Historisch Archief 1877-1940
D E A ;M S T E R D A M M ER W E E E B L A D V O O R NEDERLAND.
No. 1756
gebroken is met het stelsel van valgch e voor
stellingen op vlakke schermen, en dat be
lichaamde architectuur daarvoor, in de plaats
getreden if. Door b# volgende voorstellingen
de architectuur met meer zorg te behandelen,
bewegen zich de decorateurs in dezelfde
pr^senswaardige richting.
H. A. J. BAANDEBS.
ii ie
IL
In een vervolg wensch ik nog even terug
te komen op de architectonische lijn, die in
de tninknnst vijj algemeen noodig wordt ge
acht voor de harmonie met het huis; in de
eerste plaats om aan te toonen, dat deze ljjn
reeds een wen oud is en dit een van de redenen
cal zijn, waarom men er niet van scheiden
kan. Een in steen gebeitelde teekening, ge
vonden in Egypte, wijst op dezen hoogen
ouderdom; op de teekening slechts rechte
lijnen en vierhoeken, heel primitief, maar
toch reeds de lijnen van het huis volgende.
In eiken onden stijl is dit beginsel terug te
. vinden, steeds, volmaakter, totdat omstreeks
1700 naar veler meening door denLeN
trestijl het summum van schoonheid werd be
reikt (?). China, ons in beschaving vooruit
geweest, is het eenige land, dat de la idsc
happelgke wijze van tuinaanleg reeds in de oud
heid kende, ruim 2000 jaar geleden. Wjj, be
woners ran Europa, hebben er mégewacht
tot 1730, toen de Eogelsche landschapstql
zijn intrede deed. Ongeveer in 1800 lereikte
deze stijl zijn bloeitijdperk, doch de liefde
voor de symmetrie was er by ons zoo inge
roest, dat reeds spoedig daarna de gemengde
stijl" gretig werd aangegrepen om de archi
tectonische lijn weer in eere te kunnen her
stellen.
Tegenwoordig is er een overgangstijdperk
waar te nemen, eenerzyds eene toenemende
belangstelling voor de rechte ly'n, anderzijds
een zoeken naar meer losheid in den tuin.
Peze laatste richting leidt wel eens tot een
zoogenaamden natnnrtuin, gewoonlijk slordig
en bont, slordig omdat het onderhond als
bijzaak wordt beschouwd, en bont omda-, te
vele planten in de meest uiteenloopende
vormen en kleuren een plaats krygen, zonder
op de harmonie te letten. Beide, zoowel
het slordige als het bonte, zijn te wijten aan
het minder goed begrijpen van het be
ginsel. Immers een tnin in dezen stijl
vereischt zeer veel onderhoud en in geen anderen
moet zoo gestreefd worden naar harmonie.
Ik voor mij tel overtuigd, gelet op het be
ginsel, dat dflte richting zal zegevieren, doch
het belooft een langdurige strijd te worden.
De overwinning behaald door de bloemisten,
waar het betreft het vervaardigen van
bonquetten, geeft echten goeden moed, al was
de strijd hier ook gemakkelijker, omdat de
bloenuchikknnst van veel jongeren datum is
en da beweging uitging van de vaklui zelf.
Men lacht nu om de ouderwetsche ruikers,
waarvoor de losse bloemwerken in de plaats
zijn getreden, en zoo zal er een ty'd komen,
dat men grimlachende de schouders ophaalt
voor hat perksysteem, evengoed als nu voor
den bloemkoolvorm van de vroegere
bonquetten. Reeds au doet zich, dit
wbonderophalenbij eenigen voor, als zij voor eene stijve groe
peering in den tuin komen te staan en daar
mee de meer losse vergelijken in kamer en
serre en langs het balcon; zij eindigen met
in hun eigen tuin ook te gaan groepeeren
met den aard van het materiaal mee, en op
deze wijze wint de nieuwe richting veld. De
bloemisten hebben in de practyk den stoot
er aan gegeven om in dezen geest de bloemen
te schikken, de dames zijn gevolgd met het
groepeeren der planten in huis; zoo zal tevens
de tijd aanbreken, dat het losse in den tuin
de overhand verkrijgt en de harmonie met
het huig niet meer gezocht wordt in de
stijve liji). Hoe leert het natuurlandschap
in zijn in het groen verscholen huisje, ver
geleken met het huis in den tnin, dat de
stijve groepeeringen heugen niet noodig zijn
voor de harmonie l
Er zjjfi zoo'n massa voorbeelden aan te
halen, die kunnen getuigen, dat het asym
metrische, wel degelijk harmonieert met het
huis, dat daartoe aan bodem noch aan be
planting den natuurlijken vorm behoef t ont
nomen te worden. Wil men bouwlynen in
den tnin, mij beat, ik zie ze ook gaarne,
maar dan van bouwproducten en liefet in
een zeer grooten tnin of in een park; dicht
bij het huis kunnen zij zelfs den overgang
bevorderen. Het bordes aan de tuin zijde van
het huis komt daartoe al het eerst in aan
merking, te meer omdat het ruimte biedt
voor gropte potplanten op de balustrades en
langs de trap; behalve het gazon en de paden
de eenige gelegenheid om planten (wel te
verstaan de potplanten) in een rij of op
andere regelmatige wijze te plaatsen.
In verband met het bouwelement in den
tuin, zij gewaarschuwd voor een te veel
hiervan, maar nog meer voor den beken
den rustieken" vorm. By wijze van uitzon
dering is het rustieke zeker aardig, zooals
een enkele geschoren palm iets grappigs
heeft; men moet ook in tuinkunst niet aan
principienreiterei doen. Zoodra echter een
bruggetje hier, een trap daar, een tuinhuis
elders, een kruiwagen met bloeiende planten,
tafels, stoelen en backen, zoodra dit alles en
en nog wat den rustieken" vorm aanneemt,
dan is dit m.i evenzeer te veroordeelen als
het andere uiterste: een tuin, waarin de
geschoren palmlynen heerschend zijn; dan
begaan de metselaar en de timmerman de
zelfde fout als de tuinman, zij refpecteeren
hun materiaal niet. Van dergelijke tuinen kan
gezegd worden, dat soowel op tuinknndig
als op bouwkundig gebied smaakmisleiding
plaats heeft.
W. TEN BOSCIC.
Een aardiEleid uit Dr. Kuyper's leven,
Een jaar of wat geleden zaten, in een 1ste
klasse coupévan een trein Utrecht?Amers
foort, een scheepskapitein en dr. A. Kuyper,
toen minister. De scheepskapitein nam een
sigarenkoker nit den zak, kreeg er een sigaar
nit en ging rooken. Dr. Kuyper weea hem
op 't bordje, Verboden te rooken", en ver
zocht hem er mee op te honden.
De scheepskapitein antwoordde: Als u
last van den rook hebt, moet a 't raampje
maar open zetten "
Dr. Kuyper trachtte den rooker oog eens
te overreden, zijn sigaar te laten uitgaan en
toen dit niet hielp, nam hjj nit zijn porte
feuille zijn naamkaartje en reikte dit oven
De scheepskapitein keek even op 't kaartje
en stak bet kalm in zyn vestzak, zonder met
rooken op te houden.
Daar stopt de trein te Amersfoort. De
icheepskapitein stapt uit, dampende en wel.
Dr. Knyper stapt ook nit en wijst den sta
tionschef op zjjn reisgezel, tevens vertellend,
dat deze aldoor heeft zitten rooken in een
niet-rooken-coupé, ondanks opmerkingen. De
chef stapt op den scheepskapitein af en zegt:
U heeft in een coupéniet-rooken ge
rookt?
Zeker!
Dan moet ik procee-rerbaal daarvan
Opmaken. Mag ik uw naam weten?
Zeker l
De overtreder haalt uit z\jn vestzak een
kaartje en reikt dit den chef over, met het
verrassende gevolp, dat de chef zich met een
pardon excellentie" en een diepe buiging,
nog meer verontschuldigingen stamelend,
verwijdert, en dr. Kuyper, 't geval aanziende,
peinst: Zoo, die is nog hooger dan ik l
't Was zjjn eigen kaartje, dat deze
ontknooping had te weeg gebracht.
(De Nederlander).
CMari,
De zee heeft 11 lijken van opvarenden
van het se. Abanto aan land gespoeld.
Het overige gedeelte der bemanning
wordt als verloren beschouwd. (N. S. Ct.)
Waarom zoo spoedig den moed verloren ?
Wie weet, of per slot nog niet eenigen tot
de elf eersten blijkt te behooren?
*
De bladen berichten, dat door de Rechtbank
aan beklaagde 8igrist,die de Nachtwacht" be
schadigde, een gevangenisstraf is opgelegd van
n jaar. Tevens is gelast de vernietiging van
het achoenmakersmeg, waarmede de schilderij
beschadigd werd. Het laatste zal een gevoel
van bevrediging brengen over de gebeele
kunstwereld. Als er nu maar niet bij onge
luk schoenmakersmessen lij en zoo op
elkaar een verkeerd mes kapot gemaakt
wordt.
#
De beer Duymaer van Twist gaat een nieuwe
economische school stichten. Op een onlangs
te Amsterdam gehouden vergadering beeft
hij, volgens het Hbl., met stemverheffing
uitgeroepen: Ik ben een vy'and van pro
tectie, maar ik wil een behoorlijke bescher
ming van onze ny'»erheid." Het devies van
deze school is: Tegen de protectie, maar
vóór de bescherming." Wy mogen nu de
stichting van een andere echool verwachten
onder de lenze : Tegen deV vrijhandel, maar
vóór den vrijhandel."
f
Hij was blijkbaar niet zeker dat de
Kuyperianen bet hoofd in den schoot
zouden leggen." (De Vaderl.)
Onmogelijk achten wij het niet. Wat men
in deze richting door oefening bereiken kan,
leeren ons de slangenmenEchen.
*
1 ";., - Ben eigenaardige huwelijksstoet had
;i?*& te . <*wrjiSgeft..Vrijdag veel bekijks. In
drie auto s reed een schipper vandaar
naar Appingf dam. om daar in het huwe
lijksbootje te stappen." (N. O. Ct.)
Een ooggetuige scbryft on?, hoe het komt,
dat het bootje niet gekanteld is. De schipper
is precies in het midden gestapt, en heeft
zóó het evenwicht weten te bewaren.
De 7ader l. verkiest de rede van den heer
Van Aech van Wy'ck boven die van den heer
Aalberse. Die was echt, waschecht", zegt het
blad.
Wij prefereeren die van den heer Aalberse.
Dfb was misschien minder fraai, ze was echter
wasch echter.
*
In het Nntsgebouw werd hedenmiddag
de 10de jaarly keche vergadering gehouden
van de vereeniging Tot steun van ver
waarloosden en gevallenen."
De heer Ds. J.vanW2i2t2z2e2n2b2u2i2g
had de leiding. (Tel.).
O. i. bad men den heer Ds. J. van
Wliltlzlelnlblalrlg, die er ook was, niet mogen
passeeren.
#
Gevraagd een inwonende dienstbode,
in staat de huishouding voor hare reke
ning te nemen." (Adv. Het Volk).
In staat? Bereid wordt natuurlijk bedoeld.
Wat baat het, een bemiddelde dienstbode te
hebben, die per slot van rekening, mevrouw
allet laat betalen?
*
Heden overleed mijn geliefde zuster
, in den ouderdom van ruim even
tachtig jaar." (Adv. O. H. Ct.).
Het bericht is onjuist. Wij vernemen dat
de juflrouw zoowat precies ongeveer bijna
tamelijk ver over een weinig beneden de
negentig was.
KHSttaëD. KOUTER
ROKIN 44 AMSTERDAM.
OUD JAPANSOHB
D a KUNST a a
SCHILDERIJEN
ANTIQUITEITEN
KUNSTAMBACHT
HILVER5UM :i'CRAv:wÊ&i('
WÖWNGIMRICHTINGEN
f» MEUBELEhJ-TAPkJTEm
L'KÖPCKWËRK'-'BATI ks J
COMPLEETE
MEUBILEERING.
RESTAUREEREN VAN
VERTREKKEN IN AN=
TIEKE EN MODERNE
STIJLEN., UITVOERIGE
PRIJSCOURANTEN.^
BEGROOTING GRATIS
,DE PHOENIX"
23^» SPUISTR,QAMRAK.7S
"©föAMSTERHAM^
^(? TELEFOON^T
Meubelfabriek
Ffederland".
J. A. HUIZINGA.
BINNEN BETI1IMEBINQEN,
BEHANGEUJ,
MODELKAMEIIS.
Groningen.
\VESTERSINGEL.
FRANCO LKVK1UNQ.
TELKf. 118.
«? *4- ????*??+??????+
Kunst zaal
J. Goudstikker
KALVÈRSTRAAT Bïo. 73.
?: -.V... U* "ÜTS. "l'-i-..,. ^
Permanente TentponsteJIing, Ie tage,
eener prachtige :coHectie
OiuHIollaiidsC'ïiéSchilderyen.
Antiquiteiten. , .?,.
P. C PAERELS,
VOOR MODERNE MEUBILEEBING
Amsterdam.
BOKIN 128. TEL. 4641.
VOOR INRICHTINGEN IN
OTJDHOLLANDSCH EN ANDERE STIJLEN
flagazijn
Oud-Holland",
BOKIN 130. TEL. 4641.
HTHCGRAPHICii
nr- ? ARTS ? -l
CUCHE5
ONBERISPELIJK
ZEER5HEL
5ILLUK
UTRECHT ?
Alg. Kunst- en Kunstnijverheidshandel
,S1EFIKUNST".
NIEUWE SPIEGELSTRAAT 32.
STADHOUDERSKADE 64.
Kunstvoorwerpen.
Schilderijen.
Antiquiteiten:
Meubelen, Aardewerk.
R. EL.ION & Co.
JA ARSMA S
Véntileereude Haarden.
Men lette op dit fabriekaxaerk.
D. OKÉKIN LU <& Co<9
Kerkstraat 88/104, Amsterdam. Tel. 4472
Installaties voor Electrisch Licht,"
INTERNATIONALE TRANSPORT W
DER HOOP&&
QARDE-MEUBLES ? EttBALLEEREN
TELEFOON: 2J\9
PRINS HENW^IKKADS is-i?
OVER. Hfc'T CEWTRAAI_"iTVïiOM
YOSKUIJL & VAN DER LOOS,
=?MEUBELFABRIKANTEN.
ALLEEN GEVESTIGD HEERENGRACHT 244
. b/d HARTENSTRAAT,
AMSTERDAM.
LEVEREN SALON, HUIS EN SLAAPKAMER VOOR
-:- -:- 450.?, 485.?, 715.?EN 875 Gld. -:-
-:VRAAG CATALOGUS. -:- TELEFOON 6940.
MODERN
Koost-Aardewerk
naar bekende ontwerpers.
Oegstgeest bij Leiden.
Filialen: Amsterdam, Kalverstr. 149; Den Haag, Passage 6; Rotterdam, Hoogstr. 244.
Kunstzaal
THE HAGUE"
Sweelinckstraat 99
DEN HAAG.
Permanente
Tentoonstelling.
l Schilderijen en Aqua
rellen van Moderne
Meesters.
(Open van 1O?4= UITI-.
H a a gr 3 S l O.
Telephoon.
fCHEni6RAFI5CHEKUNSTinRICHTING
.<» DIRK SCHNABEL A
ADMIRAAL DE RUYTERUIEG
AMSTERDAM
BOEKDRUKCLICMÉ5
VOOR
ZOJART EN KLEUREN ':
STEMPQSvooRBANDËfi
TEeKEMII-tóën OMTUieRPEN l
ARTISTIEKE;, UITVOERING
pROTTERDA/n
3FRA1SCO
IDOOR GEHEELS
l NEDERLRND. ^
?r
BINNENHUIS
xrtSN
V^é?
MEUBELS
?V-D-BOSCt
RAADHUIS5TRAAT4K-50
AM5TERDAM