De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1911 19 februari pagina 8

19 februari 1911 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

D E A ;M S T E R D A M M ER W E E E B L A D V O O R NEDERLAND. No. 1756 gebroken is met het stelsel van valgch e voor stellingen op vlakke schermen, en dat be lichaamde architectuur daarvoor, in de plaats getreden if. Door b# volgende voorstellingen de architectuur met meer zorg te behandelen, bewegen zich de decorateurs in dezelfde pr^senswaardige richting. H. A. J. BAANDEBS. ii ie IL In een vervolg wensch ik nog even terug te komen op de architectonische lijn, die in de tninknnst vijj algemeen noodig wordt ge acht voor de harmonie met het huis; in de eerste plaats om aan te toonen, dat deze ljjn reeds een wen oud is en dit een van de redenen cal zijn, waarom men er niet van scheiden kan. Een in steen gebeitelde teekening, ge vonden in Egypte, wijst op dezen hoogen ouderdom; op de teekening slechts rechte lijnen en vierhoeken, heel primitief, maar toch reeds de lijnen van het huis volgende. In eiken onden stijl is dit beginsel terug te . vinden, steeds, volmaakter, totdat omstreeks 1700 naar veler meening door denLeN trestijl het summum van schoonheid werd be reikt (?). China, ons in beschaving vooruit geweest, is het eenige land, dat de la idsc happelgke wijze van tuinaanleg reeds in de oud heid kende, ruim 2000 jaar geleden. Wjj, be woners ran Europa, hebben er mégewacht tot 1730, toen de Eogelsche landschapstql zijn intrede deed. Ongeveer in 1800 lereikte deze stijl zijn bloeitijdperk, doch de liefde voor de symmetrie was er by ons zoo inge roest, dat reeds spoedig daarna de gemengde stijl" gretig werd aangegrepen om de archi tectonische lijn weer in eere te kunnen her stellen. Tegenwoordig is er een overgangstijdperk waar te nemen, eenerzyds eene toenemende belangstelling voor de rechte ly'n, anderzijds een zoeken naar meer losheid in den tuin. Peze laatste richting leidt wel eens tot een zoogenaamden natnnrtuin, gewoonlijk slordig en bont, slordig omdat het onderhond als bijzaak wordt beschouwd, en bont omda-, te vele planten in de meest uiteenloopende vormen en kleuren een plaats krygen, zonder op de harmonie te letten. Beide, zoowel het slordige als het bonte, zijn te wijten aan het minder goed begrijpen van het be ginsel. Immers een tnin in dezen stijl vereischt zeer veel onderhoud en in geen anderen moet zoo gestreefd worden naar harmonie. Ik voor mij tel overtuigd, gelet op het be ginsel, dat dflte richting zal zegevieren, doch het belooft een langdurige strijd te worden. De overwinning behaald door de bloemisten, waar het betreft het vervaardigen van bonquetten, geeft echten goeden moed, al was de strijd hier ook gemakkelijker, omdat de bloenuchikknnst van veel jongeren datum is en da beweging uitging van de vaklui zelf. Men lacht nu om de ouderwetsche ruikers, waarvoor de losse bloemwerken in de plaats zijn getreden, en zoo zal er een ty'd komen, dat men grimlachende de schouders ophaalt voor hat perksysteem, evengoed als nu voor den bloemkoolvorm van de vroegere bonquetten. Reeds au doet zich, dit wbonderophalenbij eenigen voor, als zij voor eene stijve groe peering in den tuin komen te staan en daar mee de meer losse vergelijken in kamer en serre en langs het balcon; zij eindigen met in hun eigen tuin ook te gaan groepeeren met den aard van het materiaal mee, en op deze wijze wint de nieuwe richting veld. De bloemisten hebben in de practyk den stoot er aan gegeven om in dezen geest de bloemen te schikken, de dames zijn gevolgd met het groepeeren der planten in huis; zoo zal tevens de tijd aanbreken, dat het losse in den tuin de overhand verkrijgt en de harmonie met het huig niet meer gezocht wordt in de stijve liji). Hoe leert het natuurlandschap in zijn in het groen verscholen huisje, ver geleken met het huis in den tnin, dat de stijve groepeeringen heugen niet noodig zijn voor de harmonie l Er zjjfi zoo'n massa voorbeelden aan te halen, die kunnen getuigen, dat het asym metrische, wel degelijk harmonieert met het huis, dat daartoe aan bodem noch aan be planting den natuurlijken vorm behoef t ont nomen te worden. Wil men bouwlynen in den tnin, mij beat, ik zie ze ook gaarne, maar dan van bouwproducten en liefet in een zeer grooten tnin of in een park; dicht bij het huis kunnen zij zelfs den overgang bevorderen. Het bordes aan de tuin zijde van het huis komt daartoe al het eerst in aan merking, te meer omdat het ruimte biedt voor gropte potplanten op de balustrades en langs de trap; behalve het gazon en de paden de eenige gelegenheid om planten (wel te verstaan de potplanten) in een rij of op andere regelmatige wijze te plaatsen. In verband met het bouwelement in den tuin, zij gewaarschuwd voor een te veel hiervan, maar nog meer voor den beken den rustieken" vorm. By wijze van uitzon dering is het rustieke zeker aardig, zooals een enkele geschoren palm iets grappigs heeft; men moet ook in tuinkunst niet aan principienreiterei doen. Zoodra echter een bruggetje hier, een trap daar, een tuinhuis elders, een kruiwagen met bloeiende planten, tafels, stoelen en backen, zoodra dit alles en en nog wat den rustieken" vorm aanneemt, dan is dit m.i evenzeer te veroordeelen als het andere uiterste: een tuin, waarin de geschoren palmlynen heerschend zijn; dan begaan de metselaar en de timmerman de zelfde fout als de tuinman, zij refpecteeren hun materiaal niet. Van dergelijke tuinen kan gezegd worden, dat soowel op tuinknndig als op bouwkundig gebied smaakmisleiding plaats heeft. W. TEN BOSCIC. Een aardiEleid uit Dr. Kuyper's leven, Een jaar of wat geleden zaten, in een 1ste klasse coupévan een trein Utrecht?Amers foort, een scheepskapitein en dr. A. Kuyper, toen minister. De scheepskapitein nam een sigarenkoker nit den zak, kreeg er een sigaar nit en ging rooken. Dr. Kuyper weea hem op 't bordje, Verboden te rooken", en ver zocht hem er mee op te honden. De scheepskapitein antwoordde: Als u last van den rook hebt, moet a 't raampje maar open zetten " Dr. Kuyper trachtte den rooker oog eens te overreden, zijn sigaar te laten uitgaan en toen dit niet hielp, nam hjj nit zijn porte feuille zijn naamkaartje en reikte dit oven De scheepskapitein keek even op 't kaartje en stak bet kalm in zyn vestzak, zonder met rooken op te houden. Daar stopt de trein te Amersfoort. De icheepskapitein stapt uit, dampende en wel. Dr. Knyper stapt ook nit en wijst den sta tionschef op zjjn reisgezel, tevens vertellend, dat deze aldoor heeft zitten rooken in een niet-rooken-coupé, ondanks opmerkingen. De chef stapt op den scheepskapitein af en zegt: U heeft in een coupéniet-rooken ge rookt? Zeker! Dan moet ik procee-rerbaal daarvan Opmaken. Mag ik uw naam weten? Zeker l De overtreder haalt uit z\jn vestzak een kaartje en reikt dit den chef over, met het verrassende gevolp, dat de chef zich met een pardon excellentie" en een diepe buiging, nog meer verontschuldigingen stamelend, verwijdert, en dr. Kuyper, 't geval aanziende, peinst: Zoo, die is nog hooger dan ik l 't Was zjjn eigen kaartje, dat deze ontknooping had te weeg gebracht. (De Nederlander). CMari, De zee heeft 11 lijken van opvarenden van het se. Abanto aan land gespoeld. Het overige gedeelte der bemanning wordt als verloren beschouwd. (N. S. Ct.) Waarom zoo spoedig den moed verloren ? Wie weet, of per slot nog niet eenigen tot de elf eersten blijkt te behooren? * De bladen berichten, dat door de Rechtbank aan beklaagde 8igrist,die de Nachtwacht" be schadigde, een gevangenisstraf is opgelegd van n jaar. Tevens is gelast de vernietiging van het achoenmakersmeg, waarmede de schilderij beschadigd werd. Het laatste zal een gevoel van bevrediging brengen over de gebeele kunstwereld. Als er nu maar niet bij onge luk schoenmakersmessen lij en zoo op elkaar een verkeerd mes kapot gemaakt wordt. # De beer Duymaer van Twist gaat een nieuwe economische school stichten. Op een onlangs te Amsterdam gehouden vergadering beeft hij, volgens het Hbl., met stemverheffing uitgeroepen: Ik ben een vy'and van pro tectie, maar ik wil een behoorlijke bescher ming van onze ny'»erheid." Het devies van deze school is: Tegen de protectie, maar vóór de bescherming." Wy mogen nu de stichting van een andere echool verwachten onder de lenze : Tegen deV vrijhandel, maar vóór den vrijhandel." f Hij was blijkbaar niet zeker dat de Kuyperianen bet hoofd in den schoot zouden leggen." (De Vaderl.) Onmogelijk achten wij het niet. Wat men in deze richting door oefening bereiken kan, leeren ons de slangenmenEchen. * 1 ";., - Ben eigenaardige huwelijksstoet had ;i?*& te . <*wrjiSgeft..Vrijdag veel bekijks. In drie auto s reed een schipper vandaar naar Appingf dam. om daar in het huwe lijksbootje te stappen." (N. O. Ct.) Een ooggetuige scbryft on?, hoe het komt, dat het bootje niet gekanteld is. De schipper is precies in het midden gestapt, en heeft zóó het evenwicht weten te bewaren. De 7ader l. verkiest de rede van den heer Van Aech van Wy'ck boven die van den heer Aalberse. Die was echt, waschecht", zegt het blad. Wij prefereeren die van den heer Aalberse. Dfb was misschien minder fraai, ze was echter wasch echter. * In het Nntsgebouw werd hedenmiddag de 10de jaarly keche vergadering gehouden van de vereeniging Tot steun van ver waarloosden en