De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1911 6 augustus pagina 8

6 augustus 1911 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

8. DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1780 minder dan den genialen kunstenaar Gnitav Mahler, protesteerde e; immers geen sterve ling ia geheel Dnitschland. 3. Op de VIII omschreven ponten kan ik niet afzonderlijk ingaan. Er staan tl veel namen en als men iets segt dan staaft men het graag in een geval als dit, hetgeen te Teel tijd en plaatsruimte zou koster. Doch wat Dirk Scbafer betreft en de jonge gene ratie, daar badenke de beer Flescb, dat ik mfl in mjjn harde critieken immer heb gericht tegen de oude generatie ea haar partijganger*, ?welke met den smaak en voorliefdes van kop pige prjjsaardi de programma's beïnvloeden, verouderd» richtingen steunen en waardelooze composities ponsseeren. Datdieonde generatie hier het heele mazikale leren bebeericht, homie de heer Flesch voor ons Schicksal." Die onde generatie kent niet l'amonrpassion voor bare kunst; slechts l'amourffoüt Ql'l'amour-de-vanité, (da definitie is via Btendkal) dos ook geen begeestering. Wan neer deie'paradoxale kunstenaars, de kun stenaars, die hier leiding moesten geven, niet alt|d opemljjk of heimelp hadden tegen gewerkt dan beleefden de hoffnungsgi nen" ander* toestanden. En ik wil hier bjj voegen, dat ik eakel respect heb voor de jongere componisten, zeoals Jan van Gilse en Jan Ingenhoven, die niet zyn voorbereid" door dat oude gedacht; de anderen kenteekent een smadrlqk tekort aan passie en geestdrift. 4. Die idealen.... Wat r.jjn dat voor idealen, münheer Flesch, welke door mgne bokkensprongen" worden omgestooten ? Wat sjjn dat voor kunstenaars, wier productiviteit, ik, satyr, ignorant BB Stenograaf met 120 woorden in de minuut vernietig....? MATTHIJS VERMICLEN. Geachte JUdactie t Van mijn recht op dupliek wil ik alleen nog gebruik maken, om het volgende te te leggen: Wanneer de heer Diepenbrock gelooft, dat ik hem in njjn vorig schrijven letterkundige van professie" noemde, om daardoor ijja autoriteit als musicus te verzwakken, dan blijkt daaruit een misverstand, dat ik betreur en waaraan ik dadelijk allen grond wil ont nemen, door ook san zqn autoriteit als mufictu hier openlijk hulde te brengen. Toch komt het mij voor, dat de heer D. ?elf die autoriteit een weinig overschat, wanneer hij meent dat ik uit zij a scarijven van 1904 een gunstige opinie citeerde, ten einde daaruit in mijn persoonlijk belang voor de toekomst mnnt te slaan. Trou wens, ik heb niet verzuimd tegenover die gunstige opinie de liefelijkheden te stel len, welke de heer D. in deze polemiek ach tegenover mij veroorloofd heeft *) en meen dus de onpartijdigheid voldoende te hebben betracht De o abe vooroordeel Je lezer zal dan ook wel begrepen hebben, dat de strekking van mijn vorig schrij ren slecht s deze t veeledige was 1. het bierbovenstaaxd opschrift te motiveeren; 2. te doen uitkomen, dat door mij aan de meening van den beer D. hetzij gunstig of niet geen waarde kan worden gehecht, zoolang <ij de eigenschappen van een windvaan toont. In een partulier schrijven hoop ik den heer D. te bewijzen, dat zelfs inlichtingen, welke met de feiten in strijd zijp, de kracht bedtten zijn meening volkomen te wy-.igen. Indien aajj dit gelakt, mag ik zeker wel ver wachten, dat daarvan te dezer plaatse door den heer Diepenbrock pmoon2i;i mededeeting wordt gedaan. WlLLBM HüTSCHKNEUYTBK. Daar de Beethoven-kwestie van beiden zijden voldoen ie ie toegelicht, wordt het debat er over gesloten. RED. *) Man gelieve daaraan thans nog toe te voegen: d o-n me, slimme idealist; muzieklievend anarchist; hatelijke, insinueerende Beethoveii-tempelier." 't Ia nu weer dag. Een gouden zon glanst blijde. 'k Lig uitgestrekt Op droom'rig domm'lend heide. En achter mij zijn wouden, wijde, wijde. 'k Was af Bejaagd, door broedren woud gedreven van hier naar ginds, van ginds weer verder. 't Lsven werd zware last ing; eindloos, eindloos beven. Maar nu: 'k Ben zalig ver van gruwzaam memchrnoord. Slechts bij'j es zoemen gonzend been en weder. In zwaar geboomt' trilt zachtkens loover teeder. 'k Irg neer in vree en rust nu, ongestoord. Een Paradijslucht langs mijn «lapen g'y'dt Een zoete stem zegt: Smaak in Eedens zaligheid, Vermoeide ziel. Herstel u, zamel kracht voor nieuwen strijd." M. H. SMIT. Post- en ttleiraafsnapsliots. . 't Is aan een der bijkantoren te Amsterdam. Klein straatjncbie verschijnt, juist troot ge noeg, om dóór het loket de werkzaimbeden daarbinnen m<*t open mond gade te slaan. Als de ambtenaar zich tot hem weidt, Ie H hjj een k van je neer en zegt lakoniek: Bruin boekie, meneer", daarmee te kennen win*] de geven, dat hij inlegger wenecht te worden i M de Rijkspostspaarbank. De meheer van de post". Teeds gewend aan dergelijke beknopte weneqbuitingen, krijgt een formulier en begint mnt' het stellen van de gt-broikeijjke vragen. Naam, voornamen, straatnaam en na eenig weifelen bet i uignnmmer, dat weet bjj er uit te krijgen. Maar wam et-r is hu jarig? en hoe oud ts bij? Daar beeft blijkbaar onze aspirant inlegger zich nooit het hoofd mee gebtoken. D in maar naar huis, ter informatie. Ongeveer een kwartier later klapperen v\jf stel klompen op den houten vloer van de wachtkamer, de jongen verschijnt weer, dit maal vergeeld van vier kornuiten, die van zjjn economische handelingen getuige willen ZÜP, en vóór de ambtenaar wat gezegd of gevraagd heeft, roepen vijf stemmen dooreen: 14 Juni, meheer, 14 Juni!" Mooi, ben je 14 Juni jarig, en hoe oud wordt je dan ?" Eensklaps zwijgen allen en kijken elkander onthutst aan. Ja. 't Is jammer, maar dat moet ik precies weten, dan nóg maar eens terug l" Een spijtige trek vliegt over 's jochies gezicht, n oogenblik schijnt zelfs 't huilen zeer nabjj, dan, plots, klaart het op en, kind van zijn tijd, dadelijk denkend aan het concarrentiespook, zegt hij triomfantelijk: Dan gaan 'k lekker na de Van der hel* l" En vijf paar klompen roffelen den af tocht. v. D. V. * Bijkantoor Van der Helstatraat. ClariTan', De Brasselsche correspondent van de N. S. Ct. schryft: Zoo goed heeft het popnlus brnxellensis sich op de hoogte van de koningin der Nederlanden weten te stel len," Beter zelfs, zooals men merkt, dan dit vir brnxellensis zich op.de hoogte van den genus verbornm heeft weten te stellen. Het blonde princeeje houdt de pop die koningin Wilbelmina haar heeft ge schonken in beur armpjes." (Haarl. D.) Dit is juist de manier om hem te verliezen. Waarom hem niet dadeljjk in henr spaarpotje laten doen? Gelukkig de volkeren, die vorsten hebnen als deze jonge koningin, die zonder ander vertoon dan den glimlach harer schitterende tanden baar volk weet op ta voeren tot haren beminneIjjken adel." (N. R. Ct.) Gebruikt das uitsluitend de Odel- of Friedrich's (welke worden aan 't hof gebruikt?) tandmiddelen. Ten eerste zorge men er voor, dat menscben die bij hooge temperatuur arbeid verrichten, in hun heele lichaamsconstitntie zich in normalen toestand bevinden." (O. H. Ct.) Men" heeft na voorloopig weer wat te doen. By het verhalen van een vlot, waarop hjj stond, schoot'de haak, waarmee de grondwerker 6. M., te Made woonachtig, die aan de buitenzijde van het stoomschip Zeeland, liggende aan de werf van de firma Wilton, aan den Weetkonadyk alhier, aan het werk was, het vlot afdnwde, uit" (V. K. Ct.) Het ia mogelijk dat deze zin per slot cor rect blykt te zjjn; wie er laat in heeft moet hem maar ontleden. * Kidnappedf Zondagmiddag reed de Ko ninklijke Familie niet uit, doch vertoefde geruimen tjjd in ? het Koninklijk Park, ter wijl Prinses Jnliana in haar ponywagentje werd medegevoerd." (Ï7. D.) iiiimiiiiliiiiiiiiiiiiii J D. KOITHlt ROKIN 44 AMSTERDAM. ANTIEKE KUNSTVOORWERPEN UIT: CHINA, JAPAN, INDIËen PEBZIË. Vraagt te koop: INDISCHE OUDHEDEN. GEBRS. KOCH KALYERSTRAAT 158 ETSEN VAN MODERNE MEESTERS IN ALLE PRIJZEN Kunstzaal J. Goudstikker KAL VERSTRAAT No. 73. Permanente Tentoonstelling, Ie tage, eener prachtige collectie Oud-Hollandsche Schilderden. Antiquiteiten. COMPLEETE MEUBILEERING. RESTAUREEREN VAN VERTREKKEN IN AN* TIEKE EN MODERNE STULEN..UITVÖERIGE PRIJSCOURANTEN.^ BEGROOTING GRATIS DE PHOENIX" HÖOG «öCM."' '"}' BRÉEÖ84 cM. ' MET EWQELSCHE PRENTi BCHT QQUD .(OUDV " , O»MPLEETMET PRIMA SPIEGELGLAS ICHEniGRAFISCHEKUNSTIflRICHTIMC; ?».DIRK SCHNABELy».c ADMIRAAL DE RUYTERUJEQ AMSTERDAM BOEKDRUKCLICHE5 feSS E. UI. JAARSRIA'S Ventileerende Haarden. 4AAAAAA ~- Men lette op dit fabriekzmerk. De Magazijnen van VOSKUIJL & VAN DER LOOS, fa££!en zijn wegens uitbreiding verplaatst van HEBBENGRACHT 244 naar KEIZERSGRACHT 45O, bjj het Molenpad. Het telefoonnummer blijtt 0040. Vraagt catalogus omtrent onzeMeubileèringen IL 1450, f 485,f 715,f 975. ».T. TKCHHI8CH BUREAU r/k MOKHB * BKCK, Importeur* ram t Brandrrömateriaal roor plafonds, naslaande wanden, trapbesch letingen, ene. in Eer ken, Scholen, Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woonhuizen, Boerderijen, Stal len, enz. Monster* en nieuwe prospectus-prijscourant worden ep aanrraag gratis toegezonden. AMÊHDRA MODERN [unst-AaFdeweFk STEMPELSvooRBAMDEN pTHCGRAPHICil 1P *ARTS ? -l CUCHE5 ONBERISPELIJK ZEER5HEL 5ILLIJK UTRECHT \ . jgSCHlEDiSINCEL.Ö.S ROTTERDAAY j* .v? *w LEVERING! 1DOOR GEHEEL» g'NEDERLRND. naar bekende ontwerpers. JHÜLLANDJ Oegstgeest bij Leiden. Filialen: Amsterdam, Kalverstr. 149; Den Haag, Passage 6; Rotterdam, Hoogstr. 2 ?. C. PAERELS, VOOB MODERNE MEUBILEEBING Amsterdam. EOKIN 1J8. TEL. 4841. VOOB INRICHTINGEN IN OUDHOLLAND8CH EN ANDERE STIJLEN Magazijn Oud-Holland", ROKIN 130. TEL. 4541. Firma HEIJEB Ju. EN ZN. :-: AMSTEEDAM. :-: KUNSTINRICHTING; voor het_Schoonmaken, Verdoeken, B egener eeren en Vernissen van oude >: Schilderijen. :-: Oonserveeren, Schoon houden en Vernissen van Kunstverzamelingen en Wand beschilderingen. :-: Kantoor te Amsterdam :-: KERKSTRAAT No. 393 Telefoonnummers 4930 900. JOS. ZANDERS, V E W t, O. IBINNENHUI5 szü\ IÜP MEUBELS RAADMUI55TRAAT48-50 AM5TERDAM M m m m as IE Alg. Kunst- en Kunstnijverheidshandel SIEFLKUNST". NIEUWE SPiEGELSTRAAT 32. STADHOUDERSKADE 64, Kunstvoorwerpen. Schilderijen. Antiquiteiten: Meubelen, Aardewerk. R. EL.ION t& Co.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl