Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR tf E D E R L A N D.
No. 1731
is oer,.,,
1910: Dütflchlaid raadt Nederland n
sterke kustverdediging aan.
iiiiiiiiifiiffMinlhiiiUiifirilmflnffiffifffiïifiliïiiHiriiimtiilmiiiiimiiiii
geworden, hetgeen eveneens bij vele spoorweg
maatschappijen het geval is.
Veel echter zal afhangen van de wijze,
waarop de verschillende spoorwegkwestie's
zullen worden opgelost, waarvan die be
treffende de vrachttarieven van het grootste
belarg moet worden geacht.
V. D. 8.
iiimmiiniiiiiiiiitiiiiiiliiMiiiiitiiiiiiilitliilmimiiiiiiuiimiiiiiiiMiiMiii
m Hen Vos ReiaaaFle",
Waar ik in een mijner vorige schetsjes het
Land van Halst vereerde met een naam,
waaraan sommige Ingeborenen aanstoot
hebben genomen, gedreven als ze werden
door d' oprechte trouw aan hunnen half
Vl&amschen grond, versier ik deze eigenaardige
gouw nu met een epitheton, dat ons de
figuur voor den geest roept .van Willem
di« den Madoc maect», daer hi dioke omme
waecte". En met reden, want het Land
van Hulst mag er roem op dragen, dat
binnen zijn grenzen of niet ver daarbuiten
de geschiedenis is afgespeeld, die ons het
meest humoristische, bijtend satirieke, zoo
volkaeigenaardige Dierenepos uit de Middel
eenwen te genieten geeft. Of kent niet ieder
die het guitige atuk gelexen heeft, de namen
Hulsterloo (het tegenwoordige Nieuw-Namen
of KauUr, gemaente Clinge en Abtdak (nu
nog een gehucht, behoevende tot de gemeente
St. Jon»»tten) 1 Toch sou de naam, in mijn op
schrift vermeld, we niet in den geest geko
men ijn, als ik niet wilde gaan schrijven over
bijgeloof, want men kan dit woord van de
Middeleeuwen niet losmaken, zoo min als de
Middeleeuwen van dit woord.
De begrippen lyn geassocieerd, zooals de
pedagogen zeggen, al wordt er dam ook op
't gebied van bijgeloof veel ten onrechte op
rekening geschoven van dien tijd, waarvoor
de tegenwoordige woordkunstenaars vooral
grooten eerbied en liefde gevoelen moge
dan ook de wetenschap hem aanzien met een
medelijdend glimlachje. Maar by' 't brood
der wetenschap alleen kan de mensch toch
niet leven l
Ik wilde dan om tot mijn onderwerp
te komen iets meedeelen omtrent het bij
geloof in dezen hoek van Zeeuwech- Vlaan
deren. Niet, dat de menschen op dit punt
hier achterlijker zy'n, dan in andere streken,
o, neen, want waar de dagbladen ons moeten
meedeelen, dat in 't hart van Noord-Holland,
in Alkmaar, een oud vrouwtje van hekserij
verdacht wordt, en men daar nog, zooals
trouwens te Amsterdam, Rotterdam enz. enz.,
waarzegsters raadpleegt, mag men den
Zeeuwsoh- Vlaming een kleine
buitensporigheid op dit punt niet kwalijk nemen.
Bovendien moet ik mijnen lezers opmerken,
dat het bjjgeloof, waarvan ik in de volgende
regels een tafereeltje zal ophangen over 't
algemeen bij de jongeren en volwassenen den
lachluet wekt, en alleen schrik en vreeze
brengt in de naïeve, ontvankelijke ziel van
oude moedertjes en grootvaders, al zy'n er
dan ook feiten" onder, die men als gemeen
goed kan beschouwen.
Als primus inter pares", d.i. onder de
angstwekkende verschijningen in de wereld
der superstitie verschijnt de weerwolf", die
zijn rol speelt over de geheele wereld,
natuurly'k overal met zy'n locale kleur. Zy'n
naam luidde reeds in het Angelsaksische
verevulf" (menschwolf) en de Grieken
noemden hem lycanthropos" ', d.i. wolfmenech
(Denk aan koning Lycaon}.
Hy' schy'nt afkomstig te zijn uit Azië, van
waar hy zich over de geheele wereld heeft
verspreid. Men vond hem by de Griekenen
Romeinen (Petronius bijv. geeft een weer
wol venverhaal), zoowel als by de Noordelijke
bewoners van Europa, in wier Mythologie
de wolf een voorname rol speelt, en later
is door de heksenprocessen, die de verande
ring van menech in dier met den duivel in
verband brachten, het geloof aan weerwolven
eerst recht levendig geworden. Dat de geest
van den eenyoudigen, weicig ontwikkelden
plattelander zich ook thans nog de mogelijk
heid voorstelt, dat een mensen zich, natuur
lijk door bemiddeling van Satan, in een dier,
wolf of hond, kat of slang kan veranderen,
zal ons nader blijken.
De weerwolf is in deze streken bekend
onder den naam van Ossaart. Hoe hy' aan
dien naam gekomen is, weet ik niet, daar ik
zyn geboortebewy's nergens heb kunnen
machtig worden. Hij kan allerhande gedaanten
aannemen ; het meest echter vertoont hij zich
als. een groote, zwarte hond. Bij vindt er
behagen in, de menschen beet te nemen en
te plagen, natuurlijk alleen 's avonds of
's nachts. Men ziet hier dus een soort grap
penmaker in hem. Wanneer b. v. iemand in
het donker langs een eenzamen weg gaat,
springt soms van achter een heg of uit den
slootkant een groote, zwarte hond te voor
schijn. Met n sprong zit hij den verschrik
ten wandelaar op den rug en de arme
ongelukkige is genoodzaakt hem voort te
dragen, tot hij van vermoeidheid bijna niet
vecder kan.
Dan springt het moniier, dat overigens
1911: Engeland wijst Nederland op de plicht
délandgrenzen te voorzien.
1910 : Du'itechland waarschuwt Nederland
de 'vloot niet téverwaarlóozen.
iiiHiliiifiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiini
geen kwaad doet, weer op den grond, neemt
een menschengedaante aan en lacht zijn slacht
offer hartel-y'k uit. Süms neemt Ossaart niet
eens de moeite van gedaante te veranderen
en haalt zoo zijn streken uit. Enkele jaren
geleden leefden er nog menschen, die volgens
hun zeggen, Oesaart hadden moeten dragen
en er zijn nog wel ouden van dagen, die er u
griezelige dingen van kunnen vertellen, waarbij
ay' Staring na zeggen:
Behalve man n paard, noem ik u huis en
stal."
Natuurlek Waren er wel van die
ongeloovige" grappenmakers, die zelf soms als
Oasaaf t fungeerden, om de eene of andere een
voudige ziel den schrik op het lijf te jagen.
De Oisaürt dezer streken heeft veel overeen
komst met het monster, dat men in Westelijk
Noord-Brabant bestempelt met den naam van
Ft<idder". Deze huisde echter alleen in met
riet en biezen omzoomde poelen en plassen,
zoogenaamde weelen", en was zwartbont.
Uu mijn jeugd herinner ik mij nog wel
iem»nd,die voor zoo'n,. flodder" op den loop was
gegaan en in doodsangst by zy'n huiagenooten
aankwam. Er was echter niets anders met den
man gebeurd, dan dat zy'n superstitieuse fan
tasie aan 't malen was gegaan door het tegen
elkaar kletsen van zijn natte broekspijpen.
De heer F. W. Drijver deelt ons in zy'n
Mozaïek" mede, dat volgens het cude bij
geloof de toovenaars van den duivel een haren
riem of een zwart wambuis ontvingen. Deden
zy dezen gordel om of trokken zij deze
huid aan, dan veranderden zij in een wolf.
Zoo bekende in 1595 VolkertDirks te Amers
foort na allerlei folteringen te hebben onder
gaan, dat hij bij den Duivel zy'n ziel had
verkocht voor een wambuis en een doek,
waarmee hij zich in een wolf of een kat
kon veranderen. Hy was ook op de bleijke
tot Amersfoort geweest in gedaante van een
grauwe kat, nadien de boese vijant hem
zijn bozen oyigetoogen en met olie of
diergelijcken gesmeert hadde, alwaer sy geweest
syn tot 5 of 6 katten in 't getal en 't samen
gedanst hebben!" (Aangehaald in den vorigen
jaargang van 't tijdschrift Buiten").
pak in deze streken weet men nog
altijd van die dingen te spreken. Jaren
geleden woonde hier in een dorpje een
man, die in 't bezit was van een
weer wol venhuid. Wanneer hy' die aantrok,
bezat hij dezelfde macht als Ossaart. Toen
die man op zijn sterfbed lag, verbrandde
men de huid, wat men misschien niet zou
gedaan hebben, indien men de gevolgen had
kunnen voorzien. Met geweld moest men nl.
den eigenaar in zy'n bed trachten te houden;
hij zag er verschrikkelijk uit. Natuurlijk had
hier de duivel de hand in 't spel. Deze
wonderbaarlijke historie zal zeker wel in verband
staan met het oude bijgeloof, dat te midder
nacht iedere weerwoif zijn gedaante als
menech herneemt, hetgeen ook geschiedt,
als men den gordel of het vel verbrandt;
zoolang dat brandt, heeft hij veel pijn, maar
zoodra het verbrand is, is hy verlost."(Drijver).
Ossaart vertoont zich ook wel in
kattengestalte, en vele heksen doen het hem na,
evenals voornoemde Volkert Dirks. Men heeft
hier verscheidene eenvoudige lieden, die in
doodsangst verkeeren, wanneer ze 's avond*
door een kat worden gevolgd en verscheidene
knokige boeren zullen het niet wagen om
's avonds of 's nachts een kat, die zij op hun
weg ontmoeten, te slaan of te schoppen,
want 't is Ossaart of een heks. Als men ech
ter het beest verwondt, ligt den anderen dag
de een of andere heks met dezelfde verwon
dingen te bed.
Soms organiseeren die katten zoogenaamde
kattendansen" met den duivel als kooraan
voerder in het midden. Men wijst u op af
gelegen plaatsen, meestal by' poelen of plassen,
de kringen aan, waar ze 's nachts haar ronde
dans verrichten.
Of hier een stoute vry'geest lacht,
Wie scherp van oor is, hoort ze brommen,"
zei Staring, en ik zeg het hem na: Wie scherp
van oog is, ziet die kringen, maar de
ongeloovige botanicus weet ze te verklaren uit de
werking van een zeker soort paddestoelen,
wat de goedgeloovige zielen natuurlijk weer
apekool noemen.
Dat Ossaart zich ook wel eens in een heel
andere gedaante vertoonde, blijkt uit het vol
gende. Een mijner vrienden, aan wien ik ver
scheidene inlichtingen omtrent my'n stof te
danken heb, schreef mjj: Mijn grootmoeder
vertelde, dat hdar moeder eens op een avond
van een doopplechtigheid naar huis kwam.
Zij was Meter geweest en de Peter vergezelde
haar. Op een weg gekomen, waar huizen ont
braken, hoorden zij eensklaps een klagend
kindergeschrei. Angstig genoeg, gingen ze
toch kijken, waar dat vandaan kwam.
Al spoedig vonden zij, op het geluid afgaande,
in een droge sloot een klein kind, dat nog
zeer jong scheen. Zy wisten niet, wat te doen,
doch het medelijden hield de overhand. Het
wicht werd dit de sloot gehaald, in de voor
schoot gestopt en voort ging het. Toen zij
een flink eind gegaan waren, werd de kleine
eensklaps erg beweeglijk, zoo aelfs dat hy' uit
de schort sprong. Op hetzelfde oogenblik was
1913 : Engeland maakt Nederland opmerk
zaam op de vorderingen der militaire
luchtscheepvaart.
1914 : Duitsc'hland zou in Nederland's plaats
de kust beveiligen door mijn-torpedo'e.
imniiiiiiimiiiiiiMUimiiM
het kind veranderd in een man, die het
beteuterde paar nog voor den gek hield en
uitlachte bovendien." Tot zoover mijn vriend.
De goeie ouwe vrouw geloofde dit vast; haar
moeder had het zelf beleefd l Tot haar ge
ruststelling moge zeker wel dienen, dat we
nu reeds een heelen tijd van den leelyken
weerwolf verlost zy'D. Hy ligt nl. al enkele
jaren ergens aan zee aan een ketting vast
gebonden, die niet dan na 99 jaar wordt
losgemaakt. Dan is hij eehter weer vrij. Een
oud moeder l j 3 deelde mij echter mede, dat
hij niet aan zee ligt, maar in den kelder van
het vroegere huis te Zande te Kloosterzande
(gemeente Hontenisse). 1) Wie gelijk heefr, zal
aan het nageslacht blijken, dat vol ontzetting
den tijd van Ossaarts bevryding te gemoet
zal zien, als de schrikwekkende komst van
de komeet van Halleyl
Hoe diep het geloof aan Ossaart in den
volksgeest geworteld was, blijkt hieruit, dat
hy de eer gsniet, dat zijn naam spreek woor
delijk is geworden. Hij loopt rondals Ossaart",
zegt men in deze streken nog wel eens van
iemand, die het zy'n evenmensch gedurig erg
lastig maakt, hem benadeelt of steeds on
vriendelijk bejegent.
Ook de alten" der oude Germanen, ware
kwelgeesten der meuschheid, die het er op
toelegden, de lieden op allerlei manieren te
bedriegen, zijn hier in het volksgeloof nog
springlevend. Spreek maar eens iemand, die
het ongeluk heeft gehad, .,van den alf verleid"
te zijn geweest, of zooals men hier wel
volksetymologisch «egt van den (h}als verleed."
Een eenvoudig vrouwtje, aan wie dit schrik
wekkende overkomen was, heeft er mij eens
verslag van gedaan. Zij was eens op een
marktdag naar 't stadje Hulst gegaan, waar
zy' goed bekend wac. Nadat «e een tp j e had
rondgewandeld door de straten, veranderde
er alles voor haar oogen. Ze zag er groote,
prachtige winkels en overal onbekende ge
zichten, ofschoon ze honderden malen in
Hu'st geweest was.
Ze was er ganach beduusd" van. En zoo
liep ze uren rond, zonder den bekenden uit
weg door een der pooiten van het ouda
vettingstadje te kunnen teiug vinden. Ein
delijk ging ze, zoekens moede, op een stoep
zitten, tot de betoovering was geweken. Toen
kon ze zich onmiddellijk terecht brengen en
kwam zonder ongeval thuip.
Het goeie menech vertelde het my' in al
zijn geuren en kleuren en liet het uca niet
uit het hoofd praten, dat zy van den (h)als
verleed" was. Toch schenen de alven liever
in den laten avond of des nachts hun
guitenstreken uit te halen.
Dan lieten zy iemand uren lang op een
bekenden weg rondloopen, zonder dat hij aan
het einde kon geraken. Het kwam wel voor,
dat men vlak bij huis zijnde, onmogelijk zy'n
woning kon bereiken. Gewoonlijk eindigde
iemand, die zoo beetgenomen werd, met zich
neer te zetten en de dingen maar af te wach
ten, natuurlijk aan ieder haar een
zweetdroppel. Veelal kwam hij echter al spoedig in
normalen toestand en kon de reis ongehin
derd voortzetten. De stoute vrijgeesten"
lachen weer en laten hier liever in plaats
van den alf god Bacchus als motorisch ele
ment optreden.
Niet minder verschrikkelijk dan Omvart en
de alf ie het zoogeniamde kwaad gedwars".
Dit begrip is niet scherp te omlijnen; 't is de
vage voorstelling van ongeluk, dat door hek
serij iemand op den weg kan overkomen, 't
spreekt weer vanzelf, dat eerst de zon onder
moet zijn, >
Wanneer iemand 's nachts naar een nabu
rige plaats moet om den dokter te gaan halen
voor een vrouw, die op 't punt staat een
nieuwen wereldburger het levenslicht te doem
aanschouwen, dan zal hij zelden alleen durven
gaan, 't zij te voet of per rijtuig, want...
er zon kwaad gedwars" op den weg kunnen
zijn. Daarom verzoekt hij in den regel een
buurman, om hem op zijn gevaarlijken tocht te
vergezellen. Dezelfde vreeze weerhoudt bange
lieden ook om zonder geleide 's nachts om
den pastoor te ry'den ter berechting" van een
zieke.
