Historisch Archief 1877-1940
No. 1776
DE AMSTERDAMMER NV E E K B L A D VOOR N E D E R L A N D.
Afb. 1. Kerk te Jorwerd (Friesland, Middeleenwscb).
Eenvoudige en duidelijke famei stelling, rustige
massa's en omtreklijn, grootsch en
stoer effect.
Nederlandsche Dorpskerken.
Eene tentoonstelling, die naar ik meen
vroege* nog nooit ia gehouden, namelijk
eene van opmetingen, photo's,
teekeningen, enz. van dorpskerken, in Neder
land gebouwd vóór 1800, heeft de Maat
schappij tot Bevordering der Bouwkunst
in haar gebouw, Marnixstraat 402 te
Amsterdam gearrangeerd. *) De bedoeling
heeft hierbij niet voorgezeten een weten
schappelijk en zoo veel mogelijk compleet
?overzicht te bieden van wat Nederland
op dit gebied bezit, maar om een indruk
te geven van de bjjzindere schoonheid
?die onze oude dorpskerken meestal ken
merkt. In het algemeen is de dorpskerk
nog vrij wel onbekend. De bekende groote
stadskerken als St. Jan te
's-Heftogenbosch, St. Bavo te Haarlem, enz. zijn
meermalen in beeld gebracht en be
schreven; zij vormen een stuk van de
geschiedenis der bouwkunst; maar de
?bescheiden en herhaaldelijk verbouwde
dprpskerken, die geen voorbtelden van
historische stijlen zijn, werden zoo goed als
geheel voorbijgegaan.
Dat nu meer en meer de aandacht op
haar valt is een heugelijk feit. Ten
?eerste worden zij daardoor meer behoed
tegen verval en tegen verminking door
naïeve of niet-naïeve restauratie; maar ten
tweede zal het menig architect de oogen
voor een goede architectuur voor
dorpskerken kunnen openen.
En ten slotte is het verblijdend, dat
men nu zoo ver zal komen, niet alleen
datgene te bewaren wat kunsthistorisch
van belang is, maar ook dat, wat misschien
minder historisch van waarde, minder
algemeen en lang erkend belangrijk, dus
meer bescheiden, toch mooi en goed is.
En hiertoe behooren de oude dorps
kerken. Het is een verrassing te zien
welk een rijke schat Nederland hierin
bezit. Op de tentoonstelling zijn, behalve
Overijssel, alle provincies vertegenwoor
digd; bepaalde invloeden en
bouwscholen zijn merkbaar in de verschillende
gewesten, zoodat rijkere aanleg van schip
met zijbeuken en ontwikkeld koor naast
«oberheid van een enkele ruimte,
hooge en versierde naast massale en
«tompe torens, natuur-steen opbouw
naast baksteen opbouw te zien is. Maar
overal is bewonderenswaard de wijze,
waarop .deze bouwwerken ten eerste
aansluiten bij de omgeving, en ten tweede
toch de omgeving beheerschen en zich
*) Da tentoonstelling is dagelijks kosteloos
toegankelijk van 10 uur v.m. tot 5 uur n.m.;
Zondags van 10 uur v.m. tot 12 uur v.m.;
zij wordt eind Juli gesloten.
Afb. 2. Kerk te Leermens (Groningen, Middeleenwscb). Zelfde eigenschappen als van af b. 1.
Ook bier de massa's eenvoudig en zakelijk, zonder pretentie; monumentaal. De mnren met kolonettea en rondbogen
verlevendigd; bierdoor rijkheid en statigheid. Prachtige baksteen-architectuur, 't Geheel groot van vorm en
toch schilderachtig, gelijk de onde boerderijen. Volkomen landelijk.
Afb. 4. Kerk te Bovencarspel. 19de eeuwsch.
Te rijzige verhouding, spichtig; geen aan
sluiting met de omgeving. Architectuur niet
gelukkig; te grove détails, daardoor onrust.
vertoonen, plechtig en poëtisch, als het
Gods-Huis, het Monument in het land
schap of te midden van de laag en breed
liggende dorpswoningen.
Eigenlijk moesten wij dit niet
bewonderenswaard, maar natuurlijk vinden;
maar juist doordat de dorpskerken der 19e
eeuw zoo herhaaldelijk onjuist van karak
ter, mis-plaatst of min waardig van archi
tectuur zijn, komt het dat, wat
eenvoudiggoed is, ons opvalt als iets bijzonders.
Schilderachtig zijn deze oude kerkjes,
niet in den zin van gezochte of met
opzet-bedoelde schilderachtigheid, maar
van natuurlijk gegroeide. Bijna alle zijn
in latere tijden verbouwd of bijgebouwd;
ramen zijn vergroot, koren zijn verruimd,
soms is zelfs het geheele schip verhoogd.
ledere tijd heeft het zijne gedaan tot
verbetering of uitbreiding der kerk; zelfs
voorportalen uit de 18e eeuw komen
meermalen aan Gothische kerken (uit de
13e tot de 16eeeuw) voor, terwijl Renais
sance spitsen (169 en 17e eeuw) op zware
middeleeuwsche toren-rompen geen zeld
zaamheid zijn.
Afb. 7, Parochiekerk te Oudenboich, 19de eeuwsch. Copie van de groote St. Pieterskerk te
Rome, op veel kleiner schaal in een Brabantsch dorp l De architectuur, die berekend
is op een omgeving van groote paleizen en stadswoningen, vorstelijk en ruim,
nu te midden van burgerwoninkjes. Daardoor volkomen gemis aan
aansluiting met de omgeving.
Afb. 5. Kerk teLiercp IQdeeenwfch. Drukke
stads-architectuur; volkomen misplaatst in
een open gebouwd dorp; rijke en te kleine
vormen; onjuiste namaak, van een groote
koepel-kathedraal.
Maar bijna altijd werd een goede een
heid in de verscheidenheid of veelheid
behouden; hoezeer de tijden hunne ver
langens in andere vormen uitten, steeds
bleef de dorpskerk landelijk, waardig,
monumentaal of bekoorlijk. Ook hier tref
fen we aan, wat alle bouwstijlen tot aan
de 19e eeuw toe hebben: een zekere natuur
lijkheid en overtuiging, een zeker geluk,
dat kunst voortbrengt, en missen wij de
vaak ongevoelige en zinnelooze
stijlnamaak, die de bouwkunst in de 2e helft
der 19e eeuw, ook in hare dorpskerken
veelal beheerschte.
Al die oude dorpakerken houden zich
nog goed aan de kern, d. i. op eenvou
dige, duidelijke en daardoor monumen
tale wijze toonen wat de kerk bedoelt
te zijn: op bepaalde wijze afgesloten
ruimte. Meestal is deze ruimte een enkel
voudig schip, dus langwerpig en rijzig,
afgesloten door vlakke en zware muren
met gewoonlijk niet te groote ramen door
braken, het geheel afgedekt door een
groot, lang en ongebroken dak, waardoor
volkomen het denkbeeld van beschutting
wordt uitgedrukt, terwijl de lange
noklijn in harmonie is met de horizontale
lijn van het Hollandsche landschap. Deze
architectuur zou op zichzelf uitwendig
niet van voldoende werking zijn; de
toren echter, zwaar, massief en hoog op
rijzend, geplaatst als wachter en als
monument voor de kerk, geeft de ver
heffing aan het geheel. Of wel een slanke
dakruiter midden op de kerk geplaatst,
neemt deze functie op zich.
Het geheim van de schoonheid en
waarde der oude dorpskerken ligt voor
namelijk in den eenvoud en zakelijkheid,
waarmede zij zich vertoonen; en de bij
zondere bekoring, die zij daarbij soms
hebben, is het gevolg van de
boerschkrachtige, poëtische of aardige wijze, waarop
zij hare bouwkundige waarheid zeggen.
Bescheiden van aanleg en afmetingen
doen die oude kerkjes toch groot door
de rustige en gesloten lijnen van hun
hoofdmassa's en hun silhouet; zij sluiten
hierbij volkomen aan bij de oude boerde
rijen en dorpshuizen; en, door den tijd
verweerd, hier en daar bemost, intiem
liggend aan een dorpsplein of eenzaam,
stoer en stug gebouwd op een terp,
schijnen zij als te zijn samengegroeid
met de natuur.
Afb. 6. Kerk te Alf,n ajd Rijn. 19de eeuwsch.
Imitatie groote kathediaal; daardoor het
geheel klein en onrustig. Het silhouet ver
brokkeld; gemis aan monumentaliteit.
De tentoonstelling geeft hiervan meer
dere goede voorbeelden. Ik geef hierbij
een drietal reproducties; afb. l is de
kerk te Jorwerd in Friesland, op een
terp gebouwd in de 13a eeuw. De kerk
heeft een eenvoudig schip, dat met een
zeskant koor is afgesloten. Ongebroken
is het lange dak, waarvan hier slechts
een stuk te zien is. De vierkante toren
staat midden voor den Westgevel; alle
massa's zijn zoo eenvoudig en zakelijk
en daardoor zoo rustig mogelijk. Oor
spronkelijk waren de kerkramen veel
kleiner, waardoor de veilige gesloten
heid van het interieur nog meer sprak
dan nu. Maar vooral goed is de toren,
die een prachtig accent van kracht en
stoerheid heeft. De kleine schalmgaten
en de fijn-levendige versiering der bak
steen-friezen maken het muurwerk in
teressant en doen door hun kleine schaal
de forschheid van den toren te meer
spreken. Het niet stijle torendak is in har
monie met het forsche ran den romp.
Denkt men zich hierbij den diep-roode
kloeken baksteen, die, in allerlei
kleurschakeeringen aanwezig, een levendig
baksteen-mozaiek teweeg brengt, dan
is het begrijpelijk dat meer en meer
deze voortreffelijke baksteen architectuur
Afb. 3. Kerk te Hilvarenbeek (Noord Brabant, Middel
eenwscb) Torenspits van de Renaissance. Geen type
van dorpjkerk; toch niet misplaatst door rustig silhouet.
Fraai de stoere toren, verlevendigd door blindarcaden.
wordt gewaardeerd. In hare zakelijk
heid en monumentaliteit is zij zeer ver
want aan het streven der moderne Hol
landsche bouwkunst.
De kerk te Leermens in Groningen
(Afb. 2) heeft dezelfde goede eigen
schappen als die te Jorwerd. Zij heeft
een plattegrond in den vorm van een
grieksch kruis en bestaat uit twee gelijke
ruimte, die elkaar doorsnijden. Duidelijk
spreekt deze samenstelling uitwendig;
van daar rust en overzichtelijkheid. Is
haar. silhouet groot en rustig, haar
architectuur is boeiend door de in de
muurvlakken aangebrachte
rondboogarcaden met kolonetten, gedeeltelijk
blind, gedeeltelijk ter plaatse der ramen.
Zonder deze versiering zouden de muren
geen bepaalde neiging vertoonen, nu
geven zij een verheffend accent. Maar
vooral zijn zij van waarde, doordat zij
bij de ramen de dikte der muren fraai
doen uitkomen, zoodat de robuustheid
der muren er daardoor d i veilige
bescbutting van het inwendige spreekt.
Ook hier de warm-kleurige groote
baksteen met stevige voeg; de dakpannen
die een regelmatige rij gootjes vormen,
vertolken duidelijk defunktie van water
afvoer en verlevendigen de groote
dakvlakken, die zij in tegenstelling met de
kleine afmeting der pannen, grootheid
geven. Stoer en pittig is het kerkje,
gelijk de boerderijen met hun groote
daken en de vroolijkheid harer kleurig
geschilderde deuren en ramen.
De toren van Hilvarenbeek in Braband,
laat-middeneeuwtch, is eigenlijk geen
type dorpstoren; hij is hiervoor te groot.
Toch werkt hij niet storend, door zijn
robusten gesloten vorm, die ondanks de
rijke bewerking in zijn flanken met
slanke nissen, rustig blijft. De geestige
torenspits is uit later tijd, Renaissance.
De heer Weissman zegt terecht in een
artikel over deze tentoonstelling in het
Bouwlc.-WeeTfblad: Natuurlijk was zulk
eene bekroning door de meesters, die den
toren begonnen, niet bedoeld. Het ver
dient echter opmerking, hoe goed hun
opvolgers zich bij hun werk wisten aan
te sluiten, al bedienden zij zich van een
gansch anderen stijl".
Als vanzelf roepen deze oude bouw
werken de dorpskerken der 19de eeuw
voor den geest. En dan valt het op, hoe
in het algemeen de moderne kerkjes de
charme en waarde der oude voorbeelden
missen; veelal sluiten zij niet aan bij de
omgeving en is haar architectuur vaak
te ingewikkeld, te verbrokkeld, niet fraai
van verhouding en ongevoelig van detail
leering.
Hoe komt dat ? Het zou te ver voeren,
hierop uitvoerig te antwoorden; maar
de hoofdreden is wel, dat in de 19de
Afb. 8. B. K. Kerk en Pastorie te Hoek van Holland, 19de eeuwsch. Architectonische
onmacht, volslagen gebrek aan goede verhoudingen. De (aulp?) kerk mager, spichtig,
het pajtoriegebouw lomp, beide zonder landeljjk karakter.