Historisch Archief 1877-1940
a
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1764 .
C. E. Baron Sweerts ae Lindas Wyhorch,
Oud Burgemeester van Den Haag, thans
Commissaris d«r KOT ingin in de provincie
Zuid-Holland.
uiiimiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiifiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Innst en Wttenscliap in net Vatic an,
De v-rzamelingen van het Vaticaan zonden,
om, o ver Bekende, staatkundige redenen sedert
vele jaren het pnnt van hare grootste uitbrei
ding bereikt moe en hebben. Die jaren zyn
echter gebrn kt aan een inwendige ontwik
keling, die als een geheel onverwachte uit
breiding beschouwd mag worden. Ingepakt
in grenzen, door de karigheid der eiuen mid
delen en de wetgeving buiten het txterriroriaal
gabied gesteld, kan het Vaticaan slechts by
uitzondering aan groote vermeerdering van
Ejjne schatten denken. Toch is inderty i by voor
beeld de bibliotheek der Birberini'a voor de
Vaticaansche bibliotheek aangekocht. Er zijn
toen op de merkwaardige, neutrale linie, die
de twee werelden ii R <me scheidt, onderhan
delingen geroerd. De I atiaansehe regeerinir,
Dam in over weging, da' deaan tekoopen biblio
theek voorname ijk werken vror de geschiede
nis en de leer van de R. K. Kerk be 'atteen
willigie in, dat zij in haar «weel aan het
Vaticaan kwam dat behalve al de handschrif
ten, familie papieren en boeken, de gebeele uit
rusting van de bo kery en juweel van
X Vilde eeuwBc^e kunst verwierf, voor een
prijs, aanzienlijk minder dan de verzameling
zon hebben opgebracht in het buitenland. De
verhuizing n H ar het Vaticaan werd niet als
ni^ner" beschouwd.
Da geschiedenis van de aanwinst van deze
vborname Romeinsche bibliotheek wyst op
een welwillende verhouding, die kan bestaan
binnen en buiten de muren van de Apos
tolische palet'.en. Die ver nou ling kan dan
overigens alle schake»riniien doorloopen van
de koelheid van onderhandelingen met een
minis'erie tot de volle bewondering, ook
door Italiaansche geleerden met betrekkingen
in dienst <ier reieer ng. aan oet tegenwoordig
beneer der Va icaansche ver&melingtn ge
geven.
Organisch behoorde de bibliote» k der
Barberini'd in het Vati 'aan Iedereen was er bly
mee, dat zij daar baar plaats had gekregen
en wie er t< en van sprak, dat de
Italiaangche re<eering zien. iets mooi's voor den nem
bad laten wegnemen, gaf bewys dat hy niet
Wist het fyne van de zaak.
Binnen het, V.ticaan va t het rangschikken
mateloos von-t. In verzamelingen van
dergelykeongeloi fl jken rijkdom brengt het systeem
telke< 8 de onidekkin.-. Meo kijkt niet op een
paar j*ar. Me' de gedrukte uitvoerige catalogi
der handichriften, eenige deelen zyo reeds
Verschenen verwacht men over zeventig
jaar Bereed te zy'n. D-t bandschrifen, een
60.0i'0 -yn de hoofdzaak D-s hinliotbecaris
beeft dat zoo dikwijls herhaald *an da be
zoekers, die ver aasd staan dat zy in de se
bibliotheek geen enkel boek zien. En
ondertnsscben zyn er gansche hoekeryen van
gedrukte boeken, van prachtig gebonden
boeken, een kunsthistorische bibliotheek vol
zeldiaambeden, een prentverzameling, van
alles, in een reeks van zalt-n.
Er wordt voortdurend gewerkt aan het
ordenen en het catalogiseeren met eenvou
dige volgnummers, die van l tot in de
du zenden loopen, in elke afleeling,
voortdurend.Jaat men stuk voor stuk. de hai
d?sbriften en de boeken een nauwkeurig
otdarzoek oadergaan. De boekbanden worden
hersteld, alle nieuw ingekomen boeken ge
bonden soms zyn bet scheepsladingen
boeken ten geschenke en wat net meeste
werk ge>-ft: rie hand-cbrüten blad voorblad
gerestaureerd, waar oogenschjjnlyk gevaar
dreigt of de toesomst van het manuscipt
niet zeker i».
Op dezelfde wijze wordt gewerkt door
de ware vrienden der kenrcollecties binnen en
buiten het Vaticaan. Een Ouitscharcheoloog
volstrekt niet bebo >rend tot het Vaticaan,
maakt een monnmentalen catalogus van
de beelden-verzameling; een pro estantsch
geestelijke een inventaris van handschriften
met omzie* noten, een Dnttsc'ie specialiteit
in topografie van Rome geeft voor het
Vaticaan du teekeningen vaa San Gallo
uit. De nituave van een reeks werken voor
bet Vaticaan is in handen van een groote
I'aliaansctie fi ma. Het Va'icaao verdient
er niets oy, maar is in staat prachtwerken ?
als onlangs o "er de zaal van de bekende
No:ze Aldobrandine, da oud-Romeinsche
fresco-kunst zonder bezwaar van de schat
kist'uit te geven.
De Vaticaansche bibliotheek, aan het hoof i
de wereldberoemde biblio beetris, pater F.
Ehrle 8.J. het-f t een personeel, nog met
den ouden dooleen'ondigen titel van
scriptores. Elk hunner is een man van naam op
zij a gebied. Mat elkaar zijn zy tegen het
moeielijke werfc van eene ordening der
handBcariften naar de strengste wetenschappelijke
eiscben opgewassen.
IQ de musea van het Vaticaan moet men
woekeren met de ruimte. Toch maakt men
daar met veel schikKen en schuiven een
betere plaatsing >an de beste stukken mogelyk.
In bet KtruscifCh Museum komt,
onder leiding van den zeer bekwamen direc
teur Dr. Nogara, een heele cit-u ve zaai,
waarin al de vonds'en uit een buitegewoon
rijke graf om'ie bijeengebracht worden. De
inbond van dat graf was aangekocnt toen
de Camera Apostolica nog over ruime mid
delen bescbikie en werd opgesteld naar
den smaak van den ty'd. Voornamelijk
werd beoogd een fraai tfl>ct mot. ectiilden,
zwaaiden en lanspnuten panoplitëi aan den
wand een strydfcar as bet grootste si uk
goed in zicht, al bet fijae goudwerk in een
d-ani^nrea s and*«Lr l lu bet midden van de
saai. 0,> die manier rangschikt men geen
mnseum's meer. Het verband van de oor.
Bpronkelyke, loglecne plaatsing van al die
voorwerp»a, den overledene van duizenden
jaren her dierbaar, wordt niet meer voor de
esthetische genoeyens van den wandelenden
bezoeker uit elkaar gebaald. Bovendien waren
de samenvoegingen van brokstukken van den
strydwagen zeer willekeurig uitgevoerd. Da
moderne begrippen die zooveel goeds hebben
gedaan voor Etrnsciscbe en voorhistorische
verzamelingen in Florence en Bologna, zullen
ook in de Vaticaanscbe verzamelingen, toe
gepast op verscheidene pronkstukken, tot
hun recht komen.
*??
Voor de nieuwe Vatic a a D s c h e
pinakotheek heeft men den doortas
tenden maatregel genomen eene verdieping
langs bet binnenhof van Bramante voor
museum in Ie richten. Het is langs den
oprit, die van achter de Sint Pieterskerk
komt en naar den ingang van de
beeldenveizamelingen loopr. Aan den eenen kant
de muur van de tuinen, aan den anderen
de blinde muur van het nieuwe museum.
Wie het Vatikaan bezocht heeft, herinnert
zich nu zeker waar de nieuwe pinako
theek geplaatst is en begrijpt ook dat deze
plaats veel gunstiger ia dan vroeger, hoog
aan bet Cortile di San Damaso. Da Stanze,
Loggie, Cappeila Sistina, appartement! Borgia
vormen als van onds een geheel van
frescokunst; de verzamelingen van beelden, schil
deryen en andere kunstvoorwerpen zy'n
nu dicht bij elkaar gebracht en nieuwe
communicaties, door de Galerijen van de
Kandelabers en van de Geografische K a ir t er,
geopend. De toegang tot het Vaticaan, voor
de toeristen, is nu volstrekt naar den
tuinkant verplaatst. De Portone di Bronzo is
weer heelenal paleiedeur geworden en men
bewandelt niet meer de Scala Regia en het
at d er e smalle trapje, dat van het Vaticaan
regelrecht in een zijkapel van Sint Pieter
uitkomt.
De nieuwe maatregel heeft zijn vóór en
zijn tégen. De weg achter om de Sint
Pieterskerk, de Weg der Fundamenten", is
nu voorgeschreven voor de besoekers van
welk deel van het Vaticaan ook. Die weg
ia zeer leerzaam, langs waar de
reuzenbloUken door de eeuwen opgestapeld ttaan
tot een kathedraal.
De bouwmeesters en sierkunstenaars, die
van een ry' verwaarloosde vertrekken de
tegenwoordige pioakotheek maakten, hebben
hua werk in dan besten stijl uitgevoerd. De
modellen lagen voor de hand.... Maar dat
is all ij d zoo in I a ie en wat zwaie vergrypen
tegen den goeden smaak en rationeelen stijl
woid-^n niet bij de nieuwe oouwery' in de
onmiddelyke nabijheid" begaan?
De uitkomsten zijn bier verrassend, als de
proef op een som. We staan ervoor, dat het
uitkomt, en bedenken eerst daarna, dat het
gewone wiskunde is.
In de bouwgeschiedanis van het Vaticaan
heeft men na de Renaissance aan een stel
regels vastgehouden. De b >u^ meesters 'an
de pinakoiheek hebben daarvan de beste toe
gepast. De uitkomst is, dat de versiering van
het bouwwerk, afgebeeld op een fresco van
Melozto da Forli de bibliothecaris Piatina
en Six us IV in de wanden van de zaal
doo'icopt en in beide zo'deringen dezelfde is.
Met sluit zoo natuurlijk aan, omdat,
tusschen de schilderij en do kersvarscTe werke
lijkheid, de wiskunde van een sterke culi uur
de formule van vereierin^skunst hetft over
gedragen.
Eene bijkomstigheid: het fresco is meteen
ongeveer weer op da plaats, waar het ge
maakt was in de oule ruimten van de
bibliotheek, toen Sixius IV paos, P atina
zya bibliothecaris en Melozzo da For i ie
schil ier was. Een d fl'arentiaal, die de these
echt Iialiaansch maakt.
* *
*
Da tijd van den verzamelaar, museum
directeur of bibliothecaris, die de schallen
in zyn bezit of aan zijne zorgen toevertrouwd,
verborgen hield voor weetlustige blikken,
schijnt voorby te zyn. Men treedt tegen
woordig op met een verlangen naar openbaar
heid, daar zelfs de meest geheimboudenden
zich moeielyk tegen kunnen in zetten, willen
zy niet het gevaar loopen voor meer d in
ouderwetsch gebrandmerkt te worden. DJ
figuur van den kunstkenner, in de
eenzaamneid met een prent, t-1-kt heel wat minder
de belangstelling, dan de moderne man, die
de wetenschap toelaat en de reproduclie
veroorlooft zijn bedt in kleiner munt uit te
deelen.
tiet is nu al zoo ver gekomen, dat in
Dnitschland en Engeland vereenigingen voor
reiiioductie van graphiscbe kunstwerken
stukken uit allerhande particuliere verzame
lingen kunnen uitgeven; dat de groote musea
ieder hun eigen publicatie van teekeningen
gemaakt heb oen, of daar mee bez g zyn, en
dat men, byvooroeeld in de prentenkabinetten
van Londen en Brussel, zonder eenigen om
slag of bezwarende bepaling kan laten foto
graf eerec.
De kunsthistoricus mag tegenwoordig op
vele plaatiea zelf zijn camera meebrengen
en in plaats van een stel tydroovende, en
toch alty'l voor het doel onvolledige
opteekeningen, een flinke hoeveelheid stof voor
studie meenemen. Het nieuwste op dit gebied
is het toepassen van de fotografie wit
opzwart, d.w.?, dadelyk op het gevoe ig papier,
desnoods zonder prisma, hetgeen de kosten
tot een minimum herleidt. Tot nog toe diende
dit procédé, voor zoover ik weet, alleen voor
handschriften en ver ring deels, wanneer deze
dmdeiijk en zonder afkortingen geschreven
waren, de coptïsten. Een goed ingericht toestel
kan heel wat werk in een konen tijd ver
zetten. Er gaat een rol ortbocnromati-ch
g«voelig papier van 25 meter lengte, voor 90
poses, in. Meestal kan elEe pose twee blad
zijden van het opengeslagen boek tegelyk
nemen, dus op een rol komen 18» bladiyden.
Het instellen gesc biedt met eea soort
verrekijkertje aan eene zijde van het toestel; het
afdraaien is zoo gerege d, dat de bladzyden
afgescheiden worden gebouden op de rol, die
men in a uur tyd kan vullen. Het record
is: 3000 bladzyden in tien dagen, door een
pertojn met een toestel opgenomen, die
daar in-e aan de stu lemen vaa zijn college
in O .sterscbe talen voor meer dan een jaar
we k thuis bracht van eene bnitenland:che
bibliotheek.
IQ het vooruitstrevend Italiëzyn ie leiders
van bibliotheken en archieven meer en meer
er voor te vinden verlof te ge/en
voorcopieeren op deze nieuwe wijze, ook in bet be
lang van de verzameling,wantde, manuscripten
gaan minder door de oanden, staan dus aan
minder slyta^e bloot en zyn da Ie ij6 weer
voor een ander beschikbaar, als de eerste
met het foiografeeren-wit-op- zwart klaar is.
Voor reproductie ia dit systeem weinig ge
schikt en zoo houdt de bibliothecaris of
archivaris nog een slag om den arm, eer het
daartoe korjut. Verder worde de gewone foto
grafie, met negatief, ook aangew-nd om het
lezen van ver dauwde of geradeerde plekken
mogelyk te maken, omdat de lens. geholpen
door de gevoelige plaat, vaak meer ziet dan
bet menschelyk ooi<. Merkwaardigerwijs wordt
bet raadsel soms eerst door de reproductie
opgelost, die de laatste toevlucht is voor
moeielijke gevallen
Een goede organisatie, een ruime beurs en
een doel, dat groote toeschietelijkheid in de
verzamelingen verzekert, maakt het voor
wetenschappelijke instellingen mogelyk een
volledigen voorraad van materiaal op een
aangewesen punt samen te brengen, als bijvoor
beeld het geval moet zyn voor de studie van
den Gregoriaanechen zang; heele bibliotheken
van wit-op-zwart reproducties van hand
schriften met muzieknoten samengebracht in
eene boekery, die den stof van de bewerkers
en de vo ledige vak-literatuur vereeaigt. De
bedeadaag-cbe oidaoroeder van den monnik
van de middeleeuwen, die de landen om de
Middellandsche Zee hereisdeotnbandschnfien
te verzamelen voor liime, Urbino of Florence,
gaat in een sneltrein mei zyn lenden en
prisma's van goeden hui .e in een foudraal
en een lijst van uummarg, by voorbaat uit
de gedrukte catalogi van de plaatsen van
bet reisplan getroksen.
De kunsthistoricus, met een pakje
kodakformaat wit op-zwart teekeningen in een
schilderijen-museum, trekt uitmuntend pany'
van zyne toepassing van de uitvinding. Hij
spaart zich overbodig heksenwerk en deelt
made in de voordenlea van de nieuwerwetsche
opvatting, dat men van zijn geheugen niet
bet onmogelijke moet vorderen, als toch
opteekening en ordening het mecbaniscb
kunnen doen. Ia de opluchtende herinnering
aan de uren, dat hy zyn brein gekweld bad
om dien groep, dat gebaar op het schilderij in
verband te brengen met eene teekening, ergens
eene gezien, grijpt by in zijn jassas of zoent
in zyn valies, later, en kan zich vermijden
met eene ontdekking (f ten minste gerust
stellen dat Ie" er geen kan zyn voor i< mand
anders, die na hem voor hetze fde geval komt.
De reproductie van handschriften in een
geregelde uitgave is vootal door de kennis,
ondernemingsgeest en dooraetiii gskracht van
een Nederlandsen, bibliothecaris en ui ge?er,
0r. de Vries en Sy'tbofl internationaal ge
worden. Het boek voor iedereen vervangt
daar de bladzyde, die iemand voor zich zelf
kan thuis hebben na een verre reis. De
boekery mag zich over de wereld nitbreilen,
zoodat iemand in f. ustraliëtekstcridscbe stu
dies kan maken over een handsc'irif, van
een klassiek schiij'er, dat ineen biblio*heek
in Italiëberust. Het lag dicht voor de hand,
ook miniaturen in de reeks op te nemen,
die eerst nu wél bestudeerd kunnen worden,
terwijl zy vroeger tot de moeielük te be
reiken on lerwerpen van de kunstgeschiedenis
behoorden.
Rome, Maart 1911.
Dr. J. A. F. OEUAAN.
Orthodoxie, door G. K. ^IIESTEETON. Door
den schrijver geautoriseerde vertaling,
M. Hols, Den Haag, 19li>.
Er zijn weinig woorden, waarmee tegen
woordig zulk een grillig en bedenkely'k spel
gedreven wordt a's met, het woord ortho
doxie". Ieder gebruist het op zyn wy'ze en
naar gelang het in zijn kraam te pas komt.
Zojdat ons gedu ig het Engelache spreek
woord in de gedachten komt: ortborloxy is
my doxy and hett-rodoxy is your doxy".
Z 10 ook G. B. Caesterton, de scf ryver van
bovengenoemd Doek. Ue ongenoemde vertaler
deeit ODS mee flat Gilbert Kniln Chesterton
behoort tot de meest bekenden fan de jon
gere Engelsche schrijvers en dat van zijn hand
in 1905 een bonk verscheen getiteld "
eretics", dat in i903 reeds zyn vy'fde uitgave
beleefde, waarin hij de theorieën beoandelt
van zy'n land- en tüdgenooten Kipling, Shaw,
Wells en verscbe dan anderen. Men daagde
hem uit om, tegenover zyn verooideeling van
al die ketters, zijn eigen wereldbeschouwing
eens »ast te stellen en zoo ontstond Or
hodoxie" waarin hij op zyn eigenaardige wyze
beschrijft, hoe hy, van kicdsieen af met alle
moderne theorieën vertron «d geraakt, lang
zamerhand tot de ontdekking kwam, dat het
Christendom den eenigen waren grondslag
vormt voor gezond geloof en gezond leven,
zoowel ten opzicbte van bet individu, als van
de geheele maatschappij. Allerlei -ismen als
materialisme, scep'icisme. rationalisme, deter
minisme, hedonisme, socialisme, worden bier
door hem bestreden. ZJD ontstond dit
ohaotisch boekdeel" zootls de schryver zelf het
noemt, 'i Ontbreekt Chesterton niet aan geest
en vernuft; hy verrast ons dikwyls door
piquante opmerkingen en humoristische zet
ten, maar zyn groote fjut is, dunkt mij, dat
zyn xeestigbtid gewild is, dat vele zy'ner
paradi xen iets aanstellerige hebher, dat hij
den leaer telkens by den neus hetft (Tij heeft
bet druk over neuzen) en op
kwojongensachtige wy'ze met hem solt. Zoo krijgen, wie
niet met zica wil la en sollen er spoedig
genoeg van my heeft het in ierdaad moeite
gekost om, trouw aan my'n recensentenplicht,
dit boek ten einde toe te lezen.
Ciesterton's orthodoxie is eigenlyk niets
anders dan geloof in bet christendom dat
hy tegenover al da genoemde -ismen tracht
te verdedigen. O, gelukkig verzuimt hy ons
nauwkeurig mede te deelen wat voor hem
de hoofdmhoud en kern van het cbris endom
is en vergeet hy dat er allerlei ve'scbiüende
cv>ris'endommen bestaan. I* het christendom
au'oriteitsgeloof, dan zeker is hy een
waaractnig christen. Toen hy eena meteen voor
namen uitgever wandelde, zei deze, sprekend
over een zeker persoon: die man zal 'ijn
weg wel vinden; hy gelooft in zichzelf." Ik
herinner me," zezt de sctirijver, dat ik,
mijn hoofl opiufftmd om goed te hooren,
juist een omnibus zag, voorbijrijden waarop
ut on d Hanwell" (wn plaats in Middlesex,
waar net krankzinnigengesticht van het graaf
schap Londen geleden h). Toen sprafe ik:
».al ik u eens vertellen waar de menschen
te vinden zijn, die 't rnee-it in zichzeif
gelooven? Ik ken menschen die meer in zich
zelf geloovtn dan Napoleon of C;u<ar ooit
dtden. Da mengthen die 't meest inaichself
gelooven zitten in gekkenhuizen."
Dit nu is een kolossale onwaarheid. Er is
niemand, die ernstig voor een of andere
zaak opkomt, hij zij dan orthodox of mode'n,
of bij gelooft in zicazell, zelfs de scepticus
geloof c in het recht van zij a sc-pticume en
de ongeloovige in het re :ht van zyn onueloof.
Heel dit boek is een bewijs van geloof in
de Troties.
VW.
is
zichzelf, want indien de schrijver niet durfde
afgaan op zijn innige overtuiging, zou hij
zijn boek niet geschreven hebben.
Van dergelijke paradoxale onwaarheden
wemelt nu dit boek. De scbrijver versmaadt
ernstige argumenten en waant dat zijn apo
logie van zyn chris'endom door piquante
zetten voldoende woidt gesteund. Zoo is hij
b.v. een warm verdediger van de erfzonde,
maar nerzens nly'kt wat by eigenlijk door
eif'.onde verstaat, i,f zy volgens hem voort
vloeit uit den val van Adam en Eva in het
paradijs, dan wel of zy voor hem hetzelfde
is ah de herediteit, de overerving der kiemen
van bepaalde e'genscbappen en ondeugden, in
welk laatste geval niemand baar loochenen zal.
Op de thans gebruikelijke wijze speelt bij
mut het woord wonder", zonder dat ons
duidelijk wordt of hij daarmee bedoelt de
verbreking van een natuurwet door een
bovennatnurlyken God of het bestaan van
verscbijnse:en op stcffaly'k en geestelijk geMed
die ons wondeten toeschijnen, omdat wij ze
niet weten te veiklaren. In den laatsten zin
is natuurlijk de heele wereld een wonder,
maar worden juist daardoor de tegennatuur
lijke mirakelen opgeheven.
Zoo zou ik op allerlei andere tegenstrijdig
heden en dubbelzinnigheden kunnen wy'zen.
Maar 't scbynt my een dankbaarder werk
een kleine bloemlezing te geven van geestige
zetten en humoristische invallen in dit merk
waardig boek. Ik noem de volgende:
Het gevoel van het wonder, mensch te
zijn, behoort ons veel meer te trtffon dan welk
ander wonder ook van macht, knust, vei stand
of beschaming. Da loutere mensch op t vee
beenen moet als zoodanig gevoeld worden als
bartroerender dan eenige mu/.iek, als schrik
wekkender dan eenig karika uur'. (pag. 57)
Bet is zeer gemakkelyk in te zien, waarom
een legen ie met grooteren eerbied behandeld
wordt en behoort te worden dan een
geechiedboek. De legende wordt geivjonlyk gemaakt
door de meerderheid der menscuen in het
dorp, die gezond verstand bezitten. Het boek
wordt newoonlijk geschreven door den eenigen
man van het durp, die gek i»", (pag. 59).
Ik kon nooit een TJ.op'e den ten of zelfs
maar verdragen, waarin my niet de vrij beid
zou gelaten worden, waarnaar ik 't meest
verlang, de vrijheid om mijzelf te binden.
Volslagen anarchie zou 't niet alleen onmo
gelijk maken eenige tucht of trouw te bezitten ;
zij zou 't ook onmopnly'k maken eenig genot
te hebben", (pag. 173).
Onze straten daveren onder het geratel
van taxameters en auto's, maar dat is niet
te danken aan menecQelyke bedrijvigheid,
doch aan menschelyke gemakzucht. Er zou
heel wat minder drukte zyn, als er meer
activiteit bestond, als de menschen zich
eenvoudig te voet bewogen. On'.e wereld
zou veel stiller zyn, als er wat meer inspan
ning heersctite". (pag. 17n).
Het leven heeft, volgeos het geloof, veel
weg van een verbaal in de afleveringen van
een tylscbrifc; het leven eindigt met d«
belof.e of de bedraiging: .wordt vervolgd".
Eveneens ge ykt het leven, met nobele
vulgariteit, op zulk een verhaal door af te
breken op etn spannend oogenblik. Want
de dood is ir derdaad een spannend oogen
blik". (oag. 194).
Ik heb meoschen gekend die tegen gods
dienstig onderricht protesteerden met argu
menten, die tegen alle opvoeding gekant
waren, dia zeiden dat de geest van het kind
(«eb) vrij moest ontwikkelen en cat de
onderen de j meeren niet moesten
onderwij'.en." (pag. 198).
Vooral bet Qoofls'uk De paradoxen van
het Christendom", is rijk aan fijae en
geeatvolle opmerkingen. Ik noem b.v. de eo'gende:
Het Cnristt-ndorn tracht op zy'n eigen
aardige wijze hoogmoed en nederigheid te
vereen'gen. IQ «n opzicht mocht de mensch
trotscber zijn dan hy ooit «eweest wa*>, in
een ander opzicht moest hy nederiger zijn
dan ooit te voren. In zoover ik menseh hen,
ben ik het voornaamste der schepselen;
in zoover ik een mensch her, ben ik da
groitste der zondaren. Alle nederigheid die
pessimisme beteekende, die enkel aanduidde
dat <)e mensch eea hoog of een gering denk
beeld koesterde aangaande zijn bestemming
moest geheel en a' verdwijnen. Wy soudm
niet lang>-r het weeklagen van Eecles a-tes
hooien, dat de munschheid geen voorrang
et
'
IIIHtllMIIIMIIItMIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllMlIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllllllllll
bezat hoven het dier, of de schrikwekkende
kltcht van Homerus, dat de mensch het
tteurigste is van alle dieren des velds. De
mensch was bet beeld van God wandelend
in den lusthof. De mensch bezat den voor
rang boven al Ie dieren, hij was alleen droerig,
niet omdat bij 'n dier, maar omdat hij een
gevallen God was. De Griek had gesproken
van de menschen kruipend over de aarde, als
klemden --ij zich aan baar vast. Nu zou de
mensch d-i aarde betreden, als om haar 'en
onder te brengen. Het Christendom koesterde
dus een gedachte van 's menschen waardig
heid, die alleen kon worden uitgedrukt door
kronen stralend als de zoo, en door waaiers
van pan wei veeren. Toch kon het tegelijkertijd
een gedachte voeden van 's menschen niets
waardige geringheid, die alleen kon worden
uitgedrukt door vasten en strenge onder
werping, door boetekletd en discipline."
Zoo is ten slotte dit boek, hoe chaotisch
ook, de kennisneming waard. Wie niet bang
is voor brutale paradoxen, wie zich in een
hui van slaperige loomheid door elkaar wil
laten schulden, nema het ter hand. Hij laadt
daardoor niet op zich de vermoeiende ver
plichting van het ten einde toe te lezen.
Haarlem.
P. H. HUGENÖOLTZ Jr.
's Nachts,
Nu is het stil. De mane scby'nt,
't Ij pays en vrtêin my'n gemoed,
Wat smaakt de; nacht de kalmte zoet.
Als de onrust uit het hart verdwijnt.
Niets dat u hindert, om te gaan,
Met diepan ernst een oogenblik,
In 't eindig nietig eigen-ik"
Een grondig diapen biik te slaan.
En nedrig op uw borst, met kracht,
Ha'f weenend, vol ootmoed, te slaan,
Met d' uitroep: Vader, bo>r my aan:
U«v geest waarde om my' dezen nacht!"
M e er l o (L.)
PBERKE DEN BELG.
CnariTari,
Het zon onaardig zyn de N. S. Ct., die
over 't algemeen uitmunt door baar
onberispeljjkea stijl, om. het volgende zinne je
hard te vallen:
En dan geeft hem de sigaar een ge
not, dat veel meer is dan een kleine
verhooging van den prijs van zijn sigaar."
*
Maar niemand kan ODS kwalijk nemen dat
wij het volgende uit het blad overnemen:
Maar toen da nering, liggende op haar
sterven, ten bedde uitsprong en ontlook,
met dat '.ij den t eer? l a-a rook, ter eere
van den weer gesloten vrede, toen werd
de wonderbonw volbiaeht."
*
21 December deed de kantonrechter
uitspraak. By meen ie dat da inhoud der
boekjes buiten beschouwing kon blijden,
omdat alleen de titels en niet de inbond
was tentoongesteld. Osrerignns oordeelde
hy de titels der ge ch'iften geschikt om
de zinne<ykheid der jeugd te prikkelen.
Op dien grond werd beklaagd" door den
kantonrechter vry'gesprokcn." (Hul.).
Als men dit nog eens overleest, zal men
zien dat er n ets compromitteerends voor
den kantonrechter in siaat.
*
In zyn redevoering in den Senaat zeide
de minister van buitenlandsche zaten Cruppi,
gewag makend van de aanstaande reis van
president F^liières: '~~
Te 'sGravenhage zullen w# gelegenheid
hebien hulde te bren<en aan de Koningin
der Nederlanden, aan een vo'k, dat met het
volste recht trotsch is op zyne
onafbankely'khe d, op zy'n kunstenaars, zy'n
belryvigheid, en de grootheid en de voorspoed van
zyn koloniaal rijk." (Toeju chingen.) Een vol
gende keer zal Cruppi ook eens ieis vriende
lijk» o'er de grootheid en voorspoed van
Nederland zeggen.
*
De Konin? van Engeland ia, zoo beweert
men, tamelyk slank, tn licht geboawd. Het