Historisch Archief 1877-1940
Se, 11».
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
w» tart ttüUeffian Qadnw^ea w«
b$on»<ïastaultiiw<i waagt. Dan
is beft Ham mr rit awfitf/'iJt weet w van mee te
pratkm Ek T« jpvsni wordt zoo'ii e n ve Waad
nooit, l!
m$r «peaftOTtig woordje i» dit: ik
en z$a> Mëiael' sedert wte jawa. Ik
oude*tschiftC met aiLta wat büzegt en. kan niet
aii'ac mrit hu gadaoa haefr, onvoorwaardelijk
gocdlteaxen ; ik heb swlfs wel eens persoonlijk
minder aangename ervaringen daarvan opge
daan. Maar wat doet er dat nu allemaal toe?
De beer Kleefstra zegt) ware en rake dingen,
?n hu zegt ze goed- : en hij heeft door harden
arbeid ern jarenlang» arvaring eerlijk het recht
verdiend ze t« zeggen, daarom, verdient hij
gehoord te worden, of hy overigens u of mij
WIL peraona grata ajj of niet.
De schrijver Kleefstra is inmiddels in
aoovem» VJUL gunstigst conditiu gawordan, dat
zijn school, al» walker directeur hij nog op
het titelblad ganoemd staat, sedert is opge
heven.
- Dit einde was van. den. aanvangaf te voor
zien. Ik ben zelf in jonger j aren tot tweemaal
toet in d» gelegenheid geweest om onder bij
zonder grmatige voorwaarden en
vooruitach,ten (ik bedoel niet slechts en niet in de
eerste plaats financieele!) een dergelijke school
te beginnen. Ik heb na lang aarzelen, trots
al het HHBtoekkalük» dat er ia la?, het niet
aangedurfd, omdat ik zotter wist, dat ik
ondervindeir zou watr d« heer Kleefetta
ondervomfcni *n iir zijn vewohiilemte geschriften
aap drastisch beschreven heeff, nl. dat men
op d«o daar alleen, minder waardig- leerlin
genmateriaal krijgt van. pretentieuza ouders
«u met onafwendbare noodzakelijkheid
gedre\Ma wordt naar een stroom, dia heet : op
dan verlangden tijd klaar maken voor de
«erlangde examens, hoe dan ook, en waarop
het onverbiddelijk geldt: meezwemmen of
is na eenmaal in, Nadarland,
niat and/H».
En merkwaardig, de schrijver Kleefstza
blyfci daac ook inner! «k op gewonnen te
nebbe». Ik voor mg zou het. vergeeflijk ge
vonden habhen, indien na. zyn groote
teleurstelling (immers toch eigenlijk de mislukking
yin zyn levenswerk 1) die hij tcch zeker toen
hy schreef al zag aankomen, zij a toon bitter
de», z4jn kritiek hatelijker, zijn polemiek
uitdagender wag geworder). Maat het tegen
deel ia waar; en. wanneer ik verklaar, dat ik'
d»w beid» briaveA met&oggtootex genoegen
gwbMtn h*b dan. d« zes- vorige, dan ift net
ook omdat, ik den toon bezadigder, dan, be
toogtrant gelijkmatiger geworden* vind.
latusschen verraadt da heer KleeMra thans
weer eea ander geheim, nl. dat kg eenige
leerboeken over wtek uu d», yolg^ns een nieuwe,
tjjne, methode, persklaar h et f t, die slechts
op een ondernemend uitgever wachten. Bet
zal mft benieuwen, of er mi weer-gezegd zal
worden, dat hij eenvoudig dabiet zoekt voor
die boekje»!
Br feomtittdesebeidfrbriewn, een paar zin
netjes,. die ik zou willen schrappen, uitgezon
derd, niets voor, waar ik niet gaar n» mij n naam
.onder zou, zetten, omdat ik het er van harte
nute eena,ben.(<Mi het trouwens zelf sinds lange
jaren bq allerlei gelegenheden gepredikt bah)
en nieta wat ik niet zou wentehen zóó gezegd
tft habhen, omdat ik h«t goed «n mooi en raak
gowgd vind. Om. zyn letterkundige gaven,
ik aarzel niet, het t a befcanner, benijd ik den
beer Kleefatuk e«en nijdloaa; als oprecht
Man. lat» bftv. eena ia brief VII die aardige
iroveUfstógehe se iets van Jopie, die de heer
Kleefstra overigens,, behoef ik bat er bij te
zeggen.? niet als novellistische schets ppdlacht
maai als- eau zaer leerzame
paedagpgitche-didactieche ervaring',
Voor geen geld zou ik die schets willen.
miraar, maar in hifef VII ia zjj feitelijk een
hors d*OBirvTC. En van znlfee uitweidingen
is dia- brief eigenlijk vol, ja er/ grootendeels
mee gevold. Maar allea wat daarin staat, is
yoortieffalijk, en ik zal. mij wel wachten ei
iets uit aa» t» halen,, want de lezer mcetde
broc&OM. >el£ koopen en legen, en herlezen».
en, . . veoi*l begwjpen, dat zy hem
persoonIjjk aangaat en precies op zjja geval slaat.
Onder *ewehin&nda namea behandelen
beid» br-ieron, hetzelfi» thema. (Er. gaat een
zeer boste inleiding aan' vooraf, waarin het
probleem dar opvoeding in e*a beschaafd»
maatschappij scherp au klaar gesteld woedt).
Se eaest» draagt tot titel: Wenachelgke
reorganisatie» wn het lager onderwijs in de
eerste twee leerjaren, de tweede:
WenecheIjjka verschuiving van de grens tusEchen
lager en: middelbaar onderwijs. Maar die
gewenschte reorganisatie van het lager onder
wijs komt ook neer op de verschuiving van
de grens tnsschen Fröbel- en lager-onderwijs
met twee, of juister, met drie, jaar naar
boven. Dit yenaifioht tsgenowr dan. heer;
Kleefstra zelf eerr enkel woordje van toe
lichting.
De hier ingelaechte geschiedenis van Jopie
heeft o.m. d» strekking-, zoo kan het althans
schijnen, den, lezer ongunstig te stemmen
voor de bewaarschool. Toch is alles wat de
heer Kleefsti* in dezen brief bepleit van a
tot z niets anders als wat Fröbel zeventig
jaar geleden geleerd es nagestreefd heeften
wat thans op zijn voetspoor en onder uit
drukkelijke inroeping van zijn naam, maar
toegerust met het gansche arsenaal dar
moderne paedologie, de groote Amerikaansche
paedagoog Stanley Hall niet moede wordt
te verkondigen. Het is inderdaad merkwaar
dig te zien, hoe op deze punten begaafde
autodidacten als de heer Kleefstra er ontegen
zeggelijk een is, geniale denkers als Fröbel,
scherpzinnige onderzoekers al» Stanley Hall
en geleerden van naam al» prof. Jelgersmal),
in de schoonste overeenstemming
samentreffen en het unisono of polyphoniach
prediken: de aanvang van wat wij gewoon lager
onderwas plegen te noemen, kan en moet
eenige jaren verschoven worden. De dan
overschietende tijd is lang genoeg, want in
de jaren, die wij weg willen nemen, worden
de kinderen toch eigenlek maar doodgepraat
met leerstof en leermethode* die voor hen
niet deugen en later leeren zij hetzelfde beter,
gemakkelijker en vlugger. En aan geschikte
leerstof en geschikt» methpde* voor fó
vrijVallende j&rèn ontbreekt het ook geenszins.
Stanley Hall heeft de eerste kort ea bondig
samengevat in de woorden: Nature and Stóriee ;
en d» heer Kleefstra toont duidelijk, dat ook
hy mat verlegen is om bsaigheid voor de k
inderen in die jaren. Maar zoodanige bezigheden,
of nog juister (en dit ia het oog te houden
neemt v«al nüBverstend weg) de begintelen,
waaruit die bezigheden afgeleid en waaraan
zij getoetst moeten worden, zijn door Fröbel
(die daarin wel voorloopers had, met name
Jean Paul, maar ze alle in grondig inzicht
overtrof) volledig ontwikkeld, Alles wat de
haerr Klea&tra bla. 210?231 betoogt leest
zich als, een paiaphrsse van Fröbel, en
yerscheidene zinsraden, ala blz. 210. Set crite
rium van het Lager O ader wijs is niet lezen,
schrijven, rekenen, maar: ontwikkeling van
de zintuigen, hefr taaigehoor, het
vooratelliu^veiunogen. en- hM geheugen (voeg bij:
onderhoud en oefeninft van dep
oorspronkelijkan. gchepptngadrang); nhyaieke en
verstsnd»lük* vermogens, 'waarvan da graad
van geharpt* later het welslagen van voort
gezet onderwijs, maar bovenal de meerdere
of mindere redzaamheid in het leven- en den
rrjkdbm van bet levensgeluk beheerschen
zal", of bb. 229: Eigenlijk zouden al de
werkzaamheden, waarvan ik u daar straks
een opsomming gaf, door ieder kind thuiaS;
moeten gebeuren onder leiding van de moe
der. Maar moeder bezit niet altijd de gaven
voor dat werk enz." en vooral de:e op blz.
228 Ook voor de geestelijke ontwikkeling
zou dm 't parool moeten zijn: wachten tot
't orgaan klaar i* voor de functie, waarvoor
het dient: dan geduldig oefenen, door zelf
werkzaamheid onder leiding van verstandig»
menachen", zien er uit alsof zij zóó uit Fröbel»
werken zijn gelicht. Ja zelfs de naam, dien ds
heer Kl»efatravoorzön;nieuwe school voorstelt:
Turnschool, wat ia hij anders dan: de minder
gelukkige vertaling van Fiüjei's
Kindergariea"? Inderdaad, de Tuinschool, die de
hesr E', voor"kinderen van ongeveer 5 tot 8
jaar wil inrichten, is nists anders dan de door
FJ belgedroomde Kindergarten. En verschei
dene Be waarse h o eu in oisland,emanalies van
de voortreffelijke Laideche Kweekschool, zyn
ree ia aardig op weg tot verwezenlijking van
dia denkbeelden: e-a verdienen dua beter dan
de oppervlakkige miskenning, waaraan zij
nog altijd van vele zijden, ook van hen die
vergeten, dat man ook hier ideaal en werke
lijkheid moet onderscheidei?, blootstaat?. Ea
evenals men dan inhoud van dm tweeden
brief verkort aidus kan. weergeven: het
lagar onderwijs moet een drietal jaren (nl.
tot aan de puberteit) van hat middelbaar en
gymnasiaal onderwijs annexseren," evenzeer
kan men. den inhoud van den eeraten aldu
om-chrijven : en de Froebeiuansche Kinder
tuin van het Lager Onderwijs."
Tegen al dergelijke hervormingen kanten
zich drie geweldige machten, die trouwene
innig samenhangen: taaiheid van al het be
staande (de parallel van wat men in de
pbysicft noemt: de traag hei cl dar lichamen j anders
gezegd: conservatisme, traditionalisme en
sleur, ten tweede het onverstand, de ijdelheid
en de dilettantische betweteiüder oudeis en
ten. derde de wetgeving. De haar Kleefstra nu
spreekt van de eerste nauwlijks of niet, maar
kan dit goed verdedigen met te zeggen, dat
zij toch eigenlijk in de beide andere aanwezig
i»an werkt; hu laatallean een schril licht vallen
op de tweede en, ik herhaal nog eens, alle 3 wat
hij daaromtrent zegt, is zoo raak en zoo nuttig,
al klinkt bet niet altijd aangenaam in de
ooren, dat alken daarom zijn geschriften de
ruimste verspreiding verdiener. Maar om
geheel billijk te zijn moet men da darde macht
meer in rekening brengen dan de heer KI.
doet. In den tweeden brief rekent hij daar
allhana mede,, en toont hij te hopen, tagan
hop»" op dan arbaid der
Ineen&ehakelingscommissie, wier inmiddels verschenen rap
port aan, die toch al zoo flauwe verwachting
reeds den bodem ingeslagen heeft, want juist
op het cardinale punt, waar het den heer KI.
(ea ook mij) om te doen is, het uitstellen
van alle meer wetenschappelijk getint, vol
gens rationalistische methodes- gegeven on
derwijs tot na de puberteit, slaat zij den
tegenovergeatalden weg in, daar zij den aan
vang van het voorbereidend haoger onder
wijs" wil vastleggen op 12 jaar en het voort
gezet L. O. van alle concurrentie daarmede
zooveel mogelijk wil uitsluiten. Maar in den
eersten brief wordt de wetgever zelfs niet
genoemd en de schijn gawakt alsof het aan
den wil der oudera zou liggen om de
Tuinschool in het leven te roepen. Helaas ia niets
minder waar dan dat, en da heer Kleefatr»
heeft het op zijn school, zoover zij onder
L. O. ressorteerde, zelf aan den lijve moeten
andervonden. De wetgever verplicht nl.
alle scholen' om minsten» 20 uur per week
les te geven in de vakken genoemd onder
letter a tot i en k van artikel 2 van de
wet op het L. O. Strikt genomen verplicht
zijn alleen de openbare en de gesub
sidieerde bijzondere scholen; maar ook da
weinige, die daarna nog overbleven, worden
indirect met d;n sterken arm daartoe
gedwongen, daar anders hun personeel niet
in het K/jkapeneioenfondr kan deelen, welke
deelneming toch een levensvoorwaarde voor
die scholen is. En dit wordt, trouwens in
overeenstemming met de letter der wet, zoo
streng gehandhaafd, dat pasbeginnende
scholan, die nog slecht» de laagste klasse hebben,
gedwongen worden die kleine stumperljes
in al die vakken les te geven. En nu is
daaraan ncy wel eenigszins te ontkomen door
onder die weidsche namen, die men gedwee
op den. rooster zet, de kindertjes kinderlijke
koat te geven, maar de twintig ulir moeten
volgemaakt worden,zoodat bij b v.: van volledige
vrije middagen geen sprake kan zijn en met
een bloedend paedagogisch hart heb ik als
ambtenaar reeds menigmaal tot uitvoering
van zulkeonpaedagogiscfae dwangmaatregelen
moeten medewerken. Orer de ie dingen nu
heeft deIneenschakelingscommissie heelemaal
haar hoofd niet gebroken en hoe wij in af
denbaren tijd van dien wettelijken drang vrij
zullen komen vermag ik niet in te zien.
En toch i) dat de conditio aine qua non.
Zonder een onder onw tegenwoordige wet
geving 3) ondenkbare vrijheid van beweging
zijn hervormingen als de heer Kleefstra
wenscht en ik hem help wenschen, en is met
name zijn Turnschool eenvoudig ondenkbaar.
Ook hierin is de strekking van den
eersten brief gelijk aan die van den tweeden,
al heeft de schr. dit zelf misschien niet zoo
duidelijk gevoeld: het gaat feitelijk om de
zelfde dingen, nl. in de eerste plaats om andere
leermethodes, en als uitvloeisel daarvan om
andere leermeesters en annexatie van grondge
bied. Ds heer KI. wil de kinderen voor de
"uberW4 ueschermen tegen sS^r^ltCVlC leerme
thodes en academisch gevormde docenten die
niet tot het kind beneden dien leeftijd weten
af te dalen en hij acht als regel de onderwijzers
tot dit laatste meer bekwaam; hij is daarom
niet tevreden met een reorganisatie van het
Middelbaar 4) Onderwys in de twee (of drie)
eerst» leerjaren", maar hij wil die jaren geheel
overgedragen zien aan het L. O. In dit alles
ga ik geheel met hem mede en sinds twintig
jaar heb ik hetzelfde bepleit. Maar precies
zoo ben ik niet tevreden met een reorgani
satie van het L. O. in de eerste twee ( ees:
drie) leerjaren", welke die jaren aan bet L. O.
laat, maar wil ik overdracht aan het
(verkeerderlijk aldus genoemd) Voorbereidend
I/vger onderwijs. En zulks om precies dezelf Ie
reden, omdat het kind in die periode een ander
wezen is ah in de v jk/ende, omdat de gebruike
lijke onderwijs-methodes wel deugen roor die
volgende periode 5) maar niet voor die vroe
ger* en omdat het onderwijzend personeel
krachtens zijn opleiding daar geen begrip van
heeft noch kan hebben, waarbij in dit geval
nog komt, dat dit onderwijs zoo goed als uit
sluitend tot het. gebied der vrouw, behoort.
De ontwikkeling, zijner eigene-denkbeelden
en de kracht der omstandigheden zullen, dunkt
mij, den heer KI. onweerstaanbaar drijven
naar het kamp van. hen, die krachtige uit
breiding en vooral zal/standige organisatie
als het moet, door de wet, maar liever onder
de hoede der wet van bet Fröleliaanscba
bawaarschoolonderwijs bepleiten. Wij zullen
hem met zyn helder hoofd en zijn
welversneden pen daar met vreugde inwachten.
Laat mij nog even mogen aanstippen, dat,
waar de heer £1. op het eind den Haag als
gawentchte plaat» eener proei neming aanwijst,
deze wensen reeds vervuld ia; het Haagsen
Lyceum toch, waar da heer KI noodzakelijk
eens mee moet gaan kennis maken, is zulk
een proefneming, zoo ernstig en volledig als
zy onder de tegenwoordige weigtvi-ng slechts
mogelijk is.
Uiterlijk en druk zijn te prijzen. Drie
zinstorende drukfouten heb ik genoteerd:
bl. 193, 4500 K. G. M.,1ees: 4500 K. G. K. M.,
bl. 229, r. 12 v. o. voeg in: men, bl. 210, r. 8 niet,
lees: mi-t.
Juli 1910. J. H. GUN-N-ING WZD.
1) Ook Ellen Key, als men die gaarne
hier genoemd wil zien. Maar die onbekookte
jufirouw kan ik met den besten wil der
wereld niet als paedaogische autoriteit er
kennen en ten haren opzichte zeg ik liever:
non tali ausllio
2) Hiervóór plaats da echr. het woordja
ipart." Dit moest ik weglater, omdat
Froebel, m.i. terecht, van oordeel ie, dat het kind
op dien leeftijd o. m. een zeer groote behotf e
heeft aan speelnooten van denzelfden leeftijd.
Maaj zijn streven was hoofd^ake'ijk er op
gericht de moeders (ook de toekomstig!) be
kwaam te maken voor het door hem gtdioomie
kleinkinderonder wijs.
3) En nu heb ik nog niet eens gesproken
van de Leerplichtwet, die ook zooveel be
lemmeringen in den weg legt. Deze is ech
ter althans in n punt beter dan baar roep:
zij dwingt niemand, zooals het groo'.e publiek
meent, zijn kinderen leeds met ze? jaar L. O.
te doen geven, maar eeist met 7 jaar.
4) Waaronder ik hier met den heer KI.
ook het Gymnasiaal Onderwijs begry'p.
5) Dit onder reserve. Met den heer KI.
erken ik dat de L. O. methodiek, onderden
invloed van harde ervaringen, meer tot het
kind genaderd is dan die van het M. O. Maar
ZÜis toch ook nog veel te veel van den
ouden zuurdesem van het Rationalisme door
trokken. En voor het voor de Tuinschool
bestemde kind deugt zij nog veel minder dan
de methodes van het M. O. voor de L. school.
Zelfs moeten m. i. de Fiobeliaansehe begin
selen en methodes nog een heel eind verin
het L. O. geprojecteerd wordep, geln'k trou
wens tegenwoordig het uit het L. O. stam
mende beginsel der aanschouwelijkheid hoe
langer hoe verder in de Middelbare-en zelfd
de Hoogere Scholen doordringt. De onder
wijzers van het L. O. staan echter over het
algemeen tegenover de Fiübelschool nog
minstens even eigenwijs als de heeren van
het M. O. tegenover hen.
Berichten
LES OEIGINKS DIPLOMATIQUEB DB LA CUEREE
FBANCO ALLKMAKDB. De Fransche regeering
heefc een voor dagbladen, voor militaire en
diplomatieke kringen, voor historici en voor
het Fransen lezende publiek in het algemeen,
buitengewoon belangrijk werk ter perse. Het
betreft de diplomatieke vóór-geschiedenis
van den Fransch Duitgchen oorlog. Het
werk gaat terug tot vóór den Duitsch
Deenschen oorlog, en geeft hierover en over den
Dnitsch?Oostenrijkschen oorlog, alsmede
over de personen met wie vorst Bismarck de
stichting van het Duiteehe Keizerrijk voor
bereid heeft, vele belangrijke bijzonderheden.
Het werk, bewerkt naar de origineele be
scheiden uit het ministerie van
buitenlandEche zaken, wordt op order van den
tegenwoordigen Franschen minister van
buitenlandscha zaken, Fichon, op de nationale drukkerij
gedrukt, in de voor zulk een werk beperkte
oplage van 2000 exemplaren. De omvang
wordt geschat op 10 deelen; de prijs van het
complete werk is 75 francs. Na het ver
schijnen van de Fransche editie, zullen ook
Duitsche en Engelsche vertalingen worden
uitgegeven.
SVBN HEMS ALS KINDEESCIIBIJTEE, Binnen
enkele weken zal de beroemde
Tibet-onderzoeker, Sven Hedic, de Zweedsche school
jeugd zijn geschenk" doen toekomen. Dit
geschenk bestaat uit een .. ieesboek", dat zoo
wel voor onderricht in de school als tot ont
spanning in den huieelijken kring zal dienen.
Het boek zal deel uitmaken van de degelijke
serie werken voor de Zweedeche jeagd, waar
toe reeds Selma Ligerlöf (Nils Holgereson's
wunderbare Reise) en Werner von
Heidenstamm hunne beste krachten leenden.
Over zijn kinderboek heeft Sven Hedin
zich dezer dagen tegenover een journalist als
volgt uitgelaten:
Het zijn de kinderen zelf, die het plan,
een kinderboek te schrijven, bij mij hebben
doen opkomen. Ik heb van mijn kleine
Zireedsche vrienden zooveel aardige brieven
ontvangen, van kleine, schuchtere meisjes
en van wakkere, ondernemingslustige jongens
soms ook van een geheele klasse.
Die brieven zijn voor een deel aandoenlijk
geschreven uit zuivere dankbaarheid be
sloot ik, den kinderen «en geschenk te geven,
en zoo rypte het plan voor het leesboak".
Het werk daaraan is mij voortdurend zeer
aangenaam geweest, soms echter zeer zwaar,
omdat ik gedwongen was de stof te be
perken; steeds echter was het voor mij een
ontspanning mijn wetensctappeüjken arbeid
voor een poos te laten rusten, om mij met
dit boek, mijn lievelingswerk, bezig te houden.
Myn kleine vrienden zullen daarin in mijn
gezelschap een reis door het oosten van
Europa en door A'Aëondernemen.
Tan het Centraalstation te Stockholm gaan
wij met den vastelands-express via
TrelleborgSassnitz naar Berlijn, vandaar verder over
Weenen, Budapest naar Konstantinopel, waar
wij een korte poos vertoeven, omdat deze
stad zooveel interessants te zien geeft. Dan
gaat het verder over dB Z'ivarte Zee naar
Perüen dan door het hartje van Azië."
Dr. Hedin vertelde nog dat hij met den
tekst van het werk gekomen is tot Japan.
Hier vooral deed zich opnieuw gevoelen hoe
moeilijk het is alles in een klein baetek te
behandelen ; van Japan ia zooveel te vertellen,
?dat daarover alleen wel eenige werken zouden
zijn te schrijven. '
Door geheel Skandinaviëwordt de
verchijning, van dit werk met belangstelling
tegemoet gezien.
- Moni m T
Eigen Haad: Zijn keuze, door M. J.
Salverdude Grave-Herderschtê, I. Schumann,
Verhuist en Jarqies Hartog, met portretten.
Die Port van Cie;e, met af b. Nederland
voor honderd jiren, door Generaal W
ppermann, II, met afo. Sport in het Indische
L>ger, door N. N., met afb. Cioutchouc,
naar hat Duitsch vaa prof. dr. F. Willy
Hinrichsen, III, slot. Verscheidenheid enz.
te
Inlichtingen bij het bouwhureau Arti",
aldaar.
ft K ATIS ±S:;è:'
Bdwsn KI '
KRUMEIC'.-Vs ;MMAA!fPOTTEN
(TOI '-?U.,, U* d)
MEfütlAIJ 1000000 IH CrjjRuiK.
Geen dure Kookt
IJj £las oninogdük
sluiting CUen
Itmperatuur c.p e
estflUii Sp
- Eenvouo1"
iwtiikttv| '.-«r
inhoud.
rhfn» Hls
( r. tektre
Irêtt t n
JOH. H. VAN DER MEIDEN,
AMERSFOORT.
Piano-, Orgel- en Muziekhandel
Meyroos «*? Hatshoven,
ARNHEM KONINGSPLEIN 9
Interc. Telefoonnummer 913.
VLEUGEIS en PIANO'S
in Koop en in Huur.
REPAREEREN STEMMEN BUILEN.
Verkrijgbaar bij:
HIRSCH & Cie., Hofl., Leidscheplein.
ADRIAAN SCHAKEL, Hofl., Heiligen weg.
H. MEYER, Hofl., Koningsplein.
Mag. KEIZERS HOF, Nieuwendijk.
Fa. JACOBSON & MANUS, v/b. E. VAN
EMBDEN, Kalwrstraat 128.
Kleeding-Mag. M. DE KONING, Batavia.
Winkel-Maatschappij, EIGEN HULP.Batavis.
Verdere adresseu onzer contractanten ver
strekken gaarne
VALTON & ZOHEN, A'dam.
Hofleverancier.
DEVENTER
Handelsmerk.
Een triomf voor de Nederlandsche Industrie is
BURGERS K N. P,
1910. Dit merk wordt vooral gebruikt door ken,
die fijne afwerking, schoon model en practische
inrichting in een rijwiel weten te waardeeren.
^tokpaardjesm [eiienmeik-Zeep
-_- BERGMAN N & C? .^pv
.- ' RADEBEUL- DRESDEN
Verdrijft zomers p roeten, puisten enz en
& 50 cent per Stuk bij Apothekers, drogisten, en coiffeurs.
FOMGERSRIJWIELEN voor den dienst en het bedrijf,
FONGERSRIJWIELEN voor het toerisme,
FONGERSHUWIELEN voor wie het beste verlangt,
FONGERSRIJWIELEN voor wie scherp rekent,
FONSERSRIJWiELEN voor IEDEREEN.
DE GHONIN3ER RIJWIELENFABRIEK A. FOIMGERS.
Eigen filialen te Amsterdam, Nassaukade 500; Arnhem, Bakkerstraat 5; Den j
Haag, Spui 45 en Reinkenstraat 12L; Groningen, Heereweg85; Leiden, Breestr. 86;
Middelburg, Lange Delft 19; Rotterdam, West-Nieuwland 16; Utrecht, Neude 12. !