, die
van den Einacter"-cyclus Van den anderen
Oerer", door den Duitscher Felix Salten,
waarby hoofdzakeUk jongere-krachten de
rollen vervulden, deed nog eens in het bizonder
gevoelen, hoe zeer voor dit gezelschap het
winnen van een regisseur-kunstaar een artis
tieke levenakwestie is. Vooral nu, door het
optreden van den heer van Nouhuys als lit
terair-adviseur, als van zelf de mogelijkheid
van een nieuwe koers" ter sprake kom*.
De drie stukjes des heeren Salten, ook de
twee eerste, die meer geforceerd lykan, niet
zoo uit de verf zijn" als het laatste, eischen
precies raak spel. Wy zeiden het destijds al:
voor zulk werk niet het minst, zal de too
neelspeler zich telkens hebben te hernieuw
en". Al wat naar manier en clichézweemt
verzwakt hier niet alleen onmiddellijk den
indruk, het kan ook maken dat van het
stuk naufelyks meer iets uitgaat.
Het is duidelijk, dat een bekwaam letter
kundig adriseur by de meeste gezelschappen
uitnemend werk zal kunnen doen vóór en
naast de repetities. Maar zyn werk zal zicb,
wat de voorstelling betreft, toch uit den
aard in hoofdzaak bepalen tot het wekken
en versterken van het begrip, waar noodig,
van het stuk als geheel en van elk der rol
len op zich zelf. Hy kan duo, indien zy
elkander goed weten te verstaan, een
belanry'k deel van het weik van den regisseur
overnemen. Doch by het ver-beelden en ver
klanken van dat innerlijke, soodat het tot
ons komt door de kunst van expressie op
het gelaat en lichaam, en door de stem der
acteurs in vereenigirg met het costuum
en het decor, en de verdere deelen van het
geheel daarbij zal toch natuur lij k in de eer
ste plaats de regisseur-kunstenaar de leiding
weer in de hand d enen te nemen. Het ware
dan, dat de letterkundige adviseur toevallig
ook een regisseur zou blijken te zyn. (1)
Wy hebben in dit overzicht de opgevoerde
stukken eigenlijk niet besproken; ons doel
toch was: te vermelden datgene wat ons by
de beschouwing van de tooneelkant
der diverse roorstellingen in 't bizoider had
getroffen. Sluiten wy nu met te herinneren
aan sommige bizondere creaties, aan het per
soonlijke spel zeiden wy hierboven van
eenigen onzer tooneelspeler?.
Louis Bouwmeester, deze machtige beelder
van het heroïsche, bracht ons nog eens zyn
Sbylock". En in het Bioscoop-theater zagen
wühem in een stuk van F/anschen oorsprong,
welke naam wy zelfa niet hebben onthouden;
maar het beeld ren den grooten tooneelspeler
in de hoofdrol staat ons nog voor den geest.
Zyne emotie zonder woorden b.v., toen hy de
ty'ding ontving ran den ontrouw van de vrouw
die hy zeer heeft liefgehad is onvergetelijk.
Het spel van Mw. Mana- Bouwmeester kre
gen wy nog gelegenheid te bewonderen geheel
aan het einde van het seizoen, in Ken U
Zelven." Wy hebben Mw. Mann wel eens in
rollen gezien, welke haar meer lagen" dan
de rol in het stuk van Hervieu. Maar hoe
zeer hebben wij weer genoten van haar prach
tige, expressieve plastiek, haar levend gelaat.
Hoe schoon aldoor is deze plastiek en hoe
natuurlyk doet züdaarbij aan en ala
onbewust-echoon.
De brillante Mercadet-creatie van den
heer Royaards noemden en roemden wy al.
Zeer goed van niterlyk doen, minder precies
echter vaninnerlyk, achtten wy zyn Sartor'us"
in De Huizen van den Weduwnaar." Eene
karakteristieke, levende creatie gaf hy van
den Claude" in Het Voetlicht." Boertig
en gezien was zij a verhaal van de onder
dompeling in de rivier, als Falstafl (?Vrool.
Vrouwtjes").
Het Innerlijk van een mensch, terwijl het
verschillen ie ervaringen ondergaat, open
baarde zich in het fijae, bezoeken spel van
den heer Jan C. de Vos als de valer" in de
Radder." Met goede smaak oveiwoa bij in
een andere rol, in Veertig", dreigende ge
varen en maakte ons den zieles'.aat van zyn
droevigen held duidelijk en zeer aannemelijk.
Mw. Chr. Poolman, die sommige
beeldende garen beiit van onze ouie groote
,/ooneelspelers, en wier kunst door den
lat er en tijd, -die immers in het werk naar
".niverder menechelykheid streeft, verfijnd
en verinnigd is" (zoo schreven wy in het
Weekbl. vaa 3 Oct.) zagen wy
weerecht
(I) Wjj vernamen nadat wij dit overzicht
hadden geschreven, dat de terugkeer van den
heer L. H. Chrispyu ala regiseur by de K. V.
verzekerd is. Wy hebben herhaaldelijk aan de
talenten van den heer Chrispyn hulde ge
bracht en bewaarden in dankbare herinnering
vooral zyn werk by De Nederl.
Tooneelvereeniging". Zyn terugkomst is naar onze mee
ning een aanwinst van beteekenis voor de
K. V. Alleen: de talenten van den heer Chris
pyn binden hem aan bepaald werk.
Hollandsch «n Hollandsch-echt op dien
schoonen jubileum-avond, toen zy haar ver
warde vrouw-en-moeder in Domheidsmacht"
nog eens speelde; «n 200 zag men haar ook
o. a. in Veertig" en in de Redder."
De heer Ed. Verkade was inderdaad
grandseigneur als de Markies in Een hnwelyk
onder Lodewyk XV;" fijn-comisch deed zyn
Algernon" in Wilde's Ernst." Doch verrast
heeft de heer Verkade ons dezen winter als
Hamlet". Hadden wy verleden jaar zyn spel
voornamelijk gewaardeerd om de negatieve
deugden: de afwezigheid van het theatrale
in gebaar en dictie, waarbij dankbaar erkend
behoorde te worden dat de tooneelepeler een
mooi Hamlet-uiterlijk had en een princelijk
gebaar, hy deed ons toen byna nimmer
voldoende Ed. Verkade voor Hamlet ver
geten. Dit jaar echter kwam Hamlet in menig
tooneel er uit," zagen wy hem ver-beeld op
het lichaam van den tooaeelepeler, hoorden
wy hem doer den klank heen van diens stem.
M w. de Boer?van Ry'k en de heer Ternooy
Apèl kregen weinig te doen. De reprise van
Ghetto" beteekende o. m. een hernieuwd
succes voor de Esther" van M w. de Boer;
deze eenige Esther", eenig als alle
creaties van vrouwtjes uit het volk, hoe
onderling verscheiden, van deze actrice. Die
anders dan Mw. Poolman, maar eveneens
zoo innig-HoIlandsch ie. Den heer Ternooy
Apèl zag men een kleinere rol in het
Deensche Daniel Hertz" iets zeer eigens geven.
" ' ' imiiiiim IMIIMIIIIIIII i n uu i minimi i 11 n iiimmililmmmm mini mmm i iimiiil i imiiimiim mum
J. A. H. F. HULMAN c.s, Ma
kelaars, zullen op Maandag 27
Juni 191O, des avonds na Zes
uur, in Frascati", ten overstaan
van den Notaris W. KRANEN*
BURG, in veiling brengen:
Mw. van der Her»t?v. d. Lugt Melsert was
een kleurige verbeelding van een lichtekooi"
in De Schoone Slaapster"; ook in Clara
Viebigs Boer van den Mosenhof hield haar
spel een gevaarlijke rol binnen de grenzen
der kunst. .
De heer Jan Musch als Bartholo" stond
ver van den Franschen geest van
Beanmarchis af deden würeeds eerder uitkomen
maar dit kan men beschouwen als een
défant de ses qualités," het gevolg namelijk
van het sterk-geprpnonceerde van zyn talent.
Ook een typetje in Het snoepreisje van
mijnheer Perrichon" (Labiche) o a. was zeer
Hollandsch en niet minder voortreflyk in
zijn soort.
Een tooneelspeler die men steeds met ge
noegen ziet, al gebeurt het niet spoedig dat
hy zichzelf overtreft, is de heer L. Chris
pyn Jr. Zijn spel als de jonge schrijver in
Silvia Silombra" van Van Riemsdijk, deed
wenaehen dat hy ook bij Het Tooneel" nu
en dan eens rollen zal te vervullen krygen,
welke hem gelegenheid geven 'm wat meer
van katoen te geven."
Mw. Lobo-Braakensiek toonde dat zy niet
alleen een kattige (B. v. Doorne's Hanna")
en kittige natuur kan spelen, maar ook het
onbeschreven blad" (?Veertig") en het toe
gewijde vrouwtje" (de ruitsche klucht Het
laatste middel"). Wij bly'ven erbij: waarlijk
eene actrice met creatie-vermogen.
Wy moeten o r. s beperken en bepalen
ons verder tot slechts te noemen: Mw.
de Vos-Poolman, eene pittige vertegenwoor
digster der gezonde moraal" in de Redder.";
Mej. Tilly Lus, een fyn figuurtje in De
Schoone Slaapster" en vaak ontroerend in
Hannele"; M w. van Kerckhoven en M w. van
Dommelen als Mw. Warren" en Vivie" in
Mevr. Warren's Bedry'f'; de heer van
Kerckhoven als dr. Cajus (?Vrool. Vrouwtje»")
en Figaro" (?Barbier"); Mw. Holtrop en
Mej. Hopper als moeder en dochter" in
Hanna"; M w. Roy aards?Sandberg als
Anna Page (?Vroolijke Vrouwtjes"; haar
terecht bewonderde Eva hebben wüniet
weergezien); de heer Louis de Vries als
Sero (?Schoone Slaapster") en de vader"
in Hannele"; Mej. Alice Plato als
Markiezinnetje in Een Huwelijk onder Lod. XV"
en als het Vrouwtje in Joseph in de Klem";
Mej. Pine Belder in De Belangrijkheid van
Ernst"; de heer Schulze in Veertig"; Mw.
Sophie de Vries in Het Voetlicht".
Jonge tooneeispelers die bizonder werden
opgemerkt, waren o. a. de heeren van Praag,
L. Gimberg en Ch. Gilhuys. De dictie
van den laatste schijnt voorloopig zijn ster
kere kant.
De lange lyst die wy hier hebben gepu
bliceerd, en die zon kunnen worden
aangevuld, wijst er wel op, dat ons laai
nog niet van goede tooneelspelers is versto
ken l FRANS MUNSSEN.
VEltKOOlM,
VAN
H. G-. BOM,
Warmoesstraat 35, Amsterdam.
Belangrijke Instrumenten-Veiling,
waarbij ook vele Miiziek-Instrnmenten en goede Tiolen en
de Liquidatie van twee Instrument-Winkels
op Woensdag en Donderdag, 22 en 23 Juni, 's avonds halfzeven.
KOSE CATALOGUS.
Kunst- en Antiquiteiten-Veiling
Boedel Van Laer" c.s.
op Vrijdag 24 Juni tot Vrijdag 2 Juli, 's avonds halfzeven.
GROENE, BIAUWE eii GELE CATALOGUS.
PRACHTIGE OUDE en MODERNE SCHILDERIJEN.
Al Ie negen geschilderde diibbel-Tableanx van de Historische
versiering van het district Warmoesstraat bij de jongste
feesten, Kostbare Teekeningen, benevens herveiling van
1/3 deel der Maritieme Kunst van Januari j.l. Fraaie
Engelsche en Frausche Prenten, GOUD- en ZILVER WERK,
PORCELEIDT en AARDEWERK, Antiquiteiten,
OndeUfenbeleu, Oud Koperwerk, Oude Klokken en Pendules,
Weefen Borduurwerk, Miniaturen, Curiositeiten, Natura! i en,
Belangrijke Penningen en Munten en Postzegels, waarbij
* zeer groote collecties.
K ij k d a g en: Maandag en Dinsdag, 20 en 21 Juni, van 10 tot 3 uren.
De 4 Catalogi zijn a 10 et. p. st. aan het lokaal verkrijgbaar.
Heden Iiero/*enft
Huize Mon Repos"
APELDOORN,
einde Loolaan aan den ingang der Soerensche Bosschen,
met uitzicht op en in de onmiddellijke nabyheid van het Koninklijk
Paleis en Park. Geheel gerestaureerd, aanmerkelijk vergroot en naar
de allerlaatste eischen des tyds ingericht. ZOMER- en WINTER
FAMILIE-PEJïSION van den Eersten Rang. Stalling,
AutomobielGarage, Badkamer. De tram station Apeldoorn?Het Loo, passeert
meer dan 50 keer daags. Intercommunaal Telephoon 301.
PORTORICO
BB 14' S 16' T 22°per pakje
Zijn niet te overtreffen kwaliteiten
By den Uitgever G. J. SLOTBOUWER te Amersfoort verscheen:
OFFICIËLE BESCHEIDEN
Betreffende de Dienst van MULTATULI
Als Oost-Indies Ambtenaar
MAX HAVELAAR OP DE WESTKUST VAN SUMATRA
DOOE
P. M. L. DE BRÜN PRINCE,
gepen». Vice-President van de Raad van Indic.
Prys ? 2.90 ingen. _ ? 8.50 gebonden.
Zadelmakerij
Reisartikelen
Lederwaren
Het Winkelhoekhiïs,
met afzonderlek verhuurbaar
Bovenhuis en Erve, te Amster
dam, aan den
N. Z. Voorburgwal 228,
hoek Paleisstraat.
liet H JIS, met Onderstuk,
afzonderlijk verhuurd wordende
Bovenhuizen en Erve, te
Amsterdam, aan de
Spuistraat 324,
onmiddellijk l»y het Spui.
Deze perceelen zfo'n te bezich
tigen des Dinsdags, Donderdags
en op den Yerkoopdag van 2
tot 4 uur.
Yeilconditiën enz. bij den Notaris
W. KRANENBURG,
Heerengracht 568.
O K» H.
Singel 180 o/d Torensluls,
voorheen Sint Jansstraat 18,
AMSTERDAM.
Grootste sorteering
MODELSTOOMMACHINES, SPOORTREINEN
MET STOOM, VEERMECHANIEK EN
ELECTRICITEIT.
TOOVERLANTA.ARN3 EN KINE
MATOGRAFEN VOOR KINDEREN.
ELECTR. MOTOREN,
ACCUMUIATOREN, TELEFOONS, ELECTRI8CHE
SCHELLEN, ELECTRISCHE LEER
MIDDELEN enz. FOTO-TOESTELLEN
EN BENOODIGDHEDEN.
door
J. KLEEFSTRA,
Directeur der Erinioichool Ie Hilvertum.
No. IX van de 2e Reeka (Nieuwe
verschieten in de opvoeding) is heden
verschenen en alom in den boekhandel
verkrijgbaar.
Hilversum. N. V. DE MERCUUR.
Verschenen en alom verkrijgbaar:
Mlatnli als Auteur
in het bijzonder als navolger
van Alphonse Karr =
DOOR P. M. WESTRA,
= PRIJS ? 1.25.
Daze hoogst interessante, zakelijk en
onpartijdig geschreven studie, die
Multatuli's werken uit een nieuw ge
zichtspunt laat zien, zal in letterkundige
kringen voorzeker opzien verwekken.
Uitgave van G. J. SLOTHOUWER,
Amersfoort.
NATIONALE TENTOON- DA Elf MIP lll|srl1111 Anisl- OE rl
DUL.I\ nawliiU «rp«np,nil. Enlrfa t J Gli
STELLING VAN HET
Dagelijks geopend. Entree