Historisch Archief 1877-1940
No. 17C.9
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
laatste stokje nog eens aandachtig over, om
na te gaan of 't ook altemet aan hém la;,
dat van die machtige herinnering slechts
zoo'n gering deel het zjjne meid.
Tot m'n heuschen spijt moet ik nochtans
bekennen, dat ook na tweede lezing mij van
die somber grootsche werkelijkheid maar
bitter weinig gebleken i». Hetgeen ik oprecht
betreur ... zoowel voor de schrijfster als voor
mezelf, want ik had 't zoo gaarne mee-genoten.
Nu is n van tweeën mogelijk:
óf de schrijfster heeft wél een machtige
herinnering enz. gehad, maar wist dezelve
met aan ons mee te deelen en dan heboen
we hier weer eens voor een keer te maken
met de onde kwestie van den antenr, die
soo buitengewoon zyn best doet, doch wiens
goddelijke kunst-adem het publiek aan gene
zijde van het voetlicht niet bereikt en das
ook niet behaivert, zoodat hij, ondanks al
zjjn moeite, gelijk zoovelen, z\jn hoop en
glorie ziet opgaan en verdwijnen in den
iüfernalen gloed der genoemde nederige
kleine maar o zoo fnuikende vlammetjes, die
all een verraderlijke branding de rijke kuit
der publieke belangstelling omringen;
of de schrijfster geeft one zoo <rel door den
stijl als den inhoud harer verhalen wél een
getrouw en volledig beeld van haar herin
nering, die we dan echter moeten
kwalificeeren als te zijn van een beschaafde dame,
dia zeer zeker een eigen, frisschen en zelfs
fiksen kijk op dingen «n toestanden heeft,
die op reis ongetwijfeld meermalen ontroerd
geweest is door wat ze zag, doch wier kijk
?ooit machtig of grootsch was, wier kijk
kortom zich tooit tot een visie verhief.
Vooralsnog schijnt mij de laatste vooron
derstelling de meest juiste en zij gaat op
voor den gebeelen bande'. Wan", 't wil mij
voorkomen, dat de schrijfster nu niet be
paald 300 buitengewoon (haar) best" gedaan
heeft. Integendeel lijken al deze impressies
neergeschreven met een gemaklijke en reso
lute voor t varend beid, die wel is waar frisch
en levendig aandoet, doch zich ook nergens
verdiept, verzwaart, verinnigt tot ernstiger
kunst-prestatie.
Van dat bijzondere diepere kenmerk, het
welk men een eigen stijl noemt; van nauw
gezette woordkeui; van verzorging des zins
(o, Kollewijn!) is dan ook doorgaans niet
veel te bespeuren in dit boek. Luister al
maar dadelijk naar het eerste zinnetje, en
l»t op de smakelooze opeenstapeling van
voorzetsels:
.Kloek en kantig ftaat 't kleine gebouw
van Ie Pdtit Cc d'et" op een rots van de
kust van Smaragd in Bretagne."
De cnrsiveering is van mij.
Ook met de leesteekens neemt deze auteur
't niet zoo nauw. Op blz. 5 bijvoorbeeld
worden we plotseling, gansch onvoorbereid,
opgeschrikt door den uitroep: We gaan
met niemand om!" (welk uitroepteeken ik
gaarne ook zou cnrsiveeren, als 't maar kon.)
Waarop men geneigd is met een beleefd,
zachtzinnig, maar niettemin afwerend hand
gebaar te antwoorden: Hond n kalm, we
geleoven u toch wel."
Over het algemeen zijn deze stukjes te
beschouwen als goed geschreven reis-brieveo,
en het meer vrije, ietwat romantische Een
Idylle op Capri" is eveneens niet andtra dan
zoo'n brief, in novelle-vorm.
Gewichtigheid is ten eenenma'.e vreemd
aan dit boek, en misschien wilde de schrijfster
't ook niet anders. Wanneer men 't ten einde
gelezen heeft, is 't alsof men een avond heeft
doorgebracht met iemand, die veel en ver
gereisd, goed om zich heen gekeken en dan
ook heel wat gezien heeft; en die dit alles
zonder hinderlijke geleerdheid,- smakelijk,
soms zelfs geestig weet te verteller. Nu
behooren r eis-verhalen, dank zij de afwisseling
en het onbekende der onderwerpen, allicht
tot de aangename lectuur; doch 't is niette
min opmerkelijk met welk een prettige en
rustige opgewektheid al deze indrukken van
begin tot eind zijn neergeschreven. Er is nooit
eenig spoor van vermoeienis cf inzinking.
De eene baitenlandsche bezienswaardigheid
na de andere trekt zoo niet in vogel
dan toch in mailtrein-vlncht aan uw
geestee-oog voorbij. Meer dan eens zoo men
wenechtn, wat langer stil te staan, zoo'n oud
gebouw, zoo'n imposant nat uur-t af reel wat
nader, meer in bijzonderheden te beschouwen;
doch degeen, die aan het woord is, laat n
daar den tijd niet toe. Dit ligt niet in haar...
temperament, vermoed ik; en u ver wij 11 nog
by een vorig beeld als zij alweer aan een
volgend bezig is. Dat dit niet tot een
hopeloone verwarring in uw bol aanleiding geeft,
is al ff eer een gevolg daarvan, dat de stof,
die deze dame n voorzet, licht is, hetgeen
het arrangeeren zeer vergemaklijkt. Immers,
gewoonlijk waren de decors van het vorig
beeld" niet van zoo zwaar gehalte, of ze
konden vrij spoedig door andere worden ver
vangen. Bij deze literate zou men dus mis
schien van de qnalités de ses défaats kunnen
spreken.
Een staaltje van mej. Visserings
begchrqftrant wil ik u niet onthouden en dit kan
dan tevens gelden als toonaangevend voor
het geheele boek, want deze impressies be
zitten de deugd der gelijkmatigheid,
We zijn bij een tarantella-danseres op Capri:
Carmelina had haar schoentjes uitgetrok
ken en plaatste zich midden in het vertrek.
Met een scherpe rauwe stem begon de
grootmoeder een eentonig lied te dreunen,
telkens 't gezang cadanceerend met een lang
aangehouden neusklank; sij sloeg met de
dorre bruine mummi-vingers op de tamboe
rijn, den takt (vat ik zoo vrij ben een stevig
Germanisme te noemen. E) aangevend met
een forschen du malag.
EQ Carmelina danste, danste om er geen
oog van af te houden. Zij danste maar voort
op de kleine ongeschoeide roodgekonsde
voetjes, in de breede streep van licht. Zij
danste met de heerlijkste bewegingen van
een prachtig, tenger, lenig lichaam, 't hoofd
een weinig naar achteren gebogen, n hand
in de zij, de gloeiende oogen diep
weggeechnild achter de zware bruine oogleJer,
de lange wimpers op 't rozig bruin der
wangen, de roode lippen half geopend, adem
loos; 't donkere van den bruinen hals en
de tengere handjes geestig komend uit een
hel gekleurde rose blou-e; 't kroesig haar
meegaand in 't zacht bewegen. Zoo danste
zij maar altijd voort, in de breede streep
van licht.
Een harde s!ag op de tamboerijn, een
luide nasale galm van de oude vrouw, en
Carmelina stond plotseling stil."
Met opzet koos ik dit fragment, daar men
door middel hiervan misschien nog het beate
de waarde van m>j. Visaering's talent kan
vaststellen, wanneer men n.l. deze beschrij
ving even wil vergelijken met van Looy's
meesterlijke Tango, dat op een dergelijk on
derwerp geïnspireerd is. Zoo is 't ook met
de weergare van het stierengevecht, waar
aan zij zich keiaas gewaagd heeft en dat
naast van Looy's bekend prachtstuk maar
poovertjes aandoet.
Aardig is het scene-tje tuaschen het mooie
herderinnetje en den herder, dip, vrijend,
ongestoord haar de hand blijft strelen, ter
wijl hij de reizigers den weg nitduidt.
Zoo zijn er meer goede details, die het
boek per elot van rekening toch wel lezens
waard maken.
J. EVERTS.
ttten,
CoBKESrONDENTIE VAN CHATEAUBRIAND. L.
Thomas, die in de laatste jaren verscheidene
seriën onuitgegeven brieyen van Chateau
briand bekend gemaakt heefr, zal nu de ge
zamenlijke correspondentie van dezen be
roemden fchrijsrer en staatsman, voorzien
van inleiding;, bronnenopgave en verklaringen
uitgever. Het werk wordt geraamd op vijf
deelen, terwijl mogelijk nagekomen brieven
in een supplementband zullen worden
opgenom^r. De uitgave zal in diie jaar com
pleet zij D.
EENE ONBEKENDE GESCHIEDENIS VAN KAREL V.
De Franache BiMiothèque Nationale kwam
onlangs, zooals Prof. Morel in de Académie
des inscriptiois et belle -lettres mededeelde,
in het bezit van een merkwaardig en om
vangrijk manuscript uit de zestien Ie eeuw,
hetwelk eene tot nog toe onuitgegeven ge
schiedenis van Keizer Karel V bevat. De
! auUur, Hugues Cousin, was afkomstig uit
de Franche-Comté; zijn broeder Gilbert
Cousin was secretaris van Erasmus. Hugues
werd in het jaar 1548 tot hoffoerier van Karel V
benoemd en bevond zich als zoodanig meer
malen in de naaste omgeving des keizers.
Zijn in bet jaar 1556 afgesloten handschrift
geeft talrijke uitkomsten over geschiedkun
dige gebeurtenisèen zijns tijd?.
BoEKVERKooriNO TE LEIDEN. Van 29 Maart
tot 7 April zaïDij de firma Bargeredrjk en
Nier mans te Leiden eene uitgebreide boek
verkooping plaats hebben. De catalogus
(pl.m. 5300 nrs) hèrat standaardwerken,
nieuwere handboeken, komplete reeksen van
periodica, zeldsame boeken en curiosa op hes
gebied der rechtsgeleerdheid, staathuishoud
kunde, geschiedenis en aardrijkskunde, god
geleerdheid en wijsbegeerte, Oostereche talen,
klassieke letteren en geschiedenis der
ondheid, nieuwere taalwetenschap, kunstgeschie
denis enz., o.m. afkomstig van mr. W. Benier,
advocaat en procureur te Haarlem, Mr. B.
Formijne, advocaat en procureur te Breda,
Mr. H. G. J. Boekholdt, rechterlijk ambte
naar, Ned.-Indië, Dr. O. SchreudeM, dr. in
de klassieke letteren en leeraar aan het
gymnasium te Alkoiaare.a. Te zien Maandag
en Dinsdag 27 en 28 Maart.
ra
De Nieuwe Oidt, Maart 1911: Herman
Heyermans, Beschuiten met muif jee, (slot).
8 G. Riddingius Van Harlingen, Verzen.
Dr. D. G. Jelgersma, Een persoonlijk feit.
Dr. J. D. Bierens de Haan. Korte Dupliek.
Herman Eobberei, Kleine Piet en het Nieuwe
Jaar. Aart van der Lseuw, Gedichten.
Willem Klooe, Literaire Kroniek. P. N. v.
Eyck, Buitenlandsche Literatuur, ens.
Oioot Ned rland, Maart 1911 : Cyiiel Boysse,
De vroolijfee tocht, I. Louis Couperus,
Antiek Terisme of de reis door Egypte.
Jan Walcb, In het Britfch Museum. J.
Torstee?, Naar het Eindp. Dr. Herman
Felix Wirth, Hervorming en Wedergeboorte,
(slot). I*. Q'ierido, Goethe Snakespeare,
IJ. Dramatische kunt. Literatuur.
Onze Etuw, Maart 1911 : G. Polvlie', Benige
beschouwingen naar aanleiding van het
kmtdefensie ontwerp. Eirik Homborg. De
Fineche kwestie. Prof. Jhr. B. H. C. K. van
der Wyck, Oude Framcbe Socialistf n. Dr.
N. van Wijk, N. W. Gogol (1809-1852) - enz
Etstvier's Giïllutlreerd JUaand.'chrift,, Maart
1911: Ary Delen, Jarces Eneo'. C. W
Lnnsingh Seheurleur, Een verzameling van
Griekeche kunstnijverheid, III, (elot.)
Franz de Backer, Dropmuziek. C. F.
Grjsberti Hodenpijl, de Frarj'.cheoverheerschirjg,
IV. Helene S warth, Winter- Sonnetten.
Peter Dumaar, Gijsbert eu Ada. Frans
Thiry, De sproke van den ridder met het
kroetker. Kroniek. Boekbespreking.
R. W. P. Jr., Een kalender en boekiüustraties
van Caris Lebeau. In memoriam P.
Dunorjt, enz. »
DJ Vlaamsche Gids, Maart?April 1911:
Dr. I. v. d. Ghinst Jr., Zeven brieven van
Multatnli, (dot). Marie van
ZidelhtffMinnaert, Het volk der Friezen. Jan Jane,
Tail Uilenspiegel. Maurits Sabbe,
Nederlandeche letterkunde. Leo van Kie),
Francche Letteren. M. Baase, Engeleche
Letterkunde,
Tijdschrift voor Wijsbegeerte, Januari 1911:
J. D. van der Waals ir.. Over de onder
stellingen, die aan een statistische verklaring
der natuurwetten ten grondslag liggen.
L. H. Grondrjs, De E. K. Kerk en
deaiVammingsleer. H. van Treslong, Het Socio
logisch begrip van den invloed
De Plo'g, No. 9: lp. Querido, Muzikale
kroniek: Literatuur. W. Sreenhoff. Schil
derkunst: Teekenen van Ontwikkeling,!.
Prof. Duccan, Het vastleggen der stikstof:
Wat de mensen vermag als de nood dringt,
IT. (Uit Techniek en Wetenschap) Saro.
Goudsmit, Jomtofavond, Esn elegie van den
laatsten jood. L. Simons, De Hagespelers
en Shakespeare, en?.
Den Gulden Winckel, Xo. 2 : Dr. A . 8. Kok,
Johannes Kneppelhont. Andre de Ridder,
Induitrieele Maatschappij Trompenburg, Amsterdam.
De gferuischlooze Spyker Auto.
1911.
Heb ik het ja niet gezegd, tante Anna?"
herinaerde haar een buurvrouw. Ik zag het
wel aankomen! Ik heb alüjd gezegd, dat
jouw Joaquim het »er zou brengen/'
Wel, je hoefde 'm maar aan te kijken,
om dat te weten. Z'n oogopslag alleen al l
Is 't waar of niet, tante Josepha ?"
Net zoo," beaamde de:e. De jongenwa»
hier iedereen te vlug af. Als die niet een
rijk heer werd, wie dan wél ? Daar heb je
nou Antonio van den molenaar, die naar
dien rijken neef van zijn vader in Brazili
ging en na drie maanden weer terug kwam,
omdat hij heimwee kreeg, en nou hier ge
woon daglooner ie. Wel mensch, dat die voor
niks anders deugde, had ik je altijd wel kunnen
zeggen."
Tante Anna, gevleid en toch weemoedig,
lachte en schreide om beurter. Een gevoel
van voldoening over den voorspoed van baar
jongen verzachtte haar tranen, terwijl het
stralende van haar glimlach getemperd werd
door eene verdrietige aandoening, die zij
zalf niet onder woorden wist te brengen.
Twee dagen na ontvangst van den brief
kon men de beide oudjes naar Braga zien
slappen, uitgedost in hun Zondagsche kleeren,
dezelfde waarin zij gewoon waren naar de
Pinkster-jaarmarkt te gaap. Zij was wat netjes
in haar donkere serge rok met breeden zoom
van onderen, van boven in ontelbare plooitjes
aan den batd gerimpeld, een laag lijfje zonder
mouwen van geel katoen, bezaaid met groene
bloempjes, een wit linnen hemd met wij de mou
wen, die met een smalle manchet nauw om de
polsen sloten, fijne kousen, en muiltjes van
groen laken met gelakte puntjes. Een witte
hoofddoek, onder de kin geknoopt.en de nitu we
roode Bchoudermantel, met zwart fluweel
omboord voltooiden de klesdicg, die zonder
den stijfgestrekerj, met frarje versierde zak
doek, die zij in de hand droeg, niet volmaakt
zou geweest zijn.
Haar man prijkte in z'^n beste lakensche
broek, die, dank zij het lange liggen in de
kist, statig in de vouwen zat; de nauwe,
aansluitende pijpen waren van o aderen ver
wijd, zoodat ze een gedeelte van de voeten
bedekten, maar niet zóó, of de bonten
schoenen bleken nog goed zichtbaa'. Verder
droeg hij een geel vest met twee rijen g'azen
knoopan, een blauwe jas mst korte panden,
hoogen kraag en tot op de vingers neer
hangende mouwen. Een vilten puntige hoed
dekte zijn hoofd en onder de arm droeg hij
zijn rood-katoenen zonnescherm, waarvan de
beenen knop een prachtstuk van kunstig
snijwerk was. In Braga vonden zij al gauw
een fotograaf, die hen voor weinig geld een
goed portret beloofde.
Naast elkaar staande, de man met de hand
op den schouder der vrouw, met starende
oogen recht voor zich uitziende, zóó lieten
de oudjes zich fotografeeren voor hun zoon
en zijne rijke bruid, daarginds, ver weg, in
Brazilië.
Zooalf altyd, als de mail binnen was, gin
gen ook nu een paar vrouwen in Izabellinha
bij Thomé, den apotheker, vragen of zijn
zoontje de brieven mccht komen voorlezen,
wat deze toestond, en opgewekt gingen allen
naar het huig van Bsnto om de brieven af
te haleu.
De jongen klaute-de op een muur, waar
hij een geschikte zitplaats in de schaduw
uitzocht en liet zijn beenen, die gewoonlijk
onder het voorlezen op (ie maat heen en
weer slingerden, langs het muurtje bengeien.
Om hem heen stonden de mannen en
vrouwen, met open mond, in aandachtig
luisteren verloren.
Een voor een las hij luid en langzaam da
briefen, die zij hem toereikten. Geheimen
had men niet voor elkaar, in eikaars vroolijke
of treurige berichten werd door allen gedeeld.
Tante Anna, die niet meer zoo vlug voort
kon, en later dan de anderen aangekomen
was met haar brief, kwam het laatst aan
de beurt.
Haar zoon schreef do portretten ontvangen
te hebben, maar ze niet mooi te vinden.
Hier begon tante Anna'* mond verraderlijk
te beven.
De brief eindigde aldus: Het beste zal
zijn, dat vader en moeder niet naar Braga,
maar naar Oporto gaan en daar in de Rua
das Flores bij de firma Nogueira & Si mijn
compagnon Jo^éda ilva Ferreira te spreken
vrager. Die zal dan wel verder zeggen, wat
jullie doen moet."
Andreiinho legde nog tens uit, met zijn
beenen tegen den muur schoppend om er
meer nadruk op te leggen:
Heb ja hst begrepen, tante Anna? Hij
wiJ, (én trap tegen de steenec) dat jij en
je man naar Oporto (twee trappen) zult gaan
om daar met zijn compagcon i beenen voor
uit gestoken, terwijl hij den naam zocht)
Joséda Silva Ferreira (oeecen neerplcll'jnd)
te spreken. Begrepen ?"
Jawel, mijn jongen, ik heb het begrepen,"
kwam zuchtend het antwoord van het moe
dertje en stil met een droevige uitdrukking
op het gerimpeld gazicht, ging zij weg,
inplaats van ala anders met de vrouwen nog
wat na te praten over het nieuws.
In de ijr,erzaak van de firma Nogueira & SA
stonden tante Anna en haar man al sedert
esn uur te wf.chten op de komat van den
compagnon van hun jongen. Einrïelg'k ver
scheen hij, een welgedaan mar>, met slimme
oosten, waarin veel hardst en een rond buikje,
waarop veel goud lag.
Zoo, en dat zijn dus ds ouders van mijn
compagnon, Lè."
Om u te dienen," antwoordde nederig het
paar, waarna de Brasilif.an. zich tot Ncgueira
wendende, vroeg:
..Tg alles boven klaar gelegd? Het ia tijd,
dat we gaar."
Alles is in orde," antwoordde de
ijzerhandelaar.
Zoo, gaan jullie dan eens met dezen heer
naar boven, maar gauw voortmaken, té!"
Tante Arna, gevolgd door haar man, klom
raar de tweede verdieping, waar zij in een
Fransche Letteren. Annie de Graafl, Russische
Letteren, enz.
Vragen van den Dag, afl. 3 : Prof. dr. F. J.
L. Kramer, Uit hit verleden der Finnen.
Voortdringen der slavenkin Duitgch Oostenrijk.
H. BI., Het ontstaan, de ontwikkeling en
het karakter der steden in Nederland in
verschilleode tyden. (Brugmans en Peterf)
Eoka, Het bedrijfamedebpzit volgens mr. Van
de Laar en het (Christen) Socialisme. Mr.
J., Administratieve Rechtspraak? P/of. mr.
A. H. Struycken). K. L'jndrajer,
Nederlandsche Historieprenten (1555?1900).
(Patenatlas van G. van Rijn, met
medewerKin* van prof. dr. G. W. Kerrkimr-), enz.
Or-ze Kunst, No. 2, '11: Max Roose?, Da
V aatnscne Kunst in de XVIIe eeuw tentoon
gesteld in hst JiibJpaleis te B/ussel in 1910
(Vervolg). Julius de Boer, Jan Tocrop
(Vervol?). Kunstberichten, enz.
De Samenleving, No. 36 : Carry van Bruggen,
In zake ('. V.V aanval in De Telegraaf tegen
I». Querido. F. F. Goethe. Prof. G. J.
P. J. Bolland, Het spiritisme en H. P. B.
De Blazer, Zeepbellen, II. C. C. van
Slooter>, Wat er gelezen wordt. Toelounel,
Iets o?er het bedrijf der Telegrafie in de
Hoofdstad III. B. Bijmholt, 0?er den
10 uren da?. Van Gauzuin en van Gogh,
naar het Kla98ic:sme. Bglage: Portret van
dr. C. Pn. Burger, geteekend door H. Meije'.
Di Nieuwe Tijd, NP. 3: P. Voogd, Socia
listische ontwitkelicgaarbeid in Dnitschland.
A. B. Soep, Het leerlingvraagstuk in de
diamantindustrie. M. Martna, De Finsche
pt-rlcmentsveikiezingen. ? H. Roland Holst,
Burgerlijke en proletarische wetenschap over
de ToeKomst van ons ras" W. van
Rivesteijn Jr., Het kustverdedigingontwerp
en onze" internationale positie. en?.
fcgen Haard: Op den Eikenborch, door
M. J. Salverda de Gravr-Herdercchf , V.
Nederland voor honderd jaren, door Generaal
Wüppermann, If, met af b. Van stroo tot
papier, door R. H. Her wig, met af b. naar
foto's van den schrijver. Feesten bij de
A'jehers, door P. A. F. Blom, II, slot, met
af b, Verscheidenheid. Feuilleton.
De opening der J. P. Heije stichting. Een
feestvierende Schaakclub. Voetbal H. B.
S.-Belg . Borstbeeld voor Van Oldeo
barneveidt. L. H. Enthoven f. Het
eerste Nederlandsche bestuurbare militaire
Luchtfchip. Het Luchtschip
Surinamerrivier." Honden van abonné?. Kin
deren van abontés, alles met af b.
Het Theater, No. 8 : Op het omslag: Mavr.
W. Erfmann-Sasbacb. L. H. Chrispijn,
Applaudisf-eren. C. H., Tournee Louis
Bouwmeester. Overzicht van de week.?.
Berichten en mededeeiinger. J. H. v. d.
Hoeven. Uiterlyke Vormen en Gebaren,
Der Kardinal" in den Meininger
Hofschouwburg. H. W. de R., Een Rotterdannch
Koor-Jubileum. De tweede HongaarecLe
Rbapsodie, niet van Liszl?!
Het Theater, afl. 9: Op het omslag: Richard
Strauas. Wouter Hutfchenruyter, Der
Ro?enkavelier" van dr. Richard Strangs.
Polidor, Karikatuur en Tooneel (met 6
teekeningen van Jan Rinkt j. Overzicht van
de week. H. W. de Ronde, Jos. Tijgeen.
Miranda, De Soutane van den AbbéCon
stant in.
Het Theattr, tü. 10: Op het omslag: Jan
Maandag. Jan Maandag 1871?7 Maart 1911.
Gaatsaf D'Hondt, Het Tooueel te Gent.
Frans Buyens, Tooneel te Antwerpen.
Overzicht van de week. H. W. de Ronde,
JOP. Tjjssen (-lot). Wouter Hut?chenrnyter,
Het 75 jarig bestaan van de
Toonkunst-afdeeline te Enkhuizer.
cflo-da
40 cents per regel.
BOUWT te NUNSPEET.
Inlichtingen by het bouwbnreau Ar t i"
aldaar.
KE1ZERSGRACHT-734NAAST T MObELHdJlS"
fiflDflNTIF IEDER STUK DAT KRIMPT
UHKHIl l IL WQRDT TERUGGENOMEN
FABRIKATEN VALTOH ZONEN flM5TERD«M
Verkrijgbaar te Amsterdam bij :
AU BON MARCHE" a"ers>aa.
" Rfguliersbreestraat.
J. G. HERBERMAN, Damrak.
JACOBSON & MANtJS, Kalverstraat.
H. MEYER, hofl., Koning-plein.
ADE. SCHAKEL, hofl., Heiligenweg.
SCHADE A OLDENKOTP. Nieuwendijk.
K E D. INDIK:
Heeren Kleeding Mag. M. DE KONING,
Batavia.
Wirk«!-Mij EIGEN HULP", Batavia.
W. SAVELKOUL, Boerabgja.
Verdere adressen verstrekken wij gaarne.
Hotel Bristol.
(ITALIAANSCHE MEREN). Schoonste
Winter- en Voorjaar-verblijfplaats. 1ste
klas Hotel, prachtig gelegen, met groot
Panorama. Kamer vanaf fr. 4.?, Pension
vanaf fr. 9.?E<p.: C. CAMENZUND. Prosp.
gr enfr.Int.Verk.bur.Raadhuisstr.ie.A'dam.
Koopt UITSLUITEND BOTER ON HER RIJKSCONTROLE.
De STAAT GARANDEERT U een ONVER V ALSCHT product,
Roterhandel ZFIDLA REN", PRINSENBRACHT 313. TELEFOON 8935.
kamer werden binnengelaten. Op de canap
lag een zwart pak, een paar laarzen en een
hooge zijden hoed.
Over een stoel hing een zwarte zijden
japon met veel strooken, een sjaal van
caehemire, op de tafel lag een flaweelen hoed met
gele bloemen en witte veeren en een paar
schoenen met hakken.
Een dienatmei'je nam de vrouwenkleeren
op haar arm en wenkte (ante Anna haar
naar een z'jvertrek te volgen.
In de andere kamer bleef de boer alleen met
Nogueira, die hem vertelde,dat hij zijnekleeren
gauw moeat verwisselen voor het zwarte pak,
dat op de eanapélaf.
Maar ... ik ..." verzette zich schuchter de
oude man.
Ik zal je wel heipen, schiet maar op," en
haastig begon hij hem bij het verkleeden te
helpen.
Toen ds oude, op een stoel gezeten, met
moeite de laarzen, waaraan hij niet gewoon
wa?, aantiok, -ïelen er zweetdroppeh van
zijn voorhoofd. Met de hooge boord en de
knellende das kon hij het riet eens worden,
hij meende te stillen stikken, en de zware
jas hic£ hem ongemakkelijk op de schouders.
Daar git g de deur open en binnen kwam
tante Anna als dame gekleeJ. Ook haar was
het aan te zien, dat deie geleende weelde
ir. meer dan n opzicht jij n deed. Droef
keken de moeds oogen naar haar man en
ook zijn gezicht oetrok, toen hij do motder
van zijn kind zas uitgedost za?.
De meid, die meïmoeite haar lachen
inhield, sei met een buk van verstandhouding
voor Nogueira: Neen, maar, die zien er r u
toch uit als echte Jiialgos."
Strompelend, de voeten pijnlijk gekneld
in het nieuwmodische schoeisel, gingen beide
oudjes de trappen, weer af naar de winkel,
waar de Braziliaan hen opwachtte.
Bij den photograaf in de Rua do Almada
ging het drietal binnen.
De Braziliaan vertelde den pboiograaf met
veel omhaal van woorden en drukke gebaren
wat er van hem verlangd werd. De ouders
van zijn compagnon, die den afstand tuaschen
den winkel en het atelier in gedachten ver
diept hadden afgelegd, werden ook nu niet
«waakzaam en lieten den man met de harde
oogen en de schreeuwerige stem het woord
voor hen doen.
Zwijgend lieten zij zich op zijn wenk neer
in twee fauteuils, die naast een salontafeltje
gtocden. Achter hen hing een fluweelen
gordijn, dat in breede plooien op een ge
bloemd karpet neergolfde.
De fotograaf verdween onder den zwarten
doek en richtte de lens op het groepje, maar
direct wikkelde hij er zich weer onder uit,
verbaasd uitroepend :
Wat is dat nu ? Zitten jullie te huilen ?"
Beschaamd veegde de man over zijne oogen
en bracht de vrouw een kanten zakdoek, die
de hare met franje vervangen had, aan het
gesicht. Nog verschrikt door het ontdekken
van hunne tranen, deden zij toch bun best
de gewenschte houding en uitdrukking aan
te nemen.
Vergeefeehe moeite l
Een korte, wanhopige snik naast hem deed
den ouden man opstaan en tot den ver
baasden Brasüiaan gewend, zeggen :
Zóó laten we ons portret niet maken,
mijnheer. Scarijf UE). maar aan onzen
Jo^quim, dat het niet gaat. Dat hij dat
andere portret niet aan ?ijn bruid laat zien,
dat ij tetze;fde, alsof hij zegt, dat hij geen
ouders meer heeft."
Di rijke man, die nu zijne harde oogen
ceersloeg en zijne stem niet liet hooren,
werd meer en meer met zijne houding
verlegen en, zich omdraaiecde, wilde hij het
atelier verlaten, toen bij opeens de hand
van tante Anna op zijn arm voelde, die hem
met gebroken stem toevoegde:
Schrijf u hem, mijnheer, dat wij, dat...
zijn oaders... gestorven zijn ... allebei ge
stor /en.'