Historisch Archief 1877-1940
1726
DB AM8TBKDAMMEE
\°. 1910
WEEEBLAD VOOR NEDERLAND
OzxcLer r©d.a.oti©
nummer berat een bQroegieL
. H. :F. L. "W
Uitgeven: VAN HOLEEMA ft WABENDORF, Eeizerlgracht 333, Amsterdam.
Het auteursrecht voor den inhoud van dit Blad wordt venekerd overeenkomstig de wet van 28 Juni 1881 (Staattblad No. 124).
per 3 maanden f 1.50, fr. p. post / 1.66
Voor bkii p«r jaar, bij vooruitbetaling ' ?' ? mail , 10.
Nunmers aan de Kiosken verkrijgbaar 0.12l/t
Zondag 24 Juli
Advertentiën van 1?5 regels f 1.25, elke regel meer. .
Advertentiën op de finantieele- en kunstpagina per regel
Reclames per regel
?035
.0.30
,0.40
INHOUD:
TAN VEMRE EN VAN NABIJ: Waarom
Holland achteraan op luchtvaartgebied ?
Kroniek. Brieven uit bet Zuiden.
8OC. AANGELEGENHEDEN: De kwestie
«n de G. E. W., door 8. FEUILLETON:
Die lastige rekenkamer, door Martne.
KUNST BS LETTEREN: Taal vereen
vondi«ging en Taaiverarming, door C. 8. Adama
vin Scheltema. Brieven over opvoeding,
door J. Kleefstra, beoordeeld door dr. J. H.
Gunning Win. Berichten.
VROUWENKUBRIEK: Het meisje aan de B. B. 8. en
Gymnasia, II, door Anna B. Jtmgmann.
ALLERLEI, door Allegra. UIT DE NA
TUUR, door E. Heimans. Rembrandt
Bol?Bredins, met af b., door J. D. C. van
Dokknm. Vermeer (van O est, Brussel),
doorPlasschaert. INGEZONDEN.
WETENSCH VARIA: Het aantal der zichtbare
afarren, met af b., door P. van Olst.
Charivari. FINANCIEELE EN
OECONOMISCHE KRONIEK, door V. d. M. en V. d.
B. 8CEAAK8PEL. DiMRUBRIEK.
ADVERTENTIËN.
iiiilimittiiiiiiimiiimiiimmiiimiiiiti
Waarom Holland achteraan
op luchtvaartgebied ?
Zeer dikwijls wordt de energie, die
door Nederlanders in handel en bedrijf
getoond wordt, in Nederland en daar
buiten geprezen.
Heel terecht tot pp zekere hoogte. De
«uderwetsche degelijkheid is niet geheel
verdwenen en Holland mag er wezen!
Toch verloren we n trek, als we
hem ooit hadden tenminste: de begeerte
om de rste te eyn, die iets aanpakt.
"Wij hebben de gewoonte wat erg lang
te wachten vóór we tot iets besluiten.
Energie was er steeds veel, maar voor
zichtigheid, o tot in het oneindige.
Dit geldt voor Nederland op alle ge
bied, en het valt ook weer op aan ieder,
die in 't buitenland de snelle vorderingen
meemaakte van iets, dat nieuw en vol
toekomst is: de luchtvaart. Heeft men
in Nederland een voorstelling'van het
geen op dit gebied in Europa, om zoo
te zeggen naast de deur, bereikt is, en
van de enorme expansie van krachten
om daartoe te komen welke bovendien
zoo beloften vol is P
Zie, als men de opgaven naleest, in
de officieele bescheiden gegeven, van het
geen in Frankrqk 1), Duitschland,
Oostenrijk-Hongarije, Engeland, ja in België,
Zwitserland, Italië, Rusland en Turkije
van staats- en particuliere zijde gedaan
is om op het gebied van de luchtvaart
de eerste te zijn of tenminste niet ten
achter te komen, dan is het voor uw
nationaal gevoel eenvoudig beschamend.
Wq willen dit natuurlijk toelichten.
Te lierer willen wij dit toelichten, omdat
er thans een kentering kan komen door
de werkzaamheid van de Vakafdeeling
voor Aviatiek der Nederlandsche
Vereeniging voor Luchtvaart", die alleen maar wat
hulp noódig heeft en daarom\komt vragen.
***
Maar, zegt iemand, héft de luchtvaart
toekomst P...
Wij beperken ons voor het oogenblik
bij ons antwoord tot de vraag of de
vliegmachine (waarvoor hulp wordt in
geroepen) toekomst heeft.
Men zegt: er gebeuren zoo veel on
gelukken
Er leven thans nog menschep, die
zich kunnen herinneren, hoe er in den
eersten tijd der groote mailbooten geen
bemanning te werven was voor wat
men noemde de drijvende doodkisten",
Over de angsten, die de spoortreinen
wekten, en over de oppositie daartegen
zullen wij niet eens praten.
Vijf, nauwelijks zes jaar geleden las
men vast dagelijks in de krant van
ongelukken aan automobilisten over
komen. Hier reed er een tegen een
boom aan, daar verpletterde zoo'n wagen
een man, straks was 't weer wat anders.
Het was verschrikkelijk en 't werd haast
gevoeld als een internationale schande.
Denkt men er wel eens aan, dat die
«tortvloed van berichten thans, maar een
paar jaar later, gansch en al heeft op
gehouden ... P
De vliegers zelf erkennen, dat de voor
naamste vraagstukken, wat de
vliegmachine betreft en haar gevaren, er enkel
zijn van betere constructie.
Is eens deza moeilijke tijd voorbij,
welke iedere uitvinding doormaakt, en
zal men de vliegmachine in zijn macht
kunnen hebben als een auto of een
rijwiel, dan heeft men een voertuig tot
zijn beschikking dat, thans bij aanschaffing
reeds niet duurder dan een automobiel,
ongeveer gén kosten heeft van slijtage
(denk eens aan «e rubber van de auto
banden, waarmee op den duur zooveel
geld gemoeid is).
Maar er is nog een ander antwoord
op de vraag of de'vliegmachine toekomst
heeft. Dat antwoord geven... de groote
naties: vooral Frankrijk en Duitschland.
Duitschland bezit, zooals men hier
onder in noot l heeft gelezen, meer dan
een dozijn vliegvelden.
Frankrijk heeft er zeventien.
Beide landen bevorderen ook van Rijks
wege, door o.a. het in gebruik afstaan
van exercitie-terreinen aan de grooteen
kleine Vlieg-Yereenigingen, de opkomst
van de aviatiek.
Ook dit is een antwoord aan ons, te
bedachtzame en daarom te langzame
Hollanders, die nog gén vliegveld
hebben.
* *
Wij zeiden, dat de Neder! andsche
Vereeniging voor Luchtvaart" thans ia!
trachten iets te doen voor een behartiging
van de vliegkunst ook in Nederland.
Deze vereeniging is een officieele, de
eenige Nederlandsche, en aangesloten bij
de Fédération Aéronautique Internatio
nale". Haar, voor het onderdeel: vlieg
machine, optredende Vakafdeeling voor
Aviatiek", bestaande uit ten deze geheel
belangelooze mannen 2), wendt zich tot
de Nederlanders, die voor een nationale
zaak als deze wat over hebben, en vraagt
steun voor den aankoop van een geschikt
TERREIX, het rste noodige.
Waarom, vraagt men misschien, be
zorgde hun de minister van Oorlog geen
exercitieveld voor dit doel P De minister
van Oorlog heeft, vernamen wij, zich
goedgunstig betoond, maar de gestelde
voorwaarden waren voor een goede
oefening zóó bezwarend, dat de Vereeni
ging van de medewerking der Regeering
afzag....
Goedgunstigheid" is, en nu geven wij
onze particuliere meening, voor het De
partement van Oorlog niet voldoende in
een voor de verdediging des lands zoo
belangrijk vraagstuk als dat der aviatiek.
Krachtige medewerking hadden wij ver
wacht van een vooruitziend Departement.
Ook tot het huren van een renbaan,
zooals in Duitschland wel geschiedt, kon
het niet komen, daar de renbanen bij
ons te klein van afmeting zijn.
Zoo moest een terrein worden gezocht
om het te koopen.
Wij geven thans gaarne een overzicht
van het prospectus, dat ons in ontwerp
door de Vakafdeeling voor Aviatiek is
ter inzage gegeven.
Dit ontwerp dan wijst op het verband
tueschen de opkomst van de aviatiek en
de belangen der nationale industrie en
der nationale defensie. Dit is, dunkt ons,
juist opgemerkt en getuigt van een
helderen kijk op groote volksbelangen.'?Is
het", gaat het dan voort, uit een nationaal,
oeconomisch en sportief oogpunt te betreu
ren, dat de enkele Nederlanders, die reeds
de aviatiek beoefenen, hunne opleiding
en hunne vliegterreinen buiten onze
grenzen moeten zoeken, des te meer
beschamend is het bovendien voor ons
vaderland, dat alle beschaafde landen
reeds hunne oefeningsterreinen bezitten
en Nederland, dat waarlijk rijk genoeg
is aan geleerde onderzoekers en bekwame
werktuigkundigen, ook op dit gebied
achterna komt.
In Nederland bestaat sinds 1907 eene
Nederlandsche Vereeniging voor Lucht
vaart onder het Hooge Beschermheer
schap van Z. K. H. Prins Hendrik der
Nederlanden, Hertog van Mecklenburg,
van welke vereeniging eene speciale
Vakafdeeling voor Aviatiek de vliegsport
beoefend.
Hoe bevredigend echter het ledental
van beide corporatiëa ook toeneemt, de
middelen zijn ten eenen male ontoe
reikend, een eigen oefenterrein in ex
ploitatie te nemen.
Het is daarom, dat ondergeteekenden
zich hebben opgeworpen tot eene com
missie van voorbereiding voor een Na
tionaal vliegterrein en zich bereid hebben
verklaard den Raad van Beheer uit te
maken van eene op te richten naamlooze
vennootschap.
Een alleszins geschikt terrein heeft
bedoelde commissie voor eenigen tijd in
optie gekregen, groot ruim 380 Hectaren,
voor een prijs van f 55.307.59, benevens
de kosten van overdracht
Nu zijn er in ons land bijna geen heide
velden van voldoende uitgestrektheid
meer te bekomen. Toch is een beter
terrein dan het aangebodene moeilijk
denkbaar. De uitgestrektheid is ruim
schoots voldoende; bosch komt er niet op
voor; er behoeft .bijna niet te worden ge
nivelleerd en van alle zijden is het ge
makkelijk toegankelijk. Naast het terrein
bevindt zich de halte Stroe van den
spoorwegAmersfoort?Zutphen?Winterswijk,
terwijl de toegang voor rijtuigen en
automobielen wordt gevormd door den
straatweg van Amersfoort naar Deventer,
die het terrein aan een der zijden begrenst.
Nu op alle eenigzins uitgestrekte
terreinen door den Staat wordt beslag
gelegd voor militaire oefening
enboschcultuur, is het een gelukkig toeval, dat
voornoemde Commissie zich de optie op
een dusdanig terrein heeft weten te
verwerven.
Om nu dit terrein te kunnen koopen
en exploiteeren, wenscht voornoemde
commissie eene naamlooze vennootschap
met een aandeelenkapitaal van ?100,000
te vormen. Na betaling van koopsom,
overdrachtskosten en inrichting blijft dan
alleszins voldoende bedrijfskapitaal over.
Het is echter de bedoeling om, wanneer
binnen den korten optie-termijn van dit
bedrag slechts voldoende toegezegd is
voor de aanschaffing van het terrein,
toch tot oprichting der vennootschap en
aankoop over te gaan, in het v-aste ver
trouwen, dat voor dit belangrijk nationaal
doel het ontbrekende spoedig zal gevon
den worden.
Organisatie van wedstrijden wordt
voorloopig niet bedoeld. In den eersten
tijd zal het terrein slechts voor oefening
kunnen dienen. Daarom wordt niets
anders gedaan, dan eene vierhoekige
oefenings-?piste" te nivelleeren, lang in
omtrek 5 Kilometer en ter breedte van
200 a 300 meter, gelijk het geval is bij
de groote buitenlandsche oefenterreinen.
Van dat terrein blijft dan over een
middenstuk, 1250 M. lang en breed,
alsmede het terrein buiten de piste",
alles te zamen groot ruim 248 Hectaren
(daar de piste zelve 1321 '?> H.A. inneemt).
Deze overschietende terreinen zullen,
na het wegnemen der heidéplaggen tot
grasland worden ingericht, welk land
volgens bevoegde deskundigen vlot kan
worden verpacht".
Het is verder de bedoeling, zoo lezen wij
in dit ontwerp-prospectus, terrein te ver
huren aan de vliegers, ter bebouwing met
loodsen, en op deze en andere wijze zich
rendement te verschaffen. Het ver
volgt dan:
Vastgesteld wordt dat de Raad van
Beheer zijne functiën gratis zal waarnemen
en dat er zal gestreefd worden naar een
dividend van 4 pCt. voor de aandeel
houders, een cijfer dat reeds in het
tweede jaar zeer goed bereikbaar schijnt.
Meerdere winst zal in de eerste plaats
worden bestemd tot aanvulling van het
in vorige jaren aan deze 4 pOt. ontbre
kende bedrag en verder tot vorming
eener reserve, die afzonderlijk zal wor
den beheerd. Is deze reserve aangegroeid
tot een som, minstens gelijk staande
aan het gestort kapitaal, dan zal de
vennootschap worden geliquideerd, aan
de aandeelhouders het nominaal bedrag
hunner aandeelen worden terugbetaald
en het terrein, met verdere eventueele
activa, worden geschonken aan de Neder
landsche Vereeniging voor Luchtvaart,
onder voorwaarde, dat deze het terrein
niet zal vervreemden of bezwaren, het
slechts voor het beoogde doel zal ge
bruiken en aan de oorspronkelijke aan
deelhouders der vennootschap levenslang
gelijke rechten zal toestaan als aan
de donateurs harer Vakafdeeling voor
Aviatiek. Bij niet aanvaarding dezer
voorwaarden vervalt het terrein aan
den Staat.
Zoolang de vennootschap bestaat zul
len hare aandeelhouders ten allen tijde
en bij alle gelegenheden vrijen toegang
tot het terrein genieten".
Na verzekerd te hebben, dat men voor
geen enkel commercieel belang welk ook
eenige voorkeur wenscht aan de"n dag
te leggen en slechts een eind wil maken
aan het droevig achteraan komen van
Nederland op het gebied der aviatiek,
eindigt dit ontwerp-propectua, dat wij
krachtig willen aanbevelen,
*
Waarom moeten wij in de vliegkunst
ook achteraan komen P Waarom moet de
Natie verwaarloozen wat reeds een enkele
ondernemer 3) voor zich beproefde P
In het nummer van de vorige week
hebben wij gelezen van hetgeen met
vliegmachines reeds wordt bereikt. Latham,
die bijna anderhalve kilometer boven den
beganen grond in de regennevels onzicht
baar wordt, alleenheerscher in de hoogere
luchtlagen, de aviateurs, die met passa
giers uitvliegen en behouden landen waar
ze maar wenschen, zij gaven ieder, die
zich in deze overwinningen indenkt) en
die durft doordenken, een schat van moge
lijkheden te zien... w ie weet hoe spoedig
verwerkelijkt.
Laat ons als Volk in deze mede trachten
een plaats te veroveren!
1) Frankrijk: Aeropolis Village (Parijs),
Anvours, Bét hen y (Reimf), Bsuy, Brayelle,
Croix d'Lins (Bordeaux), Dcuay, Grand cbamp
(Lyon), Isey les Moulinans, Les Hunaudi
regLe Mans, Hyères (Cannee), Moisson,
Moormelon Ie Grand, Pau, Port aviation Jurity,
8t. Cyr, Vincennep.
Duitschland: Vliegterrein bjj München
(11,000 M2), idem Johannistha', Griesheimer
Exerzierplatz bij Darmstadt, Militair
oefenveld te Meerheim bij Keulen, Renbaan bij
Magdebnrg, Exerceerterrein Loddenheide by
Munster, Vliegterrein Nippern (Silezië), Ren
baan bij Hartlieb (Silezië), Exerceerterrein
Gandau bij Breslau, Vliegterrein Mars bij
Bork (Berlijn), idem Mars bij Udersleben
(Frankenhaugen), idem WalderEchlöschen
(Frankenhausec), idem Holtener Bruch by
Holten (Oberhaueer).
Oostenrijk: Paarden renbaan bij Lemberg,
Exerceerterrein Kdkosfeld bij Badapeat,
Vliegterrein bij Wiener Neustadt.
Engeland: Barking (London), Camber,
HuntingtoD, Wembley-Park.
België: 8t. Job in 't Goor, Kiewiet Hasselt
(by Luik), Aérodrome (Stockel bij Brussel).
Zwitserland: Vliegterrein Petit Lancy by
Genere, Rijnvlakte bij Rorschach (Bodenaee),
Aérodrome Viry by Genere.
2) Alb. Ph. Kapteyn, Jhr. J. L. van den Bsrch
van Heemstede, (eecr.), Mr. Tb. G. van Eek en
Ph. J. Adrian, Secretariaat: 's Gravenhage,.
3) Verwey en Lugard, die een terrein ex
ploiteeren in 't belang van de vliegmachinea
van bun firma.
KRONIEK.
BORROMAEOIAXA.
Men is met de bekende leedbetuigingen
van den Heiligen Stoel niet algemeen tevre
den. Ook in Holland niet, waar ons boven
dien de pauselijke beleefdheid
onafgedwongen in den schoot viel, wat altijd minder
voldoet. Men zegt in elk geval terecht: de
droefheid is er,maar van terugneming merken
wij niets. En zij, die niet boosaardig, maar
alleen aardig zijn aangelegd, meestnuilen wat.
De louter booze stukken voor minder
droefgeestige dagen bewarend, drukken wij
hier een paar tenminste blij-eindende entre'
niets af.
1. Het Hoofdbestuur van Volksonderwijs"
publiceert een afdeelings-motie:
De Algemeene Vergadering van Volks
onderwijs van 23?24 Juli 1910, over
wegende, dat in de Borromeo-Encycliek
voorkomt:
Van zulk een Christelijk onderricht
blijkt de toenemende noodzakelijkheid
duidelijk, zoowel uit de gebeele
ontwikkeling der tijdsomstandigheden en
der moderne zeden, als ook in het
bijzonder uit de Openbare Scholen,
zonder eenigen godsdienst, waarin er
bijna een spel van gemaakt wordt om
al de heilige zaken te bespotten en waar
zoowel de liepen der leeraren als de
ooren der icholieren openstaan voor
godslasteringen. Wij spreken van die
scholen, die zich volslagen ten onrechte
neutrale of leekenscholen noemen, maar
die niets anders zijn dan overmachtige
tyrannie van een duistere secte",
protesteert tegen deze schennige taal,
als bevattende een infame lastering van
de openbare school,
roept alle voorstanders van de open
bare school op, om met alle kracht te
getuigen, hoe slechts op hunne school
de godsdienstige gevoelen» van ieder
een worden geëerbiedigd, en gaat over
tot de orde van den dag.
Waar het Hoofdbestunr, meer laconiek
dan de afdeeling, aan toevoegt:
Het Hoofdbestuur geeft, bij aanne
ming dezer motie, in overweging, haar
ter kennis te brengen van den zaakge
lastigde van den Heiligen Stoel te
's-Gravenhage: Wellicht verneemt onze
Vereeniging dan later, dat niet de
Nederlandgche Openbare scholen bedoeld zijn.
2. Een lezer maakt in verband met de
Borromeo Encyliek opmerkzaam op de vol
gende passage in Le Eègne des Champignons
van Alphonse Karr (pag. 292).
L' affaire s'est arrangée comme
s'arrangea, au temps du gouvernement de
Juillet, un duel restécélèbre. Harel,
ancien préfet de l'Empire, de venu
directeur de théatre et Barnum de
mademoiselle Georges, avait appel
F. F... imbécile, et lui avait donn
quelques coups de pied, la ou Ie Bain
perd son nom" comme disait Jacques
Arago. F. F... envoya des témoins, et
Harel leur dit: ,,11 est vrai que j'ai
appeléMonsieur P. F... imbécile; il
est vrai aussi que je lui ai donn
quelques coups de botte au derriére,
inais c'est gans aucune intention de
1'oftenier."
L'honneur fut déclarésatisfait.
Brieven uit het Zuiden.
. LIMBURG.
Gelijk te verwachten was, zijn by de her
stemming te Maastricht toch de twee
candidaten der Katholieke Kiesvereeniging
gekozen; maar deze overwinning kon voor
de vóór kort nog oppermachtige heerschers
wel eens eene Pyrrhus-overwinning zijn.
De meest begunstigde candidaat der
onafhankelijken bleef slechts 154 stemmen onder
den Katholiek, die er het minst had,
terwijl de protestantsche vrijzinnig demo
craat eventjes 1718 stemmen verwierf.
Ziehier Maastricht, het bolwerk van het
politiek Katholicisme,waar alles verroomscht
is, van ambachtsschool, langs groene kruis
tot vroedvrouwenschool toe, en waar nu
1718 kiezers zijn te vinden, die voor hun
grootste deel net geloof in de politiek op
zijde schuiven en stemmen op den man, die
aan hunne practische staatkundige denk
beelden het naast staat. Waarbij men niet
vergete hoe er gewerkt is; anonyme inzen
ders die het eene lieve leugentje op het
andere stapelden en den candidaat bijv.
verweten, over Christus sprekende,hoe denkt
men het uit, op minachtende toon gezegd
te hebben: Die timmermanfjongen van
Nazareth."Hoe ijverig is deze vrome fantazie
van huis tot huis door geestelijken en pro
pagandisten gecolporteerd l Daarnaast werd
het Jansenisme, dat weer propaganda tracht
te maken in Limburg, en de vrijmetselarij
brrl voor den dag gehaald. Men rilde van
de berichten over Br%* zus en zoo. Bedenkt
men daarbij dat niet minder dan 225 gees
telijken aan de stembus kwamen als kiezer,
dan is het duidelijk dat de Maastricbtenaars
niet meer als vroeger vlammen voor de
christelijke" politiek.
Heeft deze verkiezing dit aangetoond,
daarnaast heeft zij nog een nuttig werk
gedaan. Z\j heeft de personeele candidaturen
voor goed onmogelijk gemaakt.
Tot voor kort was 't gewoonte dat een
candidaat zich zelf aanbeval bij heeren
kiezers" en de advertentie eindigde dan als
bij Vulsma's poffertjes met een zich min
zaam in UEd's gunst aanbevelend."
Dit werk geschiedt thans ten minste door
de kiesvereenigingen.
De persoonlijke ambities zijn daarom nog
niet tot zwijgen gebracht! Men moet maar
eens zien hoeveel nieuwe leden de officieele
Kath. Kiesvereeniging (en met hen even
veel Hollandsche kwartjes contributie) rijker
wordt dan de candjdaatstellingen in uitzicht
komen: vast allemaal nieuwe leden enkel
en alleen om een,,gewenscht man tot can
didaat te helpen uitroepen!
Een ernstig liefhebber gelukte 't ondanks
velen van deze leden" niet om candidaat
te worden. En niettegenstaande de voor
zitter der Kath. Kiesvereeniging, gelijk een
Jupiter Tonaps, in de vergadering een
Wee u" toeriep aan het adres van degenen,
die' zich niet bij de meerderheidsbesliesing
zouden neerleggen, toch waagde de teleur
gestelde 't voor zich een candidatenlvjst te
doen inleveren.
Als katholiek", evenals zijne broederen
der vereeniging, werd hij aanbevolen; wel
plaatste hij eene advertentie, waarbij hij
den kiezers raadde op de officieele
candidaten te stemmen!, maar tegelijk liet h\j
bekend maken dat hij een erentueele be
noeming zou aanvaarden...
Maar deze als .katholiek", dus als poli
tiek christen" aanbevolene deed meer.
Eenige dagen voor de stemming ont
vingen de deelnemers van een
Weduwenen Weezenfonds eene gehectografeerde
mededeeling van het Bestuur, meldende
dat bedoelde candidaat was opgetreden als
beschermheer van het fonds!!
Zoo zouden wy kunnen vertellen hoe
's nachts vóór de stemming geheime ver
trouwelijke briefjes werden rondgezonden
om maar op n candidaat te stemmen;
hoe weer in een ander gedeelte der stad
op andere even openhartige wijze gepro
testeerd werd en geageerd voor den twee
den candidaat, maar men zal ook zóó wel
willen gelooven dat er nog veel, zeer veel
te doen is voer hen, die trachten het
politiek terrein in Limburg zooveel mogelijk
van onkruid te zuiveren.
Helmond heeft dan voor het eerst
sedert de Kies wet-van Houten bestaat
den stemmingsdoop ontvangen.
De dagbladen hebben al veel moois om
trent deze stemming gebracht daar zwijg
ik dus over.
Maar wel wordt 't tijd dat er eens iets
bekend wordt van de dessous der politiek
die nu in Helmond, binnenkort in Eind
hoven wordt gedreven.
Men weet hoe voor eenigen tijd de Heer
Vincent van den Heuvel, lid der 2de Kamer
voor Eindhoven, benoemd werd tot lid van
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant.
Dadelijk verluidde 't dat de Heer Van
den Heuvel bedanken zou voor de Kamer,
maar daarmede wilde wachten tot een jong
advocaatje ia Eindhoven den voor de ver
kiesbaarheid vereisehten leeftijd zou ver
kregen hebben.
Geen lands- of politiek belang drijft tot
den wensch om bedoeld jongmensch afge
vaardigde te maken, wel naar publiek
verluidt aanstaande of althans ge wenschte
familierelaties.
Hoe nu van de kiesvereenigingen gedaan
te krijgen dat het advocaatje candidaat
wordt?
Men dient te weten dat het machtige
lichaam hetwelk onder geestelijke leiding
in: Limburg en Brabant de lakens uitdeelt
is de Boerenbond".
Wil men eene functie das dient men vóór
alles daar in de gunst te staan.
't Is ook de Boerenbond die waakt dat