Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTEBDAMMEil WEEKBLAD VOOR NEDERLAND,
No. 1787
?r De in Saint-Juif bjj Paryg gevonden
?f * Urmengcb, geteekend door een
^v . krankzinnige.
X
"V Kunst van Krankzinnigen.
Over de kunst bjj krankzinnigen heeft
' ; dr. Joachim Friedenthal eene korte be
schouwing gegeven in Reclams
Univerf,- sum (Heft 40), waaraan, met bjj voeging
van de reproductie der af beeldingen, het
: ~ volgende is ontleend.
De Musea, die in navolging van
Lom? broso, onder vele anderen, Tambarini
in Italië, Bechterew en Sikorski in
Busland, Naecke in Duitschland en in het
bizonder dr. Marie de eerste dokter in
het groote krankziniigegestioht Saintjuif
bjj Parjjs, gesticht hebben, laten een
blik werpen in de werkplaats van den
geest, die even verrassend als leerzaam
' is. Dr. Marie, in wiens verzameling het
hier gereproduceerde zich bevindt, heeft
in zqn ongeveer vijf-en-twintgjarue loop
baan een rijk materiaal bijeen gebracht
. en, een groote reeks soortgelijke gevallen
kannen waarnemen. De resultaten, hier
uit verkregen, zijn voldoende, om over
de beeldende kunst bjj krankzinnigen,
l hare voorwaarden, en haar aard een
tamelijk juist overzicht te hebben.
Onmiddellijk treft het groote
ondersoheid tusschen beroepskunstenaars en
, dilettanten in de kunst, die, ziek
'gewjtwden zijnde, toch hunne kunst verder
», ... kunnen uitoefenen,?en de waanzinnigen,
,'" ' die eerst in en door hun waanzin,
zon: ' der eenige opleiding tot kunstenaar
ge; worden zijn. Wat Goya en Segantini
? om twee der grootsten te noemen in
; hun waanzin-hallucinaties in teekening
? of schildering schiepen, toont nog weinig
' . va» het psychologisch wonderbare, wat
r bij mensehen in waanzin tot
kunste? - naar geworden, valt op te merken. In
ieder geval is het zeer zeldzaam, dat
? böroppskunstenaars hun manier van
teeke; nen en schilderen onder de terug werking
- ' van hun zielsziekte niet veranderen.
Een typisch kenteeken is bij hen een
zeldzame, zich wonderlijk openbarende
: vergeetachtigheid.
. - Zoo ging een schilder, die om zijn
mooie kleine tafereeltjes uit de ISaeeuw
:,; een zekere beroemdheid verkregen had,
Teekening van een zielaieke.
iiiiiiiiijHiitiiiiiiiiiiimiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMimiiiiiiiiiiiiiiiiiii
P, A, Stolyp. t
P. A.. STOLYPIK,
in leven Russisch minister- president. Hy'
werd door den bij de politie
geaecreditaerden revolntionair Bagrof tijdens eea
gala tooneelvoorstelling te Kiew op laat
van syn revolutionair* pari ij vermoord.
Beeldhouwwerk van een krankzinnige, voorstellende dr. Marie, directeur van bet
Qeaticht voor Krankzinnigen te Saint Jnif. Achter het beeld ataat dr. Marie zelf.
in het gesticht kalm voort dezelfde soort
te schilderen. Alleen liet hij steeds en
bij alle figuren den neus weg, hoewel deze
even goed en even af" waren als zijne
vroegere. Op de plaats van den neus zette
hij steeds een witte plek. Eea andere
verpleegde in de stichting van dr. Marie
schilderde op dezelfde manier en in de
zelfde kleur portretten als in gezonde
dagen, maar liet steeds de ooren weg.
Of bij den veranderden geestestoestand
steeds een zwakte vau het herinnerings
vermogen of een zekere vrees, uit welke
oorzaken dan ook, eene antipathie tegen
het weggelaten zintuig voorzit, is niet uit
te maken noch uit de onverschillige ant
woorden dier zielzieken noch uit nauw
keurige observatie.
Dikwijls echter toont zich een veel
dieper gaande en veel belangwekkender
verandering, eene terugkeer tot archaïsche
vormen, tot de lij n vo dring der Primitie
ven. In dit geval is het zeer karakteris
tieke proces waar te nemen, koe schil
ders die met alle technische- eu
kultuurvetfijning van hun tijd vertrouwd waren,
de beste opleiding genoten -hadden,
nu, onder den invloed van hun beperking
en verstoring van deu geest, langzamer
hand maar vaak plotseling ver
leerden wat zij hadden leeren zien. Hun
bleef niets dan wat met hen, in zekeren
zin, geboren werd. Zij keeren terug tot
de tastproeven" van geniale kinderen,
en sciilderen en teekenen als in een tijd,
dat het OOK niet gevormd was om kunst
te zien. Ver van alle opleiding, van
iedere opwekking, ver van levende en
levendig ontvangen indrukken des daags
verliezen zij iu de eerste plaats de ge
schiktheid om. perspectief te zien, zij
bemerken niet meer de wijkende lijnen,
en zien niet meer de onderlinge afstanden
der voorwerpen. Hoe minder hun hersens
vermogen te oordeeleu en te coutró leeren,
hoe verder zij komen te staan van kunst
opleiding, des te grilliger, willekeuriger
en ODjuister stellen zij de voorwerpen
voor. Zij, bij wie deze verandering in
het vermogen van te zien het toppunt
?bereikt, teekenen alleen nog maar iu
parallelle streepjes en lijntjes. Z>p was
onder de patiënten van Dr. Marie een
architect, die de gewoonte had,
phantastische bouwwerken te teekenen, waarvan
de bovenste verdieping steeds breeder
werd dan het grondvlak. Perspectief
hield hij er in het geheel niet in. Da
teekening zelf bestond uit evenwijdige
lijnen zooals kindereu en primitieve
volken gaarne maken.
Evenals op den vorm heeft
geestesstoring ook invloed op de kleuren. Deze
werking is meer verklaarbaar. Want
reeds bij normale menschea er vaart m in,
welk een grooten invloed de gemoeds
toestand op het onderscheiden, d.w.z. op
het met gevoel eu oordeel onderscheiden
van kleuren, hebben kan. Zoo kunnen
menschen bij groot verdriet, blijde, zelfs
de vroolijkste kleuren zoolang hun
oordeel van onderscheid zwijgt en zij
aan hun gevoel den vrijen loop laten
niet blijde en vr o olijk zien. Zooals in
het algemeen in de verschillende manier
van zien en in de verschillende,
menigTentoonstelliDg in uit Sttdel. Mm.
Deze groepententoonstelling, gevormd door
F. Hart Nibbrig, H. J. Wolter, 8. G. Bosch
Reitz en S. Moulyn, is, als geheel Benomen,
nog al samenhangend. De wenscbeüjkbeid
hiervan wordt voor deze soort
tentoonatellinlingen dikwijls niet ingezien. Al geeft; dit
viertal schilders dan ook ongelijksoortig
werk, ze contrasteeren niet op een onderling
schadelijke wyse.
Hart Nibbrig heeft met een zeer ruim
aantal werken gelegenheid gegeven tot een
duidelijk overzicht zijner productie gedu
rende een twintigtal jaren. Dat is nu wel
een gelukkig kan?j e voor wie toevallig aan
een studie over Niobrig mocht bezig zijn
alleen zon de afwezig&eid geroeid worden
van het graphiache werk. dat ook menigmaal
dit zijn naarstige handen k wam, BB kenschet
send is voor zijn kunst. Maar afgeden van
het ruime studiemateriaal dat zijn tentoon
stelling biedt, geloof ik, dat Nibbrig door
een kleinere maar meer uitgelezene inzen
ding met een kenze-tentoonatelling
gunstiger indruk zou hebben gemaakt.
Door de menigvuldigheid krijgt zyn tentoon
stelling nu ieti vermoeiend?, de k eerjy de
van zijn respectabele hoedanigheden laat
zich nu meer voelen in een gelijkmatigheid,
die naar het eentoonige zweemt. Nibbrig
ia een schilder die een overtuiging heeft,
en naar een vast doel zjjn werk richt met
volhardende inspanning en ia volle oprecht
heid. Hy was een der eersten in ons land,
die de nadrukkelijke aandaiding der kleur
aandorat, die met wijd geopend oog
obserLandschap, goed begonnen en in war
reling van arabesken eindigend. Naar
een teekening van een krankzinnige.
maal zelfs groteske kleurweergave van
sommige modernen, misschien even sterk
een bepaalda gemoedstoestand als de
meest verschillende wijs van zien en
verdeelen van licht e a schaduw tot uiting komt.
Hun steeds terugkeerende verklaring,
dat zij, sinds zij in het gesticht waren,
alle dingen en kleuren als in een nevel,
zien in letterlijken zin alles
zwart zien", is niets anders dan een
lichamelijke reflectie van hun melan
cholie. Hun droefheid, hun orufliierad,
hun schaduw leven projecteert zie l voor
hen met zwarte vleugels op den helder
blauwen hemel, de veelkleurigste bloe
men, het Zonnigste landschap. Zoo kan
men in het Museum te Saintjuif, land
schappen geschilderd zien, waarvan de
lente-voorstelling somber is als de duis
terheid van deu geest, waaruit zij ont
stonden. Andere schilderijen hebben een
enkel kleurige, eu dan schreeuwend
kleurigen hoek, als een kreet van ver
lossing in een helder oogenbhk. Sommige
schilders ver warren hun werk kort nadat
zij hun werk begonnen züa in de hoeken
tot volkomen op zich zelf staande ara
besken, als werkende in koorts, onder den
plotseling weder opkomenden waanzin.
Ia het gesticht vau Dr. Marie is een
verpleegde, niet behoorende tot de schep
pen ie kunstenaars, maar tot de kopiisten
van verwonderlijke bekwaamheid. In de
uren dat hem zij a demon niet vervolgt,
kopieert hij schilderijen van Puvis de
Chavannes of van Zeem met onnavolgbare
nauwkeurigheid en waarheid. Maar het
zelfde schilderij, van Zeem of van wien
ook, dat hij in al de warme, lichtende en
zonnige kleuren nagebootst heeft, kopi
eert hij in de uren, waarin de waanziu
hem beheerscht, iu de somberste, droefste
kleuren, in de manier van Carrière, terwijl
bij versom berin g der kleuren, de teeke
ning, zelfs in de détails, volkomen juist
blijft. Uit deze manier kleuren te zien
uit den invloed vau den gemoedstoestand
op de schijnbaar zoo objectieve kunst
veerde ean landschap in het helle zonlicht,
afceerig van het kansrijke spelletje met
onbestemde tintjes en onbepaalde
vormduiding. Hij vond daardoor als schilder een
levenstaak, en zjjn groote arbeidzaamheid
zooveel jaren lang, ia werkelijk eerbiedwaar
dig. De pointilleermethode werd door hem
niet toegepast uit een gril, doch als de naar
zy'n aard en streven consequent doeltreiïande
techniek. Maar ie methode verloopt in zijn
werk wel eens in een systematische toe
passing en een zeker plichtsgevoel waarmee
hij tegenover ieder nieuw weik, als een ten
einde te voeren taak, vervuld is, mag er
wel schuld aan zij n, als de kleur wezenloos
en de bleekheid krijtachtig ia. Het zijn dan
schilderijen die een handleiding Nibbrig
inhonden. Op te merken by deze tentoonstelling
valt, dat het graphisc'ie karakter de neiging
tot synthetiseeren (of reglementearen?) van
kleuren en vormen in zyn vroegere werken
meer heerschend was dan later.
Maar ala verbiedend teeken laat zich ook
constateeren, dat deze werkzame en ernstige
geest, blijkens de latere stndie'a en schilde
rijen uit Zeeland met verjongde energie zy'n
leventstreven voortzet. Er zijn daaronder
werken, pittiger en warmer dan ooit, en in
't bijzonder noteerde ik het schilderij: Duin
op Wakkeren, met enkele figuren, om de voor
Nibbrig grootsche conceptie van den licht
val, die het motief van deze compositie uit
maakt. In het figuur lijkt hij me als
portrettiat het voordeeiigat. Nuchter
geobaerveerd, strak en deugdelijk doorgevoerd,
hebben die koppen soms een scherp
pgychologiachen kant. De voorstellingen van
naveder kleuienwedergave ook bij een nor
malen kunstenaar, laten zich gevolg
trekkingen maken.
Het eigentlijke mysterie begint dus
daar, waar in den waanzin plotseling een
kunstvermogen?onverschillig van welke
sterkte out waakt, dat vraeger nauwe
lijks aanweiig, en zeker niet of nooit
ontwikkeld was. In zulk een stilstand
van het logische denken, ontketenden
zich krachten, die zekerlijk in geheime
diepten sluimerden. Ondanks Lombroso's
onderzoekingen en de waarnemingen vau
anderen kan men toch nog niet tot klaar
heid komen in hoeverre waan en her
innering uit het onbewuste zich tot
scheppende kunst vermogen te vormen.
Het betreft niet de gevallen van een
voudige, bijna werktuigeljjken
kunstarbeid, als borduurwerken, wapens, maar
ook van phautastischen aard. Want daarbij
is de zucht tot nabootsing in zekeren zin,
in de handen" gebleven. Maar juist bij
deze kunstenaars treft men groote com
posities aan, vol originaliteit en eigen
vinding, waartoe reeds een grootere
begaving en scheppend vermogen behoor
den. Natuurlijk zijn zoo goed als zonder
uitzondering al deze schilder- en beeld
houwkunst van een primitiviteit aan
welke men terstond ziet, dat iedere
school en oefening faalt. Maar juist zij
doet weer voor ons opleven de eeuw,
waarvan wij niet slechts de meeste docu
menten naar ook de voorstelling verloren
hebben: de eerste eeuw der menschheid
met al hare Atavismen.
Zij toont de eerste tastproeven der
zich vormende menschenhand, hare lang
zame ontwikkeling, hare onmerkbare
vervorming. Er zijn teekeningen, nauw
keurig herinnerende aan die welke
Fransche geleerden Calaune en Vordier
op de voor-historische grafgesteenten
aangewezen hebbeu. Andere zijn als
oud-Japansche bladen, en vele schijnen
door hun exotische manier aan de
kuostoverblijfaels van een Mexicaanschen stam
ontleend. Voorts kan man waarnemen,
hoe langzamerhand, onzaglijk langzaam,
vormenzin scherper wordt, en uit da
atavistische vormen zich ontwikkelt tot
die der kuituur.
Een briefbesteller, wien in zijn gezonde
dagen het nooit in den zin kwam te
teekenen, kreeg er, kort na zijn krank
zinnigheid, een sterke, onbedwingbare
begeerte toe. En al doende ontwik
kelde hij eeu talent, hoewel hij zonder
opleiding was, hoogst merkwaardig, daar
zijn werk vol gevoel en de voorstelling
levendig is. Zeldzamer nog is het geval
van een kind, van een jongen van nog
geen acht jaar, en behalve waanzinnig,
teringlijder. Men kon den jongen niet het
allerminste tot ontwikkeling bijbrengen.
Hij leefc schier sinds zijn geboorte in het
gesticht en is er nooit uit geweest. Deze
knaap heeft een onweerstaanbare n drang
om te boetseeren eu te modelleeren. Met
vochtige aarde, bladeren, kurken, met
al wat hij maar in handen krijgt, for
meert hij allerlei dieren, paarden, honden,
geiten eu merkwaardige fabelachtige
figuren. Bij alle als vau zelf sprekende
plompheid hebben deze modellen een
loozen of landloopers, zy'n meest treffend
om sommige eigenaardige typen. Orer 't
algemeen echter van een te plat naturalisme.
Maar de twee vrouwtiiguren in Steenoven,
hebben een zekere sinistere statieusheid en
de Veerpont vol passagiers, met Ebenen aan
den overkant van de breede rivier, is als
een boeiende vertelling van een landelijk
geval, een natuurgetrouwe afschildering der
lankmoedige stemming van het moment. Als
een verdienste, kenmerkend voor Nibbrig,
valt ook op te merken de waarschijnlijkheid
in houding van den in zyn partij verdiepten
Schaakt p eler.
Vau de drie andere exposanten is Bosch
Reitz de belangrijkste, althans de meeat
opmerkelijke. Wolter ia als Nibbrig een
strever naar lichtuitdrukking, zonder even
wel de techniek van het stippelen toe te passen,
maar ook veelal zonder diens consistentie
van kleur. Zyn groot opgezette en bedachtzaam
uitgewerkte landschappen behooren niet tot
zy'n meest lerende werk, ala bjjv. No. 48
Sneeuw te Laren, dat een gloed rol atudietje
is op het motief van oranje, wit en naar het
lila zweemende blauw. Maar over het alge
meen komt het me voor, dat deze schilder
te zeer met een vooropgezet palet werkt om
het klare buitenlicht te schilderen. Er zyn
verschillende werken van een meer eonoren
toonaard, van een gedempte maar diepere
kleur, die my meer naar zyn werkelyke
neiging schijnen.
Het schilderwerk van Moulyn is kleurloos
maar heeft een zekere tendenz naar het
klassieke, als een verre naklack van Foussin.
Een streven naar het veredelen der vormen,
Naar een portret van een waan
zinnige, door een waanzinnige.
levendige houding, een beweeglijkheid,
die den kleinen kunstenaar bij normale
ontwikkeling der hersenen waarschijnlijk
tot een groot kunstenaar gemaakt zou
den hebben.
De interessantste krankzinnige is
echter een gewezen porceleinfabrikant,
die onder den schuilnaam Tirkof merk
waardige kunstwerken, getuigend van
veel talent, tentoongesteld heeft De
kunstvoorwerpen, die hij vroeger als
werkman maakte, onderscheidden zich
door niets en waren volk imen minder
waardig. Zijn talent werd eerst bij zijn
krankzinnigheid, die in grootheidswaan
eu vervolgiugsvrees bestaat, geboren.
Hij kan slechts werken als zijne ziekelijke
extase op 't hoogste is. Dan maakt hij
teekeningen met origineeleen verbluffende
lijnen; arabesken en landschappen van
groote decoratieve waar Ie.
Een groot aantal der waanzinnigen
met den drang naar kunstuiting poogt
steeds eu altijd den duivel voor te stellen,
die in hen gevaren is. Zij doen alle
moeite al zijne verwisselingen, wegen
en kwellingen te teekenen. Zij vinden
geheimschrift uit, om zich aan hem ver
staanbaar te maken en hem in zijn taal
te bannen. De middeleenwsche voorstel
ling van hel, boven- en onderwereld vau
den een- en twee-hoornige wezens, wordt
bij hen levendig. Zelfs de angst voor
hypnotisme speelt in deze teekeningen
een rol, eu menigmaal zijn ze zoo beverig
eu verward geteekend, als mediums onder
den blik van den hypnotiseur kunnen
doen.
Wie vermag de geheimen dezer ver
schijnselen op te lossen!
Landschap, geteekend door een
krankzinnige.
in de gedaanten der boomen vooral, door
een wel fijazinnig aangelegd schilder, doch
van geringe macht, is n et te miskennen.
Het zyn eigenlijk idylles op het hollandache
landschap die hy maakt, met een wisseling
van gekunateldheH en stHe gevoeligheid.
In een klein echilderytje: Avond, ia
eanteedere duiding der onwetenlykheid van
dnisterend licht. Ik noteerde ook: Aan de btek,
ala een der beste stukje?. De litho'a van
Moulyn zijn voldoende bekend, met hun
nauwkeurige doch zeer gelijkmatige zelfs
matte uitvoering.
Bosch Reitz zou te noemen zyn de schilder
van het aristocratische landschap. Zijn
geheele inzending, bestaande uit 28 schilderyen
ig getiteld : Gezichten van de villa Torlonica
te Frascati byi Rome. 't Zijn parken met
vijvers, bassin», terraisen, balustraden en
fonteinen. Het ia de kunstmatig aangelegde
natuur, geschikt geordend; met plan t gewas
sen en geboomte, zorgzaam aangekweekt tot
een wseldegroei. Ia die lusthoven zijn de
grasvelden efïene groene vlakken, torsen
dikke stammen bladervolten ala ruime zware
gewaden. Het zonlicht ia dartel en kaatat
op de blanke balustraden, blinkend in voor
naamheid tusschen die natuurlijke coulissen
van donkerend groan. Naar het kunstmatig
karakter van de se aatunrtafereelen voegde
zich de opvatting van den schilder wat
gewild en in de van bladermasca's zwaar
bevrachte boomen zag hij bij voorkeur de
vormwendingen in een kringverloop van
lijnen. De accentuatie's van vormen, waar
takken bloot- komen, gaan daarby' schier
schuil. Deze stylistieche neiging werd
waar