De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1910 26 juni pagina 8

26 juni 1910 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE A M S T E R D A M M E H W K E K B L A D V O O 11 N E D E II L A N D. N o. 1722 J;HifTnBnrffl t. J. Haf van Bnren, schrijver van historische romans en tooneelepelen. Zijn laatste tooneelwerk De Stedtndwinger, werd zeer onlangs vertoond. Ata Cosinus" schreef hij Kippeveer". denkingen en het moe.t toegegeven worden, ons handschrift kan oogenechjjnljjk een z«er verschillend karakter vertoonen. Het is ech ter een leekenopmerking, want bjj eenige studie in de graphologie bly'kt, dat een klei nigheid, zooals vermoeidheid, het opper vlakkig aanzien van een handschrift weliswaar reeds belangrijk kan wijzigen, maar daarom nog niet het karakter verandert en voor een grapholoog nog niet tot verkeerde gevolg trekkingen behoeft te leiden. Bovendien is het veranderlijke in een handschrift op zich zelf reeds een graphologiech teeken. Er zijn menschen, die altijd hetzelfde schrift ver toonen, het zijn van die krachtige naturen, die zich steeds gelijk blijven, die niet door dagelyksche kleinigheden beïnvloed worden en dia hnn gevoel en zenuwstel volkomen be heer schen. Deze menechen geven zich echter ook heel weinig in hun handschrift en zijn dus voor den grapholoog moeilijke vraagstukken. Wanneer nu iemand een brief keurig begint en verbazend slordig en onregelmatig eindigt, dan pleit het niet voor zijn standvastigheid of voor zijn zennwsterkte of voor zijn accu ratesse en meestal wel voor zijn tempera ment of zijn gevoeligheid of zijn ijver. Dat met het veranderen van het hand schrift het karakter van het schrift zich niet geheel wijzigt, blijkt o rerigene, wanneer men iemand vreemd schrift toont: hoe verschil lend zich zyn handschrift ook kan voordoen, hij weet beslist te zeggen dat het voorgelegde niet door hem geschreven is. Bij alle ver anderlijkheid houdt ieder schrift z\jn per8»onhjken Stempel en evenals een schilder zich op verschillende ty den in de behandeling van zijn gegevens van verschillende kanten doet kennen, zoo komt ook in het handschrift . nu eens deze dan weer die karaktereigenschap het meest naar voren. H«t spreekt echter vanzelf dat indien men zeer vermoeid is, niet alken de vermoeidheid zich in het schrift uitspreekt, ook nog andere kenmerken zullen er in te zien zijn, maar vermoedelijk minder geprononceerd en weer andere dan die, welke in gepassioneerde oogenblikken op den voorgrond treden. Hierdoor is echter ook duidelijk, dat meerdere schriftproeven het werk van een grapholoog zeer zullen verlichten en zqn resultaat deugdelijker zullen maken. II. Zoo zullen er ook opmerkers z\jn, die beweren, dat ze hnn schrift kunnen verdraaien en op alle mogelijke maniereu schrijven. Inderdaad is dit voor een korten tijd te doen, maar dan nog slechts gedeeltelijk. Evenals iemand die bij een schilder zijn portret laat schilderen door leeljjke ge zichten te trekken, een weinig gelijkende beeltenis zal krijgen, maar niet vermag zyn voorhoofd, zijn neus of zijn hoofdomlijning te veranderen, zoo zal ook in het handschrift altijd eenige persoonlijkheid verborgen blijven. Een geoefend grapholoog zal trouwens uit de disharmonie in een handschrift al spoedig de onnatuurlijkheid bespeuren en waar zich het verdraaien in den regel beperkt tot het ver anderen der helling en toevoeging of wegla ting van enkele krullen, zal hij zelfs bij een argelooze beoordeeling in den regel de plank niet ver mis slaan. De karakteristieke eigen schappen behoudt een schrift ook büver draaiing. Bij het onderzoek van verdraaide hand schriften komen we evenwel op een speciaal terrein. Meestal heeft men bij het gerecht hiervoor schriftkundigen, die echter jammer genoeg in den regel bij gebrek aan graphologische kennis te weinig aeht geven op het karakter van een schrift en zoodoende mis slagen hebben begaan, die op naam van de graphologie zijn geboekt en deze met de schriftkunde in miscrediet hebben gebracht bjj degenen, die deze wetenschappen niet onderscheidden. Door proeven is voorts nog aangetoond, dat in het schrift van iemand, die met de rechter- en linkerhand en met den mond de pen voerde, steeds een aantal aangeboren gemoedseigenschappen te voor schijn k tram. By een serieuze proef met de graphologie is het bovendien niet gewenscht, zijn schrift te verdraaien, evenmin moet men bij den fotograaf een scheef gezicht trekken, want in beide gevallen zal het portret minder gelijkenis vertoonen dan mogelijk is I III. Een derde opmerking zon gemaakt kunnen worden met te beweren, dat het schrift niet afhankelijk is van ons karakter, maar van het soort der pen, dat we gebrui ken en de wijze van schrijven, die we op school geleerd hebben. Deze opmerking zou eenigen grond kunnen hebben. Het is zonder twijfel, dat een zoo genaamde rondschriftpen, zelfs de smalste in haar soort, een cachet aan het schrift geeft, dat heel andere karakter-eigenschappen zon doen vermoeden, dan er in werkelijkheid aan ten grondslag liggen. Ook is het schrijf onderwijs op de lagere school van eenigen invloed, vooral büweinig zelfstandige naturen, echter minder bümenschen, die een eigen levensopvatting hebben, hetgeen ook büeen nadere besehou wi ng der ban de c hriften dadelijk in het oog valt, want weinig persoonlijkheden (let wel ik zeg niet menschen"), schrijven, zooals het hun op school geleerd is, ieder hunner geeft een persoonlijk karakter aan . het schrift, de openbaring zijner individua liteit *). Over het algemeen is het moeilijk, het fiandschrift van minder zelfstandige karakters te ontleden, er zyn ook menschen die geen uitgesproken karaktereigenschappen bezitten en deze hebben ook geen persoonlek hand schrift, ze zullen zich houden aan hetgeen z« op school geleerd hebben, hun steilschrift zal weinig van het vroegere voorbeeld af wijken en hun gewone schrift zal, als ze hun best erop doen, het schoonechrift van school nabjjkomen. Op deze laatsten is de genoemde opmerking dan ook zeer zeker gedeeltelijk van toepassing; het is heel moeilijk, uiteen calligrapbisch handschrift nog een andere karaktereigenschap dan onbeduidenheid met zekerheid te analyseeren. Wat de pensoort betreft: een grapholoog ziet gauw genoeg, of de verdikkingen in een handschrift een gevolg zijn van druk ofwel van een breede punt van de pen en zal daarmede rekening honden. Büeen versleten pen zijn de op en neerhalen beide verdikt, deze omstandig heid is dus ook te constateeren. Eveneens geven een zeker soort vulpennen een regel matig verdikt schrift. IV. Een ander zou in 't midden kunnen brengen dat ons schrift afhankelijk is van ons beroep en onze nationaliteit, Eigenlijk zou dit niet eens sterk tegen de grapho logie pleiten, want het is immers ook niet te ontkennen, dat elk beroep ec elke natie een karakteristieke eigenschap bezitten. Het is volstrekt niet in strijd met de grapho logie als in werkelijkheid blijkt, dat onder wijzers, kunstschilders en handelslieden elk hun eigenaardig handschrift hebben en even min, dat de Engelschen en de Duitse hers op hun eigen onderling zeer verschillende manieren schrijven. Het beroepshandschrift is dikwijls een ander dan het handschrift in intieme briefjes en als dit het geval if, zal de echryver zich in het beroep ook een zeker officieel karakter, dat afwy'kt van zijn natuur, eigen hebben gemaakt. Hoe dikwijls is het niet op te mer ken, dat de stugge en officieele man van zaken in eigen familiekring een alleraange naamst mensen is. Zoo is ook te verklaren dat het schrift in zakenbrieven geheel van het natuurlijke afwijkt en het handschrift van sommige onderwijzers (lang niet allen), door het vele schoonschrift onderwijzen eenigszins eenzijdig gewordan is, een eigen schap, die in hun karakter dan ook terug te vinden is. Een volgende maal nog iets anders en een opgave van verhandelingen over Graphologie. B. J. KERKHOF. *) Wie dit moeit betwijfelen, vergelijke eens het gewone schrift met machineschrift. Hoe koud ia het laatste en hoe aangenaam kan ons het eerste soms aandoen, omdat er een persoonlijkheid uit spreekt. CïariTari, Den Haarlemschen magnetiaenrSohooleman is ten laste gelegd dat hij een slotbehandeling had toegepast, bestaande in bet blazen in het gelaat, gevolgd door het knijpen in den neus," zoo vermelden de bladen. De volgorde ia! wel andersom zijn geweest. Eerst heeft hij den patiënt bjj den neus gebad, en daarna heeft hjj 'm geblazen. * Een abonnéschrijft ons dat we het ge dicht van Henriette Roland Holst, waarvan wij in ons vorig nummer een verbeterde lezing gaven, niet begrepen hebben. Het luidde oorspronkelijk: Ja, als uit een nap dronken we broederschap uit haar broederschapdronkenen zin. Kameraad," zei z' eenmaal is van menschetaal 't einde, van engelentong het begin." Het is een raadseltje, schryft hij, maar ver keerd gesteld. Als de oplossing Kam-e-raad' moet zjjn, behoort het zoo te luiden: Ja, w'dronk' menigen nap onze lip was wat slap en spraken over broederschap en dron kenen onzin. M^jn eerste," zei z' eenmaal, gebruikt geen mensch die ia kaal, 't einde is raad, en e staat middenin." « Hierna speelde de muziek het lo-vivat, en zongen de gasten het Wilhelmus." (N. R. Ct., De Leidsche Lustrumfeesten.) WJJ hebben het eens geprobeerd; het klinkt heel aardig. * Nu komt er een kleurige stoet, mooi en indrukwekkend, die van de Koninginnen met hare gevolgen: Henriette Maria, Koningin van Engeland, Schotland en Ierland (aej. Van der Viugt, dochter van den hoogleeraar Van der Vlugt), een treffende verschijning in den stoet, vooral voor hen die hare geschiedenis kennen." (Handelsblad.) Wij wisten van die geschiedenis niets. Is het onbescheiden mej. Van der Vlugt te vragen er eens iets in ons blad van te ver tellen ? * De commissaris van politie in de 3de afdeeling te Rotterdam bericht: Vóór het aanknoopen van handelsrelatiën met Hendritua van Ronge, wonende te Rotterdam, winne men in lichtingen in bübetrouwbare personen, of by den commissaris van politie te Rotterdam (bureau Meermanstraat)." Liever bjj de betrouwbare personen, dunkt ons. " > II II l MM l l | D. KOMTER ROKIN 44 AMSTERDAM. OUD JAPANSOHB D KUNST a a SCHILDER IJ EN ANTIQUITEITEN KUNSTAMBACHT WOMINGIMRICHTINGEh KOPÊRWËRK-'èAT l KS< ?!!? ? ||H ip F. 450.?F. 500. EN 725. GULDEN COMPLETE MODERNE WONINGINRICHTINGEN IEDER BESTAANDE UIT SALON - EETKAMER EN SLAAPKAMER VRAAGT PRIJSCOURANTEN. MEUBILEERING MY. H 0 L L A N D" AMSTERDAM - TELEF. 6974 N.Z. VOOR B. W. 274 O/H. K.V.D.DM ?il ?!!? ?||a VRAAG CATALOGUS - COMPLETE HODERNE WONINGINRICHTINGEN a 45O, 485, 715 en 975 gld. SALON-, HUIS- EN SLAAPKAMER :-: :-: PRIMA AFWEEKING :-: :-: SMAAKVOLLE MODELLEN, - SCHRIFTELIJKE GARANTIE VOSKUYL & VAN DER LOOS, (firmanten Joh. H. Voskuyl en T. M. v. d. Loos) ?:? -:? -:? MEUBELFABRIKANTEN _ Heerengracht244b/d Hartenstraat, AMSTERDAM. - TELEFOON 6940. N.Y. Technisch-Bureau voorheen MOENS&BECK te Bloemerïdaal. AC|ME" TUINAFSCHEIDING. Wille Terrein- en Tuinafscheidingen van geweven staaldraad Merk: PAGE" en A. C M E" sierlijk, goedkoop, dnarzaam en gemakkelijk aan te brengen. Geïllustreerde Prijscourant gratis op aanvrage. P, C. PAERELS, VOOR MODERNE MEÜBILEERING Amsterdam. ROKIN 128. TEL. 4541. VOOR INRICHTINGEN IN OUDHOLLANDSCH EN ANDERE STIJLEN flagazijn Oud-Holland", ROKIN 130. TEL. 4541. BINNENHUIS ^s^\ MEUBELS RAADHUI55TRAAT48-50 AMSTERDAM II j& % «g AMÊHDRK MODERN Knnst-Aardewerk naar bekende ontwerpers. HÜLL-KNDJ Oegstgeest bij Leiden. Filialen: Amsterdam, Kalïerstr. 149; Dea Haag, Passage 6; Rotterdam, Hoogatr. 244. -:- .:- KUNSTHANDEL -:L C. SCHÜLLER J. MODERNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -:- -v -> -»- -o _- _.. .:. .... ... ... ETSEN, GRAVURES. ENCADREMENTZN DEN HAAG ?' PLEINaa». Algemeene Kunst- en Kunstnijverheidshandel S1EFIKUNST" KUNSTHANDEL WED. G. DORENS & ZOON ROKIN 56. AMSTERDAM. KLEURETSEN van FRANSCHE MEESTERS. Photogravuren naar oude en moderne meesters, etsen, kleurdrukken. 99 VAN SCHILDERIJEN en ETSEN van H. A. VAN DER WAL. BATIKS van . . . W. Z. REES. te bonden Keizersgracht 593, van 15 Juni tot 20 Juli. Dag. geopend van 10?5, 's Zondags van \1A tot 5 uur. KUNSTHANDEL Molenstraat 65, 65* en 67 LJ.KRUGER, 37f Noordeinde, 's-GRAVENHAGE. PI IIMIIIIIMIMII1I J Moderne Schilderijen en Aquarellen. U GEVESTIGD 1889. VAN Schilderyen en Aquarellen van moderne meesters. GRAVURES, ETSEN, EHCADBEMENTEK. Inrichting voor het restaureeren en vernissen van Schildergen. Bataet zich met het honden van kunstveilingen v»n collectiën nit nalatenschap pen, ena. Meubelfabriek Nederland". J. A. HUIZING*. BETIMMERING**, BXHAXOEBIJ, MODKLKAMEBA. Groningen. WTËSTKK8I5QEL TKLW, 111. DE PHOENIX MEUBILEER- INRICHTING : SPUISTRAAT : DAMRAK ? 76 : AMSTERDAM.; VRAAGT - BEGROOTING VOOR COMPLEETE MEU= BILEERING ? EN ? RESTAU= REEREN VAN ? ENKELE VERTREKKEN. XXXXX ORIGINEELE ? MODELLEN. EIGEN ATELIERS. GROOTE VOORRAAD. OUDE ? EN NIEUWE - STIJLEN. XXX £ WONmCINRICHTlNOSN f f gjTELEPHOON-3384. iROTTERDA/Vvf LEVERING! GEHEELS NEDERLRND.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl