Historisch Archief 1877-1940
8.
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1780
minder dan den genialen kunstenaar Gnitav
Mahler, protesteerde e; immers geen sterve
ling ia geheel Dnitschland.
3. Op de VIII omschreven ponten kan
ik niet afzonderlijk ingaan. Er staan tl veel
namen en als men iets segt dan staaft men
het graag in een geval als dit, hetgeen te
Teel tijd en plaatsruimte zou koster. Doch
wat Dirk Scbafer betreft en de jonge gene
ratie, daar badenke de beer Flescb, dat ik
mfl in mjjn harde critieken immer heb gericht
tegen de oude generatie ea haar partijganger*,
?welke met den smaak en voorliefdes van kop
pige prjjsaardi de programma's beïnvloeden,
verouderd» richtingen steunen en waardelooze
composities ponsseeren. Datdieonde generatie
hier het heele mazikale leren bebeericht,
homie de heer Flesch voor ons Schicksal."
Die onde generatie kent niet
l'amonrpassion voor bare kunst; slechts
l'amourffoüt Ql'l'amour-de-vanité, (da definitie is via
Btendkal) dos ook geen begeestering. Wan
neer deie'paradoxale kunstenaars, de kun
stenaars, die hier leiding moesten geven,
niet alt|d opemljjk of heimelp hadden tegen
gewerkt dan beleefden de hoffnungsgi nen"
ander* toestanden. En ik wil hier bjj voegen,
dat ik eakel respect heb voor de jongere
componisten, zeoals Jan van Gilse en Jan
Ingenhoven, die niet zyn voorbereid" door
dat oude gedacht; de anderen kenteekent
een smadrlqk tekort aan passie en geestdrift.
4. Die idealen....
Wat r.jjn dat voor idealen, münheer Flesch,
welke door mgne bokkensprongen" worden
omgestooten ? Wat sjjn dat voor kunstenaars,
wier productiviteit, ik, satyr, ignorant BB
Stenograaf met 120 woorden in de minuut
vernietig....?
MATTHIJS VERMICLEN.
Geachte JUdactie t
Van mijn recht op dupliek wil ik alleen
nog gebruik maken, om het volgende te
te leggen:
Wanneer de heer Diepenbrock gelooft, dat
ik hem in njjn vorig schrijven letterkundige
van professie" noemde, om daardoor ijja
autoriteit als musicus te verzwakken, dan
blijkt daaruit een misverstand, dat ik betreur
en waaraan ik dadelijk allen grond wil ont
nemen, door ook san zqn autoriteit als
mufictu hier openlijk hulde te brengen.
Toch komt het mij voor, dat de heer D.
?elf die autoriteit een weinig overschat,
wanneer hij meent dat ik uit zij a scarijven
van 1904 een gunstige opinie citeerde, ten
einde daaruit in mijn persoonlijk belang
voor de toekomst mnnt te slaan. Trou
wens, ik heb niet verzuimd tegenover die
gunstige opinie de liefelijkheden te stel
len, welke de heer D. in deze polemiek ach
tegenover mij veroorloofd heeft *) en meen
dus de onpartijdigheid voldoende te hebben
betracht De o abe vooroordeel Je lezer zal dan
ook wel begrepen hebben, dat de strekking
van mijn vorig schrij ren slecht s deze t
veeledige was 1. het bierbovenstaaxd opschrift
te motiveeren; 2. te doen uitkomen, dat
door mij aan de meening van den beer D.
hetzij gunstig of niet geen waarde kan
worden gehecht, zoolang <ij de eigenschappen
van een windvaan toont.
In een partulier schrijven hoop ik den
heer D. te bewijzen, dat zelfs inlichtingen,
welke met de feiten in strijd zijp, de kracht
bedtten zijn meening volkomen te wy-.igen.
Indien aajj dit gelakt, mag ik zeker wel ver
wachten, dat daarvan te dezer plaatse door
den heer Diepenbrock pmoon2i;i mededeeting
wordt gedaan.
WlLLBM HüTSCHKNEUYTBK.
Daar de Beethoven-kwestie van beiden
zijden voldoen ie ie toegelicht, wordt het
debat er over gesloten. RED.
*) Man gelieve daaraan thans nog toe te
voegen: d o-n me, slimme idealist;
muzieklievend anarchist; hatelijke, insinueerende
Beethoveii-tempelier."
't Ia nu weer dag. Een gouden zon glanst blijde.
'k Lig uitgestrekt Op droom'rig domm'lend
heide.
En achter mij zijn wouden, wijde, wijde.
'k Was af Bejaagd, door broedren woud gedreven
van hier naar ginds, van ginds weer verder.
't Lsven
werd zware last ing; eindloos, eindloos beven.
Maar nu: 'k Ben zalig ver van gruwzaam
memchrnoord.
Slechts bij'j es zoemen gonzend been en weder.
In zwaar geboomt' trilt zachtkens loover teeder.
'k Irg neer in vree en rust nu, ongestoord.
Een Paradijslucht langs mijn «lapen g'y'dt
Een zoete stem zegt: Smaak in Eedens
zaligheid,
Vermoeide ziel. Herstel u, zamel kracht voor
nieuwen strijd."
M. H. SMIT.
Post- en ttleiraafsnapsliots.
. 't Is aan een der bijkantoren te Amsterdam.
Klein straatjncbie verschijnt, juist troot ge
noeg, om dóór het loket de werkzaimbeden
daarbinnen m<*t open mond gade te slaan.
Als de ambtenaar zich tot hem weidt,
Ie H hjj een k van je neer en zegt lakoniek:
Bruin boekie, meneer", daarmee te kennen
win*] de geven, dat hij inlegger wenecht te
worden i M de Rijkspostspaarbank.
De meheer van de post". Teeds gewend
aan dergelijke beknopte weneqbuitingen, krijgt
een formulier en begint mnt' het stellen van
de gt-broikeijjke vragen. Naam, voornamen,
straatnaam en na eenig weifelen bet i
uignnmmer, dat weet bjj er uit te krijgen. Maar
wam et-r is hu jarig? en hoe oud ts bij?
Daar beeft blijkbaar onze aspirant inlegger
zich nooit het hoofd mee gebtoken.
D in maar naar huis, ter informatie.
Ongeveer een kwartier later klapperen v\jf
stel klompen op den houten vloer van de
wachtkamer, de jongen verschijnt weer, dit
maal vergeeld van vier kornuiten, die van
zjjn economische handelingen getuige willen
ZÜP, en vóór de ambtenaar wat gezegd of
gevraagd heeft, roepen vijf stemmen dooreen:
14 Juni, meheer, 14 Juni!"
Mooi, ben je 14 Juni jarig, en hoe
oud wordt je dan ?"
Eensklaps zwijgen allen en kijken elkander
onthutst aan.
Ja. 't Is jammer, maar dat moet ik
precies weten, dan nóg maar eens terug l"
Een spijtige trek vliegt over 's jochies
gezicht, n oogenblik schijnt zelfs 't huilen
zeer nabjj, dan, plots, klaart het op en, kind
van zijn tijd, dadelijk denkend aan het
concarrentiespook, zegt hij triomfantelijk:
Dan gaan 'k lekker na de Van der hel* l"
En vijf paar klompen roffelen den af tocht.
v. D. V.
* Bijkantoor Van der Helstatraat.
ClariTan',
De Brasselsche correspondent van de
N. S. Ct. schryft: Zoo goed heeft het
popnlus brnxellensis sich op de hoogte van
de koningin der Nederlanden weten te stel
len," Beter zelfs, zooals men merkt, dan dit
vir brnxellensis zich op.de hoogte van den
genus verbornm heeft weten te stellen.
Het blonde princeeje houdt de pop
die koningin Wilbelmina haar heeft ge
schonken in beur armpjes." (Haarl. D.)
Dit is juist de manier om hem te verliezen.
Waarom hem niet dadeljjk in henr spaarpotje
laten doen?
Gelukkig de volkeren, die vorsten
hebnen als deze jonge koningin, die
zonder ander vertoon dan den glimlach
harer schitterende tanden baar volk
weet op ta voeren tot haren
beminneIjjken adel." (N. R. Ct.)
Gebruikt das uitsluitend de Odel- of
Friedrich's (welke worden aan 't hof gebruikt?)
tandmiddelen.
Ten eerste zorge men er voor, dat
menscben die bij hooge temperatuur
arbeid verrichten, in hun heele
lichaamsconstitntie zich in normalen toestand
bevinden." (O. H. Ct.)
Men" heeft na voorloopig weer wat te
doen.
By het verhalen van een vlot, waarop
hjj stond, schoot'de haak, waarmee de
grondwerker 6. M., te Made woonachtig,
die aan de buitenzijde van het stoomschip
Zeeland, liggende aan de werf van de
firma Wilton, aan den Weetkonadyk
alhier, aan het werk was, het vlot
afdnwde, uit" (V. K. Ct.)
Het ia mogelijk dat deze zin per slot cor
rect blykt te zjjn; wie er laat in heeft moet
hem maar ontleden.
*
Kidnappedf Zondagmiddag reed de Ko
ninklijke Familie niet uit, doch vertoefde
geruimen tjjd in ? het Koninklijk Park, ter
wijl Prinses Jnliana in haar ponywagentje
werd medegevoerd." (Ï7. D.)
iiiimiiiiliiiiiiiiiiiiii
J D. KOITHlt
ROKIN 44 AMSTERDAM.
ANTIEKE KUNSTVOORWERPEN UIT:
CHINA, JAPAN,
INDIËen PEBZIË.
Vraagt te koop: INDISCHE OUDHEDEN.
GEBRS. KOCH
KALYERSTRAAT 158
ETSEN
VAN MODERNE MEESTERS
IN ALLE PRIJZEN
Kunstzaal
J. Goudstikker
KAL VERSTRAAT No. 73.
Permanente Tentoonstelling, Ie tage,
eener prachtige collectie
Oud-Hollandsche Schilderden.
Antiquiteiten.
COMPLEETE
MEUBILEERING.
RESTAUREEREN VAN
VERTREKKEN IN AN*
TIEKE EN MODERNE
STULEN..UITVÖERIGE
PRIJSCOURANTEN.^
BEGROOTING GRATIS
DE PHOENIX"
HÖOG «öCM."'
'"}' BRÉEÖ84 cM.
' MET EWQELSCHE
PRENTi BCHT QQUD
.(OUDV " ,
O»MPLEETMET
PRIMA SPIEGELGLAS
ICHEniGRAFISCHEKUNSTIflRICHTIMC;
?».DIRK SCHNABELy».c
ADMIRAAL DE RUYTERUJEQ
AMSTERDAM
BOEKDRUKCLICHE5
feSS E. UI. JAARSRIA'S
Ventileerende Haarden.
4AAAAAA ~- Men lette op dit fabriekzmerk.
De Magazijnen van
VOSKUIJL & VAN DER LOOS, fa££!en
zijn wegens uitbreiding verplaatst van
HEBBENGRACHT 244 naar
KEIZERSGRACHT 45O,
bjj het Molenpad.
Het telefoonnummer blijtt 0040.
Vraagt catalogus omtrent onzeMeubileèringen IL 1450, f 485,f 715,f 975.
».T. TKCHHI8CH BUREAU r/k MOKHB * BKCK,
Importeur* ram
t
Brandrrömateriaal roor plafonds, naslaande wanden,
trapbesch letingen, ene. in Eer ken, Scholen, Kantoorgebouwen,
Fabrieken, Schouwburgen, Woonhuizen, Boerderijen, Stal
len, enz.
Monster* en nieuwe prospectus-prijscourant worden ep
aanrraag gratis toegezonden.
AMÊHDRA
MODERN
[unst-AaFdeweFk
STEMPELSvooRBAMDEN
pTHCGRAPHICil
1P *ARTS ? -l
CUCHE5
ONBERISPELIJK
ZEER5HEL
5ILLIJK
UTRECHT
\
.
jgSCHlEDiSINCEL.Ö.S
ROTTERDAAY
j* .v? *w LEVERING!
1DOOR GEHEEL»
g'NEDERLRND.
naar bekende ontwerpers.
JHÜLLANDJ Oegstgeest bij Leiden.
Filialen: Amsterdam, Kalverstr. 149; Den Haag, Passage 6; Rotterdam, Hoogstr. 2
?. C. PAERELS,
VOOB MODERNE MEUBILEEBING
Amsterdam.
EOKIN 1J8. TEL. 4841.
VOOB INRICHTINGEN IN
OUDHOLLAND8CH EN ANDERE STIJLEN
Magazijn
Oud-Holland",
ROKIN 130. TEL. 4541.
Firma HEIJEB Ju. EN ZN.
:-: AMSTEEDAM. :-:
KUNSTINRICHTING;
voor het_Schoonmaken,
Verdoeken, B egener eeren
en Vernissen van oude
>: Schilderijen. :-:
Oonserveeren, Schoon
houden en Vernissen van
Kunstverzamelingen en
Wand beschilderingen.
:-: Kantoor te Amsterdam :-:
KERKSTRAAT No. 393
Telefoonnummers 4930 900.
JOS. ZANDERS,
V E W t, O.
IBINNENHUI5
szü\
IÜP
MEUBELS
RAADMUI55TRAAT48-50
AM5TERDAM
M m m m
as IE
Alg. Kunst- en Kunstnijverheidshandel
SIEFLKUNST".
NIEUWE SPiEGELSTRAAT 32.
STADHOUDERSKADE 64,
Kunstvoorwerpen.
Schilderijen.
Antiquiteiten:
Meubelen, Aardewerk.
R. EL.ION t& Co.