Historisch Archief 1877-1940
-ijfi,
Nu. 1798
DE AMSTERD'AMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
PAUL GRAAF WOLF» MBTTEENICH,
( Duitsch pexant te Londen, die met 8ir
| Edwrd Grey, Engeland's minister van
Bnitenlandsche Zaken, in Juli van .dit
jaar de gesprekken" gevoerd heeft, die
in verband staan met de oorlonsepannlng
welke toen geheeracht heef .
'?fHIIHIMIIIIIIItlllllllllllllllllllllMllllllllllllllflIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
geschiedde das in ieder geval wat vroeger
«B elders, als men ten minste van eene
wedergeboorte gelieve te spreken. Volgens
^en oud axioma toch blfjft de natuur zich
«elf steeds gelijk ook in de muziek, waar
beide richtingen, de homophone en de po
ypaone van af de vroegste middeleeuwen
naast elkaar bestonden. Doch beurtelings
domineerde er eene, zoo dat bet nn schijnt
dat we een tijdvak gaan beleven, waarm de
homopbonie de overhand zal hebben als
bet genie en de techniek van
Dabmsyzeeeyiert; weer een andere uiting dos van raffi
nement en vereen-ondiging in de openbaring
der moderne p yche; en zoo geraakt men
tot ten minste n analogie met den tijdgeest.
Maar meen niet dat Debnssy's homophonie
oppervlakkig, dor en droog is, of van dezelfde
soort als die van Schumann en Mendelssohn
b.v. Integendeel: ty'n déaü-werk is eer te
vergelijken met Palestrina's techniek, wiens
muziek immers ook wil worden opgenomen
?Is n-klank, niet alleen omdat aesthetisch
hooren synthetiseerend gelijk het kunstwerk
selve synthese is, maar vooral omdat ieder
?wél weet, dat men niets zoo kil en doodsch
kan belenken als een anatomisch ontleede
compositie van Palestrfna of van een ander
contrapuntist. Debnssy graveert fijn, geestig,
plastisch en oneindig, verscheiden we spre
ken altqd over den tooi en dit is zeer
tllllllltlllllltlllllllllllllllllllllHlimHIIIIIIIIIIIIIIimHIIIMftllMIHIIIIIMIM
ETLNSCHAPPEliJKE
i EJenige weken geleden brachten de
dagb%tlen opgewondtn verhalen over een
merkwafcrdige nieuwe vinding van den bekenden
Araerikaaxuchen ariatew Wright. M t een
vliegtnachine zonder motor had hij in da
lucht gezweefd niet alleen, maar bovendien
was het hem gelukt gernimen tyd achtereen
nagenoeg boven hetzelfde punt te blijven
?taan in de lucht, slechts geringe verplaat
singen heen en weer makend. Voor de
menechen, die van een vlieg-nachine niet meer
weten dan wat in de laatste jaren aan de
groote klok is gehangen, was dat een zeer
yerwonderlqk en nieuw feit. Vol spanning
wachtte men nadere beschrijvingen uit
Amerika af, om te weten wat voor vernnftigs
Wrigbt nn weer had uitgedacht. Nn de be
richten, beschrijvingen en photo's wat grooter
helderheid gabracht hebben, blijkt Wright'a
prestatie wel zeer fraai te zjjn geweest
sooals ik straks zal aangeven, maar iets
absoluut nieuws hèaft hij niet gegeven. Zijn
Fig. 1. SCHEMA VAN DEN WINDDRUK or EEN
/WEEF LAK.
A B i» hel zwfefolak, waarvan A de voorzijde
is. Di tegenwind die in de richting C blaast,
otfcnt op het zwe falak de opwaarti gerichte kracht
D en de voorwaarts gerichte kracht E uit.
boeiend ia 't geheel en magnifiek, doch cere
braal en levenloos (naag 't den spelers) op
zich zelf en buiten de goddelijke conceptie.
Debngsy hl een Intellectueele Romanticus,
even krachtig in do beide hoedanigheden,
class'ficeeren is gevaarlijk en hij beate geen
sensitlvist, daar hij zich in een volgend werk
mispchien anders toont; by is une aoae de
proie" uitdrukking van Paul Bonrget
bier in weldoende bateekenis. een orgiastisch
kunstenaar, die heerschappij heeft over de
hoogste verrukkingen, de meester van elk Ik.
Uit de opvoering van Berlioi'
HaroldSymphonie, die me nn nog verheugt, noem
ik slechts de kostbare en prachtig-sonore
viola van onzen voortrtffelij&en «erstenaltist
L H. Meerloo. Eveneens wil ik kort zijn
over het analytisch gedeelte van Debu»fy's
Necturnes" tweemaal gespeeld onder leiding
van Evert Cornelis en wier laatste voordracht
de eerste zoo bewonderenswaardig overtrof,
dat men een d«rde verlanet. Wat is 't
meeaterlijkste van Nnages", Fêie»". Shênes"? De
jonge, brandende txpiessie, de visionnaire
gloed der orchestratie, het veelvoud en de
intensiteit der stemmingen, de wonderbare
extase? Dehussy is sterk en fel als een apostel
of profeet,Ravel van wien we een onbeschrijflijk
teer siukje hoorden door het
ConcertfiebouwSéxtet, intiemer en zachter, 't Timbre
klinkt weer mineur, gelijk de heele moderne
Fransche musitk, hierin zoo eigenaardig
overeenstemmend met de middeleen «sche
componisten. Zie maar de sublieme droef
heid der symphonie van César Franck. Ben
andere, gehoonere en rijkere diepsinnigbeid
niet waar, dan die van Brahma? Frarr-ois
Rasse, die ze bier dirigeerde, is een uitstekend
techniker, doch geen persoonlijkheid, als
orcbeat-leider noch als componist, en ik
twijfel aan zijn goeden smaak na den
ralentando op 't frenetieke hoogtepunt van de
Marche hongroise, een oBvergeeflijke inval.
Ik schrijf, dus liever nog een en ander o»er
het Cmaertgebouw-textet. Dit ensemble begon
een nieuwe phase; de leerjaren zijn voorbij,
dit merkt men overal aan 'i solistisch accent
in het spel der b'azers. Eveit Cornelis bracht
ook hier iets buiten gewoons tot stand, het
geen wel duidelijk bleek uit B ethovens
Septett, zonder dirigent gespeeld met een
mooi evenwicht en afronding, gr a c eu* en
klaar, vooral het vierde deel «vaar «eethoven
het Ryn cae volkslied Ach Schiff.r, lieber
Schiffer" «arieerde, melodisch verdeeld over
elk instrument. Dat een cordiale gezindheid
dit ensemble bij elkaar boude ei dat liefde
voor de kunst deze zoo belaügrüte en mooie
uitvoeringen doe voortduren. Da lezer, die
het niet weet, veineme dat men door een
jaarlyksc hèbijdrage van minstens tien gu'den
donateur kan worden hunner vereeniging,
wat toegang geeft tot alle uitvoeringen
(adres: H. Tak,Concertgebouw); menstenne
de kunstenaars, zij zullen dan wwllicht hunne
p>aestaties verdubbelen en dit wenschtn
velen, meenen we.
E?ert Cornelis trachte naar aMe
magnetinllliiillitiiiiiitiiiiiiiiiinii
toeren en proeven zjjn een voortzetting van
c\jn grooten voorganger von Lüienthal. den
Duitschen innenieur, die in het midden
van zijn echt wetenschappelijke
proefi.emingen door een rukwind viel en s'ieif.
Zoodra de motor van een vliegmichine
is stop gezet, aoodat de actieve vlucht ver
andert in een passieve vlucht, zin er twee
dingen mogelijk. Ten eerste kan de vlucht
verder bestaan uit een vol plané, waa-bjj de
machine omlaag glijdt onder den in vloed de r
zwaartekracot; dese memode is in de laatste
jaren zeer volmaakt uitgevoerd en h«t publiek
is met het verschijnsel zelf zeer vertrouwd
geraakt. T'n tweed» kan men b'ijienzimven,
gebruik makende van de luch'stroomen, zonder te
dalen. Deze tweede methode nu, onver
gelijkelijk veel moeilijker dan de eerste, nog
veel meer behendigheid en geoefend aeid
eischend, evenals veel meer matereologuche
kennis", werd toegepast door de gebroeders
Lilienthal bij Berlijn, speciaal door Otto
Lüieithal. Met een- of tweedekkers, zonder
motor, en zeer licht genouwd, volvoerden
zÜg'ijdvlachten, die, toen zij gebruik maakten
van een speciaal er voor a ingelegde neuvel,
zeftr fraaie resultaten opleverden, door geloof
waardige getuigen bevestigd. Glydvluchten
van höndeide meters lengte werden uitge
voerd, waarbij het toestel soms stilstoni in
de lucht of zelfs belangrijk hooger steeg dan
het punt van uitgang. Z<s>fs keerde de g ij der
in de lucht terug, landende by het uitgangs
punt. Het is ondoenlijk bier alle vlucoten
te memoreeren die door tydgenoo'en, leer
lingen en zelfs door voorgangers van Otto
Lilientbal volvoerd werden. De vraag is eerder:
wat is de reden dat een voorwerp, zwaar ier
dan de lucht, zonder motor in de lucht kan
b ij en zonder te vallen.
Afgaande op eenvoudige mechanische
principes heeft men reads een dertigtal jaren
geleden vastgesteld dat een vogel, zonder zijn
vl-ngels te bawegen noch bij doodstil weer,
noch in een luc itstroom die horizontaal gaat
en van onveranderlijke kracht is. op deselfde
hoogte kan blijven zweven. Wanneer een
vogel dit kunstje toch vertoont dan mag men
stellig hieruit afleiden f dat da lucatstroo n
niet horizontaal zich beweegt, of dat de vogal
niet in een horizontale baan zweeft, maar in
een daleid* baan, of dat de win ^kracht niet
on 'eranderlyk is. De zweef beweging in dalende
buan is te vergelijken met de bovengenoemde
Fig. 2.
ORVILLE WRICHT VLIEGT MET ZIJN NIEUWE ZWEEF-MACHINE AF VAN DEN
TOP VAN EEN DUIN.
DE TVATBKVLOED, DIE DOOR TBIPOLI NAAR ZEE STROOMDE, ONDERWEG IN DE STRATEN KLEINE WATERVALLEN VORMEND.
Da slagregens, die half November in de bunrt van Tripoli vielen, deden de Wed Merijenia zoo zwellen, dat sy de
taliaamcae verschansingen bij Boe Meliana wegspoeide en door de straten van Tripoli zich een weg baande
naar zee, die by 't strand, in stede van helder blauw, mijlen ver troebel-bruin zag. Vele arabieren, dankbaar voor
den regenval, gingen weer voor enkele weken huis toe, om wat te boeren.
sche hoedanigheden eener :*i me de pro ie",
nn hij. volgens mijn indrukken, «ijn heroï<chen
tijd (Bariè-i) ii gaat; de macht, welke hem
toekomt o'er zijn orchest moat liggen in
het demonische van zy'n wil en z\jn ziel,
niet in conventioneele motieven, waartoe
o. a. de goede recensies" behooren. Maar
gij zult de energie kennen, we'ke geheimzinnig
yioeit uit de zekerheid te weten, dat de
jongeren, die allereerst de oogen richten
naar de toekomst en de onontdekte werelden,
u beschouwen als gids en de geestdriftige
t-flusie uwer artisticiteit voelen aU
deeindely'Ke bevrediging van hun reikhalzen. Het
is me een genoegen dit ver a wegen e te zeggen
aan Bvert Corneli*. Het is de tyd nog niet
hem fanatieke hulde te brengen tenzij
in de concertzaal! doch bet moet uitge
sproken worden, dat we hem bewonderen
en onze taal van hem verwachten. Hu <veet
de richting waarin by zijn talent snel kan
voltooien tot vreugde van velen en men
late hem daarin verder werken. Evenmin
als nieuwe boeken, nieuwe ideeën, enz.
kunnen we nieuwe muziek ontberen.
MATTHIJS VERMEULEN.
vot-place; de andere putten hebben echter
betrekking op het zweren. E in
niet-horizontaal waaiende of een veranderlijke wind zyn
hiervoor nood i g. Van de vele mogelijkheden,
die zich hieroy voordoen, kies ik slechts een
groep, n.l. die waarny de luchtstroom schuin
omhoog gaat. 9i«rop heef ft f. l betrekking;
AB stelt de doortnede voor van een
vogelvleugel of van een draagvlak, waarvan A da
voorwijde is. Indien in de richting van de
PUI C een luchtstroom tegen AB aankomt,
is het r es a t» at dat er t wed krachten op het
vlak A B gaan werken: een kracht D die ver
ticaal omhoog is gericht e a een kracht E die
een voor wa-trtsche beweging probeert te geven.
Het toestel zal dan jui-it in d-> lucat bly'ven
zweven en niet »an plaats veranderen indien
de opwaarts gericite kracht D juist vol
doende is om het gewicht van het toestel,
dat het verticaal omlaag probeert te halen,
op ti heffen; terwijl de kracht .E juist vol
doende moet sy'n om de krachten op te
heflan die het toestel achteruit willen stuwen.
Het toestel zal voor of achteruit gaan, rijzen
of dalen, naarmate da hier beschreven trach
ten van wind, gewicht enz. elkaar overwel
digen of op hun beurt overweldigd worden.
Wordt de wind sterker dan zal het toestel
rijzen, wordt de wind zwakker dan daalt het
toestel, enz. Hier komt nog by dat het toestel
naar links of naar rechts zal g ij ien als het
he«le zweef vlak scheef wordt ge ie t.
Ia een opstijgende luchtstroom kan een
passieve vlieger dm stil zweven, rijzen, dalen,
voor en achteruitgaan of uitwijken in elke
ge'werfschte richting. Alle vogels zyn ver in
deze kunst, zooals men zelf gemakkelijk kan
nagaan. Herhaal lelijk <az ikreed-i dat Kraaien,
die by hèfti ten wind ovt r de zandvlakten van
de nituwe stadswijken vooruit willen komen,
langen t ij d net onbewegelijke vleugels in de
stormwind zwe ren, aooger en lager, voor- of
acaternit, of zijdelings, om alleen by onver
wachte vlagen of windvallen heftig met de
vleugels te slaan. Dit is te opmerkelijker,
omdat kraaien anders hun vleugels zelden
stilhouden.
Stijgende lucbtstroomen, vooral veroorzaakt
door ongelijkmatige verwarming door
zonbestraling, enz., konen veelou'digvoor. Otto
Lilienthal leidde zelfs uit zyn meteorologische
waarnemingen af, dat d* winden ean neiging
heoben om onder een gemiddelden hoek van
3°omhoog te ga n, wat door locale in»lof den
wel kan varieeren, maar wat in hoofdtaak
toch wel aangenomen kan worden. Vooral
boven streken die door de zonnestralen sterk
verhit worden, komen opstijgende lucht
stroomen voor, doordat de grond de lucht
verwarmt, die lichter wordend, opstijgt, in
de omringende koudere lucht als een kurk
in 't water. Tailoose terreinformaties zyn aan
te geven waar hetzelfde zal plaats grijpen
en een vogel zal door een opstijgende lucht
stroom zoo hoog opgevoerd kunnen worden,
dat hij in vol-place alle richtingen uit kan
gaan om een nieuwen opstygenden stroom te
vinden voor zyn zweef-toeren.
Behalve stijgende luchtstroomen zyn ook
horizontale winden met steeds wisselende
kracht geschikt voor het zweven; eveneens
luchtstroomen die horizontaal zijn, maar op
verschillende hoogte boven den grond ver
schillende snelheid heb Hen. Dan zyn ook
horizontale luchtstroomen bruikbaar die
telkens van richting veranderen, of die uit
naast elkaar gaande stroomen van verschil
lende snelheid bestaan. Al deze gevallen
komen meteorologisch voor en worden door
vogels gebruikt.
De proeven door Lilienthal begonnen, zyn
voortgezet o.a. door de gebroeders Wrigat,
die gebruik makende van de luchtstroomen
Etsen, ?
De kunsthandel Caramelli en Tessaro op
het Spui zond ons, bij wijze van invitatie tot
bezichtiging van een collectie etsen, een
catalogueje met verscheidene reproducties.
Inderdaad is er op 't oogenblik een aan
zienlijk aantal in voorraad en van zeer ver
scheiden aard. Yan meer bekenden is er
etswerk: Van Biuer, Tholen, Witsen, v. d.
Valk, Graad t »an Roggen; onder de
minder naamhebbenden z\jn ta noemen
Harting, Van Leusden, Prins en nog
eenige anderen. Op te merken valt, blij
kens het werk van de twef
eerstgenoemden vooral, dat tegenwoordig een stren
gere oprattirg van de etskuast heerechende
wordt, 'c Werd tijd. De bewerking der
koperen plaat door middel van het sterk
water werd bij velen, tnsschen het schilder
werk door, zoo iets als een lossinnige
escapade. De wisselvalligheden van deze methode
kweekte een speculatie op goedkoope effecten.
Het sterk water en de dmkpers gaven uitkom
sten bo ?en de verwachting van den etser veelal.
't Was als een g icchelspel, dat buiten hem
om plaats rond. Da lijn krijgt nu meer de
overhand op de tintjes, de ets nadert meer
het karakter van de gravure; een koperen
plaat, de was, de naald en het sterk water
zijn de werktuigen tot uitvoering van een
veelzijdig tecbniech werkstuk.
G raad t van Roggen heeft zich reeds jaran
geleden de deugdely ie en volhardende strever
in deze meer principieele richting der
etskunst betoond. Hy doorwerkt de p'aat tot
het uiterste, bewust van zijn doel, zonder
zich te begeven in kansscel van het toeval
lige. Zijn producten zyn daardoor wel eena
wat stroef doch meestal kernachtig; mis
schien is het jammer, dat hij nooit tot de
buryngravure rici gezet heeft. Harting streeft
in dezelfde richting, maar wat te
strakmethodisch. Van de v/oegere vaagheid
hebben we bij zyn werk den geheel t
genovergestelden kant: zyn, prenten laten aam
duidelijkheid van voorstelling niets te
wenschenover! Over 't algemeen zyn die stads
gezichten, nog bovenal van belang in
topographisch opzicht. Meer speling, sprankeling
vond 'k in de etser, van Van Lensden, met
een gelijke uitvoerigheid en nadrukkelijkheid.
Het etswerk van Prins (ik meen een leer
ling van Dnpont) is losser, van een milder
liniair karakter; een meer op de werking
van licht en donker berekende proeve, maar
tevens van een meer oppervlakkig gehalte,
is een ets van Vredenburcb. Met de weikan
der ouderen, hierboven genoemd (waarvan
verschiller de kleine prenten van Biner wel
Fig. 3. WRIGTIT ZWEEFT or DEZELFDE PLAATS IN DE LUCHT, MIT EEN ZEER STERKE
TEGENWIND.
een groote handigheid kregen in het berijden
van den wind. Hun toestellen, later voorzien
van motoren om actief te gaan vliegen,
hadden denzelf ien bou <v als de latere
Wrightmachine, waarbij vooral opmerkelijk is dat
de ac terste, linkfcbe en rechtgche uiteinden
der zwe-efriakken door een hef boom omhoog
of omlaag gebogen kanden worden. Wordt
bet zweefvlak rechts omlaag gebogen en
links omhoog, dan biedt het rechteche ge
deelte meer weerstand tjgen de lucht, waar
door het geheele toaatel neiging krygt een
bocht te bescbryven naar rechts. Men kan
cit vergelijken met het bekende verschijnsel
dat een voo tglijdende roeiboot een bocht
maakt naar de zijl», waar men een van de
riemen in 't water houdt, zoodat hier de
weprs'ani grooter wordt.
Wat Wright nu den laatsten tijd gedaan
heef c, is een voort setting van de vroege-e
zweefvluchten, dus de motor weer afdankend
die hy eerst fn gebruik genomen ha^. Zyn
zweeftoestel geijkt veel op de gewone
Wrighttweedekker, behalve dat het roer grooter is.
(Zie de figuren). De aird der proeven is echter
deze fde als de ouie proe ren door hem in
1903 genomen. Den 23 (te October 1911
gebeuide by deze proe .-en een eigenaardig
voorval, dat den koelbloed'gen proefnemer
goed kenschetst. Opstijgende tot een hoogte
van een zevental meters, scheen het roer
onbruikbaar te worden, waardoor het toestel
zoo zwaar van ataart werd dat bet achter
over sloeg en viel. Maar Wright had de
tegenwoordigheid van geest kalm bovenop
het omkeerende toestel te klimmen met zoo
groote handigheid dat bij ongedeerd w
gwandelde toen het toestel te pletter was ge
val Ien. Zenuwachtige menschen behoeven
deze proeven dus niet na te doen. Den vol
genden dag gelukte bet Wright, weer op
stijgend te zweden met een, tegenwind,
die een vaart nai van 85 KM. per uur.
Hy bleef niet aUeen gedurende tien minuten
op dezelfde hoogte zweven, maar het gelukte
hem ze f i vooruit te gaan tegen de'.en wind
in. Hy vloog boven een heu7elbelling zoodat
de wind een duidelijke op waartsche richting
bad. Da bereikte hoogte was een 70 tal Meterr.
Zooals op een der photo's van deza experi
menten te zien i°, maakte Wright ook ge
bruik van bet buigen der zweef 'lakken,
waardoor het toestel zydelingsche bewegingen
kon maken. Het behoeft niet gezegd te
worden hoe belangrijk deze proeven zijn,
ze fs al zijn zy slechts ean uitbreiding van
vroegere proeven en theoriën, zonder een
sensationeele nieuwe vinding er by.
P. VAN OLST.
Fig. 4. WHIGHT ZWEVEND BIJ ZIJN KISUWE PROEVEN.
De zweefvlakken zijn rechts omkoog en links omlaag getrokken, om het
toestel naar rechts te laten draaien.