't Kwaad gedwars" kan ook wal eens
komisch werken. Laatst hoorde ik bijv. een
vermakelijk staaltje van de avonturen van een
vroeden vader uit een plaatsje dat ik niet noe
men zal. Hij was per flets naar de weekmarkt
gereden en peddelde 's avonds ietwat
geestelijk verheugd naar huis. Waarschy'nly'k
door de ongelijke trapkracht van beide beenen,
althans nog niet door 't kwaad gedwars",
raakte hy onderweg met zijn rijwiel in een
sloot. Vlugger dan men, zgn toestand van
labiel evenwicht in aanmerking genomen,
verwachten zou, klauterde hij op den kant
en vischte zijn rijwiel op. Een poging om
zich opnieuw in den zadel te zetten, mislukte,
zoodat hij met de fiets aan de hand zijn weg
vervolgde. Maar hy' had gerekend buiten
den waard, of liever buiten het kwaad
gedwars". Al voortgaande bemerkte ons
1) Hier bestaat verwarring met een andere
legende, die van Bornis", waarop ik later
misschien terug kom.
1915: Engeland druist Nederland op het
hart, de waterlinie toch maandelijks te
probe?ren.
1916 : Duitschland overtuigt Nederland van
de voortreflykheid der duiteche uniform.
Fliegende Blatter raadslid, dat zijn karretje nu
en dan niet voort wilde: er werd telken?
aan getrokken, naar hy meende. Ongetwijfeld
was de flats behekst, en daar hij middelerwy'l
op 't dorp was gekomen, waar hy echter nog
een ha'f uar vandaan woonde, keek hij rond
of er geen kroeg meer verlicht was. Helaas,
neen! hij stond met bet kwaad gedwars alleen
op den weg M Hul! Hij durfde zy'n flets niet
verder te vervoeren, zette ze tegen een schuur,
vervolgde zonder ry'wiel zy'n we?, en zond
's anderen daags 's morgens vroeg zijn knecht
om het behekste voertuig te halen, dat nog
op zy'n zelfde plaa*s stond.
Aan geheimzinnige waarschuwingen en
voorteekenen wordt hier door vele eenvou
dige lieden nog geloof gehecht. Als er
iemand in de buurt doodziek is, gebeurt
het wel, dat de een of andere buurman
'g nachts driemaal hoort kloppen op deur of
raam, ten teeken, dat de zieke den tol aan
de natuur gaat betalen. Ook krijgt
mendergely'ke waarschuwingen, als men een zieke
in zy'n familie heeft.
Huilende hoeden en 't gelui van de klok
l reden ook op als voorspellers van ster fge vallen.
Er z'vjn zelfs menschen, die het geluk of
het ongeluk hebben met den helm geboren
te zijn," zooals men zegt. Zij weten vooruit
te zeggen, wanneer iemand van hun kennis
zal sterven. Is de noodlottige elag ge
vallen, dan zien zij vaak den doode in
levenden lijve voor zich, daarna dood en
vervolgens aanschouwen zij in gedachten zijn
begrafenis. Als zij die later bijwonen, gebeurt
alles juist, zooals zij het in visioen hebben
gezien. Menscheu, die met den helm ge
boren zy'n" zij a verder onkwetsbaar, zooais
hier en in Noord-Brabant het volgens het
volksgeloof Napoleon was>.
Dwaalkhtjes, dia reen hier stalkeerskens"
noemt, zijn de rondzwervende zieltjes van
ongedoopte kinderen. Wie ze durft naderen,
overkomt een ongeluk, want ze lokken hem
meestal in een moeras of een poel, waar hy'
den dood vindt.
Deze en dergelijke kleinigheden zy'n echter
hier alleen niet inheemscb, men vindt ze door
heel Nederland, zoo goed als heksen en spoken,
de kwade hand, de ouwe man" (toepasselijk
op zuigelingen, die steeds vermageren, onge
twijfeld door de slechte voeding) enz.
En waar kinderen over 't algemeen bang
gemaakt worden met den boeman, spreekt
men hier van 4en donkeren vent", of den
1917: Engeland bewyst Nederland de hy
giënische voordeekn der schotsche uniform.
1918 : Duitechland en Engeland verklaren
Nederland in staat zich zelf te verdedigen.
lliiiMiiMiniiimiuMiiimtiiniltMiimiiimni
padderen vent" (padder 2= naakt), van Piet
d9n Haak" of Piet den Duvel" die hen in
den regenbak trekt, als zi er in durven
kijken.
Om hun het leelyke gezichten of meuten"
trekken af te leeren, zegt men hun: Pas op,
als het klolsja van Rome slaat, bly'ft je ge
zicht zoo staan."
't Bovenstaande is slechts een bescheiden
ruikertje, gepinkt in den hof der folklore
van Zeeuwfch Vlaanderen. Er zou heel wat
meer te verzamelen zijn. Misschien torn ik:
er later nog wel eens op terug.
G r a a u w. M. L DE KIIJSEE.
imiiiMinHiiMiHiiiiiniiiiimiiiiiiiMimiiiiiiiiiiiiMiiiiiMimMiiiiMiiiiirti
ofng&zonbw.
Zwolle, 18 Aug. 1910.
Geachte Redactie,
In het voorlaatste nummer van De Amster
dammer, staat op pagina 6 een afbeelding
van een der logementschepen onzer marine,
n.l. van de Bonaire". Dit is echter niet,
zocals verkeerdelijk in het onderschrift ver
meld staat, een orjloidingschip voor
lichtmatrozen, doch het is het logementschip,
uitsluitend voor de adspirant-machinisten en
by' die opleiding geplaatste officieren van
politie bettemd.
Hocgichtend,
J. VAN DOORN,
Ad j. Mach. K. M.
Yan TütecMflei,
Eigen Haard. Zyn keuze, door M. J. Salverda
de Grave Herderscheê, VI. Planten en
lucht, door dr. A. J. M. Garjeanne, II, met afb.
Vacantiegenoegens, door Frits van Kaalte,
met afb. In het harlje van Twente, door
Jei». de Vries, I, mat afb Nederland voor
honderd jaren, door Generaal Wüpperman, I,
met afb. Feuilleton. Een mooi stuk werk.
Het geschenk aan den heer Leur. Het
Engelsch ge;anttchap te Apeldoorn. Vlie
gen te Amsterdam en de vol plané. Het oude
kanon van de Brederode", alles met afb.
Gids voor buitenlandsche Hotels.
Berlii» Hotel Adlon.
ItEKLl JK. Unter den Linden l bij den
BrandenbnrgerTor. 3 Minuten van het Tiergarten-park. Heerlijkste ligging, Modernste
comf., Matige prijzen,Voordeelige arrangementen. Tel.-Adres : Adlonum",
LORENZ ADLON, Keizerl. & Koiinkl. Hofleverancier.
Berlijn. Hotel
Ooburg
In de bevoorrechtste ligging van Berlijn,
direct by liet station Friederichstrasse
(aankomst nit Holland). 80 Kamers met
100 bedden. Voorn, gezelschapsvertrekk.
El. licht. Centr. verw. Lift. Matige pry'zen.
ERNST REISIG, Eigenaar.
Wiesbaden.
Hotel WILHELMA.
Ie Eang. Termalbaden uit eigen bron. Prospectus Hotel
Informatie-Bureau, Amsterdam, Raadhuisstraat 16.
Luchtkuuroord in de Harz aan den voet van de Broeken.
Kamers van M. 1.25?M. 4.?.
Prosp. Hotel Inform.-Bureau,
A'dam, Raadhuisstraat 16.
Hotel Haberhauff.
Pontresina. Hotel PONTRESINA.
(Engadin.)
Huis van den allereersten Rang
Prachtigste uitzicht.
160 Kamers op 't Zuiden. Appartementen met Baden. Centrale verwarming
Groote Tuin en Tennisveld. Gerenommeerd Restaurant. Verlaagde Pensionpry's
gedurende Juni en September.
Directeur G. BAGGENSTOSS (voorh. RITZ-HOTEL., Londen).
Dit blad ligt in alle bovengenoemde Hotels ter lezing.