Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1756
Scaablone.
Japansche Schablonen.
Kennen en Kannen daarmee is in
kortste woorden te karakteriseeren de
Chineesche en Japansche kunst. Wijders
kan gezegd worden : uit deze kunst doet
zich kennen een onbegrensde
schoonheidszin, zoo gretig naar uiting, dat zij
in meest onderscheiden vormen, gelij
kelijk krachtig tot daad wordt. Een voor
werp van gebruik is daar met de eigen
schap van zijn doelmatigheid, als natuur
lijk tot iets moois geworden uit de kun
dige en lustige handenarbeid; en een
kunstwerk weer, biedt door dezelfde
voldongenheid in het technische kunnen, de
Boliede waarborgen van zijn geestelijken
inhoud, die is een rechtstreeksche betrach
ting der schoonheid. Da Japansche kun
stenaars en kunstnjj veraars zijn, als vak
lieden, de meesters bij uitnemendheid;
de geest, die hen drijft tot den arbeid,
is vol van overtuiging, strak gericht van
zin; hij maakt zich kenbaar in een
nadrukkelijke en vloeiend uitgesproken
vormentaal. Yoor deze menschen lijkt
het leven in zijn oneindige verscheiden
heid (ook door de gestadige wisselwer
king der schijnselen van
waarneembaarheden), gansch en al bekoorlijkheid. E a
uit de zintuigelijke ervaring eener opge
togen aanschouwing en van een scherp
en doordringend observatievermogen, ont
staat als reflexie werking het heldere
doorzicht van den kern der schoone
werkelijkheid, die voert tot de wijze
samenvatting de synthese. Maar óók
de verbeeldingskracht ontwikkelt zich;
de groote vatbaarheid voor indrukken
büobjectieve waarneming, voert soms
tot de sensitieve aanschouwing, die een
fantastische voorstelling der dingen geeft.
Uitbeelden en verbeelden de natuur
verschijnselen in hun wezen en samen
gesteldheid kennen zóó gro'dig, dat uit
alle yormengedaanten het eigenaardig
organisme en zijn bewegingsmogelijkheid
begrepen wordt, en daarmee de schoon
heid van het natuurlijke gekarakteri
seerd?beduid in het eenvoudigste
lijnenstel. De waarneming spiedt de werkelijk
heid na in haar vluchtigste schijnselen,
in het
verspiegelenvanhaaroogenscbijnlijkheden, weet van den toover in het
geheimvolle aspect der planten en ge
wassen, die door watervlakten befioersd
zijp, kent de wetten van de
teugelloosheid in het verloop en het vervloeien
der wateren, van de wo«ling der gril
lige wolken, waagt zich tot stelüge
vormbepaling van de rapste bewegingen,
markeerend in enkele lijnen, zoowel de
vlucht van een vogel als de zwenking
van een visch, of de storting fan een
waterval.
De neiging tot styleeren ontstaat uit
dit Kennen en Kunnen natuurlijkerwijze.
De geest ordent, in speuring naar het
grondwezen der schoone evenredigheid,
der zuivere verhoudingen, die voorwaar
den van bestendiging zijn der gansche
natuur, de ervaren hand, geleid door
overtuiging en kennis, voert uit met een
schier koelbloedige vastheid. En zoo
wordt een versiering in haar ingewik
kelde samenstelling, product van
menschelijk vernuft, een organisme,
volledig in zich zelf, als een groeisel der
feillooze natuur.
Hoewel we in de laatste tientallen
jaren met onze bevatting niet meer zoo
vreemd staan tegenover deze Oostersche
kunst, is toch de ingenomenheid van het
IIIIllMIIIHIillllllll
Schablone.
publiek no? verre van hartgrondig te
noemen en bij de kunstenaars, in 't bij
zonder de Hollanders, de belangstelling
nog niet in die mate, dat er wat meer
begeestering en soliditeit in hunne
zieltogende en wrakke kunst valt waar
te nemen. Een meerdere aandacht zou
naar mijn vaste overtuiging voor velen
toch heilzaa n moeten werken. (Eenige
uitzondering maken zij, die in hun
neigingen naar versierende kunst van
de gewone schilderij makers afwijken).
Want wie nu eens werkelijk
kunstlievend is en zich grondig wil afvragen
wat een kunstwerk dat is verwerke
lijkte schoonheidservaring heeft in
te houden, die beseft welke
geestesspanning het zal vertegenwoordigen en
volle activiteit der intellectueele ver
mogens, moet inzien dat menie; nederig
product van Chineesche en Japansche
kunst of kunstnijverheid, verre
meerderwaardig is aan zooveel pretentieuze
schilderijen, beteekenisvoller om het
volumen arbeids, dat er aan vast zit.
Ik heb reeds vroeger de aandacht
trachten te vestigen op wat er in het
magazijn van Komter op het Rokin aan
Japaansche kunstvoorwerpen te genieten
en te leeren valt. Ik kom hier nu weer
terug naar aanleiding van een heele
collectie andere producten: Schablonen.
In de uitstalkast zijn er eenige opge
hangen als transparanten. Men moet
echter deze dingen op de hand bezien,
om ze ten volle te waardeeren, want
buiten hun decoratieve schoonheid zijn
deze Schablonen of afdrukplaten, ver
bazingwekkend om hun kunstige bewer
king. Het zijn werktuigen, die dienen
om versieringen op wanden, schermen,
ook wel op stoften, aan te brengen; ze
f PIETKR DUPONT. Trekpaarden aan een Saine-kade.
Tentoonstelling in Arti.
Bij het drukke vertier in het
tentoonstellingsleven tegenwoordig doorgaans zijn
er, in Amsterdam althans, eenige tegelijk
is er voor een regelmatig verslag geven geen
bijhouden aan. Wie dan toch geen enkele
gelegenheid wil verzuimen om zich, uit
plichtsbetrachting, van zijn publicisten-taak
te kwyten, kan zich daarmee oefenen in de
schoone kunst om op honderd verschillende
manieren hetzelfde te zeggen. Maar büdien
wassenden vloed van producten der onver
stoorbaar werkzame schildersbende, zou het
toch beter zijn enkele rubrieken van
soortelijkheden aan te leggen, om een systeem
te vinden voor de besprekingen, 't Zou wel
wat het karakter krijgen van
registratiewerk van marktmeesters!
Daar is ecKter nu een tentoonstelling in
M Art i", die zeker niet onaangeduid mag
verloopen en bij gebreke van een uitvoe
riger beschouwing, die door onverhoedsche
omstandigheden in de pen is gebleven (maar
die ik elders nog hoop te geven) acht ik
het ter elfder ure mog wenschelijk, zelfs een
verplichting, er de aandacht op te vestigen.
De exposanten zijn Dijsselhof, Karsen en
Verster. De zwaartekracht ligt echter in de
expositie van den laatste. Het werk van
Pusselhof heeft zijn aantrekkelijkheden, het
ie altijd belangwekkend en zeer achtbaar
om zijn virtuose eigenschappen; als schil
der, en als teekenaar vooral, betoont deze
zich de meester tegenover Earsen, wiens
kunst is als een harmonica-spel, dat wel soms
meesleepend kan zijn om eigenaardige
aandoenlüke tonen, maar ook wel eens zeurend
klinken kan door het herhalen en altijd weer
herhalen van hetzelfde larmoyante geluid.
Een tentoonstelling van Karsen,wil zij boeien,
moet weinig-tallig zijn. Verster echter, als
Dijsselhof toegerust met deugdelijke tech
nische bekwaamheden, hoewel van andere
nuance, heeft vele registers op zijn instru
ment waaruit hij golven laat de volste
accoorden, of uitklinken de hoogste geluids
trillingen. Maar de bijzondere belangwek
kendheid van zijn werk, afgescheiden
van zijn reeds jaren lang erkende
colorietische hoedanigheden bestaat hierin dat
we bij dezen schilder, die reeds tot de
ouderen, althans tot de arrivés kan ge
rekend worden, het in onzen tijd wer
kelijk zeldzaam verschijnsel beleven van
een energiek voortgezet streven, een ras
schilder met réserve-krachten, die op een
voortstuwende beweging wijzen van wat er
reeds zegenrijk bereikt werd. (Is deze soms
in afwachting van wat de ontwikkeling van
zijn talent nog brengen kan nog niet ver
tegenwoordigd buiten Rotterdam in de muse
ums?!) Zijn laatste producten doen weer in
een andere richting, maar in logische voort
zetting der ontwikkeling, een vruchtbare
inspanning van zijn geestkracht gewaar
worden.
De tentoonstelling blijft waarschijnlijk
deze week nog open; wie zich kunstzinnig
meent, moet niet nalaten daarvan kennis
nemen.
W. STEENHOFK.
LaMer
van CLAUDE DEBUSSY.
Het is eigenaardig, dat men in het land
van Jïameau, de allereerste die op schrift
stelde, dat de melodie voortkomt uit de har
monie, een dar meest onlogische begrippen,
welke ooit gangbaar werden, eene richting ziet
opbloeien met een streven, dat in hoofdzaak
doelt op de volkomen abnegatie van alle
harmonie, d. w. z. voor zoo ver daarmee be
titeld wordt, dur en moll, tonaliteit, tonale
cadenzeu, etc. Waar men nu zal blijven met
de melodie? Want men vindt in La, Mer
wel noonaccoorden, overmatige drieklanken,
heele-toon- reeksen, dingen welkeieder Duitseh
theoreticus al jaren lang behanlelde, niets
nieuws dus, maar zoek in hun opeenvolging
bij Dabussy eens logica b. v., het too ver woord
der conservatoria professoren, tonika,
dominant, of snb-dominant, een ander stok
paardje van h eer en leeraars. Het is te be
grijpen, dat La Mer in de Germaansche landen,
waartoe ook het onze behoort, zeer wantrouwig
wordt ontvangen, wanneer men ziet, hoe in
dit werk ree Duitache systeem van I V?I,
etc. waarmee men Beger nog uitlegt en Strauss
(door middel van variaties op I?V?I) dat
t u al zooveel eeuwen op hechten grot d staat,
door de lijnrechte tegenstelling van «en on
loochenbaar meesterwerk een krak krijgt.
Het lijdt voor mij niet den minaten twijfel,
of deze richting vertegenwoordigt dealeenige
progressie, welke de muziek-theorie maakte
sinds Bach. Dat heel de moderne methodiek
berust in hem, behoef ik niet aan te toonen.
zijn, meen ik, het middel, aangeduid in
een oude Japansche technische handlei
ding, onder den titel: Methode voor snel
schilderwerk". De patronen herhalen zich
daarbij natuurlijk. De hierbij gevoegde
reproducties, op zeer verkleinde schaal,
kunnen eenigszins een denkbeeld geven
van de ingewikkelde en subtiele bewer
king, die het vervaardigen van deze
Schablonen eischt. Ze bestaan ieder uit
twee losse aan elkaar gevoegde
papierbladen.
De teekening van den ontwerper wordt
zeer zorgvuldig overgebracht op het
schablonepapier, om uitgesneden te wor
den. De handvaardigheid vanden snijder
is zoo groot, dat telkens ongeveer zes
bladen op elkaar tegelijk bewerkt wor
den. Van deze gelijkvormigheden worden
er dan, voor de stevigheid, twee op
elkaar geplakt, een werkje dat een
wonder van techniek kan lijken, als
men nagaat welke bezwaren hier te
overkomen. zijn. Want de dikwijls zeer
gecompliceerde teekaning uit de vrije
hand, moet zuiver blijven, haar veer
kracht en zwier behouden. IQ het ver
loop van geen der talrijke lijnen mag
door de aaneenvoeging van de twee
overeenkomstige deelen, niet de minste
storing komen. Het eene uitgesneden
blad zal volkomen het alter-ego van het
andere hebben te zijn. En dit vordert een
verbazingwekkende nauwlettendheid. Een
enkele lijn bijv. wordt in haar wendin
gen wel honderdmaal onderbroken door
de dwarsche snijding van lijnen, die als
een gelijkmatige en dichte arcering
vertoonen van den onder- naar den boven
kant; (op het eerste figuur is dit hier
het duidelijkst merkbaar) maar is het de
teederste stengel van een plant, ze zal los
Dat men bij de Fransche richt ing den eersten
vooruitgang waarneemt, ligt in het feit zelf,
dat zij zichechrof stelt tegenover de Duitsche.
Wilhelm II weigerde Debnesy het
Academielidmaatschap; dit ook teekent. En hier in
Hol'and, we ks schilders en letterkundigen
zich wél hebben laten beïnvloeden door de
Fransche kunst, wacht dezen kunstenaar nog
een gedachte kamp. Het is een cultuur
historisch raadsel hoe het gros onzer musici
in kern Sehumanniaantjee bleven tot den
huldigen tijd; en het lot heeft gewild dat
wij nöijtot o^er deooren zitten in de se onzalige
traditie van ha1 f kunst, want Mendelssohn
Schumann?Verhulst?Hol?Zweers en diens
talrijke leerlingen, ziehier onzen evenaar,
onzen regulator, onze rem, onzen stilstand
(ondanks uiterlijken schijn van moderniteit
bij vele jongeren). Docti er verdwenen wel
mooiere overleveringen dan deze!
Ik zou gaarne bewijzen, dat La Mer de
uiting is van een zeer organischen geest en
als architectonisch geheel, streng en
arithmetisch-coaspquent geordend; hier echter,
geeft niet de coupe binaire vorm, doch het idee.
Wanneer men het eerste deel naspeurt.
(De l'aube a midi sur la m',r) merkt men in
de eerste plaata een rythmische climax; hij
ontstijgt het motiefje waarmee de violoncellen
de derde maat invetten. Kan men
elementairer inbeelden, het golfgeklots dan met
deze syncope? ^ Zij groeit in
elke maat; alle gnr^gjS^i^z::thema's zijn
gebouwd P ^rrïEïs v~EEE; ^e!e figuur,
van't eerste tot vpVi'f* het laatsie; in
de begeleiding wordt zij overal doorgevoerd
en bereikt een ontzagwekkend hoogte- punt
bij 't slot. Hoe geniaal-berekenend Debusey
het oer-idee vasthoudt zeggen alle details.
De tam-tam-s'agen b.v. vallen hier op het
zwakke maatdeel, het ensemble
doorechokkend met zware gelnidsgolvingen.
Vervolgens wijs ik op de melodische stijging,
welke nergens aflaat en den hoorder mee
sleept van den dageraad tot het glorieuse
doorbreken der zon; de structuur is even
primitief en even bewonderenswaardig als
de rythmische bouw. De schemerende zee
zelf wordt verklankt door den wijden tritons
roep, viermaal herhaald, altijd van heel verre,
zacht en vaag met een heerlijk alt-hobo
timbre; in sluimering, in wind-stille deining,
in mist-waas:
Cor Anglais et Trompette (smrdine) en Fa.
Schablone.
en veerkrachtig van buiging blijven, als
uit de hand getrokken. Door verdikking
of verdunning van het knipsel in de ge
noemde arceeringen, worden effecten van
toonverscheidenheid bereikt. Het zoo
brooze samenstel wordt dan meestal ver
sterkt door het aanbrengen tusschen de
twee uitgesneden papierbladen van een
fijn gekruist net, vervaardigd uit dun
haar of ruwe zijde. Het geheel werdt
bestand gemaakt tegen de inwerking der
verfstof, door een bestrijken
mettaninezuur van de een of andere plant het
wordt gelooid als 't ware. Bij het door
trekken van het nu doorzichtige patroon
op de te versieren vlakte of stof, zijn er
weer verschillende toepassingen der me
thode. Variatie in de kleur kan gebracht
worden en ook, door hetzelfde middel, kan
het omgekeerd worden, dat de schablone,
het negatief is en de gekleurde stof het
positief. M en maakt daartoe gebruik van
een rijstwater bij het uitstrijken, verft
vervolgens het geheele vlak met een
bepaalde kleur en wascht daarna de
kleurstof weg, waardoor ter plaatse de
stof weer intact te voorschijn komt.
Achtereenvolgende herhalingen van deze
methode worden aangewend bij veel
kleurige versieringen.
In zooverre over de technische aan
gelegenheden van deze nieuwe j apanache
kunstproductie bij Komter; de bewerke
lijkheid is hier nu wel te nemen als een
curiosum, maar doet toch weer uitkomen
welk een geestkracht en onvermoeibare
inspanning bij de techniek de Japanners
in hun kunstuiting betoonen. Want, wil
men hier zelfs van knutselen spreken,
het duidt toch op een bestreven der vol
komenheid.
W. STEENHOEF.
evpressif et sov.tenu.
(Straks wordt het in den Dialogue du Vent
et de la Mer hoofdthema overgierd door de
bries).
Na dien fantastischen opzet van zee en
wiegelend water komen de eerste zonne
dansen, welke niet ijl en broos genoeg kunnen
glimmeren in de uitvoering:
Granacs
Een simpel clair-obscur bedoelt de
donkerder-geliate melodie, welke onmiddellijk
volgt; het ie de schaduwing van 't licht:
4 Cors en fa (sourdincs) expressif el soulcnu.
Coll' S kassa.
deze beide n van stemming en n van
vinding zijn hoofdthema; tot den inzet van
het levende licht
Urn veu plus mouvcmenté.
. .
- ,^=t- -|-E ? < f
rr.p_t= 1 =?4
_jp, j. -j
(met de onstuimige triolen, welke den mach
tigen quint-sprong volgen, doortinteld van
donkerenden schijn) spiegelen zij hun twee
voudig coloriet in altijd eendere wisselwer
king; dan, na de sublieme doorvoering van
deze nieuwe, daverende melodie, allengs
eamenklinkend met den zee-zang, heerscht het
eerste, de klare straling, in den wapperenden
middaggloed, waarmee no. l eindigt.
Bij dezen bewusten ideëen-gang, een ge
durige stijging, met geleidelijke op-en-af'sin
vervloeiende overgangen sluit de
instrumen