De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1911 10 december pagina 8

10 december 1911 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

8 D E A MS T E E D A M M R W E K B L A D VOOR' NE D E R L A;N D. No. 1798; d* kenr aitmaker) ia «r n collectie, die belangrijk genoeg ia om eena daar te gaan kgkra. Niet meer, tentoongesteld, maar toch nog to beaichtigen, ia een no« al rnime verschei draluid van etsen door Seymonr Baden, in den kunsthandel Wed. O. Dorens en Zoon op bet Bokte. Die «ion geïnteresseerd beeft Toot de collectie op het Spui, moet hier eek aeker eens gaan kijken. Hét etswerk van dezen Eogelichman, wiens conceptie soms aan Turner nog herin neren doet is allereerst van een merk waardige virtuositeit. Van de strakheid der «reven genoe-nde Hollanders heeft het niets; ajfn Ijjnen vlinderen vrjj nit-over de plaat, maar sjjn als een geestrijke improvisatie, met dis tinctie van gebaren voorgedragen. Kerniger uit bij »ich dan weer als hy door toepassing van den.droegen naald de tinten in fluweelige «wartheid doet flonkerep. Zgn etswerk net het levendig, en vooral ruime spel van luchtig oitloopende lijnen, en kernachtiga accenten, IJjkt me van natuurlijker vent kracht dan het wat ooqnette etswerk van Whistler. W. STEKSHOFF. Het temiint -T.I Boieldien, de componist van de opera La Dame blanche", had vrijen toegang in vale Parjjache theaters, o. a. ook in het Vandevllletheater. Gebrek aan tijd was echter oorsaak, dat bij hier nog nooit een bezoek had gebracht. Op zekeren avond, toen daar ean interessant stuk werd gegeven, besloot h|| van «ij n recbt gebruik te maker. Hij begaf ilcb naar het Vaudenlletheater, maar werd aan de conti ó e tegengehouden, terwijl men hem zjjn biljet vroep. Ik heb vr|jen toegang," zeide hy. Hoe heet n?" Boieldien." De componist?" Ja" De controleur keek hem echter ean op een wij se, die den componist deed vragen: Tafelt n daaraan?" Neen, ik ben in tegendeel volkomen seker van mijne zaak," antwoordde de controleur, en moet n meteen zeggen, dat uw liet mislukt if>." Mgn list?" Ja natuurlijk, hoe moet ik nwe poging om onder een valechen naam toegang tnt het theater te krq'yen, dan anders noemen " Maar, mijnheer, ik ben geheel onschuldig aan «no'n bedrog. Ik heet werkelijk Baieldieu." Waai om houdt u dat nu toch vol? Wy kennen mqnheer Boieldien te goed. Hjj b*>? hoort immers tot onsedagelijksrhe bezoeken!" Is hij van avond ook hier? Ik ben wer kelijk n enwSgierig hem eens te ui' n." U blijft dus toci nog by uw fabeltje en wenscht met den heer Boield en geconfron teerd te worden ?" Zeker, dat wil ik heel graag." Het waardige in de houding van Boieldien en, de zekerheid in zijn optreden, hadden op den controleur indruk gemaakt. HU voelde' zich min of meer gtschokt in zijne over tuiging en, om zeker aeid te .kiggen, gaf hu toe aan het verlangen van den componist. BoielUen werd gebracht bij den invang voor het ork»s<-. Het scherm was juist opgegaan, de toooeelspelers stond-n op bet tooneel en men diende dus voor de verklaring het einde van het bedrijf af te wachten. Intnaachen wees de controleur op eender . - China in 1912. Ttekenngen van Ko Donektr. Naar een bericht vermeldt, hebben de re ?olutionairen zich de e taarten af laten, snijden. Men zal nn roorraan de politieke gezindten kunnen onderscheiden als volgt : Antirevolntionairen-staart volle lengte M. l .70, Liberalen-staart M. 0.85. Vrijzinnig dsmccraten-staart M. 0.425. Sociaal-democraten-staart M. 0.0.' toeschouwers en zeide: Ziet gij dien heer daar, op de derde rij, dien met die blauwe jas, die de glazen van zijn lorgnet met zijn handschoen schoon wrijft, dat isBoieldfeul" 's dat Boieldien?' Ten minste zoolang, totdat' gy het tegen deel knnt bewyaen." De componist nam den wederrechteljjken bezitter van zijn E aam goed op. Het wasem heer met een fatsoenlijk voorkomen en bij scheen bijzonder veel 'genoegen te hebben in het spe). Na eenige oogenblikken kreeg de eerst eenigzins strem e blik van Boieldien zijne hem eigen* wel willet dheid terug en h\j zeide in zich zei ven: Dat is bepaald een gelukkig mensch l En sou ik nu dat geluk, hetwelk hij gnniet in mijn naam, verjagen? zou ik hem berooven van het genoegen, dat hij hier eiken avond geniet, doer zelf van mijn recht gebrn'k te maken, wat ik toch maar zoo heel zelden zou kannen doen? Neen, neen, waarachtig, zoo hard vochtig kan .ik niet zijn l" Daarop wendde hij zich tot den controleur en zeide: Neem mij niet kwalijk ik zal .mijne bewering niet langer volhonden en ga heen." U bekent dog, dat n ean valsche Boieldien bent en dat die daar de echte is ?" Ik beken alles wat n wenscht." Het was een gevaarlijke s'reek van n, mij heer, een heel gevaarlijke streek l" En de goede Boieldieu verliet, beladen met de verwijten en den schimp van den controleur, het theater. (N. R. Ct.) M. (MTarl. « Het was een prachtig schouwspel. De woestijn, waar nog eenige plassen water stonden, weerkaatste bet wolkeloos azuur." (N. B. Ci.) Het schouwsoel waa vooral d&érom zoo merkwaardig, omdat het weerkaatsen ge woonlijk het werk is van plassen water en niet van een woestijn. * De commissie tot voorbereiding van de feestelijke viering 'an den honderd sten geboortedag van Conscicnce net f f besloten dat de feesten in de maar d Augustus zullen p'aats hebben." ((7. D.) De omstandigheid dat Conscience in de maand Augustus geboren is, beeft wellicht invloed gehad op het nemen van dit besluit. * Hierna", schrijft de N. Ct. maar het verhaal komt ons zeer onwaarschijnlijk voor stond het geheele gezelschap op het koninklijk echtpaar nam plaata in de «alarytaigen en maakte een rijtoer door de stad." Het Tijdichr. v. Soc. Hygiëne deelt merk waardige dingen mee o m tien t insecten en menfchen: Oe geneesheeri-n voeden bij 17 lijders vlooien. Deze waren, bootwerkers, die op de kade naast elkander uitrustten en gedurei.de hun siësta sliepen." Een bewijs van den goeden gezond heidstoestand van het argentijnsche vee ,is ook dit, dat de Italiaansche veearts 'geen enkele opmerking heeft kunnen maken over de 25.0QO dieren welke hu ongeveer heef c onderzocht." (<V. f!. Ct.) Waarom niet liever een paar duizend minder onderzocht, maar dan goed ? Er is geen bied dat wy zoo gaarne naast ons ontbijtbordje vinden ligcen als de Tel. Tot mijn groote verbazirg," zoo lazen wij heden morgen in dat blad, kwam na het. gebruik van eenige lepels van dit middel een hoeveelheid gioote stukken taaie groenachtige slijm los, enz." Kiene KEES VALKENSTEIN, Met de Padvinders op Avontuur, 240 pair. .Utrecht, W. da Haan. KEES VALKENSTEIN, Weer wat nieuws, 100 pa*. Utrecht, W de Haan. M. J. FBANCKEN COSTEB, Vertelvenjes, Ie boekje: De Tweeling. 2a boekje: Bet Veulen'j t, ?3e boekje: Van Twee Zwartjts. Utrecht, W. de Haas. RIB CEAMEB, Her/<t, Utrecht, W. de Haan. RIB CEAMEE, Winter. Utrecht, W- de Haan. Van Zun en Uc.ht. Geheel nienwe Scheur, kalender in 4 talen. Utrecht, W. de Haan. E. MOLT, Lamoraal van Egmtmd, 230 pag., ing. f\ Meppel. H. ten Brie ir. MAXIMILIAAN KEKN, In de Wilderni» van de Oran Cnaco, 231 pag. Amersfoort, O. J. Slot houwer. EDODARD ESÏAUNIÉ, Innerlijk Leven, 345 pag. Amersfoort, G. J. (slothouwer. G. HEUVBLMAN, Mudhumati en de frtemdeling en andere verhalen. Sproken fier ZM, 160 pac. Haarlem J. W. Boissevain & Co. G. HULSMAN. Het ethif.h beginsel en de ethitehe ric.ht'tig, 77 pag., f0.60. Groningen, P. Noordhcff. Le»enS7r8gen", serie V, No. 9: Dr. W. T, AALDERS, Monistische Qeettefttioamingen en Christelijk Thtïsme, 32 pag., f 0.40. Baarn, Ho'landia-drnkkerü. Prof. dr. A. CKAMER, Pubc'tett en 'School. Ver aa d en van enige aantekeningen voo-zien, door A. J. ?CHREUDEK, 36 pag., ?0.40. Groningen, P. Noor in< ff. PlETER VAN DER MEER DE WALCHEREN. Uit Italië(Rnsiudrukkei) 231 pa?., ing. /3 90, geb. ?4.50, Amsterdam, W. Verslny-. Dr. P. G. PUEKERS, De ontvri^kkelingsgeschiedtni» der Levende Natuur, 320 pag. Zutfen, W. J. Thipme & Cie. Acad>mie Kalender 1912. Uitgevoerd door leerlingen var de dagcur?ui der Rjtterd. Aca demie voor Biddende Kuasten, onder lei ding van HÜIB LUNS. Gfdrnkt in 8 kleuren. PrÜB ?075 Kotterdam, W. L. en J. Brnsse. Maandkalender 1912, uitgegeven te Baarn, bij J. F. v. d. Ven. Wandkalender voor 1912 v/i. Levens rerz. MÜ. Utrecht" te Utrecht, met 6 aquarellen van den kungtgciildfr J J. Do'x*. Nede'l. brouwen Atmanak 1912, ? 0.40. Grnniofen, G. Rötnelingh & Co. N~de> land'C^e Almanak 1912. Haarlem, H. D. Tjaenk & Zn. Kederl. Bond voor lichamelijke opvosding. Studies over licbamelijke opvopding, leseri-, pi. m. 250 pag. Amsterdam, Uitg. Mij. Else«ier." 8. SCHELLIKK, Iets over_ methodiek van het Zangonderwij* aan het Kind, 80 pag., ?0.30. Groningen, J. B. Woltera. O. C. WEEREN, Liederkeur, 4e druk, 215 paf., ?050 Groningen^J. B. Wolters. 8. SCHELLINK, Zoo leer ik van 't blad zingen. 20 Kird-rlif. jts, 30 pag., ?0.30. Groningen, 3. B. Wolterp. IIIIIH IIIIIIII1I III Hlllllllllllllltll HUI Illllllllllllll Fnptlifliiflfl] l F H M T H P llulu uittil llul JJ. L U M l L n ROKIN U AMSTERDAM. ANTIEKE KUNSTVOORWERPEN UIT: CHINA, JAPAN, INDIÊen PERZiÉ. fêkoop: INDISCHE OUDHEDEN. GEBRVKOCH KALVERSTRAAT 158 ETSEM VAN nODERNE HEESTERS IN ALLE PRIJZEN Kennisgevingen voor Verloving en Ondertrouw InvitaUën, Programma's Dankbetuigingen, Menu's Lozepapier en Corr. Kaarten ArtlaUeb, Stempeïw f k BOEK-"tl STEENDRUK-C^I B. van Maatgem ll»ricrcrar.cl«r jïUstraat, Amst. KUNSTVEILING R. W. P. DE VRIES, AMSTERDAM 12?14 December 1911. A. Fransche en Eognlsche prenten uit de 18 ie eeuw, in zwart en in kleuren. 16de en 17de eeuwsche prente». Moderne etsen. B. Historie prenten. Topographie. Portretten. C. Oude teekeninfen van de beste HoUandsche en Vlaamsche meesters. Kijkdagen Ziterdag 9, Zondag 10 en Ma in dag 11 December, Si "gel 146 D i drie geïllustreerde catilogi zijn verkrijgbaar A. en C. a ?0.50, B. a f O 30 ten kantore van R. W. P. Dz VRISS, Singel 146, Amsterdam. M.T. TECHNISCH BURG A U v/h MOüff* A BECK, Importeurs van aragg Brandvrij materiaal voor plafonds, vrijstaande wanden, trapbeschietingen, enz. in Kerken, Scholen, Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woonhuizen, Boerderijen, Stal len, enz. Monsters en nieuwe prospectus-prijscourant worden op aanvraag gratis toegezonden. De Magazijnen van VOSKUIJL& VAN DER LOOS, zijn wegens uitbreiding verplaatst van HBEBENQRACHT 244 naar KEIZERSGRACHT 45O, by het Molenpad. Het telefoonnummer blijtl 094O* Vraagt catalogus omtrent oBseMeaDileermgen i 1460, f 485,f 715,f 976. »»»»»»* E. UI. JAARSH1A S Ventileerende Haarden. Men lette op dit fabrieksmerk. P. C. PAERELS, VOOR MODERNE MEUBILEERINQ Amsterdam. ROEIN 118. TEL. 4541. VOOR INRICHTINGEN IN OUDHOLLANDSCH EN ANDERE STIJLEN Magazijn Oud-Holland", ROEIN 130. TEL. 4641. KUNSTHANDEL WED. G, DORENS & ZN. ROKIN 56. AMSTERDAM. ORIGINEELE ETSEN. KLEUR-ETSEN. = KLEUR-DRUKKEN. COPENEAAeSCH PORCELEE Alg. RBHst- M KunstnQmheidshandel SLEFtKUNST". SIEUWE 8P1EÖELSTHAAT 83. 8TAÜHODDERSKADE 64. Kunstvoorwerpen. Schilderijen. Anfiquiteilen: Meubelen, Aardewerk. JR. ELION <6 Co. IKAAVSRHYH COMPLEETE MEUBSLEERING. RE5TAUREEREN VAN VERTREKKEN !N TIEK.E EN MODERNE 5TIJLE,N..UITVO£RIGE PRIJ5COURANTEM BEGROOTIHG GRATIS DE PHOENÏX SCHlEDiSINGEL.S. ADMIRAAL DE RUYTERUJEQ AMSTERDAM ZCIJART STEMPELSvooRÖANDEN %S >% iS %? BINNENHUIS ^fev W MEUBELS RAADHUI55TRAAT48-50 AMSTERDAM ;ROTTERDAA\ IrRAISCO IJDOOR GEHEEL NEDERLRND. HTHCGRAPHIC^ nr-- -"ARTS ? -l CUOIES OnBERISPELIJK ZEER5F1EL BILLIJK UTRECHT ?

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl