Historisch Archief 1877-1940
,No. 1763
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
fvripl Rnvwp
jllül OUjiüDi
Cyriel Boyaae, aan wien ter gelegenheid van de verschijning van zy'n
25ste boekwerk, door Noord- en Zuid Nederhndsche lettervrienden,
na een ontvangst ten atadhnize, een feestmaal wordt aangeboden, te
Antwerpen, op heden 9 April.
llmMmUUmUIMtHtllMIIIIIIIMIIIIIMIIINIIMmtMMMMtllMIIIHIIIMHIIIIIIIIIIIMMIIMlmlIlHfM
omvattende den tijd der republiek. Het zou
geschreven worden ... als zijne gezondheid
het hem toeliet. Maar zijne gezondheid
ging achteruit, altijd langzaam aan meer
achteruit, en van werken naast wat zijne
colleges hem als onvermijdelijk oplegden,
was juist in de laatste jaren zijns levens
geen sprake. Het is trouwens genoeg, wat
hjj ons heeft nagelaten, genoeg om nog
lang de heugenis te bewaren aan een stoer,
oprecht zoeker naar zuivere, echte weten
schap.
Zijne colleges waren als zijne werken:
degelijk, rijp doordacht, soliede. Hy gaf
altijd de uitkomsten van eigen, kort te
voren , ondernomen onderzoek.
Twee-endertig jaren lang behandelde hij n met
zijne oandidandi n met zijne candidaten
altijd weer een nieuw historisch onderwerp.
Dat doet frisch blijven, oordeelde hij te recht,
en gaf aan ieder, die een academischen
leerstoel in zijne vakken bekleedt, den gul
den raad, om toch nooit onder eenig voor
wendsel andera te doen. Zijne coll»ges
werden dan ook zeer gewaardeerd. Alge
meen gewaardeerd? Ik vrees, dat er ook
wel eens hoorders hebben gezeten, wien
een geleerde, zoo wars van eiken vorm van
reclame, te hoog stond, al te vol ernst was.
Haar wie in waarheid zin had voor de
claesieke wetenschappen, die heeft zeker
bij Yaleton veel geleerd, en in zekeren zin
ook veel genoten. Want men kreeg al
lu'sterende als vanzelf dieper inzicht in
het behandelde. Ja, als ik zoo rondzie in
ons land en opmerk, dat oude geschiedenis
en antiquiteiten tegenwoordig bij ons gym
nasiaal onderwijs en in onze wetenschappe
lijke publicaties eene broedere plaatsinnemen
dan 25 jaar geleden, dan geloof ik, dat de nu
overledene zich een deel van die eer mag
toe eigenen. Want hij heeft de kweekelingen
der Amsterdamsche Universiteit toegerust
met kennis, ook wel met liefde voor die
vakken, en hen aldus als leeraren naar
onzfl gymnasia uitgezonden.
Uitaenoodigd door de redactie van de
Amsterdammer, om iets te zijner herdenking
te schrijven, meende ik niet te mogen
weigeren, hier openlijk van de vereering
en dankbaarheid, die ons oud-leerlingen te
zijnen opzichte bezielt, getuigenis te geven.
H. VAN GELDKR.
ETENSWAPPEÜJKE
Refractoren contra rtflectoren,
BÜhet onderzoek van den sterrenhemel
?zgn in den loop der eenwen deze beide
soort verrekijkers beurt om beurt favoiiet
geweest. Toen de eerate kijkers
vervaardigd werden, in het eind
der 16de eeuw, waren dit
refractoren d. w. z. het licht werd ge
broken door een lens (objectief),
waardoor een beeld ontstond dat
bekeken werd door een tweede
lens (ocnlair). Pas drie kwart
eeuw later werden de eerate
reflectoren gemaakt, d.w.z. kijkers
waarbij de lichtstralen terugge
kaatst worden tegen een hollen
spiegel, waardoor een beeld ont
staat, dat weer door een ocnlair
bekeken wordt. In den eersten
tijd konden de refractoren wel
diensten bewijzen maar heel
spoedig bleek dat voor fij oer werk
de lenzen niet geschikt waren
daar een lens niet gelijkelijk han
delt met lichtstralen van ver
schillende kleur. Valt b. v. wit licht
va o een ater op een lens dan ontstaat achter de
lens eerst een violet beeld, daarachter een
blanw beeld, enz. volgena alle andere
regenDoogkleuren, tot een rood beeld toe (tig. 1).
Alle sa M en maken dat men met n lens
nooit een scherp beeld kan krijgen maar
altijd een beeld met gekleurde randen
(afwijking negene kUurschifdng).
Newton meende dat dit een onoverkome
lijke hinderpaal waa voor het gebruik van
refractoren en construeerde daarom zijn
reflector; immers, wanneer witte lichtstralen
van «eer grooten afstand op een hollen spiegel
vallen, worden alle gekleurde stralen, die
«amen het witte licht vormen, precies onder
denselfdea hoek teruggekaatst (öt. 2) zoodat
hierby geen afwijking wegens kleurschifting
voorkomt, en de beelden scherp en zuiver zy'n.
Later leerde men door het gebruik maken
van een stelsel van twee lenzen van ver
schillende glasjoort, de afwijking wezens
kleimcbifting grootendeels op te heften
zoodat in dit opzicht refractoren weer de
Reproductief van nn.twerïen.
Vier nieuwe exemplaren by de serie
reprodactie's, aangeduid als I-sographiën van
Meura" en uitgegeven door de maatschappij
voor goede en goedkoope kunstreproductie'J,
e»'en tetkeningen van I-raële, Mauve, W.
Maria en Weisseabruch. Het bekende pro
cédévan den heer v. Menrs hoeft niet meer
aangeprezen; het geeft de weergave van een
geleken werden van nfl-ctoien, al bleven
de laatste toch eenvoudiger daar bij het
maken van een hollen spiegel slechts n
vlak nauwkeurig behoeft geslepen te worden,
terwijl by een s'el van twee lenzen vier
vlakken bewerkt moeten worden (twee
vóóren twee achtervlakkei) In later jaren is de
voorkeur beurteling* aan reflectoren en
re f'actoren geg«*en. Kortweg zgn hun beider
vóó deelen: reflectoren zijn eenvoudiger in
bewerking, geven volmaakt zuivere beelden,
zy'n gemakkelijk te voorzien van zeer groote
spiegels waardoor de lichtsterkte der beelden
toeneemt; rtfractoien zijn, by' eenzelfde
verFig. 1. AFWIJKING DOOR KLEUBSCIIIITINO
BIJ BKN LENS.
Op de lens L valt een straal wit licht, maar
uit de lens tretdt een bundel gtklewd*. stralen
van rood tot violet (alle rromboog-kleuren)
waarvan de roode het verst verwijderd van dr, lm s
liggen, en de violette het dichtst bij de lens zijn.
grootend vermogen, minder plomp en dus
gemakkelijker te behandelen. Dit laatste is
een belangrijke factor, daar hierin de ver
klaring li«t waarom Hersnhell zy'n gronde
reuzen-re fl'ctor ( pi egel middel yn 1.2 M.)
slechts zelden gebruikt heeft, zelfs voor het
onderzoek van lichtzwakke hemellichamen,
die juist in dezen reflector nog heldere
beelden zonden opleveren Sinds Lord Ro^se
zy'n kyker voorzag van een spiegel met 1.8 M.
middellijn, is de reflector overvleugeld dojr
den refractor. De techniek van het ver
vaardigen van groote glaslnnzen werd
enorm verbeterd, terwyl de reflectoren door
het gebruik van metaal voor de spiegels j uist
met groote tecbnUcie bezwaren te kampen
hadden (vormveranderingen van den spiegel,
door zy'n eigen gewicht).
Zoo komt bet dat de reuzenkykers van
Amerika en Europa tot voor korten tyd alle
van het type refractor waren, waaroy de
lenamiddellyn steeds booger en hooier steeg,
ver over de meter heen, tot l/i M. toe.
origineelen staat met een werkelijk onover
trefbare getrouwheid ja, Let voortreffelijke
gaf hier zelfs, uit zekere overwegingen, aan
leiding tot bestrijding.
Ook bg het reproduceeren van deze
teekeningen werd om de onon ierscheidbaarheid
van origineel en namaak volkomen te maken,
de tint van het papier,waarop geteekend werd,
zorgvuldig nagebootst.IK wil hier nu niet wyzen
op het toch onvermijdelijk intrinsieke ver
schil, dat er immer bestaan blijf; tnsschen
een mechanisch product en het bezielde
werk der vrije band (ieier voelt, dat om
alle levends iets vlncatigs zweeft, dat niet
kunstmatig kan herschapen worden, en het
verschil dus waar te nemen mcé: zijn)
evenmin wil ik de kwestie aanroeren der
wenschelijkheid van het bestaan dezer be
drieglijke evenbeelden. Allen vaardigen ar
beid of succesvolle menscbelyke inspanning,
hebben we recht van bestaan toe te kennen,
en zoo d vingen dan deze bewonderenswaar
dige uitkomsten van een techniek, die in onzen
tyd zich sterk ontwikkelde, zoo niet tot
waardeering, toch zeker tot belangstelling.
Maar ik heb by deze gelegenheid een ander be
zwaar; een aanmerking op dekeus; waarom
werden uit den ont?a<lijtten voorraad van vroe
gere en tegenwoordige kunstwerken juist deze
teekeningen gekozen? Er zou op geantwoord
kunnen worden: wjjl deze origineelen juist
uitnemend geschikt waren tot het leveren
van een krachtproef der feülooze reproductie l
Da kry'ueakemng van Mauve is toch waarlyc
zoo belangryk niet om haar wereldkundig te
maken; maar ook de schetsen van Israëls
en Weissenbruch hebben geenzins dat ge
wicht (al is zeker de laatste vér te prefereeren)
om tot in het tallooze vermenigvuldigd te
worden.
Er moet hier gewezen worden op een mis
plaatste toepassing van het voordeel der
reproductie, want ik geloof stellig, dat de
verspreiding van zulke dingen de ontwikkeling
van hut algemeen kunstinzictit belemmert,
zelfs aan den dwaal brengt. Schetsen of
krabbels kunnen zeker bon (eigenaardig)
kunstwaardig gehalte hebben, van vluchtige
bekoring zy'n,maar ze zy'n in dit hun wezen toch
nog maar toeoereidseleu voor het eigenlijke
werk en zeker niet bestemd om in breeden
pas partout, (liefst nog zwaar verguld!) aan
den wand te prijken met de aanmatiging van
een voldongen uiting. Dit leidt tot wanbegrip
over de elementen van een kunstwerk en
de loszinnigheid der meeningen in onzen tyd
zal er nog door verergerd worden.
Zie nu deze teekening van Israëls aan
(kapitaal formaat) en wees niet zoo grif met
uwe vereering om de artiatiekeiige breedheid
in den vorm van wat gestreep en ge wrijf
in zwart krijt of kool, noch tevreden met een
schijntje. Da teekening is curieus, zeker, en
ze heefc waarde, maar dan een documenteale
voor wie het wordingsproces van een
mogelijk gewichtig werk interesseert.
Hierin kan geiien worden, hoe dat, heel
in den aanvang op gang raakt. Deze teekening
is niet meer dan een eerste algemeene bepa
ling, slordigweg zelf j, waarin voor den schilder
alles nog te raden is, waarin nog zoo goed
als nieia geen tintje, geen vormduiding,
tot zy'n recht is gekomen; 't is het stellen
van het gegeven, waarbij nog geen sprake
kan zy'n van oplossing tot kunst. Van een
musicus, die zijn instrument stemt, zegt men
toe a ook niet, dat hy een uitvoering geeft.
Van deze vier lijkt net tekeningetje door
Willem Maris het meest geschikt nog tot
reprojuctie; alleen de papierklenr is wat
onbehagelijk; het is een pittig, glanzend,
schetsje, volledig in zyn beknoptheid. Toch
rechtvaardigt dit nog niet dezen vorm van
uitgave een er reproductie.
De tegenwoordige d waze waardetoekenning
aan krabbels, achtelooze schetsen en schetsjes,
zelfs aan de meest vage notitie's met wat
krjjtof houtskoolaalen, hoeft waarlijk niet aange
moedigd te worden. Ba goede exemplaren
van die momenteele kunstuiting zijn
besiemd voor de portefeuille, niet voor een
pompeuze omlijsting, en nog zooveel andere
die zelfs, eerder dan in een encadrement, in
Eindelijk echter is de reflector weer in eere
hersteld, nl. op de Mount Wilson-sterrewacht
in Californië, een ster re wacht gesticht door
G. E. Hale, een naam, dia even beroemd
mag zyn als die van Yerkes, Lick, e. a. Dank
zy eenige mill'oenen dollars (/ermoedelyk
niet met sterrekande verdiend) is daar the
biggest observatoiy of the wor.d" verrezen,
waarvan de instiumenten o. a. bestaan uit
een groote spiegeltelescoop met een
spiegelmiddellijn van 1.5 M., terwijl de
voorbereidselen voor een nog grootere spiegeltelescoop
met 2.5 M. middellijn reeds zeer verren voort
gang gemaakt hèb oen. Deze instrumenten
zyn van het Ne w tornaar, sehe type, zooals
fig. 3 aangeeft. Hat licht, van zeer verre
komend valt op den hollen spiegel, onderin
den kijker, wordt teruggekaatst en vormt
een beeld in het hoofdbraodpunt, dat bij
het begin van den kijker ligt. Hier worden
echter de lichtstralen opgevangen door een
vlakken spiegel, die maakt dat de lichtstralen
een beeld vormen opzij, waar men met een
oculair dit beeld bekijken kan. Evenals bij
lenzen heeft men by ppiegels ook een
ofwijking wegens bolvormigheid, die daarin zica
uit dit de stralen die op den rand van den
spiegel vallen niet in hetzelfde brandpunt
zica vereenigen als de stralen die meer op
het midden van den spiegel vallen. Dit voor
komt men door den spiegel niet volgens een
zuiver boloppervlak te slijpen maar hem een
parabolischen vorm te ge 'en (een parabool is
o. a. de baan, die een steen doorloopt, die
men voortgooit); in dit geval vereenigen
zich alle stralen werkelijk in n punt. Het
verschil in kromming tasschen een bol
vormige en een parabolische spiegel is slechts
zeer gering als men nagaat dat voor den
grooten spiegel van Lird Rosse, de vrye
afstand tusechon da randen van een
bolvormigen en een paraboiischen spiegel, die in
het midden tegen elkaar liggen, slechts
2 a 3/1000 van een m.M. bedraagt. In
wit
Fifr, 2. HOLLE SPIEGEL.
Het witte licht dat op drn ? p* f gel valt wordt als een
witte ttraal teruggekaatst zonder kleurschifting.
de papiermand hadden moeten belanden.
Aan de blinde vereering van groote namen
ia het wellicht ook te wijten, dat de meesters
zelf onbeduidende bladen uit hun schetsboek
of probeersels voor de indeeling van hun
schilderijen, zoo gewichtig doen Echynen
door de plaatsing van een volle handteekening
er onder.
Om te résumeeren: er is zoo'n overvloed
van stof nog voor de mechani.-che reproductie
ter verbreiding van schoonheidsbesef en
kunstkenni?. Er liggen, om maar iets te
noemen, voor de leekenwereld nog schatten
in de vergetelheid uit de oude graveerkunst.
Geef in reproductie waar het oog herhaal
delijk en lang op wijlen kan, gewrochten van
vleesch en been. De Maatschappij voor goede
en goedkoope kunstrepro iuctieV heeft haar
collectie maar eens na te gaan om in te zien,
dat er op andere terreinen heel wat rijper
vruchten te oogsten zyn, en die door ver
spreiding oneicdig doelmatiger zyn voor wat
de directie toch allereerst met deze uitgave
zoowel als elders bestreeft: ontwikkeling van
den kunstzin. En bij deze lofwaardige acti
viteit, die het winstbejag zoo verre van zich
afnoudt, is een misgreep als deze dan zeer
te betreuren.
W. STEENHOFF.
FfifflrM Haase. t
Als meer dan SOjarige tooneelspeler is
Friedrich Haase de beate kavalier", de
echte heer van 't Hof" geweest, niet alleen
op de planken, maar ook in bet gewone
lever. Op de beroemde bals der Barlyneche
pers, waar al wat voornaam is en zit in bet
gestoelte der eere, werd hy vaak voor een
voornaam diplomaat aangezien. Hij was dan
ook aan het Hof geboren - - in 1825 in het
koninklijk slot te Berlijn, waar zijn vader
kamerdienaar waa van koning Wilhelm IV.
De kroonprins werd zy'n peet, die hem, toen
by' het gymnasium te Potsdam verliet,
niamand ruk der dan Ludvug Tieck tot leer
meester in de dramatische kunst aanwees,
en na bet einde dezer leasen hem, 17 jaar
oud,aan beval aan den Groothertog van Weimar,
die zorgde, dat de intendant van het theater
aldaar hem verbond aan het Groot hertogelij k
gezelschap. Daar is Haase's tooneelloopbaan
begonnen. Aan een groot aantal gezelschappen
in alle mogelijke Duitsche en Oostenrijkeche
steden is hy' verbonden geweest, en overal
vierde men hem als de mooie man".
Te Praag ontstond een Haase-vereering".
Men droeg er Haase-hoeden, H aase-dassen,
Haase-jassen; alle schoonen dweepten er
met hem en smolten in zaligheid, als zy
hem op hare wandeling ontmoetten. Eene
zyner aanbidsters bad zelfs het behoud van
haar leven aan een Haase-crinoline" te
danken, waarop z'g' bleef dry ven toen zy'zich
uit teleurgestelde liefde in de Moldau wilde
verdrinken.
Zoo goed als de vorige Koning van
Engeland, heeft Friedricn Haase de mode
aangegeven.
Hoewel Haase zoowel klassiek werk als het
meer moderne speelde, muntte hy in het
laatste uit, omdat hy meer teekenaar dan
colorist was. Hy heeft op het tooneel de
Noord duitsche jonkerrollen geschapen. De
hofjmgeving en de hcflucht, waarin hy'
groot was geworden, hadden hem in alles
hoflahig" gemaakt.
Hij was nooit tooneelbeer of
tooneeladelyke, of hy' was het echt. Dit is zy'n roem
en het geheim van zy'n voorspoed geworden.
Friedrich Haase ia, behalve dat hy" aan
vele theaters verbonden was, te Leipzig
theaterdirecteur geweest en heeft niet
alleen aan vele Duitecbe theaters gast
rollen vervuld, maar ook in A-nerika f n Ne
derland, te Amsterdam in het Grand-TüfUre
A. v. Lier, ometreeds 1856. Dit bracnt hem
schatten geld op, die hij als een goed huis
vader" beheerde.
Waar Haase ook speelde, waren het de
rollen die heeren van 't hof" voorstelden
V/o
plaats van het
zware spiegel
metaal van
voorheen, ge
bruikt men
glasspiegels, die na
het slijpen tot
den vereischten
vorm, verzil
verd wordan
aan den voor
kant, zoodat het
lichttochterugkaatst tegen
een metaal v lak,
maar het ge
wicht van den
spiegel veel kleiner wordt (een gewone,
van achteren verzilverde spiegel is onbruik
baar: houdt eens even een brandende kaars
voor een goeden salonspiegel en zie eens het
groote aantal beelden dat de spiegel maakt,
in plaats van n beeld zooals noodig is in
een kijker).
De reeds in gebruik zijnde spiegelteleseoop,
op Mount Wilson, heeft een brandpantafstand
van 8.5 Meter, zoodat ook ongeveer de kijker
lengte zelf soa veel bedraagt; door den vlakken
spiegel, die het licht terugkaatst naar het ocu
lair, te vervangen door een bollen spiegel, kan
men de lichtstralen nog eens op den hollen
spiegel laten vallen, om hen, na deze
tweede terngkaatsing, door middel van een
platten spiegel weer naar een oculair te leiden.
Hierdoor kan men (zonder den kijker zelf te
verlengen) de brandpuntsafstand vergrnoten
tot 26.5 M., of tot 3S.5 M. of zelfs tot 50 M.,
al naar gelang van den aard van het werk
dat verricht moet worden. De kykerbuu zelf
is niet met massieve wanden voorzien, maar
bestaat uit een open ij reren constructie,
waardoor temperatuurverschillen binnen en
buiten den kijker ui t ges oten zijn. De kijker
weegt daardoor slechts vier ton, terwyl men
dit betrekkelijk geringe gewicht nog ver
mindert door middel van opwaartfche druk.
Men weet dat een lichaam, in water gedom
peld, veel minder echy'nt te wegen dan
erbuiten. De ge vichtsvermindering is gelyk
aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.
Men l et f t nu de as van den kijker laten
uitkomen in een bak met kwik. Verplaatst
de as hiervan slechts 300 d.M.3 dan is de
opwaartscbe druk reeds gelyk aan het ge
wicht van de kykerbuia, ziodat een geringe
kracht voldoende is den ky'»er te bewegen.
Deze beweging geschiedt, tijdens de waar
neming, door middel van een uurwerk,
waarvan het klokgewicht automatisch weer
Fr. Haase als Lord Bolingbroke in
Een glas watei".
In die creaties heeft by zijns gelijke niet
gehad. De uitmuntendete van deze waren:
Markies de la Seiglière, Markies Eocheferrier,
Lord Bolingbroke in Scribe's Een glas water",
kortom in alle rollen der
versikkelinggtooneulspelen, waar het meer op gtest en
vernuft dan op hart en ziel aankomt.
Aan uiterlijke eere heeft bet Haase niet
ontbroken, hy kon zy'n bont pantseren louter
met ridderorden. De laatste jaren van zijn
leven heeft hy buiten bet tooneel doorge
bracht. Tot aan zy'n dood, 17 Maart j.l., is
hy gebleven de voornaamheid zelve.
J. H. K.
De discipline in de kunst,
Nooit is het vak" in de kunst meer mis
kend geworden dan in onzen ty'd. Men ver
wart het métier met de loutine, de
kun'trecepten met de regele der kunst, die eenwig
zyn. De oorzaken van deze verwarring zjjn
velerlei; zy staan veelal in nauw verband
met de evolutie in de politiek sedert een
honderd jaar, vooral by ons Niets schaadt
de kunst meer dan het vergeten van zy'ne
oude dogmen, dia door de grootste meesters
aller tijden vastgelegd werden. De
E-yptenaren, de Grieken, de meesters der Renais
sance, hebben de grondregels van het hand
werk gekend. Zy beseften, dat men door het
volgen der door dezen of dien kunstenaar
gecreëerde normen, de kunst nog niet
vooruitbrengt. Hun meesterwerken zijn de be
kroning van een lange kunstenaars-ervaring,
terwijl alle min of meer nette werken, die
meer tot het handwerk dan tot de knnst
behooren, de tand des ty'ds niet weerstaan.
Die zijn onvruchtbaar, want <dj veronderea
spoedig en zyn niemand nut. Zy zy'n niet het
resultaat van een langdurig individueel schep
pen, van een schier eindeloos geduld. Want
het moet gezegd wor ien: wat onze tijjd ont
breekt tot het voortbrengen van genieën is:
geduld. Sedert honderd jaar is het U ven zoo
ingewikkeld, dat veel goede, voor 't scheppen
van meesterwerken noodzakelijke
eigenschapgen verloren zijn gegaan. E«n van die
eigentcnappen is het geduld. Men apiegele zich
toe Q aan de voorbeeldelooze kracht van die
meesters der Renaissance, wie 'c eenerlei was,
of men hen voor handwerkslui of artiesten
hield; die in hun winkel" met een zoo
liefdevol geduld wrochtten, dat de uit hun
handen voortgekomen werken onze ware
kunstschatten vormen. Deze kunstenaars be
zaten in de eerste plaats een juist besef van
de hiërarchie. Vandaar dat hun kunst zich
vertoont in die voortreffelijke eenheid van
vorm en opvatting, die men stijl noemt, ter
wijl de 19de eeuw ons een tijdperk van
jammerlyke anarchie toeschijnt. De zin voor de
hiërarchie, van het leerjongen-zy'n, ia voor
de eenheid der knnst onontbeerlijk, gelijk in
't algemeen voor alles. Hij ligt in de natuur.
Fig. 3. SCHEMA VAN NEWTONIAANSCUE SPIEGELTELESCOOP.
De" lichtstraal komt van een tter, valt op den grooten hollen spiegel S, wordt
Itrvqgr.kaatit naar hel hoofd brandpunt F, maar wordt onderschept door den plalttn
spiegel A, die de straal zehdt naar de oculair-lens, waar achter het oog (0) kijkt.
opgetrokken wordt als het afgeloapen is.
De spiegel zelf is zóó volmaakt geslepen dat
de oppervlakte niet meer van de ideale opper
vlakte verschillen kan dan 1/20.000 van een
millimeter.
Het observatorium, dat om dezen kijker
gebouwd is, bestaat uit staal op cementen
fandeering. De muur en koepel zijn echter dubbel
gemaakt met een luchtrnimte van 65 d.H.
tnsschen de wanden, zoodat luchtstroomen
vry' circuleeren kunnen. Hierdoor, en door
zorgvuldige verpakking van den kijker zelf,
heeft men verkregen, dat zelfs na een bran
dend heeten zomerdag
detemperatunrechommelingen binnen in observatorium en kijker
niet al te groot zijn. Zoodoende heeft men
het resultaat bereikt dat de brandpnntafsttnd
van den spiegel, onder invloed der
warmteverschillen, niet meer varieert dan 0.5 m.M.
BÜzeer lange belichtingen kan men onderde
band echter weer nieuw scherp instellen.
De waarnemer staat by het kijkeruiteinde,
op een platform, dat langs de opening
in den koepel op en neer bewogen wordt,
naarmate de kykerbuia van stand ver
andert. Vooral voor astronomische waar
nemingen op gebied van photographie en
spectropraphie is deze kijker uitnemend
geecüikt. Nevel vlekken en sterrehoopen wor
den ermee gephotografeerd en, daar de
spiegel groot is en dus lichtsterke beelden
geeft, krygt men verrassend vele en uitge
breide details te zien. Ook voor de onder
zoekingen van Prof. Kapteyn -wordt deze
ky'ker gebruikt, en dat ia niet de minste
reden waarom de Amerikanen trots zgn op
hun nieuwe wetenschappelijke vesting".
Wat kan er niet verwacht wojrign van den
2.5 M -spiegel, geleverd doof ^pjchey, de
evenknie van den^vroegereng&i
alenlenzensly'per Al van Clark P^"
P. VAW OLST.