Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER W^E E K B l, A D VOOR NEDERLAND.
No. 1725
Tulieat het schilderij, of lierer wint het
daardoor niet genoeg de altijd noodige" raat.
De invloeden van Troyon, van Rosa
Bonhenr, van M. Marii meldde ik in dit schrij
ven. Typisch is er die van de Barbizonichool
in den achtergrond van het schilderijtje dat
de heer De WUd bezit, No. 95, een klein
werkje vol bekoring. Verder is er nog te
noemen dat er voor mjj verband bestaat
tusschen Jagers van Jacob Maria, en
lommig werk van Willen. Een ond schilderij ia
bier dat van de Vijanden, Hond en Kat
No, 51) waarin de weergave van den hond
te prijzen ia. De invloed van Matthjjs vindt
ge in het Voeren der Kal reren (ia de lacht
van een anderen tijd?) uit 1863, en ook in de
Trekoaaen aan den Rijn uit 1865. Voorbeel
den van de composities op lijnen evenwijdig
aan het grondvlak ia o. m. de Eenden bij het
riet (No. l van den katalogas, terwijl het
gropte schilderij Zemer, met de omdoomde
kleur, en de eene wolk ala een diervorm en
in de lacht, een exempel ia van den bouw
met de lijnen een hoek makend met de basis
van het werk. Te noemen z$n verder In de
koelte (5) ; Onder de wilgen (7) en de studie
Bij den plaa (9) ; de gratieuze
waterverfteekening (10); By d» biezen (No.12) waarin het
Molentje alleen een zwak figuurtje is. De
eerste les (No. 16) heeft een koddige figuur
van een jong eendje; rustig was Bq de
duinen" een uit hoek j e voor een dninreekg ;
verzorgd en niet onteeder. Vroeg waren het
Kalfje in den stal nog, de Stal te Calmpthout,
Onder de struiken uit 1875, waarin vooral
de eeie violetbraine eend ala schildering
te prijzen is ; de takken van de hoornen wat
«waar en ietwat log zjjn. Ezeltje rqden (No. 56)
toonde verwantschap met tüdgenooten en was
al zeer rijp van kleur. De witte Koe (No. 73)
waa te noemen, evenals er nog andere van
dese soort niet te vergeten zonden zijn, waar
het licht op de vlakke ruggen, en op de
vlakken der raggen rustig ziedt en stralend
aarzelt.
IV. Zoo niet een volledig overzicht, gaf
deze tentoonstelling uit Haagsche verzame
ling zeker een geschakeerd beeld van de
verschijning Willens Maria in de Hollandsche
Kunst. Gaarne zag ik ook Pulchri het initiatief
nemen tot eene van Weittenbruch, en dan eene
waarin vooral ook de vroege perioden van het
werk van dezen schilder eens duidelijk uit
kwamen, zoo dat we ook daarvan, zoo ook
weer geen volledig, toch een goed overzicht
mochten krijgen. Ook dat dunkt me, voor
onze k ei nis, noodig.
PLASSCHAEBT.
niililiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiHuiiiiiiiitimiiimiimiMiiii
CMan,
De heer J. Greehofi schrijft in de Hofttad:
Echter valt er bovendien in den
rococobdow van den gesprekvorm een
zwierige ironie op te snuiven, die mijn
wonderlijke dandynens aangenaam, aan
doet,"
Do cursiveeringen waren in het oorspron
kelijke uitgevallen.
Brandwijk, 6 Juli. De heer G. T akker
.alhier is in het bezit van een zeug, ond
... zeven maanden, die moeder is geworden
, .van 18 biggetjes." (Schoonhoventcht Crt.)
Ons verbaast dit niets. Had men in
Brandwijksche kringen" 18 rhinocerosjea of gnoetjea
verwacht wij begrepen van te voren dat
het biggetjes zouden zijn.
Heden vierden de heer en mejuffrouw
X Y hunne 20 jarige echtvereeniging.
Dit bericht zou ons niet vermeldenswaard
voorkomen," zoo lezen wij in de
Alkmaartchc Courant, ware het niet dat de
heer X. zijn vierde vrouw, en zijn vrouw
haar vierden echtgenoot heeft."
Geen wonder, zoo schrijft ons de inzender
van dit bericht, dat de jubel ar issen gevierd
Wq hopen, dat zij zullen doorgaan
zij geacht worden.
tot
Het bezoek van den koning en de
koningin van Belgiëaan onze afdeeling
op de Brusselsche tentoonstelling, heeft
ongeveer anderhalf uur geduurd. Bij hun
vertrek werden de vorstelijke personen
levendig toegejuicht. (N. R. Ct.)
A qni la faute? Ook vorstelijke personen
dienen te bedenken, dat er een tijd van
gaan is.
Beklaagd van mishandeling, stond
terecht een 25-jarige stoelenmatter alhier,
die opgaf dat de mishandelde H.
Pruimboon in den avond van 30 April naar
beklaagde was toegekomen, zeggende:
Ziezoo, hier ben ik, wat mot je?"
Be* klaagde had daarop Prnimboon
teruggeduwd, want hij was dronken. Hierop
greep beklaagde Prnimboon vast, allicht
wel wat hardhandig, want hij was op de
grond gevallen, 's Avonds had beklaagde
er nog even op de ruiten getikt, omdat
zijn vrouw zoo'n pijn had."
De geluizen verklaarden precies het
omgekeerde," (N. B. Ct.)
Das: Beklaagde had gezegd: Ziezoo, daar
ben je, wat mot ik? Beklaagde had daarop
Pruimboon naar zich toe getrokken, want
hij was nuchter. Hierop liet beklaagde Pruim
boon los, allicht wat zacht, want hij was van
den grond opgestaan. 'sMorgens had beklaagde
al een heelen tyd op de deur getikt, omdat
zijn vrouw zich zoo lekker gevoelde."
*
Heer, z. k., 45 jaar, zoekt een vrouw
van een v. stand, die tamelijk kapitaal
bezit, die daarmede bepaald gelukkig
wordt. (Adv. N. R. Ct.)
Dan behoeft ze ook niet meer te trouwen.
*
Eugo Verrieet zeide in de letterkundige
bijeenkomst op de Brnsseleehe tentoonstel
ling: Koning, koningin, ik sta hier, ik, de
eenvoudige pastor, ik sta hier met mijn hoofd
in eigea grond . . ."
De Week geeft er een afbeelding van.
Een Tooriiarig artikelen rerteerde conclusies.
In Oroot Nederland yan deze maand vind
ik een artikel van den heer Frans Coenen
over onze Tooneeltoeatanden, dat beter nog
wat uitgesteld was. Wat de heer Coenen
denkelqk ook wel gedaan zou hebben, als
hijj niet, zoo «tel ik me vóór, nu juist in het
dooie seizoen een artikel over oni tooneel
had moeten schrijven, waarbij hy natnurlyk
geen stof vond in gegeven voorstellingen.
En toen ia h\j maar eens gaan zitten
penpen over onze tooneeltoeitahden, in verband
ook met de door mg ingestelde enqoéte, en
beeft daar blijkbaar een krantenverslag van
mijn in Den Haag gegeven lezing voor benut.
Nu zjjn krantenverslagen heel nuttige en
onmisbare dingen, maar ze zyn toch heel
gevaarlijk als grondslag voor argumentatie.
Een verslaggever moet inperken, samenvat
ten en weglaten, en dat zoo, al hoorend, te
doen is de moeilijkst denkbare knnit. De
beide heeren die mijn Haagsche'lezing ver
slaan" hebben, hebben zich van hun zware
taak heel behoorljjk gekweten, maar... wat
ze garen was een extract d.w.z. met natuur
lijk heel veel er uit en met allerlei wendin
gen erin, die precies een Echakeering anders
gaven dan ik gezegd had.
En daarom was het wél zoo wijs geweest
van den heer Coenen om te wachten tot
mijn geheele lezing gepubliceerd zou zijn (als
nn in De Vragen dei Tijd» gebeu- en za)
vóór hu een boom ging opzetten over allerlei
dingen, waarover niet gesproken zon zijn,
en vooral een heele conclusie te bonwen op
een indruk, dat vele der ge-interviewden al die
dingen niet era bleken te achten.
Want dat is faliekant onjuist, gelijk den
heer C. zal blijken na lezing van mijn ge
heele samenvatting. En ik meen den door
hem op deze veronderstelling aangevallen en
veroordeelden artiesten schuldig te wezen
dit hier al dadelijk en openbaarlijk te
constateeren. Van die betoonde tevredet heid"
heb ik onder de 60, die geantwoord hebber,
heel weinig bespeurd. Wel het tegendeel.
En z|jn opmerking, dat die betoonde tevre
denheid allerakeligst is van platte burger
lijkheid, en in hooge mate onartistiek, omdat
zij enkel het vak, de broodwinning schijnt
te zien en nooit de kunst, de roeping, het
talent," is dus, met al wat daar verder op
volgt, er precies naast.
De fout zit niet daarin, dat ze tevreden
zouden zijn, maar dat hun de moed nog
ontbreekt hun ontevredenheid om te zetten
in een gemeenschappelijke en persoonlijke
actie. Zooals ik heb doen uitkomen.
C'est a r,faire, en ik hcop dat de heer
Coenen na verschijning van mijn lezing de
heele kwestie, met beter kennis van zaken
nogeens behandelen zal.
L. SIMONS.
Inbond T3H Tijdschriften,
De Vlaamsche Gidt, Juli?A.ug. '10. Arthnr
Cornette, Simon Stevin. Virgine Loveling,
Meester Neirinck. D. Logeman v. d. Willi
gen, Uit Noorwegen. J. M. Thomissen,
Ontboezemingen. Felix Timmermans,
Hoogmoed. Lente. Jef Mennekens, Ik
zwieif. Het bittere leven. Dr. C. de
Bruyker, De plantenwereld in verband met hare
omgeving. Maurits Sabbe, Nederl. Letteren.
De Nieuwe Tijd. No. 7. W. van Ravesteyn Jr.,
De nationale en internationale beteekenis der
groote Fransche Credietinstellingen. H.
Spiekman, Het ontwerp tot wij d gin g der Ar
beidswet. P. C. Hooftman, Be ontwikkeling
onzer staatkundige instellingen gedurende den
Franschen tijd. 8. de Wolft, De
trustbeweging in Engeland. L. J. C. Poppe, Een
ambtenaarsorganisatie en haar program van aktie.
Huiselijke Kuntt, afl. 4. F. W. Drijver, De
nationale huisviyt-tentoonstelling te
Scheveningen (Juli?Sept. '10}. Mevrouw Annie
Weiz?Wendt, Diamant snijwerk. Eerste
cursus voor kantklossep, enz.
Schoonheid en Opvoeding. Felix Orth.Wekken
van gchoonheidszin. C. W. Lunzing h Scheur
leer, Twee Grieksche vazen der Vle eeuw
v. Chr.
Levenskracht, No. 7. Robert Casimir, Naar
het Licht. A. C. Wjjkhuizen en mevr. S.
Teding van Berkhout, Heilig huwelik. S. v.
d. L., Godstdienstlooze boeken. B. v. O.,
Zelf beheersehing. Lod. v. Mierop, Krieties
litteratuur overzicht op Rein-Ie ven gebied,
VI, enz.
HoleicJïOtt, No. 2. De pbysieke invloed der
moeder op de maatschappelijke samenleving.
enz.
De Samenleving, No. 2. W. v. Diedenhoven,
Kunstnijverheidsonderwijs. Monumenten.
Rhetorica. E. Douma, Eahel Varnhagen
von Ense. Multatuli als Genie. Over
zwaarlijvigheid en vetzucht, door Is. Zeehan
delaar Jbzn.
De Revue der Uitvindingen en Ontdekkingen,
Np. 3 : Prof. Dr. Robert Koch. Prof. Dr.
Nitze. Leonardo da Vinci. Het profiel
der Aardatmogpheer. Kunnen wij de wereld
ruimte betreden. Aardankers voor
luchtschepeo. De zeekreeft en haar wijze van
vangen. Af beeldingen langs telegrafischen
weg verkregen. Vogelvlucht en
luchtscheep vaart.
De Aarde en haar Volken, No. 31: Sven
Hedin in Thibet. Een reis door. Se tropi
sche wouden van Peru. Neger Trouwen
aan de naaimachine.
Jeugd, afl. 7 : Mank, In een auto de wereld
rond. H. G. Rykebüsch, Vesting Willem I
by Ambarawa. enz. enz.
BERNARD DE VRIES
KUNSTHANDEL ==
N. SPIEGELSTRAAT 70
Tel. interc. 9739,
AMSTERDAMModerne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
Encadrementen
OP KOPER EN ZIMfS.
6EBOÜW.PELIX MERITIS
rNEIZER5GRACMT32<f
TCL.2OO7 . . -. , . . . .
.
IKAAVSSiRHYFii
JJTELiEPHOON-3384
iROTTERDMV
^TRANCO LEVERING f
£DOOR GEHEEL»
NEDERLAND.
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HUIZING*.
BKHA5GKR1J,
Groningen.
VTX8TEB8I5GKL TXLK7. Ui.
LKVERINO.
ZCJblCHI&S VOOR Z W/BRT!
EN DRIISKL>IBUIR.]E>MDRUK>
Dfll^DSTBMPBbS IN KOPBR. SM ZIP1K.
fTïl OMTWBRPBP1 VOOR RECbHME, [T71
iVfcRincEn amnEM TW?WLF uuuliJ
L. J. KRIJGER,
37f Npordeinde,
'S-GRAVENHAGE.
n
IHMIIMIIMIIIII
J
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
y
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65, 65' en 67
GETESTiei) 1889.
VAN
Sehilderpn en Aquarellen
van moderne meesters.
GRAVURES, ETSijÖCADREMEliTEK.
Inrichting voor het restaureeren en rernissen
van Schilderijen.
Bdlast zich met het honden van Vnnntveülngen
van collectiën uit nalatendchap ;>eu, wna.
l CLICHÉS
t' VOOK DETUDSCHWFTFERS
Onderstaand - merk
qarandeerd
t>etrouwbcicirheid
AMSTERDAM
BEUR55TRAAT29
TELEFOON 7574
N.Y. Technisch-Bnreau
voorheen
MOENS&BECK
te Bloemersdaal.
-4Ar ,*
ACME" TUINAFSCHEIDING.
Witte Terrein- en Tuinafscheidingen van geweven staaldraad
Merk: PAGE" en ACME"
sierlijk, goedkoop, duurzaam en gemakkelijk aan te brengen.
Geïllustreerde Prijscourant gratis op aanvrage.
D. OBER1NK * Co.,
Kerkstraat 88, Amsterdam. Tel. 4472.
Bliksemafleiders.
\v
-:- -:- KUNSTHANDEL
C. SCHÜLLER
MODERNE SCHILDERIJEN ec AQUARELLEN -N *-:--*-*
.*. «..;.->. -3- .j. ETSEN, GRAVURES, ENCADREMXNTCK
DEN HAAG Z^=___ PLEIN a»*.
PNEUMATISCH TRANSPORT
». ^- >?_
INGENIEURSBUREAU
F. W. BAKE.MA - HIUVE.RSUM.
BINNENHUIS
^s^\
MEUBELS
RAADHUI55TRAAT48-50
AMSTERDAM
Algemeene Kunst- en Kunstnijverheidshandel
SIEFLKUNST"
VAN
SCHILDERIJEN en ETSEN van
H. A. VAN DER WAL.
BATIKS van . . . W. K. EEES.
te houden
Keizersgracht 592,
van 15 Juni tot 20 Juli.
Dag. geopend van 10?5, 's Zondags van
l>i tot 5 ujr.
H. ff.? DELDES.
Moderne
Schilderijen en
Aquarellen,
D.AJ&^CR-A.:B: es.
TELEFO05 8M1
AH8TBRDAM.
KUNSTHANDEL WED. B. DORENS & ZOON
ROKIN 56. AMSTERDAM.
Schilderijen
en
Aquarellen
van
Moderne Meesters.
GROOTE COLLECTIE ETSEN,
KLEURETSEN, KLEURDRUKKEN NAAR
OUDE EN MODERNE MEESTERS,
PHOTOGRAVUREN, CüPEHHAAGSCH
PORCELEIN, ENCADREMENTEN.
DE PHOENIX
NEUBILEZR- INRICHTING
: SPUISTRAAT :
DAMRAK. ? 7G
: AMSTERDAM.:
VRAAGT ? BEGROOTING
VOOR COnPLEËTE MEU=
BILEERING ? EN ? RESTAU5
REEREN -VAN ENKELE
VERTREKKEN. «««««
ORIGINEELE HODELLEIÏ.
EIGEN ATELIERS. GROOTE
VOORRAAD. OUDE ? EN
NIEUWE-STIJLEN. «XX