De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1910 3 juli pagina 6

3 juli 1910 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1723 Ons eigen land. De Zaansche topgeveltjes, die men hierboven ziet afgebeeld, vormen een der vele aantrekkelijkheden van het nieuwe deel van Ons Eigen Land". waarmee de Alg. Ned. Wiek. Bond ons dezer dagen verrastte. Haar eerste deel is hier vroeger be sproken. Met een aankondiging moeten wij dus thans volstaan. Maar verleidelijk mag het zeker heeten naar aanleiding van een wederom zoo royaal uitgevoerd boek, dat van alle zijden een getuigenis ia van warm gevoel voor de schoonheid van... ona eigen land, te gaan divergeeren over die schoonheid zelve! Het was een mooie taak, die de heer Frans Netseher op zich nam, om van de Santpoortsche politiek afstappend den Breeroschen berg te beklimmen en, van daar uit thans nog eens in verbeelding rond zich ziende, over de: pracht van Haarlems en Zaandams omstreken in aangenaam verzorgde taal ons te onder houden. Hij begint al heel aardig met het intiem vertellen van een oudejaars avond, lezende bij de lamp doorgebracht met omlaag gelaten gordijnen. Buiten is alles ter kerke en reeds hoor! ter kerke geweest: de klokken beieren, de kerk moet nu leeg loopen... maar vreemd geen geluid dringt tot Houten topgevels in de Zaanstreek. hem door... Hoe is het zoo stil P Waarom hoort hij geen enkelen schuifelenden schoen over het grint kraken P Dan doet hij het gordijn opzij: En toen zagen we 't: het was gepeurd. Het had gesneeuwd..." Zeer lief gevonden begin, waartegen het dwalen, den volgenden morgen, op den frisoh-helderen winterdag langs veld en duin, des te levendiger uitkomt. Frans Ketscher, kan men zeggen, is hier in zijn recht element: de beschrijving, de veel-wisselende, de zeer vrije b eschrjjving. Het werk was waarlijk aan hem toevertrouwd. En dan de fotografieën. Yele, rijke, weelderige illustraties, afgedrukt op witglanzend papier, afbeeldingen gevend van duin en bosch, maar ook, en veel meer dan in het eerste deel, van ge bouwen: onze trapgeveltjes te Delft, te Gouda, te Hoorn: onze monumentale gebouwen, van het oud-stadhuis van Yan Campen op den Dam tot het waagje van Bakhuizen: onze oude buitenver blijven : een schat van herinneringen kortom voor wie ons eigen land" kent en een spoorslag het te leeren kennen, voor wie in een Zwitsersch hotel of aan den boezem der Italiaansche bergen zijn land verloochent. Gebouwen óók, zeiden wij. Benevens, voegen wq hieraan toe, intérieurs. Het achtste wereldwonder", van binnen ge zien, geeft Yan Campens architectuur nog te onderkennen onder de niet er bij passende weelderigheid van empiremeubels en allerhande versiering. Wij schrijven gaarne ieze paarwoorden van warme aanbeveling voor dit tweede deel van Ons Eigen Land", waarmede de A. N. W. B. eijn vijf-en-twintig-jarig bestaan blijvend heeft willen herdenken. De geringe prijs: drie gulden voor Bondsleden, vijf voor die geen lid zijn, maakt het boek, in plaats van een uitgave", tot een geschenk. W. De kajuit van de Dnitschland" (Zeppelin VII) met passagiers, hier nog voornamelijk journalisten. De Deutscbland". Dat na eenige goed gelukte vluchten de Zeppdin VII (de Deutschland") in het Teutoburgerwald op zijn kant liggend is gevonden, neemt dit groot e feit niet weg, dat de eerste vliegtochten met pas sagiers thans plaats hebben gehad. "Wy zün, door de vele verschenen artikeli en illustraties, al zoo gemeenzaam met de wonderen van de lucktvaart, dat wij ook al ware dit ongeluk reeds zoo spoe dig! niet gepasseerd, mogelijk toch met al te weinig belangstelling het historische oogenblik voorbij leefden, waarop voor het eerst een luchtiohip in dienst komt van het gemeene vervoer. Zoo goed als de vlucht van Blériot over het Kanaal, zal immers later het tot allemans voertuig worden der bestuurbare luchtballon een datum heeten in de evolutie van de geschiedenis der menschheid. Was het niet nog kort geleden de diligence en de trekschuit? Hoevelen loopen er niet rond, onder de gegoede burgers van de groote steden zelf», die in hun jeugd hun reizen deden meer in den roef eener trage schuit dan in de wagons van een trein, die toen ook niet vlug ging? En na de enkele treinen, de sneltreinen, de internationale expressen, als die van Holland naar Genua en van Konstantinopel naar de Fransche kust. Zeide niet Gladstone eens, dat de spoorwegen de draden vor men waarmede de vrede tusschen de volkeren zal worden geweefd? Reeds moest het treinvervoer beteekenis hebben, toen een staatsman dit woord kon spreken.... En het scheen of wij de grenzen tusgchen de landen al uitwischten... Dan kwam, na zooveel mislukte po gingen, dank zij eindelijk de fabricage der lichte motoren, de verblindende reeks successen der luchtvaart, waarbij men terecht! de offers vergat. Het was als besprongen de koensten en de eerzuchtiggten de lucht, of het een kasteel was dat overrompeld moest worden: het was een wedijver om uit te blinken door moed, veerkracht en kunde, en de naties voelMiuiiiiniiiiiMiiiiiMiMiiiiiiiiiiiiMiiiiiiniiiiiiHtniiiiitniiiiiiiiiiijiiiiiiiiiiiiniiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMHiiitiiiiiiitiiiiitiMiMiiiiM Sfe De loods van de Deutschland" by Düsseldorf op het vlakke veld. De passagiers-kajuit, die midden onder de Deutechland" bevestigd zat, van binnen gezien mahoniehonten beschotten.Twintig zitplaatsen. den zich met hun luchtvaart-helden n. Historisch oogenblik als dan eindelijk ook dat edele rendier van de wolken, die zelfgeschapen monsterachtige luchtvisch, die prachtige gewichtlooze torpedo geknecht wordt in dienst van binnenkort de gewone verkeerseisehen, en nut zal brengen, ook tegen zijn zin. Al is het nieuw op de wereld gekomen beest nog wankel en al valt het, is dat geen datum? * ** Vóór mij ligt een... pro spectus; een reclameboekje om op te wekken tot het gebruik maksn van de passage-gelegenheid, door den zevenden Zeppelin geboden... voor hij in stukken ging. Passagierfahrten" staat er boven. Deze Fahrten" gaan (of gingen) uit van de Deutsche Luftschiffahrts - Aktien-Gesellschaft." Kaartjes" zouden te krijgen zijn aan de loketten der agenturen van de Ham burg-Am rikalijn, zooals gij er kaartjes kunt krijgen voor een boottraject; en als voor de D-treinen, hebben reizigers plaats kunnen bespreken. Deze luchtweg-maatschappij, of deze maat schappij tot exploitatie van staatsluchtwe gen, beloofde veel. Ein Netz von Luftschifflinien" zou zij, gaandeweg vliegende weg kan hier beter klinken over Duitschland uitbreiden. D uaseldorf genoot de eerste eer (en de eerste calamiteiten!) Rondom Dusseldorp, zoo spreekt het optimistische en nog van geen stormgevallen zich bewuste prospectus, zou worden gevlogen van 25 Juni tot l Augustus, maar dan ging men naar Baden-Baden en in den herfst naar Keulen! Afwisselend, om het geëerde publiek te gerieven, zouden rondreisjes van eenige uren en dooltochten worden ondernomen, dooltochten, die einen Vorgeschmack von den praktischen Z wecken geben." Sneu, dat het lichte vaartuig nu gebroken neerligt! Hierboven, op de afbeeldingen, kan men zien hoe aanlokkelijk een reisje zijn moet met zulk een welingerichte galon-luchtboot, waar nog slechts de restauratie-afdeeling ontbreekt. Gij zit er gemakkelijk op rieten stoelen en hebt vrij uitzicht overal heen. Niets hoeft u te hinderen. Geen telefoon draden benemen u den geheel-vrijen blik. Geen rook stuift binnen. De salon, waar voor 20 menachen plaats is, hangt als een klein, klein doosje onder een schip van 148 meter lengte, een schip met een doorsnee als van een grooten oceaan-s tornier. Het arme, stukke schip was verdeeld in 18 gascellen, om breuken te kunnen velen

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl