Historisch Archief 1877-1940
6
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1730
Het hoofdgeboaw van de Branelache tentoonltelling na den brand.
Het hoofdgebouw van de Bruaaelsche tentoonstelling na den brand.
Brnxelles-Kermesae vóór den brand.
De Brand te Brussel.
Haast onopgemerkt is dezer dagen
voorbijgegaan de kinderslachting, bij Bor
deaux aangericht, toen een trein vol
kleine meisjes, op vacantie uit, tegen een
?aderen botste, en dertig er 'tieren bij
lieten, vijftig gewond werden weggedra
gen. Aan groote castastrophen is men
gewend geraakt door de vlugge telegraaf.
Hoe snel heeft men zich in de verdwijning
Tan 'San Francisco geschikt! En zoo ver
wondert de geweldige en vast
toomelooze belangstelling in de gedeeltelijke
verbranding van. den "Worldsfair wel
eenigszins....
Da belangstelling, het medegevoel,
waarvan ik zelf vol ben en die ik wil
ontkennen, uit zucht naar anders-zijn P
uit zucht naar waarheid? Gij moet mij
vergeven. Gij moet mij vrij laten spreken.
Neen verwonderlijk is die algemeene
belangstelling niet:
Do Worldsfair dat is het feest, waar
nu de vroolijkheid aanmerkelijk van ge
dempt werd. Da tentoonstelling, dat is
de schijn, waaraan een deel van den schijn
ontviel, 't Was alles uiterlijkheid wat
er aan het wereld-kijkspel was. Men zag;
zuilen van dundoek, gebouwen met
trotsohe torens en kanteelen, als
middeneeüwsche burchten zich voordoend, en
waar toch een flaubertbuks doorheen kon
schieten.
Een kleine vlam, en die schijn ver
dween, en moest verdwijnen,?helaas met
hem wat er aan inhoud" sornj onder
zat. Zie die magere geraamten nu «taan
met jammerlijk verwrongen staaldraden,
als de verwarde haren van een getuchtigde
maitresse. Een stroovuur is het ge
weest, waarin voor millioenen waarden,
bijeengebracht om te schitteren, te glan
zen, de oogen uit te steeken, geschitterd
en geglansd hebben, maar op andere
wijze dan men bedoelde!
De schijn, die boet!
Het is te droevig, voor duizenden, dan
dat wij niet met leedwezen zouden denken
aan hun schade en verdriet. Honderden
loopen nu rond zonder werk, en allerlei
pronkstukken van nijverheid, waarop
Bruxelles-Kermesse na den brand.
Het hoofdgebouw op de Brusselsche (entoocstelling vóór den brand.
fabrieken trotsch waren, liggen
in de aach. Het is jammer: spytigerdan
een hagelslag in een gansche provincie.
Meer te betreuren dan de brand van een
aantal werkplaatón :yOooTerkomelijk is
het echter niet. De wereld is steeds bezig
met produceeren, en deze klap in den
wereldrijkdom zal gauw zijn hersteld.
Niets onherstelbaars verbrandde. Na de
eerste berichten van een milliard francs
schade, klinken nu reeds de meer ver
standige: eenige tientallen millioenen
kost het geval: misschien net zooveel als
wüvoor de kustverdediging bestemmen
gaan ? Dus (vraag het onze regeering):
overkomelijk!
Meer dan ooit valt thans nu de
brand er gewoed heeft de broosheid
op van zulk een tentoonstelling: de voor
kort leven bestemdheid er van. Het
onecht» verving het echte, en wat echt
was bleef vervangbaar. Hoe onbereken
baar een verlies zou wezen van bijv. de
russelsche kunstgalerijen of van een
boekerij als van The British Museum,
wat thans verbrandde was maer duur
dan kostelijk... en in 't algemeen op
bestelling alsnog te verkrijgen.
Broosheid! Alles ademde kort bestaan.
Voor het hoofdgebouw, uit
namaakmatariaal opgetrokken, steigerden
namaak-bronzen paarden en zeeleeuwen
boven namaak-waterbekkens. Zelfs de
bloemen in de perken schenen van den
weeromstuit niet heelemaal echt. Binnen
was het reclame a outrance.
Majesteitenportretten in leer geperst, torens van
parfumerieën, chocolade-fabrieken in
werking, burchten van koektrommels,
glazen kooien met satijnen costuums,
automobielen en ?potery", het dansteer
den wereldijdelheids- en -luxe-dans. Pf!
zei de duivel n het lag allemaal inelkaar.
Het is niet mogelijk er anders over
te spreken ook 'al zou men het
wenschen. Ook al voelt men de meelij
over zich komen als een zachte hand.
Hoeveel geld er »ok verloren ging:
over eendagsvliegen kan men toch niet
in statigen rouw gaan, en een een
dagsvlieg is zulk een tentoonstelling.
Een bloem-in-het-knoopsgat is wegge
rukt, dien men vond, dat Belgiëgoed
stond. Esn sieraad, een pronkstuk is
vernield, en het is j immer. Maar reeds
en dit is juist is men bezig aan
den weeropbouw! Nederland heeft half
stok gevlagd ten teeken van medegevoel,
weldra wapperen lustig da vlaggen boven
een nieuw opgetrokken Hoofdpavillioen!
* *
*
Want aan durf en koopmansgeest ont
breekt het den Belgen niet!
Da wijze, waarop deze groote tentoon
stelling tot stand kwam, kon er van
getuigen, gelijk hun stedenbouw in de
laatste decenniën en gelijk hun heele
publieke leven, dat breed weet op te
vatten en tot spoedig uitroeren in staat is.
In dit opzicht doet Bilgiëaan den
Duitschen nabuur denken: er wordt ge
werkt en gewaagd: en de groei gaat
snel, te snel wellicht.
Heeft men den tijd wel tot een terug
blik op den afgelegden weg? Tot be
zinning? De te snelle rijkdom is thans
overal: hij heeft het merkteeken van den
kwalijken smaak op het gezwollen voor
hoofd. Ga Duitschlands pavillioen maar
binnen en zie de gruwbaar-rijke onyxen
badkamers, waarin een dik geworden
industrieel-lichaam zijn zonden mag af
spoelen. Zie er de weelderige saletten
en volle salons, voor opgeblazen domheid
uitgedacht, en vervaardigd, duur, duurt
rijk, rijk, in alle stijlen, in alle hout
soorten, in alle kleuren, in alle gedaanten.
België, met een ouder beschaving ach
ter zich, mist deze excessen. Frankrijk
ligt te dicht bij Belgiëos centra om zon
der invloed te blijven, en ook leeft er
voort de oude Nederlandsche" cultuur.
Belgiëkent de zaken-drift en de produc
tie-woede van het groote en groeiende
Duitschland, het heeft in sommige op
zichten op dit Rijk nog voor.
Waarom zouden wjj, ah de eerste schrik
voorbij is, niet een tentoonstelling zien,
op de plaats van het hoofdgebouw, dat
de vorige tentoonstelling, ondanks al
haar schittering, nog beschamen kan?
v. D. E.
Ruïnes van het Belgisch hoofdgeboaw vlak by het Brusselsch pavil'ioen.
Het Spaaiuche pavillioen op de Brtuselsche tentoonstelling.
Pavillioen van de wapenfabriek van Herstal.
Het Daitsche pavülioea op de Brnsselsche tentoonstelling.