Historisch Archief 1877-1940
WKE&BLA D
mm ^hr AflAÉJKVlK^I
Vanouds gerenommeerde Hotels le Rang met alle Oomfort. - Allen aan het meer gelegen.
BAUUiCESMBaiEVBt. BEAU MViEE. EBiHD HOTEL EfliOPE. HOTEi Mm. EMHi Hflia TIÏOÜ.
Gratis en franco het Historisch 1910 geheel verbouwd. VolL Pension vanaf Fr. 9?Geop. 1910. Eenig mooie verhoogde Groote Hal, War at da en Tuin
praehtwerkje Alt 'Luzern. Geopend van Hoogseizoen 11.?ligging. Door lift m .d. straatweg verb. aan den voorkant.
Geheele jaar geopend. 12Maartt«1200ctober. Geopend r. 15 Mrt tot 15 Oct. Geopend ran l April tot l NOT. Geopend van l April tot l flor.
Van deze Hotels worde») gratii en franco door het Intern. Verkesrahu-., Amst.. R»adHni«atr. 16, Tel. 7827, GeïHnstr. prosp. aaat tarieven op aan vraag tocgesoniep
opvattingen lynpatfeie vinden bij Willeoi
HatBchwtrofter en ik bceng hem das nog
niet in Terbamd malt H»t Beethovenbnis".
Maar moest ik mijn artikel nog schrijven,
dat voor tw«e weken ia dit blad verscheen,
ik h*d het allicht anders gedaan «n ik
Willem Ka» persoonlijk mocht beoordtelea.
Base tceh hljjft oMfecheidelijk van de veel
genoemde brochure.
Het verwondert müten «eerste dat men
Willem Kes, die weinig psychische ?ffiaiteit
toont JB*t Beethoven» koasi «n all er min* t
?tet *? MiMft BolMOBiA d* leiding
op»an dit werk, Eene mér dorre, ncéer
e» onstemnigere opvatting van
meesterstuk, onmagisch zoo en
onmysitaeb, kan ik mjj niet denken. Het
accorftsrt niet met Bssthovens pfeyche, met den
MKn Knnst, toet het begrip Schoonheid,
?och met de tijdsomstandigheden, wanneer
WW waarlijk plannen beraamt in d i e
richUaf, ? Ba ste MM d* verhoudingen der
besttting: 400 «ngers, 110 instrumentalisten
(«i, teatblmal) w het nietige orgel je van
bet Gebouw voor Kunsten en Weten.
??happen". De orgelparty der Misga Solemnis
Moge i» hoofdiaak overbodig, onpractiech
4n, soms de orchestratie vervlakken in
4* Gloria- en Credo-fnge is een krachtig
iaatrument onmisbaar, en het klonk alles
behalve fraai hier enkel een paar baiuinen
te hooren, waarin de klank der
mannenrtemmen verzwond. Waarom bliezen de
trom. bonisten voortdurend een droog staccato ?
D» pjurtttwur scbrfcft h«t niet voort (Bet
spgft m d* KM» «*» keertje afwijkend van
de brttarftfe» notatie aMiiaoonaasthetischen
in?«l volgt!)
De ondernemiBg beoogde een
Baetlwven?peealyps fa* baar hoogste «ehoonheid T MM»
het Rssidentie-orkest speelde toch heasch niet
beter of artistieker dan op eene doodgewone
uitvoering ondejr Viotta? BB als men de
?versterking van het ensemble eens critiseerde
met deze woorden uit de brochure voor oogen:
Allereerst moet dan .als eieüh worden gesteld,
dat het Beethoven'orkest zij samengesteld uit
kunstenaars, die het spreekt wel van self
over de technische hoedanigheden beschikken,
welke.voor een volmaakte reproductie van
Beethovers kunstwerk worden verlat* gd, en
die daarbij de muzikale ontwikkeling hebben
beieikt, om zich van de beteekenis der rol,
wette «g in het geheel hebeen te vervollen,
bewast «8»," ik vrees de conclusie l
Het spijt me dit alles te moeten
constateerep, _ omdat ik te goeder trouw geloof in
alle idealisme en niet hond van ontgooche
lingen. Het Beethovenhnik" kant zich prin
cipieel tegen het viriaosendom (dat de minder
sterke karakters dos doemt tot knechtschap);
raasvr bfj alles wat ik bewoonde trad allereerst
'de virtuoos (d. i. de individualiteit) op den
voorgrond. Dit gcat zoover dat men laat
drukken: eene lijst der namen van de leden
van koor en orcheat «al aan dit programma
boek «ader woiden toegevoegd." Wat men
overal miste: het princ'pieel conti qutnte. Het
«iteiiyke, de bewonderenswaardige opzet
daargelaten, bleef alles geltfk men 't dagelijks
meemaakt, bier en elders. Het gebouw, waar
de uitvoeringen plaats vonden, voldeed in
geen enkel opzicht; de aconstièk is er zelfs
slecht. En ia dit niet 't essentieelste, dat
hervorming dringend behoeft in plaats van
dergelijke inschikkelijkheid?
Nog enkele woorden over het programma'
boek, bewerkt door den heer Wouter
HnUchenrcyter, dat tot strekking had den hoorder
voor te bereiden op de uit te voeren werken.
Een kleine bloemleiing:
... de violoncel valt in met de deur in 't
huis; wanneer de hooi n inzet komen lichte
wolkjes het uiti'oht vertroebelen; een ver
minderd septime-accoord breekt den zin
barech af; langa in rijke melodiek bloeiende
paden worden wij geleid raar het tweede
thema; uit het hoofdthema der finale spreekt,
naast veel levenskracht en levenslust, ook
een kleine dosis eigenzinnigheid; met koene
sprongen zet de solo-viool in; droomerig en
peinzend gaan we naar as groot; de hoorns
trachten tot energieker optreden aan te
sporen; men hoort gestamp
vansprjkerechoenan; ia '< dolste feistgejoel doet
eendondergerommei allen verschrikt verstommen'; de
violen spelen een passage, waaruit angst en
verslagenheid spreken; de bui barst los; de
sterk-geaccentueerde batfiguren spreken van
vrees en zorg voor 't lijfsbehoud; vinnige
passages van violen en alten verscherpen
den toestand; het nieuwe motief, al klinkt
het nog treurig, spreekt toch reeds van meer
moed ea vastberadenheid; de eerste viool
stemt weliswaar in a klein en ook
lichtelijk bedrotfd het allegretto aan, aU wilde
zq de andere tot minder treurige gedachten
brengen; de «n wordt verrijkt met een
frase van de le violen, die aandoet als
zalig-weemoedig zuchten; de senatoren"
van het orchest, de contrabassen spelen
ges'.eond door de violotceüen een reci
tatief aan, dat blijkbaar de bedoeling heeft
de gemoederen te kalmeeren; een liedje in
den volkstoon schijnt de bassen in den smaak
te vallen en ineenrecitatief heel wat minder
bar.ch dan de vorige «preken zij hunne
goedkeuring uit; twee maten forse hè, brutale
octaveasprongen in heel 't orchest en alles
ia afgeloopen";.,.
O, o l Hoort men zoo Beethoven nog in
de twintigste eeuw? Ik wilde den heer
Wouter Hatschenrrjyter niét belachelijk
makeB, ik vermeed tnsseheBwearpsels en
uitroepingsteekens; ik koos Imk-raak en lang
niet alles, of het ergste; ik sloeg over wat
Beethoven kleineert door aanmatigende of
gemoedelijke appreciatie; door beredeneerden
lof van sensitieve schoonheid. Het is waarlijk
of wij nog in de dagen leven van den pedan
ten Onbilischtff Sr. l Zoo maakt men op
de meest burgerlijke manier van Beethoven
een programma-mnsicns. En dezelfde heer
Wouter Hutschenrnyter wil het wezen der
kanst-blijvende programma-muziek verklaren
met Beethovens woorden : Mehr Ausdrnck
der Emj. finducg als Malere'." Geeft
Hntschenrnyters zielige malerij soms iemand den
smaak van Empfindnng? En hoe klinkt wel
absolute muziek volgens de begrip (en de
de omschrijving!!) van den heer Wouter
Hutschenruyter ?
Bovenstaande schilderachtigheden geniet
de bezoeker van het Concertgebouw telkens
en telkens, wanneer het programma analyses
brengt van Beethovencche muziek. Maar n
gebrek meer of minder bij een aantal fouten,
als Willem Hutschenruyter in dergelijke
instellingen heeft aangewezen, doet weinig
ter sake. Het leek ^my immer een der rgste,
dccb een protest Ecbjjnt me slechts van pas
in de idealistische hervorminga-tfeer van den
Haag? chen r-yeins l
Met bewondering voor het enorme organi
satie talent vermeld ik ten slotte de voor
naamste kunstenaars, aan wie de kamermuziek
avonden waren toevertrouwd. Bezigheden ver
binderden müde concerten bij te wonen.
Maat ik wil nog vragen: waarom engageerde
men drie pianisten ? Men kan Ansorge,
Röntgen en A. B. Verheij toch niet op n
lijn stellen, laat staan vergelijken ? en dit
B setho ven-festival (zooals ik den Cyclus ge
noemd zag in een Frameohe periodiek) streefde
immers naar het ideaalste ? Doch Ansorge is
een groot kunstenaar, bet Parjjgche Trio
(Cortor, Tulband, Casalt!) een unicum, 't B
Dheemsche strijkkwartet magistraal
enonovertrcffen, MeESchaert een wonderbaar zanger,
Casals een meester. Men wist bier, wat men
wachtte: bet allerschoonste.
MAITHIJS VBEMEULKN.
Bochten,
FBANQOIS COPPÉB. In de Beoue de Paris
van 15 April komen onder den titel Pcèmes
d'autrefois et de nagière eenige onuitgegeven
gedichten voor van Fraifois Coppée. Deze
gedichten zullen worden opgenomen in een
bundel verzen, welke door Jean Monval, een
achternetf en erfgenaam van Coppée, binnen
kort zal worden uitgegeven bij Lsmerre onder
den titel Sonnets intimes et Poèmes inêdilt
(1862-1908).
ERNST HAECKKL werkt ijverig aan zijn ge
denkschriften, waarvan bet eerste deel in
het begin van het volgende jaar zal
verEcbijnen. Zrjn levensherinneringen zullen minstens
twee kloeke deelen beslaan en met talrijke
copieën van teekeningen en aquarellen, waar
van de origineelen van Haeckel afkomstig
zij», versierd worde».
Zooals bekend is heeft Haeckel van zijne
reiz n in de kustlanden der Middellandsche
ZOP, op Ceylon, in Nederlandsch-Indie en f..
een groot aantal afbeeldingen der landen en
der daar levende dieren, vooral van de be
woners der tropische -zeeën, meiegebracht,
welke thans voor het grootste deel berusten
in het door hem gestichte Pbylogeneticche
Museum te Jen a.
COPPÉK'S RIJMLEXIKON. Het pariJEche
Carnavalet Museum zal binnenkort een merk
waardig stuk rijker worden : het rijm-woor
denboek waarvan Fraigais Coppée zich
bediende. Toen op zekeren dag een zijner
vrienden hem in zijne woning in de Kue
Oudinet bezocht, sag hij op Coppée's schrijf
tafel het Bjjmwoordenboek van Landais
liggen. De beduimelde bladen toonden aan
dat de dichter er een zeer ijverig gebiuik
van pleegde te maker. Maar neen," vroeg
de bezoeker verb uft, gebruikt gij ook een
rij m woordenboek 7 Ik dacht dat alleen
gelegenheidsdichters zie a van zulk een hulpmid
del bedienden." Coppéaa&twoorddelachend:
Ook ik ben maar een gelegenheidsdiehter,
een armzalige verzensmid, die van tijd tol
tijd moet zoeken naar het juiste rijmwoord.
Dan sla ik mijn kostbaar woordenboek op en
vind .de weerspannige», die mümaar niet
voor den geest willen komen. Dat is het ge
heel e gelei m van mijn beroep." Ea lachend
voegde hij er aan toe: Verraad mijn truck
niet aan de lezers, anders denken zij op 't
laatst nog dat men aan een rij m woordenboek
genoeg heeft om een dichter te worden."
TOLSTOI'S NALATENSCHAP bevatte o. m. een
drietal onuitgegeven romans, welke zullen
verschijnen onder de titels Tikhon en ilanie,
Vader Strgiut en Hadji ifurad; deze laatste
is een vertelling uit de Caaeasus. Behalve
deze werken werden in zijn papieren ook
nog een paar tooneelstnkken gevonden, Een
geleerde vrouw en Een lef end doodt geheeten,
en verder nog vele stukken, die in de eerste
uitgaven van zijn boeken waren opgenomen,
maar in de latere edities daaruit zijn weg
gelaten, hetzij omdat gravin Tolstoi ze af
keurde of dat zij door den censor geechiapt
werden.
EBN SCHOOLBOEK vANKiFLiNO. Binnen enkele
weken zal door de Oxford Universily Press
worden uitgegeven een School history of
England, samengesteld door R. Kipling en
C. F.etcher. Deze vaderlandeche geschiedenis
is gedeeltelijk in poëzie, gedeeltelijk in proza
verhaald. De drie-en-twintig gedichten, welke
verschillende gebeurtenissen in dichtmaat be
vatten, zijn van Kipling, de proza-gedeelten
van Fletcher. Het werk zal kaarten en een
menigte illustratiën bevatten, waarvan elf in
kleurendruk.
Inhoud m Tüdsciirifleu,
Het Theater, No. 17: Op het omslag.
Portret van mevr. J. Royaards-Sandberg.
Frank Lurs, Tooneel en Moraal, II. M.
van Seheijbeek,. C. P. T. Bigot. Vijftig
tooneeljaren. Overzicht van de week, enz.
Di Architect, 19a jaargang, *fl. I: Wieg
van H. K. H. Princes Juliana, door
Amsterdatnsche vrouwen aan H. M. de Koaingin
geschonken.
'De Ark, No. 4 : v. D., De macht der d waas
heid. Willem Elink, Torn Browne en Jan
da Wandelaar. A. V., Reclamekunst en
Vrije Schilderkunst, enz.
Den Quld/sn Wii\ckel, No. 4 : In memoriam
F. Bazemer. Joban Koning, Cyriël Buysse
gehuldigd, enz. enz.
De Boekzaal, afl. 4: De beteekenis der
Openb. Leeszaal en Bibliotheek voor de
technische ontwikkeling van ons volk. 3.
H. de Roos, In memoriam Pieter Dnpont.
Industrieele Maatschappij TROMPENBUfiG Amsterdam.
De SPIJKEE is de OFFICIEELE AUTO.
Xavier de Mahtre heeft een beroemd
boekje geschreven, dat hij noemde Voyage
autonr de ma chambre". En inderdaad,
men kan in zijn eigen huis en op zijn eigen
kamer genoeg reisavonturen beleven om er
een interessant boekje mee te vullen.
Wat wjj wenechen is: niet het reizen, maar
in het reizen: de verandering.
Ieder heeft wel eens gehoord van het
ezelefeest, dat in de middeleenwen werd ge
vierd en waarbij veel gelachen en veel gespot
werd. Men laidde een ezel in
bisechopsgewaad de kerk door, daarachter ging joelend
de menigte. En toen er menschen kwamen
die protest aan teekenden en van heiligschennis
spraken, nam zekere doctor het woord. De
mensch, beweerde hij, had zulke feesten
noodig. Een mensch was een vat vol gis
te ade dwaasheid; die moest nmaal in 't
jaar er uit, of alles zou barsten. Zoo werd
door'dezen doctor in het ezelsfeest een vei
ligheidsklep gezien.
De kleinzoon van Jacob van Lennep ver
haalt, hoe de grootvader eiken morgen
knapkoek op zijn brood at, ik weet niet hoeveel
jaar al. Maar op zekeren dag schoof Van
Lennep aan mevrouw Van Lennep zijn boter
hammen-bordje toe, met de woorden: Lieve
vrouw, geef me nu toch eens wat anders.
De kaapkoek was onzen Van Lennep te
machtig geworden.
Wij menschen zijn zoo geschapen, dat wij
bij tyd en wijlen een veranderinkje hoog
noodig hebben. En wie geen acht slaat op
dezen eiech van de natuur, wordt dof en
suf, hij loopt gevaar te verdrogen en te
beschimmelen, hij gaat gelijken op ou'bakken
koek, waarvoor bedelkinderen zelfs den neus
optrekken.
Een luchtballon zou opgaan en er was
naast den luchtechipper plaats in den mand
voor n passagier Doch niemand had z ch
aangemeld. Op het terrein wandelde ook
een heer met vrouw en kroost, drie kleine
peutera van beneden de vijf.
Waar is pa? zei me e Ier op een?.
Men zocht, de touwen van het luchtschip
werden losgemaakt, pa zat in den mand
naast den schipper, hoe het gekomen waf,
zei hij later, wist bij zelf niet. 'c Was hem
overvallen, 't was de zucht naar wat anders,
die als een dwingende vuist hem had aan
gepakt en voortgeduwd. Ei de penters met
de kopjes in den nek en groote vraagoogen,
en moeder, weg van verbazing, zagen pa
gaan en keken pa na.
Ons zijn thuis, dat gaan van buis naar
werkplaats en van werkplaats naar huis, dag
in en dag uit, dat dagelijksche etrevfn en
doen kan op ons gaan werken a's de
knapkoek op Jacob van Lennep. We snakken
naar wat anders. Dan is de tijd van reizen
gekomen, het is een gezondheids-maatregel
geworden. Als wjj het besluit geno men hebben,
voelen wij ons al verlicht. En het Centraal
Station stappen wij binnen in de stemming
van den dichter:
Hoe is de zon zoo licht,
mijn Lief zoogoed l
Lafontaine in zijn bekende fabel Les den K
pigeons" vertelt ons van twee duiven, die
elkander teer beminden.
Deux pigeons s'aimaient d'amour tendre.
Maar n van de twee wou reizen. De
andere somt alle bezwaren op, doch kan de
reislust niet dooven. Het verlangen om de
wereld te zien en de inwendige onrust
l'humeur irqu'ète drijven hem eindelijk
van huis weg. Onze reiziger wordt al da
delijk overvallen door een onweer. Dan ge
havend door een storm. Vastgegrepen deor
een lijmstang. Vervolgd door een gier. Als
hij thuis komt, is bij kreupel, zijn vleugel
sleept en hu is halfdood. En dan volgt bij
Lafontaine de moraal, 't Hoogste is de liefde,
is thuis zijn met zijn liefste. Men moet
elkander een wereld zijn, altijd schoon en
altijd nieuw.
Soyez vous i'un a l'autre un monde, tonjours
beau,
Toujours divers, toujours nouveau.
Maar, o Lafontaine, dat is geven aan twee
aardmenschjes een moeielijke opdracht. Zoo
lang Jim en Barbara verliefd waren, ging dat
goed. Tegen alle cchatten van hemel en aarde
Contre le Louvre et ses trésors,
Contre le firmament et sa voute céleste,
had Jim, evenals Lafontaine, niet willen ver
ruilen de bosjchen en plekjes,
J. W. Enschedé, Het nieuwe Lnthersche Ge
zangboek van Hannover. Mr. F. F. W,
Jeltes, 8pellinjE8»iJd *66r 200 jaren, enz.
Neêrland<a, No. 4: H. C. Hartevelt,
Vacantieleergangen te Leiden, in Sept. 19ll.
Over taalverknoeing in onze Oost en oog
wat, ent.
Moletehott, No. 43: Een en ander over
watergeneesknnde. De Slandaa-rd en de Kwak
zalverij, enz.
Dt Livende Natnur, ifl. 24: Jac. P. Thqsae,
De Beomklever. H. C. Delsman Jr., Door
het Schwarzwald (vervol»). J. odefroy,
Het maken van penteekeningen (slol) enz.
De Natuur, afl. 4: Ernst Cohen, Jacobns
Henricus van 't Hofl (1852?1911). Dr.
J. C. Snijders, H«t nieuwere onderzoek
van ijzer en staal, II. J. Hendrik van
Balen, Een totempaal. R. Tepe, Bietzan
gers, enz.
Tijdtchrift voor Oe»chi(deniê, Land- en Vol
kenkunde, 26e jaarp., afl. I: B. Kal ff,
Amsterdamsche Koopmansepiegel. L. J. de Wilde.
Napoleon I in Polen, in lf-06 en 1807 ens. ens.
40 cents per regel.
BOUWT te NÜNSPEET.
Inlichtingen bq het bouwbureau «Ar t i"
aldaar.
KDER.5TUK DAT KRIMPT
WORDT TERUGGENOMEN
Verkrijgbaar te Amsterdam bij:
AU BON MABCHE» SJS.SS.la.fcl
J. G. HERBERMA.N, Damrak.
JACOBSON & M ANUS, Kalverstraat
H. MEYEB, hofl., Koningsplein.
ADE. SCHAKEL, hofl., Heiligenweg.
SCHADE & OL DENKOT T. Nienwendijk.
N E D. IK1>IE:
Heeren Kleeding Mag. M. DE KONING,
Batavia.
Winkel-Mij EIGEN HULP", Batavia.
W. 8AVELKOUL, Boerabaja.
Verdere adrewen verstrekken wij
eaarnaAls ge meent, dat ons fabrikaat niet beter
is dan 't buitenlandsche, moet ge het niet nemen.
Ieder onzer klantenis van het tegendeel o ver tuig d.
B C R «JE IIS K. X. U.
is de Koning der Nederlandsche rijwielen.
Filiaal: Amsterdam, Weteringschans 201-203.
Bad-Nauheim.
191O: 33302
Seizoen
October.
van
bezoekers, 445831 baden.
16 April tot 15
Beroemd door de geneeskrachtige werking
van zijne baden bij hartziekten, jicht,
rhenmatiek, zenuwen,
ruggemergziekten, scrophnlose,
vrouivenziekten. Prosp. door KurverwaUung
Bad-Nanheim en Internat. Verkeersbureau,
Amsterdam, Raadhuisstraat 16. Tel. 7827.
:?: BADEK-BADEN - HOTEL DE L'EUROPE, "
Intern.
????^??^??^?^?Hi^iM Allereerste-Rang Hotel, met allen
?"~"""" :... ."""""?T""Ü! _?-^, comfort. Prachtig gelegen tegenover
?^?^^^?????^?^?^?^?^??^?l het Kurpark.
l'Uvoerig- geïll. Prospectus «r. en f r.
Vi-i-lie»'rsl»ur<-aii Amsterdam, Raaflliiiissir. 16. Tel. 7837.»
iimiiiiiiiimiiiiHiiiiiiHimiiiiinmiiiMi
Hcnoiés pas les pap, claiiéa par les yeux
van de schoone, beminnelijke Barbara. Maar
toen de huwelijks-lente was uitgebloesemd,
wilden beiden wel eens wat anders. Ze zijn den
vorigea zomer naar Sauerland geweest. Dol
veel pleizier gehad. Allerlei menu's en
prentbriefkaarten mee naar huis gebrachf. Eén
keer zelfs in een stal geslapen, daar de hotels
overal vol waren. Barbara met de paraplu
op, omdat de kippen boven haar hoofd slieper.
Er is gezegd, dat bet zien opslaan van de
kramen eigenlijk no? heerlijker is dan de
kermis zelf. Zooals Rostand in aijn Chantecler
het beste moment in den schouwburg noemt,
ah het gordijn al beweegt, men hoort stem
men achter het gordijn, doch het doek is
nog neer.
Ah l le meilleur moment, c'est quand le
ridean bouge
Et qu'on entend du bruit derriére le rideau l
Dat is ook het mooie van J3ng-ziJD. Daar
vóór ons ligt de wereld, we zijn op punt er
heen en er in te gaap.
Barbara heeft in den stoel van Goethe
gezeten. Ook den kop zien staan, waaruit
Goethe het laatst gedronken heeft. Maar die
kop is ze niet meegevallen. Een heel gewone
kop, ordinair, zelf», zooals ze zeide, en dat
op haar verzoek door Jim bevestigd werd.
Zooals dikwijls de dingen en demenschen
ons niet meevallen, als we er verre reizen
voor gedaan hebberj.
Maar dat is niemendal, claar word je wijs
van. Reizen is goed, het gaan is mooi, de reie
zelf heeft haar schoone momenten, het thuis
komen is misschien het mooiste van alles.
Ha, dat eigen huif, dat thuis zga, heeft
ons nooit zoo toegelachen als thans. We ver
haasten onzen tred, het hart staat vroolijk,
daar is de bekende bnurt al, een buurvrouw
knikt ons door het glas tce, de hond springt
ons blaffend tegemoet, een vriend drukt
ons de band, we openen de huisdeur en de
klok slaat, onze eigen bekende klok, de kat
strijkt streelend langs onze beenen, jawel,
we zijn weer thuis, daar staat onze stoel en
hier staan onze pantoffels, straks zullen we
weer slapen op ons eigen bed, alle geluiden
hier zijn ons zoo bekend, tot de wind in
den schoorsteen toe. Reizen is mooi en
heerlijk, en we hebben genoten, maar nu
zij a we weer thuis, en dat is ook heerlijk,
en wij begrijpen bijna niet, boe we al die
mooie en gemakkelijke dingen bier
beginAnguetus verlaten konden.
Op een wandecbotel staat met sierlijke
letters: Oost West, thuis best. We staan er
bij stil en we knikken er tegen, zooals een
Kabbi bij een moeilijke plaats uit zijn Talmud,
waarover plotseling een nieuw licht komt
vallen. Jawel, dat is het, nu begrijpen wij
dien moeielijken tekst en we voelen ons
heerlijk te moede.
Wij zijn weer thuis, het theewater raast
en de krekel piept.