Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1723
Ons eigen land.
De Zaansche topgeveltjes, die men
hierboven ziet afgebeeld, vormen een
der vele aantrekkelijkheden van het
nieuwe deel van Ons Eigen Land".
waarmee de Alg. Ned. Wiek. Bond
ons dezer dagen verrastte.
Haar eerste deel is hier vroeger be
sproken. Met een aankondiging moeten wij
dus thans volstaan. Maar verleidelijk mag
het zeker heeten naar aanleiding van
een wederom zoo royaal uitgevoerd
boek, dat van alle zijden een getuigenis
ia van warm gevoel voor de schoonheid
van... ona eigen land, te gaan
divergeeren over die schoonheid zelve!
Het was een mooie taak, die de heer
Frans Netseher op zich nam, om van
de Santpoortsche politiek afstappend den
Breeroschen berg te beklimmen en, van
daar uit thans nog eens in verbeelding
rond zich ziende, over de: pracht van
Haarlems en Zaandams omstreken in
aangenaam verzorgde taal ons te onder
houden.
Hij begint al heel aardig met het
intiem vertellen van een oudejaars
avond, lezende bij de lamp doorgebracht
met omlaag gelaten gordijnen. Buiten is
alles ter kerke en reeds hoor! ter
kerke geweest: de klokken beieren, de
kerk moet nu leeg loopen... maar
vreemd geen geluid dringt tot
Houten topgevels in de Zaanstreek.
hem door... Hoe is het zoo stil P Waarom
hoort hij geen enkelen schuifelenden
schoen over het grint kraken P Dan doet
hij het gordijn opzij: En toen zagen
we 't: het was gepeurd. Het had
gesneeuwd..."
Zeer lief gevonden begin, waartegen
het dwalen, den volgenden morgen, op
den frisoh-helderen winterdag langs veld
en duin, des te levendiger uitkomt.
Frans Ketscher, kan men zeggen, is
hier in zijn recht element: de beschrijving,
de veel-wisselende, de zeer vrije b
eschrjjving. Het werk was waarlijk
aan hem toevertrouwd.
En dan de fotografieën. Yele, rijke,
weelderige illustraties, afgedrukt op
witglanzend papier, afbeeldingen gevend
van duin en bosch, maar ook, en veel
meer dan in het eerste deel, van ge
bouwen: onze trapgeveltjes te Delft, te
Gouda, te Hoorn: onze monumentale
gebouwen, van het oud-stadhuis van
Yan Campen op den Dam tot het waagje
van Bakhuizen: onze oude buitenver
blijven : een schat van herinneringen
kortom voor wie ons eigen land" kent
en een spoorslag het te leeren kennen,
voor wie in een Zwitsersch hotel of aan
den boezem der Italiaansche bergen zijn
land verloochent.
Gebouwen óók, zeiden wij. Benevens,
voegen wq hieraan toe, intérieurs. Het
achtste wereldwonder", van binnen ge
zien, geeft Yan Campens architectuur
nog te onderkennen onder de niet er
bij passende weelderigheid van
empiremeubels en allerhande versiering.
Wij schrijven gaarne ieze paarwoorden
van warme aanbeveling voor dit tweede
deel van Ons Eigen Land", waarmede
de A. N. W. B. eijn vijf-en-twintig-jarig
bestaan blijvend heeft willen herdenken.
De geringe prijs: drie gulden voor
Bondsleden, vijf voor die geen lid zijn, maakt
het boek, in plaats van een uitgave",
tot een geschenk.
W.
De kajuit van de Dnitschland" (Zeppelin VII) met passagiers, hier
nog voornamelijk journalisten.
De Deutscbland".
Dat na eenige goed gelukte vluchten de
Zeppdin VII (de Deutschland") in het
Teutoburgerwald op zijn kant liggend is
gevonden, neemt dit groot e feit niet
weg, dat de eerste vliegtochten met pas
sagiers thans plaats hebben gehad.
"Wy zün, door de vele verschenen
artikeli en illustraties, al zoo gemeenzaam met
de wonderen van de lucktvaart, dat wij
ook al ware dit ongeluk reeds zoo spoe
dig! niet gepasseerd, mogelijk toch met
al te weinig belangstelling het historische
oogenblik voorbij leefden, waarop voor het
eerst een luchtiohip in dienst komt
van het gemeene vervoer.
Zoo goed als de vlucht van Blériot over
het Kanaal, zal immers later het tot
allemans voertuig worden der bestuurbare
luchtballon een datum heeten in de evolutie
van de geschiedenis der menschheid.
Was het niet nog kort geleden de diligence
en de trekschuit? Hoevelen loopen er niet
rond, onder de gegoede burgers van de
groote steden zelf», die in hun jeugd hun
reizen deden meer in den roef eener trage
schuit dan in de wagons van
een trein, die toen ook niet
vlug ging?
En na de enkele treinen, de
sneltreinen, de internationale
expressen, als die van Holland
naar Genua en van
Konstantinopel naar de Fransche kust.
Zeide niet Gladstone eens, dat
de spoorwegen de draden vor
men waarmede de vrede
tusschen de volkeren zal worden
geweefd? Reeds moest het
treinvervoer beteekenis hebben,
toen een staatsman dit woord
kon spreken.... En het scheen
of wij de grenzen tusgchen de
landen al uitwischten... Dan
kwam, na zooveel mislukte po
gingen, dank zij eindelijk de fabricage
der lichte motoren, de verblindende reeks
successen der luchtvaart, waarbij men
terecht! de offers vergat. Het was
als besprongen de koensten en de
eerzuchtiggten de lucht, of het een kasteel was
dat overrompeld moest worden: het was een
wedijver om uit te blinken door moed,
veerkracht en kunde, en de naties
voelMiuiiiiniiiiiMiiiiiMiMiiiiiiiiiiiiMiiiiiiniiiiiiHtniiiiitniiiiiiiiiiijiiiiiiiiiiiiniiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMHiiitiiiiiiitiiiiitiMiMiiiiM
Sfe
De loods van de Deutschland" by Düsseldorf op het vlakke veld.
De passagiers-kajuit, die midden onder de Deutechland" bevestigd
zat, van binnen gezien mahoniehonten beschotten.Twintig zitplaatsen.
den zich met hun luchtvaart-helden n.
Historisch oogenblik als dan eindelijk
ook dat edele rendier van de wolken, die
zelfgeschapen monsterachtige luchtvisch,
die prachtige gewichtlooze torpedo geknecht
wordt in dienst van binnenkort de gewone
verkeerseisehen, en nut zal brengen, ook
tegen zijn zin.
Al is het nieuw op de wereld gekomen
beest nog wankel en al valt
het, is dat geen datum?
* **
Vóór mij ligt een... pro
spectus; een reclameboekje
om op te wekken tot het
gebruik maksn van de
passage-gelegenheid, door den
zevenden Zeppelin geboden...
voor hij in stukken ging.
Passagierfahrten" staat er
boven.
Deze Fahrten" gaan (of
gingen) uit van de Deutsche
Luftschiffahrts -
Aktien-Gesellschaft." Kaartjes" zouden te
krijgen zijn aan de loketten
der agenturen van de Ham
burg-Am rikalijn, zooals gij
er kaartjes kunt krijgen voor een
boottraject; en als voor de D-treinen, hebben
reizigers plaats kunnen bespreken.
Deze luchtweg-maatschappij, of deze maat
schappij tot exploitatie van staatsluchtwe
gen, beloofde veel. Ein Netz von
Luftschifflinien" zou zij, gaandeweg vliegende
weg kan hier beter klinken over
Duitschland uitbreiden. D uaseldorf genoot de eerste
eer (en de eerste calamiteiten!) Rondom
Dusseldorp, zoo spreekt het optimistische
en nog van geen stormgevallen zich bewuste
prospectus, zou worden gevlogen van 25
Juni tot l Augustus, maar dan ging men
naar Baden-Baden en in den herfst naar
Keulen! Afwisselend, om het geëerde publiek
te gerieven, zouden rondreisjes van eenige
uren en dooltochten worden ondernomen,
dooltochten, die einen Vorgeschmack von
den praktischen Z wecken geben."
Sneu, dat het lichte vaartuig nu gebroken
neerligt!
Hierboven, op de afbeeldingen, kan men
zien hoe aanlokkelijk een reisje zijn moet
met zulk een welingerichte galon-luchtboot,
waar nog slechts de restauratie-afdeeling
ontbreekt. Gij zit er gemakkelijk op rieten
stoelen en hebt vrij uitzicht overal heen.
Niets hoeft u te hinderen. Geen telefoon
draden benemen u den geheel-vrijen blik.
Geen rook stuift binnen. De salon, waar
voor 20 menachen plaats is, hangt als een
klein, klein doosje onder een schip van 148
meter lengte, een schip met een doorsnee
als van een grooten oceaan-s tornier. Het
arme, stukke schip was verdeeld in 18
gascellen, om breuken te kunnen velen