gevallenen." De heer Ds. J.vanW2i2t2z2e2n2b2u2i2g had de leiding. (Tel.). O. i. bad men den heer Ds. J. van Wliltlzlelnlblalrlg, die er ook was, niet mogen passeeren. # Gevraagd een inwonende dienstbode, in staat de huishouding voor hare reke ning te nemen." (Adv. Het Volk). In staat? Bereid wordt natuurlijk bedoeld. Wat baat het, een bemiddelde dienstbode te hebben, die per slot van rekening, mevrouw allet laat betalen? * Heden overleed mijn geliefde zuster , in den ouderdom van ruim even tachtig jaar." (Adv. O. H. Ct.). Het bericht is onjuist. Wij vernemen dat de juflrouw zoowat precies ongeveer bijna tamelijk ver over een weinig beneden de negentig was. KHSttaëD. KOUTER ROKIN 44 AMSTERDAM. OUD JAPANSOHB D a KUNST a a SCHILDERIJEN ANTIQUITEITEN KUNSTAMBACHT HILVER5UM :i'CRAv:wÊ&i(' WÖWNGIMRICHTINGEN f» MEUBELEhJ-TAPkJTEm L'KÖPCKWËRK'-'BATI ks J COMPLEETE MEUBILEERING. RESTAUREEREN VAN VERTREKKEN IN AN= TIEKE EN MODERNE STIJLEN., UITVOERIGE PRIJSCOURANTEN.^ BEGROOTING GRATIS ,DE PHOENIX" 23^» SPUISTR,QAMRAK.7S "©föAMSTERHAM^ ^(? TELEFOON^T Meubelfabriek Ffederland". J. A. HUIZINGA. BINNEN BETI1IMEBINQEN, BEHANGEUJ, MODELKAMEIIS. Groningen. \VESTERSINGEL. FRANCO LKVK1UNQ. TELKf. 118. «? *4- ????*??+??????+ Kunst zaal J. Goudstikker KALVÈRSTRAAT Bïo. 73. ?: -.V... U* "ÜTS. "l'-i-..,. ^ Permanente TentponsteJIing, Ie tage, eener prachtige :coHectie OiuHIollaiidsC'ïiéSchilderyen. Antiquiteiten. , .?,. P. C PAERELS, VOOR MODERNE MEUBILEEBING Amsterdam. BOKIN 128. TEL. 4641. VOOR INRICHTINGEN IN OTJDHOLLANDSCH EN ANDERE STIJLEN flagazijn Oud-Holland", BOKIN 130. TEL. 4641. HTHCGRAPHICii nr- ? ARTS ? -l CUCHE5 ONBERISPELIJK ZEER5HEL 5ILLUK UTRECHT ? Alg. Kunst- en Kunstnijverheidshandel ,S1EFIKUNST". NIEUWE SPIEGELSTRAAT 32. STADHOUDERSKADE 64. Kunstvoorwerpen. Schilderijen. Antiquiteiten: Meubelen, Aardewerk. R. EL.ION & Co. JA ARSMA S Véntileereude Haarden. Men lette op dit fabriekaxaerk. D. OKÉKIN LU <& Co<9 Kerkstraat 88/104, Amsterdam. Tel. 4472 Installaties voor Electrisch Licht," INTERNATIONALE TRANSPORT W DER HOOP&& QARDE-MEUBLES ? EttBALLEEREN TELEFOON: 2J\9 PRINS HENW^IKKADS is-i? OVER. Hfc'T CEWTRAAI_"iTVïiOM YOSKUIJL & VAN DER LOOS, =?MEUBELFABRIKANTEN. ALLEEN GEVESTIGD HEERENGRACHT 244 . b/d HARTENSTRAAT, AMSTERDAM. LEVEREN SALON, HUIS EN SLAAPKAMER VOOR -:- -:- 450.?, 485.?, 715.?EN 875 Gld. -:- -:VRAAG CATALOGUS. -:- TELEFOON 6940. MODERN Koost-Aardewerk naar bekende ontwerpers. Oegstgeest bij Leiden. Filialen: Amsterdam, Kalverstr. 149; Den Haag, Passage 6; Rotterdam, Hoogstr. 244. Kunstzaal THE HAGUE" Sweelinckstraat 99 DEN HAAG. Permanente Tentoonstelling. l Schilderijen en Aqua rellen van Moderne Meesters. (Open van 1O?4= UITI-. H a a gr 3 S l O. Telephoon. fCHEni6RAFI5CHEKUNSTinRICHTING .<» DIRK SCHNABEL A ADMIRAAL DE RUYTERUIEG AMSTERDAM BOEKDRUKCLICMÉ5 VOOR ZOJART EN KLEUREN ': STEMPQSvooRBANDËfi TEeKEMII-tóën OMTUieRPEN l ARTISTIEKE;, UITVOERING pROTTERDA/n 3FRA1SCO IDOOR GEHEELS l NEDERLRND. ^ ?r BINNENHUIS xrtSN V^é? MEUBELS ?V-D-BOSCt RAADHUIS5TRAAT4K-50 AM5TERDAM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl