De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1911 19 februari pagina 7

19 februari 1911 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

No. 1756 DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. Padvinders te A-naterdam. Padvinder-ambulance. niiiiiiiiiiiniiil iiiiuiiiiniiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitii iitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiii tatie zeer eng aan tot volkomen vereenzelying met de phases van het beeld. Ik had ook no. 2 kunnen kiesen (Jenxde Vagnes) ter ontleding of no. 3, doch het ge heel bestaat hier uit veel minutieuze détails, welke me zonden dwingen tot een te wijiloopige bespreking. Of La Mer in wezen eigenlijk illustratieve muziek is, doet weinig ter zake. Ik volg liever de spontane ontwikkeling eener gegedachte, vooral waar het fondament 200 immaterieel il ah hier, (want tot werkelijke programma-muziek geraakt Debussy nergens) dan het starre komen en gaan van een reademisch eerste en tweede thema, doorvoering en herhaling, wat o.a. Maz Rager nimmer zal kunnen laten. Dit formalisme heeft voort aan enkel historische verdienste, evengoed als de generaal- bas of de f uga. Dat er in Debussy's kunst eindelijk een nieuw geluid klinkt, staat vast. I) hu niet de schepper van het muzikale sensitivisme? Decadent mag men Dabussy niet noemen, omdat bij geen epigoon is. Ricuard Strauss en Reger zijn honderdmaal meer decadent dan Debuasy. Dat de kunst van den Franschman voor verder ontwikkeling vatbaar is, lig kt mjj ontwijfelbaar. Ziehier een contrapuntiek van klanken* waarin de melodie slechts nu en dan doorzingt; de kiem der wedergeboorte, de loochening van alle har monische methodiek, kan voldoen voor hare levensvatbaarheid. De ontwikkeling zal schui len in de verdere individualiseering van lederen toon tot melodie, (sonder harmonischen ondergrond). Cornelis Dopper bracht La Mer het vorig jaar op 't répertoire van het Concertgebouw orkest. Willem Mengel berg her ratte Doppers poging, die toen allerwege een mislukking scheen, en heeft de vorige week Li Mer drie maal op ry uitgevoerd, een propaganda, waar mee wq instemmen uit den grond van 't hart. MATTHIJS VERMEULEN. Architectuur op het Tooneel, De opvoering van Romeo en Julia door het gezelschap onder directie van Einard Verkade, is voor een architect een gereedeaanEUNSCHAPPEUJKE Een lienwe trans-atlantiscbe loctitreis. Een half j aar geleden stond de wereld op stel ten d oor Wellman's poging om in een beet uurbaren ballon den Atlantiscaen Oceaan over te steken van Amerika naar Europa. In deze rubriek heb ik toentertijd Wellman's luchtschip uitvoerig besproken, en nit de vele afbeeldingen in verschillende tijdschriften herinneren zich velen ongetwijfeld photo's van zgn tocht. Vooral de lange staart van benzinebussen, de equilibrator, maakte veel opgang en ondervond ook veel critiek. Da tocht mislukte droevig; ten prooi aan den wind zwierf de ballon rond totdat de bemanning haar in den steek liet. De reden van deze mislukking werd algemeen gezocht in den langen equilibrator, die den ballon een zeer onaangename beweging meedeelde, waardoor de toestand onhoudbaar werd. De ingenieur Vaniman, die de plannen ontwierp en de reis ook meemaakte, heeft echter door zijn reis verhaal aannemelijk gemaakt dat niet de equilibrator de hoofdschuldige was, maar het onbruikbaar worden van een der beide motoren. De windkracht nam toe, en de weerstand, die de door het water gesleepte equilibrator ondarvond, werd de oorzaak dat de ballon nu eens daalde, totdat bijna da geheele sleepkabel in zee lag, dan weer ge leidelijk rees totdat de geheele kabel uit het water werd opgelicht. Op deze wijze slingerde de ballon tnaachen hemel en zee, eens in elke tien minuten. De hierbij ge voegde figuur geeft eenig idee v»n deze, voor de zenuwen der bemanning zeer hinderlijke beweging. Had Wellman den tweeden motor onbeschadigd tot zyn beschikking gehad dan zou, volgens Vaniman, door middel van de motoren en de eigenaardige plaatsing der schroeven, telkens wanneer de equilibrator den ballon omlaag haalde, deze trekking voldoende tegengewerkt zy°n. Maar de motor was onklaar, ergo deed de rqailibrator ongehinderd zijn zin, zoodat eindelijk het luchtschip verlaten werd, toen de bemanning er geno-ig van had onderaan een reusachligen, vjortgeechopten voetbal te hangen. De tocht was mislukt, maar bewezen was 't niet dat de gevolgde methode geheel onjuist was. In denzelfden lijd was de Vmerikaansche journalist Joaeph Brucker bezig aan plannen met hetzelfde doel. Hy oefende critiek uit op Wellman's tocht, waarby hij wel het motor-defect memoreerde, maar als noodlot tige fout het gebruik van den equilibrator aan wees. Wellman's ballon was overleden aan appendicitis, zonder dat een operatie kon helpen, daar het verlies van den kabel de ballon veel te licht had gemaakt. Bovendien wees hij erop dat het onder de tegenwoordige omstandigheden totaal onmogelijk is den Atlantischen Oceaan over te steken, op hooger breedte dan 35°N. B., met het oog op den meteorologischen toestand. Daarom wil Brucker een andere route volgen, een om weg langs Zuidelijker streken, waarbij hy' hulp krijgt van standvastig weer en vooral van de passaat winden. Hy is van plan, na eenige malen wijzigingen in de reisroute aangebracht te hebben, als uitgangspunt de Kaap Verdische eilanden te nemen, omdat de tocht ondernomen moet worden in de eerste maanden van het jaar met het oog op de grootste kracht der paasaatwinden en op het ontbreken van stormen in de tropische zeeën in dien tijd. In dit sei zoen waaien de passaat winden zuidelijk van het oorspronkelijke aanvangspunt: de Canarische eilanden. De K. Verdiaehe eilanden zijn dan echter wel binnen het bereik der passaten, en bovendien zijn zij vrij vanstormen. Van dit punt uit moet de pasaaatwind den ballon voortblazen, evenals zij het deed met Columbus' schip, in W. Z. W. richting. zoodat de ballon Porto Rico in West-Indi bereiken kan. Vandaar gaat de reis langs de eilanden-reeks naar Havana, dan naar NewOrleans en eindelijk naar New-York. Da geheele afstand ia ongeveer 9500 K.M.; dank zij de windsnelheid, die gemiddeld 24 K.M. per uur bedraagt, hoopt Brucker in vijf a zes dagen den Oceaan overgestoken te hebben. Er wordt echter, met proviand, brandstof, enz. gerekend op een veel lan ger reis. Het luchtschip zelf bevat eenige constructiemerkwaardigheden, die even betrouwbaar lijken als vroeger Wellman'a equilibrator. Maar hopelijk worden zy eerst goed op de leiding een paar opmerkingen aan tooneelarchitectnur" te besteden. Ook by deze opvoering evenals by die van de Lucifer door het gezelschap Royaards heeft men namelijk architectuur op de p'anken" ge bracht op een wijze, die zeer afwijkt van de meestal gevolgde methode, waarbij de deco ratie-schilder er steeds naar streeft, zoo veel mogelijk natuurgetrouw de omgeving, waarin de handeling moet plaats vinden, wear te geven en dit door schildering op vlakke schermen, waarop diepe perspectieven, over stekende kappen, balconp, lijsten met de schaduwen, die in een bepaald geval daarbij behooren, worden afgebeeld. Dit maakt, dat zoo'n schilderij slechts van n punt in de zaal uit eenigsiins zuiver, maar op elke andere plaats parspectievisch onjuist moet zijn en dat by wijziging in de richting van hettooneellicht de schaduwen averechtsch worden. Afgezien van het onware, dat daarmee dadelijk gesignaleerd wordt, heeft dit systeem nog het nadeel, dat men den toeschouwer in den waan tracht te brengen een echt bosch, een echte straat te zien en daarvoor te veel aandacht gevergd wordt. Dit is niet m o rereenstem ming met de bedoeling der tooneelspeelknnst, die een dergelijk op den voorgrond brengen van de omgeving, van de lyst, die het spel o nsluit, niet verlangt. De personen, de acteurs zyn de hoofdzaak en moeten verkeeren in een omgeving, die bij den toeschouwer niet meer dan de gedachte, de herinnering wak ker roept aan de omgeving waarin de auteur zich het spel verbeeld heeft. Aan de ver beelding van den toeschouwer moet overge laten zyn, deze omgeving te détailleeren, te voorzien van alle détails, die elk toeschou wer voor zich zelf daaraan vermag toe te voegen, al naar de mate zijner ontwikkeling. Hoe minder de verbeelding van den toe schouwer gestoord verstoord wordt door wat de tooneeldecorateur vertoont, hoe meer de aandacht op het eigenlijke spel gevestigd zal blij ven en het genot dus verhoogd wordt. Ia het bijzonder is dit het geval met de ver tooning van een stuk als de Lucifer. Daar toch wordt de handeling verondersteld in een omgeving die nooit gezien is, alleen in de verbeelding kan bestaan, een omgeving, die de hoogste zuiverheid, de grootste reinheid ademt de engelenburcht, in hemelsche oorden, waar de strengste orde geen wet, doch vanzelf sprekend is, waar het licht geen richting heeft, waar atmosfeer niet is, schaduw ontbreekt waar men tot het hoogste opgestegen ia. De opvatting van den heer Roland Holst, die het stuk aankleedde, valt dus zeer te pryzen, waar hy de geheele omgeving door een yl blauw voorstelde, de plaats der handeling de top van een burcht", die men niet kan be reiken dan door te stijgen, doet zyn. Da aard van ons tooneel brengt nu echter mee, dat die plaats der handeling niet anders dan stoffelijk voorgesteld kan worden: de top van een burcht. Wordt de omgeving op ge lukkige wijze door het yle blauw verbeeld, minder gelukkig ly kt mij de voorstelling van den engelen burcht. Wel was deze niet op de gebruikelijke manier voorgesteld door een bedriegelijke schildering op vlakke schermen, maar de vertoonde architectuur is weinig hemelsch". Zjj behoorde dan toch te zyn van groote zuiverheid, eenvond, ordelijkheid en reinheid, wil zy de verbeelding van de toeschouwera niet verstoren. Het is te ver onderstellen, dat de meesten zich deze om geving in hunne verbeelding scheppen in vormen, zwevend naar de antieke architectnnrvormen, omdat de antieke bouwkunst wel het meest deze eigenschappen nastreeft en het sterkst in ons en zeker ook in Vundel's tydgenooten de herinnering aan genoemde eigenschappen wakker roept. Wie van meening is, dat ook dit onjuist is, omdat in de hemelse hèoorden de schoonheid der antieken nog overtroffen moet zijn, dien zij dit toegegeven. De toeschouwer vraagt echter niet meer dan het opwekken van zyn ver beeldingskracht, zonder dat deze verstoord wordt. De architectuur by de Lucifer-opvoering vertoond, beantwoordt niet aan dezen eiach : er zyn storende fouten in die architectuur, die niet alleen door architecten, maar ook door schoonheid beseffende leeken moeten gevoeld- worden. De beëindiging van den hemel turcht wordt voorgesteld door een borstwering, waarop een zuilenrij, bekroond door een soort kroonlijst; in het midden een cirkelvormig koepeltje, gevormd door eenige kolommen en bekroond door dezelfde kroon lijst en een borstwerinkje, waar oo ven een &CM/ODELDE HOÓtjTf .-GERIHGSTE HOO&TETREKKRACHT Vftrt D£H EpUtllBRATOR Fig. 1. OP EN NEERGAANDE BEWEGINGEN VAN WELLMAN'S BALLON, VEROORZAAKT DOOR DBN EQUILIBRATOR (KABEL VAN BENZINE RESERVOIRS). De pijltje» geven de richtingen aan van de winddruk, de trekkracht van den equilibrator en de hieruit reiulteerende benedenwaart» gelichte kracht, die de ballon telken» omlaag haalde. proef gesteld, zoodat teleurstellingen niet voorvallen op de reis zelf, maar op een of ander schadeloozen proefto?hf-. De ballon heeft net typa Parseval VI", maar is iets gewyzigd. De lengte is ruim 60 M., de grootste breedte ruim 17 M, terwijl de geheele gedaante eivormig is, dua met een stomp en een spits uiteinde (zie fii. 2); de wand bestaat uit afwisselende lagen rubber en ballonatof, wat het gas ver lies zooveel m ogeluk en zooveel noodig is, zal beperken Da geheele ballon is ingesloten in een tweede, uie uit een slecht-warmte-geleidende stof bestaat en overal rnim l dM. wijder is dan de eigenlijke ballon. Deze ruimte tus^chen de beide ballon-wanden ia gevuld met lucht; zoodoende hoopt men de enorme hitte der zonnestralen in deze lage breedte te bestrijden. Er is echter tijdens de reia een keer of zea de wisBiling van kouden nicht tot warmen dag te ondergaan, wat voor een ballon een naar ding is, daar de zonnestralen het ges doen uitzetten, zoodat het uit de veiligheidsklep ontsnappen moet, als men niet enorm hoog stijgen wil. Hierdoor zou veel meer gas ver loren gaan dan ooit door lekkage wegging. Er moest dus een middel badacht worden om de gaa-verhitting door de rijzende zon sterk te verminderen. Hierbij is het verschijnsel toegepast dat een snel veriampende vloeiatof verkoeling teweeg brengt, zooals iedereen beproeven kan door eau de cologne op de huid te brengen; zelfs met een water natte hand is dit al te merken, maar nog duide lijker wordt het merkbaar als men de hand heen en weer beweegt. De luchtstroom langa de hand bevordert de snelle verdamping, lus ook de afkoeling. Brucker heefc vanuit het schuitje een waterleiding aangebracht, die omhoog stijgt naar de veiligheidsklep om vandaar uit naar voren en naar achteren te loopen midden langs de ballonrug. De uiteinden dragen pproeiers, terwijl de leiding overal zijdelingsche openingen heeft. Zoodra de zon krachtig wordt, wordt door middel van pompen water om hoog geperst langa deze leiding Dit water loopt in een dunne laag over het geheele ballon hulsel omlaag en daar de ballon een vaart van eenige tientallen kilometers heeft, zal de hierdoor ontstane luchtstroom de waterlaag snel doen verdampen, waardoor ballonhulsel en ook het gas koel blijven. De hierbij staande figuur 2 verduidelijkt de wer king van dit stelsel. Bovendien zal de ballon, by gas-uitzetting, de grooter sty'gkracht be stryden door als tijdelijke ballast water uit zee op te halen (dat bovendien gebruikt kan ' worden voor het sproeien). Dit waterophalen geschiedt door een staalkabel van l cM. dikte, waaraan een aantal peervormige stalen e.umerg hangen met een inbond van 25 liter ieder. Deze emmers hebben bovenaan vier gaten, zoo lat zy, in zee neergelaten, door hun beweging in het water, vanzelf volloopen (zie afbeelding). Daar zeer veel afhangt van deze beide werkzaamheden, en het buiten poortje zonder dikte. De eisch, dit poortje te maken, heeft den ontwerper blijkbaar parten gespeeld: het heeft de hoogte van het voornaamste gedeelte van het decor zoo zeer gedrukt, dat de acteurs te groot zyn om onder het koepeltje te kannen staan. Om dit toch mogelijk te maken, heeft men de architraaf lyst en het fries van het hoofd gestel maar 'n beetje boogvormig uit ge keept" wat natuurlijk hinderlijk is, vooral omdat niettemin de Engelen er nog maar pre cies onder passen. De strengheid, de klaar heid, die deze architectuur moeten kenmer ken, wordt verder geschaad door de plaatsing van de kolommen, waarin regelmaat ei> orde lijkheid ontbreekt. Opvallend hinderlijk ig het ontbreken van een kolom, een steunpunt, op de plaats, waar de kroonlijst in het cirkel vormige koepeltje overgaat; op deze plaats heeft men er maar wat van gemaakt. Ook de verhouding en de vorm van de kolommen verstoren de rust; de basementen zyn veel te groot; de kapiteelen heb hen iets Gothisch, de rechte schachten zyn met zinneloos mo derne ornamenties beschilderd. De kroon ijst schijnt samengesteld met behulp van een boekje van aan de fabriek voorradige ly sten en andere houtwaren". De borstwering, waarop de kolommen rusten, wordt hinderlijk door den slechten vorm der gemarmerde paneelen, die trapsgewijze de traptreden onregelmatig volgen; de borstwering op het koepeltje wordt op storende wyze in het midden door een opening onderbroken, vormt geen beëin diging en is geen overgang naar het platte, met een gordyntje gesloten poortje. Kortom, het geheel vertoont een architectuur, die de kwaliteiten, die men hemelech zou kunnen noemen, mist en die dus niet beantwoordt aan de eischen, die men voor een opvoering van de Lucifer stellen mag. Het is jammer, dat de kunstenaar, die het idee aangaf het spel te vertoonen te midden van het yle blauw, dat ons den indruk geeft der onein digheid en der zuiverheid, niet bedacht heeft, dat er voor het scheppen van zuivere archi tectuur oude, zorgvuldig u tgewerkte orde wetten bestaan. God schiep al, naar maat en lal." Dit heeft de ontwerper der Luciferarchitectuur vergeten. Voor de kleuren van den hemelburcht is een vaal omber gekozen, waardoor de archiinuiMiiMiMMMmiiiiiiiiiiiiiiilllimii dienst zyn van den motor gedurende enkele minuten reeds ernstige gevolgen zou hebben voor de gas-verhitting, is men in staat, in zoo'n ge?al met de hand dit water halen en sproeien te verrichten. Met een inwendigen ballon, met lucht gevuld, kan men het ballonhulsel ge spannen houden, in geval van gasverlies. De Suchard", zooals de ballon gedoopt is naar de bekende Zwitsersche chocolade-fabri kant, die een groot deel der onkosten be strijdt, draagt als fchuitje een boot van 10 M. lengte, 3 M. breedte, en 1.75 M. diepte. In plaats van zooals Wellman deed, machines, J en zichzelf te plaatsen op een plankier, met daaronder hangend de reddingboot, die inge val van nood met eenige moeite te bereiken en los te maken was (het gevaar bleek bij het gebruik maken ervan 1), heeft Brucker de motoreu en reservoirs alle in deze boot zelf aangebracht, tegelijk met allerlei nautische en meteorologische instrumenten. In gewone omstandigheden brengen deze motoren de luchtschroef in beweging; in geval van nood wordt de ballon prijs gegeven en vaart de boot als motorboot over de Oceaan, die in deze tijden zoo veilig is ala een vijver. Boven de boot is nog een plankier aangebracht, dat door middel van een touwladder uit de boot te bereiken is en dat de toegang is tot de ballon-deelen en bovendien als dekrnimte kan dienst doen. De stabiliteitsvlakken en het roer zijn gelijk aan deselfde toestellen büde Paiseval-luchtschepen. tectunr, tengevolge van de tegenstelling met het blauw vam den achtergrond, onnoodig sterk spreekt. Zon door het toepassen van marmerachtig wit, blauwachtig wit als hoofd kleur, de architectuur niet meer in het blauw der omgeving opgelost zyn? De voorstelling van de Romee en Jolia moet ons in een geheel ander milieu bren gen : Italiëtijdens de Renaissance. De voor gaande beschouwing leidt er toe, dat de toeschouwer voldaan zal zijn, indien de kenmerkende hoofdeigenschappen van de bouwkunst der ItaliaanBche Renaissance hem in de decors vertoond worden. Hierin is de heer Verkade vrijwel geslaagd, hoewel de detailleering bedenkelijk is, hoe sober ook toegepast. De beste qualiteit van de decors der R. en J. is wel, dat zy wederom drie afmetingen hebben, dikte vertoonen, die geen geschilderde, bedriegelijke, doch wer kelijke dikte is. Omdat bovendien lijsten en versieringen volkomen vlak voorgesteld worden door lijsten en ornamenten, die ook weer de herinnering aan de Italiaansche Renaissance wakker roepen, heeft- de heer Verkade vermeden, dat de schaduwen valschen indruk wekken. Opmerkelijk en prij zenswaardig is jok het geheel ontbreken van coulissen; de architectuur eindigt als het ware in de zaal der toeschouwers, die daardoor meer medeleven, tegenwoordig zyn by de plaats der handeling. De acteurs komen op en gaan af door zijpoorten, die niet enkel een opening zyn, uitgezaagd in een dun schot, maar ook zy wanden hebben. Altemaal zoovele deugden. Het is daarom jammer, dat de detailleering niet beter is. Het balcon rust op zuiltjes (werkelyke zuiltjes, niet van een platte plank met een streep schaduw er op), maar er zyn er twee te veel. De balcon-balnstrade er boven is te mager: vooral de hoekpenanten ervan zyn storend dun en staan niet op de goede plaats, terwy'l de beëindiging tegen den muur lang niet fraai is. Er is een fries, beschilderd met guirlandes, die echter «iet Italiaansch zijn. Hierboven een muurschil dering, waarbij de postementen der voorge stelde kolommen slecht van verhouding zyn. Al deze détails zyn hinderlijk voor den totaal indruk, leiden de aandacht af, werken min of meer storend op de toeschouwers, die in 't algemeen geacht mogen worden de Renais sance vormen vrij goed gewend te zyn. Het is dan ook voornamelijk de hoofdopset, die ons er dadelijk op wijst, dat de handeling in Italiëtijdens de Renaissance plaats heeft. Vooral de groote middenpoort, met halfcirkelboog afgesloten, en de opbouw van den verderen muui met fries en balustrade steu nen dien indruk. Met het balcon in Renaifsance-hoofdvorm zon dit decor voldoende geweest zyn, mits sober, maar zuiver gede tailleerd. Het is voor den heer Verkade een waagstuk, architectuur te maken en het ware te wenschen, dat hij zyn aandeel daarin niet verder uitgestrekt had dan tot het aangeven van het idéa, dit ter uitwerking overlatend aan vaklieden, gewoon door hun dagelykschen arbeid aan het maken vam bouwkunkige vormen. De kleur van het decor is goed, namelijk niet opvallend en de kleurige personen goed omlijstend. De heer Verkade weet een dankbaar gebruik te maken van prachtige gordijnen, die met de personen onophoudelijk, het geheele stuk door, prach tige kleur-groepen vormen. De ontwerpster van costumes en gordijnen, mej. Cato Neeb, komt daarvoor veel lof toe. Aan de com pleetheid van de opvoering der Romeo en Julia wordt door de D ij zonder e decors en fraaie costumes veel bijgedragen. Beide voorstellingen, zoowel die van de Lucifer ala die van de Romeo, geven ons het verblijdende verschijnsel te aanschouwen, dat De twee motoren, van 200 P.K. ieder, zullen een snelheid geven van 29 K.YT. per uur, wat, geholpen door de paesaat-snelheid, den tocht in het gehoopte vyfcal dagen zal doen afloopen. De juiste richting moet met behulp van sextant-waarnemingen e.d. bepaald worden, maar zal wel dezelfde enorme bezwaren op leveren als by elke ballontocht, ook die van Wellman. Maar Amerika is breed, zoodat Brucker er wel ergens tegenaan zal waaien l Eind Februari of begin Maart hoopt hy' zyn tocht te beginnen. Gezien het feit dat Bruc ker niet zoo boven het doen van proeftochten verheven is ala Wellman, en dat hij den wind in den rug heefc in een streek die bovendien rustig is, kan men van Brucker's reis meer succes verwachten dan men van Wellman's tocht te zien kreeg. Maar ten eerste is B. nog niet in Amerika en ten tweede: als hij er komt is het nut der reis problematisch, daar een luchtschip-verkeer niet alleen met de wind achter" rekenen kan en met speciale jaargetijden. In dit op zicht zal het belang van dezen tocht veel ge ringer zgn dan Wellman'a reis door dik en dun. Vaniman heeft zelf ook reeds een tweeden tocht aangekondigd van Amerika uit, zoodat hij zijn systeem niet hopeloos vindt. P. VAN OLST. Fig. 2. "^DE SUCHABD", BHTJCKER'S BALLON. De profiel teekening geeft een goed overzicht over d<- geheele ballon-inrichting, terwijl door profi'l- en bovenzydeteekening het sproeieyiteem zichtbaar is gematkt, dat den ballon koel houdt. Recht» onderaan i» de kabel met emmers afgebeeld en daarboven een emmtr afzonderlijk, met openingen en loodgewicht. Met deze emmers wordt tijdelijke waterballalt ingenomen en het noodige sproeiwater.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl