Historisch Archief 1877-1940
H,:, _
8
DE AMSTERDAMMER WEEK BLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1782
F, H, fflieililtz Jr,
IN MBMOBIAST.
Zn den aanvang der vervlogen week atond
op het kerkhof te Heemstede stil een groote
?chare. De Vrije Gemeente bracht haren
ondYoorganger eerbiedig den laataten groet, met
haar vele vrienden. Heengegaan was een man.
Met profetische bezieling dreef hy zy n woord
in de harten, om te brengen loutering,
levensllllilllllllllltin n IIIHIII
legt «on handen in de schoot en verlangt
all hoogste goed den vrede, en daarom verzet
die arme- visschersvroaw, die, zittend naast
het Ujk van haar man nn Alleen «p de
wereld" bljjft, zich niet tegen het harde
noodlot, maar schildert Israël» naast haar
?p een stoof een open bybeltje, de vrede.
Waar Jozef Israëls de priester van den vrede
was, daar was zijn werkplaats de tempel.
Daar was tooit schooner vredespaleis, dan
het atelier op de Koninginneweg.
Martin Monnickendam.
Het Josef Isrsëls is een man heen gegaan,
die even ala Maris en Man re een zeer mach
tigen invloed op de Hollandscho
schilder?chool heeft uitgeoefend.
Men kan van hem zeggen, dat n karakter
n talent geheel samen gingen, een groote
kracht gaven in zon kunstenaarsleven.
Van de schildersvereenigin gen is het vooral
d« Hollandsche Teekenmaatschappij, die in
hem veel verliest, meer als men nn zal
kannen vaststellen. Zyn mooie groep
teekeningen bracht ons elk jaar nieuwe verras
singen, deed ons steeds weer op nienw ge
nieten.
Suie Bisschop Robertsen.
Op een «roeien dag stond ik op de steep bjj
Josef Israël», tamelijk zenuwachtig met een
kaartjetusschendnim en vinger geklemd waarop
Jaeob Maris iets als aanbeveling gekrabbeld
had, onder mijn anderen arm
homskoolwhetsen in portefeuille.
Hoe zon deze ontmoeting zgn? O, dat
wanhopig gevoel van eigen nietigheid tegen
over daar bewoog de deur, ik gaf 't kaartje,
wachteen poosje in spanning... of ik maar"
naar het atelier wilde gaan ?'
Een lange gezellige gang bezaaid met
schilderfjtje* en schetsen en aan 't einde de deur
van het heiligdom. Hoe bespeelde 't koele
atelterlicht uit hooge vensters die grijze
kop, 'n veerkrachtig manneke, klein als een
dwergje, maar met -vasten blik en onnavolg
baar snel in al zgn bewegingen. Daar stond
het rensendoek: David en Banl," de schepper
als een lilipntter er tegenover en ik in de
uiterste verbasing vroeg mjj af, hoe was 't
in de wereld mogelijk dat het kleine man
netje dit enorme stuk beheerschen kon.
Zie je," zei Israëls, dat zon ik nu ook
100 gaarne willen, er zoo plotseling voor te
komen, zoo met de oogen van iemand die
er voor 't eerst tegenover staat."
Bjjna kinderlijk was zgn blgdechap over
Davids voeten daar is aan (re werkt," riep
hy niet zender voldoening uit, ei het volgend
oogenblik stond bg voor een pas aangevangen
aquarel een oud vrouwtje bij een half ge
doofde haard. Daar ben ik het nog niet over
, eens hoe Ik die tal afsnijden l" tegelijkertijd
verschoof hg vier strookjes wit papier als
afsluiting dan wyderu't, dan weer in nauwer
ontsluiting van de teekening. In een hoek
van het atelier zag ik een heel onde tafel
en stoel bg een venster, een fragment van
een visschershut, dat was het hoekje voor
de modellen, het was er behagelgk en ge
zellig. Weer trof mg hier de eenvoudige wgze
waarop de meester het gesprek voerde, niets
van aanmatiging, hoogheid of zelfingenomen
heid, geen gevoel van recrnnt tegenover
generaal.
Dat nn wil ik prgzen in dezen groeten en
ng veren kunstenaar: zgn on verdroten taaie
werkzaamheid en zgn nobelen eenvond bg
zoo groote gaven.
Jonge kunstenaars wilden wel eens beweren
tegenover Israëls, dat zg dikwy'ls bg gebrek
aan inspiratie niet konden werken. Och
kom," moet hg toen gezegd hebben,
ik wacht daar nooit op, ik begin maar en
zoo langzamerhand komt de inspiratie van
zelf wel."
Een van zgn werken blgft mg onder allen
het liefst: zijn Zoon uit het onde volk".
Wg mogen trotsch zgn in het bezit van dit
meesterstuk.
O. Spoor.
Ik hield van Israëls, den grooten Meester l
Hu stond boven traditie en conventie. Ik
bewonderde zgn geest, de gave zooals hg
steeds het rakewoord zeggen kon, ik bewon
derde zijn omgang met menachen, zijn vele
weten. Maar bovenal bewonder ik zgn kunst:
kracht, vrgheid. Zgn rij n ge voelende siel zocht
vroom de zuivere wereld, de Schoonheid. Zelf
waar, kon hij niet anders willen, dan waar
heid. Door hoog idealisme geleid getuigde
hg met fieren moed tegen wat hem donker
was op welk levensgebied ook. Hoe schit
terde in zgn actneele prediking zgn
scherpe geest l Innig religieus deelde hg
met warme geestdrift in elke uiting van
vrg'e vroomheid en vrije gedachte tot het i
laatste toe. Hoe leed deed het hem den
vorige zomer, dat hg niet meer kon deel
nemen aan het wereldcongres te Berlijn.
Voor zgn groote, veelzijdige kennis, stond
open een'breed veld, en wat hij hoogs vond
heeft hij talloozen medegegeven, die
begeerig luisterden naar zijn woord. Het terrein
van zgn werken strekte zich uit ver over
de grenzen van zgne gemeente. Bjjk begaafd,
heeft hij door anafgebroken arbeid zgn kun
nen rijker gemaakt. Ook nog zgn laatste
studeerkamer, die uitzag naar den Hout
hoe verheugde hg sich in dat groen;
nooit, zeide hg, had bg schooner de Lente
zien komen weet te getuigen van
arbeid. Eerat toen hij niet meer kon, rustte bg.
Is het nn door wat hg schreef en sprak,
dat de ontslapene zich de hoogste achting
verwierf? Ik meen, dat het was, omdat hjj
zelf was naar zyn woord. Zgn eigen geest
kracht deelde hg mede; zgn eigen opgewekt
heid vexkwikte; zgn eigen geloof heeft an
deren gedragen, zgn eigen houding onder
leed anderen sterker gemaakt. Wie'zal zeggen
hoevelen? Een groote schare heeft hem
gisteren graf waar t s geleid. Vele bloemen
dekten de baar. Daar was bg die groeve een
ecbat van liefde.
Uit zijn arbeidsveld ging hg heen zóó
een Doode zet voort zgn rgk werk l
Augustus 1911.
E.
Zooals daar komt dan trilling in de dingen,
na 't lange sleur'ge voortbestaan, dat spant
tet 't uitbarst alle kanten heen, waar dwingen
veel machten sterker, dan die vrgheid bant.
Zoo bracht dan Gg in hevige beroering
wat geen waarheid was en 't heilig U
dat gaf daar Moed, waar eigen stille ontroering
gaf groote kracht, die 't leven vroeg van U.
Zoo hebt gg gansch U Zelf a's Held gegeven
als Held, die innig liefde 't wondre leven
in heilige devotie, die er kroond t
U v Zgn, waar groote een vond immer woonde.
En diep heel diep in mg komt gouden glans
en 'k zie U voor mg, heilig, heilig, gansch.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiHMiiHiiiiiiiiMiiiiiiiliiiiiiiiiiiMMMmiiiiiitiiiiiiiniiiiiiitii
de bizonder persoonlijke wijze, waarop hg
zgn dichterlijke gedachten heeft in beeld
gebracht; grootsch, vol gevoel en kracht.
W. B. Tholen.
Wie het een geluk acht, in grooten kring
bekend te zgn, kan zeggen, dat Israëls in
zgn kunstenaarecarrière het fortuin gehad
heeft, met werken van voorbijgaande belang
rijkheid beroemd te worden, en later, met
schilderijen van onschatbare waarde, dien
eens verworven roem meer dan verdiend
te hebben.
Jan Veth.
Joz f Israëls.
IN MEMO KI A u.
De beteekenis der kunst is te begrijpen
als de bereiding voor de menschen van
aardsche gelukzaligheid. Want kunst ver
schaft eene aangename gewaarwording van
de meest verhevene orde. Op tweeërlei wijze
kan die bovenzinnelijke streeling ondervon
den worden ; twee hoofdelementen kunnen
onderscheidenlijk het wezen der kunst uit
maken, kenmerken baar aard en tevens be
palen haar nitingswgze. Het eene heeft tot
grondtrek het versierende, het andere het
ontroerende. Het eerste is gericht naar vol
strekte schoonheid, in een staat van onver
stoorde harmonie en vormelijke
welbehageIgkheid; het tweede heeft tot richtsnoer de
verteederinp, in den drang naar zielsont
boezeming versmadend of niet indachtig
ordening in de uitspraak. Aan den eenen
kant de smaak tot den hoogste n graad opge
voerd en het wgs inzicht, aan den anderen
de fijnste resonneeringen van het menscheljjk
gevoel en warmte des harten. Welke van
deze twee kunstorden de hoogste is ?... Het
is groot een getuigenis der waarheid te geven
bg het afdwingen van het ontzag voor de
opperste vermogens van den menschelgken
geest; maar het is schoon uit de volheid
van zgn gemoed een menech zich te hooren
mitspreken, stamelend in zgn ontroering dpch
ieder woord, doortrild van zielstocht, zoodat
er uit herkend kunnen worden de zaligste
stonden in het intieme verkeer met het Leven.
Welke kunst heilzamer werkt en zedelijk
meer voordeel kan aanbrengen ?... De
ontvaakelg'kheid tot mededoogen en de
aanstoot van de innerlgkste roerselen des
gemoeds, die ieder vermag te ervaren in
momenten van zniversten zielsstaat, zullen
toch de wereld nog eerder kannen redden
El D. KOMTEE
ROKIH 41 AMSTERDAM.
ANTIEKE KUNSTVOORWERPEN UIT:
CHINA, JAPAN,
INDIËen PERZIË.
Vraagt te koop: INDISCHE OUDHEDEN.
GEBRS. KOCH
KALVERSTRAAT 158
ETSEM
VAN MODERNE HEESTERS
IN ALLE PRIJZEN
IBINNENMLJI5
MEUBELS
EFlSlfjAC'V-D-BOSCttöiB
RAADHUI55TRAAT48-50
AM5TERDAM
a as ?
Firma HELJER JR. EN Zi
:-: AMSTERDAM. ;-:
KUN STINRIOHTING;
voor het Schoonmaken,
Verdoeken, B egener eeren
en Vernissen van oude
:-: Schilderijen. :-:
Oonser veeren, Schoon
houden en Vernissen van
Kunstverzamelingen en
Wandbeschilderingen.
:-: Kantoor te Amsterdam :-:
KERKSTRAAT No. 393
Telefoonnummers 4930 900.
g i
« s
'S -5 v.
S d
-O
2
OP
HOOQ 8O CM.
BREED 34 CM.
MET ENQELSCHE
PRENT: ECHT GOUD
<ouo>. ?;
COMPLEET MET
PRIMA SPIEGELGLAS
X.T. TECHNISCH BUREAU vu MOJEtfW & BECK,
Importeurs van
BLOEBUGNJDAAL.
Haringgraatstaal.
Brandvrg materiaal voor plafonds, vrijstaande wanden,
trapbesch lotingen, enz. in Eerken, Scholen, Kantoorgebouwen,
Fabrieken, Schouwburgen, Woonhuizen, Boerderijen, Stal
len, enz.
Monsters en nieuwe prospectus-prgscourant worden op
aanvraag gratis toegezonden.
De Magazijnen van
VOSKUIJL & VAN DER LOOS,
zijn wegens uitbreiding verplaatst van
HEERENGRACHT 244 naar
KEIZERSGRACHT 45O,
bij het Molenpad.
Met telefoonnummer blijft 6O4O.
Vraagt catalogus omtrent onseMenbileeringen & f460, f 485,f 715,f 975.
AMPHORA
HOLLAND
MODERN
Kunst-Aardewerk
naar bekende ontwerpers.
Oegstgeest bij Leiden.
Filialen: Amsterdam, Kalyerstr. 149; Den Haag, Passage 65 Rotterdam, Hoogstr. 244.
Alg. Kunst- en Kunstnijverheidshandel
S1EFIKUNST".
NIEUWE SPIEGELSTRAAT 32.
STADHOUDERSKADE M.
Kunstvoorwerpen.
Schilderijen.
Antiquiteiten:
Meubelen, Aardewerk.
R. EL.ION <& Co.
P. C. PAERELS,
VOOR MODERNE MEUBILEERING
Amsterdam.
ROKIN 128. TEL. 4541.
VOOR INRICHTINGEN IN
OUDHOLLAND8CH EN ANDERE STIJLEN
Magazijn
Oud-flolland",
ROKIN 130. TEL. 4541.
%TELEPHOON-3384.
;ROTTERDA/V\
[FRANCO LEVERING
1DOOR GEHEEL
COMPLEETE
MEUBILEERING.
RESTAUREEREN VAN
VERTREK.NEM IN
TIEKE EN MODERNE
STIJLEN-UITVOERIGE
PRUSCOURANTEN.&f
BEGROOTING GRATIS
DE PHOENIX
AMSTERDAM®1'
NJT
>^
Kunstzaal
J. Goudstikker
KALVEBSTRAAT No. 73.
Permanente Tentoonstelling, Ie tage,,
eener prachtige collectie
Oud-IIollandsche Schilderden.
Antiquiteiten.
PTHE GGAPHICII
? -«ARTS ? -l
CLJOtES
ONBERISPELIJK
ZEERSNEL
5ILLIJK
UTRECHT ?
ADMIRAAL DE RUYTEROlEe
AMSTERDAM
BOEKDRÜKCLICHÊS^
11 VOOR "~
ZUJART EM KCEUREM
STEMPELSvooRBAMDEN
TEEKer-tlNGE!> ONTWERPEN :.(_
ARTISTIEKE UITVOERING '