Historisch Archief 1877-1940
DE A MS T E R D A M M E R W E E
A D VOO-R N E D E R L A N D.
aLIBERTY
GEÏLLUSTREERDE CATALOGUS FRANCO
COMPLETE
BECROOTIMG CN
SCHETSEN GRATIS
MEUBELEERIHC
GEÏLLUSTREERDE CATALOGUS FRAMCO
MF l 9 O /R LfZIDSCHESTBMT
rik l Mm Of \1 AMSTERDAM
CEMCE VERTEGENWOORDIGERS W HEDERlAtlD
IIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIII1IIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIII
Zooate ik in myn vorig «tukje-meen aange
toond te hebber, was de positie der vrouw
in den Oud-Testamentiechen tijd niet zoo
ongunstig, soms zelfa gunstiger dan haar po
litie op heden, en bet ia vrq zeker dat het
verblijf in Egypte, waar de vrouw hooger
aangeschreven stond dan bq de omringende
volkeren, grooten invloed op de samenstelling
der Mozaïsche wetten beeft gehad.
Een eigenlijk wetboek volgens moderne
opvattingen vinden we echter niet in het
O. T. Het zqn meeital bepalingen, ingeweven
in de geschiedenis van het oude volk en
passende aan de omstandigheden van dit
verre tqdperk. In de Sinaïeche wetten, de
Tien Geboden en hun uitbreiding, zijn zede
lijke en sociale voorschriften, verbodsbepa
lingen betreffende eigen lom, tontractbrenk,
enz,, en»., opgenomen, en ook het crimineele
recht heeft er zqn eisen in, maar pas na de
verwoesting van den Tempel te Jeruzalem
doer de Romeinen, heeft het Israëlietische
recht een vasteren vorm verkregen.
Een eeuw ongeveer na het vernietigen
van het Godshuis der Joden, schreef een
WJJB en vrootn man, Rabbi Jehoeda, wien
door zijn volk den naam van heilige gegeven
was, een code, de Mishna, welke nog heden
bijna in zqh geheel tot ons is gekomen en
bestudeerd wordt. Niet alleen in Jeruzalem,
doch zelfs in Perziëbq de Joodeche neder
zettingen kreeg deze code spoedig groote
autoriteit.
De Mishna, dóór de Rabbijnen uitgewerkt
en gecommenteerd, stond weldra in hoog
aanzien. Naast dit wetboek ontstonden later
twee werken, bet ne in Palestina aan het
einde der 4e eeuw, het andere in Babyloniëbjj
het begin der 6». Beide zqn een
uitbreidiag of aanvulling van de Mishna en heeten
Talmoed. Wel hadden er yan t$d tot tijd
nóg' codificaties plaats, de laatste in de 16e
' «nïf door Earo, 'én Portageescben joorf/
nïaar dfr kern van het Israëliètische rech't is
tot op- heden gebleven wat het was ten tijde
van Rabbi Jehoeda, een recht, gebaseerd en
Steunende op de Religie van het oude volk.
De Mishna bestaat uit zes gedeelten. De
twee eersten en twee laatsten behandelen
uitsluitend godsdienstige voorschriften 1), het
derde en vierde gedeelte, respectievelijk het
burgerlijke en het crimineele recht. Het eerste
boek voert tot titel de Vrouwen',', het tweede
Schadeloosstellingen". In het eerste wordt
de inrichting van het huisgezin beaandeld,
in het tweede de bescherming van den eigen
dom, enz.
Het koophuwelqk was toen by de Israëlie
ten aiet meer van kracht; als overblijfsel
van dit sooit huwelijk waren echter nog twee
dingen in gebruik. Ten eerste dat de bruid
imiimmiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiuiiiiiiiiiiiiiii
UIT DB NATUUR.
GGCC. De voortplanting van zeewier.
Voor my op de schrijftafel staat een klein
glazen bakje met zeewater; er ligt een steen
in, waarop verscheidene soorten van wieren
zqn vastgegroeid, groene, bruine en roode.
Dat zijn zachte en goed harmoniëerende
klearen; wanneer de zon of het gasgloeilicht
erdoor heen schijnt, geeft dat zulk een fijn
samenstel van tinten en vormen, dat ieder
die het voor het eerst ziet, er verwonderd
over is.
Enkele rose en witte zee anemoontjes, die
er op en er tnsschen zitten vastgehecht, als
bloemknopjes op breede vertakte stengel?,
zjjn nog te klein, om mee te werken aan de
klenrmengeling; maar ze eten goed en groeien
ook. ,
Wat in dit miniatuur-aquarium groeit, is
echter niet het zeegewas, dat het meest
onder den naam zeewier bekend staat, en dat
wordt weggegeven door hen, dia volgens de
Joodsche wet macht over haar hebben r va
der, oom of bjj ontstentenis daarvan broer,
een gebruik dat ook nog heden in-zwang is;
en ten tweede kou de man het huwelijk
voltrekken door de vrouw een geldstuk te
schenken, terwijl hij zeide: <?ij zqt mq hei
lig", of: gij zq't mq heden mqn echtgenoot",
maar het geven van geld was toen reeds enkel
symbool; want het meisje kon op dit tijdstip
reeds niet meer tegen haar wil uitgehuwelijkt
worden.
Behalve het leggen van een geldstuk in
de hand der vrouw, bettond er, al in Mozes'
tqd, oog een andere wqse van huwelijks
voltrekking, die echter pas, in de wetboeken
van Rabbi Jehoeda van gewoonterecht, wet
werd, n.m. het geven van een bruidschat
door den man aan de vrouw. Ook voor een
weduwe gold deze bepaling, ofschoon zij
gewoonlijk de helft kreeg van de som, die
een jong mei-je was toegedacht. De man
heeft het beheer over die bruidschat,
Khetoeba, 2) genaamd. Wordt het huwelijk ech
ter ontbonden door den dood of door echt
scheiding, dan eischt de vrouw het eerst
haar bruidschat van de bezittingen vanhaar
man op, dan pas kan de erfenis, ingeval van
overlijden, verdeeld worden. Hier ia dus voorde
gescheiden vrouw en voor de weduwe ge
zorgd. De bruidschat, door den echtgenoot
gegeven, dient om de vrouw, alleen gebleven,
in staat te stellen in haar onderhond te
voorzien.
Bq de Romeinen en vroeger bjj de Grie
ken moest de bruidschat, door den vader ge
gund, door den echtgenoot worden terug
betaald, als er echtscheiding plaats vond.
Bq de Joden echter moest de man een
gedeelte van zqn bezit geven, om de vrouw
als weduwe of gescheiden vrouw te onder
steunen
In de Ond-Israëliet ische Wet ge vin g, dus vóór
Rabbi Jehoeda mocht de vrouw geen scheiding
vragen; in Mishna en Talmoed echter is
haar dit, zq 't dan in beperkte mate geoor
loofd. Trouwens, hier lag weer 'n klem voor
het vrq'e optreden der vrouw; als zq schei
ding vroeg, verloor zq het recht op de
Khetoeba".
En niet alleen bq 4e Oude Joden had de
vrouw enkele voorrechten, die wq heden moe
ten missen. In Perziëmoest een man, die een
meisje had onteerd, het meisje en baar kind ge
durende zeven jaar onderbou ien. In Egypte
treedt de vrouw op als onafhankelijk persoon
bq het maken van haar buwelqkscontracr,
en ontvangt de bq schriftelijke overeenkomst,
vastgestelde som voor baar huishoudelijke
uitgaven en voor baar kleeding Heeft de
a.e. ec W genoot e persoonlijk bezit, dan blijft
zij eigenares en beheert haar eigendom, zonder
dat baar man op n penning aanspraak kan
maken.
In de Oud-Brahmaansche wetgeving wordt
de bruidschat der rroiw naar persoonlijk
eigendom, blridhana; sterft ze zonder kin
deren, dan gaat baar bezit naar baar echt
genoot of haar vader. Laat zq kinderen na,
dan erft haar dochtei(-).
'De man was niet aansprakelijk voor de
schulden der vrouw, evenmin als de
vrouwvoor de schulden van den man; waren haar
schulden chter van hnishondelqken aard,
dan moest hq zébetalen.
De tqd is voorbij, dat de vrouw alles aan
nam .op gezag. Het er staat geschreven'
heeft de kracht van het orakelwoord ver
loren. De vrouw wil nu zelf weten, wat er
dan toch geschreven ataat.
Trouwens de voortütgang der vrouw te wil
len tegenhouden op grond der Bgbelsche wet
ten of Rabbqnsche voorschriften, welke voor
de toestanden van die tijdperken zeer zeker
nit1) Reeda vroeger was er een Mishna ge
schreven, door Hillel, die een andere
indeeling volgde.
2) Thans heet de huwelijksakte van de
godsdienstige huwelijksvoltrekking nog altijd
Khttoeba.
llllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIMIII
vroeger veel voor peluwvulling werd gebruikt
en nu- nog als veerend pakmiddel voor breek
bare waar dienst doet. Dit wordt beter zee
gras genoemd; want dat is in 't geheel geen
wier; maar... ook geen gras, al staat het daar
dichter bij in bouw en levenswijze. Zeegras
heeft bloemen, zeer vreemde en eenvoudige,
maar toch met stampers die door stuifmeel
moeten worden bestoven, evenals bq alle
bloem- en zaadplanten.
Dit gebeurt onder water en de
stuifaaeelkprrels hebben een zeer bijzonderen vorm,
die overeenkomt met de buitengewone wy ze,
waarop het stuifmeel de stempels moet be
reiken. Dat moet door het water heen ge
schieden, en de stnifmeel-?korrels" hebben
den vorm aangenomen van lange dunne
draden; die kronkelen door bet water en
slingeren zich om de stempels heen zoodra
ze daartegen aandrijven. De 10 of 12 stam
pers zelf zitten in twee rijen, dicht opeen,
of het roeiers waren, in een klein groen
onderzeesch bootje; dat is aan een kort
1. Blaaswier. a. Drijf blazen, b. Voortplantingsb'azen. 2. Blaasje met eikapselp.
3. Blaasje met epermakapeelp. 4. Enkele kapsel met steondraden. 5. Steundraden
met sperma-honderc. 6. Spermatozoïden, die bun houder verlaten, en 7. om een
ei heen zwermen. 8. Drijvend kiem plant j e van een blaaswier.
(Naar VON WETTSTEIN.)
munten d warer.is toch wel heel onlogircb. Waar
alles veranderd is, ,waar,de klimatologische
en economische omstandigheden zoo geheel
verschillend zqn, waar de sociale inrichting,
toen zoo eenvoudig, nu is uitgegroeid tot
een wqd-vertakte verhouding van de
menseheu onderling, waar de menech uit alle
Standen, zich tot het licht van
geeatesbeschaving en sociale verbetering wendt, daar
20a de vrouw in désibadaw moeten blq ven,
op de plek, waar eeuwen geleden, de Bijbel
haar, in bet kader van geheel ander» be
grippen, plaatste.
Geen man en geen vrouw die het wél
meent met de menechheid, kan dit in waar
heid wensehen.
RACHEL DE VBIES?BKANDON.
St. Nicolaasftó
Kindervrienden /
Over een maand zal, hopen we, het Sint
Nicolaasfeest op onze lagere en voorberei
dende scholen weer gevierd kunnen worden.
We vragen daarvoor, evenals vorige jaren,
Uwe medewerkicg, die gq kunt verleenen
door eene bijdrage te zenden aan onderstaand
adre?.
Elke bijdrage, hoe klein ook, wordt ver
antwoord in De Volkeschool", orgaan van
de Afd. Amsterdam van den Bond van Ned.
Onder wij zei s, waarvan alle gevers na afloop
een exemplaar ontvangen;
In haar aan die verantwoording toege
voegd verslag, eindigde onze penningmees
teres verleden jaar met voor onze arme
kleintjep, die zich al weken van te voren op
het feest verheugen, te hopen, dat we in 1910
zouden kunnen zeggen : niet alleen dankbaar,
maar ook zeer voldaan". Immers, in 1909
bedroegen onze totaalinkomsten pi m ?3250,
tegenover in 1908 een som van ? 34UO. Er
was dus een kleine achteruitgang te
constateereo, wat heel jammer was voor onze
kleinen.
Helpt ons nu allen het totaalbedrag, dat
de eerste 6 jaren steeds stijgende was, en dat
nog ontoereikend is voor een feest, zooals
onze kommissie het zich zoo graag voorstelt,
weer op te voeren. Wq weten, hoe warm
uw aller hart klopt voor dit sympathieke
kindei feest, waaraan alle lagere en voorbe
reidende scholen met arme bevolking, zoowel
openbare als bijzondere, kunnen deelnemen.
Laat dan dit jaar niemand ons vergeten,
en ieder zqn beurs zoo wqd mogelijk voor
ons openen.
Zendt spoedig uwe giften aan onze pen
ningmeestere s, Me j. H. G. Lnyks,
Leidechegracht 58.
Namens de Kommissie :
J. J. VAN AABTSEN.
Mej. L. J. BEKKBH.
Mej. H. G. LTJYKS,
Pennmgm.
iiimiiiiliilillHllllllllllliiiiiiiiiillliiililMlIHM'l'HlIlliiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiii
Winter b lot men. "' ,
Bloemen op de bont hoeden ... ik zag ze
in allerlei variëteiten : bloemen ? van won
derlijke vormen en even wonderlijke kleuren,
rozen en dalia's van reusachtige afmetingen.
ook bloemen, die op een au der e planeet ge
groeid schenen, zoo vreemd waren ze van
uitzicht en van tint. Niet onlogisch van de
mode, dat za de winte»bloemen anders wil
dan de zomer bloemen! De bloesems, die tegen
de grillen van ons klimaat bestand zqn,
moeten milder teer van blad zqn dan onze
voorjaarsche lelietjes-van dalen, ef de fijne,
aristocratische rozen van den zomer . . . Wie
dus bloemen op z'n winterhoed wenscht zal
't met deze lichtelijk naar roode koien
zweemende versierselen voor lief moeten m-men.. .
Ik zou 't niet doen ... ik vind bloemen op
een bontmuts een al te belangrijke afwijking
van de natuur, al zqn 't dan ook bnitenmodel
b oemen. De mode kwam vermoedelijk uit
Duitschland. In Frankrijk draagt men veeren,
dis zich oneindi j beter bq de grondstof van
hut hoofddeksel aansluiten, en bovendien
beter storm en sneeu w buien verdragen.
en Bual zeegrasblad vastgehecht; de bekende
lange grasbladeren zweven wqd uit in het
water ver van de aanhechtingsplaats en r ijzen
?n dalen mee met den golfslag.
Zeewier, van welke soort ook, mits het
dezen botanischen naam met recht draagt,
krq'gt nooit bloemen; e 'enmin de andere
wieren of algen, de zoetwater wieren en de
landwierm ; deze worden meer in het bijzon
der algen" geheeten; zq zqn het die als
microscopische kleine wezentjes de ruiten
van onze aquaria en de scaors van onze
hoornen met een groen laagje bedekken. .
Al deze wieren planten zich f door
knopvorming voort, waarbq elk atukje tot een
lange draad kan uitgroeien, of ze hebben een
wq'ze van voortplanting, die in vele opzich
ten met die van de mossen en varens
overeenkom*. Bq dese geschiedt de ver
menigvuldiging door sporen; dat zqn zoo
veel als zaden zonder kiem, die uit een
bijsonderen knop van een varen ontstaan
en op goed geluk de wijde wereld worden
ingezonden. Uit zio'n spore ontstaat hier
of daar een nietig plantje dat weinig of
niet op een varen gelijkt en hierop ontwik
kelen zich de eigenlijke voorplantingsorganen.
Ze zqn zooa!s bekendis tweeërlei: flescbjes
met eieren en doosjes met sperma'osolden.
De laatste bewegen zich als kleine slange jes
door het water en dringen in da eiflescbjes
binnen. Uit een op die wq'ze bevrucht eitje
groeit een nieuwe varenplant op, gelqk aan
die welke, de sporen uitzendt; en die ook
zelf weer sporen gaat vormen op of onder
aan den top van zqn bladeren; soms is al
het bladweefsel voor de sporenvorming in
beslag genomen, en dan lijkt het, of de sporen
op afjonderlqko dragers gevormd worden.
Zulk een voortplanting nu door sporen en
niet door bloemen hebben ook vele zee
wieren ; maar jaist niet het meest bekende van
onze inlandsche soorten, het groota bruine
blaaswier. Bij deze en enkele andere soorten
ondergaat het voortplanttegsproces een wijzi
ging; die moet men kennen, om. te kunnen
begrijpen hoe het komt, dat dit wier op onze
pieren en zeedijken altqd een bepaalde groei
plaats inneemt; het is of zqn terrein met
een liceaal is afgebakend, of het gecomman
deerd werd; tot zoover zult ge groeien en
verder niet.
Ieder die aan het zeestrand is geweest, al
is het voor korten tqd en aan het vlakke
zanrïige strand, kent toch wel die
bruingroene, smalle, platte bladeren, welke na den
vloed bq menigte op het strand blqven lig
gen. Bq de kinderen heeten zq klap wieren,
Astehepoes-af. ----- - --? : .
Een zonderlinge mode, zegt men, (maar
ik sta voor de betrouwbaarheid van het
bericht niet it) wordt door de M
nchener dames gepousseerd. Het geval wil
namelqk, dat in de hoofdstad van Beieren
een tamelijk gróót aantal oudere en jongere
juffers leven, welke allerminst in't geval van
Abschepoetster verkeer en, die 't kleinste voetje
had van 't gebeele land. De dames leven op
een grooten voet", en wenschen dezen levens
plicht nu met eer en gratie te volbrengen, ze
trachten dus de schoonheidswetten om te
keeren en hebben een Vereeniging
derGrootvoetigen" gesticht, voor welks leden het een
dure plicht is om redevoeringen te honden
en artikelen te schrijven over de schoonheid
van groote voeten"...
Een der voorkampsters heeft de opmerking
gemaakt, dat het meerendeel der wq'ze en
geleerde mannen zeer groote stappers had...
Dus... weg met de glazen muiltjes & la
AsschepoeUter l... pantoffels om schuitje in te
varen zullen het ideaal worden !... Niet bjj
ons in Amsterdam, hoop ik.
***
Kostbare vondst.
Te Daylesford in Australiëhad men een weg
volgens de methode van Mac Adam bestraat.
Een wandelaar, die op dit nieuwa plaveisel een
namiddagkniertje maakte, werd getroffen door
den glans van sommige der stukken steen,
waaruit de weg bestond. Hq werkte eenige
dier stukjes los en nam ze mee naar huis,
waar ze bq onderzoek guud bleken te bevat ten.
Yoor ongeveer 60 gulden haalde hq uit deze
collectie, en een nieuwe onderzoekingstocht
v er schal t e hem nóg voor honderd gulden
van 't edele meiaal. Hoe 't verder met dezen
kostbaren weg gegaan is, vermeld de histo
rie niet.
* *
MentcJienredder.
Wonderlijke en trouwe vrienden
dermenschen i ij n sommige dieren. Geen onzer vier
voetige makkers wellicht is sluwer en in
telligenter dan de oliphant, die de traditie
logenstraft, dat in groote licQamen soms
het kleinste verstand huist. Een weldaad
bewees zulk een dikhuid onlangs aan de In
dische pelgrims te Benares, die in den heili
gen stroom, de Ganges, baadden. Plotseling
bief zich tengevolge van een aardscbndding
de bodem van de rivier op, waardoor zult
een geweldig wilde strooming en waterver
plaatsing ontstond, dat duizenden menschen,
die niet zwemmen konden en die aan den
kant van den heiligen stroom baadden, wer
den meegesleurd. Velen verdronken, maar
meer dan duizend werden er gered door een
reuaachtuen olifant die tot aan den nek in
de ri »ier stapte. Men had hem een dik lang
touw in den snuit gegeven, en dit slingerde
hq op aanduiding van zqn kornak naar het
midden van de rivier, waar velen het konden
grepen en aldus veilig aan land komen, zoo
dra het touw werd teruggetiokken.
* *
Schaken.
la Engeland beschouwt men het schaken
als een spel, dat de gemoederen kalmeert
en de zedelijkheid bevordert, en heeft het
in de gevangenissen ingevoerd, waar het vele
misdadigers bezig houdt. Zelfs zq diécelstraf
hebben, kunnen in hun cel een schaak oord
krijgen om problemen op te lossen en met
mede gevangenen correspondentie-partyen te
spelen. Natuurlek zqn alle gevangenen lang
niet dom, eii sommige boefjes worden heele
bazen in het edelste aller spelen, dat mis
schien sommige onder beo, die matadors
worden, op dan duur nog wel op de been
kan houden, wanneer ze de gevangenis ver
laten.
* *
uitkoken.
Eieren, die gebarsten zqn, kooken uit,
indien men ze zonder verdere voorzorgen
in het water legt; en dat neemt de smake
lijkheid van 'c ei weg en maakt het onge
schikt om te worden voorgediend.
Dit euvel is echter gemakkelijk te ver
helpen. Doet men het gebarsten ei in een
iiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiinntTTTTfniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
en dienen ze als speelgoed; er zitten lamelije
op de lange linten o vale bladen. Deze zqn met
lucht gevuld en als ge die stuk druk -.klappen ze
heerlijk. Maar je kunt je soms raar vergissen
bq die dingen; sommige zqn niet met lucht
gevuld maar met een slqinhoudend voedt;
en knijp j e die stuk, wat dicht bq ie gezicht,
dan springt het vocht soms in je oogen.
Wie er verstand van heeft, kan evenwel
van te voren altqd en heel gem*ktelq°k zien
welke blazan lucat en welke vocht bevatten
De laatste bevinden zich bqna altqd aan de
toppen en zij vertoonen zonder uitzondering
kleine pukkeltjes. In den regel zqn ze ook
niet zoo groot, maar daar kun je niet op aan.
Waartoe de luchtblazen dienen, is gemak
kelijk te begrqpan, voor wie het blaaswier
heeft zien groeien op zqn natuurlijke stand
plaatsen: rotsige kusten en klipp-tn; ofopde
kunstmatige vervangers er van : steenen pie
ren en zeedijken, houtstaketsels, betonblokken
en bazaltdammen. Als bq eb het water eenige
meters valt, komt langs den rotswand of langs
de pieren een even breede strook van het
bruine blaaswier bloot. Bqna evenwijdig met
de horizontale bovenzijde van de pieren b. v.
die van Ymniden loopt de bovengrens van
de blaas wier-bedekking. Alle bladeren of
linten hangen slap neer; van verre Iqkt de
pier wel bruin geschilderd; van dicht bq eerst
ziet men, dat het een dichte plantengroei is,
die deze bruine tint veroorzaakt. Boven deze
bruine strook, groeit no^ een smallere strook
groen wier, en er onder ook weer een band
van darm- of lintwier, dunne, smalle, licht
groene lintjes als yan zeegras; dezeonderétrook
is echter alleen bq zeer lage eo te zien, of voor
een deel, als de gewone eb op zqn laag t is.
Zoodra nu de vloed komt, kunt ge zien,
dat naarmate het water «tij g t de wieren worden
opgetild en dat zq grootendeels horizontaal
en vlak uitgespreid in het water uitsteken;
loodrecht op de rots of den muur, waarop ze
wortelen.
Dit stijgen en drijven in het water wordt
dit wier gemakkelijk gemaakt door de lucht
blazen, die zoo leuk klappen. De andere
blazen aan de toppen van de linten vooral,
l.ebbea een geheel andere beteekenip. Daarin
bevinden zich de voortplantingsorganen ; of
liever het wezenlqke mannelijke en vrou
welijke deel er van: eieren of spermatozoïden.
Bij de gewone soort van blaaswier, die niet
tot aan den bovenrand van de wierstrook
reikt, vindt ge op de zelfde plant alleen
blazen met eieren of alleen met
gpermatozuïden; ze zqn, evenals onze wilgen onder de
bloemplanteo, of mannelijk óf vrouwelijk; de
ZIELKUNDIG EAADSEL. Als ik Hans na
eens nooit van mqn leven gezien had
zou ik dan toch zóó storm
achtig ver iefd geweest zqn?"
IMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHUMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMHII
zakje van dun perkament papier, en legt het
aldus omwikkeld in den ketel, dan kookt
het normaal, de breuk gaat niet verder, en
de inhoud komt niet naar buiten. Men
moet het maar weten l
* *
Voorzanger.
In Amerika is men nog al nuchter en daar
door bizender praktisch. In zekere Ameri
kaanse hèstad kon men voor een kleine kerk
geen goeden voorzanger vinden.... Goede
raad was duur l.. neen ... goedkoop, beweerde
een der kerkeraadsleden, want hq had er
iets op gevonden. Zjjn voorstel vond ingang:
men besloot met algemeene stemmen een
mooie gramopboon te koopen en aan dit
werktuig de voorzangers-plaats op te dragen.
Men kocht een heel dure en heel mooie en
was met dezen mechanischen voorzanger
zonder bezoldiging op den dnur nog veel
goedkooper nit, dan met een menschelqken
voorzanger, die maandelijks om z'n trakte
ment kwam.
, . * , . ,
Cricket en viooltjes.
Men heeft weieens beweerd, dat sport
ruw maakt en het gemoed ongeschikt doet
worde», om fijner en dichterlijke indrukken
op te nemen. Geheel en al waar ech^nt dat
toch niet te zqn, want bqna sentimenteel is
de gewoonte van de Engehchc cricketters,
om aan hun cricket bat sboscbj es van geu
rende violen te hechten, die, naar men be
weert, de spelers geluk aan brengen. Het i»
een allervriendelijkst en zeer elegant bq ge
loof, waarover men niemand het genot mag
ontzeggen. Jammer is 't voor de lieve, teere
bloemetjes, die bet onder den schok der
aanstormende cricketballen vaak hard te ver
antwoorden hebben.
ALLEGBA.
Snippers.
De eenige manier om den weg naar den
hemel te vinden, is een hemel op aarde te
maken.
beide geslachtsprodncten zqn dus over twee
planten verdeeld; of zooals het in de botanische
vaaktaal heeten: ze zqn tweehuizig. De soort
die de allerbovenste rand van de bruine
wierstrook vormt, heeft weinig of geen dr q'f blazen
en is manneiq'k en vrouwelijk tevens.
Dat de bruine wierstrook zoo botweg op
houdt met de grens, die door het vloed water
wordt bereikt, en ook, dat onder de eblq'n
deze blaaswieren niet voorkomen, heeft zqn
grond in de volgende omstandigheid: De
pukkeltjes op de topblazen van dit wier zqn
kleime bolle blaasjes, conceptacnia, die veer
oögoniën en antheridiën bevatten. In dese
berinden zich of 8 eieren of tallooze sper
matozoïden, plus nog een menigte draden
tusschen de eieren, en waarop, in de man
nel ij s e blaasjes, de spermahonders zijdelings
zijn vastgegroeid.
Hoe moet nu de bevruchting plaats
grijpen? Zelf bevruchting binnen de kap
sels is immers uitgesloten, doordien er
geen mannelijke of vrouwelijke organen
of althans geen tweeërlei geslachtspro
dncten inén blaasje voorkomen.
Zoolang het blaaswier onder water is; ge
beurt er niets; al zqn eieren en sperma beide
volkomen rijp. Als echter op een drogen
zonnigen dag, de bruine blaaswieren bq eb
droog kom>-n, dan eerst en nooit anders, opent
zich de mond der kleine geslachtsblaacjes; en
de eieren en het sperma komen in een slijme
rige massa naar buiten.
Di vloed die straks opkomt, neemt ze mee
het water in, ze drq ven op de schommelende
baren, en ei en sperma ontmoeten elkaar.
De eieren worden bevrucht; ze ontkiemen;
en, óf al het ei, óf pas het drijvend kiempje
wordt bq wassenden vloed of dalende ebbe
tusschen de steenen gespoeld of tegen de
palen geworpen, waar het kleverig worteltje
bluft hechten. Daar groeit dan weer een
nieuwe blaaswierplant.
Hiei uit volgt, dat alleen op de strook van
dammer), pieren of weeringen, die bq eb bloot
komt, blaaswier groeien wil. Het wier moet
voor zqn voortplanting profileeren van het
ebget\jde,dat het droog legt; bo vendien de nieuwe
beplanting geschiedt geregeld doordrijvende
kiemen of bevruchte eieren; en die kunnen,
ook als regel, door het water niet hooger of
lager gedeponeerd worden, dan het zelf komt.
E. HEIMANS.
CORRESPONDENTIE.
Mevr. T. K B. te Woerden. Duiven bren
gen wel vogelluizen (luisvliegen), mee, maar
geen wandluizen.