Historisch Archief 1877-1940
. .No. 1781
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Het MwrlöJfleel te Bergen.
Onder leiding en toezicht van den schilder P. C. de Moor ia door den heer
G. Bogtman op een uitverkoren plek in het Kranenburger bosch te Bergen
bQ Alkmaar een Natnnrtooneel'gevormd, geheel naar het door hem geteekende
ontwerp TOOT een Paradijs-decor, waar Willem Royaards en de leden van zijn
gezelschap Het Tooneèl" vertoonen znllen: Vondei's treurspel: Adam in
Sallwgsciuip. De sitplaataen vormen een waren ichonwbnrg". Zg zyn
ampbitheateregewijze geplaatst. Het geheel ligt omsloten door hoog geboomte.
De schermen worden gevormd door kantjes, terwijl het orkest verscholen
opgesteld ia in een boschaadje. Het geheele terrein van het Natnnrtooneel
heeft een oppervlakte van 5000 vierkante meters. Er is plaats voor 1000 toe
schouwers. De vertooning heeft plaats Vrijdag 18 Augustus. Zij vangt aan
te half vier en eindigt te half ze ren.
iiiiiiuiiiiiniiiiiiiiiiimiiiiiniiiiiHiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
zich in actiever toestand set en we zullen
dan vier plaatsen hebben, waar de kunst
zich vertoonen kan. Dit is m.i. voldoende.
Toch ontstaan in den laatsten tijd op allerlei
plaatsen nog vereenigingen. Door tweeerlei
oorzaak: lo. door de natuurlijke gezelligheid
der mensehen en door de sncht tot verkoop
tevens. Omdat snlke vereenigingen gebaaetrd
slja op vriendschappelyken omgang blijft de
kritische beschouwing er rudimentair, iedereen
kan wat hjj maakt daardoor vertoonen. Er
ontstaan allegaertjee.
Is de Domburgscbe tentoonstelling soo 'n
alle-gaer?
Zonder twijfel.
Er moet een schifting onder de leden plaats
hebben wil het een kleine vereeniging wor
den, die reden van bestaan zal hebben.
Toorop als vlag is alleen niet voldoende. Er
moeten eenige elementen verwijderd worden
wier wezen en wier niting niets met de
schoonheid te maken hebben; er znllen dan
andren kannen genood worden, die eveneens
wel 's werken op Walcheren en die meer
vermogen vertoonen dan na sommigen hier.
Van enkle der werken heb ik iets te zeggen.
Hart Nibbrig heeft hier zeker twee werkjes,
die Zeenwschen grond en Zsenwsche zon, en
Zeenwschen aard in voldoende zuiverheid
vertoonen om genoemd te knnnen worden.
Het eene is een strsa'je in een dorp, met
BOD; het andere is wat ik het Rose-wepje
moest noemen, toen het te Middelburg op
een andere tentoonstelling te zien was. Van
deze twee schilderijtjes i) het Rose-wegje
zeker het bloemachtigst van klenr, maar bet
fETtNSCriAPPEÜJKE
VARIA
Toor grooten afstam.
O as stemgeluid bestaat uit trillingen van
de lucht. Spreekt men dicht by een metalen
plaatje, dan gaat dit precies meetrillen met
de lucht; door middel van dit trillend plaatje
kan men een bestaanden electrischen stroom
versterken en verzwakken in een zeer snel
tempo. Deze stroomsterk t e- veranderingen
planten zich voort langs een lapgen
geleiddraad, aan welks andere uiteinde zij, o p hier niet
nader aan (e duiden wijze, een tweede metalen
plaatje in trilling brengen, welke trillingen
door de lucht naar het oor van den luisteraar
worden overgebracht. De trillingen van het
afzend- en het ontvang-plaatje zy'n volkomen
aan elkaar gelijk, dus ook het gesproken en
gehoorde geluid. Dat is, zeer in 't kort, het
grondidee van een telefoon.
Zoo op het eerste gezicht lijkt het volkomen
onverschillig hoe lang de geleiddraad is
tusschen den spreker en den luisteraar.
Indien men slechts den geleiddraad goed
iiokert d. w, z. belet de electriciteit aan den
omgeving af te staan, dan gaat er niets ver
loren, en veranderingen in sterkte van den
electrischen stroom zullen overal even sterk en
duidelyk zijn, zoowel na een kilometer, als
na duidend kilometer. Kort na de uitvinding
van de telefoon heeft men dan ook stellig
verwacht dat een mondeling onderhoud tus
schen Europa en Amerika allergemakkelijkst
zon zijn, evenzoo als we 't tegenwoordig heel
natnurly'k vinden dat wy op een afstand,
die niet te beschreenwen is, nog eea kalm
gesprek kunnen voeren in onze stednn en
tusschen onze steden. Wy accepteeren het
andre is in zjjn strak getrokken zuiverheid
eveneens een zeer goed voorbeeld van het
naar het objectieve geneigde kunnen van
dezen schilder, gemengd met meer vuur der
persoonlijkheid dan gewoonlijk (en ten on
gunste der niting) in het schilderwerk van
Nibbrig brandt. Wanneer Nibbrig ooit in
meer werk dit heviger laaien moc.bt geven,
dat in dezs twee min of meer gegeven ia,
zon dit, zy'n werk, treden nader tot het
schoon dan het nn wel eens is.
Mondriaan (P.) nit Amsterdam heeft bloe
men, een Eaenwpch huinje, een Zeeuwschen
kerktoren. Het Zeeuwsche huisje (43) is bet
meest te aanvaarden. Het wertc dat de
Zeeuwsche kerktoren heet is niet te aan
vaarden dan als onderdeel van een versiering
van een tapijt. Want ge kunt zeggen dat deze
oranje kerktoren staande, wijdbeens, tegen
een blauwe lucht, in zwakken zin decoratief
is; maar dit maakt 'd« niting verder niet
in het geheel goid. Door de eenvoudige
verdeeling van het vlak in twee kleuren
ontstaat iets dat decor is te noemen, maar
anderzijds ontstond niet voldoende modellee
ring om den geest te wekken tot een diepe
of verscheidenheid bezittende meening. Mon
driaan is een der schilders die door een hang
naar het plotselinge bet belangrijke laten
voorbijgaan. Daze soort schilders geeft
botveg een zeker effect, maar bun werk geeft
niet genoeg te raden, niet genoeg te vermoeden.
Er is by ben geen lieflijke onzekerheid, geen
fijne speling, die we in et kunstwerk zoeken.
Ik weet: het werk ligt in den aard van dezen
ty'd en vindt zijn willige laudatores",
maar hoe gaarne geneigd zelf naar dan grooten
verwonderlijkste nog te gauw als vanzelf
sprekend; gelukkig wordt wel eens een streep
door de rekening gehaald zooals o.a. by' deze
transatlantische telefoongesprekken. Er
bleek geen questie van te zy'n dat zoo iets
mogelijk was. De verklaring van dezen tegen
valler is de volgepde: de koperdraad (tele
foondraad), die met gummi bekleed is om
verlies .van electriciteit te voorkomen, en die
in zeewater of in den grond zit, is maar niet
dadelyk bereid om allerlei stroomen en
stroompjes ongehinderd door te laten, maar
zij gebruikt eerst allen stroom, die wy er in
brengen, om zichzelf te laden, m. e. w. er
komt aan het andere draad-einde VIETS uit
te voorscby'n, voordat de heele kabul zich
volgegeten beeft aan electriciteit, zoo sterk
mogelijk geladen is. De lading, die een
transatlantische kabel in zich opneemt is zér
aanzienly'k. Bovendien, indien men aan
het eene kabel-einde de stroomsterkte ver
andert, worden deze veranderingen aan het
andere einde niet onmiddelijk en niet in
dezelfde mate merkbaar. De verandering zelf
wordt verzwakt en vertraagd. Dit «ou nog
niet zoo'n groot bezwaar zijn indien niet
verschillende veranderingen verschillend
vertraagd en verzwakt werden. Dit is
werkelijk het geval. Laat men zeer snel
achter elkaar de sterkte wisselen, dan wor
den deze veranderingen meer verzwakt en
minder vertraagd dan wanneer de
sterktewisselingen niet zoo snel elkaar opvolgen.
De gevolgen van dit verschijnsel zijn droevig
Men kan zich het beste eene voorstelling
van het resultaat maken door te denken
dat hooge muz:eknoten sneller door de lucht
voortgeplant werden dan lage noten, terwijl
de hooge 't meeste verzwakt werden. In dit
geval zou men in het Concertgebouw vlak
by het orkest de muziek nog vrij ju'st hooren,
maar achter in de zaal hoorde men de hooge
noten van de laatste maat tegelijk met de
lage noten van de voorlaatste maat. Hoe
verder weg, des te grooter verschuiving en
des te vreemder kakophonie. Dit toepassend
of dieper hartstocht, van nature open voor
hem als een bloem voor een bij, wil ik dit
werk niet als_kunstwerk aanvaarden; ik zie
er symptonen in van iets wat wellicht komen
kan, maar dit werk zelf gemeten en met den
goeden maatstaf, geeft geen voldoening. Het
ii bruut, maar nist rijk; het is niet stout
moedig, neen, een stoutmoedige geest zeilt
anders over ander water; het is ipasmodisch
en zonder diepte.
Toorop bezit modeléDe vorm bij hem
wekt voldoende associaties, zonder welke het
kunstwerk geen belang heeft, geen durend
belang. Hy heeft hier een drietal studies
van de Apostelen aan het Avondmaal, die
beschouwens-waard zonden zijn op iedere
tentoonstelling. Hy heeft hier een gezicht
op Veere, waarvan de toets te groot is, maar
dat in zijn geheel werkt als de sterke toch
teedere klenr van een bloem. Die klenr als
geheel is krachtig en lenig, fijn en niet
indringerig. Er zit een beschaving in, maar
er zijn perspectivische fouten , die voor my
het genot op den duur zonden vermin
deren. Verder zyn nog de etsen te noemen,
en een eigenaardig portret, eigenaardig als
lijkenis, van Mevrouw Toirop nit 1911. Als
geheel is Toorop's inzending hier het belang
rijkst
Ten slotte vindt ge hier het werk van
Heyse en van Charlie Toorop, de schilderende
dochter van den schilderenden vader. Van
Charlie Toorop zjjn twédingen t e noemen:
Het portretje en de kerk aan de Maas. Van
Heyse is de zending een afzonderlijke. Ter
wijl de anderen haast allen zich gaarne geven
aan het dadelijke, of aan wat, de gedachte
aan het dadelijke opwekt, zocht Heyae, met
niet voldoende kracht, naar een meer het inner
lijke karakteriseerende schildering. Het werk
lijkt meer het invallen van een wijd getee
kende vorm (niet sterk echter) vol bedacht
zaamheid, dan het fel en botsend neer zetten
van iets onder den drnk van het oogenblik.
Zoo hu macht mocht vinden, werd het werk
meer dan de matte distinctie die het heeft; het
werk heeft iets van de houding van een in
den geest toch poseerenden eenzame...
Dit is wat ik n te schrijven heb, en n
schrijven wil. Ik zou u wellicht nog een
portret knnnen noemen van Mevr. Elent
Drabbe naar Toorop, dat tusschen haar ander
werk het krachtigst is een invloed 'an wie
er voor haar voor zat T Bargsma zond werk
van minder wezen in dan ik van hem ken,
en verwachtte...
Naar ik weet zal de tentoonstelling een
volgend jaar weer open zijn. Ik hoop dat
dan scherper geschift, en enkelen meer
nitgenood zullen worden, het werk by meer ver
scheidenheid, belangrijker zal zijn, en dat wie
nn zich wel voordeden, dan nog
schoonheidvoller znllen weer te vinden zijn. Het gevaar
ook hier is het Onder-Onfje; de welwillend
heid, en niet de scherpe zucht tot felle kritiek.
Het gevaar hier is vriendschappelrjkheid waar
schoonheid eerste moet zijn.
PLASSCHABRT.
iiiiiimiiiitiiiiiiMiuiimiiiimimiii
llllllllllllllllllllllllllllltlllHIIIII»
De horizon,
door ALBEKTINE DE HAAS.
De vlakke zee sloeg telkens met een slap
pen klap een streek water op het strand.
Ia platte loome vliezen trok dit het strand
af, als van een schuine aanrecht plans het
water aaneenly mend, wegglijdt naar den grond.
Op hè' strand, het wijde bleeke veld, ston
den, matig het beplekkend de st>and*toe'en.
IIIMIIIIIIIIMIMIIIIIIIIIlllllllinilllllllllltlllIIIIIIIIIIIIII
op den telefoonkabel kry'gnn we iots dergelijks
als resultaat, hoewel de oorzaak wat inge
wikkelder is. De lagere stemgeluiden komnn
het laatst bij den hoorder aan, de hoogere
geluiden eerder, maar veel zwakker. Inplaa's
van de menschelyke stem hoort men een
verward geroes. Is de kabel niet erg lang,
dan is het verschil in snelheid der snelle en
langzame stroomsterkte- veranderingen niet
166 groot dat de hoorder er laat van heeft;
er wordt wel iets onduidelijk, maar evengoed
als bij een gewoon gesprek een goed ver
staander maar een half woord noodig beeft,
evengoed zal een telefoon-luisteraar handig
genoeg zijn om onwillekeurig te raden naar
de juiste combinatie der klanken. Zijn de
verschillen gering door den kleinen afstand dan
is dit raden een gemakkelijk werk, waarbij
men zelfs niet nadenkt. Maar op grooter af
stand is de verschuiving te groot, zoodat er
geen slag meer naar te slaan is, welke klan
ken nu eigenlijk by' elkaar hooren. Loopt de
telefoondraad door de lucht, dan zy'n deza
invloeien pas hinderlijk op zeer groote af
standen, zood-t men honderden kilometers
ver verstaanbaar kan zijn. Maar voor gewone
onderzeesche kabels is de
verstaanbaarheid-*grens reeds bertikt op een afstand van ru'm
dertig kilometer, wisselend met den kabel
bouw. Op grooter afstand is een gesprek
onmogely'k.
Welke middelen kunnen dit bezwaar ver
helpen? Indien men een geleiddraad opwindt
tot een klos (liefst met zeer veel windingen)
dan zal een stroom, die in den draad loopt,
geneigd zy'n even door teloopen al verbreekt
men den stroom, terwy'l by' bat weer
opnieuw beginnen van den stroom,
deze eenigen tijd noodig beeft eer
zy'n volle sterkte bereikt is. Men
kan dit het beste vergelijken met
een trein, die toch ook niet dadelijk
stil s aat als de stoom afgesloten
wordt, en ook niet dadelijk in volle
vaart is, wanneer ds stoom toegela
ten wordt tot den uigercylinder.
WanKLOS
yroiwenïifisreclit-liei.
JJtefi of iljt Sütonwit.
Dcdlcattd to the WOOMO'I Socl«l and Polltical Union.
CofiyrigM. 1911, by BtM Smyilt, ETHEL SMYTH, Mua. Doe,
r-f
*^
Vrlf7^ ^5~-j n
>°^rH sL-Ji5
(Bind)
. Key r.
Ir' n-HT-il i **~
4-i J» JfJU
2!
3.
4.
1
B ? |
Sbout,
Long,
Com
Life,
? i?1|
rr-H
1
shout,
long,
rades,
strife,
fin :f s 11
:-| :n . d
:d . r | n :r |r :d
b
^
Efr J ' ??F-f*
r * ? p 1
-m f3 * K P»
-f * J
l ?
?[?| 1
-*?J
*
1 n
J
np with your song! Cry with the wind, for the dawn is break-ing.
we in the past, Co-wer'd in dread from the light of Hea-ven.
ye who have dared. First in the bat - tle to strive and sor - row,
these two are one l Naughtcan ye win but by faith and dar-ing.
{\ s:- |s:-1 n.- :f . s |l:-|s :n . d |s, :d . r ||
V
^m
March, march, swing you a - long, \Videblowsour ban - ner and
Strong, strong stand we at last, Fear-less in faith and with
Scorned.spurned.naughthaveye cared, Rai - sing your eyes to a
On, on, that ye have done, But for the work of
to:r
|rt : r | s :r
If, in
hope is wak - ing. Song with its sto - ry, dreams with their glo - ry.
sight new giv - en. Strength with its beau - ty, life with its du ? ty,
wi - der mor - row. Ways that are wea - ry, days that are drear-y,
day pre- pa - ring. Firm in re.- li - ance, laugh a de- fi-ance,
F.l.
il'a'
i-.r1
U :- l'"'»
:
m
Lol they call and glad
(Hear the voice, oh, hear
Toil and pain by faith
(Laugh in hope, for sure
:f . s
is
and
ye
is
their word.
o - bey).
have borne.
the end).
For - ward!
These, these
Hail, hail.
March, march,
:?| s :n . d |s( :d . r | n :r
harlt how it suells, Thun-der
bec-kon us on. O - pen
vic - tors ye stand, Wear-ing
ma - ny as one, Shoul-der
=3=
of free-dom, the
your eyes to the
thewreaih that the
to shoul- der and
voice of the Lord!
blaze of day!
brave have worn!
friend to frienii)
Wie bezorgt van bovenstaand lied een goeie Nederlandache vertaling?
IIIIIIIIIIIIIIIHIIIMIIIIIIIItlllMHIIIMIIIIIIIIIIIHIIIIIMIIIIIIMIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIItllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIMIIIIIIHI
R -chts en links gewend, staken zij de stompe
dolfijnen koppen in de lucht. Binnen tegen
de rieten stoelwélvingen drongen de
menschenlyveH als tegen hun schelp. Eenzelvig,
ieder in een eigen stoel. Met knorrige tevre
denheid op de gelaten om den téwarmen
najaarsdag.
Zoo zonder regelmaat en yl verspreid ston
den de stoeleng'oepem in 't bleeke veld als
in een leegen hemel de sterrenbeelden.
Er waren t reepjes kinderen aan 't spelen
op h» t strand.
Veraf, aan den krinkellyn van den ver
kleinenden golfslag.
EJ n enkel troepje dichtbij een stoelen groep.
Hes juichte er iedre keer als een golfrol we^r
wat water goedig in zijn slootjes binnen duwde.
Zto cordaat schoot zoo'n stevige
waterscheut ook vooruit en verzonk dan ineens,
zonder woorden, «è/.
De hooge kinderkreten scheurden met felle
rukken de geweldige lucht open
Zoo niet, zus," riep het grootste meisje,
niiliiiiiiiiiiiiiieiiiiniiiiiiiii
iiniiiiiiiiiillilllllllliiilii
neer men nu nagaat dat in den telefoondraad
zeer snelle sterkte-wisselingen pasaeeren, dan
zou men op het eergie gezicht mëenen dat
door eeo klos met veel windingen
telefoneeren onmogelijk werd, evenmin als men
een sneltrein in volle vaart bonderden malen
per seconde mn snelheid kan f oen verande
ren. Maar de tegenwerking, die zoo'n
draadklos aan den stroom biedt is in ons geval
j uit-1 nuttig omvlot de stroom, die dadelijk
hinderlijk gretig d >or den draad opgesogea
wordt als lading, wat tegengehouden wordt
door de werking der draadklos. Men kan de
gelnids-verwarrende lading van den kabel
tegengaan door in den kabel klossen met veel
draadwindingen in te laseeben op afstanden
die samenhangen met het gemiddelde aantal
trillingen van ons stemgeluid. De ruimte ont
breekt om hier nader op in te gaan, maar het
resultaat is dan men het beste doet door een
klos in te lasechen in den kabel op eiken afstand
van ongeveer anderhalven kilometer. De
klos be-taat ut ringen van ijzerdraad, die
omwonden zijn door zeer talrijke windingen
van een met zijde geïsoleerden koperdraad.
In telefoonleidingen door de Incht heen,
zijn deze klossen uiterst makkelijk aan
te breng-n en de resultaten zijn zeer goed
geweest. De hoorbaarheids-grens is zeer ver
ruimd; de gesprekken worden duidelijker. In
den laatsten tijd beeft men dit hulpmiddel
ook toegepast op onderzeesche telegraafkabels,
hoewel hienij bezwaren voorkwamen bij het
leggen der kabels. Het leggen van een gewonen
onderzeeschpn kabel is reeds geen technische
kleinigheid. Maar wanneer op elke anderhalven
je moet op den berg staan stampen, dan
wordt bjj goed."
HU wordt zoo veel goeier," riep
koppigverrnkt de kinderstem terug; het kin l knikte
met het hoofd op en neer en gaf mot iederen
knik, een mep van haar platte echop op de
tandhoop, die stevig-leg stond: een vadsig
gevaarte, te midden van de vooze sandgenlen,
waarin het water is weggeslopen.
In de stoelen, dicht by de kinderen, zaten
een paar juffrouwen, in 't zwart gekleed, de
knieën wat uiteen en met stille bustes en
zware leege werkhanden neerhangend. In
de opzichtige ru*t ran werkmenechen, dieals
moe van het leven schijnen en voor wie
een-dag-uH een zwaar te dragen vreugd
gelijkt. Zij waren telkens met baar stoelen,
begeerig, d'chter naar de zee geschoven, alsof
er hier, zonder betalen, een eersten rang te
krijgen viel.
Zy staarden met henr klagelyken,
doelloozen werkblik naar de loome zee, die zoo
groot naar baar opdrong. En in dit kijken
kilometer de k a iel een verdikking vertoont
dan levert het afloopen van den kabel groote
moeilijkheden en breekgevaren op. Men heeft
wel geprobeerd den geaeelen kabel van ge
soleerd koperdraad te omwinden door een
spiraal van eenige lagen dun ijzerdraad,
maar het resultaat is niet zoo zeker te voor
spellen dan wanneer de bovenbeschreven
metbode toegepast wordt van klossen
inlasschen. Na eei.ige van dergel ij kek abel s gelegd
te hebben over niet te grooten afstand heeft
men in 1910 een dergt-lgken kabel gelegd
door bet Engelsen Kanaal, voor bet
EngelschFransch telefoonverkeer.
In flg. l is een deel van dezen kabel
afgebeeld, waarin zoo'n klos zit. Van buitenaf
ziet men alleen den kabel wat dikker gewor
den, waarbij Rezorgd is voor een geleidelijke
dikte-aanzwelling. De lengte-doorsnede van
ditzelfde stuk vertoont de telefoondraden
(?ier) met de klossen, alles omgeven door
be-cbermende en isoleerende lagen.
In fip. 2 is bet paeseeren van een dergelijk
klos-bevattend kabeldeel over de schiif afge
beeld; het dikke deel. dat bij het tfloopen
het grootste bezwaar op'evert is juist inden
tros gebonden om bet veiiuer uit te palmen.
Het resultaat van deze kabellegging is dat
Londen en Parijs nu verbonden zy'n door een
buitengewoon goeden kabel, waarvan de
waarde voor het juist overbrengen der ge
sprekken beantwoordt aan de verwachtingen,
die theoretisch uit de kabelconstiuctie af te
leiden waren.
P. VAN OLST.
Fig. 1. ONDBEZEKSCHB TBLBFOONKABBL MET KLOSSEN. De bovenste figuur laat het klosheudend kabfldeel van buiten zien.
Da onderste figuur i» een 'lengtedoorsnede van dit kabeldeel. Linkt en rechts liggen de vier eigenlijke telffoondraden; in
'(midden ligt de klos, dw de kdbvlwerking verbetert. De gtarceerde gummirlagen er om heen dienen «oor olatie. Hun
vorm ii zóó, dat de kabeldikte geleidtlijk aanzwelt. De buitenste beschermende lagen zijn weggelaten.
Fisr. 2. HET LEGGSN VAN EEN NIEUW MODEL TELEFOONKABEL, Over de tchijf passeert juist een
kabelstuk, dat een kies bevat, dus dikker i» en meer zorg vereischt dan gewoonlijk. Het dikke
stuk zit in de kabellus. Deze afbeelding, heeft betrekking op den nieuwen KANAAL-iaftel van 1910,