Historisch Archief 1877-1940
DE A MSI E HD AM M Eli WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1757
Karnaval en Vastenavondpret.
Wie zich verdiept in de geschiedenis
der kerkelijke feesten moet onvermijdelijk
tat de gevolgtrekking komen, dat we
ondanks negentien eeuwen van christe
lijke cultuur nog altijd onverbeterlijke
heidenen zijn, want het streven der
oudekerk, om door het opnemen der
heidensche feesten in het kerkelijk jaar het
nieuwe geloof aantrekkelijk te maken,
heeft zelfs de ruwste en wildste dezer
vermaken tot op den huidigen dag be
stendigd. Het woord Bachanaliën" heeft
voor het oor des vromen een afschrik
wekkende klank, en nochtans is het aan
geen twijfel onderhevig, dat dit meest
bedenkelijke der Romeinsehe feesten
voortleeft in den zoogenaamden
Karnavalstijd, die sedert overoude dagen, voor
namelijk in de landen waar het katholi
cisme overheerschend is, voorafgaat aan
de groote vasten van 40 dagen, welke
de viering van het Paaschfeest voorbe
reiden. Het verband tusschen het Kar
naval en het feest van den god Liber
is meer in het oogspringend dan de klas
sieke herkomst der andere christen-fees
ten, omdat het zijn uiterlijken vorm heeft
gehandhaafd en in velerlei gebruiken en
eigenaardigheden zijn oorsprong met
name aanwijst. In het meest practische
der Europeesche landen, Engeland, waar
het Karnaval niet meer gevierd wordt,
heeft het Bachantisme nochtans zijn herin
neringen nagelaten. Op de school te E ton,
waar de zonen van den hoogsten
Engelschen adel hun voorbereidende oplei
ding genieten, was het sedert ouden tijd
onder de leerlingen gewoonte, dat zij op
den Maandag voor het begin van de
vasten in allerlei vormen en metra verzen
maakten op den god Bachus, die op
wanden en deuren der schoollokalen wer
den aangeplakt, en bij die gelegenheid
hebben de onderwijzers voor menig ondeu
gend woordje, voor menigen
sterk-gekruiden versregel, n oog moeten sluiten.
Meer dan elders hebben niettemin in
Groot-Brittanje de Bachanaliën hun klas
sieken vorm ingeboet. Dit blijkt, dunkt
me, in 't bijzonder uit den gemoedelijken
huisbakk n naam, die het volksgebruik
heeft toebedeeld aan den zoogenaamden
Mardi-gras", in zuidelijke landen den
dolsten der karnavalsdagen. In good
Old-England" doopte men dezen dag der
uitgelezenste losbandigheid tot Pancake
Day", want de pannekoek vormt dan nog
in vele Engelsehe gezinnen de hoofd
schotel van het middagmaal, evenals dit
vroeger in sommige streken van Neder
land het geval was, en een tammer
surrogaat voor de Bachantische zwelgerij
is voorzeker niet denkbaar.
Heel wat drukker en wilder echter is
de tijd, die aan de vasten voorafgaat, in
de zuidelijke landen, hoewel het karnaval
is zijn meest uitgelaten vorm reeds min
of meer tot het verledene behoort. In
Frankrijk is het sedert de helft der voor
gaande eeuw sterk in verval, en alleen
in Nizza wordt het nog met glans en
praal gevierd, minder evenwel als volks
feest dan als attrractie voor den mondainen
stroom van vreemdelingen, die er tracht
te ontkomen aan de voorname verreling".
Minst van zijn oorspronkelijker! vorm ver
vreemd is het in zijn vaderland, Italië.
Een levendige en pittoregque beschrijving
van het karnaval te Rome gaf Goethe
in het tweede deel van zijn Italienische
Reise", en al heeft het, sedert de eeuwige
stad hoofdstad werd van het Koninkrijk,
wel iets van zijn weelderigsten staat ge
mist, nog immer is het bonte gewoel van
het Corso" vol geest en praal. Meer nog
heeft de traditie zich gehandhaafd in de
schilderachtigste stad van de wereld,
Venetië, die door de romantiek van lig
ging en bouworde een onvergelijkelijke
scénerie geeft aan dit feest, dat in uiter
lijk en wezen toch voor alles
middeleeuwsch is. In zuidelijk Duitschland en
in sommige steden der Rij u provincie
wordt eveneens het karnaval nog met
eenige verve gevierd, en men heeft vooral
in artiestenkringen er in den lateren tijd
nieuw leven aan geschonken. Met veel
animo worden Mornvs en Prins Karnaval
verder begroet in Zuidelijk Nederland en
Karnaval in de straten van Rome 1857.
in België. Niettemin behoort het
Narrenfest" voor een niet gering gedeelte
tot de geschiedenis, en zelfs in de plaatsen,
waar het vroeger met den meesten ijver
behartigd werd, begiat het te minderen
en te verbleeken.
Vle zeiden het reeds, de oorsprong
van het Karnaval,is in zeer ouden tijd
te zoeken; niet zoo oud evenwel als een
zeker Fransch schrijver beweert, die het
en badinant in 't Paradijs doet beginnen.
A vrai dire," aldus slaat hij door, on
ne sait trop d'ou vient Ie carnaval avec
sa grotesque figure, sinon qu'il descent
^ droite ligne de la folie humame, laquelle
n'a pas d'age, et semble contemporaine
de l'êpoque mémorable, ou Dieu trouva
bon, aprèa avoir cré1'homme a son
image, d'envoyer a notre première mère
un demon malhonnète, qui pour mieux
l'abuser, se dé^uise en serpent. Sedé^uiser
en serpent pour offrir une pommeaune
faible femme a peine sortie des cótes de
son mari est, quand en y songe, une action
bien noire; mals il faut reconnaitre, qu'
Eve, s'en est bien veugée en faisant de ses
filles de jolis petits demons, de charmants
Karnavalsgasten te 8t. Petersburg, 1859.
petits Serpents, merveilleusement aptes
a croquer Ie fruit défendu. Cela pose
ne devons nous pas constater, que l'arbre
de la science du bien et du mal fut
premier témoin de la première mascerade,
et qu'ainsi l'Eden peut tre considér
comme Ie berceau du carnaval. Het eenige
wat in dit spottende fragmentje van his
torische kracht is, lijkt me de korte satire
op de vrouwen, die in la fète des folies"
een gewichtige rol vervulden, en
bizonderen lust toonden in het dansen en
pirouetteeren en fuiven. Met al te bittere
ironie getuigt hiervan het versje:
\b, qn'un poux est un got animal!
Hier encoie", dit la jeune Hortense,
Le mien, jaloux, egoïste et brutal
A jn;qu'au bout poussél'imperlinenee;
Car tout expiès il meurt au carnaval,
Pour me priver du plaisir de la danse!"
Menig bloedig drama, dat zich te midden
van het wilde tumult des karnavals af
speelde, is trouwens tot vrouweninvloed
terug te brengen, en daaraan zal het ook
wel te wijten zijn, dat in 1793 te Rome
de Fransche Gezant Baaseville vermoord
werd, wat een karnavals-verbod van
eenige jaren ten gevolge had. Een geval,
dat de vrouw als vijandin van het kar
naval moraliaeerend optrad, is mij uit
de geschiedenis niet bekend, en het is
louter fantasie van Catulle Mendès, wan
neer hij in het eerste bedrijf van zijn
treurspel Scarron", de jonge Franroise
d'Aubigné, tijdens het karnaval te Le
Mans, als boetpredikster doet poseeren
tegen den als aap vermomden kanunnik
Scarron, wiens godslasterende taal haar
verontwaardiging wekt, en die onder den
invloed van haar bezield woord door bet
volk wordt aangegrepen. Historisch juist
echter is hier het optreden van den
geestelijke in karnaval s-vermommin g,
want bij het oude karnaval, lieten som
mige dienaren der kerk zich geenszins
onbetuigd, en de geestelijke overheid
zag door de vingers, dat de drie geloften
een voor een of alle drie te gelijk ge
broken werden. Het pauselijk hof trad
trouwens bij verschillende gelegenheden
op als beschermster van de
karravalsvreugde. Zoo bereikte het onder de
pausen Julius III en Paulus III groote
pracht en praal, en de eerstgenoemde
stelde o. a. vele sportspelen en de rennen
van losse paarden in, die in later tijd de
roem en een der grootste aantrekkelijk
heden werden van het Romeinsche kar
naval. Toch was 't in 't algemeen slechts
nolens volens. dat de kerk als inleiding
tot de dagen van strenge onthouding, de
dagen en nachten van wild vermaak en
losbandigheid gedoogde. Talrijk zijn ook
in vroeger en later tijd de pogingen, die
werden aangewend, om het feest der oude
heiden wereld uit het christelijk gebied
te bannen: maar het wortelde zoo wel i D
de hoogere als in de lagere standen, en
het nemen van zeer strenge maatregelen,
die alleen in staat geweest zouden zijn,
een zoo oud gebmik te bestrijden, scheen
dus bedenkelijk. Koningen en Prinsen
zelfs mengden zich, zoowel in Frankrijk
als in Italië, in het karnavals-tumult, en
hun gedrag was niet ingetogener, noch
ook hun scherts fijner dan van het minste
volk. Koning Hendrik de derde van
Frankrijk bezorgde zich weleer op Mardi
Gras een uiterst genoeglijken dag, door
zich met eenige zijner hovelingen en
eenige dames, die zijn bizondere gunst
genoten, te verkleeden, en zich in het
rumoerige gedrang van het karnaval te
mengen, gemaskerd en onkenbaar. Hij
zelf was gekleed als een Italiaanschen
harlekijn, en vermaakte zich buitengewoon
met klappen uitdeelen aan de voorbij
gangers, en door de vrouwen de mutsen
en hoeden af te rukken en ze in den
modder te gooien, een vermaak, dat, wij
moeten het bekennen, van bizonder veel
geest getuigt. Ook van koning Hendrik
IV, den held der Franache hervormden,
wordt verhaald, dat hij zich met zeer
veel animo aan de vermaken van het
karnaval over gaf. Te voren reeds was
een vreeselijk koningsdrama op rekening
van dezen dolzinnigen tijd gekomen.
Het was koning Karel VI, die tenge
volge van een hevigen schrik, een ernstig
zenuwlijder geworden was, tot wiens
tijdverdrijf en opvroolijking ds
geoostumeerde bals werden uitgevonden. In den
winter van 1397/98 werd zulk een bal
gegeven in Hotel de laReineBlanche"
op de Faubourg St. Marceau. Da koning,
zijn broeder, de hertog van Orleans, en
nog twee andere voorname heeren van
het hof hadden aan de gasten een uiterst
zonderlinge verrassing bereid, door plot
seling de zaal binnen te komen vermond
als wilden, gekleed in pakken uit linnen
vervaardigd, en waarop met hars een
groot aantal vogel veeren waren vastge
kleefd. Ieder dier kannibalen droeg een
brandende fakkel in de hand. Tijdens
den krijgsdans, die dit zonderlinge kwartet
vertoonde, kwam de hertog van Orleans
met zijn fakkel te dicht bij het zeer
brandbare costuum van een zijner par
tners, dit vatte vlam en stak ook de
pakken der andere dansers aan, die
razend van angst zich door het ge
drang trachtten te werken, en allerwegen
brand veroorzaakten, zoodat weldra het
geheele gebouw in lichter laaien stond.
De hertog van Orleans en de beide andere
dansers verbrandden tot pulver: koning
Karel echter bracht er het leven af door
de kloeke tegenwoordigheid van geest
eener edele vrouw, La Duchesse de
Berry, die hem in haar wijden mantel
wikkelde, en daardoor het vuur doofde.
Ook voor hem bleef noehtans deze ge
beurtenis noodlottig, want de nieuwe
hevige schok had zijn gestel zoodanig
geknakt, dat hij zijn leven eindigde in
volslagen waanzin.... Dit belette niet, dat
de bal-masqués" populair werden en
populair bleven, en dat een ordonnantie
van 31 December 1715 te Parijs de be
roemde Bals de l'Opéra" instelde, die
heden nog tot de meest pikante en merk
waardigste vermaken van de Fransche
hoofdstad gerekend worden. Door deze
bals, die wekelijks plaats hebben, begon
de karnavalstijd reeds zeer vroeg in de
maand Jauuari; doch evenals in de pracht
en de wildheid der karnavalsvermaken
kon ook hierin Frankrijk niet concurreeren
tegen Italië, waar zich het rijk der dwazen
steeds uitbreidde, reeds met Kerstmis be
gon en niet dan voor den Aschdag zwichtte.
Florence had weleer den bedenkelij ken
roem, dat men er buitengewoon loszinnig
en losbandig fuifde. Rome trok de aan
dacht door zijn luxueuse optochten en
zijn wedloopen en paardenrennen, naar
welke het huidige brandpunt der
karnavals-drukte nog steeds het Corso"
heet; Venetiëevenwel met zijn schitte
rende gondelvaarten, zijn tooverachtige
giorno-verlichting spiegelend in het water
der Lagunen, zijn kleurig en artistiek
gewemel in de schaduw van Loggia en
San Mareo, spande, wat schoonheid be
treft, de kroon, en hier ook handhaafde
Prins Carnaval het zuiverst zijn rijk van
praal en uitbundigheid. Vette Dinsdag
(Vastenavond) was in dien ouden tijd
de dag, waarop de Carnavalsvreugde tot
haar toppunt steeg: later evenwel trachtte
men door velerlei ordonnanties en be
dreigingen het Bachantisch feest tot dien
eenen dag te beperken, wat ook vrijwel
gelukte. Deze eene dag echter was dan
ook een dag, die in wildheid niet voor
de weelderigste orgieën der oudheid onder
deed. Vele jaren is het geleden, dat
men in Parijs het gebruik huldigde
der zoogenaamde Momons". Dit waren
combinaties van gemaskerden die zweem
den naar kleine geïmproviseerde
rooversbendeB. Ze trokken gedurende den
Vastenavond door de straten met muziek
voorop en drongen zonder eenige be
scheidenheid alle huizen binnen waar
men licht zag, en dus verwachtte dat
er iets te schransen zou zijn en te
fuiven. Als een zwerm sprinkhanen op
een Afrikaanschen akker, streken ze dan
te midden van het feest neer, deden zich
te goed aan de spijzen en dranken, lieten
zoo min mogelijk voor anderen over,
kusten de dochters des huizes, dwongen
Duinkerken Reuse-papa, te Rijssel
Lyderic en Phinaert, te Antwerpen Druon
Antigon, de reus, die aan de stad den
naam Handwerpen" zou hebben bezorgd
omdat hij al zijn gevangenen de handen
afhakte en ze in de Schelde wierp. In
Brussel echter spant de reuzencollectie
de kroon; daar worden in de prachtige
optocht vertoond: Ja« en Mieke, Petit
J aan, Petit Michel, Gudule, Jean de
Ni veile, de Sultan en de Sultane. Een
zeer zonderlinge reuzin was Reina
Guasisma", weleer inheemsch te Madrid.
Zij had niet minder dan zeven magere
Medisch advies op een Karnaval te Nizja.
beenen, zinnebeeld van de zeven magere
weken der vasten, en bleef gedurende
den geheelen vastentijd resideeren op een
stellage op het marktplein. Elke week
werd een der zeven beenen afgehakt, en
ten slotte op den laatsten dag de geheele
romp onder groot volksgej ubel uit elkander
getrokken.
Zeermerkwaardigekarnavals-gebruiken
heerschten weleer te Parijs. Eén daarvan
was de processie van den Boeuf-grEs",
een hoogst pompeuse demonstratie van
het Slagersgilde, ter eere van den
Mardigras". Deze vertooning, die met den
rondgang van den versierden Paaschos
De Contrabas. Karnaval (e Nizza.
ze met hen te hossen en te dansen, en
verlieten dan jolende en springende de
overrompelde woning weder, om elders
opnieuw hun slag te gaan slaan. Niet
zelden echter doofde de huisheer, indien
hij een dier benden hoorde naderen, alle
vuren in huis, en zorgde, dat de vrouwen
de achterdeur uitgeloodst werden, om
zich in den tuin of bij de buren te ver
bergen. Gelukte de overrompeling dan
was het de wijste partij, om zich de
bonne humeur" te toonen, want de over
macht was doorgaans groot, en het was
dus een dwaasheid de indringers met
geweld te keer te willen gaan. Iets der
gelijks als de Momons" waren de zoo
genaamde Quadrilla's" te Madrid, niet
zoo onweerstaanbaar en gevaar'ijk even
wel, door hun kleiner volume, al was
dit ook groot in schijn, want deze
viertallen van tafelschuimers waren als
reuzen vermomd. Reuzen waren en zijn
nog immer in den karnavalstijd een
zeer geliefd artikel. Vooral in Belgi
en het Vlaamsche gedeelte van Frankrijk
maken ze het hoofdmoment uit den som
tijds zeer praalvolle optochten, die tijdens
den Mardi-gras georganiseerd worden. Te
Cambrai spoken Martin et Martine, te
weleer in Nederland, merkwaardige over
eenkomst vertoont, heeft nog betrekkelijk
lang stand gehouden. In 1845 nog werd
besloten, dat voortaan de Os zou worden
genoemd i.aar een of andere belangrijke
gebeurtenis op het gebied van kunst en
politiek, en zoo kwamen er dus ossen,
die Père Goriot (bittere ironie voor een
os dat Père"), Monte Cristo, Sebastopol,
en Magenta heetten. In 1866 nog was
de optocht bizonder schitterend, in 1871
met den val van het tweede keizerrijk
viel ook de Btcuf-Gras. Het Parijsche
karnaval schijnt vroeger wel zeer wild
en zeer geanimeerd te zijn geweest. Een
Turk, die het had bijgewoond, vertelde
aan zijn Sultan, dat de Franschen n
dag in 't jaar stapelgek waren, maar dat
den dag die volgde (Aschdag) een weinig
asch, op hun hoofd gestrooid, hen weder
tot bezinning bracht. Dit was niettemin
slechts ten deele juist, want met het
begin der vasten, was het karnaval niet
dadelijk geëindigd. Op Aachdag had de
grotesque plechtigheid plaats der begrafe
nis van Prins Carnaval, en dit, benevens
de scheldpartij en het spiegelgevecht bij
't naar huis gaan der vastenavondklanten,
de zoogenaamde Descente de la
CourDe Karnaval met den Boeuf Grap te Parijs, in 1827,
naar een prent trit dien tijd.