Historisch Archief 1877-1940
DE AMÖTERÖAM&E'R
K B L A D VÖ^R '#?'?& D -K R k A N D.
Ko. 1723
g).
I. Het mpeUgke In kritisch» besprekingen
is niet de oprechtheid, en niet de nicht naar
kei imivere en nét Mhoone. Deie twee dingen
?$É4**ronder en daarin vanseive begrepen.
Hei moeielöke in de kritische waardeeringen
is niet, «onder angst TOOT wien ook en roor
»at ook, syne meeningen te uiten icdig en
krachtig. Dit sjjn de gemakkelijke dingen die,
T*n binnen uit klinkend, van «elve doorklin
ken tot en uitklinken nit wat ge schrijft. Het
is evèfififtin moeilijk in dese openbartigheden
(die kritieken behooren te weten) den juist en
kflk te honden, 100 ge dien eenmaal rondt, op
het verschil in weien van den beoordeelaar
en den kunsthandel, de eenen een winitgrage
en den anderen een grage om de eer van
het eerst of het diepst bewogen geweest te
sQn door aandoomend, of al eenwig schoon.
Ge kunt in werkelijkheid niet zien" 200 ge
dif niet dra weet, en het eens geronden heb
bend, statig houdt als den stok tot steun.
Het moeilijke van kritische besprekingen in
Weekblad en, in courant nog meer, is de
juiste plaatsing, onder' al de anderen, te laten
voelen van dengene dien ge psychologisch
of aesthetisoh vindt of benadert. Soms sondt
ge er tóe komen om te rnbriceeren, en een
letter 'of een cjffer te Betten boven ieder
artikel; Het niet te doene in dit geval is,
dat ge nwe definities, die daaraan vooraf
gaan, wjjd genoeg stelt. Ge londt in onder
verdeelingen licht moeten vervallen en wat
eens duidelijk gemaakt moest worden, zon
wér verduisterd worden.- Deze
klassificeeringeh sj}n niet mogelijk. De eenige mogelijkheid
is dat de lezer van de seriën artikelen over
kunst, uit den langzamerhand de kern van
nw beoordeeling vindt. Het moeilijke (niet in
een boek of in een t jjdschrift voor een uiterst
vertrouwden kring van lezers) is de zekerheid
te krijgen of «w lezers dien kern zich vonden,
en alt|jd opnieuw daaraan juist nw opinies
toetsen. . . Soms hoopt ge dat ... soms Ijjkt
het n toe (mjj overkwam het wel eens) dat,
wat ge met hart en met ziel verdedigt en
wenscht, geë;rd en gekeurd wordt op juiste
II. Z^jn er bepaalde eisenen te stellen voor
de kritiek in een weekblad? Het boek dat
een iedei schrift, is volkomen vrij. Het heeft
aan geen anderen eigen te voldoen dan dat
het een rond om af en gevormd iets zij. De
kritikns die zijn opstellen als boek uitgeeft,
heeft het gemak ze te kunnen laten vooraf
gaan door een kort begrip van het schoon,
en voelt zich daarachter veilig en verant
woord, en heeft slechts eenmaal leeraar te zqn.
Ik zie de kritieken in een weekblad anders.
Ze moeten zijn juist, fel, en zoo kort mogelijk.
Ze moeten zijn tot onophoudelijke leering.
Ieder keer kunt ge des noods uw grond
stelling naar voren brengen, gezien van af
een ander punt. Ik zie het kritiseeren in
een weekblad als een voortdurend college
waarin naast de te bespreken
schoonheidof hartstochtuiting altq'd opnieuw, met klem,
met redenen, met indringendheid, met vast
houdendheid, met zwier een enkel maal, de
eenvoudigste waarheden te overdenken ge
geven worden. Ik zie den kritikna in de
wekebj'ksche en in de dagelij ksche pers als
de professor die definitief nitiegt wat half
Vermoed werd in de lessen van bet leven
en van den eigen kijk. Ik zie den kritikns
das niet als iemand die populariseert (dat
is kinderlijk maakt wat van den mannel jj kern
Iteftjjd i») neen, ik zie hem als degene die
eenvomdig, koel en rijp, constateerender wijze,
de gevonden waarheden voordraagt en eiscbt
dat rijne leerlingen klimmen tot hem, niet
dat hu zich bukt. Van het koele kan soms
geweken worden, en bloemversierd kan een
enkele maal tnaschen de besprekingen, de
schoonheid omhoog gestoken worden als een
wjjdbrandenden fakkel. Een enkele maal zoo
gemoed- vol de schoonheid aan de oogen van
wie leeren te vertoonen, doet haar schemer
inniger liefhebben. ... En zooals deze kritikns
zie ik eveneens hem die leest of voordracht
houdt over het ontroerende of het volledig
schoone. Alleen zie ik dezen meer zwie
riger omdat van zelve een enkele lezing al
het feestelijke om het schoone kan hebben.
III. Ik zie de kritieken dus niet als iets
dat ge bij uw andere after-dinners geniet.
Het is geen geestelijke ponsse-café. De kritiek
heeft het over het schoon, over het diepste,
het blijvende, het belangrijke. Ze heeft het
recht een koel en epgewekt hoofd te eisenen
voor wat züvoordraagt op een wijze die
onmiddelijk nit haar eigen wezen komt.
Sommigen genieten nog gaarne besprekingen
tnsschen twee slaapjes in. Maar ik meen,
dat deze wijze voorbijgegaan is, sinds n
kunstenaar n kriticus (soms karakter, soms
kunstenaar) in Holland eindelijk «enigszins
de koninklijke plaatsen aanvaard hebben
die hun toekomen, en daardoor, langzamer
hand een achterlijkheid wordt opgeheven,
die in gropter naties, nooit meer voorkomt,
zoo ze ooit beitond Nog zijn we niet waar
we wezen moeten, maar het daagt van een
wijd-nitgchietend ochtendrood. Nog is de eer
betuiging er niet die in andere landen, bij
leven en in den dood, de leidende geesten
ontvangen van de geheele bevolkingen, nog
zijn we barbaarsch en worden niet alleen in
Rotterdam de etsers en teekenaars op straat
met koolstronken gegooid, nog ia er in ons
volk in lagere rangen te veel de kiem van
den ikonoklast maar toch, er is beter
schap en er zal nog meer beterschap
komen zoodra de kunstenaars en de leidende
geesten, n vriendschap of n waardeering
onder elkaar, hooghartig hun leven voeren
tegenover de niet- kunstenaars en de volgende
geesten, wien ze toch en zf alleen werklyke
eeuwigheid kunnen geven. Misschien zien wij
nog eens dien vollen ommekeer dat ons land
zal rouwen zoo het iets verliest dat edelst
is, of eer «al betuigen, zoodra het een gele
genheid kan vinden, aan hem die het maakt
Van benepen tot eindeloos.
IV. Deze korte opmerkingen kwamen me
toen ik over P. Dnpont won echrjj ven ; deze
gedachten aan rubriceering en klassiflceering
Want P. Dvpont is niet de eerste de beste,
en hu is toch niet de eerste noch de beste.
De eerste is de gansch volgroeide kunstenaar,
de beste is hu die het teeken van het geniale
vertoont. Deze dingen bezit Dnpont voor
mg niet. Een tentoonstelling (by Kleykamp
in den Haag in Mei) versterkte me opnieuw
in de meening die -ik over hem bezat. Hy
is zeker een van de getypeerde uitingen in
Holland in de teekenkunst, en om daarin
als afzonderlek wezen zich te handhaven,
Veronderstelt een niet gewone kracht. Maar
tevens daagde toen de vraag op, veronderstelt
het tevens den kunstenaar, zooals ik dien zie,
die in levende eenheid zijn wezen welig
uitend, altijd, elk nieuw' geslacht zal ver
zadigen, omdat h'ij tot schoon maakte velerlei
diepen trek, altijd mensehen eigen blijvend.
Het afzonderlek zijn bleek me opnieuw na
den tentoonstelling ni^t alleen den kunstenaar
te defi meeren. Dnpont ia meer de zeer be
gaafde arbeider, de volhardende werkman,
dan de van schoonheid druischende en zin
gende. Dit is niet weinig. Er zijn te weinig
tegenwoordig van dese geaardheid, die een
trouwhartigheid jegens het technische is.
By' den volledigen kunstenaar is deze qnaliteit
middel, bij hen, die ik met den naam van
karakter wen benoemen, wordt het einddoel.
Dupont is voor mij dan ook een van de
karakters. De groote eenheid vol melodisch
spelen is niet in dit werk te vinden, die
eenheid die het volstrekt superieure werk ken
merkt. Er is hierin geen nieuws van den geest;
het blijft beneden de oude tydingen van menig
middeneenwsch Dnitseh kunstenaar. Een
itndie van paarden deéveel aan dezen den
ken, zonder ze te overtreffen. En allerlei ver
dere opmerkingen »ijn nog te maken. Pers
pectief is een der middelen tot eenheid, maar
zelfs deze technische eenheid itniet te vinden
in de 3 portretten van de kerk te Amiens.
Detail nauwkeurig en zoo strak mogelijk ge
zien, heeft de bekoring van het geduldig ly'n
jegens de schoonheid, en kenmerkt hang naar
karakteriseering, en heeft tevens het gevaar
dat het geheel niet blijft Overzien. Bq Dnpont
is de karakteriseering niet zoo scherp degelijk
dat ze het gevaar dat hier niét ontweken is,
eenigszing kan doen vergeten. Dnpont blijft
dan voor my' ook de «erst wat beweeglijker
etser die zich tot in zeker opzicht belangrijker
burijngravures keerde. Hij is voor mij geen
propheet, geen nieuwe stem. Hij is te waar
deeren, maar verrukt niet. En zoodra hij
gaat tot kleur, is hy' weinig, en tracht hij
naar gemakkelijke weergave. Zoo is hij in zijn
scènes van paarde «arkten minder dan Willy
Sluiter eigenlijk. Dnpont dus boven velen te
respecteeren, wordt voldoende beloond door
zijn tydgenooten met dat respect.
PLASSCHABRT.
HUI MUI minimum mi mmmmiii nimmiim
CMari,
Ook van Peary's verhalen moet men wel
eens wat afdoen, meent de N.R.Ct. Het blad
schrijft:
Peary deed zün reisverhaal als bege
leiding van een reeks meereadeels mooie
lichtbeelden en sterk vergroot."
Wij lezen in de Nieuwe Gidt:
Shaw wist, ondanks den stormwind
der -algemeene beroering, als een
dooren-door bekwaam stuurman, zyn balans
zuiver te bewaren."
Dit stempelt Shaw tot een groot man.
Ieder ander zon door den stormwind der
algemeene beroering, als een door-en-door
onbekwaam matroos, zjjn balans volkomen
verloren hebben.
EBBSTB ROTTERDAMSCHE MAATSCHAPPIJ
VAN VEBZBKEKING OP HET LEVEN. Ieder di6
een levensverzekering denkt aan te gaan,
neme kennis van onze vo or waarden." (adv.)
Wüvernamen onlangs van zoo'n geval.
Iemand dacht een levensverzekering aan te
gaan en het bleek een hypotheek te zijn.
*
Voorloopig is de afkomst ran onze
Eqnns Cabnllns nog gehuld in een sluier,
die niet door een stamboom, die men
door latere vindingen heeft gemeend te
kunnen maken, kan worden opgelicht."
(Onte Paarden.)
Als men de zaak eens omkeerde, en het
met een boomstam probeerde-?
*
De N. R. Ct. bereidt hare lezers voor op
komende rampen. Personen, die grijs be
ginnen te worden, zullen in het vervolg
niet genoodzaakt zijn hun haar te verven,
hetgeen een verschrikkelijk denkbeeld ie,"
schrijft het blad.
Zijn Edelachtb. was daar niet qnalita
qua," schrijft een inzender in het Handels
blad. Wy' gevoelen veel voor zulke bekor
tingen. Maar waarom niet nóg eenvoudiger:
qua-qua of kw&-kw&?
een wandelstok in
echter op te
lenDe keizer droeg
de hand, zonder er
nen." (N. R. Ct.)
De gewoonte van keizers om op de din
gen die zij in de hand dragen te leunen,
geraakt in onbruik.
Wie voor deze achterlijke kinderen
iets wil doen, moet zooveel mogelijk
alles trachten te doen, of niets."
(Paedagogisch Tijdschrift).
Wij kiezen het laatste. We zullen zooveel
mogelijk trachten niets te doen. Wie
helpt ons?
*
Een fatsoenlijk meisje zag zich gaarne
geplaatst om dagelijks met een kindje te
wandelen, goed op de hoogte van het
coetnnmvak." (Adv. Nieuwe Ct.)
Kindjes, goed op de hoogte van het
costunmvak, wandelen gewoonlijk helaas lie
ver met lichtzinnige knapen.
?
5 KILOGRAM BOMANS : DG GEVLOEKTE
EN ANDERE VEBHALBtf VOOB ? 1.26. BlJ
GEER. COHEN, AMSTERDAM. (Aov.)
Wübezitten De Gevloekte," en schreven
om 2 }i pond Marlitt in de plaats daarvan.
De firma antwoordde: Onmogelijk. Marlitt
gaat bq de el."
*
De Wethouder de Vries verklaarde
gehoord te hebben dat deze ambtenaar
van de G. E. wel eens loog". (Tekgraaf.)
Wükunnen van den Wethouder de Vries
niet aannemen dat hu het zoo plat uitge
drukt heeft. Hij heeft natuurlijk gezegd:
..., zich viel eens verschreef, en n*ïef was.
BERNARD DE VRIES
KUNSTHANDEL
N. SPIEGELSTRAAT 70
Tel. interc. 9739. AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
Encadrementen ?
BINNENHUIS
MEUBELS
Ju«fl-r. DER ItAG t j
UAOV-D-BOSCl
RAADHW55TRAAT4S-50
AMSTERDAM
Algemeene Kunst- en Kunstnijverheidshandel
S1ERKUNST"
TEtfTOOWSTEL.l.IWO
VAN
SCHILDERIJEN en ETSEN van
H. A. VAN DEE WAL.
BATIKS van ... W, K. EEES.
te houden
Keizersgracht 592,
van 15 Juni tot 20 Juli.
Dag. geopend van 10?5, 's Zondags van
l>i tot 5 u ir.
KUNSTHANDEL WED. 8. DORENS & ZOON
ROKIN 56. AMSTERDAM.
KLEURETSEH
van
FRANSCHE MEESTERS.
Photogravuren naar oude en moderne
meesters, etsen, kleurdrukken.
l B. . YIN DELDEB. i
Moderne
i Schilderijen en ::
;: Aquarellen.
T3.AJEvm.AJK: 03. «?
TELEFOOH 8ML
AMSTERDAM.
DE PHOENIX
MEUBILEER- INRICHTING
: SPUISTRAAT :
DAMRAK ? 76
: AMSTERDAM.:
VRAAGT ? BEGROOTING
VOOR COMPLEETE MEU=
BILEERING ? EN ? RESTAU=
REEREN VAN ENKELE
VERTREKKEN. X«KX«
ORIGINEELE ? HQDELLEM.
EIGEN ATELIERS. GROOTE
VOORRAAD. OUDE ? EN
NIEUWE-STIJLEN. XXX
N.V. Technisch-Bureau
voorheen
MOENS & BECK
te Bloemendaal.
AQME" TUINAFSCHEIDING.
Witte Terrein- en Tuinafscheidingen van geweven staaldraad
Merk: PAGE" en A C M E"
sierlijk, goedkoop, duurzaam en gemakkelijk aan te brengen.
Geïllustreerde Prijscourant gratis op aanvrage.
MODERNE
INGENIEURSBUREAU
F. W. BAKE.MA- HILVERSUM.
-:- KUNSTHANDEL
-:J. C. SCHÜLLER
MODERNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -.-->.:--*-».
.«. <- .;. .f. -*. ^. ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTKH
DEN HAAG Z=r_ PLEIN aa«
gSCHIED:SINGEL,ö.
-.
ROTTERDAA\
LEVERING f
$DOOR GEHEEL»
g NEDERLRND. J
WKA«^«&g9£^^938&fl
Teu5/25
ICLICHS VOOR ZW^R-TI
RN DRIE,KLE>URE>NDRUK,
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1Z1MOA.
JttHUfGERLJ,
MODKLKJJCKIia.
Groningen.
nu», ia.
FftAKOO LEVERING.
BjqMDSTB/»1f»BL>S IN KOPBR. BP1 ZINK.
(Tïl CM1TWBKPBP1 VOOR. RECbHMB (TÏ1
WUfHJtn MIWEM TWVUf
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65, 65* en 67
GETESTI6D 1889.
VAN
Schilderyen en Aquarellen
van moderne meesters.
6RA7ÖRES, ETSËM»CADREMENTEH.
Inrichting voor het restanreeren en vernissen
van Schilderyen.
Balast zich met het honden van kunstveilingen
van collectièn uit nalatenschappen, «n».
WRRSCHNflBEL
?(C LOC DU E "S
OP KOPER EN
tBPOW.FÊLIX MÊRITIS"
rxEIZE R5GRACMT52^
CLICHÉS
VOOK DETUDSCHWFIFERS
LJ.KRUGER,
37f Noordeinde,
's-GRAVENHAGE.
lltlllllllllllllll
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
ELEKSsWOLF:
Onderstaand-merk
garandeerd
bet rouw baarheid
BEUK55TRAAT29
TELEFOON
7074