Historisch Archief 1877-1940
No. 1783
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Professor Dr, T, Place, t
Prof. Dr. T. P,*ce, g«b. 13 December 1842
te Zeist, studeerde t« Utrecht, promoveerde
er in 1867 tot Doctor in de geneeskunde op
een proefschrift Oe contractie-golf der wille*
keurige spieren". Ia 1871 werd hij benoemd
tot Heogleerasr aan het Athenaenm illnetre
te Amsterdam. Dit bleef hu later, aan de
Amsterdamsen* Universiteit tot 1908,
toen hu *ijn emiritaat aanvroeg. Prof. Dr. T.
Place, die behoorde tot de oudste leden der
Koninklijke Akademie van Wetenschappen..
afdeeling: Wit- en Natuurkunde, overleed
te Amsterdam, 23 Augustus 1911.
I. Bauer. Op de tentoonstelling door de
hoeren Eilers n Co. in Pa'chri gehouden,
was n Baner, die me voor dezen
waterverfechilder en etse', een zeer goede leek.
Het -was een aquarel iie het binnenste van
een moskee voorstelde en gestoffeerd was
zooals dat vroeger heette en nu nog wel heet
met figuren van mentenen en dier. Maar
-niet in h «t bitonder om deze figuraties van
mensch en beest trof de waterverfteekening,
maar om een andere reden, om een die van
hoojrere orde was voor het kunstwerk, en nog
steeds is, van dezelfde hoogere orde. Israëls,
de na gestorvene en in zgn glorie getredene,
?was dikwijls in den lateren tijd van zyn
leven een meester van de schoon geschikte
licht'allen en schaduwstandeo. Het is de
belangrijkste bekoring van sommige, van
zeker niet-alle zijner werken. Hat vertolkt,
?deze vlagende combinatie van licht en luister
van duister, voor mij den eenfgen
Romantiscben aard die altijd de moeite waard zal
blijven, en niet verkeerdeljjk gebaseerd is op
het fchamel verbaa'. En dese zelfde
romanti-cbe aard is op luchtiger en op door
schijnender wfl»e gegeven in dit
moekeebinnenst door Bauer. En daze aelfde roman
tische aard was door Baner als kunstwerk
*iNiMiiiiimiiimtiiiHMtiimiiHiimmiirutiHiimliimiiiiiMJiiiiiiiiiium
ETENSCHAPPEÜJKE
M pot scfliD en zijn tezrarei
De White Star"-lyn ia in het gelukkige
oeiit van de grootste trans atlantische stoom
boot, zoo lang het duurt. Ziet men de
groeisnelheid (en snalbeid-groei) van de trans
atlantische stoombooten dan is er veel kans
dat de Olympic, die onlangs in da vaart is
gebracht, niet lang van de eer genieten zal
<3e grootste te zijn. In 1840 was de Britanniy,
met een lengte van 70 Meter en een snelheid
van 8.5 knoop het ideaal van al 'es ; het
volgende lijstje geeft den groei aan der latere
?schepen, dte een regelmatige keten vormen
waarvan de Olympic voorloopig de laatste
«chakel ie.
Meter knoop ton
1850 Aria 88 125 2.226
1862 Scotia 126 14.4 3.871
1874 Bothnia 140 13.8 4.556
1881 Servia 172 16 7 7.392
1900 Ivetnia 193 15 25 14072
1907 26s 2e 33-oo
1911 O'ympic 300 22 45.324
Uit dit lijstje ?iet men dadelijk dat eigenlijk
«Heen de scheepsinhond en schcepslengte
voortdurend toegenomen zijn, terwijl de snel
heid wel eeas een enkele maal achteruit gaa*,
o.a. wanneer men de Olympic vergelijkt mat
de Ma.urttai.ia. De verklaring hiervan is dat
voor n zelfde «chip de snelheid alleen dia
twee maal grooter te maken is wanneer men
?de kracht der macbines (het aantal
paardegegeven, dat beteekent: dat in deze aquarel
het vlagend licht (dat als plooien was) en
bet luisterrijke duister, dat eveneens als
dieper plooien van een zelfde kleed was,
vereenigd waren tot een geheel van statige
hoewel luchtige voortreffelijkheid. Dit alles
is iets dat Bauer niet altijd overkomt en
gelukt. Er ia een rakere bekoring in bet
vlottend spel zijner lijnen en licht-en
donkermassa's dikwijls, maar zelden wordt door
hem bereikt, wat Willem van Konijnenburg
op dezelfde wijze soms eveneens zoekt, dat
het samenstel van deze vormen die onbe
stemd as vluchtige wolken zijn, groeit tot
ean geheel dat teeder toch vast, vloeiend
toch n, gebeimvol toch wei-bedacht, rijk
en toch niet ordeloos, lichtvol en toch vol
doende gemodelleerd i?.
II. tfeuhvy». Op dezelfde tentoonstelling
van Eilers & Co. was een groote Neuhuya,
maar 'niet dit werk, eer de de dood van den
schilder Isiaëls, gaf mij de zucht Neuhnys
nog eens te karakteriseerec. En dit is niet
zonder reden, want in de naaste toekomst
zal Neuhny», a Kever, met Briët, de
hoofdvertegenwoordiger zijn van wat in den
handel het Hollandsen Binnenhn's, Dutch
int er lor" beet. Hy is van de drie schilders,'
die ik n hierboven noem, de maker van het
werk met de grootste allure. Hij is soms
een voortrc flalyk werkman, soms een robuust
schilder, sords een die meer stout en eigen
van kleur is dan nu nog wordt gedacht,
soms een iquaréllist van een
vrouweportret, dat Oad-Hollandsche breedheid
bezit bij zachte kleur, maar hij is zelden
een cchilder die het schilderij maakt tot
n noodzakelijke, ocomgaanbare, onloochen
bare eenheid. Neuhnyj, een schilder vol
ras, is zelden rol van den noodigen bouw,
en nooit vol van psychologie. Waarmee
hij begon, scheidt hem, voor goed, tot in de
laatste dingen, yaa Ijraéls. Neuhuys is meer
een stille?enechilder (neem den zin zoo wijd
ge kunt van het woord stilleven) een
stoffenscbilder. Israë's is dadelijk en liever een
schilder van ge roeien», van historische feiten.
In zijn jeugd, in Israels eersten tijd, waren
zijn werken niet voornaam, niet diep, niet
edel, niet vol- klinkt nd. Israels had zijn gave
niet gekastijd tot ze zich juist hield onjuist
gedroeg; hij had zy'n eigen maclt gedeeltelijk
nog niet ontdekt, gedeeltelijk bezat hij die
macht nog niet. Israël s was een oppotter
die met wat hij bezat, stoutmoedig later
dorst handelen. Hij bezat -dat vreemde en
wondere jodendom, dat diepte is en protest
en haat en winzueht en scherpte van den
mensen vaa de waereld, maar dat in de kunst
uiting niet edel van modeléaltijd wordt.
Israela bezat de sentimentaliteit (het
nietgemodelleerde gevoel) die zijn later leeftijd kon
maken tot een rnischen van kleur, tot een
raiscben soms dat uit alle voorwerpen hem kwam;
juister, dat hrj aan alle voorwerpen gaf en
waardoor alles wat hij maakt deel neemt aan
de stille handelingen zijner schilderijen.
Neuhnyg, die breed geworden is als Israëls,
als ieder die den weg in zijn eigen leven
vindt tn durft leven, heeft zich alleen uit
gebreid als de schilder van lijkkleurige stil
levens, wien een innerlijk flonkren zet tot
een flonkond zien van alle schakeeringen.
Neuhuya is missebien gekomen tot n der
primaire gevoelens van onsen geest, maar
hij ie niet zoo diep gegaan tot hij kwam
IIIIIIIIHIIIIIIIHIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIItllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
krachten) 23 das acht maal grooter maakt.
Verandert men den vorm van het schip dan
kan deze verhouding nog ongunstiger worden,
terwijl ook het vergrooten der tonnenmaat
ditzelfde gevolg heeft. Nu is niet alleen de
inhoud der O ympie ruim anderhalf maal
grooter dan van de Mauretania, maar boven
dien is de scheepsvorm der Olympic on
gunstiger, veel plomper. Dit is zoo gekozen
met het oog op een gewenschte zaer groote
beschikbare ruimte, terwijl de Mauretania
echt gebouwd is met het oog op groote
snelheid in de eerste plaats. Het aantal
paar dek rach ten dat de maehines der Maure
tania opleveren kunnen ia bovendien veel
grooter (80.000) dan van de Olympic (50.000).
Het snelste schip is de Olympic dus niet,
maar wel het grootste.
Enkele getallen zrjn wel in staat eenigen
indruk te geven van den omvang en de
inrichting van de Olympic; de echeepslengte
is bijna 309 Meter, zoodat het schip, op zy'n
achtersteven overeind staande, bijna vier
Westertorens hoog zou zijn; de breedte van
het bootendek is 31.5 Me er. De hoogte van
de kiel tot de top der schoorsteenen is
58.5 Meter. Telt men den echeeps bodem
mee dan zy'n er elf stalen dekken boven
elkaar. De tonnen maat is 45.324 ton, maar
wanneer het schip maximaal galaden is dan
is de water verplaatsing 66 000 ton; daar
een drrjrend voorwerp evenveel weegt als
het verplaatste water, is het gewicht van
het volgeladen schip dus ook 66.000 ton.
Het roer alleen reeds weegt 100 ton; de
ankers ieder 15.5 ton; de middelste schroef
weegt 22 ton en de twee zydelingsche schroe
ven ieder 38 ton. Eike ankerkettingechakel
weegt ongeveer 80 Kg. (ruim een
menechenge wicht).
Wat het kolenverbruik betreft is de Olympic
nog betrekkelijk zuinig; zy verstookt slechts
700 ton steenkool per dag, tegen 1000 ton
Fig. 1. AANKOMST VAN DB OLyMnc TE NBVT-YOHK.
Lengte bijna 300 Meter; breedte ruim 31 Meter; grootste waterverplaatting 66.000 ton;
aantal paardenkrachten 50.000; grootste snelheid 22 knoop; passagiert en bemanning
samen 3356 koppen.
waar, door n aanroeren, alle primaire
schoonheidsmogelijkheden beginnen te beven,
en zachtkens omhoog te streven, en tijn;
echilderkuns-, en ma dek en litteratuur:
Neuhnys symphonie ia meer uitsluitend enkel
iie der kleuren. Dit ia nooit gering te
achten, en deze meer beperkte wenach geeft
het werk dikwijls meer regelmatigheid.
Nenhnyp, beperkter, valt dikwijls niet zoo
ver van zijn doel als Israël, die altijd een
werk dorat leekenen, dat, in zijn kleur geheel
altijd wel gemend gaf maar niet al tijd genoeg
plastisch geworden gevoelens. Daarom is er
voor Nenhnys by velen een meer constante
waardeering, maar toch eene die niet reikt
tot bet beste van Israël. Er is nog een iets
dat Nenhuya scheidt en Israëls, en wel
typisch: Het is het gebouwd- zqn.
De eenheid der gevoelens, de eenheid van
de aandacht is bij Israels sterker; en bij
Neuhnys, gaarne nu breed, zit, steelsch,
achter deze breedheid nog de zacht tot het
vroeger zeer beminde détail. Isroëls zocht
adem en Neuhnyp, niet romantisch, zoekt
kleur en flonkren. Een werk met meer dan
n adem, is een absurde gedachte zelfs;
een werk met meer dan een klenr-gedachte
is zeer wel mogelyk. Er is aan ieder leven
n ademhaal eigen die het volledigst het
vult en uitademt daarna; in elk leven zijn
mogelijk velerlei aangename
kleursamenstellingen. Dit is een scheiding die den
nietromantischen Nenhnya scheiden zal van
Israels tot bijna het laatst van zijn leven;
in het allerlcatst wordt in ieder oud leven
soms die adem gevonden, die de gedachte
waereld ala eenheid geeft . . .
Dat Neuhnya geen en Israels wel een psy
choloog is, ia een dier dingen die mij aoms,
en na, zo 3 duidelijk lijken dat ze zonder
betoog voor den geest volledig tastbaarzen.
In Kever dien ik een ander maal
karakteriseere, wordt de stillevenechilder in zijn
beste werk droomriger van aard, dan Neuhuys,
giooter, is; in Briet, die kleine schilderden
moet maken, wil hu fijne werken ons ge ren,
breekt het innerlijk licht nog niet voldoende
uit om hier nu, bij dezen, zyn waarde te
bepalen ...
III. Kunst ia een regelmatigheid die ver
scholen is, natuur een onregelmatigheid die
onverholen leeft. In kunst wisent de
phantaisie de te stellige omtrekken der regel
matigheden edel weg; in de natuur lijkt de
phantaisie, die speetache en levensvolle, ge
makkelrjk naar haren zin te kunnen dartelen.
Misschien is di ; niet geheel j list, maar slechts
voor een gedeelte. Maar zoo dit slechts het
geval ware, is de natuur altijd te verdedigen,
waar het mogelijk blijkt want zij ia een
wekker van de kunstgevoelens. Zy is een
middel tot uiting voor den kunstenaars. Haar
speelschheid wekt het innerlijk van den
Bezielde, omdat ze b. v. door altijd wisselende
belichting altijd een moment kan hebben
dat den geast van den kijker aangenaam doet
zich gevoelen ; omdat ze door een atillestaan
of een zich bewegen, van het geluid altijd
muzikale rollingen van zich geeft; omdat ze
in hoogten en laagten, diepten en heuvels
voor den beeldhouwer altijd berinneringen
wekt van sprekende" vormen. En de kunste
naar maakt door bepaalde noodzakelijkheden
in zich te hebban of door ze toe te passen,
nadat hij ze vond, eeuwigB ait al dit, wat
verdie de Mauretania verbruikt. Het aantal
passagiers bedraagt 2500, die door de be
manning aangevuld worden tot het totale
bedrag van 3356 menschen, een getal waarop
menig dorp trotse h zou zijn als bevolkingscijfer.
Daar het doel voornamelijk is passagiers
vervoer en minder vrachtvervoer, is het
grootste deel der ruimte gebruikt voor de
verzorging der passagiers ; de 6000 ton laad
ruimte wordt vermoedelijk zelfs slechts voor
'/:< gebruikt, omdat de beschikbare ty'd in
de havens alleen gebruikt zal worden voor
kolen- innemen en alles wat met de passagiers
verband houdt. Een eetzaal van 38 bij 30 Meter
waarin 532 menschen tegelijk kunnen dineeren;
een rookzaal van 21 bft 20 Meter; een z wem
bassin, en dergelijke fraaie en aangename
zaken nemen heel wat ruimte in beslag.
Negenenzestig diverse appartementen, in de
fraaiste stijlen, wachten op die allerfijnste
eersteklassers, die er ?3000 tot /6COO voor
over hebben.
Voor de passagiers een ideaal, is dit schip
echter in andere opzichten een nachtmerrie.
In de eerste plaats heeft het heel wat voeten
in de aarde (of liever in het water) gehad
eer het schip in New- York een fatsoenlijke
ligplaats kon hebben. De pieren, waar de
White starboctsn aanleggen, liggen recht
hoekig op den oever- richting; de langste
pier, die beschikbaar was had slechts een
lengte van 267 meter, zoodat de Olympic,
hier liggende, ruim 30 meter buiten de pier
uitstak met haar achtersteven. Daar het vaar
water verbazend druk is, zou het voor de
Olympic een voortdurend gevaar opleveren
op deze wijze haar roer en schroeven onbe
schermd bloot te stellen aan aanvaringen.
Het eenvoudigste middel was de pier verder
uit te bonwen, maar hier rezen bezwaren
tegen omdat daardoor het vaar wa' er te veel
vernanwd zon worden voor de overige scheep
vaart. Vooral van militaire zijde werd hier
tegen bezwaar gemaakt. Toch behoefde men
niet zoo angstvallig te zijn want de vrije
rivierbreedte der Hndson tusschen de
piereindea der beide oevers bedroeg nog 916
meter, wat veel meer is dan van een der
voornaamste havens der wereld. By Liverpool
is deze breedte slechts 667 meter ; by Londen
530 meter; by Hamburg 400 meter. Er kan
dus gerust een stukje van de Hndson in be
slag genomen worden en eindelijk gaven de
militaire autoriteiten verlof om de pier te
verlengen met een dertigtal meter?. Alleen
echter onder voor waard s dat de pier zoo
gebouwd zou worden dat de eb- en
vloedstroom niet gehinderd werd; ook mocht
alleen de pier doorgetrokken worden en niet
de loods op de pier. Het geheel moest een
tijdelijk karakter dragen en in ander ha f jaar
weer opgeruimd worden. New- York zal dus
een totale reorganisatie der haven op touw
moeten zetten, rekening houdend met het te
verwachten WQQ-vott- schip" en wat daarop
nog volgen kan.
Aan den anderen kant der Atlantische
oceaan heeft men de moeilijkheden die de
Olympic zou meebrengen reeds eerder voor
zien en eeidsr verholpen. In Belfaat heeft
men een droogdok gebouwd dat in staat is
de O'ympic te bevatten. In 1903 is men
reeds aan het werk getogen om het grootste
droogdok te bouwen dat rekening hield met
het grootste schip en zelfs nog wat ruimte
overhield voor de toekomst. Een waterdicht
schiet, vliet en wisselt. Een laan van hoornen
wordt en blijft een schoon schilderij, al staat er
geen enkle der steil gestegen stammen meer.De
kunstenaar is in deze grooter dan de natuur,
omdat hij haar gebruikt tot niet meer wis
selende waarheden; omdat hij haar vormen
zich toe-eigent, en symbolen maakt en asso
ciaties vermeerdert bij den kijker. Dit ia
waarom het verdedigen der natuur zoo juist
en zoo noodig maakt, want al mogen wel
licht vele wetten bekend zijn van het schoon
(ik geloove dat) het is van de arme weten
schap niet steeds op meer zekerheid te hopen
en het ia van onwetendheid om zoo een
verschijnsel niet binnen de gevonden wetten
ie, die wetten te eeren boven de verschijn
selen, inplaata van ze te heizien en
algemeener te maker.
Daarom dus is ons de bloei van een
vereeniging tot bevordering van natanrschoon
o. m. dierbaar, omdat zij ook in de wetten
van het schoon helpt, en pedanterie ver
hindert op gevonden waarheden, en verder
na-zoeken mogelijk maakt van wat alle zoeken
waard is: Schoonheid en haar eigenschappen,
de rbythmen. waarop zij haar sterken adem
van zich stoot.
PLASSCHAEBT.
U
P. H. HÜGENHOLTZ Jr.
ToendepsagSjarigepredikantHugenholtzJr.
in 1862 van het kleine Renswoude naar Leeu
warden overkwam, wachtte hem in laatstge
noemde plaats wel een zware, maar niettemin
dankbare taak. Hjj vond er den bodem, als
ware het, bereid voor den gewichtigen arbeid,
dien hjj stond te aanvaarden. De benoeming
van predikanten was nog aan den kerk en a i.
en deze was te Leeuwarden o verwegend libe
raal (het woord modern" was nog minder
in gebruik). Van de overige zes predikanten
waren: n van dezelfde richting als de zijne,
drie van de zoogenaamde Groninger school
en twee rechtz'nnig, doch in vry genatigden
zin. En de gemeenteleden waren reeds in
grooten getale de meer en meer veldwinnende
nieuwe lichting toegedaan. Eindelijk had
hij al spoedig een krachtigen ruggesteun aan
den Waalschen predikant en aan de beide
Doopsgezinde predikanten.
Met open armen werd de jeugdige predikant
door de gemeenteleden ontvangen.
Niet reeds dadelijk trad by op als ver
kondiger van de nieuwe iieëen, maar, zooals
hy msdedeelde in zyn in 1909 aan deleden
en vrienden der Vrije Gemeente gericht
schriftelijk afscheidswoord, in den zin van
een wachter, die den toren bestijgt, om de
teekenen aan den hemel waar te nemen en
zijn zoeklicht te laten vallen op de donkere
plekken aan zijn voet". Reeds toen echter
ontleende hij den tekst zijner preeken, dikwijls
causerieën, niet alleen aan den Bijbel, maar ook
aan de .werken van de groote denkers uit
vroegere en latere tijden, aan Kunsten Letter
kunde en verder aan alles wat kon strekken
tot veredeling van het gemoed, met een open
oog voor de nooden en euchen van den tijd,
waarin by leefde.
Reeds in het vo'gendejaar werd zjjn geest
verwant en zwager J. B. «Veerman ter ver
vulling eener vacatare hem ter zy'de gesteld,
TOD? Offermau. t
bassin is gebouwd, 300 Meter lang en 33 M.
breed. Het werk is zoo uitgevoerd dat het
dok 70 Meter langer gemaakt kan worden
als de scheepsbouw dit noodzakelijk heeft
gemaakt. In dit geval zal het toekomstige
1000-voet-schip" er gemakkelijk in geborgen
kunnen worden. Bij boog water is da
dokdiepte 12.5 Meter. Ts het schip binnengekomen
dan wordt het dok gesloten, niet door middel
van de tot nu toe gebruikte draaiende sluis
deuren, maar door drijvende stalen caissons.
DB 8CHIJU>BR TONY OFFERMANS
Geb. 1854-Gest. 1911.
Geniaal en veelzijdig van aanlec, Fransch
van geest, artist in zijn hart is 't wonder,
dat Offarmans kort maar hevig, tékort en
(èhevig galeefd heeft?
Beklagen wy hem echter niet: hij heeft
het leven genoten, gegrepen met volle handen
en van alle kanten, als misschien geen andere.
Off mans tal blijven leven in onze berin
nering, e a dankbaar zullen wij de dagen
gedenken, dat by' door het schitteren va»
zijn onvermoeibaren ievendigen geest de
nevelen van Hollandeche zwaarmoedigheid
verjoeg en ons het leren verlichtte.
J. EVIBTS.
lllltlllllllimilMllllllflIttlllllllHllltMIMIM
en nu kwam de prediking van de [moderne
richting op den kansel eerst volkomen tot
haar recht.
Beiden hadden steeds volle kerken,
Hngenholtz nog het meest. De geestverwanten
kwamen zelfs in ma'sa's uit andere plaatsen,
om hem te hooreo. Reeds lang vóór de
kerkdeuren werden geopend, was het er zwart
van measehen in den omtrek.
Ik heb ze gekend, mannen van zeer rijpen
leeftijd, die, na Hnganholts te hebben ge
hoord, hun Starm-undDrangperioie"kreger,
die heen en weer liepea in hun kamer, uren
lang peinzend over wat toch wel de waar
heid zou zy'n: de leer, waarin zy' waren
grootgebracht, of de moderne richting, die
daar zoo schoon en treffend werd verkon
digd door een nog jeugdig persoon, die, hij
mocht soms wat te veel idealist zijn, toch
bleek, het werkelijk leven reeds zoo geheel
te kenien en het menschenhart in de
diepste roerselen wist te ontleien.
Zóó kreeg Hnganholtz al meer en meer
aanhangers; ook de twijfelaars werden lang
zamerhand zy'n vrlendenen zijn beate vrienden
ook. Want hij had hun ten slotte een geloof
weten te geven, ontdaan van alle dogma, een
geloof, gegrond op de meest ernstige opvat
ting van het leven.
In vijf minuten kan het dok gesloten worden;
dan wordt door middel van drie
pompmachines met een vermogen van 1000
paardekracht het dok leeggepompt in een uur en
40 minuten. In dien ty'd worden ruim honderd
millioen Liter water nitgepompt.
Op het oogenblik past alles dus weer by
elkaar... zoolang als het duurt.
P. VAN OLST.
Fig. 2. DOK IN
Het dok, dat leeg is, ziet men hier in de richting der lengte-a». Naait het dok ligt
de Olympic. Doklengte: 300 Meter; breedte 33 Meter; diepte bij «loed: 12.5 Meter.
Indien noodig kan dit dok verlengd woiden tot 350 Meter.
Fig. 3. DE OLYMPIC VAART HET GROOTE DOK TE BSLFAST BINNEN.