Historisch Archief 1877-1940
No. 1793
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
(Teektning van Ko Donker)
Herr Reinhardt ist ein «rosser Mann
Der Wnnderbarea achaffen kann.
80 machte er uns einen Oedipus Rex
Mit Massanbewegung und Scheinwer freflex,
MitPosaunengeschmetter nndPaukengebum
Der Sophokles dreht aich imGrabe urn.
Die Marmortreppen des Palasts in Theben
Dröhnen nnd Krachen, zittern und bebec,
Es wimmern hysterisch Jokastes Franen,
Das Pablikum erfasst ein Orauen,
Teiresias spaziert im Parkette herum,
Dar Sophokles dreht sich im Grabe um.
Der Kreon schreit lant; noch l au ter der Chor,
Im Saaie, anf die Bühne nnd in der Korridor.
Das Publikum fasst mit wildem Web'
Man tritt es Thebanerisch auf die Zeh',
Doch kümmert aich Reinhardt nicht darum.
Dar Sophokles dreht sic a imGrabe um.
B. I. SJTOUKI.
«, iiiiniiimiiiiiMiMiiiiiiininiiiiiiiiiiiiiiiiiiii n iiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiu iiiniin n nu 11111 NI nu
moedige, overgegaan tot het portret. Het
werk zit vol misteekeningen ('.ie stoel en
armen I; maar heeft toch iets in het kijken
der oogen en in de rozen op de borat
%edre«en, dat kleur-zin verraadt. No. 27 van
Blei's heeft iets goeds; rerder was er van
Welie, Bobeldjjk en mei. C. Slager (liet best
in haar petnnia't); de Groot; en Heyenbrock,
vormen-loos, als te dikwijls.
De tentoonstelling van Bochusten te Rotter
dam, in den Knnstkring geeft aanleiding tot
tweeërlei opmerking. De heer De Wettstein
Pfister schreef een woord vooraf;
eenigszins biographiscb, en eenigszins kritiecb. De
levensbeschrijving is voor de*,e tentoon
stelling voldoende. Zij dient om in te lichten
-over een persoonlijkheid die den Botter
dammers een voorwerp van trots bleef, en
ons een voorwerp van studie kan zijn, in
verband o.a. met Brei'ier. Wellicht had de
tentoonstelling juist in die richting mesr
kunnen geven. Zj dunkt me Rochuaaen niet
op z|jn gunstigst te vertegenwoordigen. Over
het kritisch deel van den katalo*ua heb ik
een e opmerking. Het schijnt in de gewoonte
te komen om iedereen het recht te geven
,,«ijn uil een valk" te noemen. In de binnen
kamer stoort dit niet. In een katalogns past
IHIMIimlIlimMIIMItllHIHIIIIIIMIMIHII
ETLNSCHAPPEUJKE
Nacïlelöte UidsliepaliDï,
Nu de menschen tot de overtuiging komen
.dat de nacht niet bij uitstek de tijd is, waarin
men zijn zintuigen moet werkeloos maken
door slaap, en dat een nachtelijke wandeling
een streek, die overdag wat vervelend wordt,
een ongekende nieuwheid geeft, is het niet
kwaad de vraag te behandelen hoe men
's nachts buiten zijnde en geen horloge bij
zich hebbend, met vrij groote nauwkeurig
heid uit kan maken hoe Uat het ongeveer
is. Vooral echter voor padvinders of derge
lijke militaire zwervers, wien het by een
nachtelijke expeditie van groot nut kan zijn,
het uur ongeveer te kunnen bepaler, i] het
volgende van belang. Groote wetenschappe
lijke kennis is er niet voor noodig; na een
korte oefening kan men reeda de noodige
vaardigheid bereiken in de vereischte schat
tingen.
Indien de maan schijnt is het bepalen van
het uur niet erg moeilijk, wanneer men
eenmaal weet hoe de schijngestalten van de
maan ontstaan. My'n bedoeling ia echter een
-tijdsbepaling, waarbij gebruik gemaakt wordt
van de sterren, omdat deze by heldere lucht
wél altyd aanwezig zyn, maar de maan lang
niet altijd beschikbaar is. Is de lucht bedekt,
-dan zie ik geen kans een tijdsbepalingsmiddel
te geven, ali er geen horloge in de buurt ia.
Ziet een van mijn lezers er wél kans toe,
dan boni ik mij voor zoo'n methode aan
bevolen.
De aterreknndige kennis, die voor mijn
soort tijdsbepaling noodig is, eischt niet al
te veel van de jeugdige hersenen. In de
eerste plaats moet men weten dat niet alleen
?de zon, maar ook de sterren in vier- en
iwimtig nnr een volslagen wandeling langs
dit niet. Wanneer men Ricimaen beticht
van genie (vant dit is een valsehe
baschuldigingl), waar blijft de waarheid l Het
woord genie" is als een zeldzame gouden
munt, en het dient spaarzaam uitgegeven te
wprdep. G) kunt dexe munt niet gebruiken
b\j dit talent, dat Rochnssen heet. Het is
een begaafdheii die ge hier vindt, van zekeren
derden raat», in ona land. Een enkel werk
staat er beter voor, en hoort in een hoogere
klasse thuis. Het meeste echter hoort onder
de rubriek die ik hier boven vermeld. Het
is vaardig; a's illustratie, maar de kleur is
onbelangrijk. Da groepeeriogen zijn dikwijle
beweeglijker gehouden dan den meest t n onzer
illustratoren gelukt, maar waar blijft hy
tegenover een ouitenlandsch teekenaar van
roem die hetzelfde werk verricht ? Eenenkle
steenteekenicg is beter, maar welke bezit
ook maar een schy'n van 't heroïsche, en
welke ia maar evenals een Forain soms;
bateekenisryke hieroglyphe. Er zijn hier
teekeningetjes van legeroefeningen waardoor ieder
wel- teekenend menech zich zedig zin schau, en;
en het romantische, dat soms in zijn werk
leeft, bracht het nooit tot eeni ge kracht. Het
is het ongeluk van Rochnssen geweest in
een tijd te leven, te midden van menschen
het hemelgewelf maken. Kijkt men naar het
Noorden dan komen alle sterren aan onze
rechterband op en gaan aan onze linkerhand
onder. Lat men 's nachts goed op dan merkt
men al gauw dat bij de meeste sterren een
deel van haar geheelen tocht bovtn maar ook
een deel onder den horizon valt, d. w. z. de
meeste eterren zyn slechts een deel van den
nacht zichtbaar, Dit is echter niet het geval
met alle sterren, want ar zyn er verscheidene
by', die gedurende den heelen nacht, zelfs
den langsten, zichtnaar blijven. Deze zyn
alle zichtbaar aan den Noordelyken hemel
en büeenig opletten ziet men dat alle sterren,
dus ook c e se steeds zichtbare, cirkels be
schrijven met een gemeenschappelijk middel
punt, waarin juist een vry heldere ster staat,
die precies het Noorden aangeeft, Poolster
heet, en schijnbaar het uiteinde ia van de
hemelas waar a'les om draait. De steeds
zichtbaar blijvende sterren, waarvan dus de
complete baan geheel boven den horizon
zichtbaar is, heeten circumpolaire sterren. Elk
zoo'n ster loopt dus in 24 uur om de pool
ster rond en is te beschouwen als de groote
wijzer van een geweldige klok, die niet in
12 uren verdeeld is maar in 24 uren. Indien
zoo'n ster op een gegeven oogenblik juist
verticaal boven d« paoletar staat, dan staat zij
6 uur lat er, horizontaal links naaat de poolster,
weer 6 uur later verticaal onder de poolster,
nog 6 uur later horizontaal rechts van de
poolster en einielyk weer 6 uur later juist
verticaal boven de poolster, op haar oude
plaats, (-fig. 1.)
Indien de sterren steeds op denzelfden tyd
denzelfden stand aan den hemel hadden, was
't aflezen van het nachtelijk uur niet moei
lijker dan het bepalen van het uur door
middel van een ouderwetgch toren-uur werk
dat alleen een uurwyzer en geen
minuutwijzer heeft.
Maar deze nachtelijke geschiedenis is toch
ingewikkelder, omdat, dank zy de beweging
van de aarde om de zon, het hemelgewelf
eiken avond een anderen aanblik vertoont.
Sterren die in 't voorjaar om 12 nnr 's nachts
recht boven de Poolster staan, staan in andere
jaargetijden op hetzelfde nnr naast of onder
en personen, die zyn vlugheid geen groot
doel gaven, en zyn kennis geen diepren aard.
Had hy later geleefd, ware hy beter geworden?
Vergelijk als waarde eens wat bij maakte,
met wat iemand als Bakker Kor ff bijv. naliet.
Rochnssen is eentonig, en sommigen durven
zeggen dat Bakker Koiff dit is. Ik zon niet
gaarne het laattta op my'n verantwoording
hebben. Een tentoonstelling van het werk
van dezen schilder, uit en in Leiden, zou
nog verrassingen brengen. Het fij a
werkmanschap is altyd by hem te apprecieerer>. De
kleur is geraffineerd soms als van een dandy.
De teekeningen zyn scherpzinnig in hun
korte haaltjes en draadje9. Bles had zijn
tentoonstellint; in den Larensche kunsthandel,
Bakk-r Korff hoorde er een te krijgen in
den Rotterdamschen kunstkring. Deze moest
uitvoerig zyn, en het vroege werk, de
coriositeit, eveneens vertoonen. Het woord talent
kon dan zonder tegenspraak, ik weet het
zeker, in de inleiding in den katalogus ge
bruikt worden. Het woord genie" blijft
natuurlyk nog T er. De Kring zon dan na de
tentoonstelling van Rochussen, die alleen te
beschouwen ia als uitbreiding van ons studie
materiaal der 19e e-m w, een tentoonstelling
geven die dit eveneens bracht, maar tevens
de poolster. Gelukkig ia de regelmaat van
deze plaatsverandering zeer groot, zoodat
ttnn er gemakkelijk rekening mee houden
kan. Om redenon, die ik straks nader zal
aangeven, kies ik een circumpolaire ster uit,
die iedereen gemakkelijk vinden kar. Ky'kt
men 'd nachts in Noordelijke richting dan
ziet men spoedig het sterrenbeeld de Groote
Beer" dat zeer gemakkelijk te herkennen is,
en dat ook vry wel iedereen kent. De romp
bestaat uit een rechtkoek van vier heldere
sterren; en aan deze romp -zit een staart
van drie andere heldere sterren, (fig. 3). Van
al deze sterren kies ik speciaal dealer j Ursae
majorii, d. i. de linktr-bovenhoek van den romp
rechthoek. Voor 't gemak zal ik dit de
WIJZERSTER noemen. Ver bindt men de beide rechtache
sterren van den rechthoek door een rechte
lyn en verlengt deze, met ongeveer vijfmaal
hun ouderlingen afstand dan vindt men de
POOLSTER, de plaats waar de wyzerater om
draait. Dat ia alles wat men dadelijk moet
kunnen vinden. Dan moet men het volgende
lijstje onthouden:
21 September. . . . onder,
21 December .... rechts,
21 Maart boven,
21 Juni ...... links.
De bedoeling van dit lystje is deze: te
middernacht van de aangegeven dagen staat
de wyzerater verticaal boven, of horizontaal
rechts, of verticaal onder, of horizontaal links
van de poolster. D; lijn poolster-wyzerater
noem ik de middernachten.
8!el eena dat het 21 Deo. 'd nachts noodig
ia het uur te bepalen, dan weet men dat te
middernacht de wijzerster horizontaal rechts
van de poolster staat. Dus om 6 nnr 's avonds
staat de wyzerster verticaal onder de poolster
en om 6 nnr 's morgens verticaal boven de
poolster. De stand van de wyzerater kan
het gemakkelijkste door een hoek aangegeven
worden n.l. de hoek tusechen een horizontale
ly'D, die door de poolster gaat (nl. de
middtrnachtlijn op dezen datnm en een lijn di«
getrokken wordt van poolster naar wijzer
ster. Elk uur dat het later wordt is de
wyzerster ' -_> i van een cirkelomtrek verder ge
wandeld, dus is de bedoelde hoek met 15
meer waardeering kon wachten van den
gaarne door fijnheid en stelligheid ontroerden
beschouwer.
Ontroerends kan ook de Teekenmaat
schappij te meer geven. Veel leden
stierven. Ze dienen vervangen te worden;
en zooals ik schreef, het tegenwoordig be
stuur dient ruim genoeg van inzicht te zyn,
om nieuwe menschen niet te weigeren. Wat
zonde er tegen zyn om de Simplrasslmn
t eekenaar a tot lid te kiezen, Heine en Thöny,
Schulz, ; Gullbranson en Pascin zyn toch
goed genoeg, zij die als teekenaars een tijd
schrift beheerschen dat door zyn illustraties
veel kracht heeft l Dndovitch kon er wel by
genoemd worden l Louis Corinth om een der
Duitschers nog .te noemen, zon een eigen
aardige aanvulling zijn, bij de keuze van
Liebermann, die reeds geschiedde. Waarom
is iemand als Forain geen lid, waarom Willette
niet, waarom Léandre niet; waarom Van
Rysselberghe niet, wiens teekeningen te
bekend zyn? Waarom niet een aantal der
Franse hèillustratoren ? Sommige vroege zwart
en wit-werken van den Degroux konden
de tentoon stellingen beat te zien geven; en
is er in Engeland geen etser of teekenaar
meer die goed genoeg is, en geen lid? Ia
er niemand in Oostenrijk, niemand in Italië,
in Spanje? Ia er niemand meer van
beteekenis in Holland? Toorop is geen lid,
Monnickendam niet, Derkinderen niet, Van
Konijnenburg nier, Dysaelhofl niet, en vele
dezer zijn juist uitmuntend als zwart- en
wit-kunstenaars, Ansingh is geen lid, Nelly
Bodenheim niet, en toch maakten beiden
vronwely'ke maar geestige teekeningen. Er
zyn er meer, die lid zeker konden zyn, en
het nog niet werden. Ik weet dat sommige
dezer schilders buiten den kunsthandel staan,
maar het onafhankelijk lichaam, de
Teekenmaatachappy is immers vry van iedere, niet
artistieke, inmenging. Het is souverein in
eigen kring. En waarom zou het een politiek
teekenaar als Albert Hahn niet eveneens bij
zich voegen. De Teekenmaatachappy h ebbe
tegenwoordig weer 'a alleen met talent te
maken. Er zyn lieden onder haar leden, die
geen talent tot verontschuldiging hebben
voor hun Jidmaatfchap. Laat deze eens uit
sterven,^en laat opnieuw al de leden in die
bovenstaande verontschuldiging weer hebben.
Da tentoonstellingen zullen vanzelf dan, beter
zijnd, weer meer, na het verlies van zooveel
belangrijke leden, de belangstelling wekken.
Er zal veel afwisseling tevens zyn in het
tentoongestelde, wat de geest wakker houdt.
En er is geen enkle verontschuldiging van
het Bestuur in deze mogelijk; de eenige die
altyd te berde wordt gebracht: kosten,
finantiëa, geldt hier niet. De brieven ter
uitnoodiging en tot benoeming van het
lidworden zullen toch wel verzonden kunnen
worden
De wat gehavende Teekenmaatschappy zal
dan weer een sterk, actief, element in ons
kunstleven zijn, vooral zoo het noodige
internationalisme der kunst handhaven.
PLASSOHAKRT.
aangegroeid. Terwijl 21 Dec. middernacht
deze hoek (laten wij hen de w ijzerhoe l; noe
men) O graden is, is by om l uur 15°, om
2 uur 30°, om 3 uur 45°. om 4 uur 60°, om
5 uur 75°, om 6 uur 90°, enz. Op 't oog is
eeu hoek van 15°na eenige oefening wel te
schatten. Men zal dus, dezen hoek wetend,
zooveel uren na 12 uur 's avonds zijn, als er
veelvouden van 15°(in den gemeten hoek
zitter. 21 Juai, om een ander geval te
nemen, staat de wijzerster te middernacht
horizontaal links van de poolster. Schat men
op een ander oogenblik weer de wijzerhoek,
eteeda als regel vasthoudend dat men de
hoek meet, tegen de richting in waarin de
wijzers van ean uur werk rondgaan, dan ge ven
de veelvouden in de gemeten hoek de uren
na middernacht aan.
Blijkbaar zijn de hoofdzaken: men moet
weten hoe op een gegeven dag de midder
nachtlijn staat, en men moet de wijzerhoek
schatten. Voor de stand van de
miidernachtlyn kan men het bovenstaand ly'stja gebrui
ken want in de tuaseheagelegen maanden
verschillen de standen dezer lijn telkens 30°.
Neemt men den hoek tusschen de
middernachtlijn en de verticale lyn getrokken door de
poolster, dan krygt men voor de verschillende
maanden: 21 Maart O graden; 21 Febr. 30°;
21 Jatnari 60°; 21 Dec. 90°, enz., tot 360
toe. Deze standen vallen alle nog binnen
de waarnemingsmogely'kheid zo uier instru
menten. Met een beetje handigheid kan men
voor een tuaschengelegen datum den ge
wenschten hoek wel vinden, maar met veel grooter
nauwkeurigheid dan een vijftiental graden
zal de hoek wel niet te schatten zyn. Fig. 3
geeft de standen der middernachtlijn in de
verschillende maanden.
In de tweede plaats moet de wyzerhoek
geschat worden. Het gemakkelijkst zal dat
geschieden door een steen aan een touw te
hangen (een soort schietlood dus, dat dade
lijk te maken is), Met de eene hand houdt
Louis Boiwieester in De Kreet",
Een opvoering van het... drama kan men
't niet noemen, doch laten wfl zeggen: van
de tafereelen-reeks, getiteld De Kroeg",
schenkt den toeschouwer genoegens van bonte
verscheidenheid.
Men amuseert zich met allerlei kleinig
heden ; met de brutale naieveteit van iemand
die zulk een draakje voor het tooneel heeft
heeten te bewerken; met de lummeligheid
der figuranten en de dwaze taal des bewer
kers die door enkele harkerige spelers onver
anderd wordt gememoriseerd en op de planken
uitgeslagen. Het ia ook niet gering, te be
merken dat de plas, in het tweede tafereel
door de kg rende wasch vrouwen geschapen,
ondanks het opdwylen, alle bedrijven door
als een grillige figuur op den tooneelvloer
geteekend blijft, zoodat zy gedurende de
volgende zes tafereelen den toeschouwer
tot allerlei onderhoudende commentaren
dienstig is.
Men moet, als men den heer Bouwmeester
wil zien spelen, vele dingen trachten te ver
geten. Men moet naar den schouwburg gaan
om dien nen man, den kleinen, ouden,
maar sterken en veerkrachtigen kunstenaar
te zien bewegen, te hooren spreken, te voelen
leren.Aan de anderen, en het andere, om
hem heen moet niet te veel worden ge
dacht, hoezeer er onder zijn medespelers
en -speelsters waardevolle krachten zyn
(zooals de heer en mevr. Erfmann-Basbach).
Wanneer de proever van volmaakt
tooneelspel dan zjjn aandacht op de figuur van
Bouwmeester concentreert, zal hy genieten
van elk gebaar, elke trilling der handen,
eiken trek van het gelaat, van elke buiging
der stem. Bouwmeester speelt zrjn rol niet
meer, zou men meenen, maar hij is de man
zelf dien hu verbeelden moet. H g' heeft een
ontzaglijke nabootsingsgave, niet de
nabaotsing van enkel uiterlijkheden, maar de
nabootsing die in-leren en her-leven is,
waaruit de geringste bewegingen en
ecliy'nbaar-onbeduidendste woordjes als natuurlijke
bloeisels ontspruiten. De atrzeling van
Coupean-Bouwmeester, om de kroeg (7de
tafereel) binnen te gaan, was van de hoogste
speal-kunst. Hier ook waren zijne helpers
bijzonder op dreef.
Hoe dan komt het dat, ondanks al deze
wei-bekende qnaliteiten, da groote acteur
alleen door het goedkoopere publiek en, om
zijn schilderende en sculpturale macht, door
de beeldende kunstenaars wordt gewaardeerd,
terwijl de duurdere schouwburgbezoekers
hunne plaatsen ledig laten?
Het kan, meen ik, niet alleen aan
preutachheid te wijten zijn; ook de kostbaarder rangen
vergeven veel van wat op de planken ge
schiedt. Men wenecht echter wat betere, ik
zal niet zeggen voor zijn geld, maar dan toch
voor zijn tyd een gansenen avond, tot half
twaalf dan de door den heer Bouwmeester
gespeelde monstra, gelijk De Kroeg." Men
wil ook wat anders dan steeds zijn oude
repertoire-stukken, hoe voortreffelijke daar
ook onder zij D.
men dit schietlood omhoog; men zorgt dat
de poolster juist achter het touw komt en
met de andere hand houdt men een stok
(de padyindersatok byv.) of een briefkaart
ef zoo iets, langs de poolster en de
wyzerster. Da hoek tus-chen de lyn poolster
wijzerster en de verticale lijn van het schiet
lood is dan te schatten, metend van de ver
ticale lijn af, tegen de richting der wijzers
van een uurwerk in, van 0°tot 360°. Uit de
stand van de middernachten, die men weet,
en de grootte van den geschatten hoek kan men
dan de wijserhoek afleiden. B. v. men schat
op 21 November een hoek van 270°tusschen
de wyzerster en schietlood. Op dien avond
is de stand der middernachtlijn 120°. Das
de wyzerhoek is 30°, wat aangeeft dat het
twee uur na middernacht is.
Schat men (fi>. 4) op 21 Juni een hoek
tuaechen stok en schietlood van 75°; de
middernachtlyn heeft dan een stand van 270°,
dus de wyzerhoek ia 345°, wat aangeeft dat
het 11 uur ie. Het spreekt vanzelf dat zonder
de noodige oefening en een beetje gezond
verstand, van deze methode niet veel terecht
komt. Maar oefenen is gemakkelijk.
Heeft men by het uitrukken eener patrouille
den stand van de wijzerater t. o. van de pool
ster geschat, dan ia de methode veel ver
eenvoudigd, doordat men dan weet dat bij
elke volgende schatting van den w ijzer at ei stand
een verschil van 15°overeenkomt met n
uur later lyd.
Daar by' de beschreven methode twee
hoeken geschat moeten worden, is natuurlijk
de nauwkeurigheid niet groot, maar de zeker
heid dat het niet 2 uur is maar 3 uur, kan
reeds een belangrijke wetenschap zyn.
By een volgende gelegenheid kan ik mis
schien eens aangeven hoe door een heel
eenvoudig, zelf te maken kartonschijfje de
schattingen een belangrijk grooter nauwkeu
righeid kunnen verkrijgen.
P. VAN OLST.
V
l
l
A
ai \
T,
Poolster
w
o
ig. 1. BAAN BBNI* CIBCUMPOLAIKI ITEB.
JStaat date ster toevallig te middernacht verti
caal boten de pooltter, dun geven de eiéjen
aan waar de tter staat l, 2, 3 enz. tot 24
uur na middernacht. Se ster is dus een
wijtertpits, gaande o*«r een wijterplaat m«t
vier-trntvnntig uurgetallen. De btièeging is tegen
gesteld aan die der vyters van een uurwerk.
c u
? -..{??
C
HortzoN
H
orizoM
Fig. 2. GBOOTK BÏIR MBT POOLSTER.
S rsae majtris, die in bijgaand artikel de
WIJZEBBMR i», is door W aangeduid; P is
de poolster.
Fig. 3. STAHDBN DER MIDDBBNACHTLIJN.
Telkens tp den 2 Ist «n van iedere maand staat de
lijn poolster-wijzer ster te middernacht in dt rich
ting der aangegeven streep. Deze lijn wordt in
bijgaand artikel de middernachtlijn genoemd.
Fig. 4. VOOBBBELD VAN TIJDSBEPALING (21 JuNl).
Htt schietlood bedekt juist de poolster P; de stok wordt too gehouden
dat poolster P en wijzerster W tegelijk bedekt zijn. De geschatte
hoek tussehen schietlood en stok is 76°(gemeten in de richting der '
dubbeJpuntigepijl), aangegevendoordengestipptlden boog. De midder
nachtlijn (gestippeld) maakt een hoek van 270°met de verticaal
(gemeten in de richting der enkelpuntige pijl) aangegeven door den
getrokken boog. De WIJZSRHOEK i» dan 34b*,duskitislluur's avonds.