De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1910 17 juli pagina 8

17 juli 1910 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

8 DE AMSTERDAMMER W^E E K B l, A D VOOR NEDERLAND. No. 1725 Tulieat het schilderij, of lierer wint het daardoor niet genoeg de altijd noodige" raat. De invloeden van Troyon, van Rosa Bonhenr, van M. Marii meldde ik in dit schrij ven. Typisch is er die van de Barbizonichool in den achtergrond van het schilderijtje dat de heer De WUd bezit, No. 95, een klein werkje vol bekoring. Verder is er nog te noemen dat er voor mjj verband bestaat tusschen Jagers van Jacob Maria, en lommig werk van Willen. Een ond schilderij ia bier dat van de Vijanden, Hond en Kat No, 51) waarin de weergave van den hond te prijzen ia. De invloed van Matthjjs vindt ge in het Voeren der Kal reren (ia de lacht van een anderen tijd?) uit 1863, en ook in de Trekoaaen aan den Rijn uit 1865. Voorbeel den van de composities op lijnen evenwijdig aan het grondvlak ia o. m. de Eenden bij het riet (No. l van den katalogas, terwijl het gropte schilderij Zemer, met de omdoomde kleur, en de eene wolk ala een diervorm en in de lacht, een exempel ia van den bouw met de lijnen een hoek makend met de basis van het werk. Te noemen z$n verder In de koelte (5) ; Onder de wilgen (7) en de studie Bij den plaa (9) ; de gratieuze waterverfteekening (10); By d» biezen (No.12) waarin het Molentje alleen een zwak figuurtje is. De eerste les (No. 16) heeft een koddige figuur van een jong eendje; rustig was Bq de duinen" een uit hoek j e voor een dninreekg ; verzorgd en niet onteeder. Vroeg waren het Kalfje in den stal nog, de Stal te Calmpthout, Onder de struiken uit 1875, waarin vooral de eeie violetbraine eend ala schildering te prijzen is ; de takken van de hoornen wat «waar en ietwat log zjjn. Ezeltje rqden (No. 56) toonde verwantschap met tüdgenooten en was al zeer rijp van kleur. De witte Koe (No. 73) waa te noemen, evenals er nog andere van dese soort niet te vergeten zonden zijn, waar het licht op de vlakke ruggen, en op de vlakken der raggen rustig ziedt en stralend aarzelt. IV. Zoo niet een volledig overzicht, gaf deze tentoonstelling uit Haagsche verzame ling zeker een geschakeerd beeld van de verschijning Willens Maria in de Hollandsche Kunst. Gaarne zag ik ook Pulchri het initiatief nemen tot eene van Weittenbruch, en dan eene waarin vooral ook de vroege perioden van het werk van dezen schilder eens duidelijk uit kwamen, zoo dat we ook daarvan, zoo ook weer geen volledig, toch een goed overzicht mochten krijgen. Ook dat dunkt me, voor onze k ei nis, noodig. PLASSCHAEBT. niililiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiHuiiiiiiiitimiiimiimiMiiii CMan, De heer J. Greehofi schrijft in de Hofttad: Echter valt er bovendien in den rococobdow van den gesprekvorm een zwierige ironie op te snuiven, die mijn wonderlijke dandynens aangenaam, aan doet," Do cursiveeringen waren in het oorspron kelijke uitgevallen. Brandwijk, 6 Juli. De heer G. T akker .alhier is in het bezit van een zeug, ond ... zeven maanden, die moeder is geworden , .van 18 biggetjes." (Schoonhoventcht Crt.) Ons verbaast dit niets. Had men in Brandwijksche kringen" 18 rhinocerosjea of gnoetjea verwacht wij begrepen van te voren dat het biggetjes zouden zijn. Heden vierden de heer en mejuffrouw X Y hunne 20 jarige echtvereeniging. Dit bericht zou ons niet vermeldenswaard voorkomen," zoo lezen wij in de Alkmaartchc Courant, ware het niet dat de heer X. zijn vierde vrouw, en zijn vrouw haar vierden echtgenoot heeft." Geen wonder, zoo schrijft ons de inzender van dit bericht, dat de jubel ar issen gevierd Wq hopen, dat zij zullen doorgaan zij geacht worden. tot Het bezoek van den koning en de koningin van Belgiëaan onze afdeeling op de Brusselsche tentoonstelling, heeft ongeveer anderhalf uur geduurd. Bij hun vertrek werden de vorstelijke personen levendig toegejuicht. (N. R. Ct.) A qni la faute? Ook vorstelijke personen dienen te bedenken, dat er een tijd van gaan is. Beklaagd van mishandeling, stond terecht een 25-jarige stoelenmatter alhier, die opgaf dat de mishandelde H. Pruimboon in den avond van 30 April naar beklaagde was toegekomen, zeggende: Ziezoo, hier ben ik, wat mot je?" Be* klaagde had daarop Prnimboon teruggeduwd, want hij was dronken. Hierop greep beklaagde Prnimboon vast, allicht wel wat hardhandig, want hij was op de grond gevallen, 's Avonds had beklaagde er nog even op de ruiten getikt, omdat zijn vrouw zoo'n pijn had." De geluizen verklaarden precies het omgekeerde," (N. B. Ct.) Das: Beklaagde had gezegd: Ziezoo, daar ben je, wat mot ik? Beklaagde had daarop Pruimboon naar zich toe getrokken, want hij was nuchter. Hierop liet beklaagde Pruim boon los, allicht wat zacht, want hij was van den grond opgestaan. 'sMorgens had beklaagde al een heelen tyd op de deur getikt, omdat zijn vrouw zich zoo lekker gevoelde." * Heer, z. k., 45 jaar, zoekt een vrouw van een v. stand, die tamelijk kapitaal bezit, die daarmede bepaald gelukkig wordt. (Adv. N. R. Ct.) Dan behoeft ze ook niet meer te trouwen. * Eugo Verrieet zeide in de letterkundige bijeenkomst op de Brnsseleehe tentoonstel ling: Koning, koningin, ik sta hier, ik, de eenvoudige pastor, ik sta hier met mijn hoofd in eigea grond . . ." De Week geeft er een afbeelding van. Een Tooriiarig artikelen rerteerde conclusies. In Oroot Nederland yan deze maand vind ik een artikel van den heer Frans Coenen over onze Tooneeltoeatanden, dat beter nog wat uitgesteld was. Wat de heer Coenen denkelqk ook wel gedaan zou hebben, als hijj niet, zoo «tel ik me vóór, nu juist in het dooie seizoen een artikel over oni tooneel had moeten schrijven, waarbij hy natnurlyk geen stof vond in gegeven voorstellingen. En toen ia h\j maar eens gaan zitten penpen over onze tooneeltoeitahden, in verband ook met de door mg ingestelde enqoéte, en beeft daar blijkbaar een krantenverslag van mijn in Den Haag gegeven lezing voor benut. Nu zjjn krantenverslagen heel nuttige en onmisbare dingen, maar ze zyn toch heel gevaarlijk als grondslag voor argumentatie. Een verslaggever moet inperken, samenvat ten en weglaten, en dat zoo, al hoorend, te doen is de moeilijkst denkbare knnit. De beide heeren die mijn Haagsche'lezing ver slaan" hebben, hebben zich van hun zware taak heel behoorljjk gekweten, maar... wat ze garen was een extract d.w.z. met natuur lijk heel veel er uit en met allerlei wendin gen erin, die precies een Echakeering anders gaven dan ik gezegd had. En daarom was het wél zoo wijs geweest van den heer Coenen om te wachten tot mijn geheele lezing gepubliceerd zou zijn (als nn in De Vragen dei Tijd» gebeu- en za) vóór hu een boom ging opzetten over allerlei dingen, waarover niet gesproken zon zijn, en vooral een heele conclusie te bonwen op een indruk, dat vele der ge-interviewden al die dingen niet era bleken te achten. Want dat is faliekant onjuist, gelijk den heer C. zal blijken na lezing van mijn ge heele samenvatting. En ik meen den door hem op deze veronderstelling aangevallen en veroordeelden artiesten schuldig te wezen dit hier al dadelijk en openbaarlijk te constateeren. Van die betoonde tevredet heid" heb ik onder de 60, die geantwoord hebber, heel weinig bespeurd. Wel het tegendeel. En z|jn opmerking, dat die betoonde tevre denheid allerakeligst is van platte burger lijkheid, en in hooge mate onartistiek, omdat zij enkel het vak, de broodwinning schijnt te zien en nooit de kunst, de roeping, het talent," is dus, met al wat daar verder op volgt, er precies naast. De fout zit niet daarin, dat ze tevreden zouden zijn, maar dat hun de moed nog ontbreekt hun ontevredenheid om te zetten in een gemeenschappelijke en persoonlijke actie. Zooals ik heb doen uitkomen. C'est a r,faire, en ik hcop dat de heer Coenen na verschijning van mijn lezing de heele kwestie, met beter kennis van zaken nogeens behandelen zal. L. SIMONS. Inbond T3H Tijdschriften, De Vlaamsche Gidt, Juli?A.ug. '10. Arthnr Cornette, Simon Stevin. Virgine Loveling, Meester Neirinck. D. Logeman v. d. Willi gen, Uit Noorwegen. J. M. Thomissen, Ontboezemingen. Felix Timmermans, Hoogmoed. Lente. Jef Mennekens, Ik zwieif. Het bittere leven. Dr. C. de Bruyker, De plantenwereld in verband met hare omgeving. Maurits Sabbe, Nederl. Letteren. De Nieuwe Tijd. No. 7. W. van Ravesteyn Jr., De nationale en internationale beteekenis der groote Fransche Credietinstellingen. H. Spiekman, Het ontwerp tot wij d gin g der Ar beidswet. P. C. Hooftman, Be ontwikkeling onzer staatkundige instellingen gedurende den Franschen tijd. 8. de Wolft, De trustbeweging in Engeland. L. J. C. Poppe, Een ambtenaarsorganisatie en haar program van aktie. Huiselijke Kuntt, afl. 4. F. W. Drijver, De nationale huisviyt-tentoonstelling te Scheveningen (Juli?Sept. '10}. Mevrouw Annie Weiz?Wendt, Diamant snijwerk. Eerste cursus voor kantklossep, enz. Schoonheid en Opvoeding. Felix Orth.Wekken van gchoonheidszin. C. W. Lunzing h Scheur leer, Twee Grieksche vazen der Vle eeuw v. Chr. Levenskracht, No. 7. Robert Casimir, Naar het Licht. A. C. Wjjkhuizen en mevr. S. Teding van Berkhout, Heilig huwelik. S. v. d. L., Godstdienstlooze boeken. B. v. O., Zelf beheersehing. Lod. v. Mierop, Krieties litteratuur overzicht op Rein-Ie ven gebied, VI, enz. HoleicJïOtt, No. 2. De pbysieke invloed der moeder op de maatschappelijke samenleving. enz. De Samenleving, No. 2. W. v. Diedenhoven, Kunstnijverheidsonderwijs. Monumenten. Rhetorica. E. Douma, Eahel Varnhagen von Ense. Multatuli als Genie. Over zwaarlijvigheid en vetzucht, door Is. Zeehan delaar Jbzn. De Revue der Uitvindingen en Ontdekkingen, Np. 3 : Prof. Dr. Robert Koch. Prof. Dr. Nitze. Leonardo da Vinci. Het profiel der Aardatmogpheer. Kunnen wij de wereld ruimte betreden. Aardankers voor luchtschepeo. De zeekreeft en haar wijze van vangen. Af beeldingen langs telegrafischen weg verkregen. Vogelvlucht en luchtscheep vaart. De Aarde en haar Volken, No. 31: Sven Hedin in Thibet. Een reis door. Se tropi sche wouden van Peru. Neger Trouwen aan de naaimachine. Jeugd, afl. 7 : Mank, In een auto de wereld rond. H. G. Rykebüsch, Vesting Willem I by Ambarawa. enz. enz. BERNARD DE VRIES KUNSTHANDEL == N. SPIEGELSTRAAT 70 Tel. interc. 9739, AMSTERDAMModerne Schilderijen - Aqua rellen - Groote collectie Etsen - Platen - Kunstvoorwerpen Encadrementen OP KOPER EN ZIMfS. 6EBOÜW.PELIX MERITIS rNEIZER5GRACMT32<f TCL.2OO7 . . -. , . . . . . IKAAVSSiRHYFii JJTELiEPHOON-3384 iROTTERDMV ^TRANCO LEVERING f £DOOR GEHEEL» NEDERLAND. Meubelfabriek Nederland". J. A. HUIZING*. BKHA5GKR1J, Groningen. VTX8TEB8I5GKL TXLK7. Ui. LKVERINO. ZCJblCHI&S VOOR Z W/BRT! EN DRIISKL>IBUIR.]E>MDRUK> Dfll^DSTBMPBbS IN KOPBR. SM ZIP1K. fTïl OMTWBRPBP1 VOOR RECbHME, [T71 iVfcRincEn amnEM TW?WLF uuuliJ L. J. KRIJGER, 37f Npordeinde, 'S-GRAVENHAGE. n IHMIIMIIMIIIII J Moderne Schilderijen en Aquarellen. y KUNSTHANDEL Molenstraat 65, 65' en 67 GETESTiei) 1889. VAN Sehilderpn en Aquarellen van moderne meesters. GRAVURES, ETSijÖCADREMEliTEK. Inrichting voor het restaureeren en rernissen van Schilderijen. Bdlast zich met het honden van Vnnntveülngen van collectiën uit nalatendchap ;>eu, wna. l CLICHÉS t' VOOK DETUDSCHWFTFERS Onderstaand - merk qarandeerd t>etrouwbcicirheid AMSTERDAM BEUR55TRAAT29 TELEFOON 7574 N.Y. Technisch-Bnreau voorheen MOENS&BECK te Bloemersdaal. -4Ar ,* ACME" TUINAFSCHEIDING. Witte Terrein- en Tuinafscheidingen van geweven staaldraad Merk: PAGE" en ACME" sierlijk, goedkoop, duurzaam en gemakkelijk aan te brengen. Geïllustreerde Prijscourant gratis op aanvrage. D. OBER1NK * Co., Kerkstraat 88, Amsterdam. Tel. 4472. Bliksemafleiders. \v -:- -:- KUNSTHANDEL C. SCHÜLLER MODERNE SCHILDERIJEN ec AQUARELLEN -N *-:--*-* .*. «..;.->. -3- .j. ETSEN, GRAVURES, ENCADREMXNTCK DEN HAAG Z^=___ PLEIN a»*. PNEUMATISCH TRANSPORT ». ^- >?_ INGENIEURSBUREAU F. W. BAKE.MA - HIUVE.RSUM. BINNENHUIS ^s^\ MEUBELS RAADHUI55TRAAT48-50 AMSTERDAM Algemeene Kunst- en Kunstnijverheidshandel SIEFLKUNST" VAN SCHILDERIJEN en ETSEN van H. A. VAN DER WAL. BATIKS van . . . W. K. EEES. te houden Keizersgracht 592, van 15 Juni tot 20 Juli. Dag. geopend van 10?5, 's Zondags van l>i tot 5 ujr. H. ff.? DELDES. Moderne Schilderijen en Aquarellen, D.AJ&^CR-A.:B: es. TELEFO05 8M1 AH8TBRDAM. KUNSTHANDEL WED. B. DORENS & ZOON ROKIN 56. AMSTERDAM. Schilderijen en Aquarellen van Moderne Meesters. GROOTE COLLECTIE ETSEN, KLEURETSEN, KLEURDRUKKEN NAAR OUDE EN MODERNE MEESTERS, PHOTOGRAVUREN, CüPEHHAAGSCH PORCELEIN, ENCADREMENTEN. DE PHOENIX NEUBILEZR- INRICHTING : SPUISTRAAT : DAMRAK. ? 7G : AMSTERDAM.: VRAAGT ? BEGROOTING VOOR COnPLEËTE MEU= BILEERING ? EN ? RESTAU5 REEREN -VAN ENKELE VERTREKKEN. ««««« ORIGINEELE HODELLEIÏ. EIGEN ATELIERS. GROOTE VOORRAAD. OUDE ? EN NIEUWE-STIJLEN. «XX

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl