De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1911 1 oktober pagina 3

1 oktober 1911 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

No. 1788 DE A M S.T E R D A M M E 'II W E E K 'B L 'A D V 'O O 'II N E D E R L A N D. melodieën ia ban hoofd, die zij, de tegenwoondig Miifl annf , tMohaideitheid hezater, niet eg> Ae edhifrteii tti ail&»p. En msto ;gék>cf ,ïk aefcar, dat zjj het ook den heer SsstS Qs&am wöjk «rillen menen anet gchisr oirbaaaarTifke spraakzaamheid over hen te fafetoen ge?<ftrre<»er. Temeer daar itqj zelf blijkt aan "hun grootheid ntuwtyks te geloo*en, gelijk «en verlicht man uit de e eenw betaamt, die wee*-, dat heide legenden hoogstens Aardige dingen van folk lore zijn en overigens materie voor dikke (omans, die niet teer de pretentie hebben knust te willen heeten. PEANS COENBN. Aho fprach Zarathuttra. Deze Tondichtung" van Richard Strauss is de vorige week opgevoerd ouder Willem Hebben we Zu-attmatra niet zien danseii ? Hij sprong op als als een dolleman, schreeuwde met scl: rik kelyke stem (tram petten en houtUazei»), pakte toan met fij a- gespitste daimea- vinger een pand van z'n Capncyner-pü, gooide srün rechterbeen haakseh en deed een paar zwierige ronden op 't andere by klank van de'icieme trivialiteiten. Die los-voetigh*id is zeer aarsteeklijk" en zelfs de Hintorweltlern (M^ndelssohn, Hiller, Jadawohn, fiefi, Max Br net) dansten mee in den luidfaeotenden optocht". Wat e«n heerlijke charge van glusandi, wals-rythmen enorgue-de-barbarie-wijfjei tegen dan loggen Al fan f ar on, maar wat een worstelfog voor bierbuiken om ?dien barbaarse!: en Oei si der Schuier e" onder de knie te krg^en. Hoe jammer dat Don Qnixote en Heldenleber, niet minf er Nietzjraheaansch" (en niet meer!) dan dit epos, nog gevolgd zijn, boa jammer ca deze gran dioze verdoemenis van den Ekei" en van de voor- wereldlijkheid. Fhiloaophie heeft met iet leven toch maat weinig uit te staan. Het werk is Frti nach Fr. Nietzscht,''; neem het den Bidder dus niet euvel, dat ge by hem min der genie en minder nienwe ideeën vindt dan by' tyn f childknaap. Daar komt het ook niet op .aan want dan boeide hy geen een Dnitscher (het lot van César Fracck bijv.)- Het spijt me dat deze Tondichtur g" zoo klas r en helder van vorm is, anders zon ik ook nog spreken over haar on Helleenechen aard. Nabegrëpt men mq niet. Went dat Dievyiitche Darsli«d is toch wel Griektch? En Zsrathuitra's hemelwaartsche G«illaide ....?ik lech..,. en met een vaart Stoot ik de wereld weg in de e'ndeloosheid," z^jn transfi,uratie en omhels! n g der Deir Thees (instrumentaal idee uit Berüps' Requiem: Memoriam f&cimu>). Dat alles riet Griekech ? (dus barbaaKch T). Hobo, Lachlie rende Kroniden"! ka'm-fan ter wille van de zotte por pen", ook al staat Riekard Strauts even ver van de Grieken, van F-fiedrich Nie'zsche en ran Richard Wagner als de Kleine Johannep. (Titulatuur.) *** Mon Dieu, donnez-moi la médiocritf. (Mirabeav). Brabms stond op 't niveau van den operttte-cempocist. Hce gaat deze, psychologisch bekeken, te werk? H$ neemt een rythme, een melodische wending van een groot meester over en neuriet daarop verder. Zoo populariseert hu het «choone. Controleer dit by den eersten den 'betten draaiorgel om te merker, hoe alle graag-gehaorde wiisjes (dit is ook de rt&eji fcusner a»Bgb»at4ieiö) Bestaan uiteen voortdurend vaiieerend herhaaUJjEchema van meestal twee maten, ivttmiEche of melodicohe figuur, ontnomen aan thema's van Beethoven, Mendelssobr, Wagner of andexee. Dit geschiedt ratunrlyk onbewust. Het over komt soms beroemden componisten ; vergelijk msar ie R'cherd 8tr*u?s' Raseckavalier het tythme waarmee by' den kleinen oeger ty peert met hetzelfde lythtne van Wagner's originele Hunding- motief. De liederen d«r Troubadours, de operette-mnsici der middel een ir er, geven de Gre^oriaanEche melodie in eeo luchtiger timbre. ? Braanu vo'gde dit procédé, dach in om gekeerde richting: bij verzwaarde 2Jfn voor beeld. Zoo heelt hu Bacb, Beethoven, Hayin, Mozart, Schubert om beurt aangerand en gerchondtn; of anders 't Dutteche volkslied. Daarom is de phyaionomie zijner thema's cnpencorly'k en docd. Het masikale Weeuen heeft Mozart laten verhongeren en Kaf zijne voorkeur aan Sa lie n; bet vergat Beethoven om Rogsini; het verjoeg Mahler en applandisaeeide Lshar r. ».; het verstikte de kunst van dea genialen Brnokner, hét -knakte de geestkracht van den gaBkklen Hngo Wo f uit puretympathie voor firahmp.D.e smaak is niet te vertrouwetl Als aaen eens psychologisch verklaarde, waarom de tsrts- en 'atxt-paialiellen van Exakms en iEichard Btzauss altijd zoetelijk en sentimenteel klinken en niel die van BaethoTBD, Mozart, Beriioz? Als Burlioi (of een ander groot meeste?) eens zulke langdradige, eentonige dingen gemaakt had als Biatms; hoe ve, fobilyk (au vindt -men hem on-klassiek) zou men hem vinden! Brahms zal men nooit verouderd kunnen noemen; Lij heeft nooit naar het nieuwe getiaoht. Leg Eusses copient les moenrs frai siises, mals to u jours a ciiqaante ans de distaace" las ik ergens. Het past op de verhouding van on» mnziek-ieven tot het Dnitsche. Het deed me een buitengewoon pleuier ta zien dat de eente Serenade van Brahms Zondagmiddag niet het minste aucces haalde. Mengt Iberg zelf, die zjjn bewonderaars gaarne genoegens doet, heeft zijn menscten weer overschat l Onbfgrypelijk. 't Vorig jaar viel Brahms' tweede Serenade. MATTHIJS VERMEULEN. De Kiiemtogratf gis Heryormor. Als een groote merkwaardigheid vertelden onlangs de blader, dat in het bioscooptheater te Leeuwarden een voooretelfing voor school kinderen gegeven WAP. Da films hadden een di iet al hoofden van scholen uitgezocht; de voorstelling had groot succes en men drong erop aan, de bioscoop als een vast nimmer op bet schoolprogram op te nemen met be paaldelijk daarvoor vervaardigde film?. Ik behoef den geest van Ben Atiba niet op te roepen om u te verzekerer, dat soo'u voorstelling zulk een groote bijzonderheid ge lukkig niet meer is en dat ook in Nederland de kinema reeds herhaaldelijk voor de school *) vooral tot het weergeven van tafreelen «u het dierealeven gebruikt werd. Intusccben bleek uit bedoeld berichtje hoe weit i g ver trouwd men hier eigenlijk nog met de bios coop is. Kom in Earlijn, waar de kinema's in iedere straat welhaast, zoo'n heel en mid dag tot diep in den nacht doordraaier, en waar men even inloopt om adem te schep pen tnrschen twee blokken zwaar werk door. Zoo populair dat het bijwonen van kicemavoorsteilingen gerekend kan woiden tot de meest geliefkooade vermaken te hooren, is de bioscoop hier niet en vooral 's middags klagec de bioscoopdireeteurei?. In tet heele land zijn er niet meer dan ruim veertig bioscooptheaters: negen te Amsterdam, vi>f in den Haag, negen in Rotte:dam, drie in Utrecht en in Arnhem, twee in Haarlem, twee in jSTjjmeger, drie in G. oningen, twee in Leeuwarden en een in Tilburg, Eindhoven en Enscheré. Waarbij komen de rondreizende Ntda latdsche of Fransche kinema's, die'in den kermiesentijd ook de provincie ingaan en daar da verbazing wekken der bnitenltp. In ons land blijfc een nieuwigheid lang nituw". Zoo ook deze. De gemiddelde Neder lander is daarbij te huiselijk, te zuinig, en, voor zoover uit Dor d t onderwezen, te veel een heilige om dikwijls in een schouwburg te kcmer. S u hèDben deze soort van theaters ook Acg veel dat den beschaaf ien toeschouwer jafdchrlkt, zonder dat bij jaist een heilig boontje behotft te zy'r. Toen ik voor'tceret een bioscoop zag heel in 't begin ; de beelden rilderden ' rog 200, dat ge bijna de fjto'd kondt zien verspringen waa ik n en al veibazicg en verrukking over het daar vóór my stil gebeuren van wat misschien my'len ver en maanden geleden wa?. Maar kort da&rop kwamen de moppen, de in elkaar gezette vertooningen, en weg was de betoovering. Het werd te grof, overduidelijk, iets voor den huzaar en zijn lieJj >. Ach! de bioscopen kuncen bezoekers van dat slag nog riet missen. En toch toch doen vele direcieoren htldhufoige pogingen, niet om zich aan dat publiek te ontworstelen, maar om het op te voeden en smaak te geven in be schaafder vertooEingenj wel b!y'ven kluchten, penny dreadfals ge?raagd; maar sinds eenigen tijd vertoont men ook lichte Duitsche blij *) Te Berlijn hield de Vereeniging tot bevordering van voltsopleiding onlangs ten vergadering met het doel, de oprichting voor te bereiden van een instelling tot bevordering van een algern. ener gebiuik van den kine matograaf voor opvoeding en onderwijs. Een commissie zal de plannen daartoe uitwerken. spelen en dramaV, ze'f a klasskte, als Racine, Molière, Sbakespeare (Macbetb) waErdeorhier en daar de bioscoop waarlijk een bee'je met de gewone schouwburgen gaat concurreeren, die trouwens op dat punt niet zoo heel veel verdragen kunnen. Zoo gaf het Apollothealer in Den Haag al twee malen met Pasohen de passiespelen van Oberammergau, waarbij het Amtterdamsche a capella-kcor meewerkte; het gaf een reeks van voorstellingen uit het leven van Napoleon; af beeldingen van de bede vaarten naar Lourdes en ook opc ra's, waaronder een geamerikaniseerden Faust", die met zijn scènes uit the wild weit een vreemde, verwar rende uitwerkiig op den toeschouwers moet hebben geotfcnd. Dirgtn uit de sportwereld trekken altijd belangstelling en het meest in trek zyn aetueeleaf beeldingen; minder even wel wetenschappelijke fllmp. 'Van de kinematografie in Nederland kan men dus alleen zeggen, dat haar populariteit toeneemt. Met het wetenschappelijke gebruik van deze wonderbare uitvinding kon het zonder twijfel veel beter gesteld zyn. De kinematografhche vaktijdschriften (bijv. de E ste internationale Film-Zeiteng" te Ber JJD) brengen daarover herhaal lelijk by'zocderncdep. Ben kicematografi jch museum zooals Kopen hagen er een he^ft, wie denkt daar bjj ons aanl In at der e lenden wordt de bioscoop in de geneeskunst gebruik'; de Parijsche chirurg dr. Dtytn en prof. Bergmann in Duitschland hebben operaties kinematcgrtfisch doen opnejutn ten einde daarmede hun colleges te k urnen toelichter. Voor het groo'e publiek zijn zulke vertooningen wej wat al te Eenfationeel. Van groot nut daarentegen is de Böntgen-kicematogrrfie, die de voordealen van den bioscoop met het microscoop vereenigt. Dr. Cjmaudon te Pary's atelde ons daarmede in siaa*, het leven der bacteriën waar te nemer, den bloedsomloop, de bewe ging der maag by' de spijsvertering en eoortgelyke bewegingen. Niemand, die voor lut'ele jaren voorspeld zou hebber, dat men d'ze dingen eenmaal in het levend beeld op het tooneelzouziei I Prof. v. Bergmaun was het ook,,die de kinema in dienst stelde vau de sociale l ygiëne, de BerlynEche RettungsgeEellschaft aan het werk vertoonde en by deze levende beelden, voor drachten hield, die groote belangstelling wekten. En aanstonds ging de Hjmburgsche geneesheer dr. Fü'st een stap verder en stelde zich in verbinding met de kinema-indnstrie tot het vervaardigen van sociaa'lyiiënische films. In Amerika is een reeka van films betrifljnde de bestrijding der tuberculose vertoond: hoe deze vreeaelyfce volksziekte ontstaat, hoe zij bestreden wordt, wat baar bevordert en hoe men haar kan genezen. Voorts is de kinema gebruikt voor de techniek en de natuurwetenschapper. In het levende beeld zy'n de gewoonten der dieren, seifs van wilde dieren vastgelegd. Want moderne wetenschappelijke expedities trekken er tegenwoordig ook al met kinema'd op uit. Het Itven der bijen, het leren in den mieren hoop, het uitkomen ven kuikens in broedmachines en a lerlei ar. der e meer cf minder intieme gebeurtenissen uit het dierenleven kunnen wij tegenwoordig op het verlichte doek veraanschouwelijkt zien. Wat de kunst betreft, kan da kinema het spel van beroemde acteurs voor het nageslacht bewaren zooals de gramophoon de stem der zangers on vergat kely'k maakt. Eu «n vernuftig franech industrieel heeft th«E8 beide tot den chrotcfxn" vereeni^d. Waarlyk, de kinema verdient v«el grooter weaideerin?, haar ontwikkeling en toepassing meer aandacht dan haar in ons land alsnog ten deel viel. Den Haag. v. W. CR. EEN VERBOND TEGEN HET BOEKEN UITLEENEN. Twee jonge Fransche auteurs, Paul Rabonx en RecéBlnm, yn op het geniale denkbeeld gekomen een Verbond tegen het uitleecen van boeken" te stichter. Zij hebben een be zielende circulaire de wereld in gezonder1, waarin zij in gloeiende woorden de erger nissen en wantoestanden schetsen, die door het boeken leenen ontstaan voor boeken liefhebbers, bezitters van bibliotheken en voor den boekhandel. Misstanden, die be kend zy'n tn moeilyk kunnen teatreden wordtn. Uit overweging dat de bezitter van een kostbaar boek, dat hem ter leen wordt ge vraagd, gemakkelijker neen" zal kunnen zegge», wanneer by zich ian verschuilen achter een veieenigiog van gelijkgezinde SPIJKER AVTO MODEL 1911 Industrieele Maatschappij TROMPENBURG, Amsterdam. Indnstrieele Maatschappij TROMPENBIJRG, Amsterdam. illiiMitjimnniiiMiiitilmiillHiiiiiuiHliillWmmmniVfmimiiiiliMiiiii relaties met htt tooneel, ota'r ik hoop, ge lukken ia'. Mooi! 291 de kapitein, zich vergenoegd de handen wrijvend. Ik wilde namelijk zelf gaarne de première van my'n stuk b g'wonen. Die kleine zwakheid zult o zeker wel kunnen plaatsen. Natuurlijk l U wil er by zyn, als het schip van stapel loopt, zoo te zeggen, bij den doop. Welnu, ik zal al mijn krachten i n spa t nep, om den gloeienden ijver van onze ceheuwtmrgdirectie te Beteugelen. Verlaat u op mij l ^- Ik dank a zeer l zei de kapitein en hij diukfa mij tot afscheid zoo stevig de hand, dat ik drie weken met my'n arm in een doek m oost loopen. Maarden kwamen en gingen. Na den strengen «inter deed het voorjaar zyn intceat in 't lat d. En op een mooien Meidag, terwijl ik op niets kwaads verdacht was, verscheen een beer, die er op 't eerate geri«lt uitzag als de vliegende Hollander uit de opera van Wagner. Toen ik scherper toe keek, herkende ik hem echter weer. Het was mijn scheepskapiteip, die tegen alle verw»«hH»/ tee.haida teruggekomen was. Maar toch tal bij blijïbaar averij gehad. Hij zag er bWi;t vervallen nif, compleet een ruïne. Ook bleek my spoedig, dat bij niet meer bahoorlyk spreken kg»; bg stottwcU». M... m... mijnheer, ik kom hier om .. CHB.. . nu, u weet we). Zeker weet ik b,e*. U komt om... Ja waarom of om wat komt u eigenlijk hier? Ik k,.. kom, om... om... Hij moest zich bedenken, ec ik maakte gebruik van deze pauae om te L for meeren, hoe 't hem cpzijn re's naar Centraal Amerika gegaan was. Mi... mi .. miserabel, stotterde de vlie gende kapitein. Er was in Gen'raal-Amerika net een groote re.., re... re.... Hij gaapte naar lucht en woorden. Een revolutie, bedoelt u zeker. Ja, precies Eea re... re... revolutie Nu, zei ik, dat ia voor Cettraal-Amerika de normale toestand, nietwaar? Za revol teeren daar altijd door. Zektr, maar deza keer werd ik er in tetrokken. Toen ik namelijk in het Grand Cafévan Honduramala myn mokka dronk, ontstond er een tevige herrie, aan het taf el) je raast tiet mijne, waar de President van de Rapubliek met twee van aijn miuistera zat kaart te speler. Da president werd ge dood, de minister van oorlog, die niet mee gedaan had, maar enkel toeschouwer was, vloog door dy,.. dy.., i'ynamiet in de 'ucht; de minister van financiën verloor zyn beide beeaeo. Ik wou de vechtende partijen schei den, en kreeg bij die gelegenheid mei een Centraal- Amerikameche wandelstok zoo'n ge weldigen slag op mijn- hoofd, dat ik veertien dagen onder het bi., bi... biljart bleef ligger. Heel interessan1', zoo lang onder een biljart te lig?er>. En hoe liep dat zaakje af? -r Ei... ei... eindeUjk kwam ik weer bij, en het gaat mij o/erigens goed. Van de republiek Honduramala kreeg ik een schade loosstelling van vyf millioen re ... re ... reh l Wat blieft? Vijf millioen? Hoeveel is dat in ons geld ? Naar de koers van den dag toowat twee honderd gulder. Eerst wilden ze my pre... pre ... president van de Republiek maken ; ik had de keus, tusschen het presidentschap en de vu f millioen re ... reip. D 3 tweehonderd gulden, bedoelt u. Juiet. Ik dacht, i.,. i... ik neem 't zekere voor 't onzekere en kcos de twee honderd gulden. Maar 't ergste is, dat ik sedert dien tijd mijn geheugen verloren heb. Vooral namen kan ik mij niet herinneren. Met my'n schip voer ik naar Hamburp, in plaats van naar Gibraltar. Hm l Dat is heel leely'k voor een scheepikapitein. Maar hoe heeft u mij dan gevonden? Door my'n zakboekje. Ik had uw naam en adres genoteerd. En nu kom ik om ... om ... om ... Jawel, om uw drama! liet ik my onvoor zichtig ontvallen. Precies! Drama! liep de kapitein met van vreugde stralende oogep. Ik waa bepaald met de naak verlegen. Ja, kük eens, zei ik. Dat is een gek geval. U wenschte, vóór dat n naar Amerika reisde, dat uw drama niet zou opgevoerd worden, en n kunt u niet voorstellen, wat een moeite het my gekost heeft, de opvoering te beletten. De Directeur was woest. Hij wou en zou geen ander stuk geven. Miar ik gaf l personen, zal het Verbond voor hare leden een klein perkamenten etiket ter beschikking stellen, dat op elke plank van een boeken kast kan aangebracht worden. Dit etiket, getfekcnd door den bezitter, zal voor hem de zedely'ke verbintenis zyn, aan niemand een boek uit te leeaer. De stichters van het verbond gelooven dat het voor de boekenbezitters voldoende zal zyn op het etiket te wijzen om op fat soenlijke manier van da lastige boeken-leeners af te komen. Hat Verbond zal echter hare leden ook kuistige e-x-libris leveren, weke, behalve hun naam. ook zul'en vermelden dat zy lid zijn van hst verbo.d tegen het uitleenen van bseken. Het lidmaatschap der vereenifcing ko t 8 francs, zonder mew. FBEDEKIK VAN EEDEN. Binnen enkele weken zal de derdr druk verecbynen van Else Ottet'd duitache vertaling van Van Seden's Kleine Johannes. BJÖRNSOS'S NAGELATEN WERK. In dezen aerfst wordt de uitgave verwacht van een door Björcson nagelaten werk. Het is een vertaling van Victor Hugo's Légende des s-ècles, in noorsch bery'md proza. Björnson had een groote vereering voor dit werk van den grooten fianechen dichter, en hy' mocht er gaarne, zoowel in kleinen kring als in het openbaar, uit voorleden. Hy' bewaarde echter het manuscript van zyne vertaling zorgvuldig en wilde niet dat het tijdens zyn leven door anderen geleiea werd. FEN MEÜWE BÜENETT. Van mrs. Francea Hodgfon Bufnett, wier bekende boek Little Lotd FauntUrty, de kleit e Lord," menigeen een traan gekost heeft, verschijnt eerstdaags een nieuwe roman onder den titel The tecrtt gard'.n, Mond ran TiflscMfleB. Venlcgtn der Theost fiiche Opvo'pings F~ereeniging, Ie jaargang, No. l, onder redactie van J. J. Hoogawerfi, A. E. Thierens en mfj. M. C. Dénier van der Gon. Uitgeven te 'sGravenhega door de drukkerij j,Luctor et Emergo'. Verschijnen voorloopig iedere 8 maanden. Abonnementsprijs ? l per jaar. Voor leden gratis Aanvragen, enz. Easchenweg 29, Rotterdam. Vegelarifc.he Bode, No. 9 : Naar aanleiding van het X'II Congrea tegen het alcoho lisme. G. &. Ootmar, Over K'ndervoedicg, I. tïenri van Bjver, Op een Ma boot, en*. Moleschott, No. IL: Da ziekte van Basedow. Copieën van Rscepter. Veikoop van eetwaren, enz. De Indiiche Kroniek, No. 24: K. Noodlot. Mr. Hen, Een Interview. M., Lafheid en Moed. V., P.-ychischo verschijnselen. C. L. D., Sugg'iatie. M. Buy-man, Bijdra gen tot de kennis der oorzaken van het kli maat, II etz. Weekblad toor Ind 'é. No. ;6 : M. van Geuns, Een Sohandaal. Louis B. M, Lammers, Gelukzoeker t f Koningszoon? Amateur, Da expeditie raar Timor, en'. Avia, No. 9: P. K., Ofer het Kanaal. De Vrouw en de 4 iatiek. Nieuwe Hoogterecorde. Da Post doT de lucht, en?. De Aarde (n hiar Vo ken, No. 41: B. de Jaudin, Van Tr;«si taar Korfoe. Timor. Jubel over den Hardgngeifjoid. enr. Den Gulden Winckel, No. 9 : D. Fnldaner, Zuil-AfrikaanEcLe Getclriften. Ger. v. Eckeren, Kattteekecinsen bij t?e Literatuur van den Dag. J. P. C. van Dokknm, LtxlcogLaphiscbe mededcelirgen. Het Theater, No.'21: Op 't omslag: Ko van Dijk als Cyrano de Bergere c. J. H., Credo." M. K., Het openlucht-natuurspel Willen van HollanH." _ g. B. Stokvis, Naar aanleiding van htt 20 jarig jubileum van Eduaid Jacobf. 0?erzicht van de Wefk, en*. Weekblad vcor Ind , No. 17 : V. d. M., Uit het oceanisch onderzot k. M., Da Nestor der Midden-Jasasche p'anters (H. D. Mac Gillavry). L., De Cultuurschool te Buitetzojg. De minderwaardige vrouwe»?, door een vrouw die hoogere aspiratks heeft dan kousen stoppen", en', enz. 40 cents per regel. BOUWT te NUNSPEET. Inlichtingen bij het bouwbnrean Ar t i" aldaar. geen krimp en kreeg mijn zin,... maar nu ben ik totaal met de Directie gebrouilleerd, en de Directeur zwoer bij hoog en larg het stuk nooit ofte nimmer te zullen opvoeren. De zaak is dus afgeloopeu. Niets meer aan te doen.... De kapittin scheen niet voldaan. Dat hindert nief, 'zei hy. Ik heb een vriend, die in scheepsvictualiën deed, maar zyn zaak aan kant heeft gedaan, en na schouwburgdirecteur is te Rozendorp. Hy'wil my'n stuk geven, hij wilde het tenminste inzien. Ik dank u dua voor uw moe... moe... moeite, en nu verzoek ik u om mij de ... het... de ... Hier bleef Lij steker. De ?« a'. ? vroeg ik ? De ... het... de ... stotterde hij. Wel kapitein, hoe waa de titel van uw stuk ook wee; ? I... i... ik moet bekennen, c^t ik... werkelijk niet meer weet... ziet u, sedert dien slag op mijn hoofd in Ho ,.. Ho ... Honduramalf.... Nu, weet u wat, zei ik. Bedenk u maar eens en kom dan terug. In diea tusschentijd zal ik het stuk tien op te sporen. De kapitein met het verloren geheugen waggelde weg. Ik peinsde over den titel van zijn stuk ; maar, al herinnerde ik mij dien titel, waar zou ik dan nog het stuk vandaan halen? Ik moest er wat op vinden, om geen onaangenaamheden te krijgen met den kapitein, en besloot eindelijk een stuk uit de diepte van mijn papiermand op te mm Hoofd- Agent voor Kederland : J. LEONflüD LANG, 114 AMSTERDAM. 5AM50N Eenige Fabrikanten W.BengerSöhne Shittgart HoofddepOt te AMSTERDAM: Kalverstr. 186 K. F. PEPSCHLE-BENCrEB. Piano-, Or^l- en Uekhandd ifleyroos itf Ciaishoven, ARNHEM, KONINGSPLEIN g. Interc. Telefoonnummer 913. VLEUGELS en PIANO'S in Koop en in Huur. REPAREEREN STEMMEN RUILEN. T Tjrj. A TCr| Een van de mooist gele?" «J Wxl.1;? \/« gen knurpl. v. Zwitserland. Zeer vele wandelw. en uitstapjes. Zacht, gema tigd klimaat. Temporat, i. d. winter gemiddeld 2.6°C. Gaen mist. HeerUike verblijfplaats v. d, H» rfst en Winter. 70 hott-ls^n pensions m. meer dan 4500 beddec. Op ver), gr. en fr. gtï.l. gids No. 18, door bet off. Verk.bnr.inLuKanocf door het Interp. Verk.hur. Amst., Raadhuisstraat 16 Verkrijgbaar te Amsterdam by : AU BON MARCHE" J. G. HERBERMAN, Damrak. JACOBSON & MANÜS, Kalverstraat. H. MEYER, hofl., Koningsplein. ADR. SCHAKEL, hofl., Heiligenweg. SCHADE & OLDENKOTI, Nienwendijk. KE1>. INUIE: Heeren Kleeding Mag. M. DE KONING, Batavia. Winkel-Mij EIGEN HULP", Batavia. W. SAVELKOUL, Soerabaja. Verdere adressen verstrekken wij gaarne delven en hem dat op goed geluk te gever. Daar hy ziek toch niets herinnerde, kwam 't er niet op aan, wat stuk hij kreeg. Na drie dagen kwam hij weer aanzw&bberen, zeilende op zyn zakboekje als compas. Ik overhandigde hem plechtig een vijfbedrijvig stuk : De zenen zonden van Cicero. Den raam van den auteur: Alfred Bruno Wittenfels had ik fijn weggeradeerd. De kapitein was in den derden hemel, toen Ly zyn drama" terug had, en wou haastig wegschommelen, om het aan zijn vriend, den ex-victualie-handelaar te Rozendorp ter hand te steller. En hoe heet uw vriend? vroeg ik, nieuwsgierig. H... hij... heet Alfre J Brnno Wittenfelf. Als de kapitein niet dadelijk weggegaan was, had hy moeten zien, dat ik doodsbleek werd, daarna my'n bewustheid voelde weg zinken en op een stoel neerviel. Neen maar l T At zal een spektakel zyn, als de kapitein den zondigen Cicero" als zyn eigen werk aan dien Wittenfels ter hand stelt. Ik had wel lust om zelf in my'n papiermand te kruipen. 't Ergste staat mij te wachten. Esn beleedigd victualie-verkooper-dramaturg en een ge hoond seheepskapitein van de groote vaart zyn tot alles in staat. Als 't te erg wordt, ga ik er van, door, misschien wel naar CentraalAmerika, naar Honduramala, het gezegend land, w»ar de permanente revolutie bloeit en waar de menechen geeu tijd noch ge; legenheid hebben om tcoteslstukken t schrijvep.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl