De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1911 12 november pagina 8

12 november 1911 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

8 DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1794 ewlp m je Ttitomteniii m Moime Knust, (Teekeningen van H. v. d. Velde). Hoe met m'n inwendige te zien? Ik ga naar den dokter! die mfl een kunstoog in mjjn maag tef. Het resultaat. MH1IIIIIIIIIHIMIIIIIIIIIII iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuumiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii *4JB dood niet over te gaan in hopelooze smart; hem den laatst en waarlijk grooten individualist hebben wjj te danken voor de w|j«e WMflrop bjj de echoone traeiek van het scheidende ens deed gevoelen. Maar andere fevoeleu en waanyk niet van geringer orde hebben een plaats in ons leven gevonden en ook daarvan getuigt dese tentoonstelling; in ?chier alle landen is het ontluikende levea merkbaar, zoowel in veel minderwaardig^ als in werken van meesters als Klimt en Hodler. Dese cgn hier de voornaamste vertegen woordigers van de nieuwe richting, beide geven *y van het moderne sentiment den met hun idividaaliteit overeenstemmenden kant: Klimt de rykdom, Hodler de kracht. Al vertolken beide dus nog onvolledig de bly'de sielsontroering die bet zien van een komende schoonheid in ons opwekt, toch geeft bon werk ons aanleiding om eene ten toonstelling als die te Bome ondanks alles, te verlaten met een gevoel van hoop en vertrouwen op de toekomst. 8. MOÜLIJN. Voor de Oedipus-vertooning onder de regie van den dnitschen professor Max Rainhardt il veel reclame gemaakt. Zoo'n driehonderd op het affiche vermei ie medewerkers zynal voldoende em het publiek in den schouwborg te krijgen. Behalve deze qnantiteit van figuranten bleek ook de qu au t ei t der vertooning-zelve ?enigszins afwekend van de gewone soort. Of te ook beter was, wie zal dit in onzen verdeelden en zoekenden ty'd durven beweren of ontkennen? In de duistere ruimte klonk trompetge schal, driemalen. Toen wierpen plotseling de Btralenbnndels van drie too verlantaarns hun helle lichteirkels op hettooneel, dat, ronder gordijn, over het orcbest was uitgebouwd met tot in de zaal dalende treden. De ach tergrond verbeeldde een paleismuur: twee Tierkante zuilen, waartusschen de hooge poort. Het geheel was zeer donker brons-groen. Uit de toegang'deuren der st alles kwamen de figuranten en enkele actears naar de tre den van het tooneel. Aldus had de regisseur gepoogd een ver band te brengen tuwcben publiek en spelers, de eenheid der grieksche eenwen terug te geven aan den jongsten ty'd, loffe) Jk streven, wellicht waardeerbaar in een Berlynsch cir ca* (ik kan er geen meenirg over vormen), doch misplaatst in onze moderne schouw burgen, wier eiger aardige architectuur en oraamenteering geïnspireerd is op de kunst eener eeuw, die meer van ontbinding dan van eenheid wist. & was overigens tusscben spel, stemgeluid en mise-en-pcèneecn merkwaaidige harmonie. Het wil müechter schijnen dat er bepaalde ras- (wellicht juister: volks-) eigenschappen vereischt worden, om in deze zeer by zonder duittcke harmonie behagen te scheppen. On gelukkig op zulk een avond, wie die eigen aardigheden mist. Hjj zal voor het ontberen der griekscbe sfeer geen vergoeding kunnen Tinden in de klatken der duitsche taal, noch in het onsophocHï'ch gewoel der drie honderd huilende jongelingen en der gillende paleisjonkvronwen. Hij zal zelfs geen waardeerirg voelen voor de goed-volgehonden eenheid tuaschen geluid en kleur (beide waargchynlyk voor een circus berekend), fusschen al' dit lawaai van figuranten en acteurs, het schrille licht-en-donker en de problematisch- classieke cóstnmeering. '_ Wie de voor sommige oogen en gemoederen pynlyke kleur van moderne duitsche schilders bewondert men derke slechts aan Böcklin wiens zaal te Basel alty'd vol bezoekers is, terwijl men voor Holbein de ruimte beeft die zal ook met verrukking de pogingen van den heer professor Mas Bainhardt gadeslaan. Men kan orer deze dingen niet redetwisten; men kan hierin niets bewijzen." Doch men vergelijke slechts de fransche en de duitsche geïllustreerde bladen, em te zien dat het keizerrijk van na-'70 een menschenras heeft voortgebracht, dat in schrille tegenstellingen en bonte kleuren zy'n scboonheidszin be vredigt. Anderen evenwel, wellicht ook ietwat eenzijdig, noemen dit alles, vooral wanneer het op een sophocleï-:ch drama wordt toe gepast, humbng". P. H. VAN MOIBKBBEXN Ju. ClariTari. Wy verdenken de N. R. Cl. niet Tan gebrek aan eerbied voor het Nederlandacbe leger. Maar waarom schrijft bet blad: Reeds om 4 aar kvrsm men een bende muilezels tegen; de beesten gicgen ban lot gelaten tegemoet; maar van nacht zonden de overige soldaten vertrekken"? * Jan Toorop, de voorlooper, thans voorzitter (steeds voorstander, Char.) der Hollandeche modernen". (De Ploeg J Edwige snijdt hem den pas af, doorpriemt hem met een onweerszwangeren blik". (Tel.) Het instrument, waarmede het afsnijden geschied is, wordt niet genoemd. Wat kan dit geweest zijn? Niet de onweerszwangere blik; die kon uitsluitend gebruikt worden om te doorpriemen. De Tel. is niet altyd duidelijk. * Ook waren er, die er uitzagen ala lamgeslagen honden, die bly waren met een dak en voedt el boren baar hoofd hoe dan ook". (Iloll. Lelie.) De bedoeling met het streepje is blijkbaar dat wij den zin zullen aanvullen; b.v. zoo: wat schamel kleedjj onder de voeten, en een stuk droog brood, om het moede hoofd op neder te leggen." Meer tchrille tegenttellingen. Ze em«tioneerde ons, ontroerde niet." (De Ploeg.) Tot 31 Oötober kwamen in de afJeeliag Malang voor negen pestgevallen, negea dooden te Soerabaja en n doodeljjk geval." (Bbl.) De heer v. d. Kamp vraagt om de bibliotheek ook een paar a vonden 's avonds open te stellen." (Tijd) Op een van de blad jyden waar een j angdige Hercules stond afgebeeld, gehuld in een leeuwenhnid die naast ayn spet r lag te slapen, d&arep bleven ha ir oogen rusten." (Vad.) Bet is niet te verwpt deren; de voorstelling was zeer merkwaardig. W|j moeten de Pro». Ou. en Zw. Ct. op teleurstellingen voorbereiden. Verwacht wordt," schryft het bla i, ,,'ichtbewolkte lucht, droog weer, overdag nachtvorst." Men gelooft dat reeds d» naam van Joean?Sji?Kai voldoende zal zjjn om de opstandelingen met ontzetting te ver vullen." (N. R. Ct.) Dapper een 't niet zjjn, maar men kan «r een beetje in komen. ImOnU D. KOUTER BOKIN 44 AMSTERDAM, ANTIEKE KUNSTVOORWERPEN UIT: OHINA, JAPAN, INDLÊen PERZIÊ. Vi**gt te koop: INDISCHE OUDHEDEN. 1-ltT RUIKJE DtR Ot/tLSCH/VPSSPtl tl> HEI SPEL VOOR 1911 g H ET SPEL VOOR g INTELLECTUEEL^ MEM5CHEM HET SF^EL VOOR U l BU ELKE GOEDE BOEKHANDEL ' !50KAARTEninEruif.l.20 neOERLAMDSCME SPeELKAARTCMFABWEK a a >\ rvi ST E R DX\ ivt a o GEBRl KOCH KALVERSTRAAT 158 TSEM VAN MODERNE MEESTERS IN ALLE PRIJZEN UTRE GGAPHICI ? -ARTS ? -l CUCHE5 OnBERISPEtIJK ZEERSNEL BILUJK ? UTRECHT COMPLEETE MEUBILEERING. RESTAUREEREN VAN VERTREKKENIN AN» TIEKE EN MODERNE STIJLEN,. urrvOERiGE PRIJSCOÜftAHTEN .m EGrtÖOTlNG ''GftATlS DEPHÖX" 23^ SPUISTR,DAMRAK.7B ~~ >AMSTERr>An^ > TELEFOON,'?' Kennlsgevlngen voor Verloving en Ondertrouw Invitatiën, Programma's Dankbetuigingen, Menu's Lozepapier en Corr. Kaarten Artistiek Stempelwerk BOEK- t.4 STEENDRUKK^hiJ B. van Mantgem Hofleverancier i* Singel 562. boek Vijzelstraat, Amst. "§?&= iTELEPHOON-33841 1ROTTERDAA\ FRANCO «DOOR GEHEEL 'NEDERLRND. E. M. JAARSOTAS Veotileereode Haarden. Men lette op dit fabrieksznerk. DE VEREERING welke men zijn overleden familieleden toedraagt, vindt het best bevrediging in de aanschouwing hunner beeltenis. Men werpt zoo gaarne een blik op dierbare personen die zyn heengegaan en om ons hunne trekken voor te stellen beschouwen wij hunne portretten. Een portret dat den persoon ons levend voor den geest doet komen, ig ongetwijfeld een in olieverf geschilderd portret. Peintare-Bogaerts. Men vindt ze in alle formaten en prijzen; om hiermede nader kennis te maken, vrage men de geïllustreerde prijscourant büde KunstinriehtiDgen H. BOGAERTS & Co. te Boxtel. Bekroond met de Hoogste Onderscheidingen voor Schoone Kunsten, Eer e-Diploma'st. Gouden en Zilveren Medailles. H.T. TECHNISCH BUREAU v/h MOEN* A BE t K, Importeurs van Brandvrij materiaal voor plafonds, vrijstaande wanden, trap* beschietingen, enz. in Eerken, Scholen, Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woonhuizen, JBoerderjjen, Stal len, enz. Monsters en nieuwe prospectus-prijscourant worden op aanvraag gratis toegezonden. De Magazijnen van VOSKUIJL & VAN DER LOOS, zijn wegens uitbreiding verplaatst van HEERENGRACHT 244 naar KEIZERSGRACHT 45O, bij het Molenpad. Het telefoonnummer blij 11 e04O. T raagt catalogus omtrent oneeMenbüeeringen i f 460,1485,f 716.1976. GEMEUBELDE VILLA, AAN DEN BREDIUSWEG IN BÜSSUM, VOOR DE WINTER MAANDEN TE HUUR AANGEBODEN, MOOI EN STIL GELEGEN, VLAKBIJ HET BOSCH. FR. BR, LETT. A,BUR. VAN DIT BLAD. niGRAFISCHE KUN5TIMRICHTING DIRK 5CHNABEL / ADMIRAAL DE RUYTEPIUEO AMSTERDAM BOEKDRUKCLICHES^VOOR ZtDART EM KLEUREM STEMPElSvooRBAMDEH l HARRUHELJElRi SCHOONMAKEN ,veRDoeKË;N SEN VAN OUDE SCHILDEREN KANTOOR-KERKSTR. 393 ?'? ADAM TELEFOON 4930-SOO P. C. PAERELS, VOOB MODEENE MEUBILEERINQ Amsterdam. BOKIN 1Ï8. " TEL. 4641. VOOB INBICHTINÖEN IH OTTDHOLLANDSCH EN ANDEBE STIJLEN flagazijn Oud-Holland", BOKIN 180. . TEL. 4641. l« BINNENMUI5 MEUBELS RAADHUI55TRAAT48-50 AM5TERDAM ff " Alg. Koost- u Iaistni]wheid$liandel S1ERKUNST HIEÜWE 8PIE6ELSTBAAT 82. 8TADHOÜBEBSKADB 84. Kunstvoorwerpen. Schilderijen. Antiquiteiten: Meubelen, Aardewerk. R. ELION <& Co.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl