Historisch Archief 1877-1940
DE A M S T E R D A M M E H W K E K B L A D V O O 11 N E D E II L A N D.
N o. 1722
J;HifTnBnrffl t.
J. Haf van Bnren, schrijver van historische
romans en tooneelepelen. Zijn laatste
tooneelwerk De Stedtndwinger, werd zeer onlangs
vertoond. Ata Cosinus" schreef hij Kippeveer".
denkingen en het moe.t toegegeven worden,
ons handschrift kan oogenechjjnljjk een z«er
verschillend karakter vertoonen. Het is ech
ter een leekenopmerking, want bjj eenige
studie in de graphologie bly'kt, dat een klei
nigheid, zooals vermoeidheid, het opper
vlakkig aanzien van een handschrift weliswaar
reeds belangrijk kan wijzigen, maar daarom
nog niet het karakter verandert en voor een
grapholoog nog niet tot verkeerde gevolg
trekkingen behoeft te leiden. Bovendien is
het veranderlijke in een handschrift op zich
zelf reeds een graphologiech teeken. Er zijn
menschen, die altijd hetzelfde schrift ver
toonen, het zijn van die krachtige naturen,
die zich steeds gelijk blijven, die niet door
dagelyksche kleinigheden beïnvloed worden
en dia hnn gevoel en zenuwstel volkomen be
heer schen. Deze menechen geven zich echter
ook heel weinig in hun handschrift en zijn dus
voor den grapholoog moeilijke vraagstukken.
Wanneer nu iemand een brief keurig begint en
verbazend slordig en onregelmatig eindigt,
dan pleit het niet voor zijn standvastigheid
of voor zijn zennwsterkte of voor zijn accu
ratesse en meestal wel voor zijn tempera
ment of zijn gevoeligheid of zijn ijver.
Dat met het veranderen van het hand
schrift het karakter van het schrift zich niet
geheel wijzigt, blijkt o rerigene, wanneer men
iemand vreemd schrift toont: hoe verschil
lend zich zyn handschrift ook kan voordoen,
hij weet beslist te zeggen dat het voorgelegde
niet door hem geschreven is. Bij alle ver
anderlijkheid houdt ieder schrift z\jn
per8»onhjken Stempel en evenals een schilder
zich op verschillende ty den in de behandeling
van zijn gegevens van verschillende kanten
doet kennen, zoo komt ook in het handschrift
. nu eens deze dan weer die karaktereigenschap
het meest naar voren. H«t spreekt echter
vanzelf dat indien men zeer vermoeid is,
niet alken de vermoeidheid zich in het
schrift uitspreekt, ook nog andere kenmerken
zullen er in te zien zijn, maar vermoedelijk
minder geprononceerd en weer andere dan
die, welke in gepassioneerde oogenblikken
op den voorgrond treden. Hierdoor is echter
ook duidelijk, dat meerdere schriftproeven
het werk van een grapholoog zeer zullen
verlichten en zqn resultaat deugdelijker
zullen maken.
II. Zoo zullen er ook opmerkers z\jn, die
beweren, dat ze hnn schrift kunnen verdraaien
en op alle mogelijke maniereu schrijven.
Inderdaad is dit voor een korten tijd te
doen, maar dan nog slechts gedeeltelijk.
Evenals iemand die bij een schilder zijn
portret laat schilderen door leeljjke ge
zichten te trekken, een weinig gelijkende
beeltenis zal krijgen, maar niet vermag zyn
voorhoofd, zijn neus of zijn hoofdomlijning
te veranderen, zoo zal ook in het handschrift
altijd eenige persoonlijkheid verborgen blijven.
Een geoefend grapholoog zal trouwens uit de
disharmonie in een handschrift al spoedig de
onnatuurlijkheid bespeuren en waar zich het
verdraaien in den regel beperkt tot het ver
anderen der helling en toevoeging of wegla
ting van enkele krullen, zal hij zelfs bij een
argelooze beoordeeling in den regel de plank
niet ver mis slaan. De karakteristieke eigen
schappen behoudt een schrift ook büver
draaiing.
Bij het onderzoek van verdraaide hand
schriften komen we evenwel op een speciaal
terrein. Meestal heeft men bij het gerecht
hiervoor schriftkundigen, die echter jammer
genoeg in den regel bij gebrek aan
graphologische kennis te weinig aeht geven op het
karakter van een schrift en zoodoende mis
slagen hebben begaan, die op naam van de
graphologie zijn geboekt en deze met de
schriftkunde in miscrediet hebben gebracht
bjj degenen, die deze wetenschappen niet
onderscheidden. Door proeven is voorts nog
aangetoond, dat in het schrift van iemand,
die met de rechter- en linkerhand en met
den mond de pen voerde, steeds een aantal
aangeboren gemoedseigenschappen te voor
schijn k tram.
By een serieuze proef met de graphologie
is het bovendien niet gewenscht, zijn schrift
te verdraaien, evenmin moet men bij den
fotograaf een scheef gezicht trekken, want
in beide gevallen zal het portret minder
gelijkenis vertoonen dan mogelijk is I
III. Een derde opmerking zon gemaakt
kunnen worden met te beweren, dat het
schrift niet afhankelijk is van ons karakter,
maar van het soort der pen, dat we gebrui
ken en de wijze van schrijven, die we op
school geleerd hebben.
Deze opmerking zou eenigen grond kunnen
hebben. Het is zonder twijfel, dat een zoo
genaamde rondschriftpen, zelfs de smalste in
haar soort, een cachet aan het schrift geeft,
dat heel andere karakter-eigenschappen zon
doen vermoeden, dan er in werkelijkheid aan
ten grondslag liggen. Ook is het schrijf
onderwijs op de lagere school van eenigen
invloed, vooral büweinig zelfstandige naturen,
echter minder bümenschen, die een eigen
levensopvatting hebben, hetgeen ook büeen
nadere besehou wi ng der ban de c hriften dadelijk
in het oog valt, want weinig persoonlijkheden
(let wel ik zeg niet menschen"), schrijven,
zooals het hun op school geleerd is, ieder
hunner geeft een persoonlijk karakter aan
. het schrift, de openbaring zijner individua
liteit *). Over het algemeen is het moeilijk, het
fiandschrift van minder zelfstandige karakters
te ontleden, er zyn ook menschen die geen
uitgesproken karaktereigenschappen bezitten
en deze hebben ook geen persoonlek hand
schrift, ze zullen zich houden aan hetgeen
z« op school geleerd hebben, hun steilschrift
zal weinig van het vroegere voorbeeld af
wijken en hun gewone schrift zal, als ze hun
best erop doen, het schoonechrift van school
nabjjkomen. Op deze laatsten is de genoemde
opmerking dan ook zeer zeker gedeeltelijk
van toepassing; het is heel moeilijk, uiteen
calligrapbisch handschrift nog een andere
karaktereigenschap dan onbeduidenheid met
zekerheid te analyseeren. Wat de pensoort
betreft: een grapholoog ziet gauw genoeg,
of de verdikkingen in een handschrift een
gevolg zijn van druk ofwel van een breede
punt van de pen en zal daarmede rekening
honden. Büeen versleten pen zijn de op
en neerhalen beide verdikt, deze omstandig
heid is dus ook te constateeren. Eveneens
geven een zeker soort vulpennen een regel
matig verdikt schrift.
IV. Een ander zou in 't midden kunnen
brengen dat ons schrift afhankelijk is van
ons beroep en onze nationaliteit, Eigenlijk
zou dit niet eens sterk tegen de grapho
logie pleiten, want het is immers ook niet
te ontkennen, dat elk beroep ec elke natie
een karakteristieke eigenschap bezitten. Het
is volstrekt niet in strijd met de grapho
logie als in werkelijkheid blijkt, dat onder
wijzers, kunstschilders en handelslieden elk
hun eigenaardig handschrift hebben en even
min, dat de Engelschen en de Duitse hers
op hun eigen onderling zeer verschillende
manieren schrijven.
Het beroepshandschrift is dikwijls een
ander dan het handschrift in intieme briefjes
en als dit het geval if, zal de echryver zich
in het beroep ook een zeker officieel karakter,
dat afwy'kt van zijn natuur, eigen hebben
gemaakt. Hoe dikwijls is het niet op te mer
ken, dat de stugge en officieele man van
zaken in eigen familiekring een alleraange
naamst mensen is. Zoo is ook te verklaren
dat het schrift in zakenbrieven geheel van
het natuurlijke afwijkt en het handschrift
van sommige onderwijzers (lang niet allen),
door het vele schoonschrift onderwijzen
eenigszins eenzijdig gewordan is, een eigen
schap, die in hun karakter dan ook terug te
vinden is.
Een volgende maal nog iets anders en een
opgave van verhandelingen over Graphologie.
B. J. KERKHOF.
*) Wie dit moeit betwijfelen, vergelijke
eens het gewone schrift met machineschrift.
Hoe koud ia het laatste en hoe aangenaam
kan ons het eerste soms aandoen, omdat er
een persoonlijkheid uit spreekt.
CïariTari,
Den Haarlemschen magnetiaenrSohooleman
is ten laste gelegd dat hij een slotbehandeling
had toegepast, bestaande in bet blazen in
het gelaat, gevolgd door het knijpen in den
neus," zoo vermelden de bladen. De volgorde
ia! wel andersom zijn geweest. Eerst heeft
hij den patiënt bjj den neus gebad, en
daarna heeft hjj 'm geblazen.
*
Een abonnéschrijft ons dat we het ge
dicht van Henriette Roland Holst, waarvan
wij in ons vorig nummer een verbeterde lezing
gaven, niet begrepen hebben. Het luidde
oorspronkelijk:
Ja, als uit een nap
dronken we broederschap
uit haar broederschapdronkenen zin.
Kameraad," zei z' eenmaal
is van menschetaal
't einde, van engelentong het begin."
Het is een raadseltje, schryft hij, maar ver
keerd gesteld. Als de oplossing Kam-e-raad'
moet zjjn, behoort het zoo te luiden:
Ja, w'dronk' menigen nap
onze lip was wat slap
en spraken over broederschap en dron
kenen onzin.
M^jn eerste," zei z' eenmaal,
gebruikt geen mensch die ia kaal,
't einde is raad, en e staat middenin."
«
Hierna speelde de muziek het lo-vivat,
en zongen de gasten het Wilhelmus."
(N. R. Ct., De Leidsche Lustrumfeesten.)
WJJ hebben het eens geprobeerd; het klinkt
heel aardig.
*
Nu komt er een kleurige stoet, mooi en
indrukwekkend, die van de Koninginnen
met hare gevolgen: Henriette Maria,
Koningin van Engeland, Schotland en
Ierland (aej. Van der Viugt, dochter van
den hoogleeraar Van der Vlugt), een
treffende verschijning in den stoet, vooral
voor hen die hare geschiedenis kennen."
(Handelsblad.)
Wij wisten van die geschiedenis niets. Is
het onbescheiden mej. Van der Vlugt te
vragen er eens iets in ons blad van te ver
tellen ?
*
De commissaris van politie in de 3de
afdeeling te Rotterdam bericht:
Vóór het aanknoopen van
handelsrelatiën met Hendritua van Ronge,
wonende te Rotterdam, winne men in
lichtingen in bübetrouwbare personen,
of by den commissaris van politie te
Rotterdam (bureau Meermanstraat)."
Liever bjj de betrouwbare personen,
dunkt ons.
" > II II l MM l l |
D. KOMTER
ROKIN 44 AMSTERDAM.
OUD JAPANSOHB
D KUNST a a
SCHILDER IJ EN
ANTIQUITEITEN
KUNSTAMBACHT
WOMINGIMRICHTINGEh
KOPÊRWËRK-'èAT l KS<
?!!?
? ||H
ip
F. 450.?F. 500.
EN 725. GULDEN
COMPLETE MODERNE
WONINGINRICHTINGEN
IEDER BESTAANDE UIT
SALON - EETKAMER
EN SLAAPKAMER
VRAAGT PRIJSCOURANTEN.
MEUBILEERING MY.
H 0 L L A N D"
AMSTERDAM - TELEF. 6974
N.Z. VOOR B. W. 274 O/H. K.V.D.DM
?il
?!!?
?||a
VRAAG CATALOGUS
- COMPLETE
HODERNE
WONINGINRICHTINGEN
a 45O, 485, 715 en 975 gld.
SALON-, HUIS- EN SLAAPKAMER
:-: :-: PRIMA AFWEEKING :-: :-:
SMAAKVOLLE MODELLEN,
- SCHRIFTELIJKE GARANTIE
VOSKUYL & VAN DER LOOS,
(firmanten Joh. H. Voskuyl
en T. M. v. d. Loos) ?:? -:? -:?
MEUBELFABRIKANTEN _
Heerengracht244b/d Hartenstraat,
AMSTERDAM. - TELEFOON 6940.
N.Y. Technisch-Bureau
voorheen
MOENS&BECK
te Bloemerïdaal.
AC|ME" TUINAFSCHEIDING.
Wille Terrein- en Tuinafscheidingen van geweven staaldraad
Merk: PAGE" en A. C M E"
sierlijk, goedkoop, dnarzaam en gemakkelijk aan te brengen.
Geïllustreerde Prijscourant gratis op aanvrage.
P, C. PAERELS,
VOOR MODERNE MEÜBILEERING
Amsterdam.
ROKIN 128. TEL. 4541.
VOOR INRICHTINGEN IN
OUDHOLLANDSCH EN ANDERE STIJLEN
flagazijn
Oud-Holland",
ROKIN 130. TEL. 4541.
BINNENHUIS
^s^\
MEUBELS
RAADHUI55TRAAT48-50
AMSTERDAM
II j& %
«g
AMÊHDRK
MODERN
Knnst-Aardewerk
naar bekende ontwerpers.
HÜLL-KNDJ Oegstgeest bij Leiden.
Filialen: Amsterdam, Kalïerstr. 149; Dea Haag, Passage 6; Rotterdam, Hoogatr. 244.
-:- .:- KUNSTHANDEL
-:L C. SCHÜLLER
J.
MODERNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -:- -v -> -»- -o
_- _.. .:. .... ... ... ETSEN, GRAVURES. ENCADREMENTZN
DEN HAAG ?' PLEINaa».
Algemeene Kunst- en Kunstnijverheidshandel
S1EFIKUNST"
KUNSTHANDEL WED. G. DORENS & ZOON
ROKIN 56. AMSTERDAM.
KLEURETSEN
van
FRANSCHE MEESTERS.
Photogravuren naar oude en moderne
meesters, etsen, kleurdrukken.
99
VAN
SCHILDERIJEN en ETSEN van
H. A. VAN DER WAL.
BATIKS van . . . W. Z. REES.
te bonden
Keizersgracht 593,
van 15 Juni tot 20 Juli.
Dag. geopend van 10?5, 's Zondags van
\1A tot 5 uur.
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65, 65* en 67
LJ.KRUGER,
37f Noordeinde,
's-GRAVENHAGE.
PI
IIMIIIIIMIMII1I
J
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
U
GEVESTIGD 1889.
VAN
Schilderyen en Aquarellen
van moderne meesters.
GRAVURES, ETSEN, EHCADBEMENTEK.
Inrichting voor het restaureeren en vernissen
van Schildergen.
Bataet zich met het honden van kunstveilingen
v»n collectiën nit nalatenschap pen, ena.
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HUIZING*.
BETIMMERING**,
BXHAXOEBIJ,
MODKLKAMEBA.
Groningen.
WTËSTKK8I5QEL
TKLW, 111.
DE PHOENIX
MEUBILEER- INRICHTING
: SPUISTRAAT :
DAMRAK ? 76
: AMSTERDAM.;
VRAAGT - BEGROOTING
VOOR COMPLEETE MEU=
BILEERING ? EN ? RESTAU=
REEREN VAN ? ENKELE
VERTREKKEN. XXXXX
ORIGINEELE ? MODELLEN.
EIGEN ATELIERS. GROOTE
VOORRAAD. OUDE ? EN
NIEUWE - STIJLEN. XXX
£ WONmCINRICHTlNOSN f
f
gjTELEPHOON-3384.
iROTTERDA/Vvf
LEVERING!
GEHEELS
NEDERLRND.