Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1786
De mannen hebben der vrenwen recht
gedun en c|j zijn trotscb op die daad; aan de
vrouwen ia rechtvaardigheid geschied en zij
zjjn daarvoor dankbaar. Na er zulk een
wederajd'che waardeering ontstaan is, hebben
de mannen beloof), dat EJJ het census-kies
recht zullen opheffen en zorgen zullen, dat
da. vrouwen ook algemeen kiesrecht verleend
wordt, zooals da mannen dit reeds hebbeo.
Da Minister President verzekerde mrj dat, al
mochten de vier politieke partijen in veel
opzichten ver uiteengaan, zy op het punt
van vrouwenkiesrecht het n hun waardee
ring volkomen eens waren. Noorwegen geeft
ons een ideaal voorbeeld van wat vrouwen
kiesrecht in de praktijk vermag; het is een
overwinning waar wij met alle reden trotsch
op kunnen zy D. Tweehonderd en tien vrouwen
nebben zitting in stedelijke en
provincialebesturen en drie honderd negen en zeventig
zijn plaats vervangende leden daarvan. Overal
waar de vrouwen als beambten, juryleden
of als atemberechtigden optraden, deden zjj
dit op vaderlandslievende en intelligente
wijze, zonder daarbij iets van hare
vrouweIjjke waardigheid in te boeten.
De beweging in Zweden.
Ik heb Zweden, het land, waarin wy thans
gastvrijheid geniet»n, tot het laatst oewaard.
Z reden bezit een Heilige Hngitta., een vrouw
die heilig werd verklaard voor haar vele
goede en godsdienstige werken. De kronieken
vermelden ons dat zij de eerste vrouw was,
die voor vrouwenrechten streed, daar zy'
klaar en duideiyk vrijheid voor de vrouw
verlangde.
Later is Frederika Bremer, de overal be
kende schrijfster, voor de vrouwenrechten
opgekomen. Zy was een vrouw die haar tijd
ver vooruit was. Ia haar laatste boek, dat
in 1865 uitgegeven werd, gaf zy die veran
deringen aan, die zy noodig oordeelde, opdat
een rechtvaardige en wettige regeling omtrent
alles wat de vrouw betrof, mogelijk zon
worden. Vele van die voorgestelde veran
deringen zyn nu reeds daadzaak geworden,
maar toen haar boek verscheen, waren die
denkbeelden nog zoo nieuw, dat het met een
storm van verontwaardiging ontvangen wer J.
Haar vroegere bewonderaars werden nu haar
scherpste critici en hare vrienden begonnen
aan haar geestvermogens te twijfelen. Twee
weken voor haar dood schreef zij aan een
vriendin:
Ik heb al my'n popnlairiteit verloren, myn
landgenooten onthouden mij hun symphatie;
vrienden heb ik niet meer en ik ben verlaten
en alleen; en toch schreef ik dat boek uit
een heilig plichtgevoel en ben ik dankbaar,
dat ik het deed."
Het is zoo treurig om te denken dat die
buitengewone vrouw hier in dit intelligente
land eenzaam gestorven is, zonder dat er
waarschijnlijk n enkele z aster ziel is ge
weest, die teen begrepen heeft, welk een
grooten dienst zy de vrouwen bewezen had
en wat haar daartoe bezielde.
Groote vooruitgang in Zweden**
Haar wat zij voorspeld heef c is heden ten
dage bewaarheid geworden. Het is onge
twijfeld aan haar te danken dat in 1862
weduwen en ongehuwde vrouwen die belas
ting betaalden, municipaal en communaal
kiesrecht verkregen. Later werd da
PrederikaBremer Vereeniging gesticht, die zich ten
doel stelde, de opvoeding en onafhankelijk
heid der vrouwen te verbeteren.
In 1899 werd door twee leden een adres
aan de Begeering gezonden, om uitbreiding
van het kiesrecht te verkrijgen, en toen wij
ons eente Internationale Congres in Was
hington hadden, zond zij een afgevaardigde.
Het Parlement vaardigde wetten uit die
de vrouwen alleen betroffen en daarom werd
besloten, eene Vereeciging op te richten, die
slechts tot doel had het vrouwenkiesrecht
te verkrijgen. Dat was in 1902, en van dat
oogen blik ia de beweging op wonderbaarlijke
wy se gegroeid. Het municipale kiesrecht
werd aan getrouwde vrouwen gegeven en
zy ook verkiesbaar gesteld.
Er bestaan vereenigingen in 170 steden,
waarvan sommige ten noorden van den Pool
cirkel liggen; het ledental is 12000. Sinda
het congres te Londen zijn er 1550 openbare
vergaderingen gebonden! Een lid van het
Parlement zeide mij, dat het de best georga
niseerde vereeniging in geheel Zweden was.
Duidt dit alles op een terngloopende golf?
Sinds den tijd, waarin de heilige Brigitta
leefde, is deze beweging steeds voortgaande
tot een zekere o verwint, ing. Gaen enkel land
heeft zulk een vooruitgang in zoo'n korten
tijd verkregen. Twee politieke partijen hebben
de zaak nu flink aangepakt, en de derde
heeft nog dit ne verweermiddel, dat de
tijden er nog niet ry'p voor zyn. Ojk hier
heeft men, net als in Denemarken, drie jaren
noodig, om een Grondwetsherziening gereed
te hebben. De vrouwen zijn de intelligente,
wakkere en waardige opvolgsters van Bruitta
en Frederika Bremer, en het is daarom niet
moeily'k hier de toekomst te voorspellen.
Tegenstrijdigheden in de
Zweedsche Wetgeving.
De Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht
werkt tiet alleen voor het vrouwenkiesrecht.
Zy beeft nog een interessante neventaak,
n.l. om te wijzen op de vele merkwaardige
tegenstrijdigheden die in de wet voorkomen
daar waar de positie der vrouw geregeld
wordt. Dit moet op het gezond verstand van
het volk wel den meesten indruk maken en
de zaak van het vrouwenkiesrecht
beepordiger. -Ik zal u er eenigen opnoemen:
1. De vrouwen mogen stemmen voor
stedelijke en provinciale besturen, en deze
kiezen de leden der Eerste Kamer; maar
zy worden niet waardig gekeurd om mede
te stemmen voor de Tweede Kamer.
2. De vrouwen zyn verkiesbaar als leden
van den Gemeenteraad, en negen vrouwen zijn
reeds als zoodanig werkzaam. Deze vrouwen
stemmen dus direct voor de Eerste Kamer
en hebben daardoor meer kiesrecht dan vele
mannen; maar ' deze zelfde vrouwen mogen
al weer geen stem uitbrengen voor de Tweede
Kamer.
3. Een hoogbegaafde vrouw, die op ons
Congres spreken zaï, heeft als erkenaing van
hare buitengewone gaven den Nobelprijs ont
vangen; zy mag stem men voor den gemeente
raad of de Provinciale Staten, naar ondanks
al haar genie mag Salma Lagerlöf niet
stemmen als het een lid voor het Parlement
betreft.
4. De voorzitster van de Zweedsche Ver.
voor Vrouwenkiesrecht is een geleerde vrouw.
Zy is door de Universteit te Upsala naar oud,
eerwaardig gebruik met een lauwerkrans be
kroond, als een erkenning van haar geestes
gaven. Ma» met al haar geleerdheid acht de
regeering haar toch niet in staat om een stem
uit te brengen by de Kamerverkiezingen.
5. In Z roden kunnen degenen die een
zeker inkomen bezitten een meervoudig kies
recht verkrijgen. Het grootste aantal, dat een
persoon uit kan brengen, is 40 stemmen. Er
zijn veel vrouwen die 40 stemmen kunnen
uitbrengen by verkiezingen voor den
Gameen(eraad, en ik heb met vele vrouwen kennis
gemaakt, die, met niet* begonnen, door hun
werkkracht en ondernemingsgeest het zoo
ver gebracht hebben, dat zy thans recht
hebben op die 40 stemmer. En toch kunnen
die vrouwen ook al weer niet stemmen voor
het Parlement.
Een Begeering die ze!f het vermakelijke
niet inziet van deze onlogische verschillen
bezit geen zin voor humor.
Afstammelingen van de
V i k i n g e r s.
De Skandinavische volken behcoren tot
een ras, dat er zich op beroemt van de
Vikingera af te stammen, vooronders die de
zee zonder kaart of kompas bevoeren. In al
die landen leven heden ten dage nog moderne
Vikingers, die even onbevreesd zijn om
moderne problemen op te lossen als die
voorvaderen dit waren. Het is niet aan te
nemer, dat het geheele volk zoo koen en
onversaagd was in deze oer t y den. Ongetwij
feld had men toen ook ongelukaprofeten, die
voorspelden, dat de schepen nooit zouden
terugkeeren, dat de mannen hun leven ver
liezen zouden en dat het een onnoodige en
domme roekeloosheid was. Dat waren de
prototypen, geestverwanten van dien pro
fessor in het Parlement. Maar wij willen
ons slechts die Vikingers herinneren.
De overal groeiende beweging.
Om zfker te zyn, geheel juiste inlichtingen
te verkrijgen, zond ik aan alle voorzitsters
een vragenlijst. Onder deze vragen was er
een die luidde: Wat zyn de kenteekenen,
dat de vrouwenbeweging in uw land zich
uitbreidt T" Geen en iele presidente uit de
24 aangesloten landen sprak van achteruit
gang. Integendeel, ik ontving zulk een ry'k
materiaal, waardoor de groei der beweging
aangetoond werd, dat het onmogelijk is u
daaivan een juiste voorstelling te geven.
In verscheiden landen werden de wetten
herzien, die da belangen der vrouw raken
en meer liberale maatregelen werden voor
gesteld om de oude te vervangen. In Dene
marken zal de gelofte omtrent gehoorzaam
heid uit het trouwformulier gelicht worden.
De bisschop van IJsland heeft een voorstel
ondersteund, waarbij de vrouwen verkies
baar werden gesteld voor kerkelijke ambten
en voegde er bij: .indien Panlns nog leefde,
dan zou zelfs hij zeker deze verandering
goedkeuren. In bilezië, waar vrouwen, die
grondbesitsters zyn, het recht hebben om by
volmacht voor den gemeenteraad te stemmen,
hebben 2000 vrouwen van dat recht gebruik
gemaakt, tot groote verbazing van het publiek.
In alle landen hebben de vrouwen eereambten
gekregen. Tegelijkertijd zyn in Groot-Brittanie
en in de Vereenigde Staten vrouwen tot
voorzitster verkozen van de Nationale
vereaniging van onderwijzers. Betrekkingen die
vroeger nooit voor haar toegankelijk waren,
worden haar nu gegeven.
Na een jaren landen strijd hebben 13000
onderwijzeressen in New-York het eindelijk
gedaan gekregen, dat voor gelijken arbeid
gely'k loon betaald werd. De Pers is ons
thans overal goed gezind. Menschen van
naam s'.niten zich bij ons aan. Het gezichts
punt is veranderd, en het is nu een voldon
gen feit, dat de vrouwen niet meer de sexe
vormen, die vergeten wordt.
Koning George sprak in zyn troonrede van
zyn vrouw als: een hulpe by al ons streven
tot het heil des volks." Het is zeker, dat
vóór hem geen enkele Koning van Engeland
de mede verantwoordelijkheid van zyn
koninklijke gemalin zoo in het openbaar
erkend heeft. Zeker is het dat de muren,
door de oppositie opgetrokken, evenals eens
de muren van Jericho, voor het geluid van
onze klaroenen zullen ineenstorten.
Waarom zoo te haasten?
Men vraagt ons somwijlen, waarom wy
het niet rustig kunnen afwachten dat het
proces van verstand en evolutie zich afwik
kelt, dat ons datgene zal brengen, wat wy
wenechen; waarom wy ons toch zoo veel
moeite geven dit proces te verhaasten. Dan
is my'n antwoord dit: omdat wy niet rustig
kunnen toezien, wanneer andere vrouwen
groot onrecht wordt aangedaan. De valsche
positie, die door de vrouwen eeuwen lang is
ingenomen, heeft reeds genoeg slachttffers
gemaa-.t. Misschien dat men ons nu heftig
en ongedu dig gaat noemen, maar wij willen
aan de vrouwen die na ons komen, een
betere levenskans geven.
De vrouwen in de industrie.
De moderne of conomiaebe toestanden drij
ven honderdduizende vrouwen -uit haar huis
op de arbeidsmarkt. Daar zy geen goede
opleiding genoten hebben, zyn zy op die
vakken aan ge vezen, waarvoor geen bekwaam
heid vereischt wordt en worden zy heen en
weer gedreven als een kurk op het water. O veral
worden zij voor gelysen arbeid töjh minder
betaald dan de mannen, overal ongelijk be
handeld, zyn zij geheel aan de wetgevende
machten overgeleverd, waarbij zy niet den
minsten invloed hebben. Da wettengevende
lichamen zyn heiig de looneu, den arbeids
duur en de arbeidsvoorwaarden te regelen,
zonder er alweer de vrouw in te kennen of
de beteekecis van haar intrede in de moderne
industrie te begrepen. Er is der vrouwen
reeds groot onrecht gedaan, door deze onbe
raden wetgeving.
Het Prostitutie-vraagstuk.
Overweldigd door al de tegenwerking die
zg ondervinden in den stiyd om het bestaan
worden duizelde vrouwen de straat opge
dreven. Daar vormen zy dat vreeselijke gevaar
dat onze samenleving bedreigt de prosti
tutie! De handel in blanke slavinnen en de
verachtelijke machinaties van manlijke para
sieten, die leven door de ontucht dier vrouwen,
tooncn duidelijk aan dat de lijd daar is,
dat wy moeten ingrypen. De Prostitutie is
thans geen onderwerp meer, waarover men
alleen fluisterend spreekt, of dat te onkieech
is, dan dat men er over beraadslagen kan.
Het is een vraagstuk van geheel nieuwe
beteekenU geworden dat onze vol Ie aandacht
vraagt. Het is nu genoegzaam bekend dat
het de kweekplaats ia voor allerlei gevaarlijke
en verraderlijke zitkten, die het menschdom
langzaam maar zeker te gronde richten. Zij
komen voor in het paleis van den koning
en in de hut van den arme. Er moét iets
gedaan worden. Het menechenraa moet be
schermd worden, na het nog ty'd is. De
volkeren hebben met behulp der moderne
wetenschap den Btry'd tegen de tuberculose
aangebonden; wij vrouwen moe'en, wanneer
wy gewapend zyn met het stembiljet, deze
veel tevaarlyker vijand bestrijden.
Voor de ongelukkigen
strijden wy.
Deze ongelukkige vrouwen, die door de
natuur voor het moederschap bestemd waren,
zyn door de verwrongen onnatuurlijke toe
standen uitgestooten en tot een kaste af
gedaald, die het menscbenras merg en bloed
verg ftigt. Wy moeten barmhartig zyn, want
zy zyn alleen zoo geworden, omdat de
levensvoor waai dan voor haar te ongunstig waren.
Dat zyn de natuurlijke en onontkoombare
gevolgen van de valsche beschouwingen,die
men eenwen lang omtrent de positie der
vrouw gehad heeft. Wy konden wellicht het
stilzwijgen over deze vrouwen bewaren, die
tengevolge van eigen aandrift dit leven vrij
willig verkozen, maar de onderzoekingen
hebben bewezen dat minstens twee-derden
van deze oogelukkigen daartoe gedreven
werden als laatste middel om in het leven
te kunnen big ven. Voor deze vrouwen moeten
wij den stryd aanbinden. Hare schuld is
onze schuld. Hare levensvoorwaarden zyn
juist het,deel van het vraagstuk dat wy
moeten oplosser. Zij zyn juist het slacht
offer van de ongerechtigheden, die wy uit
den weg willen ruimen.
A l g e h e e l e herziening.
De kreet om hulp van deze verlorenen,
die het slachtoffer zyn van eeuwenlang on
recht, de stille bede om hulp «an dat heele
leger vrouwen, dat in fabrieken n werk
plaatsen vraagt" naar gunstiger arbeidsvoor
waarden en een beter» levensstandaard, zyn
oorzaak dat vrouwen die in betere levens
omstandigheden verkeeren, hare werkkracht
aan de publieke zaak geven es eisenen dat
er een geheele omkeering zal plaats vinden,
wat betreft de wetgeving, het gemeenschaps
leven, de opvoeding en de fabrieksarbeid
der vrouw, en dat dit alles geen uitstel
gedoogt.
De vaste overtuiging dat wy voor de moe
ders der komende geslachten haar hoogste
goed verdedigen en het welzijn van de ge
heele maatschappij daarmede beoogen, doet
ons elk offer gering schijnen, elke plicht als
een vreugde beschouwer. Het dringende van
dit probleem vuurt ons aan, en de zekerheid
van onze overwinning geeft ons dagelijks
nieuwe geestkracht.
Nieuwe T y d e n, nieuwe Vraag
stukken.
Een nieuwe ty'd is aangebroken die weer
nieuwe eischen medebrengt. Da oude vraag
stukken hebben een nieuwe beteekenis ge
kregen. Als gevolg van deze nieuwe indeeling
der dingen vragen wy vrouwen om gely'k stem
recht en zullen wy met niets anders genoegen
nemen.
Daarom zeggen wy :
To the wrong that needs resistancë,
To the right that needs asaistance,
To the future in the distance,
We give onrselves". 1)
(Vert.: N. MANSFELDT?DsWiTT HVJBERTS.)
1) In den stryd tegen het onrecht, en opdat
recht gedaan zal worden, geven wy onze
krachten heden en voor altyd.
De Tafler van em milicien".
In een ingezonden stuk in het Handelsblad
beklaagt zici een vader van een milicien"
over de lange marsenen die zyn zoon moet
maken, maar toont zich ook zeer gekrenkt,
dat de militaire autoriteiten geen notitie
nemen van de klachten der burgerij. Want,
door wie wordt het leger betaald ?... Door
de burgerij en dus ook door hem vader van
een milicien".
Deze inzender zal zeker een vurig feminist.
zyn. Want alle burgeressen van Nederland
betalen direct of indirect belasting, maar
hebben absoluut geen recht van meepraten,
zelfa niet als het hare persoonlijke belangen
betrefi, zooals de arbeidswst, ontslag gehuwde
amblenaretsen, enz.
D» Amerikaaneche stelregel no taxation
without representation" zal deze inzender zeker
geheel onderschrijven, oidat de sten van de
moeder van den milicien" ook eenmaal gehoord
zal wordec.
N. M.-D. W. H.
Tutti Frntti.
De eerste landbouwecbool voor meisjes zal
in het begin van het volgende schooljaar
geopend worden in Otterbach by Sctarding,
dicht aan ie grens van Beijeren. Deze school
wordt door de Landw-rlschaffifgeitlltchafi te
Linz opgericht en etaat in verbinding nut
een huishoudschool voor boerenmeicj«s.
Wat wordt er voor de boerendochters in
Nederland geiaan? Dat er jonge meisjes ie
landbouwschool te Wageningen bezoeken,
beteekent natuurlijk al weer vooruitgang.
maar voor de boerendochters, die vooral
's winters zooveel tijd hebben om aan eigen
ontwikkeling te werken, wordt voor haar
iets gedaan?
Wanneer men in n maand Amsterdam,
Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Berlijn
uezoekt, dan vraagt men zich. af, hoe de
moie toch zoo snel zich verbreidt en zóó
heerschen kan. Want in al deze hoofdsteden,
dezelfde uitmiddelpuntigheden I Hoeden zoo
groot, dat de draagsters overdwars een tram
moesten bestijgen of wel zóó nauv ea be
nauwd het hoofd oma uitend, de oogen
onbeschut latend, dat men aan de qualiteit
der hersens t wy'telde, die aldus bebroeid
werden. Bokken zóó nauw en tóó
onaesthetisch elke belemmerde beweging
afteekenende, dat een jupe-culotte een uitkomst
voor de draagsters zou zyn. Blouses : óó
dwchbrochen zooals de Dnitechera het noemen,
zoo veel bloot gevende, dat climax op dat
gebied niet meer mogelijk is, ten'.ij men
zich. by' de nat uurmenscben" aansluit.
Het eenige afwijkende waren in Kopen
hagen jonge dames met pijpkrnllen, zooals
onze grootmoeders droegen. Maar hoe zijh
dat rijmt met fietsen, tennissen, kortom met
alles wat sport is, blijft raadselachtig. Ik
denk dat deze echoonheidsattributen veelal
op de toilettafel zullen verblijven, zoodat
mynheer Dadelpracht we ar zal kunnen zeggen:
Vindt het publiek niet, dat het hier zeer
naar pomade ruikt en valsche krullen ?"
In alles ia mode, ook in de opvatting wat
nu eigenly'k lady-likt ia en wat niet.
Eenwen geleden was het voor de vrouwen
lady-like om aan al het nuttige werk deel te
nemer. Zy beploegden het veld, zorgden voor
de oogst,'«ij voedden enkleedden haar familie.
Maar een enkele eeuw geleden was het be
paald chie om niets te doen. Getuige de ver
minkte voeten der Chineesche vrouwen en
de ingeregen wespentailles, die elk gezond
werk tegenhielden.
Daar was een ty'd, dat het bepaald lady-like
was, om half naakt voor een koning te dansen
en dan als belooning het hoofd van een hei
lige te eiechen. Saloméwas een volmaakte
lady, gezien in het licht van haar ty'd.
Eens was het bepaald mode, dat de vrouwen
achter den man te paard zaten, met .hare
armen om den rijder heengeslagen. Nu ia het
meer lady-like om alleen op een paard te zitten.
Er was eens een ty'd, dat het bepaald lady
like was om er eens een ronde vloek uit te
gooien, valech te spelen en samenzweringen
te honden, met het doel anderen te dooden.
Want wie zou durven beweren dat koningin
Elisabeth geen lady was l
Toen Mina Kruseman voor het eerst in
het publiek optrad, werd dit bepaald zér
unlady-likc gevonden.
Nu vindt men in alle landen ladles die als
spreeksters uitmunten.
Er was eens een ty'd dat tranen en flauw
vallen bepaald zeer lady-like was!
Nu is bet meer zeer lady likt om flink te
zyn, liefst uit te blinken in alles wat sport is.
Maar het wordt niet lady-like gevonden als
de vrouwen gaan vragen tiet andere vrouwen
verdienen en hoe het mogelyk is, dat n
man duizenden verdient, terwijl zyn onder
geschikten nauwelijks genoeg hebben.
Maar bet is weer zér lady like, wanneer
een leger ten strijde trekt om andere
menschen te gaan dooden die ben nooit iets ge
daan hebben, om dan zoo'n leger toe te
juicher.
En, om tevreden te zyn met een plaats in
de voorste reien en zich niet te bekommeren
om haar, die in de achterste gelederen staan.
Of, om haar die pioniers durven te zyn
met een toegeeflijk lacbje aan te hooren en
haar liever niet te begrijpen.
Of, wanneer by een diner alles betoast is
en dan eindelijk de dame»" een beurt krijgen,
nog een verheerlijkt gezicht te zetten.
Maar daar de mode zeer elastisch is, cal
het ook eerstdaags lady-like zijn, om voor
vrouwenkiesrecht te ij veren en zullen de tegen
standsters en onversehilligen dan als antiek
beschouwd worden.
Het was opmerkelijk hoeveel Beform er
door de congresbezoeksters te Stockholm
gedragen werd. Het genre hobbezak ontbrak
geheel, de meesten waren smaakvol. De
Empire-mode der laatste tijden heeft daar
aan veel goed gedaan, daar züzich zeer ge
makkelijk by de Beformdracht aansluit.
Ook by de mannen wordt het
kleedingvraagstnk brandend, nu de warmte der laatste
maanden hen weder deed ondervin ien, hoe
onpraktisch» de meeste mannenkleeren zyn.
In Berlijn heeft zich een Mannenbond
voor Beformkleeding" gevormd. Da halsbe
dekking werd het eerst op reform gesteld,
d. w. z. de gestevene en men ziet allerwege
slappe boorden en overhemden en
losgestrikte dassen van waschbare stof dragen.
Maar een ander teer punt kwam nog niet
tot oplossing. De kuitbroek werd als een
groote verbetering aanbevolen. Maar inge
voerd ? Denk eens aan den def tigen
Kommerziënrath, die meestal wel een bnikja, maar
niet altyd kuiten heeft l
Deze nieuwigheid wacht dus nog op eenige
deftige voormannen, die haar nter den
Linden lanceeren zullen, of wel op een ver
nuftig fabrikant, die de mannen uit den nood
helpt zooals de ijdele vrouwen, die tot
levenedevies hebben:
when nature faih, arts tept in."
In een tehuis voor
hnishoudschoolleeraressen in Duitschland, werd een cursus van zes
weken gehpnien, alleen om ziekenkost te
leeren bereiden. Aan het slot van dien eer.
sten cursus werden de bezoekers gesugge
reerd dat zy deze of gene ziekte hadden en
werd hun een menu voorgezet, dat voor zulk
een ziekte goed en passend was. Het is na
tuurlijk van het grootste nut voor vrouwen,
die aan het hoofd van een eanatorinm of
herstellingsoord Komen te staan, zulk eea
cursus mede te maken.
N. M.?D. W. H.
iiMtmiiiiHimiMiiimimiiii
t Jtefi of b*
Oedlcatcd to the Women'» Soclal and Politlcal Union.
CofyritM, 19ft. by Bthtl Smyth, ETHEL SMYTH, Mus. Doe.
_ Key F. II 8 '??\B t?l
1. Shout, shout,
2. Long, long,
3. Com - rades,
4. Life, strife,
{| n :f g |1 ;?| » :n . d |s, :d . r | n :r |r :d
-UL-UU
up with your song! Cry with the wind,
we in the past, Co-wer'd in dread
ye who have dared. First in the bat
these two are one! Naughtcan ye win
s :?|s:?| n :f . s
for the dawn is brealc-ing,
from the light of Hea-ven.
tle to strive and sor- row,
but by faith and dar -ing.
:n .
. d |8| :d
i
J' J"
March, march, swing you a - long, \Vide
Strong, strong stand we at last, Fear
Scorned.spurned.naughthave ye cared,
RaiOn. on, that ye have done, But
:r |r :d | s :r . r |n : r
blows our ban - ner and
- less in faith and with
sing your eyes to a
for the work of
to
s :r . r |f, :n ||
hope is wak - ing. Song with its
sight new giv - en. Strength with its
wi - der mor - row. Ways that are
day pre- pa - ring. Firm in re .
f.Bb.
Jfd' :r' |f' :-.r' | t.d'
sto - ry, dreams with their glo - ry,
beau-ty, life with its du - ty,
wea - ry, days that are drear - y,
? li - ance, laugh a de - n - ance,
=t=
nor
Lo! they
(Hear the
Toil and
(Laugh in
:f .
call
voice,
pain
hope,
and
oh,
by
for
glad
hear
faith
is their word.
and o ? bey).
ye have borne.
is the end).
:?| 8 :n . d |s, :d . r |
3
For - ward!
These, these
Hail. hail,
March, march,
n :r |d:-|
hark how it swells, Thun-der
bec-kon us on, O - pen
vic - tors ye stand, Wear-ing
ma - ny as one, Shoul-der
of f ree-dom, the
your eyes to the
the wreath that the
to shoul- der and
voice of the Lord !
blaze of day!
brave have worn!
friencl to frieml)
Op onze vraag wie geeft hiervan een goede vertaling?" ontvingen wy een aantal
inzendingen, waarvtn wy, onder dankbetuiging aan alle dichteressen en (dichters, deze
twee ter keuze aanbieden aan de Vereenigingen voor Vrouwenkiesrecht:
I.
Zingr, zingt l Op met uw lied l
Schal 't in den wind by dit ochtendgloren.
Komt, komt, reien we ons, fiet:
Breed plooit ons vaan en de Hoop 's geboren.
't Lied zal 't verhalen, Droom zal 't omstralen.
Waar 't ons wekt en blijde verluidt.
Vooruit! 't Jubelt al meer,
Koude van vryheid, uw stem, o Heer l
II.
Lana;, lang, schuchtren, voorheen
Weerden wy bang allen echy'n van Leven.
Vast, vast, sloot ons aaneen
Wakkere trouw en verhelderd streven.
Kracht zy ocs schoonheid, plicht ons gewoon
heid;
Hoort uw leus, neemt aan haar gezag I
Zy', zy voert ons omhoog.
Open uw oog voor dan nieuwen dag l
III.
Vrouw'n, gy die 't hebt gewaagd,
Eersten van ons giogt den vijand tegen;
Voor hoon bleeft ge onversaagd,
Htffend uw blik naar den dag van zege.
Last niet te dragen, eind'Jooze dagen,
Zware taak, getrouwlyk volbracht;
Heil U, winnaars voor goed,
Krone U de lauwer van 't braaf geslacht l
IV.
Zyn, stryên, deez' twee zyn n;
Niets kan het winnen dan trouw en wagen.
Op, op, 't is niet geleêa,
Weer elke dag moet zyn vruchten dragen,
Vast in vertrouwen, zonder veiflauwen,
Becht naar 't doel de zegevaan geplant l
Gaat, gaat, eend'ren van zin,
Schouder aan schouder, en hand in hand l
E. v. E. D. B.
Juicht juich! hef allen aan l
Zing met den wind om het nchtendgloren I
Voort l voort I breek u nu baan l
Wy'd wapp'ren vaandels; hoop is geboren I
't Lied van victorie, droomen van glorie
Hoor, zy roepen bly, maar met klem!
Hoor! hoor 't groeiend geluid l
Donder van vrijheid, des Eeuwigen stem l
Lang, lang in het verleen
Schuwden wy 't stralende licht des Hoogen;
Sterk straks trekken wy heen,
Trou v,onver vaard en met klaarziende oogen.
Kracht, die haar schoonheid alzyds ten toon
spreidt.
Plicht, die wenkt (erken zyn gezag 1)
Zy, zy roepen ons op.
Open uw oogen, want nu ryst de dag!
Heil , die in den strijd
Vóór hebt gestaan, vol moed en zorgen;
Hoon, smaad droegt gy altyd
Bichtend uw blik op een schoon er morgen.
Wegen vol slommer,
Dagen vol kommer,
Zy't gij trouw en moedig gegaan I
Heil, heil, n siert de kroon,
Die slechts op 't hoofd van de dappren
mag staan l
Leef I streef! Die twee zyn n l
Moed vol gewaagd doet den strijd slechts
winnen.
Al, al 't werk van 't verleen
Doet ons vandaag met meer kr&cht beginnen!
Lach in verdrukking! lach vol verrukking!
Lach vol hoop: want wis ia ons loon!
Voort! voort l allen als n !
Schouder aan schouder! Ginds hangt de
kroon!
Middelburg. M. M. BLANKERT,