Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1794
ewlp m je Ttitomteniii
m Moime Knust,
(Teekeningen van H. v. d. Velde).
Hoe met m'n inwendige te zien?
Ik ga naar den dokter!
die mfl een kunstoog in mjjn maag tef.
Het resultaat.
MH1IIIIIIIIIHIMIIIIIIIIIII
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuumiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
*4JB dood niet over te gaan in hopelooze
smart; hem den laatst en waarlijk grooten
individualist hebben wjj te danken voor de
w|j«e WMflrop bjj de echoone traeiek van het
scheidende ens deed gevoelen. Maar andere
fevoeleu en waanyk niet van geringer orde
hebben een plaats in ons leven gevonden en
ook daarvan getuigt dese tentoonstelling; in
?chier alle landen is het ontluikende levea
merkbaar, zoowel in veel minderwaardig^
als in werken van meesters als Klimt en
Hodler.
Dese cgn hier de voornaamste vertegen
woordigers van de nieuwe richting, beide
geven *y van het moderne sentiment den
met hun idividaaliteit overeenstemmenden
kant: Klimt de rykdom, Hodler de kracht.
Al vertolken beide dus nog onvolledig de
bly'de sielsontroering die bet zien van een
komende schoonheid in ons opwekt, toch
geeft bon werk ons aanleiding om eene ten
toonstelling als die te Bome ondanks alles,
te verlaten met een gevoel van hoop en
vertrouwen op de toekomst.
8. MOÜLIJN.
Voor de Oedipus-vertooning onder de regie
van den dnitschen professor Max Rainhardt
il veel reclame gemaakt. Zoo'n driehonderd
op het affiche vermei ie medewerkers zynal
voldoende em het publiek in den
schouwborg te krijgen.
Behalve deze qnantiteit van figuranten
bleek ook de qu au t ei t der vertooning-zelve
?enigszins afwekend van de gewone soort.
Of te ook beter was, wie zal dit in onzen
verdeelden en zoekenden ty'd durven beweren
of ontkennen?
In de duistere ruimte klonk trompetge
schal, driemalen. Toen wierpen plotseling de
Btralenbnndels van drie too verlantaarns hun
helle lichteirkels op hettooneel, dat, ronder
gordijn, over het orcbest was uitgebouwd
met tot in de zaal dalende treden. De ach
tergrond verbeeldde een paleismuur: twee
Tierkante zuilen, waartusschen de hooge
poort. Het geheel was zeer donker brons-groen.
Uit de toegang'deuren der st alles kwamen
de figuranten en enkele actears naar de tre
den van het tooneel.
Aldus had de regisseur gepoogd een ver
band te brengen tuwcben publiek en spelers,
de eenheid der grieksche eenwen terug te
geven aan den jongsten ty'd, loffe) Jk streven,
wellicht waardeerbaar in een Berlynsch cir
ca* (ik kan er geen meenirg over vormen),
doch misplaatst in onze moderne schouw
burgen, wier eiger aardige architectuur en
oraamenteering geïnspireerd is op de kunst
eener eeuw, die meer van ontbinding dan
van eenheid wist.
& was overigens tusscben spel, stemgeluid
en mise-en-pcèneecn merkwaaidige harmonie.
Het wil müechter schijnen dat er bepaalde
ras- (wellicht juister: volks-) eigenschappen
vereischt worden, om in deze zeer by zonder
duittcke harmonie behagen te scheppen. On
gelukkig op zulk een avond, wie die eigen
aardigheden mist. Hjj zal voor het ontberen
der griekscbe sfeer geen vergoeding kunnen
Tinden in de klatken der duitsche taal,
noch in het onsophocHï'ch gewoel der drie
honderd huilende jongelingen en der gillende
paleisjonkvronwen. Hij zal zelfs geen
waardeerirg voelen voor de goed-volgehonden
eenheid tuaschen geluid en kleur (beide
waargchynlyk voor een circus berekend),
fusschen al' dit lawaai van figuranten en
acteurs, het schrille licht-en-donker en de
problematisch- classieke cóstnmeering.
'_ Wie de voor sommige oogen en gemoederen
pynlyke kleur van moderne duitsche schilders
bewondert men derke slechts aan Böcklin
wiens zaal te Basel alty'd vol bezoekers is,
terwijl men voor Holbein de ruimte beeft
die zal ook met verrukking de pogingen van
den heer professor Mas Bainhardt gadeslaan.
Men kan orer deze dingen niet redetwisten;
men kan hierin niets bewijzen." Doch men
vergelijke slechts de fransche en de duitsche
geïllustreerde bladen, em te zien dat het
keizerrijk van na-'70 een menschenras heeft
voortgebracht, dat in schrille tegenstellingen
en bonte kleuren zy'n scboonheidszin be
vredigt.
Anderen evenwel, wellicht ook ietwat
eenzijdig, noemen dit alles, vooral wanneer
het op een sophocleï-:ch drama wordt toe
gepast, humbng".
P. H. VAN MOIBKBBEXN Ju.
ClariTari.
Wy verdenken de N. R. Cl. niet Tan gebrek
aan eerbied voor het Nederlandacbe leger.
Maar waarom schrijft bet blad: Reeds om
4 aar kvrsm men een bende muilezels tegen;
de beesten gicgen ban lot gelaten tegemoet;
maar van nacht zonden de overige soldaten
vertrekken"?
*
Jan Toorop, de voorlooper, thans
voorzitter (steeds voorstander, Char.) der
Hollandeche modernen". (De Ploeg J
Edwige snijdt hem den pas af,
doorpriemt hem met een onweerszwangeren
blik". (Tel.)
Het instrument, waarmede het afsnijden
geschied is, wordt niet genoemd. Wat kan
dit geweest zijn? Niet de onweerszwangere
blik; die kon uitsluitend gebruikt worden
om te doorpriemen. De Tel. is niet altyd
duidelijk.
*
Ook waren er, die er uitzagen ala
lamgeslagen honden, die bly waren met
een dak en voedt el boren baar hoofd
hoe dan ook". (Iloll. Lelie.)
De bedoeling met het streepje is blijkbaar
dat wij den zin zullen aanvullen; b.v. zoo:
wat schamel kleedjj onder de voeten, en
een stuk droog brood, om het moede hoofd
op neder te leggen."
Meer tchrille tegenttellingen.
Ze em«tioneerde ons, ontroerde niet."
(De Ploeg.)
Tot 31 Oötober kwamen in de
afJeeliag Malang voor negen pestgevallen,
negea dooden te Soerabaja en n
doodeljjk geval." (Bbl.)
De heer v. d. Kamp vraagt om de
bibliotheek ook een paar a vonden 's avonds
open te stellen." (Tijd)
Op een van de blad jyden waar een
j angdige Hercules stond afgebeeld, gehuld
in een leeuwenhnid die naast ayn spet r
lag te slapen, d&arep bleven ha ir oogen
rusten." (Vad.)
Bet is niet te verwpt deren; de voorstelling
was zeer merkwaardig.
W|j moeten de Pro». Ou. en Zw. Ct. op
teleurstellingen voorbereiden. Verwacht
wordt," schryft het bla i, ,,'ichtbewolkte lucht,
droog weer, overdag nachtvorst."
Men gelooft dat reeds d» naam van
Joean?Sji?Kai voldoende zal zjjn om
de opstandelingen met ontzetting te ver
vullen." (N. R. Ct.)
Dapper een 't niet zjjn, maar men kan «r
een beetje in komen.
ImOnU D. KOUTER
BOKIN 44 AMSTERDAM,
ANTIEKE KUNSTVOORWERPEN UIT:
OHINA, JAPAN,
INDLÊen PERZIÊ.
Vi**gt te koop: INDISCHE OUDHEDEN.
1-ltT RUIKJE
DtR Ot/tLSCH/VPSSPtl tl>
HEI SPEL VOOR 1911
g H ET SPEL VOOR g
INTELLECTUEEL^ MEM5CHEM
HET SF^EL VOOR U l
BU ELKE GOEDE BOEKHANDEL '
!50KAARTEninEruif.l.20
neOERLAMDSCME SPeELKAARTCMFABWEK
a a >\ rvi ST E R DX\ ivt a o
GEBRl KOCH
KALVERSTRAAT 158
TSEM
VAN MODERNE MEESTERS
IN ALLE PRIJZEN
UTRE GGAPHICI
? -ARTS ? -l
CUCHE5
OnBERISPEtIJK
ZEERSNEL
BILUJK
? UTRECHT
COMPLEETE
MEUBILEERING.
RESTAUREEREN VAN
VERTREKKENIN AN»
TIEKE EN MODERNE
STIJLEN,. urrvOERiGE
PRIJSCOÜftAHTEN .m
EGrtÖOTlNG ''GftATlS
DEPHÖX"
23^ SPUISTR,DAMRAK.7B
~~ >AMSTERr>An^
> TELEFOON,'?'
Kennlsgevlngen voor
Verloving en Ondertrouw
Invitatiën, Programma's
Dankbetuigingen, Menu's
Lozepapier en Corr. Kaarten
Artistiek Stempelwerk
BOEK- t.4 STEENDRUKK^hiJ
B. van Mantgem
Hofleverancier i*
Singel 562. boek Vijzelstraat, Amst.
"§?&=
iTELEPHOON-33841
1ROTTERDAA\
FRANCO
«DOOR GEHEEL
'NEDERLRND.
E. M. JAARSOTAS
Veotileereode Haarden.
Men lette op dit fabrieksznerk.
DE VEREERING
welke men zijn overleden familieleden toedraagt, vindt het best bevrediging in de
aanschouwing hunner beeltenis. Men werpt zoo gaarne een blik op dierbare personen
die zyn heengegaan en om ons hunne trekken voor te stellen beschouwen wij hunne
portretten.
Een portret dat den persoon ons levend voor den geest doet komen, ig ongetwijfeld
een in olieverf geschilderd portret.
Peintare-Bogaerts.
Men vindt ze in alle formaten en prijzen; om hiermede nader kennis te maken,
vrage men de geïllustreerde prijscourant büde
KunstinriehtiDgen H. BOGAERTS & Co. te Boxtel.
Bekroond met de Hoogste Onderscheidingen voor Schoone Kunsten, Eer e-Diploma'st.
Gouden en Zilveren Medailles.
H.T. TECHNISCH BUREAU v/h MOEN* A BE t K,
Importeurs van
Brandvrij materiaal voor plafonds, vrijstaande wanden, trap*
beschietingen, enz. in Eerken, Scholen, Kantoorgebouwen,
Fabrieken, Schouwburgen, Woonhuizen, JBoerderjjen, Stal
len, enz.
Monsters en nieuwe prospectus-prijscourant worden op
aanvraag gratis toegezonden.
De Magazijnen van
VOSKUIJL & VAN DER LOOS,
zijn wegens uitbreiding verplaatst van
HEERENGRACHT 244 naar
KEIZERSGRACHT 45O,
bij het Molenpad.
Het telefoonnummer blij 11 e04O.
T raagt catalogus omtrent oneeMenbüeeringen i f 460,1485,f 716.1976.
GEMEUBELDE VILLA,
AAN DEN BREDIUSWEG IN BÜSSUM, VOOR DE WINTER
MAANDEN TE HUUR AANGEBODEN, MOOI EN STIL GELEGEN,
VLAKBIJ HET BOSCH. FR. BR, LETT. A,BUR. VAN DIT BLAD.
niGRAFISCHE KUN5TIMRICHTING
DIRK 5CHNABEL /
ADMIRAAL DE RUYTEPIUEO
AMSTERDAM
BOEKDRUKCLICHES^VOOR
ZtDART EM KLEUREM
STEMPElSvooRBAMDEH
l
HARRUHELJElRi
SCHOONMAKEN ,veRDoeKË;N
SEN VAN OUDE SCHILDEREN
KANTOOR-KERKSTR. 393 ?'? ADAM
TELEFOON 4930-SOO
P. C. PAERELS,
VOOB MODEENE MEUBILEERINQ
Amsterdam.
BOKIN 1Ï8. " TEL. 4641.
VOOB INBICHTINÖEN IH
OTTDHOLLANDSCH EN ANDEBE STIJLEN
flagazijn
Oud-Holland",
BOKIN 180. . TEL. 4641.
l«
BINNENMUI5
MEUBELS
RAADHUI55TRAAT48-50
AM5TERDAM
ff
"
Alg. Koost- u Iaistni]wheid$liandel
S1ERKUNST
HIEÜWE 8PIE6ELSTBAAT 82.
8TADHOÜBEBSKADB 84.
Kunstvoorwerpen.
Schilderijen.
Antiquiteiten:
Meubelen, Aardewerk.
R. ELION <& Co.