Historisch Archief 1877-1940
No. 1739
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD YOOR NEDERLAND.
De hal van het Noorder-Spoorstation (gare du Nord) te Parijs tijdens de staking.
4IIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIItlllllllMMlIIIIIIIIIIIMIMIMIIMIIIMIIIIIIIIIHII
Dat doet h|j alleen ter eere
Van de Laarder schilderschool l
VI.
Plasechaert zal er komen zeggen
Wat of mooi is en wat niet,
Bremmer zal er uit gaan leggen
Hoe men kunst het beate ziet,
En Frans Coenen komt er lezen
(Maar die doet het voor de jool)
Hoe de knnatkritiek moet wezen
In de Laarder sciilderschool l
VII.
Albert Neubuys is vertrokken
Toen hij 't nieuws las in de krant,
Ja, by is bepaald geschrokken
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
ETtNSCHAPPEUJKE
feita's transatlanliictie iBcktwrt,
Op het oogenblik *) zwe-ftWellman onbe
heerd boven de wateren van den Atlantischen
oceaan, ernstig pogende het eerst den lucht
weg af te leggen tusschen Amerika en
Europa, als snelheids concurrent der groote
Atlantische stoombooten. Daar deze lucht
vaart minstens even belangwekkend en ge
vaarlijk is als Cnavez' tocht over den Simplon,
is het zeker gewenscht Wellman bij voorbaat
alle eer te geven van deze onderneming, al
moge de uitslag op het oogenblik nog twijfel
achtig zijn. Bovendien is het luchtsehip,
waarmee de tocht aanvaard is, zoo'n samen
stel van ingeniense vindingen, dat een be
spreking ervan de moeite waard fr. Wellman
zelf is allen nog bekend uit den tijd van
zijn mislukte pogingen den Noordpool via
de hoogere atmospheer te bereiken. Hij heeft
in 't hooge Noorden tochten gedaan met zijn
bestuurbare ballon,lang voordat eenig bestuur
baar luehtsehip nog noemenswaardige afstan
den had afgelegd.Toen de laatste maal Wellman
opsteeg en zijn pool-reis begon, moest hij na
een paar uur terugkeeren daar de sleepkabel,
die een groote rol speelde bij het
hoogteregelen der ballon en die bovendien de
voedselvoorraad bevatte, brak. Hierna heeft
Wellman zijn onderneming opgegeven. In de
plaats daarvan heeft hu een niet minder
grootsch plan opgevat n.l. om den Atlanti
schen oceaan te bevliegen. Dat dit een enorm
waagstuk is dat veel eischt van ballon en
bemanning blijkt wel het beste uit enkele
cijfers. De oatworpen reisroute heeft een
lengte van 4800 K.M, terwijl geen luchtschip
tot nu toe nog een onafgebroken reis ge
maakt heeft, langer dan 800 K.M., en terwijl
een vry-drijvende bal'on nooit verder tocht
heeft beschreven dau de helft van Wellman'a
reis. Men zou verwachten dat Wellman al
geraimen ty'd te voren proeftochten gemaakt
had, maar dat is niet zoo, evenmin als voor
zijn poolrei?. By deze laatste gelegenheid
zei h\{: 't helpt toch niets want de omstandig
heden zijn tijdens de poolreis toch geheel
anders dan bij de prpeftocht." En ook nu
zegt hij hetzelfde: mijn reis gaat overzee; en
geen tocht over land zou mij eenig verge
lijkingsmateriaal kunnen geven voor de
zee*) Bij het schrijven van dit artikel.
Van de school in 't Manve-land. ?»
Nu gaat gij als Segantini,
Gletschers schild'ren in Tirol,
Zóó dacht hij de concurrentie
Van d» Laarder schilderschool.
VIII.
Laren wachten gulden tijden,
Al wat schildert tijgt er heen
Om zich aan de kunst te wijden,
In de school van 't Gooieche Atheen I
Wat is Feith zyn vliegverrichting?
Wat de ontdekking van de Pool
Vergeleken bij de stichting
Van de Laarder schilderschool l
JOIIANNES LABASKY.
reis." Al valt bier wat op af te dingen, een feit
is 't dat Wellman 't niet anders wilde. Het
luchtschip is niet hetzelfde als dat waarmee
de poolreis beproefd is; ,een van onze af
beeldingen geeft een goeden indruk van het
geheel. De ballon heeft een spoelvorm, met
een grootste lengte van 75 Meter en een
middellyn van 17 Meter; de vulling van
waterstofgas geeft een hef vermogen van 12 ton.
Het omhulsel weegt zelf reeds twee ton en
bestaat uit twee lagen zij en een laag katoen,
met gummi samen geplakt zoodat het lekken
tot een minimum is teruggebracht. Het hulsel
is zelf slap maar het geheel wordt onbuig
zaam gemaakt door het schuitje" dat uit
metalen buizen is opgebouwd en dat zelf
ruim 50 Meter lang is; het geraamte van
dit schuitje is in fig, 2 goed te zien, beter dan
door een beschry ving weergegeven kan worden.
Dit schuitje is geheel door zeildoek omgeven
zoodat het luchtschip een soort kiel krijgt
(zie fig. 1); dit hulsel is in fig. 2 aan de
voorzijde weggelaten. Het schuitje is door
middel van een lengte-strook verbonden met
het eigenlijke ballonhulsel. De bodem van
het schuitje wordt gevormd door een
benzinereservoir van 25 Meter lengte. Het ge
vaarte is voorzien van drie benzine-motoren,
waarvan er slechts twee voor de eigenlijke
voortbeweging gebruikt worden, terwijl de
derde voor allerlei andere werkjes dient, die
straks besproken worden. De voortbewegings
motoren zijn van 80 . 90 paardekracht (een
frutje, vergeleken by de 70.000 P.K. der
grootste transatlantische mailbooten!). In
tegenstelling met de meeste andere
luchtEchepen worden hier geen vlakken gebruikt
voor het evenwicht, terwy'l ook geen
glygewichten aanwezig zijn voor liet
omheogof omlaagrichten der ba'lon. Het evenwicht
wordt bewaard door middel van de sleep
kabel, terwijl het stijgen of dalen verkregen
wordt door het vlak, waarin de schroeven
draaien, scheef te plaatsen. De schroeven, 4
in aantal, zyn ongeveer 3.5 M. in middellyn.
In het ballonhulzel zitten een aantal kleinere
luchtzakken in een rij achter elkaar; door
het willekeurig vullen of leeg laten loopen
van enkele dezer luchtzakken is het mogelijk
het luchtschip horizontaal te houden, terwyl
bovendien bij lekken van de gasvulling, het
vol blazen der luchtzakken de ballon gespannen
houdt.
Het roer bestaat uit drie verticale vlakken.
De bemanning bestaat uit zes man, die slapen
kunnen in de hangmatten (fig. 2) of in de
reddingboot die onder het achip hangt. Deze
reddingboot, licht en toch stevig gebouwd
bevat pro visie, voortbewegiagsmiddelen.toestel
voor draadlooze telegraphie, enz., deels dus
voor de tocht zelf, deels voor. het geval dat
de lucht verlaten moet worden voor de iets
Fig. 1. WELLMAN'S TBAKSATLANTISCH LUCHTSCHIP.
CHari.
Caesar Gezelle dicht:
,,'k Zie schapen witgewold,
'k Zie rid- en rnnders draven..."
WÜgaan voort:
,,'k Zie vo- en vlegels zich,
Aan wa- en bitter laven.
Ia 't mooie voorjaarsweer,
Gaan bloe- en ramen open.
'k Zie ieder met een bloem,
Zelfs schoo- met arjers loopen.
Geen pneu- slechts harmonie:
De tweedracht wijkt voor vrede,
De ru- voor poëzie,
Juicht kin- en ouders mede!
Want len- en warmte is daar,
Mijn geest stijgt op, naar boven,
'k Wil nat- en morgenuur
Met vul- en lippen loven."
*
De heer Taco H. de Beer schrijft in de
Telegraaf:
zoudt mij zeer verplichten door
een kleine ruimte voor dit artikel af te
staan, waarop ik hoop, dat velen de oogen
geopend zullen worden, dat zij zien dat
er een grens is bij het kiezen van mid
delen om zaken te doen."
Maar hu schrijft uitstekend Engekch.
*
Evenals Manuel van Portugal. Maar die is
na weer minder in zijn Fransch thuis, meent
zyn Parijiche vriendin Gaby Deslys. De
koning is een goeie jongen en zeer begaafd;
hij spreekt Dnitsch-Fransch en Engelsen als
zijn moedertaal," zei Giby lot een reporter,
volgens de N. R. Ct.
*
Er zal een rilling door Nederland gaan, als
het Centraal-Rapport over de
Gemeentebegrooticg van Rotterdam algemeen bekend
wordt. Een lid beweerde," lezen wij, dat
het begraven van patiënten te Maasoord niet
met den gewenschten eerbied plaats vindt."
De schrik in de verkeerde beenen.
Om den man schrik aan te jagen,
schoot burgemeester Hosang zijn revolver
in de lucht af. De veldwachter Brandsma
verzuimde door den schrik over het
schot, dat hij hoorde, den man achterna
te loopen. Deze wist toen te ontkomen."
Men ziet alweer welk een behoefte er
bestaat aan een Staatsinstituut waar
politiedienaren, onder leiding van een ervaren,
schrikvrijen onderwijzer, kcalproef gemaakt
worden.
De keizer is van plan voor zyn be
roemden vader admiraal graaf de Col igny
een standbeeld op te richten." (N. R. Ct.)
In den styl van dat van zijn iets minder
beroemden vader Friedrich Wilhelm.
Er komt een stilte over de menigte,
waarbinst een ieder in zijn diepste hart
den yliegman begeleidt door de ruimte
en zyn koers vergezelt naar een wijd en
zonnig vry ideaal." (Hbl.)
Wie zich ongerust maakt dat dit den sym
pathieken Wy'nmalen te veel bezwaard heeft,
vergeet, dat bet begeleiden binst de menigte
is geschied, en dat daarenboven een ieder
zorgvuldig zijn diepste hart had uitgekozen
om het in te doen.
*
A propos, we hebben het woord voor
Aviateur gevonden. DB SYMPATHIEKE. Alle
vliegers zijn sympathiek. Dat zeggen alle
bladen. Een sympathieke" beteekent dus:
een vlieger.
*
Sommige doctoren en apotheken trekken
zich het lot der zieken zoozeer aan, dat zij
zelf aan het sukkelen gaan. Mevr. D. schrijft
in het N. v/k. N.: Mijn dienstbode heeft
by mij longontsteking gekregen. Vier weken
heb ik haar in hais verpleegd, incluis dokter
en apotheker."
M tweemaal stoelen,,.
(Sluiverttuk, oud en nieuw kwartje.')
Er is over geklaagd, dat het nikkelen
stniverstuk te veel gelijkt op het kwartje.
Slechts door den breederen rand kon men het
in half donker onderscheiden. Thans heeft
's Rijks munt een nieaw kwartje bedacht met
een rand, die nu bijna zoo breed is als die
van het stuivertjnl Zoo is 't nog mooier.
IIIIIIIIIMlIMIIIlmilllMIMIillIIIIIIIIIIIIMimlIllltlllllllllllllllllMIIIMMIIIII
ran TuiscMften.
Onze Kunst, No. 10 : Dr. Hanz Jantzen, De
ruimte in de Hollandeche Zeeschildering.
T. Landré, De Hollandsche Njj verheidakunst
op de Brueselsche Tentoonstelling (slot).
Knnstberichten.
Moderne Kunstwerken, jaargang VIII, afl. VII:
Reproducties naar schilderijen van- Th. v.
Rysselberghe met begeleidende tekst van
H. P. Bremmer.
De Samenleving, No. 16: Onze beschaving, IX.
Walter van Diedenhoven, Marsyas. Idler,
Hoe de Dnitsehe keizer op de aeogte blijft.
Ia. Qaerido, Tydspiegelingen. Geneeskun
dige Kroniek. Servaas Rom, Onze Kin
deren. Het begrij pen van litteraire kunst
werken. F. H. v. d. Kop, 'n Nieawe Phase
der Earopeetche Staatkunde ook uit econo
misch standpunt beschouwd. E. D.
Baumann, Macau l ay als geschiedschrijver, enz.
De, Nieuwe School, afi. 10 : SToordhoff, Aan
den heer D. O. Thesen. Thijssen,
Maatschappelik rekenen, II. D. Bierhaalder,
Ingezonden. Thijssen, Naschrift. - Ge
achte Lezers I B. v. d. Vlist, Leugen
(Tooneelspel in 3 bedrijven).
iiillMiiminiiiiHiiiiii
Fig. 2. SCHUITJE VAN HET LUCHTSCHIP. De zeildoekbekleediny is van voren weggenomen, zoodat het buisgeraamte beter zichtbaar is.
De bodem wordt gevormd door het benzine-reservoir. In het midden staan de motoren waarvan twee schroeven zichtbaar zijn.
Vooraan bevindt zich een kompai en het stuurrad. Bovenin /tangen eenige hangmatten. Onder het reservoir hangt de
reddingboot, terwijl nog lager het begin van den sleepkabel zichtbaar is, door vier staal- en manillakabels gedragen.
minder onveilige zee.
Terwijl bij de Pooltocht het voedsel de
hoofdzaak uitmaakte, is bij deze atlantische
reis, die veel korter zal duren, het voedsel
veel meer een bijzaak. Hoofdzaak zijn nu de
machines en hun brandt tof. Elke motor op
zichzelf kan de ballon een snelaeid geven
van 32 K.M. per uur, terwijl de motoren
samen deze snelheid vergrooten tot ruim 40
K.M. per uur. Allicht gebruikt Wellman
slechts een motor tegelijk, terwyl de tweede
als reaerve gebruikt wordt; beide machines
zullen echter by tegenwind of iets dergelijks
wel tegelijk gebruikt worden. Met een vaart
van 32 K.M. per uur zou de reis zes dagen
duren; er is gerekend 'op een tocht van 10
dagen, maar Wellman hoopt, met behulp van
gunstige winden de overtocht in veel korter
tijd dan zes dagen te kunnen volbrengen.
Elke machine gebruikt 500 Kg. benzine per
dag, dus voor een tiendaagsche reis moeten
5000 Kg. (5 ton) benzine meegevoerd worden.
Hiervan worden 4 ton geborgen in het bodem
reservoir, terwijl de vijfde ton geborgen
wordt in de sleepkabel of equilibrator". Dit
is een lange stalen kabel waarop als paarlen
aan een snoer, dertig stalen bussen geregen
zijn, gevuld met benzine. Zooals fig. 3 aan
geeft is elke bus van boven bol en van
onderen hol, zoodat een soort gewricht ont
staat. Deze gewrichten zijn bekleed met een
laag vilt, terwyl bovendien bovenin de bus
de ruimte voor de doorloopende kabel ver
wijd is, zoodat er geen sprake van doorslij ten
van den ikabel kan zyn bij de bewegingen.
Deze gewrichten zijn zóó ingericht dat by
de maximale buiging van vier bussen, de
kabel reeds rechthoekig op zijn vroegere
richting staat. Op de dertig benzine-bussen
volgt nog een reeks van veertig houten blok
ken, elk een halve meter lang, en samen een
soort ratelslangen-staart vormend. Da geheele
sleepkabel is 110 Meter. Het groote nut er
van is in de eerste plaats dat de ballon zelf
geen ballast behoeft mee te nemen. Ouder
gewone omstandigheden neemt een ballon
losse ballast mee om overboord te gooien
indien de hoogte garegeld moet worden. Door
gasverlies zal een ballon dalen, door sterke
zonbestraliag zal het gas uitzetten en de bal
lon ry'zen, door dau w of regen zal de ballon
zwaarder worden en dalen. Dit alles word nu
geregeld door de sleepkabel, waarmee Well
man zyn ballon op een hoogte van 70 Meter
boven de zee zal honden. Bij deze ballonhoogte
zal de sleepkabel «lus voor een groot deel in
zee liggen en op zee drijven. Wanneer de
ballon nu om een of ander reden lager zakt,
komt een grooter stuk van den sleepkabel in
het water zoodat de ballon zelf minder te
dragen heeft en niet verder zakt. Rijst daar
entegen de ballon teveel dan wordt een stuk
van den kabel uit zee in de lucht gehaald
de ballon krijgt dan meer te dragen en stijgt
niet hooger. Deze vorm van ballast blijft dus
steeds beschikbaar. Met het oog op stormen zijn
de houten blokken zeer stevig gemaakt,
terwijl de lichter te beschadigen
benzinebussen nooit in het water komen en dus
veilig zijn voor golfgeweld. Eenige weken
lang heeft het ballonhuhel, bij totale vulling,
zeer weinig gelekt; men schat het afnemen
van het draagvermogen door dit lekken, op
100 Kg. per dag. Daar echter per dag 500 Kg.
benzine verbiuïkt wordt, zou de ballen te
licht worden, wat voorkomen wordt dcor de
bovenbeschreven luchtzakken in de ballon
met lacht te vullen, terwijl een zekere hoe
veelheid waterstofgas uit de ballon wegge
haald wordt. Deze waterstof gaat niet verlo
ren; integendeel: Wellman heeft ook daaraan
gedacht en zijn motoren zoo ingericht dat hij
in plaats van met benzine ook met waterstof
gas kao werken l Maar om terug te komen
op den sleepkabel: deze wordt gedragen door
vier kabels, 2 bovenste en 2 onderste, die
teu deele uit stalen kabels, ten deele, met
het oog op de noodige meegevendbeid, uit
manillakabels bestaan. Met windassen kun
nen de bovenste kabels ingehaald worden
zoodat de sleepkabel rijst (of eigenlijk het.
luchtschip omlaag getrokken wordt). Om de
benzine Missen vry te kry'gen worden eerst de
bovenste kabels ingetrokken, waardoor de
onderste kabels losser gaan zitten en zoo slap
zijn dat zij onder de bovenste benzinebua
vastgehecht kunnen worden. Daze bus wordt
opgebescben naar het schuitje, terwijl de
bovenste kabels op hun beurt weer worden
vastgemaakt. Zoo is de ingenieuse inrich
ting, die werkelijk wel verdiende beloond te
worden door een roemrijk resultaat. De
kans hierop behoeft echter niet zoo heel groot
te zijn, gelet op da volgende moeilijk leden.
Met de gewone plaatsbepalingsinslrumenten,
die elk kapitein gebruikt, kan op elk oogenblik
de plaats bepaald worden waar het luchtschip
zich bevindt.maar eigenlijk moet men constant
deze plaats blijven bepalen, daar ver
andering in windrichting ook dadelijk een
verandering in koers zal geven. Daar de
winden zoo veranderlijk zijn, is het gewenecbt
voortdurend de beweging van het luchtschip
te bepalen ten opzichte van het water, daar
dit het eenige middel voor koers-waarneming
zal zijn. In het geval dat de ballon pal oost
vaart met een vaart van 32 K.M. per uur,
zal de koers geheel veranderen wanneer
er een sterke Zuidenwind blaast met dezelfde
snelheid als de ballon. Het gevolg zou in
dit geval zijn, dat de koers Zuid-Oost werd.
Om dit uit te maken zal Wellman door middel
van een logly'n contact houden met de zee.
Gelukkig heeft Wellman alleen het punt
van afvaart vastgesteld, maar het punt van
aankomst geheel opengelaten, zoodat hij niet
aan een vasten koers gebonden is, behalve
die voor hem den kortsten weg aangeeft.
Hij zelf laat het aan het toeval over of hij
in Europa dan wel in Afrika belandt, als
hu maar de Atlantische Oceaan overkomt.
Wellman heeft met deze tocht ge vacht tot
hij Westenwinden kreeg, die zijn machines
kunnen helpen. Wanneer hy b v. afvaart bij
een Westenwind van een snelheid van 48
K. M. per uur, dan zon het Inchtschip
voortschieten met een 80 K.M. vaart, en de oceaan
zon in twee en een halve dag overwonnen
zijn. Gesien dat de grootste booten er nog
een dag of vijf over doen met hun duizenden
paardenkrachten, zon dat een aardige pres
tatie zijn. Jammer genoeg moeten we
hier zou" zeggen, want zoo gunstig zal
alles wel niet gaan. In geval Wellman
tegenwinden ontmoet die hem al te zeer
tegenwerken, is hij van plan verder naar het
Zuiden af te zakken, totdat bij geschikter
winden krijgt. Dit plan berust op het feit,
dat de winden op het Noordelijk halfrond
juist tegen de richting der wijzers van een
uurwerk in, om een depressie heendraaien.
Wanneer Wellman dus Oostenwind heeft,
ligt de depressie ten zuiden van hem, en
wanneer hij dan verder zuidelijk probeert te
komen dan dit depressie centrum, komt hy
in een gebied van westenwinden. Het is niet
te ontkennen dat het meteorologisch deel
van Wellman's plannen wel wat al te optimis
tisch wordt voorgesteld door de Sc. American,
die schip en reis bespreekt, maar afgaande
op Wellman'a schip zelf zullen ook onder
ongunstiger voorwaarden nog bruikbare resul
taten verkregen kunnen worden. Laat ons
hopen dat, niet zooals bij zijn Poolreis de
sleepkabel breekt, dat hij zijn schip niet
behoeft te verlaten voor de onveilige red
dingsboot, maar
Fig. 3. DEBL VAN DEN
SLEEPKABEL. Een heelt, bu»
en twee deelen van
benzinebusten zijn geteekend. De
stalen kabel doorloopt alle
bussen, en wordt voor slij
tage gevrijwaard door de
verwijding van het kabel
kanaal bovenaan elke bus.
Tusschen de bussen liggen
in de gewrichten" vilt
platen.
voor veiligen vas
ten Europeeschen
grond.
P. VAN OLST.
NASCHRIFT.
Het snelle, on
gunstige einde van
Wellman's tocht,
gelukkig zonder
persoonlijke onge
lukken, heeft de
optimistische ver
wachtingenwei ge
logenstraft, maar
zoolang de
oorzakender mislukking
nog niet volledig
bekend zyn, be
houdt het lucht
schip zelf, met zijn
geestige inrich
ting, onze belang
stelling. Voorge
licht door zijn er
varingen bij dezen
tocht, en beter
overtuigd van het
nut van proef vaar
ten zal Wellman
allicht de onder
neming nog wel
eens wagen. Van
harte wordt hem
daarbij succes
gewenscht.
v. O.