Historisch Archief 1877-1940
?* T%/ ft
f kS1 T ^
-j . * > ?
,.f. «.-,? 'if »? ;c/V
10
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1743
C. Croll. F. D. N. H. F. Bnye. A. v. Gilst. B. Lieber. J. H. Adam.
F. Domela Nienwenhnis, na den terogkeer ait de gevangenis, te midden van de leden van den
Yan Christen tot Anarchist.
Mémoires van
F. DOMELA NIETJWENHUIS.
Door de Uitgevers van Holkema en
Warendorf zijn wij in de gelegenheid ge
steld hier af te drukken het voorwoord
en den aanvang van de Mémoires welke
F. Domela Nieuwenhuis dezer dagen b\j
hen in het licht zendt :
VOOBWOOHD.
De traditioneele vrienden, die iemand
verlokken of verleiden om levensherinne
ringen uit te geven, hebben bümij ook
?iet ontbroken. EB hoewel tegenstribbe
lende, ben ik er ten slotte toe overgegaan
om my aan den arbeid te zetten.
_ Door de omstandigheden gedreven in een
richting, die ik weinig vermoeden kon, ja
daardoor voortoedrongen, vervulde ik een
plaats' in het laatste kwart gedeelte der
vorige en het begin dezer eeuw, die door
velen belangrijk genoeg wordt geacht om
haar te kennen. Met mütoch is een bewe
ging opgegroeid, die,ofschoon in den beginne,
een vergeten hoofdstuk vormende, lang
zamerhand op den voorgrond kwam. De
socialistische beweging in ons land en mijn
persoon zijn toeh zoo nauw aan elkander
verbonden, dat ze niet meer gescheiden
.kannen worden. Mijn leven is in zekeren
zin de geschiedenis van de socialistische
beweging in Nederland.
Al licht is men geneigd zichzelf te maken
tot een middenpunt, waarvan alles uitstraalt
en toch is men slechts een der akteurs die
in dit drama een rol vervullen en steeds
ben ik levendig doordrongen geweest van
de juiste opmerking: men meent te schuiven
en men wordt geschoven.
Zie ik terug op den afgelegden weg en
vergelijk ik de wereld van heden m t die
van de jaren 70 tot 80, dan zal men m
moeten toegeven, dat wij gedurende dat
tijdsverloop een geheel andere en nieuwe
wereld hebben gekregen. Eon van de arbei
dersklasse van dien tijd gezegd worden:
z\j is niets, nu kan men zonder tegenspraak
te ontmoeten beweren, dat zij, zoo niet alles
is, zütoeh een machtige faktor is geworden,
ETLNSCHAPPELUKE
De ontwikkeling Tan ie weflsIrüfl-TüepacMüe
ii ie toeiomst.
J. B. Walker publiceerde onlangs zijn ge
dachten over den bouw van de
wedstrijdvliegmachine in de toekomst; hierbij stelde
hem de studie der ontwikkelingsrichting van
de tegenwoordige constructie in staat de
vermoedelijke stadien over eenige jaren met
vrq groote zekerheid te voorspellen, in 't
bijzonder voor die vliegmaehines, die alleen
voor snelheidswedstrjjden gebouwd worden.
Hjj baseert zjjn redeneeringen hoofdzakelijk
op het feit dat ia het afgeloopen jaar de
snelheid anderhalf maal grooter is geworden
en dat hierbij de monoplan de baas is gewor
den van den biplan.
De toekomstige wedstrijd-vliegmachine zal
dos een monoplan irjn en het is opmerkelijk
Centralen Raad.
waarmede men rekening moet houden, of
men wil of niet.
En dan zie ik in mijn leven den ontwik
kelingsgang van een mensen, die van den
beginne af bezield was met een verlangen
naar waarheid en wiens geheele leven was
een onophoudelijk streven om haar te
naderen. Misschien wel te erg, wanneer
het mogelyk is, zoodat het waar is wat
iemand eens van mij getuigde, dat ik ge
dreven werd door de hartstocht der waar
heid. Nooit heb ik mijn beginselen geplooid
naar mijn belangen, maar steeds zonder
aanzien des persoons zooveel mogelijk de
kpnsekwenties getrokken uit de meening,
die de mijne was geworden. Omdat elkeen
geoordeeld wordt naar de maatstaf dien
hij omdraagt in zijn eigen gemoed, daarom
is het zoo uiterst moeilijk een ander te
beoordeelen, daar het onbillijk zou zijn een
ander naar zijn maatstaf te beoordeelen en
toch dat doet men onwillekeurig.
Nog levendig herinner ik mij, hoe mij als
jong mensch zeer diep trof een woord van
Lessing, dat nooit uit mijn geheugen is
gewischt geworden en waarvan ik de waar
heid zelfs dieper ben gaan gevoelen, naar
mate ik ouder werd. Het luidde: niet de
waarheid, in wier bezit men is of meent te
zijn, maar de oprechte moeite, die men
besteed heeft om de waarheid te vinden,
bepaalt de waarde van den mensch. Want
niet door het bezit, maar door de navor
sching der waarheid, worden de krachten
vermeerderd en daarin alleen bestaat zijn
altijd toenemende volmaaktheid. Het bezit
maakt rustig, traag, trotsch. Als God in
zijn rechterhand de geheele waarheid en
in zijn linker alleen het wakker streven,
om de waarheid machtig te worden
ofschoon met de bijvoeging dat hij mij
altijd en eeuwig zou doen dwalen om
sloten had en als hij dan tot mij zeide:
kies! ik zou ootmoedig naar zijn linkerhand
grijpen en zeggen: Vader, geef! De loutere
waarheid is alleen voor U".
Geeft dit gezegde den sleutel tot Lessing's
leven en werken, het doet dit ook van het
mijne, want op welk gebied ook, steeds
ontwaart men diezelfde lust, datzelfde
streven, datzelfde zoeken naar waarheid.
dat bij het benaderen van dit type, de ment eb
den weg volgt die door de natuur al lang
ingeslagen is. Walker beschouwt, en volstrekt
niet ten onrechte, de albatros als een vol
maakte vliegmachine, die het prototype
leveren moet van een wedstrijd-toestel. Het
rondwelvende, spoelvormige lichaam en de
ver-uitgestrekte smalle vleugels, die de alba
tros tot den besten vlieger maken, moeten
door ons in metaal nagebootst worden. Er is
bij het onderzoek van de vliegkunst reeds ge
vonden dat het deel van het zweef vlak dat naar
voren gerickt is eigenlijk het meest werk
zame gedeelte is, omdat het voortdurend
met nieuwe onberoerde luchtdeelen in aan
raking komt. Het deel van het zweefvlak
dat verder naar achteren ligt, moet werken
met lucht die al door het voorste
zweefvlakgedeelte een omlaaggerichte snelheid heeft
verkregen; deze omlaag bewegende lacht r iedt
lang zooveel nuttigen weerstand niet tegen de
zweefvlakken als de nog onberoerde lucht.
De practische bedoeling hiervan is dat een
zweefvlak, dat vier meter lang en twee meter
breed . is veel meer uitwerking zou hebben
als het acht meter lang eu een meter breed
was. Het oppervlak is dus gelijk, maar een
lange smalle vleugel is beter dan een korte
breede vleugel. Da lange smalle vleugels van
Fig. 1. WALKBB'S TOEKOMST RACE- MACHINE. Doek, staaldraad en hout zijn vervangen
door staal. Uitwendiye spandraden zijn vervangen door een inwmdig staulgeraamte,
zifodat het oppervlak glad is. Het imeldragtnd onderstel is tijdens de
vlucht omhooggetrokken tegen het lichaam aan.
Al wat verdrukt, verongelijkt was, kon
rekenen op mijn sympathie en zelfs al
moest ik daardoor vriendschap irjboeten,
liever dit dan dat ik mee zou werken tot on
recht en niet zou trachten het op te ruimen.
Myn geheele ontwikkelingsgang is een
harmonische geweest, steeds van het lagere
naar het hoogere. Van geloovig theïst werd
ik atheïst en eenmaal den hemel boven
mijn hoofd verloren hebbende, trachtte ik
de aarde tot een hemel voor allen temaken.
Ik werd dus socialist, omdat er voor den
mensch die niet gelooft aan een hiernamaals,
niets anders overblijft. En van socialist
werd ik anarchist, omdat ik zag, dat het
socialisme eenzijdig slechts de helft bevor
derde van de bevrijding van den mensch,
door hem hoogstens te waarborgen, dat hij
F. Domela Nieuwenhuis, als Studeat.
geen honger en gebrek zou lijden, maar
den mensch niet geestelijk vrümaakte,
daar hij gebukt bleef onder het gezag in
weikei, vorm ook. Daarom brp jd en vrij
heid dat moest de lenze zijn en dat is
Anarchisme.
Ik heb dus alles zelf doorgemaakt en
buitendien behalve honger en gebrek, alles
ondervonden, wat pen arm moischenhart
ondervinden kan. Mijn slotsom van het
leven is, dat in den arbeid alle» te vinden
is wat een mensch behoeft tot troost tot in
de treurigste omstandigheden des levens.
Ea tooh veranderde ik niet zoo spoedig,
om hoog weg te vliegen met elk nieuw
standpunt, neen eerst langzaam en na goed
gewikt en gewogen te hebben, verliet ik
een oude meening, die mij lief was gewor
den om haar te verwisselen voor een nieuwe.
Ik heb geen vlindernatuur Maar al wat ik
aannam, was het mijne, een overtuiging
die ik gekregen heb na veel strijd en soms
lijden.
Juist die ontwikkelingsgang, die wordings
geschiedenis is niet van belang ontbloot,
want het is zoo waar, wat Multatuli ergens
zegt: er is geen mensch, wiens gemoeds
geschiedenis niet belangrijker is dan de
langste mooiste" gemaakte roman." E u
wat 'u afwisseling! Als ik vooraf eens
had kunnen staan voor al wat ik door
leefde ea iemand mügezegd had: dat
alles moet gij doorleven, ik zou bepaald
gezegd hebben: dat kan ik niet, dat is m
onmog»li]k. Want snelt het eene leven
geleidelijk en gemakkelijk voorbij, in het
andere stapelen zich zoo wat alle denkbare
moeilijkheden op.
Of ik geslaagd ben in het weergeven
van alles F In het beoordeelen van zaken
zoowel als personen? Dat zullen anderen
moeten uitmaken. Geheel zeker niet, maar
ik mag blij zijn als het gedeeltelijk gelukt is.
Natuurlijk; dragen onze herinneringen
zoowel als die van elk ander een sterk
persoonlek karakter, maar toch kan ik
verklaren er naar gestreefd te hebben het
persoonlijke niet als hoofdzaak te hebben
beschouwd. Niemand stond zoo zeer bloot
aan aanvallen van alle kanten en leefde
dus zoo in een positie van voortdurend
verweer. Strijdlustig van nature, vermin
derde deze niet door al die aanvallen. Mijn
jaren tellen dubbel, soms driedubbel, het
z\jn zoogenaamd Indische jaren, echter
zonder recht op pensioen om in tijds een
otium cum dignitate te genieten. Voor mij
is streven leven en zoolang ik leef, zal het
wel een eeuwig streven blijven.
Ik heb mijn werk eerst wat laten
bezinken en neemt men het dan weer ter
hand, dan staat men er altijd meer kritisch
en onpartijdiger tegenover. Drie jaar bleef
het in portefeuille, zoodat al is het
Horatiaansche nonum primatur in annum (in
het negende jaar moet een werk afgedrukt
worden) niet in den letterlijken zin hierop
toepasselijk, toch is het ook niet zoo heet
van het rooster gegaan. Mocht ik soms
hier of daar gefaald hebben, men vergete
niet, dat ik nimmer een dagboek of
aanteekeningen heb gehouden daartoe had
ik het ook te druk en dm alles uit
herinneringen heb moeten putten, daarin
bijgestaan door de jaargangen van Richt
voor Allen en Vrije Socialist, dat is dus
van 1879 tot den huidjgen dag, die als 't
ware een afspiegeling zijn van mijn leven.
Hoe het ook zij, wat ik als motto plaatste
voor mijn Geschiedenis van het socialisme,
dat moge ook als zoodanig hier dienst doen
en dat is het woord van den grooten denker
Goethe: onpartijdig te zijn kan ik niet
beloven, wel om eerlijk te zjjn.
2 Aug. 1910. F. DOMELA NIEUWENHUIS.
Ziehier den aanvang van de Mémoires;
Juist even vóór het afsluiten van het jaar
1846, op 31 December, werd te Amsterdam
het talrijke gezin mijns vaders vermeerderd
met een jongen, die den naam van Ferdinand
kreeg, naar zijn vader, als plaatsvervanger
van een anderen zoon met denzelfden naam,
Tas Eli
millllllllll llllltlllllllMIH ? IIIIIIIIMIHIIIIIIllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIMIIIIIf
de wedstrijd-vliegmachine zullen verder van
metaal gebouwd moeten worden, waardoor zrj
de eigenaardige wel ring zullen kunnen krijgen
van vogelvleugels, een welving die
luchtkolken voorkomt, en die de structuur steviger
doet worden. Het lichaam van de vliegmachine
moet lang en geleidelijk spoelvormig
nitloopend zijn om de luchtweerstacd gering te
maken, terwijl de doorsnee ook om deze
redenen rond of ovaal moet zijn. Deze
grootere lengte zal het evenwicht in de
richting voor-acht er standvastiger waker.
Walker heeft vooral niets op met de tegen
woordige materialen waaruit de machines
gebouwd worden; hout, doek ea staaldraad
vindt hy uit den booze, en alleen geschikt
voor den ti,d toen, met het oog op vele onge
lukken, goedkoop materiaal wenschelijk was,
dat gemakkelijk en goedkoop kon gerepa
reerd worden.
De plaats van dit materiaal moet lang
zamerhand eens ingenomen worden door een
van de vele opmerkelijke staalsoorten, die de
wetenschap nu beschikbaar stelt en die in
verhouding tot hun gewicht een geweldig
groote sterkte en taaiheid vertoonen. Walker
denkt hier ongetwijfeld aan de s'aalsoorten,
waarbij niet het ijzer vermengd is met kool
stof, maar met velerlei andere stoffen die even
zeer de staal-eigenschappen doen varieeren als
de koolstof dat reeds met ijzer deed. Zoo heeft
men b.v. nikkeistaai, dat door zijn eigen
schappen zeer gezocht is voor bruggenbouw
en ook voor assen, met het oog op vermin
derde wryvin?. Dan heeft men chroomstaai
dat enorm hard is. maar helaas zeer broos, maar
waarvan men toch gebiuik maakt, door dit
brosse metaal als twee platen ter weere.
zijden aan een gesmeed-ijzeren plaat te
walsen. Maar vooral vanadiumstaal zal
voor de vliegmachine in aanmerking
komen, waut de toevoeging van een
geringe hoeveelheid vanadinm aan het
staal (% pCt. is reeds voldoende) maakt
het metaal zeer veerkrachtig : de grens
van veerkracht wordt lang zoo spoedig
niet overschreden, terwijl bovendien
vanadiumstaal zeer geschikt is om aan
trekkende krachten weerstand te bieden.
Is van deze staalsoort genoeg te
produceeren dan wordt vanadiumstaal het
ideale lucht-metaal. Met deze staal
soorten voorspelt Walker een machine
die veel sterker is dan, maar toch even
licht is als de tegenwoordige vlieg
machine.
De voornaamste weerstand, die een
vliegmachice ondervindt, is diegene die de
lacht biedt aan het voor-oppervlak van het
toestel. Deze voorzijde-weerstand neemt toe,
ODgaveer volgens het quadraat der snelheid ;
das bij twee maal grooter snelheid wordt de
weerstand ongeveer vier maal grooter. Ergo :
liefst zeer klein oppervlak van de machine
voorzijde : voor zoover de stevigheid dit toe
laat. Dit feit heeft vooral de monoplan het
in snelheid doen winnen van de biplan. Een
biplan heeft een groot voor-oppervlak dat
luchtweerstaod overwinnen moet, vooral wat
betreft de «talen spandraden. Dit laatste
klinkt vreemd genoeg, maar werkelijk scbrjnt
een gespannen draad enorme weerstand te
ondervinden van de lucht. Langley heeft dit
aangetoond in zijn protfnemingen. Naarmate
de snelheid toeneemt wordt de weerstand
steeds grooter der dralen totdat op een ge
geven oogenblik, wanneer de draad een typi
sche toon doet hooren, de weerstand plot
seling enorm toeneemt. Dit vindt een ver
klaring in het volgende: door de luchtstroom
komt de staaldraad in zoo snelle trilling dat
hu practisch een weerstandbiedend oppervlak
krygt, dat juist zoo breed is als de trillings
wij dte va a de draad; daarom ondervindt een
strakgespannen draad een weerstand die be
paald in een wanverhouding staat tot de
eigenlijke draad-dikte. Daarom geen draden.
De vleugels moeten van platen metaal ge
maakt worden, in plaats van doek, en deze
platen wo, den dan gesteund door een stalen
geraamte, dat binnenin de vleugelplaten be
sloten ligt, en dat zeer stevig verbonden is
aan het lichaam van de machine. Ook het
lichaam zelf wordt geheel van dunne
metaalDe beer Jan van Elk. candidaat- notaris te
Dordrecht, volgens drie deskundige heeren de
man met den grtfotsten invloed in Nederland.
die hem voorafging maar niet in het leven
mocht blijven.
Behoort bij het Nederlandschap, dat men
volgens het volkslied van vreemde smetten"
vrij is, dan maak ik daarop allerminst aan
spraak, want mijn bloed is een
allerzonderlingst internationaal mengsel. Yan moe
derszijde toch ben ik een Engelschman,
daar mijn moeder een Ecgelsche was en
van vaderszijde een Deen, daar mijn over
grootvader indertijd uit Denemarken hier
te lande kwam ten gevolge van een schip
breuk, die hij leed, om zich daarna te
Alkmaar te vestigen als kaashandelaar.
Echter toen luidde de naam op zijn Deensch
Nyegaard, welke naam vertaald werd in
Nieuwenhuis, omdat de Deensche naam op
den klank af dikwijls veranderd werd in
nijdigaard". Mijns vaders moeder Domela
kwam uit Brunswijk, maar deze moet, vol
gens sommigen van Hongaarsche, volgens
anderen van Friesche afkomst zijn. Daar
die naam met haar dood dreigde uit te
sterven, voegde mijn vader hem bij de zijnen
en zoo komt het dat onze lijn alleen den
naam draagt : Domela Nieuwenhuis.
Hoewel, dus mijn wieg in Nederland stond,
was mijn bloed besmet" met Engelsche,
Deensche, Duitsche en Hongaarsche of
Friesche smetten", een vreemd mengel
moes, waaraan het misschien is toe te
schrijven dat een zeker gevoel van inter
nationalisme mij niet vreemd is."
* **
Het ongetwijfeld eigenaardige slot van
Domela Nieuwenhuis1 autobiographie bevat
de grafredenen, welke hij zich denkt dat hem
zouden zijn gewijd in '84, '94 enz. door
mannen als E. Bos, Troelstra, enz.
m HücWten.
Moleschott, NP. 20: Jan van Essen, Het
kiuipen bij de behandeling van
ruftgegraatgverkrommingen. Dr. R. B ij lama, Engelsen»
zink t en en Beenverweekmp, enz.
Eigen Haard: In ballingschap, door F. B.,
I. Bet 'Permanente Hof van arbitrage en
zijne werking, door Henri van der Mandere,
I, met afb. Het panorama in het Gooi,
door J. Postma, met aft). Koninginnedag
in Javi's binnenland, door W., met afb.
Feuilleton. De opening van het
ZuidAfrikaaneche Parlement. Abdul-Azis te
Amsterdam. Uit Ransdorp. P. van der
Goot. f Overstrooming Venserpolder.
Leo Tolstoï, alles met afb.
platen opgebouwd, die door een geraamte
binnen het lichaam gesteund worden. Hat
voorste lichaam-gedeelte wordt sterker ge
bouwd, met bet oog op de motoren, die
75?150 Paardekracht zullen ontwikkelen.
Een andere eigenschap wordt nog ontleend
aan de echte vogels; de goede vliegers, onder
de vogels, leggen lun pooten, tijdens het
vlieger, dicht tegen bet lichaam aan. Ook
dit moet in de toekom jt door ons nagebootst
worden; het toestel dat onderaan de
vliegmachine hangt en dat de wielen draagt die
bij opvliegen en daUnopden grond gebruikt
worden, biedt te veel weerstamd. Met behulp
van samengeperste lucht doet Walker in zijn
ontworpen mode), het wiel-dragend onderstel
willekeurig dichtklappen tegen de
vliegmachine aan tijdens de vlocht, en weer
openklappen bij de nadering van den grond.
Ook wanneer een bocht beschreven wordt
in de lucht tal dit onderstel, ter meerdere
stabiliteit, weer uitgeklapt kunnen worden.
Met het oog op den verminderden weerstand,
de gladheid der oppervlakken, enz. gelooft
Walker dat met een dergelijke machine snel
heden van 170 tot 210 K.M. per uur bereikt
zullen kuanen worden.
Wat het uiterlijk van het gedachte toestel
betreft, dat blijkt het beste bij het beschouwen
van de hierbrjgevoegde afbeeldingen.
P. VAN OLST.
Fig. 2. LENGTEDOORSNEDE VAN WALKEB'S ONTWERP. Het lichaam is lang, tpoehormig, en
beslaat uit dunne metaalplaten, gesteund door een inwendig geraamte. Hit wieldragend
onderstel kan dichtgeklapt worden (gestippelde stand in de afbeelding).