De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1911 9 april pagina 8

9 april 1911 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1763 III. Teekening van Ko Doncker. miiiiiillllllllliiiilliillilllllliiliuiiiiliiiilllimiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillii Een kunstenaar moet, gelijk in de gouden tijdperken, beginnen, niet teve, maar apprenli te z|jn. Hij begon met de vloer aan te vegen. Zóó leerde hq uitkijken en afloeren. Langzamerbani ontwaakte in hem de zin voor 't scheppen. H\j werd gewend deemoedig en geduldig te zijn, en vormde zoo zjjn ervaring, zonder zichzelf daarvan bewust te zijn. Op een goeden dag, voelde hij zich dan bekwaam zijn stuk werk te scheppen, zijn idéa in een werkstuk weer te geven. Hij waj rijp gewor den voor creatie, en hy heette Verrochio of Michelangelo. In onze dagen geeft men veel te veel instructie». Er wordt in alle kringen veel te veel met woorden geschermd, dan dat een kunstenaar zjjn beste krachten en al zijn tyd zoo kunnen coucentreeren op zijn kunst. Men fabriceert veel te snel. Op die wqze leert men nooit het métier, d. w. z. het samenstel der wetten, die de idee met de uitdrukking, de vorm met den geest ver binden, en die aan alle kunst onscheidbaar verbonden is. Aan 't meerendeel der hedendaageche werken ontbreekt de kunstvaar digheid absoluut. Alles is er verkeerd aan, omdat de wil van dm artiest niet .door directe waarneming en door individneele ervaring gerjjpt is; 't is de anarchie der geesten en de anarchie der vormen. Wat wjj 't meest noodig hebben is dit, dat de nieuwe generaties allereerst de heiligheid van 't vak" leerden, opdat de kunst weer worde, wat zij altfld geweest is: de volkomen en troostende uitdrukking van 't mensehelyk ideaal. Jammer genoeg, heeft men sedert ongeveer een eeuw zich in 't hoofd gehaald de kunst werken op te sluiten ver van de plaatsen waar ztf ontstonden. Daar, in de Masta, mengt men den geest der verschillende een wen, en de meest verschillende kunst-uitingen door elkaar. Dit is de reden, waarom men bet besef van de ornamenteering verloren heeft, voor het cadrt, waarvoor de kunstenaar echiep, en waar hij by zijn werk met zooveel zorg acht op sloeg, om de werking van zijn stuk te verzekeren. Daarna .is men al spoedig er toe gekomen de kunstwerken aan te zien voor dingen, die men onverschillig waar plaatsen kan. Dit is heel verkeerd. Want de kunst dient niet voor pronk, maar is een weldoordachte orna men teering, die tot een harmonisch geheel behoort. En 't geheim van deze harmonie, dat wy' in de beeldhouw- en schilderkunst der ouden bewonderen, die steeds tot de samenstelling der architectuur bijdroegen, is het geheele ve. loien-gegane geheim van 't métier in de kunst. AüGOSTB EODIN. (Opinion.) Vert. P. M. WESTBA. Een Tergiflriug. Taeschen allerband oudroegt vond onlangs een verzamelaar, op een markt te Weenen, den hierboven afgebeelden ring. Men zegt: een ring, maar men denkt tevens aan een sleutel, en ten slotte weet men niet wat het ding eigenlyk beduiden moet. Het is een vergiftring... een zeldzaam exemplaar van een in vroegere tijden gebruikt moord middel. Tasschen de rozetten van den ring bevindt zich een zeer klein gaatje. De ring ia geheel en al hol en correspondeert op de holle buia, het holle huisje, dat eraan hangt. Deze bnia waarin een pompstoije stak, vulde men met het een of ander vergift, en, den ring aan den pink stekend, borg men het bnicje in de holte van de hand, de pompstok werd, zonder drukken, tegen den bal van de duim gelegd. Hield men den ring nu even boven het glas van hem, dien men voor andere oorden dan de aardsche had bestemd, en diukte men plotseling op het pompje, zoo spoot als een dunne straal de dood in den vreugdedronk van den begunstigde". Het was o.1, vooral op gelagen, dat men aldus te werk ging: onder een, prositl Natuurlijk komt de idee van zulk een ring nit de Italiaansche Banaissance. De ring, waarvan hier een afbeelding gereproduceerd is, wordt echter van veel jon «er datum geacht. Het gebruik van de stras duidt op de eerste helft van de 19e eeuw. Men leest in de gerchjed«nis reel van plotseling onwel" worden en sterven aan festonen, en de gif (moord bjj die gelegenheden is een tijdlang, bijna kan men zeggen fashion" geweest, maar toch komt de giftring zoover men weet in geruchtmakende processen niet voor. Trouwens er bleven ook weinig exemplaren over. Het bovenstaande is het derde bekende. De twee andere vindt men in het Salzbnrger Museum en te Berlijn. M. C. C&ariTaiï, De N. R. Ct., schryft over Tschaikowsky, die het blad nooit een stroohalm in den weg gelegd heeft: In Rusland stierf Tichaikowsky niet te vroeg aan de cholera." Laten we er niet aandenken wat het blad van Cbarivarius zal schryven, als hy eenmaal verscheiden zal zy'n. * In de laatste 10 jaar zijn de loonen ook weer gestegen, maar druppelsgewijze. zoodat men 't haast niet voelde." (Bbl.) Wie het stagen van druppels wel eene heeft gadegeslagen, begrypt hoe weinig deze loonsverbetering te beteekenen heeft gehad. * Het is een geluid, soms in de hoigte even gevolleerd, doch altyd van warme klankenweelde, groot en van vulpen rijkdom." (Tel.) De warmte »an de klankenweelde is boven dien van vnlkachel-gelijkmatigheid. * De Heer 8. in den Meppelschen Ge meenteraad : Bo ver dien zal de auto mobilist zyn snelheid wel regelen naarde plaatselijke omstandigheden en Diemand overreden als 't niet noodig ie." (Uepp. Ct.) Maar hoe kan de automobilist zeker weten dat iemand in 't geheel niet meer voor ver betering vatbaar zou zijn? * Er is immers niets, wat eentoniger dreigt te worden, dan j iiist de herhaling." (ff W.) WJJ verschillen wel eens van meening met het Hbl. Maar hierover zyn w\j 't met het blad eens. * Even als over het volgende, dat echter niet zoo raooi gezegd is, als wij van het Stil. gewend zy'n. O verigens is bulderen nooit het geheim geweest, om het vertrouwen te winnen van een, gelijk bij de meesten van deze kinderen, aanvankelijk gesloten gemoed." Maandag, 27 Februari had de uitreiking plaats der diploma's aan de leerlingen van den 2-jaarlqkschen Cursus der Nederlandsche H eidemaatschappij. Deze uitreiking geschiedde bij monde van den Voorzitter der Maatichappy " (Tijdtchr.Heide Mij.) Er wordt niet vermeld wie de toespraak overhandigd heeft. * Een honderdjarige. Heden hoopt de weduwe Hakke te Bot'erdaoa, Lage Westzeedijk, haar honderdsten ver jaardag te Weven." (U. D.) Er is alle kans op. il iiiiiiiiiiiMiiiiii min immuun mimi uiiimiiiiii BERNARD DE VRIES KUNSTHANDEL N. SPIEGELSTRAAT 45 Tel. interc. 9739, AMSTERDAM Moderne Schilderijen - Aqua rellen - Groote collectie Etsen - Platen - Kunstvoorwerpen Encadrementen OARAMELLI & TESSARO, Amsterdam, Spui No. 2, b/h Rokin. Utrecht, Oudkerkhof 28. Voortdurende tentoonstelling; -vi»n Schilderijen en Aquarellen, ETSEN, KLEÜBETSEX, FACSIMILES IV KLEUREN, GE KLEURDE PLATEN, ENCAOREMENTEN. Xtestaureeren en vernisten van Schilderyen. D. OBERItfK <& Co , Kerkstraat 88/104, Amsterdam. Tel. 4472 Installaties voor Electrisch Licht. i ? \-> \v ROKIN 5t. AMSTERDAM. ZELDZAME PROEFDRUKKEN VAH ETSEN DOOR W. DE ZWART. ******* E. UI. JAARSmA'S Ventilecrende Haarden. ,*WOONHUY5' :: DIR. F..J. ZEEGERS AMSTERDAM. Men lette op dit fabrieksmerk. UW WONING 18 DAN GEZELLIG WAN NEER ZE IS INGERICHT DOOR DE MEUBILEERING MAATSCHAPPIJ o .,HOLLAND" AM8TERD*" TELEFOON B074 N. t VOORBURGWAL 274 VRAAGT PRIJSCOURANTEN VAN COMPLETE WONlNQ. INRICHTINGEN f BOO, f 728 EN HOOGER TEL. 5725 ICblCHÊS VOOR ZW>qR.TI EN DRJE>KL>E>URE>NDRUK; IM KOP6R. BP1 ZIHK. [771 ONTWBRPeN VOOR. RECLAME ITT] fifc COMPLETE Xft WONING-INSTALLATIES VAM :: fl2OOTOTf^OOO :: HOUDEN WIJ PERMANENT VOORRADIG,W MEN VRAGE VOOR DEZE MEUBILEERIN= GEN ONS GEËTST PRENTEN* BOEK, OF VOOR KOSTBAAR* DER ONZE AQUARELLEN.?? 32. MODELKAMERS. ALLEN : VERSCHILLEND IN KLEUR : EN STIJL. GEVEN EEN BEELD S? VAN ONS KUNNEN. * Kunstzaal J. Goudstikker KAL,VK«STRAAT tfo. 73. Permanente Tentoonstelling, Ie tage, eener prachtige collectie Oud-Hollandsche Schilderyen. Antiquiteiten. KUNSTHANDEL GEBROEDERS KOCH KAIA/ER5TRAAT158 IETSEM; VAX MODERNE MEESTERS] HET GESCHENK BIJ ? UITNEMENDHEID ? Electrot Bureau Telefoon 27k BINNENHUIS -^SX W MEUBELS -LPBERLAGEJ RAADMUI55TRAAT4S-50 AMSTERDAM KUNSTZAAL VAN DELDEN, Dainrak 93, Amsterdam. TENTOÜHSTELLING VAN AQUARELLEN VAN MODERNE MEESTERS. Voor belangstellenden kosteloos te bezichtigen. COM7LEETE MEUBILEERING. RESTAUREEREN VAN VERTREKKEN IN AN= TIEKE EN MODERNE STIJLEN-UITVOERIGE PRIJSCOURANTEN.^ &EGROOTING GRATIS ,DE PHOENIX" 23t SPUISTR.DAMRAK.TB' ^@@ AMSTERDAMW , ^%êS£$r l l gSCHIEDtSINCELfS.f |TELEPHOON-3384. ROTTERDA/V\ grRAJXCO LQ/ERrNG DOOR GEHEEL» NEDERLRND. g Kunstzaal THE HAGUE" Sweelinckstraat 99 DEN HAAG. Permanente Tentoonstelling. |Schilderijen en Aqua-| 'rellen van Moderne Meesters. j Open van 1O?-4= uur. Hang- 3 f51 o. Teleplioon.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl