Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1763
III.
Teekening van Ko Doncker.
miiiiiillllllllliiiilliillilllllliiliuiiiiliiiilllimiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillii
Een kunstenaar moet, gelijk in de gouden
tijdperken, beginnen, niet teve, maar apprenli
te z|jn. Hij begon met de vloer aan te vegen.
Zóó leerde hq uitkijken en afloeren.
Langzamerbani ontwaakte in hem de zin voor
't scheppen. H\j werd gewend deemoedig en
geduldig te zijn, en vormde zoo zjjn ervaring,
zonder zichzelf daarvan bewust te zijn. Op
een goeden dag, voelde hij zich dan bekwaam
zijn stuk werk te scheppen, zijn idéa in een
werkstuk weer te geven. Hij waj rijp gewor
den voor creatie, en hy heette Verrochio of
Michelangelo. In onze dagen geeft men veel
te veel instructie». Er wordt in alle kringen
veel te veel met woorden geschermd, dan
dat een kunstenaar zjjn beste krachten en al
zijn tyd zoo kunnen coucentreeren op zijn
kunst. Men fabriceert veel te snel. Op die
wqze leert men nooit het métier, d. w. z.
het samenstel der wetten, die de idee met
de uitdrukking, de vorm met den geest ver
binden, en die aan alle kunst onscheidbaar
verbonden is. Aan 't meerendeel der
hedendaageche werken ontbreekt de kunstvaar
digheid absoluut. Alles is er verkeerd aan,
omdat de wil van dm artiest niet .door
directe waarneming en door individneele
ervaring gerjjpt is; 't is de anarchie der
geesten en de anarchie der vormen. Wat wjj
't meest noodig hebben is dit, dat de nieuwe
generaties allereerst de heiligheid van 't vak"
leerden, opdat de kunst weer worde, wat zij
altfld geweest is: de volkomen en troostende
uitdrukking van 't mensehelyk ideaal.
Jammer genoeg, heeft men sedert ongeveer
een eeuw zich in 't hoofd gehaald de kunst
werken op te sluiten ver van de plaatsen
waar ztf ontstonden. Daar, in de Masta,
mengt men den geest der verschillende een wen,
en de meest verschillende kunst-uitingen door
elkaar. Dit is de reden, waarom men bet
besef van de ornamenteering verloren heeft,
voor het cadrt, waarvoor de kunstenaar echiep,
en waar hij by zijn werk met zooveel zorg
acht op sloeg, om de werking van zijn stuk
te verzekeren. Daarna .is men al spoedig er
toe gekomen de kunstwerken aan te zien
voor dingen, die men onverschillig waar
plaatsen kan. Dit is heel verkeerd. Want de
kunst dient niet voor pronk, maar is een
weldoordachte orna men teering, die tot een
harmonisch geheel behoort. En 't geheim van
deze harmonie, dat wy' in de beeldhouw- en
schilderkunst der ouden bewonderen, die
steeds tot de samenstelling der architectuur
bijdroegen, is het geheele ve. loien-gegane
geheim van 't métier in de kunst.
AüGOSTB EODIN.
(Opinion.) Vert. P. M. WESTBA.
Een Tergiflriug.
Taeschen allerband oudroegt vond onlangs
een verzamelaar, op een markt te Weenen,
den hierboven afgebeelden ring. Men zegt:
een ring, maar men denkt tevens aan een
sleutel, en ten slotte weet men niet wat het
ding eigenlyk beduiden moet. Het is een
vergiftring... een zeldzaam exemplaar van
een in vroegere tijden gebruikt moord middel.
Tasschen de rozetten van den ring bevindt
zich een zeer klein gaatje. De ring ia geheel
en al hol en correspondeert op de holle buia,
het holle huisje, dat eraan hangt. Deze bnia
waarin een pompstoije stak, vulde men met
het een of ander vergift, en, den ring aan den
pink stekend, borg men het bnicje in de
holte van de hand, de pompstok werd, zonder
drukken, tegen den bal van de duim gelegd.
Hield men den ring nu even boven het glas
van hem, dien men voor andere oorden dan
de aardsche had bestemd, en diukte men
plotseling op het pompje, zoo spoot als een
dunne straal de dood in den vreugdedronk
van den begunstigde". Het was o.1, vooral
op gelagen, dat men aldus te werk ging:
onder een, prositl
Natuurlijk komt de idee van zulk een
ring nit de Italiaansche Banaissance. De ring,
waarvan hier een afbeelding gereproduceerd
is, wordt echter van veel jon «er datum geacht.
Het gebruik van de stras duidt op de eerste
helft van de 19e eeuw. Men leest in de
gerchjed«nis reel van plotseling onwel" worden
en sterven aan festonen, en de gif (moord bjj die
gelegenheden is een tijdlang, bijna kan men
zeggen fashion" geweest, maar toch komt de
giftring zoover men weet in geruchtmakende
processen niet voor. Trouwens er bleven ook
weinig exemplaren over. Het bovenstaande
is het derde bekende. De twee andere vindt
men in het Salzbnrger Museum en te Berlijn.
M. C.
C&ariTaiï,
De N. R. Ct., schryft over Tschaikowsky,
die het blad nooit een stroohalm in den weg
gelegd heeft:
In Rusland stierf Tichaikowsky niet
te vroeg aan de cholera."
Laten we er niet aandenken wat het blad
van Cbarivarius zal schryven, als hy eenmaal
verscheiden zal zy'n.
*
In de laatste 10 jaar zijn de loonen
ook weer gestegen, maar druppelsgewijze.
zoodat men 't haast niet voelde." (Bbl.)
Wie het stagen van druppels wel eene
heeft gadegeslagen, begrypt hoe weinig deze
loonsverbetering te beteekenen heeft gehad.
*
Het is een geluid, soms in de hoigte
even gevolleerd, doch altyd van warme
klankenweelde, groot en van vulpen
rijkdom." (Tel.)
De warmte »an de klankenweelde is boven
dien van vnlkachel-gelijkmatigheid.
*
De Heer 8. in den Meppelschen Ge
meenteraad : Bo ver dien zal de auto
mobilist zyn snelheid wel regelen naarde
plaatselijke omstandigheden en Diemand
overreden als 't niet noodig ie." (Uepp. Ct.)
Maar hoe kan de automobilist zeker weten
dat iemand in 't geheel niet meer voor ver
betering vatbaar zou zijn?
*
Er is immers niets, wat eentoniger
dreigt te worden, dan j iiist de herhaling."
(ff W.)
WJJ verschillen wel eens van meening met
het Hbl. Maar hierover zyn w\j 't met het
blad eens.
*
Even als over het volgende, dat echter niet
zoo raooi gezegd is, als wij van het Stil.
gewend zy'n.
O verigens is bulderen nooit het geheim
geweest, om het vertrouwen te winnen
van een, gelijk bij de meesten van deze
kinderen, aanvankelijk gesloten gemoed."
Maandag, 27 Februari had de uitreiking
plaats der diploma's aan de leerlingen
van den 2-jaarlqkschen Cursus der
Nederlandsche H eidemaatschappij.
Deze uitreiking geschiedde bij monde
van den Voorzitter der Maatichappy "
(Tijdtchr.Heide Mij.)
Er wordt niet vermeld wie de toespraak
overhandigd heeft.
*
Een honderdjarige. Heden
hoopt de weduwe Hakke te Bot'erdaoa,
Lage Westzeedijk, haar honderdsten ver
jaardag te Weven." (U. D.)
Er is alle kans op.
il iiiiiiiiiiiMiiiiii min immuun mimi uiiimiiiiii
BERNARD DE VRIES
KUNSTHANDEL
N. SPIEGELSTRAAT 45
Tel. interc. 9739, AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
Encadrementen
OARAMELLI & TESSARO,
Amsterdam, Spui No. 2, b/h Rokin. Utrecht, Oudkerkhof 28.
Voortdurende tentoonstelling; -vi»n
Schilderijen en Aquarellen,
ETSEN, KLEÜBETSEX, FACSIMILES IV KLEUREN, GE KLEURDE PLATEN,
ENCAOREMENTEN.
Xtestaureeren en vernisten van Schilderyen.
D. OBERItfK <& Co ,
Kerkstraat 88/104, Amsterdam. Tel. 4472
Installaties voor Electrisch Licht.
i ? \->
\v
ROKIN 5t. AMSTERDAM.
ZELDZAME
PROEFDRUKKEN
VAH
ETSEN
DOOR
W. DE ZWART.
******* E. UI. JAARSmA'S
Ventilecrende Haarden.
,*WOONHUY5'
:: DIR. F..J. ZEEGERS
AMSTERDAM.
Men lette op dit fabrieksmerk.
UW WONING
18 DAN GEZELLIG WAN
NEER ZE IS INGERICHT
DOOR DE MEUBILEERING
MAATSCHAPPIJ o
.,HOLLAND"
AM8TERD*" TELEFOON B074
N. t VOORBURGWAL 274
VRAAGT PRIJSCOURANTEN
VAN COMPLETE WONlNQ.
INRICHTINGEN f BOO, f 728
EN HOOGER
TEL. 5725
ICblCHÊS VOOR ZW>qR.TI
EN DRJE>KL>E>URE>NDRUK;
IM KOP6R. BP1 ZIHK.
[771 ONTWBRPeN VOOR. RECLAME ITT]
fifc COMPLETE Xft
WONING-INSTALLATIES VAM
:: fl2OOTOTf^OOO ::
HOUDEN WIJ PERMANENT
VOORRADIG,W MEN VRAGE
VOOR DEZE MEUBILEERIN=
GEN ONS GEËTST PRENTEN*
BOEK, OF VOOR KOSTBAAR*
DER ONZE AQUARELLEN.??
32. MODELKAMERS. ALLEN
: VERSCHILLEND IN KLEUR :
EN STIJL. GEVEN EEN BEELD
S? VAN ONS KUNNEN. *
Kunstzaal
J. Goudstikker
KAL,VK«STRAAT tfo. 73.
Permanente Tentoonstelling, Ie tage,
eener prachtige collectie
Oud-Hollandsche Schilderyen.
Antiquiteiten.
KUNSTHANDEL
GEBROEDERS KOCH
KAIA/ER5TRAAT158
IETSEM;
VAX
MODERNE MEESTERS]
HET GESCHENK BIJ
? UITNEMENDHEID ?
Electrot
Bureau
Telefoon 27k
BINNENHUIS
-^SX
W
MEUBELS
-LPBERLAGEJ
RAADMUI55TRAAT4S-50
AMSTERDAM
KUNSTZAAL
VAN DELDEN,
Dainrak 93, Amsterdam.
TENTOÜHSTELLING VAN
AQUARELLEN
VAN
MODERNE MEESTERS.
Voor belangstellenden kosteloos te
bezichtigen.
COM7LEETE
MEUBILEERING.
RESTAUREEREN VAN
VERTREKKEN IN AN=
TIEKE EN MODERNE
STIJLEN-UITVOERIGE
PRIJSCOURANTEN.^
&EGROOTING GRATIS
,DE PHOENIX"
23t SPUISTR.DAMRAK.TB'
^@@ AMSTERDAMW
, ^%êS£$r
l
l
gSCHIEDtSINCELfS.f
|TELEPHOON-3384.
ROTTERDA/V\
grRAJXCO LQ/ERrNG
DOOR GEHEEL»
NEDERLRND. g
Kunstzaal
THE HAGUE"
Sweelinckstraat 99
DEN HAAG.
Permanente
Tentoonstelling.
|Schilderijen en Aqua-|
'rellen van Moderne
Meesters.
j Open van 1O?-4= uur.
Hang- 3 f51 o.
Teleplioon.