Historisch Archief 1877-1940
No. 1787
D K AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
FRAHSChBELGISCH
CON60
AFRIKA BIJNA GEHEEL VERDEELD.
Geheel Afrika is langzamerhand onder
worpen geraakt aan de Enropessche mogend
heden of onder hun protectoraat. Slechts
Tripoli, Abyasiniëen Liberia zijn hier ran
nog uitgezonderd. Liberia la de eenige door
negers beat narde Afrikaanse hèstaat: ha»
onafhankelijkheid liep voor een i ze jaren
groot gevaar. Op Tripoli, dat onder Turksche
eusereiniteit staat, heeft Italiëeen begeerigen
blik gewórpe*. Na het rumoer over Marokko
haar ei-n gnnstige gelegenheid schenkt, heeft.
het koloaiën-arme ItaliëTurkije een som
gelds voor dat land geboden... en het
weigerend Turkije scheept groote voorraden
amunitie naar Tripoli in. Abyssiniëmoest,
zooals men weet, voor eenige j aren de binnen
trekkende Italianen met geweld van wapenen
keeren...
Behalve Italiëis ook Dnitschland arm aan
schijnlijk nog aangewakkerd door het se hou v
apel van de spiegeling in het heldere matige
water der vjj vers; alsof bjj het staren naar
het spel van die chaotische kringeling, die
in ornamentale karakters de weerspiegeling
van de roerlooze werkelijkheid afteekent, de
waarneming verbijsterde.
Nu is het de font dat het onre'ëele, of deze
?vlottende schijnselen, vaneen zelfde
wezenlijkheid werd gegeven als wat tastbaar is en
relief heeft, soms meer nog. Intnsschen
lijkt me dit on d ar werp wel naar den aard
?uiiiiliiiiiiiiiHiiiiliiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiumiiiiiMi
ETLNSCHAPPEÜJKE
Het lichten m de Mm".
Kort voor het uitbreken van den
SpaaaschAm«rikaanEchen oorlog werd de
Amerikaansehe marine getroffen door het verlies van de
Maine. Terwijl dit scnip, dat op 't o ogen
blik geen belangrijke factor van de vloot zou
uitmaken, in de haven van Havanna lag,
zonk het snel tengevolge van eene hevige,
onverklaarbare ontpu mag. In den eersten
tgd twijfelde geen Amerikaan er aan of deze
ontploffing was het gevolg van een verraderlij ?
ken Spaanschen aanval. Dadelijk na het onheil
werd het wrak door duiders onderzocht om
na te gaan of de scheepswanden naar buiten
of naar binnen gebogen waren, wat respec
tievelijk wijzen zou op een ontploffing binnen
of buiten het schip. Ia het eerste geval dacht
niemand meer aan verraad, in het laatste
geval echter we'. De duikers constateerden
dat over een afstand van ongeveer 25 Meter
het dek en de zijwanden der Maine totaal
vernietigd waren; alteen de dubbele bodem wa;,
hoewel zeer beschadigd en verbogen, vrijwel
op zijn plaats gebleven. Deze bodem liet nog
zien dat de platen naar boven, en naar bin
nen gebogen waren en dat een deel van de
kiel ongeveer 11 Meter hooger geduwd was
dan wanneer het schip onbeschadigd ge
zonken waf. Hieruit maakte men op dat de
Maine gezonken waa door de ontploffing van
een onderzeesche mijn, die de gedeeltelijke
koloniën. Terwijl Frankrijk, zijn Aziatische
protectoraten niet meegerekend, een onme
telijk Afrikaanech déboncbéheeft, en En
ge and, dat van koloniën letterlij k o verkropt
is, in dit Afrika een strook lands bezit, zich
uitstrekkend bijna ononderoroken
vanAlexandriëtot Kaapstad toe, moeten de Duitsehers
zich vergenoegen met drie weinig opleverende
gebieden, ver van elkaar... en met nog 't
een en ander, zooals de stad Kiaotejau in
China.
Het is dus wel te begrijpen, dat de
Duitschers met leedeoogen zagen hoe,onder't schild
van de enfenle met Engeland, Frankrijk
Marokko greep. Als de Duitschers rumoer
maken mag billijkheid^halve niet vergeten:
dat zij bjj de internationale rooverü.in verhou
ding tot hun beteekenis, maar weinig kregen
van dm buit.
van een schilder met veifijnden geest als
Bosch Reitz. Maar hij moge zich er nog op
verdiepen l Want om een toets te vinden
voor het gehalte van wat hij nn gaf, mag
gewezen worden op zijn banale schildering
van een fontein. En om een fontein te
pchilderen, de schoonheid te geven van den
fier opstij genden en weelderig
uitsterrelenden waterstraal, dat zou wel zijn ideaal
moeten zijn;
W, STBBNIIOPF.
ontploffing van een of meer der
ammunitiemagazijnen tengevolge had. In de volgende
jaren is het wrak steeds dieper geionken
totdat ten slotte besloten werd het wrak te
lichten, eensdeels om de haven te ruimen,
anderdeels om de lijken te bergen, ma * r ook
zeker en stellig om uit te manen of werkelijk
de duikers gelijk hadden. Het veel geld kos
tende plan is nn, nadat de Maine dertien
jaar gerust heeft, uitgevoerd, maar het resul
taat is voorloopig nihil, wat de opsporing
der ramp-oorzaak betre/r.
Da berging geschiedde als volgt: het wrak
lag oorspronkelijk in 12 meter water, maar
de modderbodem is in dien tijd door de
getij-stroomen bijna twee meter gestegen,
terwijl het wrak ongeveer 12 meter in den
modder is ingezonken. Om bet wrak heen
werd een caisson gebouwd bestaande uit
twintig stalen cylinders, ieder ongeveer 16
meter in middelljjo, in een ellips gerang
schikt. Daar de bodem der Maine een twintig
tal meters onder het zee-oppervlak ligt, moest
dese caisson de druk weerstaan van 10 meter
water en 10 meter modder, voordat het wrak
geheel bloot lag. Dat was het oorspronkelijke
plan, maar zooals wij zien zullen, is dit opge
geven door de onvoldoende stevigheid van
de caisson. Elke cyünder werd als aparte
eenheid gebouwd; er was zelfs een
tusecherruimte van een paar decimeter gelaten tns
schen de cylinders onderling. Deze
tusscbenruimte werd later aangevuld, van buiten door
een cylindersegment en van binien door
houtwerk. Elke cylinder bestaat uit 150 rechte,
in elkaar grijpende stalen staven, ieder een
vijf en twintigtal meter lang. Deze staven
zijn echter zonder voldoende stijgerwerk ge
beid en zelfs werd er niet voor gerorgd dat
de staven precies loodrecht stonden. Het
gevolg van deze slordigheid was, dat de top
Fig. 1. HET MAINE"-WRAK MBT EEN DEBL DEB CAISSON.
De caisson bestaat uit een ellips van twintig cylinder t, ieder uit 150 stalen staven
opgebouwd en gevuld met bagger. Door de onvoldoend» constructie beginnen, deze
cylinders zeer sterk af te wijken onder invloed van den waterdruk. JJ.fl wrak zelf
vertoont voor de mast de omgetlagen brug en dekken. De watervlakte ?oör het wrak
verbergt den diep verzonken dubbelen bodem, die overgebleven is van het in de lucht
getprongen gedeelte; deze bodem is vermoedelijk gefael onbereikbaar, en daardoor
ook de oplossing der ontploffing s-vraag.
HöUaitteiBrl2isclieliist,ii
I. Bergen op Zoon is een plaats niet
(onder reputatie in ons volkslied; de st»d
hield ziek vroom. Maar voor de aitingen der
kunst behoort ijj tot de binnenlanden van
Hollandsch Afrika. EB daarom heeft deze
tentoonstelling ten rente ietg van het openen
der binnenlanden," nu niet voor den
commerc elen kant van het leven maar voor dien
der scnoonaeid. Of deze poging slagen zal?
Het ia te hopen, hoewel niet te verwachten.
Want dete kleinste en zelfs grootere steden
van de Zeven en Ei f provincieën, zjjn
slnimerenden, zoo ze niet gewekt worden en
geïatellectualiseerd tevens door een Akaïemie.
Het leven heeft er wellicht zeekre goedmoe
dige behaagljjkheld, maar het heeft niets
van den spitsrankenden of breedmakenden
Hartstocht in de groote Steden;.het leven
is aan den zijkant van hel landelijke, maar
mist daarvan net wezen en net heeft niets
van de scherpe kracht die ziek in de steden
concentreert; het leven heeft noch de Zin
van den Akker noch de Elektrische Maan
van de Stad over de late Volks-volten. Het
is in die steden misschien wel eens lauw
van 't ontroerende, maar nooit helle-heet
of ijs-kil, zoodanig dat er geschreeuwd wordt
of dat iets zich kristalliseert, dat tot blijvend
beeld voor allen is. Een ding leeft er mis
schien en wordt wellicht er door-rijp: de
Sloome Haat en 't echuwlyk kwaadspreken.
Het is das de vraag of in deze trage
atmospheer waar weinig zich rept in de richting
der kunst, n stoot van enklen voldoende
zal zijn om voldoende belangstelling te
kweeken....
Ten tweede is deze tentoonstelling een ver
werkelijking van iets wat ik al lang wencchte.
Het is het tegenoverelkaar stellen van het werk
van twee naties, zoo vol invloed op malkander,
dat dit eens te zamen laten zien van zelve
Ijjkt te spreken. Deze tentoonstelling vertoont
Holland ich en Belgisch werk. Niet op de
juiste wjjze, maar de fout ligt gedeeltelijk
maar bij de organisatie. Het grootste deel
der onmogelijkheid ligt in de plaats die
Bergen op Zoom beeft in ons geestelijk leven.
Het trekt de goede schilders niet er ten
toon te stellen, behalve wanneer ze daartoe
aangezocht worden; het is geen stad waar ze
verwachten met den jnisten blik geschouwd
te worder. Bergen is voor hen geen plaat j
waar ze gaarne te hoop loopen, en het is
geen centrum van allerlei wegen. Vandaar
dat het goede doel hier niet is her» ik t noch
in het hart getroffen van zyn roos. Een onzer
groote steden moest dit voorbeeld volgen en
in het groot doen, wat hier beproefd werd in
het klein. Ik meen met in het groot" niet
in getal maar in hoedanigheid. Tjjdgenooten:
Hollanders en Belgen moesten tegenover
elzander gesteld worden ter aemulatie in de
schoonheid. Van beide moesten de sterke
werken te zien gegeven zyn en kritiek zou
gras-duinen. Want haar werk ia vergelijken
en haar belang is haar grootheid ten op dchte
der andere meeningen, der andere kritieken.
Ds kritiek zon zich schrap zetten, en guir
landes van meeningen kannen hangen voor
haar immer open deur. Hier, ten opzichte
van deze tentoonstelling, is de richting te
prijzen, niet het bereikte...
II. Is deze tentoonstelling zwakker dan de
van de cyliider eerder een complete cirkel
was dan de bodem, die in sommige gevallen
60 c.M. spreidde. Vandaar dat de stevigheid
zeer sterk verminderde. Zoodra de cylinders
gereed waren, werden zij gevuld met
opgedregden grond, om te beletten dat de water
druk de cylinders in elkaar perste, en ook
om lekken te voorkomen. Toch is de stevig
heid juist daar waar de waterdruk het grootste
is, n.l. bij de cylinderbasis hoogst bedenke
lijk. Toen de caisson gereed was, werd het
water weggepompt tot het 5 meter onder het
zee-oppervlak stond. Toen ging men de cylin
ders inepecteeren en het bleek dat zij in
beweging waren gekomen en naar binnen
gedrukt werden. Duiker-onderzoek bracht
de fouten aan bet licht; dadelijk werd het
water weer gedeeltelijk toegelaten om de
druk te verminderen, terwijl de caisson ver
sterkt werd door een 75000 ton rotsblokken
binnen tegen den caisson-wand te storten.
De ie massa zonk in den modder en deed
deze natuurlijk ryzen, zoodat het wrak nu
in ruim 13 meter modder ligt. En het ergste
is, dat de cylinderbe weging niet volledig er
door gestopt is; voor dies tgd verschoven
zij bijna 4 cM. per etmaal, nu nog bijna
1.5 cM.; vele wijken reeds meer dan een
meter van de loodlyn af, naar binnen toe.
Bovendien is de gestorte rotsmaesa zoo groot
dat zij tegen boeg- en achtersteven van het
actrip aanligt; vermoedelijk moet 't storten
voortgezet worden, en om nu te beletten
dat het wrak gedeeltelijk onder deze masea
bedekt raakt, moeten stalen platen de
rotemassa van het wrak afhouden. Eigenlijk steunt
de caisson dan tegen het wrak zelf! Terwijl
het werk eerst ? 2,500.000 zon kosten, is de
waarschijnlijkheid groot dat deze som ver
dubbeld zal worden eer 't afgeloopen ie.
Ean schitterend succes voor de ingenieurs is
dit werk dus niet, vooral omdat erdoor het
doel allicht onbereikbaar is, uit te maken
wat de ontploffings-oorzaak is.
Voor zoover het wrak reeds bereikbaar
is, is reeds gebleken dat er een vrij groote
verandering gekomen is sinds het eerste
duiker-onderzoek. Afgaande op de photo's
die van het werk in zijn tegenwoordigen
toestand gemaakt zijn, is er een absoluut
leege ruimte tnsschen de zwaar beschadigde,
maar goed zichtbare boeg en het bijna intact
gebleven verdere scheepegedeelte. Deze
ruimte heeft oorspronkelijk de bovenbe
schreven dubbele bodem bevat, die eigenlijk
de oplossing van het raadsel moest brengen.
tfaar vermoedelijk is deze dubbele bodem
nog veel dieper weggezonken dan de rest
van het wrak. Misschien heeft het groo'e
gewicht van den bodem deze omlaaggebaald
tot den vasten ha ven-ondergrond, dus een
twintigtal meter onder het zee-niveau. Men
heeft in de open plek gepeild maar
nietofficieel is bekend dat er geen spoor van den
scheepsbodem te voelen is! Het ophalen en
onderzoeken ervan wordt dus een onover
komelijke moeilijkheid.
Opmerkelijk is dat, indien men alle moge
lijke oorzaken nagaat, die de ontploffing ver
oorzaakt kunnen hebben, geen ervan zonder
zeer ernstige tegen-argumenten eraf komt.
Het ongemerkt leggen van mijoen is bijna
onmogelijk geweest; met torpedo's bleken de
Spanjaarden tijdens de oorlog heel slecht
(L'niustratim).
Oezicht op het Duitsche oorlogschip Berlin", van de tinnen uit der onde
Marokkaansche vesting te Agadir.
IIIMIlmMIIIMHIIIMimiMlIIIIIHtl IIIMIIIIIIIIIMIIUHIIIIIIIIIItlllllllllflIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIII»
meeste tentoonstellingen van 't werk door le
den der kunstgenootschappen gemaakt 7 Ze is
dat niet; alleen is ze armer gehangen; alleen
mistde zaal,waar uitgestald wordt, d-»sumptno
siteit van Pnlchri en Arti. Er zijn ook hier
een aantal werken zonder n verdienste.zoo als
overal eldeis, in wien niets is, zelfs niet een
eenigszins voldoend werkmanschap. 6e krijgt
langzamerhand de gemakkelijke gewoonte
deze niet te zien.
Een andere vraag die te stellen is:
wat beheer echte de keuze der werken ?
De schilder dien ik bezig vond met het
ophangen der weiken zei me, misschien
verrast dat hu me daar vond, dat hu alleen
er was juist als echikker der schilderijen
langs den wand, en dat een ander Hollandsch
schilder dien ik toen hoorde dat er was, even
eens in die kwaliteit zich daar bevond. Deze
t vee hadden dus er niets mee te maken, maar
welke richtsnoer leidde welk comité? Het
is me bij het bezoek niet duidelijk geworden...
Er ia niet genoeg karakter in de keuze; er
overweg te kunnen; zelfontbranding ran het
kruit is onwaarschijnlijk door bet type bus
kruit dat de Maine. aan boord had; heel
misschien is een betrekkelijk kleine vocrraid
roekeloos buskruit de schuldige geweest.
Op een der afbeeldingenis de caisson gedeel
telijk zichtbaar, met het wrak in het midden
ervar. De gevulde cylinders zijn duidelijk te
zien. Op de andere af beelding is de Maine af
gebeeld, zooals zij ca derden jaar, met zee
pokken bedekt, uit de zee herrijst. Men ziet
hier de achtersteven, die vrijwel onbeschadigd
ia. Rechts achter de mast ligt als een zwarte
massa een deel van het voordek dat omhoog
en achterover gebogen werd zoodat de onder
zijde boven kwam. Achter deze massa, maar
op de afbeelding onzichtbaar, ligt de leege
ruimte" waar de ontploffing plaats vond; en
er is niet voldoende kantigheii in de kriti
seering geweest.
6e vindt in Berger op Zoom :
Van Lxzzy Ansingh een schets van een
mei-je in het grijs en geel gekleed. Het is
niets meer dan een schets waarvan de
klenrsamenstelling niet zonder bekoring ia. maar
waar in het geheel de losheid en de humor
nog niet aanwezig zjjn, die baar typeeren.
Floris Arntzenins en Nicolaas Bastert zijn er
met werken die 'k al besprak of die geen
aanleiding zijn tot een nieuwe beoordeeling.
Bastert is een schilder van frisecbe klenr;
soms van een vrij foreche studie, soms van
een groot leeg schilderij. Zijn font is dikwijls:
te kort aan intensiteit, weinig geestelijke".
Beahckj is een, die, naar wat een tijd lang
het symbolisme heette, neigt; zijn land
schappen zgn gedramatiseerd met de
menschelijke gevoelens: de Herder en de Zons
ondergang, en de Herder en de Sterren
zijn daarvan voorbeelden, die niet tot de
daarop volgt de reat van de boeg. Vanaf
midecheeps tot den achtersteven is het schip
zoo gaaf dat het als geheel gemakkelijk
vlottend kan gemaakt worden, om het daarna
in volzee te laten zinken.
De voorsteven is zoo beschadigd, geheel
binnenste buiten gekeerd, dat alleen het
volgenta ermee aan te vangen is: met
bsbulp van acetyleen-zuurstof-vlammen wordt
het in stukken gesneden en bij brokken op
geruimd Da gavonden overblijfselen der
09manning worden naar Amerika teruggevoerd.
Het blijft echter jammer, dat door onvol
doende zorg, de uitvoering van het werk niet
mogelijk maakt de geheele qneatie op af doende
wij se uit de wereld te helpen.
P. VAN OLST.
Fig. 2. HET WBAK VAN DE MAINE.
Deze photo is opgenomen vanaf de caisson, en doet zien hoe de achtersteven en het
midden van het eckip nog gaaf zijn, maar in de dertien jaren dat het bedolven
lag, geheel bedekt wtrden met zeepokken, enz. De naam Maine" is onderaan de
photo, op den achtersteven te onderscheiden. Rechts van de mast ziet men de, door
de ontploffing teiuggtbogen brug en dekken. Daarachter ligt, hier niet zichtbaar,
het totaal vernielde deel, onder het watervlak uit fig. 1.